آینده تجارت شما را متحول می کنیم
  
  

آموزش سئو SEO برای مبتدیان

آموزش سئو SEO برای مبتدیان : اگر در بحث طراحی سایت و بهینه سازی ان برای گوگل تازه وارد شده اید و نیاز به راهنمایی برای افزایش رتبه سایتتان در نتیجه گوگل دارید این مقاله به درد شما می خورد. در این مقاله به زبان ساده راهنمای استفاده از تکنیک های سئو برای افزایش رتبه سایت در گوگل آموزش داده شده است. مقالات بیشتر در زمینه سئو و طراحی سایت را در بخش آموزش های وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا مطالعه بفرمایید.

 

آموزش کامل سئو SEO 4

آموزش سئو SEO برای مبتدیان

بخش اول: تحقیق

پیش ‌از این که به کار SEO بپردازید باشد شروع به تحقیق کنید؛ جستجوی کلیدواژه و تحقیقات رقیب. چرا؟ تحقیقات مهم­ترین بخش SEO است. هدف­گیری کلید واژه­ های نادرست می­ تواند با ایجاد ترافیک باکیفیت پائین و بازده­ های اندک کمپین شما را نابود کند، و هیچ کسب ‌وکاری چنین چیزی را نمی­خواهد!

A: جستجوی کلید واژه

در زمان جستجوی کلید واژه سه حوزه اصلی وجود دارد که باید بر آن­ ها تمرکز کنید:

۱.کلید واژه ­هایی را برای صفحه اصلی[۲] و صفحات محصولتان بیابید

هنگامی‌که بهینه ­سازی مهم ­ترین صفحات وب‌ سایتتان مطرح است، باید ارتباط، حجم جستجو و دشواری رتبه بندی را مد نظر قرار دهید.

پیشنهاد می­کنیم به سراغ کلید واژه­ هایی بروید که به ‌شدت با برند و محصولات شما مرتبط هستند، مطابقت زیادی با حجم جستجو در ابزار کلید واژه AdWords گوگل دارد، و امتیاز دشواری پائینی از ابزار کلید واژه Moz دریافت کرده است.

 

مراقب باشید کلید واژه­ هایی انتخاب نکنید که بیش ‌از حد وسیع یا بیش از حد رقابتی هستند. اگر انطباق بیش ‌از حد گسترده باشد، احتمالاً در نهایت نرخ پرش[۳] بالا و نرخ تبدیل اندک خواهید داشت زیرا مردم بر روی سایت شما کلیک می­ کنند و آنچه در پی آن هستند را نمی­یابند. علاوه بر این، اگر به دنبال کلید واژه­ هایی با رقابت زیاد بروید، زمان زیادی طول می­کشد تا به رتبه­ بالا دست ‌یابید (اگر اصلاً چنین چیزی رخ دهد).

به‌ عنوان‌ مثال، اگر فیلتر­های قهوه “کاملاً طبیعی” تولید می­کنید، نباید به سراغ کلید واژه ­هایی همانند “قهوه”، “قهوه طبیعی” یا “قهوه ارگانیک” بروید، زیرا برای کسانی که در جستجوی فیلتر قهوه هستند، این­ ها کلمات کلیدی خاص نیستند. همچنین، این کلید واژه ­ها رقابت بالایی دارند، و احتمالاً سایت شما برای آن­ها در برابر تولیدکنندگان بزرگ قهوه رتبه ­بندی نخواهد شد.

 

۲.کلمات کلیدی برای موضوعات وبلاگ

خلق محتوای وبلاگ می­تواند به رتبه ­بندی کسب ‌و کار تجارت الکترونیک شما برای کلید واژه­ های اضافی که ممکن است در وب‌ سایت اصلی شما نباشند، کمک کند. بعلاوه، شما می­توانید بر روی کلمات کلیدی long tail [۴] در وبلاگتان سرمایه ­گذاری کنید.

اصلا کلمات کلیدی long tail چه هستند؟ این‌ ها جستجو های منحصر به ‌فردی هستند که افراد جهت یافتن چیز ها به‌ طور آنلاین استفاده می­کنند. آن ­ها شامل بیش از دو واژه هستند.

به ‌عنوان‌ مثال، اگر شما دانه قهوه می­فروشید به نظر می­رسد ایده خوبی باشد رتبه ی “قهوه” را امتحان کنید؛ اما، داده­ ها نشان می­دهد که اصطلاحات جستجوی “محبوب” همانند “قهوه” کمتر از ۳۰% جستجو های انجام ‌شده بر روی وب را شامل می­شود. این همان‌ جایی است که کلمات کلیدی long tail وارد بازی می­شوند.

بر اساس Moz، “۷۰% باقی‌ مانده در آنچه جستجوی long tail نامیده می­شود قرار دارد. long tail در برگیرنده صد ها میلیون جستجوی منحصر به‌ فرد است که ممکن است چند بار در طی یک روز انجام شوند، اما، هنگامی ‌که در کنار هم قرار می­گیرند، اکثریت تقاضای جهانی برای اطلاعات از طریق موتور جستجو را تشکیل می­دهند”.

با در نظر گرفتن این مطلب، به دنبال کلید واژه ­های long tail بروید که حجم بالای جستجوی انطباق کامل (محلی، نه جهانی) و امتیاز دشواری پائینی دارند. پس ‌از اینکه این فهرست را کامل بررسی کردید، می­توانید هدف­ گیری کلمات کلیدی با حجم کمتری را آغاز کنید که هنوز دارای ارتباط بالا هستند.

توجه: هرگز صفحات وب یا پست ­های وبلاگتان را با کلید واژه ­ها پر نکنید. زمانی که برای وبلاگتان می­نویسید، بر توسعه محتوای عالی درباره موضوعاتی تمرکز کنید که مردم خواهان مطالعه و به اشتراک­گذاری آن هستند.

همیشه برای مردم بنویسید نه برای موتور های جستجو. الگوریتم گوگل اکنون به سایت­ هایی پاداش می­دهد که محتوای عالی خلق می­کنند و سایت­ هایی را تنبیه می­کند که از کلید واژه­ ها انباشته‌ شده ‌اند یا از سایر فنونی استفاده نموده­اند که به ‌عنوان دستکاری‌ شده شناخته ‌شده‌اند.

 

۳.از نا کار آمدی کلید واژه اجتناب کنید

نا کار آمدی کلید واژه زمانی رخ می­ دهد که چندین صفحه از یک وب ‌سایت تلاش دارند تا برای کلید واژه ­ای یکسان رتبه دریافت کنند.

مشکل این امر این است که برای موتورهای جستجو گیج ­کننده است. شما در نهایت آن­ ها را مجبور می­کنید تا انتخاب کنند کدام صفحه در بین گروهی از صفحات وب برای آن کلید واژه خاص مهم­تر است. این امر توانایی شما را برای کسب ترافیک برای آن کلید واژه کاهش می­دهد.

خب، این یعنی چه؟ یعنی شما نباید حتی پست وبلاگی با استفاده از کلید واژه ­ای بنویسید که بر روی آن برای یکی از صفحاتی که سهم اصلی مطالب وب‌ سایتتان را دارد تمرکز کرده­اید.

جهت اجتناب از نا کار آمدی کلید واژه، هر یک از صفحات وب‌ سایتتان را بر روی صفحه گسترده­ای به همراه کلید واژه ­هایی که سعی دارید برای آن­ ها رتبه دریافت کنید، فهرست نمایید. اگر کلید واژه­ ها را ستونی مرتب کنید، نباید هیچ کلید واژه ­ای دو بار تکرار شده باشد.

 

B: تحقیقات رقیب

پس ‌از اینکه کارتان با جستجوی کلید واژه تمام شد، نیمی از راه را رفته­ اید! حال زمان تحقیقات رقیب است. باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱.رقبای اصلی شما به سراغ کدام کلید واژه ­ها می­ روند؟

فهرستی از کلید واژه­ هایی که به نظر می ­رسد رقیبتان برای استراتژی SEO خود استفاده می ­کنند ایجاد کنید. همچنین، بررسی کنید آیا Domain Authority (DA) بالاتری نسبت به شما دارند؟ آیا صفحات وب آن­ ها Page Authorities (PA) بالاتری از شما دارند؟

 

خوشبختانه، Moz این کار را برای شما واقعاً ساده کرده است. می­ توانید با نصب نوار ابزار Moz رایگان اطلاعات خود را به دست آورید.

اگر رقبایتان DA یا PA بالاتری نسبت به شما دارند، می­ تواند ایده خوبی باشد که بر سایر کلید واژه­ ها تمرکز نمایید، زیرا رقابت در برابر آن­ ها بسیار مشکل خواهد بود. سعی کنید به سراغ پیروزی ­های راحت­ تر بروید، اگر می­ توانید!

برای تعیین DA یا PA برای هر وب ‌سایت یا صفحه وب کافی است نوار ابزار رایگان Moz را بر روی Chrome یا Firefox نصب نمایید.

 

۲.لینک ­هایشان را از کجا می­گیرند؟

یک مورد خیلی مهم که باید به خاطر داشته باشید این است که فهرستی از مکان­ هایی که رقبایتان از آنجا لینک­ های ورودی ­شان[۱] را می ­گیرند تهیه کنید.

برای تهیه این فهرست می ­توانید از ابزاری همانند Open Site Explorer استفاده کنید.

می ­توانید لینکی از این وب ­سایت ­ها از طریق تماس با وبلاگ نویس، تماس با خبرگزاری یا تنظیم صفحات شرکت خودتان به دست آورید. نگران نباشید: در ادامه اطلاعات بیشتری درباره تماس با وبلاگ نویس و رسانه ارائه می­شود.

پیش از تماس با سایت­ های درون فهرست، هر سایتی را که امتیاز DA پائینی دارد را پاک‌ کنید. دریافت لینک ورودی از سایتی که DA پائینی دارد می­ تواند به رتبه­ بندی شما آسیب بزند زیرا گوگل تصور می­ کند یک سایت بد به شما لینک می­ دهد زیرا شما یک سایت بد هستید.

 

۳.معماری سایت آن­ها چگونه است؟

به معماری سایت رقیبتان نگاهی بیاندازید. جهت ­گیری­ شان چگونه است؟ چقدر لینک­ هایشان عمیق می­شود؟ فروشگاه­ های تجارت الکترونیک باید توجه ویژه­ای به معماری برای موارد زیر داشته باشند:

  • محصولات محبوب در طبقه ­ای خاص
  • محصولات مرتبط
  • محصولات با بالا ترین امتیاز
  • محصولاتی که اخیراً مشاهده ‌شده‌ اند

هنگامی‌که متوجه شدید چگونه بزرگ­ ترین شرکت ­ها در صنعت شما معماری ­شان را سازماندهی می­کنند، می توانید تصمیم بگیرید که آیا مسیر مشابهی را طی کنید، مسیر مشابه را با یکسری تعدیل­ ها بپیمایید، یا مسیری کاملاً متفاوت را انتخاب کنید.

بر اساس گزارش Moz در سال ۲۰۱۱، “اغلب SEO ها بحث می­کنند که صفحاتی که عمیقاً در معماری فرو رفته ‌اند ممکن است به میزان کافی برای قابل روئیت بودن در موتور جستجو لینک دریافت نکند. مطمئناً، با ارتقاء محتوای معماری می­توانید رتبه کلی آن را بهبود بخشید”.

پس اگر رقبای اصلی با معماری navigational  عمیق را می­بینید، نباید صرفاً به این خاطر که برند های بزرگی­ هستند آن­ ها را کپی کنید.

آموزش کامل سئو SEO 3

۴.از دیدگاهی استراتژیک، چگونه می­ توانید وب ‌سایتتان را متمایز نمایید؟

این پرسش با آنچه اکنون درباره معماری سایت گفتیم پیوند دارد. چه می­توانید برای متفاوت کردن سایتتان و بهتر کردن آن نسبت به رقبا انجام دهید؟ آیا می­توانید معماری navigational  را بهبود دهید؟ چگونه می توانید سایتتان را اجتماعی ­تر کنید؟ اگر رقبایتان وبلاگ نداشته باشند شما وبلاگی را اضافه خواهید کرد؟ فهرستی از فعالیت­ هایی که می­توانید انجام دهید تا مطمئن شوید سایتتان بهتر از سایت رقبا برای مصرف کنندگان است تهیه کنید.

 

بخش ۲: شناسایی مشکلات فعلی

پس ‌از اینکه جستجوی کلیدواژه و تحقیقات رقیب را انجام دادید، زمان آن است تا به مشکلات سایتتان رسیدگی کنید. مهم ­ترین چیزهایی که در مرحله رسیدگی پیشنهاد می ­شوند عبارت ‌اند از:

A: به ‌سرعت خطا های سایت را بیابید

پیشنهاد می شود برای یافتن هرگونه خطای وب‌ سایت از Screaming Frog استفاده کنید. Screaming Frog رایگان است و لینک­ ها، تصاویر، CSS، اسکریپت و appهای وب‌ سایتتان را از دید یک SEO بررسی می­کند. سپس، خلاصه­ای از داده­ ها شامل خطا ها، تغییر مسیر ها، صفحات تکراری، تگ ­های عنوان از دست ‌رفته، و غیره برای شما فراهم می­کند.

خطا های اصلی که می­خواهید به ‌سرعت تصحیح شوند عبارت ‌اند از:

  • تغییر مسیر هر صفحه ۴۰۴ به محتوای واقعی
  • تبدیل تغییر مسیرهای ۳۰۲ به تغییر مسیر های ۳۰۱
  • به‌روز رسانی صفحات محتوای تکراری، عنوان­ های متا، و توصیف ­های متا.

Screaming Frog به شما در شناسایی خطا های بالا و بسیاری از خطا های دیگر سایت کمک می­کند که به بهبود SEO شما و نرخ تبدیل و سود مندی کلی کمک خواهد کرد.

 

B: سرعت وب ‌سایتتان را تعیین کنید

هنگامی‌که به خطا های بزرگ رسیدگی کردید، زمان تمرکز بر روی سرعت وب ‌سایت خواهد بود.

بازدیدکنندگان منتظر بارگذاری شدن وب­ سایتی کند نمی ­مانند. مشتریانتان به گوگل باز می‌گردند تا وب­ سایتی سریع­ تر را بیابند که احتمالاً یک رقیب است!

در حقیقت، تحقیقات نشان می­دهد که ۴۰% افراد سایتی را که بیش از ۳ ثانیه زمان برای بارگذاری می­گیرد ترک می­کنند! مشتریانتان را به خاطر سرعت پائین سایتتان از دست ندهید.

به همین دلیل سریع بارگذاری شدن سایتتان به‌ شدت اهمیت دارد. اگر باید سرعت وب‌ سایتتان را بیازمایید، از ابزار رایگان Pingdom استفاده کنید.

اگر بیش از ۳ ثانیه طول می­کشد تا وب‌ سایتتان بارگذاری شود، می­توانید با خرید فضای سرور بیشتر، استفاده از CMS متفاوت (به‌عنوان‌مثال، Magento متأسفانه آهسته است، درحالی‌که WooCommerce برای سریع بودنش شهرت دارد)، یا کاهش تصاویر و اندازه فایل­ها سرعت را افزایش دهید.

در مثال بالا، می­توانید ببینید که Mashable زیر ۲ ثانیه بارگذاری می ­شود!

 

بخش ۳: بهینه ­سازی درون صفحه

درحالی‌که بهینه ­سازی موتور جستجو برون صفحه (یعنی ساخت لینک) اهمیت دارد، بهینه­ سازی درون صفحه به همان میزان مهم است. بهینه ­سازی درون صفحه شامل تمامی فعالیت ­هایی است که شما درون صفحات وب تان برای کمک به بهتر شدن رتبه سایتتان انجام می­دهید.

به بهینه ­سازی درون صفحه به‌ عنوان میوه­ ای در دسترس در بازی SEO نگاه کنید. می­توانید آن را کنترل کنید، که خیلی عالی است!

هنگامی‌که بحث بهینه­ سازی درون صفحه می­­شود، ۸ هدف کلیدی وجود دارد که باید بر آن­ ها تمرکز کنید:

  • بهینه ­سازی کلید واژه
  • ساختار سایت
  • لینک دهی درونی
  • قابلیت کاربرد
  • نسخه تلفن همراه وب ‌سای
  • بازنگری ­های مشتری
  • ریچ اسنیپت
  • یکپارچگی رسانه ­های اجتماعی

 

 

روشهای نوین بازاریابی ، فروش و تبلیغات در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا آموزش داده شده است. شما می توانید از بخش دوره های آموزشی آنلاین رایگان در زمینه های بازاریابی و فروش ، تبلیغات ، تجارت الکترونیک ، ارز دیجیتال ، سرمایه گذاری و مدیریت شرکت نمایید. همچنین می توانید در کلاس های حضوری و حرفه ای ما در زمینه های فروش و بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت نمایید.

در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از بخش سفارش ایده های ما را برای توسعه کسب و کارتان بشنوید و یا برای سفارش خدمات تحقیقات بازاریابی و و فروش یا خدمات تحقیق و توسعه محصولات جدید اقدام نمایید.

 

سایر مقالات وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا در زمینه سئو و بهینه سازی  سایت را می توانید از بخش زیر دنبال نمایید.

 

منابع :

وب سایت آکادمی فروش ایران salesdemy.ir

واحد آموزش فروش و بازاریابی توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات