ضرورت ارزیابی سلامت سازمان در چیست ؟ ارزیابی سلامت ساختار چگونه صورت می گیرد ؟ ۴ حوزه برای طراحی مجدد ساختار کدامند ؟ چه روش هایی برای ارزیابی سلامت ساختار سازمان وجود دارد ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.
ارزیابی سلامت سازمان
رشد کسب و کار میتواند دلیلی بر منسوخ شدن ساختار سازمانی باشد. نیاز به محصولات و خدمات جدید، گروه بندیها و تقسیمات موجود در سازمان را به چالش میکشند. اگرچه افراد گرایش قابل توجهی به ایجاد عادت دارند، اما سازمانها برای حفظ رونق کسبوکار خود به انعطاف پذیری قابل توجهی نیاز دارند تا به این ترتیب از دسترس مشتریان و حضور در بازار بازنمانند.
۴ حوزه برای طراحی مجدد ساختار
خواه با یک رویداد خارقالعاده روبهرو باشید و خواه فرصتی برای انجام بهتر کارها را طلب کنید، پاسخ به پرسشهای کلیدی در چهار حوزه کمک شایانی به طراحی مجدد ساختار سازمان و بازبینی ستونهای آن خواهد کرد.
۱) به چه مدل تعاملی برای ارتباط با مشتریان نیاز دارید؟
خود را در موقعیت مشتریان تصور کنید یا از آنها بخواهید نظرات خود را درخصوص تجربیات مصرف محصولات یا خدمات شما بازگو کنند. اختصاص فضایی از ساختار سازمانی به مشتریان بهویژه در سازمانهای خدماتی، امکان بازبینی نحوه تعامل با آنان را برای سازمان فراهم میکند. به هر حال، صرفنظر از نوع تعامل در نهایت از این موضوع اطمینان خواهید داشت که صدای مشتریان در محصولات و خدمات سازمان تجلی پیدا میکند. مدل تعامل با مشتریان زمانی سالم است که:
• مشتری ارزش پیشنهادی محصولات سازمان را به خوبی درک کند.
• ارائه و تحویل خدمات با انتظارات مشتری سازگار باشد.
• مشتریان از کیفیت کمکهای سازمان اطمینان داشته باشند.
• تجربه صرف مشتری انعکاسی از ارزشهای سازمان باشد.
۲)آیا مدل تعامل داخلی سازمان کارکنان را قادر به خدمت رسانی بیعیب و نقص به مشتریان میکند؟
به نظر شما با بازنگری بخشهایی از کسبوکار که برای مشتریان پنهان است، چگونه میتوان کارکنان را برای خدمت به مشتریان آماده کرد؟ به این منظور چه موانعی باید از راه برداشته شود؟ آیا برای ارائه کیفیت مطلوب فاقد فرآیندهای بوروکراتیک که خود عامل ایجاد شکاف میان کیفیت وعده داده شده و کیفیت عرضه شده، چشمانداز مناسبی در نظر گرفته شده است؟ آیا قدرت تصمیمگیری بهطور مناسب در سازمان توزیع شده است و تصمیماتی که اغلب بر مشتریان تاثیرگذارند توسط کارکنان خط مقدم اتخاذ میشوند؟ آیا مدیران ارشد کنترل مناسبی بر اولویتهای رقابتی دارند؟ آیا ارتباط میان اهداف سالانه و استراتژیهای تعیینشده برای دستیابی به آنها برای تمامی کارکنان سازمان شفاف است؟ نشانه های اجرای بیعیب و نقص مدل تعامل داخلی به شرح زیر است:
• بیان صریح و مکرر اولویتها
• تعیین ابزارها و فرآیندهایی برای بهبود و افزایش کارآیی (فاقد لایههای اضافی بوروکراسی)
• درک کارکنان از تاثیرات فعالیتهای روزانه آنان در دستیابی به اهداف سازمان
• توانایی تصمیمگیری کارکنان خط مقدم سازمان برای رفع بخش اعظمی از مشکلات مشتریان
• تعریف مسیرهایی برای مدیریت استثناها یا تهدیداتی که به سرعت مشتریان و کسبوکار را تحت تاثیر قرار میدهند.
۳)آیا ساختار سازمانی پاسخگوی تحقق ماموریتهای سازمان است؟
هیچ عاملی جزو مجموعه اهداف مشترک در ایجاد حس هدفمندی کارآمد نیست. ایجاد حس مشارکت و همکاری در میان افرادی با تخصصهای متنوع در رسیدن به نتایج مشترک بیشترین اهمیت را دارد. گروهبندی تیمی و انجام تقسیمات در یک سازمان منجر به شفافیت ماموریتها و تعریف سهمی مشترک در نتایجی میشود که برای موفقیت سازمان الزامی هستند. ساختارهای سازمانی که در تقویت رضایت مشتری و دستیابی به نتایج روشن موفق هستند به قرار ذیل طراحی شدهاند:
• تیمها از مسوولیتهای خود آگاه بوده و هدف مشترکی دارند.
• خطوط گزارشدهی از تمرکز هر چه بیشتر کارکنان بر بهبود کیفیت و تحویل محصول پشتیبانی میکنند.
• هر یک از تیمها از نحوه همکاری با سایر گروههای سازمانی جهت پیادهسازی برنامههای متقابل اطلاع دارند.
۴)آیا ساختار سازمان زمینه های رشد کارکنان را فراهم میکند؟
سازمانها با آگاهی از روشهای توسعه مهارتهای رهبری پیشرفت کرده و مسیر رشد حرفهای را برای کارکنان خود هموار میکنند. ایجاد اهداف مشترک بیش از پاداشهای مادی در پیشرفت و رشد افراد تاثیرگذار است. هنگامی که کارکنان رفتارهای رهبران سازمان را به عنوان محرک و الگویی برای موفقیت مد نظر دارند و از پاداشهای همکاران خود در دستیابی به اهداف اطلاع پیدا میکنند، رضایت بیشتری خواهند داشت و به این ترتیب نرخ جذب و حفظ نیروی انسانی در سازمان افزایش پیدا میکند. سازمانهایی که زمینه رشد کارکنان خود را فراهم میکنند از ویژگیهای زیر برخوردار هستند:
• تیم مدیریت ارشد به سادگی شاهد عملکرد برجسته کارکنان است.
• ساختار سازمانی نقش حمایتی و مهارتسازی دارد و زمینهساز فرصتهای توسعه رهبری است.
• تیمها و بخشبندیهای سازمان آماده توسعه و جذب استعدادها هستند.
• کارکنان به خوبی میدانند با پذیرش مسوولیتهای بیشتر مسیرهای پیشرفت شغلی منحصربهفردی پیش رو خواهند داشت.
یکی از بهترین روشها برای ارزیابی سلامت هر سازمانی استفاده از ابزارهایی است که از توان بررسی کیفیت خدمات کسبوکارها به مشتریان برخوردار باشد و موانع را از سر راه کارکنان بردارد، تیمهایی با مسوولیتهای شفاف تشکیل دهد و زمینه رشد کارکنان را فراهم کند. به باور ما، صرفنظر از اینکه به دنبال ارزیابی وضعیت عمومی سازمان باشید یا به فکر سازماندهی مجدد آن، باید برای پرسشهای کلیدی فوق پاسخی بیابید.
با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید. ما در دلیران دنا این امکان را برای شما فراهم کردیم تا به کامل ترین علوم روز در زمینه کسب و کار خودتان به آسانی و کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.
حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی آغاز کنید. با دلیران همراه شوید .
- بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
- بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
- سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا
انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.
منابع این مقاله :
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید