آینده تجارت شما را متحول می کنیم
  
  

افزایش فروش رستوران و کافی شاپ

نکات افزایش فروش رستوران و ایجاد محیطی دلچسب تر برای مشتری کدامند ؟ برای داشتن یک رستوران موفق و پر رونق چه چیزی لازم است ؟ چگونه می توان با استفاده از ابزار مدرن رستورانی پر فروش و مطرح را ساخت ؟ ذز این مقاله از بخش آموزش های بازاریابی و فروش توسعه تجارت دلیران دنا (دنا) به بررسی جواب این سولاات می پردازیم. مقالات کامل تر برای گسترش کسب و کار و رستوزان خود را می توانید در بخش آموزش های وب سایت ما دنبال نمایید.

بخش الف) تبلیغات در جامعه

۱. اسپانسر تیم ورزشی محلی خود شوید.

با یک لیگ تفریحی در محله خود برای فرصت های تبلیغاتی تماس بگیرید. مهم نیست چه نوع ورزشی را انتخاب می کنید، اما می توانید نام رستوران و لوگوی رستوران خود را روی لباس اعضای تیم درج کنید. این بهترین راه برای تبلیغ است که در عین حال خدمتی هم به جامعه کرده باشید.

اعضای تیم را مهمان کنید. به آنها پیشنهاد کمک هایی نظیر دادن لوازم ورزشی مجانی، غذاهای مجانی یا تخفیف، را بدهید.
۲. با کسب و کارهای محلی مشارکت داشته باشید.
ارتباط داشتن با صاحبان کسب و کارهای دیگر، بخش اساسی و ضروری در بدست آوردن شهرت و اعتبار مثبت در اجتماع است. راه های خلاقانه ای را برای پیشرفت دو طرف ارائه دهید. به علاوه، اینگونه افراد، در رستوران شما بطور مکرر رفت و آمد خواهند کرد و می توانند مشتری های جدیدی را به رستوران شما جلب کنند.

در صورت امکان، خودتان به صورت مستقیم با صاحبان کسب و کارهای دیگر صحبت کنید. مثلاً بگویید: سلام، من صاحب رستوران Bruno، واقع در پایین خیابان هستم. آیا تاکنون تشریف آورده اید؟ هر وقت توانستید به اینجا بیایید تا به نوشیدنی ای شما را مهمان کنم.
آنگاه می توانید راه هایی را برای همکاری با هم پیدا کنید. بطور مثال، در کار با یک کارگاه هنری، میزبان یک نمایشگاه نقاشی شوید.

۳. عضو یک اتاق بازرگانی محلی شوید.

این کار برای متصل شدن به صاحبان کسب و کار است. با وجود مباحث در ارتباط با موضوع های سیاسی مربوط به کسب و کار، اما بیشتر منفعت عضویت در این گروه، اساساً ارتباط با سایر کسب و کارها است. همچنین در اینجا به شما کمک می شود تا بتوانید کسب و کار خود را تبلیغ کنید تا در جامعه بیشتر دیده شود.

۴. اعلامیه هایی را بر تابلوهای اعلانات بزنید.

به دنبال تابلوهای اعلانات در مکان سایر کسب و کارها و یا فضاهای عمومی بگردید. اعلامیه ای بسیار چشمگیر و جذاب همراه با منوی غذایی خود روی آن، فراهم کنید که آدرس رستوران و حتی چند عکس از تزئینات و غذاهای رستوران را شامل شود. این اعلامیه ها را در فضاهایی پخش کنید که ارباب رجوع های مورد نظر شما در آنجا بیشتر رفت و آمد دارند.

بطور مثال، اگر می خواهید یک رستوران مورد پسند کودکان و خانواده را تبلیغ کنید، اعلامیه ها را در کتابخانه های محلی و فروشگاه های لباس کودکانه پخش کنید.
از مسئولان بخواهید که اعلامیه ها را روی تابلو نصب کنند. این کار در صورتی میسر است که روابط خوبی در اجتماع ساخته باشید. از زدن خودسرانه اعلامیه ها خودداری کنید.

جشن افتتاحیه بسیار بزرگی را برای آغاز کار رستوران خود برگزار کنید

بخش ب) میزبان رویدادها و معاملات باشید.

۱. جشن افتتاحیه بسیار بزرگی را برای آغاز کار رستوران خود برگزار کنید.

از کنار هر رستوران جدید که بگذرید متوجه باز بودن آنها می شوید، زیرا بنر بزرگی را بر سر در رستوران نصب کرده اند. این کار می تواند به کسب و کار رستوران شما کمک کند و همینطور فرستادن و پخش کردن تعداد زیادی از منوها. مطمئن شوید که مردم می دانند که شما کار خود را شروع کرده اید و رستوران شما باز است. مشتری ها را ترغیب کنید که به رستوران شما بیایند.

جشن افتتاحیه بزرگ، می تواند برای رویدادهای ویژه ای مثل باز کردن دوباره رستوران بعد از ساخت و ساز یا نقل مکان نیز برگزار شود.
اگر مدتی است که صاحب رستوران هستید، این جشن را به یک مراسم سالگرد یا نوسازی تبدیل کنید.

۲. ساعت های شاد و ناهارهای ویژه ای را بگذارید.

زمان بین ناهار و شام، زمان بسیار خلوتی برای رستوران ها است. بسیاری از رستوران ها با ارائه ناهار، نوشیدنی های ارزان تر و یا پیش غذاها، می خواهند این مورد را جبران کنند. این پیشنهاد می تواند مردم را به رستوران بکشاند و حتی آنها را تشویق کند تا زمان بیشتری را بمانند به گونه ای که برای شام نیز بمانند.

یک نکته مهم در ساعت ناهار، فراهم کردن سریع سرویس است. چرا که مشتریان طبق برنامه کاری فشرده ای کار می کنند.
بطور مثال، بسیاری از رستوران ها یک منو برای ناهار پیشنهاد می کنند. شما می توانید سوپ و نصف یک ساندویچ یا وعده های غذایی کوچکتری از غذاهای مخصوص شام را با قیمت های ارزان تر ارائه کنید.
روزهای ویژه مثل سه شنبه ها برای تاکو و چهارشنبه ها برای بال مرغ، نمونه های تبلیغی بسیار معروفی هستند. این می تواند علاوه بر ناهار، به شام نیز اختصاص داده شود.

۳. اجرای زنده موسیقی در رستوران

بسیاری از رستوران ها گروه های موسیقی محلی را برای اجراهای زنده می آورند تا فضایی را ایجاد کنند. می توانید مشتری های خود را نیز در این برنامه شرکت دهید به صورتی که از آنها بخواهید که گروه های موسیقی را روی صفحات و شبکه های اجتماعی تان پیشنهاد کنند یا به آنها امتیاز دهند. فراهم کردن سرگرمی و زنده کردن فضا و محیط رستوران باعث می شود که مشتری ها برای ماندن ترغیب شوند.

از حکم و دستورالعمل های هر سرگرمی و یا سر و صدا در محیط محله خود آگاه شوید. با شورای محل مشورت کرده تا ببینید آیا موسیقی زنده برای کسب و کار شما مجاز است یا خیر.

۴. تعطیلات و جشن ها با تم های جذاب را برگزار کنید.

رویدادهای ویژه، کسب درآمد بزرگی هستند. بنابراین بسیاری از رستوران ها برنامه های ویژه ای را برای جذب مشتری ها می گذارند. کار ساده ای مثل داشتن منوی ویژه ای مخصوص تعطیلی خاص یا یک جشن برای کشاندن مشتری های جدید و تبلیغات تاثیرگذار است. این برنامه ها را با گذاشتن اعلامیه ها در رستوران خود و تبلیغات آنلاین، اعلام کنید.

به طور مثال، می توانید یک جشن با تم یک فیلم یا سریال برگزار کنید و از دیگران بخواهید که مانند شخصیت های آن سریال یا فیلم لباس بپوشند.
طراحی ظروف و یا منوها با یک تم، گزینه ای است که بیشتر رستوران ها انجام می دهند. این یک تغییری است که کمک می کند، رستوران شما برجسته تر شود و برای مشتری ها یک تفریح کوچک باشد.

۵. میزبان رویدادهای ویژه در رستوران خود باشید.

میزبان یک برنامه شعرخوانی و یا رویدادهای مشابه باشید. یک برگه ثبت نام درست کرده تا بتوانید رویداد را برنامه ریزی کنید. خلاق باشید و ایده های بیشتری برای رویدادهایی که شما و نیروهایتان قادر به برگزاری آن باشید، ارائه کنید. چیدمان داخلی رستوران خود را بطوری مرتب کنید که فضا، ایده آل و مناسب آن رویداد باشد.

همچنین می توانید یک سرآشپز مهمان یا شخصیت های معروف محلی را دعوت کنید. خلاق باشید و کارهایی را که مناسب رستوران شما است و برای ارباب رجوع جذاب باشد را انجام دهید

 

کسب و کار رستوران بسیار رقابتی است، پس یکی از مهم ترین راه ها برای پر کردن صندلی های رستوران و جذب مشتری، پیدا کردن فرصت های تبلیغاتی منحصر به فرد است. خوشبختانه، راهبردهای زیادی برای شما وجود دارد تا بتوانید فروش خود را بیشتر کنید. علاوه بر تخفیف ها، می توانید با اجتماع های مختلف و یا صاحبان کسب و کارهای دیگر نیز در ارتباط باشید.

رستوران خود را با ویژگی ها و خصوصیاتی که مشتری را جذب می کند، طراحی کنید و وقت بگذارید تا وب سایتی را برای خود بسازید تا به صورت آنلاین هم شما را پیدا کنند. با کمی شانس، می توانید مشتری های خوشحال خود را در رستوران ببینید در حالی که هیچ صندلی ای خالی نیست.

رویدادها در رستوران

 

بخش پ) آنلاین باشید.

۱. در شبکه های اجتماعی خود، بیشتر پست بگذارید.

این روزها یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی هستند. حداقل، باید یک حساب کاربری در فیسبوک یا اینستاگرام داشته باشید. مشتری های خود را در مورد رویدادها در رستوران، بروز نگه دارید. منو، وضعیت خود را پست کنید. همچنین عکس هایی بگذارید که بیننده ها را ترغیب کنند که به رستوران شما بیایند.

در گذاشتن پست های خود خلاق باشید. از غذاها و دکورهای زیبای رستوران عکس بگیرید.

۲. از کارمندهای خود بخواهید که خبرها را پخش کنند.

از نیروهای خود بخواهید که عکس ها و ویدئوهایشان را که بازتاب مثبتی از کسب و کارتان می دهند را در اینترنت پست کنند. آنها را تشویق کنید که به دوستان و کسانی که می توانند مهمان رستوران باشند، تبلیغ رستوران را بکنند. می توانید یک سیستم مسابقه ای یا جایزه ای را بر اساس تعداد مهمانانی که کارمندان می آورند، بسازید.

یکی از راه های این کار، این است که یک دوربین در اختیار کارمندان خود قرار دهید و بگذارید شخصیت خوب خود را به نمایش بگذارند. مشتریان از ارتباط با افراد پشت صحنه لذت می برند.

۳. در شبکه های اجتماعی، تبلیغ کنید.

فیسبوک، توییتر و دیگر سایت ها، سیستم تبلیغاتی ای دارند که مشتریان احتمالی را مورد هدف قرار می دهند. به سایت ها پیام دهید یا در تنظیمات حساب کاربری خود به دنبال تنظیمات تبلیغاتی بگردید. طبق یک بودجه، از تنظیمات سایت استفاده کنید تا تبلیغ را آن طور که دوست دارید، بسازند.

* این تبلیغات کاملاً قابل تنظیم هستند. حتی می توانید آنها را طوری فیلتر کنید که مشخص کند چه کسی می تواند آن را ببیند تا به مشتری های احتمالی خود برسید.

۴. مهمانان خود را تشویق کنید تا نظرات خود را به صورت آنلاین مطرح کنند.

وقتی رستوران خود را در سایت هایی برای انتقاد و نظرات قرار دادید، کافی است تا نظرات را جلب کنید. برای نظرات بیشتر، از مشتریان بخواهید که نظرات خود را بنویسند. سعی کنید همراه با صورتحساب یک کارت برای نظرات و بازخوردها قرار دهید. روی این کارت متنی مثل زیر را پرینت کنید: ما را در سایت Yelp ببینید! و نظر خود را بنویسید.

حتی می توانید با ارائه دادن کوپن تخفیف برای مشتریانی که نظر خود را بنویسند، انگیزه ای ایجاد کنید.

۵. فرصت های عکس برداری بیشتری را در اختیار مشتری ها قرار دهید.

با بهبود فضای رستوران خود، برجسته تر شوید. دکورها و تزئینات چشمگیر و دارای موضوع و تم، علاوه بر منظره های طبیعی، می تواند در این راه به شما کمک کنند. مهمانان گوشی های خود را در خواهند آورد و عکس های گرفته شده را به صورت آنلاین به اشتراک خواهند گذاشت. این همان نوع بازاریابی است که نیاز دارید.

این فرصت ها را همانند یک جاذبه ی توریستی در نظر بگیرید. مثل اینکه شما بزرگترین توپ نخی را بیرون از رستوران خود گذاشته اید.

۶. وب سایت خود را ساده و بروز کنید.

وقت بگذارید و حضور در فضاهای اینترنتی و آنلاین را مطالعه کنید. وب سایت شما اولین جایی است که مردم می روند تا منوی شما را ببینند. در اینجا از بکار بردن گرافیک های تجملی، موزیک و یا هر چیز گیج کننده دیگر بپرهیزید. اطلاعات مربوطه مثل منو، مکان رستوران، تقویم رویدادهای ویژه و اطلاعات تماس را پست کنید.

می توانید یک متخصص برای طراحی سایت استخدام کنید یا خودتان آن را بسازید. اگر هنوز نساخته اید، یک نام دامنه برای خود ثبت کنید. از سایتی مانند WordPress برای الگوهای طرح ها یا از طریق یادگیری HTML یا استفاده از برنامه ای مثل Dreamweaver خودتان طرح سایت را بسازید.
سایتی که استفاده از آن دشوار باشد، مشتری ها را خسته کرده و دنبال مکانی دیگر برای غذا خوردن خواهند گشت.

 

بخش ت) بهبود بخشیدن به رستوران

۱. علامت های بیشتری را در خارج از رستوران قرار دهید.

رستوران شما باید از خیابان دیده شود. تابلوهای نشانه را روی چمن نزدیک خیابان همراه با نام رستوران، مسیرها، یا هر رویداد ویژه ای که برقرار است، قرار دهید. برای وضوح بیشتر، یک منو را خارج از رستوران آویزان کنید.

از این فرصت برای ساده و کوتاه سازی و مختصر کردن منوی خود استفاده کنید. زیرا که باید در تبلیغ شما جای گیرد و به راحتی خوانده شود.
بنرهای بزرگ، قابل استفاده مجدد، برای تبلیغ رویدادهای ویژه، فوق العاده هستند، بخصوص آن برنامه هایی که بعداً قصد میزبانی و برگزاری دوباره ی آنها را دارید.

۲. گزینه های غذایی برای مهمانانی که دارای محدودیت های رژیمی هستند، طراحی کنید.

تصور کنید، جمع بزرگی را به خاطر اینکه نتوانید به یک نفر از آنها به دلیل رژیم متفاوتش سرویس دهید، نپذیرید. گزینه هایی از غذاهای گیاهخواران، وگان ها و غذای فاقد گلوتن داشته باشید. راه هایی برای طراحی و تغییر غذاهایی که دارید بیاندیشید که در عین حال همچنان خوشمزه بمانند، مانند اینکه با حذف لبنیات بتوانید برای افرادی که آلرژی دارند نیز غذا تهیه کنید.

به صورت آنلاین اطلاعات بیشتری را در مورد این رژیم ها و گزینه های غذایی ممکن جستجو کنید.
در کل، منوی خود را بازنگری کنید و به یاد داشته باشید که چه چیزهایی در منطقه شما به خوبی فروش می رود و مناسب بودجه شماست. این غذاهای جایگزین باید به همان خوبی و خوشمزگی سایر غذاهای شما باشد.
۳. سرویس Wifi مجانی در رستوران خود راه اندازی کنید.
این موضوع هر چقدر غافلگیر کننده باشد، اما برخی ممکن است به دلیل نبود دسترسی به اینترنت در رستوران شما، از آنجا بروند. اتصال به اینترنت مهم است، پس ممکن است رقیبان شما این سرویس را داشته باشند. به هر حال بسیاری از مردم گوشی هوشمند دارند و امروزه از آنها بسیار استفاده می کنند.

اگر Wifi مهمان را با یک رمز محافظت می کنید، حتماً آن را روی یا زیر بشقاب و ظروف یا روی یک علامت بر دیوار بنویسید.

۴. رویدادهای ورزشی را در رستوران خود نشان دهید.

رویدادهای ورزشی مردم را در جمع ها بزرگ به داخل رستوران می کشاند. این به ویژه زمانی مهم است که یک تیم محلی محبوب داشته باشید. یک تلویزیون در قسمت فروش نوشیدنی یا چندین تلویزیون را بطور خاصی در سرتاسر رستوران قرار دهید. مردم خواهند آمد تا یک بازی بزرگ و مهم را تماشا کنند.

فضای رستوران خود را نیز برای این کار در نظر بگیرید. بعضی رستوران ها تصمیم می گیرند که تلویزیون نداشته باشند. مشکلی نیست اما ممکن است در بعضی روزها کسب و کار خود را از دست دهید همانند جام جهانی یا مسابقه قهرمانی لیگ فوتبال.

۵. برای شناخت مشتریان خود وقت بگذارید.

مشتریان دوست دارند که احساس کنند ارزشمند هستند و برایشان ارزش قائل هستید. به عنوان صاحب رستوران، بسیار سرتان شلوغ است اما این تلاش مضاعف برای بازگرداندن مردم به رستوران، تفاوت بسیاری ایجاد خواهد کرد. به میزها سر بزنید و گفتگوهای دوستانه ای را آغاز کنید. به دنبال بازخوردهایی باشید که با آنها می توانید بهتر شوید. از مهمانانی که دوباره می آیند، استقبال کنید تا دوباره هم بیایند.

بسیاری از صاحبان، تمرکز خود را روی آوردن مشتریان جدید می گذارند اما مشتریان دائمی آنهایی هستند که بیشتر خرج می کنند. تعداد کافی مشتریانی را که باز می گردند، را بدست آورید و خواهید دید که چگونه کسب و کارتان رشد می کند.

۶. یک سیستم کارت هدیه راه اندازی کنید.

شروع به چاپ کارت هدیه و گواهی هایی کنید و آنها را بفروشید. بسیاری از مشتریان به یک رستوران خاص می روند زیرا که کارت هدیه دارند. همچنین دوستان و خانواده را خواهند آورد. زمانی که آمدند، با غذا و سرویس خود، آنها را تبدیل به مشتری دائمی و تکراری خود کنید.

حواستان باشد، پیگیر کارت های هدیه فروخته شده و استفاده شده باشید تا هیچکس از این سیستم سوء استفاده نکند.

۷. برای مشتریان ایمیل بفرستید.

ایمیل مشتریان را از طریق کارت های ثبت نام در رستوران، جمع آوری کنید. سپس از آن استفاده کنید تا برای تمامی افراد در لیست، پیام ارسال کنید. این بهترین راه برای دسترسی به مشتریان است که آنها را ترویج می کند تا بازگردند و مشتریان جدید بیاورند.

بطور مثال، از آن برای ارسال ماه نامه که در آن توضیح دهید چه چیزهایی جدید است، علاوه بر تخفیف ها و پیشنهادهای روز تولد.
ثبت نام کردن در این لیست باید اختیاری باشد. پیام ها را بندرت ارسال کنید مثلاً یکبار در ماه تا مانع از آزار شود.

 

مقاله زیر نیز میتواند شما را در افزایش فروش رستورانتان کمک نماید.

تشخیص دقیق نیازهای مشتریان برای فروش بهتر

فروش بهتر و بیشتر محصولات و خدمات دغدغه همیشگی صاحبان کسب و کار و مدیران فروش است. آیا راه کار هایی برا تشخیص دقیق نیازهای مشتریان وجود دارد؟ چگونه می توان از طریق تشخیص نیاز های مشتریان به افزایش فروش شرکت کمک کرد؟ بسیاری از مشتریان وقتی با شما صحبت می‌کنند نمی‌دانند نیازی دارند که برآوردن آن از عهده محصول یا خدمت شما ساخته است. آن‌ها افرادی مردد هستند و صرفا به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند.

تشخیص دقیق نیازهای مشتریان برای فروش بهتر

تشخیص دقیق نیازهای مشتریان برای فروش بهتر

وقتی با مشتری صحبت می‌کنید، ممکن است نیازی داشته باشد که مشخص، نا‌مشخص یا غیرواقعی باشد. اگر نیاز مشخص باشد، ممکن است

مشتری روش دقیق برآورده کردن آن‌را بداند و یا نداند. ممکن است نیاز واقعی او با آنچه فکر می‌کند نیاز دارد، بسیار متفاوت باشد.

اگر نیاز نامشخص و مبهم باشد، شما و مشتری تنها از طریق معاینه و تشخیص می‌توانید نیازهای موجود را به‌دقت بشناسید و روش برآورده کردن آن‌ها به‌وسیله محصولات و خدمات خود را مشخص کنید.
در بسیاری از موارد، مشتری ممکن است فکر کند نیازی دارد، در‌حالی‌که شرایط او واقعا رضایت‌بخش است. او به محصول یا خدمت شما احتیاجی ندارد و کار شما به‌عنوان فروشنده حرفه‌ای آن است که این موضوع را به او گوشزد کنید.

 

مقالات فروش را می توانید به طور رایگان در وبسایت توسعه تجارت دلیران دنا مشاهده نمایید. اگر برای فروش محصولات و یا خدمات خود نیاز به مشاوره دارید از بخشدرخواست مشاوره فروش در وب سایت دلیران دنا اقدام نمایید. دوره های آموزش فروش نیز به صورت فصلی توسط موسسه دلیران دنا (دناکو) در شهر های تهران ، اصفهان ، شیراز ، مشهد و تبریز و اهواز بر گزار می شود که با شرکت در این دوره ها می توانید به تکنیک های پشرفته تر فروش و مهندسی فروش آشنا شوید.

 

لطفا دیدگاه خود را درباره این مقاله در بخش نظرات بیان نمایید.

 

منابع :

وب سایت باقر ناصری

واحد توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات