بیا یه فردای بهتر بسازیم !
  
  

فروش تضمینی

مشاوره سرمایه گذاری

تاثیر اینترنت اشیا بر ۷ صنعت کلیدی

کدام صنایع در تفکر اینترنت اشیا پیشرو هستند ؟ اینترنت اشیا چگونه بر ۷ صنعت کلیدی اثرگذار است ؟ کدام صنعت پیشتاز استفاده از اینترنت اشیا (IoT) در دنیا است ؟ IoT در بخش بهداشت و درمان چه کاربردهایی دارد ؟ کدام یک از صنایع شاهد بیشترین تحولات به واسطه IoT است ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (تاثیر اینترنت اشیا بر ۷ صنعت کلیدی) مورد استفاده قرار می گیرد.

تاثیر اینترنت اشیا بر ۷ صنعت کلیدی

مجله فوربس برای درک بهتر تاثیر اینترنت اشیا بر انواع مختلف صنایع، از ۷۰۰ مدیری که با اجرای برنامه‌های IoT در سازمان‌شان آشنایی داشتند، نظرسنجی کرده است.
نتایج این نظرسنجی نشان داده صنایع خدمات مالی، بهداشت و درمان و تولید صنعتی در تفکر اینترنت اشیا پیشگام هستند و در بسیاری از موارد قابلیت‌های آن را با تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته یا هوش مصنوعی ارتباط می‌دهند.

نزدیک به ۶ مدیر از هر ۱۰ مدیر در بخش خدمات مالی (۵۸ درصد) گفته‌اند که اقدامات پیشرفته‌ای در این حوزه انجام داده‌اند و این رقم برای سازمان‌های بهداشتی ۵۵ درصد است. در ادامه توضیح می‌دهیم که مدیران در بخش‌های ارتباطات، انرژی، خدمات مالی، بهداشت، تولید، خرده‌فروشی و حمل‌ونقل چگونه اینترنت اشیا را اهرم پیشرفت کرده‌اند.

ارتباطات:

برای شرکت‌های مخابراتی، انقلاب موبایل تاییدکننده تحول به سوی IoT است. حدود نیمی از شرکت‌های ارتباطات و مخابرات که در نظرسنجی فوربس مورد بررسی قرار گرفتند، یا اینترنت اشیا را در فرآیندهای خود گنجانده‌اند یا در حوزه‌های کلیدی کسب‌وکار از آن استفاده می‌کنند. در شرکت‌های ارتباطات و مخابرات، رایج‌ترین منابع داده IoT عبارتند از: ابزارهای صوتی و گوشی‌های موبایل (۴۲ درصد).

رایج‌ترین تلاش‌هایی هم که صورت می‌گیرد، در جهت افزایش بهره‌وری کارکنان است (۴۰ درصد). به علاوه، بیش از یک سوم شرکت‌های ارتباطات در خط مقدم به‌کارگیری رویکردهایی با تجزیه و تحلیل کامپیوتری هستند تا بهتر بتوانند رفتار مشتری و قابلیت سوددهی دارایی‌ها را پیش‌بینی کنند.

انرژی:

شرکت‌های انرژی باید عملیات در مناطق دوردست مثل حوزه‌های نفتی و گازی را مدیریت کنند که نیازمند نظارت مداوم است. نزدیک به نیمی از مدیران در بخش انرژی (۴۷ درصد) تصریح کرده‌اند که IoT را در حوزه‌های کسب‌وکار منتخب اجرا کرده‌اند. شرکت‌های انرژی به اینترنت اشیا روی آورده‌اند تا عملکرد دارایی‌ها را مورد نظارت قرار دهند، تجربه مشتریان خود را توسعه دهند و بازدهی کلی را افزایش دهند.

حدود یک‌سوم شرکت‌ها (۳۴ درصد) گفته‌اند که از تجزیه و تحلیل بصری درون بنگاه‌های خود استفاده کرده‌اند. به‌عنوان مثال، پهپادهای مجهز به دوربین می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند بر ایمنی میادین و تاسیسات تولید خود نظارت کنند و هر گونه نقص و ناهنجاری را قبل از اینکه به خطر بزرگی تبدیل شود، شناسایی کنند.

خدمات مالی:

سازمان‌های خدمات مالی آگاهی امنیتی بالایی دارند و بنابراین بیش از پیش به دوربین‌های به هم متصل و دیگر سنسورهای تصویری وابسته‌اند تا از موفقیت تاسیسات خود اطمینان حاصل کنند. همان‌طور که گفته شد، خدمات مالی پیشتاز استفاده از IoT در دنیا است، به‌طوری که ۵۸ درصد پاسخ‌دهندگان نظرسنجی تا حدی قابلیت‌های آن را به‌کار گرفته‌اند.

همچنین شرکت‌ها در این بخش پیشتاز استفاده از تجزیه و تحلیل بصری هستند، به‌طوری که ۵۱ درصد آنها گفته‌اند قابلیت‌های استفاده از دوربین و سنسورهای تصویری متصل به هوش مصنوعی و سیستم‌های تحلیلی را توسعه داده و اجرایی کرده‌اند. شرکت‌های مالی اهداف چندگانه‌ای در تلاش‌های IoT خود دارند که مهم‌ترین آنها نیازمند توسعه ارتباط‌پذیری شبکه‌ها (۳۱ درصد) و استفاده از IoT به‌عنوان ابزاری برای امنیت بیشتر است (۳۰ درصد).

بهداشت و درمان:

در صنعت بهداشت، در مورد تجربیاتی که مشتریان هم به‌عنوان همراه بیمار و هم در اتاق‌های انتظار و اورژانس به دست می‌آورند، نگرانی وجود دارد. سازمان‌های بهداشتی هم جزو پیشتازان استفاده از IoT هستند. در این صنعت، ابزارهای صوتی و گوشی‌های موبایل ضروری‌ترین ابزارها محسوب می‌شوند، به‌طوری که ۴۶ درصد پاسخ‌دهندگان در این بخش از آنها استفاده می‌کنند.

نظارت بر کار کارکنان هم یکی از رایج‌ترین کاربردهای IoT در این صنعت است که در کنار نظارت بر تاسیسات و توسعه تجربیات مشتری قرار می‌گیرد. اکثریت فعالان این صنعت (۵۷ درصد) از تجزیه‌ و تحلیل بصری برای ارتقای سطح خدمات مشتریان و مراقبت از بیماران استفاده می‌کنند.

تولید صنعتی:

تولیدکنندگان، بیش از شرکت‌هایی که در صنایع دیگر فعالیت می‌کنند، به ماشین‌آلات سنگین برای تولید محصول نیاز دارند و بنابراین، علاقه زیادی دارند که در مورد عملکرد این ماشین‌ها بدانند. سازمان‌های تولیدی فرصت‌های زیادی پیش روی خود در این زمینه دارند از تصویرسازی کامپیوتری دستگاه‌ها گرفته تا مدیریت و پیگیری حمل کالاها که به سیستم‌های توسعه‌یافته با هوش مصنوعی مرتبط هستند و می‌توانند رویدادها را قبل از آنکه رخ دهند پیش‌بینی و حتی اصلاح کنند.

اما داستان فراتر از مدیریت کردن دستگاه‌ها است. به‌طور کلی، تولیدکنندگان در مقایسه با دیگر گروه‌های صنعت، شاهد بیشترین تحولات به واسطه IoT هستند. اکثریت مدیران در شرکت‌های تولیدی (۵۱ درصد) «به شدت موافقند» که اینترنت اشیا درهای جدیدی از کسب‌وکار را برای سازمان‌های آنها باز کرده است. به علاوه، ۲۹ درصد مدیران می‌گویند تلاش‌های IoT آنها باعث شده محصولات و خدمات جدیدی عرضه کنند.

اکثریت تولیدکنندگان (۵۱ درصد) گفته‌اند حوزه‌های کسب‌وکار منتخب آنها با IoT پشتیبانی می‌شود یا این تکنولوژی را در سطح گسترده‌ای در سازمان‌های خود به کار گرفته‌اند. همچنین ۵۲ درصد آنها تصریح کرده‌اند که قابلیت‌های تجزیه‌ و تحلیل بصری دارند و این باعث شده به‌صورت آنی دارایی‌ها و محصولات خود را مورد نظارت قرار دهند. گوشی‌های موبایل و سیستم‌های کامپیوتری منابع اصلی داده‌های IoT برای تولیدکنندگان هستند.

خرده‌فروشی:

در این صنعت، هر اتفاقی که در کف فروشگاه می‌افتد – یعنی رفتار و عکس‌العمل‌های مشتری – باید مورد مطالعه و ارزیابی قرار بگیرد. نیمی از مدیران خرده‌فروشی در نظر سنجی گفته‌اند تلاش‌های قابل‌توجهی در حوزه IoT انجام داده‌اند. بیشتر آنها از تجزیه و تحلیل‌های بصری استفاده می‌کنند تا به درک بهتری از اولویت‌ها و رفتار مشتری برسند. برجسته‌ترین منابع داده IoT در این صنعت عبارتند از سیستم‌های کامپیوتری و سنسورها.

حمل‌ونقل:

حمل‌ونقل یعنی حرکت و لجستیک و سیستم‌های IoT نقش مهمی در مدیریت این قابلیت‌ها ایفا می‌کنند. مهم‌ترین موارد استفاده از این تکنولوژی در صنعت حمل‌ونقل به افزایش بهره‌وری، نظارت لجستیکی و مسیریابی مربوط می‌شود.

همان‌طور که این نمونه‌ها نشان می‌دهد هر صنعتی پتانسیل این را دارد که از IoT بهره‌برداری کند. با این حال، به خود مدیران بستگی دارد که پتانسیل این تکنولوژی‌ها را تشخیص دهند و بدانند چگونه به بهترین شکل از آنها در شرکت‌ها و صنایع خود استفاده کنند.

ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند  و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.

 

شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.

 

برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.

منابع:

مترجم: مریم رضایی

Forbes

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیران دنا

ثبت نام در خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا لطفا ایمیل خود را در زیر وارد نمایید. برای عضویت نهایی باید از ایمیل خود روی لینک تایید کلیک نمایید.

خبرنامه دلیران

 

آخرین مقالات