آینده تجارت شما را متحول می کنیم
  
  

خفه سازی استرس سخنرانی در جمع

خفه سازی استرس سخنرانی در جمع : سخنرانی در جمع باید به یک کار تفریحی و شاد تبدیل شود اگر برای سخنرانی در جمع دچار استرس می شوید بهتر است استرس را به خفه کنید یا در جهت پیشرفت کار از آن استفاده کنید . در بخش آموزش فن بیان و مذاکره وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا به تفصیل در این باره توضیح داده شده است. در این مقاله خفه سازی استرس سخنرانی در جمع را برایتان گرد آوری کرده ایم.

خفه سازی استرس سخنرانی در جمع

 

خفه سازی استرس سخنرانی در جمع

همه ما آرزو داریم با اعتماد به‌نفس به سمت جایگاه سخنرانی گام برداریم، یخ جلسه سخنرانی خود را با یک جوک عالی بشکنیم، با یک داستان قانع‌کننده مخاطب را شیفته ومتقاعد کنیم، سخت‌ترین سوالات را با جواب‌های آسان مدیریت کنیم و با تشویق و تمجید حضاراز جلسه خارج شویم. اما واقعیت امر این است که اوضاع از وضعیت عالی مدنظر ما معمولا پایین‌تر است. اگربه این نتیجه رسیده‌اید که ترس به‌صورت اجتناب‌ناپذیری در مسیر توانایی شما برای ارائه سخنرانی وجود دارد، ما خبرهای خوبی برای شما داریم.

سخنران خوب

برای اینکه سخنران خوبی در جلسات عمومی باشید لازم نیست بر ترس خود غلبه کنید. واقعیت امر این است که ترس از سخنرانی عمومی هرگز کاملا از بین نمی‌رود. اما ما چند نکته در مورد چگونگی دستیابی به عملکرد عالی در عرصه سخنرانی عمومی داریم.

دو گام اول طراحی شده برای کاهش ترس از سخنرانی:

الف: آمادگی داشته باشید

واضح است، اولین گام برای کم کردن ترس از سخنرانی عمومی آماده بودن است. این به آن معناست که دانستن مطالب و احاطه بر موضوع سخنرانی بسیارضروری است، زیرا شما مجبور نیستید در مورد آن فکر کنید. همچنین به این معنی است که سخنران اطمینان خاطر دارد که تمام محاسبات و استدلال‌ها خوب پیش می‌روند. در زمان سخنرانی شما به آرامش و تمرکز نیاز دارید، نه تقلا کردن. داشتن چک لیست مفید است تا اطمینان حاصل کنید که همه جزئیات را پوشش داده‌اید. از دوستانتان بخواهید که به شما کمک کنند سخنرانی خود را تکرار کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند که مباحث خود را مرور کنید، دوستان شما می‌توانند قبل ازاجرای اصلی، سوالات سخت و چالشی را از شما بپرسند یا مانند یک مخاطب بی‌نظیر عمل کنند.

پیش از هرچیز سناریوهای سخت سخنرانی را اجرا کنید، تا زمانی که لحظه اجرا و ارائه فرا می‌رسد، دچار شگفتی نشوید. اگر امکان دارد قبل از شروع به ارائه مطلب به یکی از آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش دهید.

ب: واقع‌گرا باشید

برخی از ترس‌ها واقعی هستند و برخی از آنها نه، مثلا اگر شما صد اسلاید برای ارائه در ۳۰ دقیقه تهیه کرده باشید ترس شما از کمبود زمان کاملا واقعی ودرست است و شما نیاز به کاهش برخی از اسلایدها دارید.

احتمال اینکه بعضی افراد در میانه سخنرانی، شما را (هو) کنند یا سر و صدا ایجاد کنند تا حدودی وجود دارد.  برای اینکه در مورد ترس واقع بین باشید در مسیر کمک به خود از یک روش ویژه کمک بگیرید.

سه ستون سخنران خوب

سه ستون روی یک برگه طراحی کنید. ستون اول متشکل از ترس‌های شما. ستون دوم مشتمل بر بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند پیش بیاید اگر ترس‌های ذکر شده در ستون اول واقعیت داشته باشد. و سومین ستون شامل بهترین چیزهایی است که می‌تواند اتفاق بیفتد. برای مثال ترس از روی زمین افتادن (تلو تلو خوردن) در هنگام اجرای عمومی. بدترین اتفاق می‌تواند این باشد که یکی از حضار فیلم این صحنه را بگیرد و پخش کند. اما بهترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد ممکن است این باشد که به طرفدارانش نشان دهد که او یک انسان است و هرانسانی اشتباه می‌کند  و به این ترتیب با محبوبیت بیشتر تعداد افراد بیشتری آخرین آلبوم او را دریافت کنند و ببینند. به جهت انسان بودن، ما تمایل داریم چیزها را به‌صورت افراطی، فاجعه آمیز و بسیار بزرگ‌تر ازآنچه که واقعیت دارد ببینیم. تلاش شما باید بر محور اطمینان از این باشد که ترس‌های شما واقع گرایانه است نه بزرگنمایی شده و افراطی.

دو گام قید شده در کاهش ترس و استرس در زمان سخنرانی می‌توانند به شما کمک کند و گام‌های بعدی به افزایش میزان اعتماد به‌نفس شما کمک می‌کنند.

ج: انتقاد پذیر باشید

این وسوسه انگیز و اغوا کننده است که تصور شود اعتماد به نفس چاره هر چیزی است که مانع رسیدن ما به اهدافمان می‌شود. اما حقیقت این است که نقطه آسیب پذیر ما می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه قوت ما هم باشد. راه درست ارتباط برقرار کردن با مخاطب این است که بپذیریم انسان هستیم و هر انسان دارای نقص و اشتباه است. این به آن معنا است که به مخاطب اجازه انتقاد دهید. اگر به آنها اختیار برقراری ارتباط و گفتن حقایق را ندهید شما نمی‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. آنها فقط برای انتقال اطلاعاتی که مدنظرشماست آنجا نیستند. آنها برای درک کردن و برای ایجاد ارتباطات جدید آنجا هستند. هرچه ارتباطات شما با چیزی که باید بگویید بیشتر شود، آ نها نیز بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. آنها احساس خواهند کرد آنچه را که شما احساس می‌کنید. گاهی بهترین راه برای ایجاد حسی جهانی، این است که آن‌را شخصی سازی کنید.

د: حضور داشته باشید

به یاد داشته باشید تنها حضور فیزیکی شما روی جایگاه اهمیت ندارد و مخاطبان شما در پی چیزی هستند که شما فکر و احساس می‌کنید، حتی بیشتر از آنچه که شما فکر و احساس می‌کنید. این به آن معناست که شما باید حضور کامل داشته باشید تا یک ارتباط واقعی برقرار شود. چیزهایی را بیابید که به حضور شما کمک می‌کنند.

سخنران خوب

و: سخاوتمند باشید

بهترین راه کم کردن ترس این است که نسبت به آنچه از دانش خود می‌خواهید به مخاطب بدهید سخاوتمند باشید. مطمئنا دلیلی وجود دارد که شما می‌خواهید یک سخنرانی را ارائه دهید و یک عملکردی را برای دیگران به انجام برسانید.

همان‌طوری که این پنج مرحله را به اجرا می‌گذارید، آگاه باشید یک عامل متعادل‌کننده وجود دارد که باید به آن پاسخ دهید. نفس شما می‌تواند دشمن شما باشد، همان‌طور که خودبینی زیادی و به اندازه کافی نقد پذیر نبودن در برقراری ارتباط با مخاطبان ایجاد مشکل می‌کند، از طرف دیگرفروتنی بیش از حد وناتوانی در جلب اعتماد مخاطبان برای ارائه مطالب و انتقال پیام می‌تواند آسیب زا باشد. کمک کردن به همدیگر برای آماده شدن، واقع‌گرا بودن، نقدپذیری، حضور و بخشیدن سخاوتمندانه دانش خود به دیگران از هدایایی است که با یک سخنرانی تاثیرگذار می‌شود به دیگران بخشید.

 

 

توسعه تجارت دلیران دنا برای شما این فرصت را فراهم می کند تا با استفاده از مقالات رایگان آموزشی در زمینه های بازاریابی و فروش ، تحقیق و توسعه ، مدیریت کارمندان ، نوآوری و خلاقیت ، تجارت الکترونیک وطراحی سایت به افزایش بهره وری و کارآمدی سیستم های شرکت خود کمک نمایید. شما می توانید از بخش آموزش های رایگان وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا به بخش عظیمی از این مقالات به صورت دسته بندی شده دست پیدا کنید.

شما همچنین می توانید از بخش خدمات ما ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی وب سایت وتجارت الکترونیک ، مدیریت بهره وری شرکت ، توسعه ایده ها و ایده پردازی و تحقیق و توسعه استفاده نمایید.

 

برای باز نشر این مقالات ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجات دلیران دنا) الزامی است.

منابع :

نویسندگان: Mark Bonchek Mandy Gonzalez

مترجم: محسن عزیزی

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات