بیا یه فردای بهتر بسازیم !
  
  

روش های اخراج کارکنان نا کارآمد

روش های اخراج کارکنان نا کارآمد کدامند ؟ آیا هنگام پایان همکاری با یکی از کارکنان می توان مسالمت آمیز و دوستانه این کار را انجام داد ؟ در این مقاله به بررسی روش ها اخراج کارکنان نا کارآمد می پردازیم. مقاله های بیشتر در این زمینه را در بخش آموزش های وب سایت دلیران دنا مطالعه کنید.

روش های اخراج کارکنان نا کارآمد

روش های اخراج کارکنان نا کارآمد

سناریوی اول:
مدیر آرش (یک اسم فرضی) او را اخراج می کند بدون آنکه کارهای لازم پیش از اخراج را انجام دهد (بازخورد دادن، ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد، طراحی برنامه آموزشی، اشاره ضمنی به موضوع اخراج و …) و با این کار آرش را کاملاً غافلگیر می‌کند. مکالمه آنها به جایی نمی‌رسد چون مدیر معتقد است که اخراج آرش کاری است که باید انجام شود و کار دیگری از دست او برنمی‌آید.
آرش زمانی که جلسه را ترک می‌کند حس یک انسان بی‌کفایت و خار و شرمنده را دارد. او فکر می‌کرد در یک خانواده کار می‌کند اما حالا می‌بیند که از آن خانواده بیرون گذاشته شده است. حالا باید به خانه برود و این خبر ناگوار را به همسرش بگوید اما چگونه این کار را انجام دهد؟

سناریوی دوم:
مدیر آرش صادقانه و با صراحت با او صحبت کرده است. او هر راه ممکنی را برای موفقیت آرش آزموده و فرصت‌های زیادی را به او داده تا عملکردش را بهبود بخشد بنابراین وقتی صحبت از اخراج پیش می‌آید، همراه با شگفتی و تعجب نیست. با اینکه آرش از این اتفاق ناراحت است اما احساس می‌کند مدیرش به او اهمیت داده و برایش ارزش و احترام قائل شده است. و البته او امیدوار است که در مسیر شغلی‌اش اتفاقات بهتری در انتظارش باشند. بدون شک چند سال بعد که برگردد و مسیر خود را مرور کند از این اتفاق به عنوان یک تجربه مفید یاد خواهد کرد و حس خوبی نسبت به مدیر خود خواهد داشت که چشمان او را به نواقص و کمبودهایش باز کرده است.
در ادامه به نکاتی پیرامون قبل، حین و بعد از برگزاری جلسه اعلام قطع همکاری با نیرو اشاره شده است که با رعایت این نکات می‌توانیم به سناریویی همانند سناریوی دوم دست یابیم.

قبل از جلسه:
هرکاری که لازم است انجام شود تا کارمند هنگام خبر شنیدن اخراجش شوکه نشود، در زمره کارهای قبل از جلسه قرار می‌گیرد. مکان مناسبی را برای جلسه انتخاب کنید؛ مکانی آرام و کم‌تردد که در طول جلسه رفت‌وآمد افراد مختلف آرامش شما و نیروی‌تان را به هم نزند.
در نهایت قبل از آنکه جلسه شروع شود درباره آنچه می‌خواهید بگویید خوب فکر کنید. نیرویی که می‌خواهید اخراجش کنید کیست؟ چرا استخدامش کرده بودید؟ اخراج شدن چه تبعاتی برای او در پی خواهد داشت؟ برای اینکه او پس از این جلسه حس خوبی داشته باشد چگونه باید رفتار کنید؟ پیش فرض‌تان قبل از ورود به جلسه این باشد که نیروی‌تان فردی ارزشمند است و دلیل اخراج او این است که در سازمان شما نمی‌تواند قابلیت‌های خود را نشان دهد و احتمال دارد در یک سازمان دیگر به فرد خیلی موفقی تبدیل شود.

در حین جلسه:
اگر کارهای لازم در مرحله قبل را به درستی انجام داده باشید به احتمال زیاد جلسه مثبتی خواهید داشت. در طول برگزاری جلسه سه نکته حائز اهمیت هستند: قصد و نیت شما، انرژی شما و حضور شما. با در نظر گرفتن این سه نکته، به موارد زیر توجه کنید:
•    سعی کنید با حفظ احترام، با صراحت با نیروی‌تان صحبت کنید. گفتن اینکه “تو کارمند فوق‌العاده‌ای هستی ولی ما می‌خواهیم تو را اخراج کنیم” باعث گیج شدن کارمند می‌شود. خیلی روشن و شفاف به نیرو بگویید که چرا به این جلسه آمده است. برای مثال بگویید: «همانطور که می‌دانی همه ما در شش ماه گذشته سعی کردیم که تو در نقشی که قرار گرفتی موفق باشی اما اوضاع آنطور که می‌خواستیم پیش نرفت. می‌خواستم با تو صحبت کنم تا ببینیم چگونه می‌توانیم همکاری فعلی تو با شرکت را قطع کنیم و به دنبال مسیری باشیم که برای آینده‌ات بهتر است.»
•    برای فرار از بیان واقعیات، به دنبال مقصر نگردید.
•    از دستاوردهایی که این فرد در طول مدت خود در سازمان شما داشته قدردانی کنید.
•    مراحل بعدی و کارهایی که باید پس از جلسه انجام شوند را شفاف و روشن بیان کنید.
•    از کارمند بپرسید به چه چیزهایی نیاز دارد و چگونه می‌توانید در این شرایط از او حمایت کنید.

با تمام این تفاسیر اگر باز هم نیروی شما از کوره در رفت و عصبانی شد، تعجب نکنید. هرچقدر هم که شما این فرایند را حرفه‌ای و بی‌نقص انجام دهید اخراج شدن برای هر فردی دردناک است و می‌تواند عکس‌العمل‌های احساسی شدیدی را در پی داشته باشد.

بعد از جلسه:
سعی کنید تا پایان مدتی که نیرو در سازمان شما حضور دارد با او مانند سایر نیروها رفتار کنید. بسته به سیاست‌های شرکت‌های مختلف، برای نیرو مراسمی ترتیب داده می‌شود یا بسته‌هایی حمایتی به شکل‌های مختلف در اختیار او قرار می‌گیرد. در هر حال آنچه اهمیت دارد این است که با نیرو با کمال احترام و با حداقل تنش ممکن قطع همکاری کنیم.

 

 

روشهای نوین بازاریابی ، فروش و تبلیغات در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا آموزش داده شده است. شما می توانید از بخش دوره های آموزشی آنلاین رایگان در زمینه های بازاریابی و فروش ، تبلیغات ، تجارت الکترونیک ، ارز دیجیتال ، سرمایه گذاری و مدیریت شرکت نمایید. همچنین می توانید در کلاس های حضوری و حرفه ای ما در زمینه های فروش و بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت نمایید.

در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از بخش سفارش ایده های ما را برای توسعه کسب و کارتان بشنوید و یا برای سفارش خدمات تحقیقات بازاریابی و و فروش یا خدمات تحقیق و توسعه محصولات جدید اقدام نمایید.

 

منابع :

وب سایت پرویز درگی

واحد آموزش فروش و بازاریابی توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بنر تلگرام دلیران دنا

دلیران دنا

دلیران دنا

ثبت نام در خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا لطفا ایمیل خود را در زیر وارد نمایید. برای عضویت نهایی باید از ایمیل خود روی لینک تایید کلیک نمایید.

خبرنامه دلیران

 

آخرین مقالات