مشاوره مدیریت ، تحقیق و توسعه ، توسعه هنر
  

روش های بازاریابی زمان رکود : اهمیت کانال ها

روش های بازاریابی زمان رکود : اهمیت کانال ها : رکود ها می آیند و می روند. شاید هیچ کشوری از خطر رکود در امان نباشد. اهمیت کانال های بازاریابی را برای زمان رکود در این پست توضیح داده می شود. مقالات متنوع آموزش را در دناکو دنبال نمایید. رکود وضعیتی بسیار اسفناک‌ برای هر اقتصادی است؛ شرایطی که‌ در آن تقاضا برای کالا و خدمات، به شکل معنی‌داری کاهش می‌یابد‌ و شرکت‌ها با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. بیشترین خروج از ‌کسب‌وکار‌ در این دوره‌ رقم می‌خورد‌ و ورشکستگی‌ها و بیکاری به شکل تصاعدی بالا می‌رود. از سوی دیگر، مشتریان با تغییر شرایط اقتصادی رفتار خرید خود را تغییر می‌دهند و این بازاریابان هستند که اگر به دنبال موفقیت شرکت در هر دو دوره هستند باید رویکردهای فروش خود را تغییر دهند.‌ ‌

 

روش های بازاریابی زمان رکود : اهمیت کانال ها

روش های بازاریابی زمان رکود : اهمیت کانال ها

مساله روش بازاریابی یکی از مهم‌ترین موضوعات کلیدی در شرایط رکود است. امروزه بازاریابی به یکی از استراتژی‌های محوری و حیاتی بسیاری از شرکت‌ها مبدل شده است. بازاریابی یک فلسفه مدیریتی کل‌نگرانه و اجتماعی دارد‌ که بعد از جنگ جهانی دوم پدیدار شد و اصولا مرتبط با استفاده از‌ همین دانش برای درک و برآورده ساختن نیازهای مشتریان‌ به‌کار گرفته شد. بازاریابی و استراتژی‌های آن در طول تاریخ حیات خود به شدت متاثر از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های عصر خود‌ بوده‌اند.

در سال‌های اخیر، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان محور بسیاری از تحولات جهانی موضوعی انکارناپذیر بوده و این امر موجب تسریع شرایط ‌کسب‌وکارها و رویکردهای بازاریابی شده‌ است. در جهان رقابتی امروز، بازاریابان به دنبال مشتریان هستند. یکی از مواردی که بازاریابان یک شرکت می‌توانند با توجه به آن رویکرد فروش خود را در شرایط رکود تغییر دهند و به فروش بالاتری دست پیدا کنند، استفاده از تلفیق روش‌های سنتی و مدرن است.

نظام اقتصادی جهان

بحران‌ها و تحولات اخیر در نظام اقتصادی جهان، افزایش نگرانی و ترس از ایجاد رکود اقتصادی را به همراه داشته است. در نظر اول رکود عبارت است از پیدا شدن «اضافه تولید»؛ یعنی پر شدن بازار از کالاهایی که مشتری ندارد. وقتی در بازار مشتری نباشد و کالاها فروش نرود طبعا تولید کالاها نیز کاهش یافته و متوقف می‌شود. همزمان با ایجاد رکود در اقتصاد فعالیت‌های اقتصادی نیز وارد یک دوره نزولی می‌شوند که از مهم‌ترین آنها می‌توان از کاهش نرخ اشتغال و افزایش بیکاری، کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش سودهای مشارکتی، کاهش تمایل به فعالیت‌های تولیدی و صنعتی نام برد.

آنچه مسلم است دوران رکود کاهش تقاضا را در پی خواهد داشت، نه قطع تقاضا. بنابراین شرکت‌ها با چالش جدی روبه‌رو می‌شوند، کسب وکارهای ضعیف‌تر از بین می‌روند و شرکت‌های قوی و مقاوم‌تر باقی می‌مانند. شاید بتوان این دوران رکود را برای حوزه بازاریابی و تبلیغات به مثابه یک فرصت و دوران طلایی تلقی کرد، چرا که در چنین شرایطی دانش و تخصص بازاریابی‌ اهمیت و جایگاه‌ رفیع‌تری در استمرار فعالیت و بقای ‌کسب‌وکار می‌یابد. در این میان ‌کسب‌وکارهایی که نمی‌توانند خود را‌ با شرایط موجود وفق دهند‌ به ناچار‌ از صحنه ‌کسب‌وکار‌ حذف می‌شوند، اما شرکت‌هایی که شرایط‌ را درک کرده و خود را با شرایط‌ تطبیق می‌دهند می‌توانند با‌ چالش فوق‌ به راحتی‌ کنار بیایند.

شیوه خرید

یادآوری این‌ نکته که مشتریان وفادار اصلی‌ترین و پایدارترین منبع رشد جریان نقدینگی هر ‌کسب‌وکاری به‌شمار می‌روند، بسیار‌ اهمیت دارد. این درحالی است که در دوران رکود رفتار مشتریان تغییر می‌کند و آنها یا خرید‌های خود‌ را عقب می‌اندازند یا به جای برخی کالاها جانشین‌های ارزان‌تری را تامین می‌کنند. اما نباید فراموش کرد که همه اینها به معنی توقف خرید کردن نیست. باید توجه داشت آنها در واقع دست از خرید نمی‌کشند بلکه شیوه خرید خود را تغییر می‌دهند تا اوضاع مالی خود را سازمان ببخشند.

بنابراین هر کسب‌وکاری‌ که خدماتی به مشتریان ارائه می‌دهد، برای احراز موفقیت در دوران رکود ضرورتا باید یک سیستم بازاریابی صحیح را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد تا بتواند سهم بازار خود را در درجه اول حفاظت کند و در درجه دوم آن را افزایش دهد.

سیستم توزیع

یکی از عواملی که در حل بحران رکود تاثیرگذار است، توجه کافی به سیستم توزیع هر ‌کسب‌وکاری‌ است که می‌تواند در این مسیر شما را یاری دهد. عواملی که باعث ایجاد رکود در شرکت‌های پخش می‌شوند به دو دسته کلی عوامل داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. عوامل داخلی، شامل عواملی هستند که از درون شرکت‌های پخش، باعث کاهش فروش و ایجاد رکود می‌شوند و عبارت است از نیروی انسانی، شیوه‌های مدیریت، بودجه و… عوامل خارجی مواردی را شامل می‌شود که از خارج شرکت‌ در‌ شرایط رکود تاثیر می‌گذارند. عوامل خارجی‌ را می‌شود به دو دسته تقسیم کرد.

عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی، شامل مواردی است مانند عدم تراکم جمعیت در منطقه تحت پوشش بازاریاب و تمایل افراد جامعه به تغییر شیوه خرید‌ و عوامل اقتصادی که در برگیرنده مواردی از قبیل وجود تورم و افزایش ناگهانی قیمت، وجود قوانین مالیاتی دست و پا گیر و قرار گرفتن کشور در تحریم‌های اقتصادی و مالی است. با همه این اوصاف با توجه به شرایط خود و شرایط بازار باید برای خلق ارزش و افزایش درآمد با به‌کارگیری بهترین رویکرد بازاریابی در هر شرایطی تلاش کنید‌ و از همه ظرفیت‌های خود برای این کار استفاده کنید.

کامل ترین مقالات فروش و بازاریابی را در دناکو مطالعه نمایید. بخش آموزش های دناکو جدید ترین و بروز ترین مقالات را در زمینه های بازاریابی ، فروش ، مدیریت تکنولوژی ، مدیریت کسب و کار ، مدیریت نوآوری  منابع انسانی و تحقیق و توسعه را فراهم کرده است. شما می توانید این مقالات را رایگان مطالعه نمایید یا در دوره های تخصصی دناکو شرکت نمایید.

لیست تمامی مقالات بازاریابی و فروش دناکو را می توانید در بخش زیر پیدا کنید. در لیست زیر تمامی مقالات بازاریابی و فروش دناکو بصورت هفتگی به روز رسانی می شود.

 

منابع :

  • دنیای اقتصاد
  • پرویز نصرتی کردکندی – عضو انجمن ایرانیان فارغ‌التحصیل ژاپن
  • واحد فروش دناکو

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته های دناکو