مشاوره مدیریت و کسب و کار
  
  

فروش تضمینی

سرمایه گذاری دلیران دنا

عوامل موثر در وفاداری مشتری

عوامل موثر در وفاداری مشتری کدامند ؟ چه روش هایی برای جذب و حفظ مشتریان وجود دارد ؟ چرا وفاداری مشتریان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است ؟ شبکه های اجتماعی چه نقشی در وفاداری مشتریان دارند ؟ تجربه مشتری در دنیای مجازی چه مفهومی دارد ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.

ارتباطات

عوامل موثر در وفاداری مشتری

اگر با پنهان کردن حقیقت و وعده‌های غیرواقعی به دنبال فروش باشیم، حداکثر می‌توانیم یک بار به مشتری بفروشیم و دیگر رنگ آن مشتری را نخواهیم دید.بنابراین اولین نکته برای داشتن مشتریان وفادار، صداقت و رعایت اخلاقیات است.اگر همین مورد را رعایت کنیم خواهیم دید که مشتری حاضر خواهد شد در ترافیک بماند، اما باز هم برای خرید خود به ما مراجعه کند.با این وجود، جای تردید نیست که وفاداری مشتریان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. علل این پدیده فقط به نحوه بازاریابی و فروش سازمان‌ها باز نمی‌گردد، بلکه عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز در آن دخالت دارند. برای مثال گسترش شبکه‌های اجتماعی باعث شده مشتریان از این کانال سفارش‌های خود را ارائه دهند.

بنابراین باید مفهوم وفاداری مشتری را با توجه به کانال‌های جدید بازاریابی و فروش باز تعریف کنیم.در گذشته، صحبت از طراحی فروشگاه می‌شد. بدون شک یک فروشگاه که طراحی مناسبی داشته باشد، در جذب ونگهداری مشتری تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. این مورد امروزه در قالب طراحی سایت خود را نشان می‌دهد.هر چقدر سایت ما برای مشتریان ساده‌تر باشد و آنها را دچار پیچیدگی و سردرگمی نکند، می‌توانیم مطمئن باشیم که مشتری زمان بیشتری را در سایت خواهد ماند و به این ترتیب احتمال خرید او بالاتر خواهد رفت.

به طریق مشابه، مفهوم تجربه مشتری دیگر به دنیای واقعی محدود نیست، بلکه باید برای خلق لذت‌بخش‌ترین تجربه ممکن برای مشتری در فضای مجازی نیز برنامه‌ و طرح مشخصی داشت. چه کار کنیم که مشتریان محتوای کانال تلگرام ما را با اشتیاق و علاقه بخوانند؟ چگونه می‌توانیم مشتریان را به شکل‌های اصولی و درست (نه از طریق رقابت‌های غیرواقعی) به صفحه اینستاگرام خود علاقه‌مند کنیم؟

چندی پیش در یک طلافروشی بودم که فروشنده آن گفت اگر ما را در اینستاگرام دنبال کنید، از تخفیف ۳ درصدی برخوردار خواهید شد. من در همان لحظه صفحه طلافروشی را پیدا و آن را دنبال کردم.وفاداری مشتریان نمرده است بلکه شکل آن به کلی دچار تغییر شده است.برای مثال در گذشته برای خلق وفاداری تنها روی ارتباط فروشنده و مشتری تاکید می‌شد، اما متخصصان بازاریابی امروز به این نتیجه رسیده‌اند که این ارتباط برای خلق وفاداری در مشتری به تنهایی کافی نیست و باید روی ارتباط مشتریان با یکدیگر تاکید ویژه‌ای داشت.

باید کاری کنیم که مشتریان ما حس کنند در یک جمع عضویت دارند و بخشی از یک اجتماع بزرگ‌تر هستند. باید به آنها امکان دهیم که با یکدیگر گفت‌وگو کنند و تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.اگر من صاحب یک آتلیه عکاسی هستم بهتر است برای جذب مشتری بیش از آنکه به دنبال تعریف از خود و تخریب رقیب باشم، به مشتری احتمالی امکان دهم با چند مشتری قبلی من صحبت کند و نظرات آنها را بپرسد.اگر از این طریق به جذب مشتری بپردازیم، می‌توانیم مطمئن باشیم که مشتریانی وفادار و ماندگار خواهیم داشت. البته همان‌گونه که گفته شد، رعایت ادب، احترام، صداقت و اخلاقیات همیشه از جایگاه ویژه‌ای برای جذب مشتریان جدید برخوردار است.

با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و  سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید. ما در دلیران دنا این امکان را برای شما فراهم کردیم تا به کامل ترین علوم روز در زمینه کسب و کار خودتان به آسانی و کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.

حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی  آغاز کنید. با دلیران همراه شوید .

  • بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
  • بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
  • سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا

انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت  و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.

 

منابع این مقاله :

نیما محمودی

ماهنامه بازاریاب بازارساز

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت