بیا یه فردای بهتر بسازیم !
  
  

فروش تضمینی

مشاوره سرمایه گذاری

مدیریت غلط در مدارس

مدیریت غلط در مدارس چه پیامدهایی در پی دارد ؟ مدیریت غلط در مدارس چه بر سر دانش‌آموزان می‎آورد ؟ چه تاثیراتی روی دانش آموزان دارد ؟ این دیدگاه شکست خورده مدیریتی از کجا ناشی می شود ؟ چه انتقادی به سبک مدیریتی مدارس وارد است ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.

مدیریت غلط در مدارس

در نگاه صنعتی خط تولیدی که پیش‌بینی ناپذیری را مدام تکرار کند، خط تولید کارآمدی محسوب نخواهد شد. اما این ویژگی درست همان کیفیتی است که هر لحظه در طبیعت اتفاق می‎افتد و در واقعیت طبیعت پیرامون ما پر است از اتفاقات پیش‌بینی نشده. در واقعیت همین نگاه استاندارد کردن که از خط تولید عصر صنعتی ریشه گرفته است، باعث شده مدارس این دوره در تمثیلی به دور از واقعیت‎های موجود، دانش‎آموزان را همچون مواد خامی در نظر بگیرند که وارد کارخانه آدم‎سازی مدارس می‎شوند و دست‎آخر به‌عنوان محصول نهایی که فارغ‎التحصیل نام دارد از خط تولید آموزش خارج می‎شوند.

در بیرون از محیط مدرسه یادگیری برای مردم عادی عملی طبیعی و فعال است که از طریق مشارکت در زندگی روزمره اتفاق می‎افتد. در نقطه مقابل در مدرسه از یادگیری تعریف دیگری ارائه می‎شود.ادوارد جوینر پژوهشگر دانشگاه ییل و از کارشناسان مبحث توسعه انسانی، از این وضعیت با عنوان «دیدگاه شکست‌خورده» یاد می‎کند. رویکردی که باعث می‎شود معلمان و اولیا به اشتباه از مدارس انتظار داشته باشند تا نقص‌های مادرزادی دانش‎آموزان را بر طرف کنند.

آموزشکاران در سخنرانی‎های خود مروج این «دیدگاه شکست‌خورده» نیستند، اما با این وجود تقریبا تمام دانش‌آموزان گزش نیش این رویکرد را در دوران تحصیل خود در قالب خودارزیابی‌های مختلف عمومی یا اختصاصی از نزدیک لمس کرده‎اند. دانش‌آموزی که در سال‌های ابتدایی تحصیل نمرات پایین در امتحان درس ریاضی کسب می‎کند نه تنها متقاعد می‎شود که پاسخ‌هایش به پرسش‌های امتحانی اشتباه بوده است، بلکه در خودارزیابی شخصی از وضعیتش، شخصا خود را دانش‌آموزی ناموفق در نظر می‎گیرد. به همین دلیل نیز شاهد هستیم که هنوز مدت زیادی از زندگی دانش‎آموزی نگذشته، ارزیابی‌های تحصیلی تاثیر خودشان را می‎گذارند و به خودارزیابی‎های منفی دانش‌آموزان منجر می‎شوند.

در این شرایط است که دانش‎آموز با خود فکر می‎کند لابد مشکلی دارد که نمی‎تواند در درس‌ها نمره خوبی کسب کند یا اینکه چون در آزمون‌های مدرسه موفق نشده است پس هیچ وقت در زندگی شخصی نیز موفق نخواهد شد. همین ترس‌ها هستند که محتوای مورد مطالعه، نحوه مطالعه این محتوا و اینکه چه مرجعی این قدرت را دارد تا موفقیت یا شکست را در زندگی تعریف کند، مشخص و معین می‎کنند. هیچ تعجبی ندارد که بسیاری از دانش‌آموزان کاملا به این ایده که در محیط مدرسه مورد احترام قرار نخواهند گرفت، باور داشته باشند.

از آنجا که امکان بحث در مورد نقص‌ها و ایرادات این «دیدگاه شکست‎خورده» در مورد آموزش دانش‌آموزان وجود ندارد، شاهد اثرات مخرب این رویکرد بر یادگیری دانش‎آموزان در مدارس هستیم. در واقع برای بچه‌ها کار ساده‌ای نیست که ناخشنودی خود را از مورد توجه قرار نگرفتن در مدرسه برای اولیای خود توضیح دهند چرا که اولیای دانش‌آموز نیز در گذشته نه چندان دور دانش‌آموز مدرسه‌ای بوده‎اند و مثل فرزندشان نظرشان در اجرای فرآیندهای آموزشی هیچ محلی از اعراب نداشته است. بحث درباره این دیدگاه شکست‌خورده وقتی دانش‌آموزان می‎بینند که با سایر همکلاسی‌های آنها نیز مثل آن‌ها رفتار می‎شود، دشوارتر نیز می‎شود.

البته والدین دانش‌آموزان نیز به نوبه خود از این «دیدگاه شکست‎خورده» آسیب می‎بینند. چرا که وقتی فرزندانشان در مدرسه نمره خوبی کسب نکنند، آن‌ها نیز به‌عنوان پدر و مادر دانش‌آموز احساس شرمندگی می‎کنند و گمان می‎کنند که وظیفه خود را به درستی انجام نداده‎اند. علاوه بر این مسأله وقتی پدر و مادری ناتوانی فرزندش را در موفقیت تحصیلی مشاهده می‎کند، دوباره گرفتار همان اضطراب‎های قدیمی زمان دانش‎آموزی خود می‎شود. در این شرایط است که دغدغه‎های طبیعی والدین برای موفقیت فرزندانشان با اضطراب‎های عمیق به جا مانده از دوران تحصیل مخلوط و به نگرانی بیشتر والدین منجر می‎شود. به همین دلیل هم شاهد هستیم که بسیاری از والدین هر زمان که فرزندشان کارنامه به دست از مدرسه به خانه می‎آید دوباره اضطراب‎ها و ترس‌های دوران تحصیلشان را زندگی می‎کنند.

بی‎توجهی به کودکان

این «دیدگاه شکست‌خورده» سرنخ‎هایی دارد که با دنبال کردن آن‎ها به ویژگی‎های تربیتی عصر صنعت می‌رسیم. به همین دلیل نیز شاهد هستیم که بسیاری از کارشناسان تربیتی در قرن نوزدهم میلادی نظریه‎های خود را درست بر پایه همین دیدگاه شکست‌خورده تربیتی و متناسب با آموزه‎های نظری عصر صنعت به رشته تحریر در آورده‌اند. نتیجه اینکه بی‎توجهی به کودکان به منظور شکستن شخصیت کودک و تربیت فرزندان فرمانبردار به یکی از اصول تربیتی مورد قبول در قرن نوزدهم میلادی تبدیل شد. به طوری که شاهد هستیم کتاب دکتر شریبر که کتاب پرطرفدار تربیتی در نیمه‎های قرن نوزدهم به حساب می‎آمد والدین را تشویق می‎کند تا با استفاده از روش‌های مختلف تنبیهی از تهدیدهای گفتاری گرفته تا تنبیهات خفیف بدنی برای سر به راه کردن کودکانشان بهره بگیرند.

مهم‌ترین انتقاد به «دیدگاه شکست‌خورده» بر آمده از عصر صنعت به این موضوع بر می‎گردد که این نوع نگاه وظیفه تربیت مهارت خودکنترلی را به جای آنکه به استعدادها و توانمندی‎های خود کودک واگذار کند به دخالت و کنترل بیرونی از سوی بزرگسالان (در آغاز والدین و سپس معلمان) محول می‎کند. در واقع این «رویکرد غلط» به جای آنکه در کودک حس مسوولیت‌پذیری بر مبنای انتخاب‎های شخصی را بپروراند، این احساس را به کودکان منتقل می‌کند که قربانی وضعیتی هستند که نسبت به آن هیچ‌گونه انتخابی نداشته‌اند.در نظر این «دیدگاه شکست‎خورده» مشکلی در شخصیت کودکان وجود دارد که نیازمند اصلاح است. پس منطقی است که کودک نیز به مثابه ماشین در نظر گرفته شود چرا که ماشین نیز به تنهایی نمی‎تواند خود را تعمیر کند و نیازمند نظارت و کنترل بیرونی است. اما این قبیل نگاه‎ها اصلا مناسب شخصیت کودکی نیست که موجود زنده‎ای است که با نظم خاص خودش رشد و توسعه پیدا می‎کند.

ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند  و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.

 

شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.

 

برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.

منابع:

 

نویسنده: پیتر سنگه

مترجم: کیارش رمضان‌نژاد

کتاب Schools That Learn

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیران دنا

ثبت نام در خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا لطفا ایمیل خود را در زیر وارد نمایید. برای عضویت نهایی باید از ایمیل خود روی لینک تایید کلیک نمایید.

خبرنامه دلیران

 

آخرین مقالات