مزایای جمع سپاری سازمانی کدامند ؟ جمع سپاری سازمانی چه کارکردهایی دارد ؟ ترکیب همدلی و تکنولوژی چگونه باعث تقویت عملکرد تیمی می شود ؟ جمع سپاری سازمانی چگونه سازمانها را در پرورش خرد سازمانی برای دستیابی به گروهی از کارکنان متعهد و با انگیزه آماده میسازد ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.
مزایای جمع سپاری سازمانی
رهبران سازمانهایی نظیر روشه، فیسبوک، مرک، Bank of the West و IBM و حتی شرکتهای بیشماری از سیلیکون ولی از جمعسپاری سازمانی برای گشودن مسیری به سوی بهرهبرداری از دانش سازمانی و ترویج همدلی به واسطه تکنولوژیهای روز استفاده میکنند.
مزایای جمع سپاری درون سازمانی کاملا روشن است. نخست، تضمین اینکه درک شرکت از محرکهای اصلی تغییر و اولویتهای استراتژیک بالقوه به درستی انجام میشود و بهجای فرضیات انتزاعی، تیمی از استراتژیستها در واقعیتهای روزمره سازمان ریشه دارد. دوم اینکه، کارکنان بهطور ذاتی نسبت به ایدههای پیشنهادی خود و مالکیت آنها باور مثبتی دارند. این ایدهها زاییده فرهنگ سازمان هستند و کمتر احتمال دارد که تحت تاثیر سهل انگاریهای کارکنان قرار بگیرند.
هر آنچه بهعنوان هنجار پذیرفته شده، بسترساز رشد فلسفه ای جدید است که نشان از تغییرات اجتماعی گسترده دارد. با ظهور تغییرات سریع در فناوریهایی که منجر به ایجاد اختلال و بازتولید مدلهای تجاری میشوند، افراد در تمامی سطوح سازمانی از تبدیل شدن به قربانیان تغییرات بیوقفه هراس بیشتری پیدا میکنند. دعوت از جمعیت گسترده کارکنان برای گفتوگو در خصوص موضوعات آینده، زمینهساز فرهنگ مشارکتی و به اشتراک گذاری مبتنی بر فناوری است که سطوح خاصی از کنترل را به همراه دارد. فراهم کردن امکان شکلگیری و تاثیرگذاری این افراد بر سیاستها و استراتژیها موجب افزایش اعتماد به نفس و مثبتاندیشی میشود.
کارکرد جمع سپاری سازمانی
هیچ راهحل خلاقانهای وجود ندارد، اما میتوان به برخی از اصول کلیدی اشاره کرد که احتمال موفقیت هر گونه تلاشی در زمینه پیاده سازی جمعسپاری سازمانی را افزایش میدهند. به دست آوردن پاسخهای روشن و عملی راه را برای طرح پرسشهای مناسب باز میکند. اگر پاسخها کلی و باز باشند جمع آوری بازخورد هیچ سودی نخواهد داشت. اگر سوالات بسیار کلی باشند – مثلا چگونه میتوانیم شرایط محل کار را بهبود بخشیم؟ – مسلما با پاسخهای مشابه این روبهرو خواهید شد: «ایستگاههای سرو آب میوه یا ماساژ درمانی!» اگر سوالات به جزئیات بپردازند – مثلا چه نوع نوری برای اتاق کنفرانس بهتر است؟
– در این صورت فرصت استفاده از خلاقیتها را محدود خواهید کرد. با این حال، اگر از افراد پرسیده شود: «چطور میتوانیم فضایی ایجاد کنیم که به ما امکان دهد ایده های موثرتری ارائه کنیم؟» در این صورت به احتمال زیاد جرقه های خلاقانه ای از گفتوگوهای شکل گرفته، بر می خیزد. گفت وگو به بحثهایی ختم میشود که موانع فیزیکی موجود بر سر راه طراحی دفتر کار را از میان برمیدارند و منجر به سرمایه گذاری در رویدادهایی میشود که ملاقات افراد مختلف از جغرافیای گسترده جهان را فراهم و در نهایت مشکلات را حل میکند.
اما در سوی دیگر ماجرا، فناوری نقش قابل توجهی بر عهده دارد. پلتفرمهای جمعسپاری نظیر Jive Software و UserVoice امکان گرد هم آوردن گروههای مختلفی از کارکنان را فراهم میکنند و ایده پردازی و اولویت بندی ایده های جدید و نوآورانه را از توسعه کالا تا بهبود تجربه مشتری امکانپذیر میسازند. پاسخدهندگان میتوانند به پیشنهادات سایرین رای داده و نظرات شخصی خود را به ثبت برسانند.
با تسهیل گفتوگوهای هدفمند در مناطق جغرافیایی مختلف و در میان وظایف سازمانی گوناگون، جمعسپاری روش جدیدی از گوش سپردن به ایدههای افراد را امکانپذیر کرده است و سازمانها را در پرورش خرد سازمانی برای دستیابی به گروهی از کارکنان متعهد و با انگیزه آماده میسازد. مشاهده قدرت تفکر، دقت و انرژیهای مثبت ناشی از جمعسپاری شگفتانگیز است. کارکنان شما بهطور ذاتی خواهان مشارکت در موفقیتهای سازمان هستند، به شرطی که درهای مشارکت به روی آنها باز باشند.
کلید موفقیت
سوالات مناسب طرح کنید: در توسعه یک چارچوب و مجموعهای از سوالات، ایجاد درکی درست از روندهای فعلی و چالشهای پیش روی تیمهای کاری در سازمان نکته ای مهم است. اجرای تکنیک توفان مغزی در کارگاههای طراحی استراتژی با مدیران ارشد یکی از نخستین گامها در شناسایی شکاف ها و فرصتهایی است که میتواند الهام بخش یک رویداد جمعسپاری بکر باشد.
رهبران را درگیر ترویج رویداد جمعسپاری کنید: رهبران تیمها باید نقش تاثیرگذار خود را با مطرح شدن چالش جمعسپاری ایفا کنند؛ یعنی تسهیل برگزاری نشست با کارکنان برای به اشتراک گذاری بهترین تجارب و تشویق به انجام بحث های کاربردی در حین اجرای رویداد. طراحی و پیاده سازی ارتباطات آنلاین و آفلاین و تاکید بر فوریت رویداد جمع سپاری در ایجاد علاقه و هیجان در میان کارکنان ضروری است.
مشارکت در رویداد و تمرین گوش فرا دادن به ایدهها: یک رویداد جمع سپاری از بهترین روشها برای ارتقای کمپین و آمادهسازی کارکنان است. از رویدادهای جمعسپاری بهمنظور معرفی پورتال آنلاین ثبت ایدهها و نوآوریها، تاکید بر اطلاعات کلیدی و ارائه راهنماییها و ابزارهایی برای ایدهپردازی استفاده کنید. تهیه گزارشهای روزانه برای مدیران و رهبران میتواند آنان را در تقویت مشارکت و فراهم کردن راهنماییهای کارآمد در طول برگزاری رویداد یاری کند.
تحلیل، دستهبندی و به اشتراک گذاری نتایج
جلسات کار با تیم پروژه اصلی را برای بررسی و بحث در مورد نتایج با هدف توسعه یک برنامه عملیاتی سطح بالا برگزار کنید. داده های موجود را به کمک کارمندان اجرایی به اشتراک بگذارید. بسیاری از رهبران همواره نگران عدم کنترلی هستند که در سایه مباحثات گسترده در نتیجه اجرای رویدادهای جمع سپاری شکل میگیرد، اما چند عامل در حذف این نگرانیها کارآمد هستند.میتوانید به قدرت خرد جمعی در اصلاح همکاران غیر قابل اعتماد، اطمینان داشته باشید. کسب اطمینان از ثبت ایدههای نوآورانه با هویت مشخص از جمله روشهایی است که با حذف گمنامی، مسوولیتپذیری هر چه بیشتر در میان کارکنان را افزایش داده و از مشارکت کنندگان ناخشنود حمایت میکند.
همانطور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره شد، رهبران باید درک بهتری از نیازهای کارکنان خود داشته باشند و به کمک داده های جامعه شناختی و اطلاعات حاصل از جمعسپاری سیاستها، فرآیندها و رفتارها را بهبود بخشند. سازمانهایی که متعهد به اجرای جمعسپاری هستند و از ایدههای کارکنان خود بهره برداری میکنند نوآورتر بوده و در قیاس با همتایان خود رفتارهای مشارکتی خواهند داشت.
با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید. ما در دلیران دنا این امکان را برای شما فراهم کردیم تا به کامل ترین علوم روز در زمینه کسب و کار خودتان به آسانی و کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.
حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی آغاز کنید. با دلیران همراه شوید .
- بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
- بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
- سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا
انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.
منابع این مقاله :
نویسنده: Jeremy Morgan
مترجم: فریبا ولیزاده
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید