مشاوره مدیریت و کسب و کار
  
  

فروش تضمینی

سرمایه گذاری دلیران دنا

مزایای جمع سپاری سازمانی

مزایای جمع سپاری سازمانی کدامند ؟ جمع سپاری سازمانی چه کارکردهایی دارد ؟ ترکیب همدلی و تکنولوژی چگونه باعث تقویت عملکرد تیمی می شود ؟ جمع سپاری سازمانی چگونه سازمان‏ها را در پرورش خرد سازمانی برای دستیابی به گروهی از کارکنان متعهد و با انگیزه آماده می‌سازد ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.

منابع انسانی

مزایای جمع سپاری سازمانی

رهبران سازمان‏هایی نظیر روشه، فیس‌بوک، مرک، Bank of the West و IBM و حتی شرکت‌های بی‌شماری از سیلیکون ولی از جمع‏سپاری سازمانی برای گشودن مسیری به سوی بهره‏برداری از دانش سازمانی و ترویج همدلی به واسطه تکنولوژی‏های روز استفاده می‏کنند.

مزایای جمع سپاری درون سازمانی کاملا روشن است. نخست، تضمین اینکه درک شرکت از محرک‏های اصلی تغییر و اولویت‏های استراتژیک بالقوه به درستی انجام می‏شود و به‌جای فرضیات انتزاعی، تیمی از استراتژیست‏ها در واقعیت‏های روزمره سازمان ریشه دارد. دوم اینکه، کارکنان به‌طور ذاتی نسبت به ایده‏های پیشنهادی خود و مالکیت آنها باور مثبتی دارند. این ایده‏ها زاییده فرهنگ سازمان هستند و کمتر احتمال دارد که تحت تاثیر سهل‏ انگاری‏های کارکنان قرار بگیرند.

هر آنچه به‌عنوان هنجار پذیرفته شده، بسترساز رشد فلسفه‏ ای جدید است که نشان از تغییرات اجتماعی گسترده دارد. با ظهور تغییرات سریع در فناوری‏هایی که منجر به ایجاد اختلال و بازتولید مدل‏های تجاری می‏شوند، افراد در تمامی سطوح سازمانی از تبدیل شدن به قربانیان تغییرات بی‌وقفه هراس بیشتری پیدا می‏کنند. دعوت از جمعیت گسترده کارکنان برای گفت‏وگو در خصوص موضوعات آینده، زمینه‏ساز فرهنگ مشارکتی و به اشتراک گذاری مبتنی بر فناوری است که سطوح خاصی از کنترل را به همراه دارد. فراهم کردن امکان شکل‏گیری و تاثیرگذاری این افراد بر سیاست‌ها و استراتژی‏ها موجب افزایش اعتماد به نفس و مثبت‏اندیشی می‏شود.

کارکرد جمع سپاری سازمانی

هیچ راه‌حل خلاقانه‎ای وجود ندارد، اما می‏توان به برخی از اصول کلیدی اشاره کرد که احتمال موفقیت هر گونه تلاشی در زمینه پیاده‏ سازی جمع‏سپاری سازمانی را افزایش می‏دهند. به دست آوردن پاسخ‏های روشن و عملی راه را برای طرح پرسش‎های مناسب باز می‏کند. اگر پاسخ‏ها کلی و باز باشند جمع‏ آوری بازخورد هیچ سودی نخواهد داشت. اگر سوالات بسیار کلی باشند – مثلا چگونه می‏توانیم شرایط محل کار را بهبود بخشیم؟ – مسلما با پاسخ‏های مشابه این روبه‌رو خواهید شد: «ایستگاه‏های سرو آب میوه یا ماساژ درمانی!» اگر سوالات به جزئیات بپردازند – مثلا چه نوع نوری برای اتاق کنفرانس بهتر است؟

– در این صورت فرصت استفاده از خلاقیت‏ها را محدود خواهید کرد. با این حال، اگر از افراد پرسیده شود: «چطور می‏توانیم فضایی ایجاد کنیم که به ما امکان دهد ایده‏ های موثرتری ارائه کنیم؟» در این صورت به احتمال زیاد جرقه‏ های خلاقانه‏ ای از گفت‏وگوهای شکل گرفته، بر می‏ خیزد. گفت‏ وگو به بحث‏هایی ختم می‏شود که موانع فیزیکی موجود بر سر راه طراحی دفتر کار را از میان برمی‏دارند و منجر به سرمایه‏ گذاری در رویدادهایی می‏شود که ملاقات افراد مختلف از جغرافیای گسترده جهان را فراهم و در نهایت مشکلات را حل می‏کند.

اما در سوی دیگر ماجرا، فناوری نقش قابل توجهی بر عهده دارد. پلت‌فرم‏های جمع‏سپاری نظیر Jive Software و UserVoice امکان گرد هم آوردن گروه‏های مختلفی از کارکنان را فراهم می‏کنند و ایده‏ پردازی و اولویت‏ بندی ایده ‏های جدید و نوآورانه را از توسعه کالا تا بهبود تجربه مشتری امکان‌پذیر می‏سازند. پاسخ‏دهندگان می‏توانند به پیشنهادات سایرین رای داده و نظرات شخصی خود را به ثبت برسانند.

با تسهیل گفت‏وگوهای هدفمند در مناطق جغرافیایی مختلف و در میان وظایف سازمانی گوناگون، جمع‏سپاری روش جدیدی از گوش سپردن به ایده‏های افراد را امکان‌پذیر کرده است و سازمان‏ها را در پرورش خرد سازمانی برای دستیابی به گروهی از کارکنان متعهد و با انگیزه آماده می‌سازد. مشاهده قدرت تفکر، دقت و انرژی‏های مثبت ناشی از جمع‏سپاری شگفت‏انگیز است. کارکنان شما به‌طور ذاتی خواهان مشارکت در موفقیت‏های سازمان هستند، به شرطی که درهای مشارکت به روی آنها باز باشند.

کلید موفقیت

سوالات مناسب طرح کنید: در توسعه یک چارچوب و مجموعه‏ای از سوالات، ایجاد درکی درست از روندهای فعلی و چالش‏های پیش روی تیم‏های کاری در سازمان نکته‏ ای مهم است. اجرای تکنیک توفان مغزی در کارگاه‏های طراحی استراتژی با مدیران ارشد یکی از نخستین گام‏ها در شناسایی شکاف ‏ها و فرصت‏هایی است که می‏تواند الهام بخش یک رویداد جمع‌سپاری بکر باشد.

رهبران را درگیر ترویج رویداد جمع‌سپاری کنید: رهبران تیم‏ها باید نقش تاثیرگذار خود را با مطرح شدن چالش جمع‏سپاری ایفا کنند؛ یعنی تسهیل برگزاری نشست‏ با کارکنان برای به اشتراک ‏گذاری بهترین تجارب و تشویق به انجام بحث‏ های کاربردی در حین اجرای رویداد. طراحی و پیاده ‏سازی ارتباطات آنلاین و آفلاین و تاکید بر فوریت رویداد جمع ‏سپاری در ایجاد علاقه و هیجان در میان کارکنان ضروری است.

مشارکت در رویداد و تمرین گوش فرا دادن به ایده‏ها: یک رویداد جمع‏ سپاری از بهترین روش‏ها برای ارتقای کمپین و آماده‏سازی کارکنان است. از رویدادهای جمع‏سپاری به‌منظور معرفی پورتال آنلاین ثبت ایده‏ها و نوآوری‏ها، تاکید بر اطلاعات کلیدی و ارائه راهنمایی‏ها و ابزارهایی برای ایده‏پردازی استفاده کنید. تهیه گزارش‌های روزانه برای مدیران و رهبران می‏تواند آنان را در تقویت مشارکت و فراهم کردن راهنمایی‏های کارآمد در طول برگزاری رویداد یاری کند.

تحلیل، دسته‌بندی و به اشتراک ‏گذاری نتایج

جلسات کار با تیم پروژه اصلی را برای بررسی و بحث در مورد نتایج با هدف توسعه یک برنامه عملیاتی سطح بالا برگزار کنید. داده‏ های موجود را به کمک کارمندان اجرایی به اشتراک بگذارید. بسیاری از رهبران همواره نگران عدم کنترلی هستند که در سایه مباحثات گسترده در نتیجه اجرای رویدادهای جمع ‏سپاری شکل می‏گیرد، اما چند عامل در حذف این نگرانی‏ها کارآمد هستند.می‏توانید به قدرت خرد جمعی در اصلاح همکاران غیر قابل اعتماد، اطمینان داشته باشید. کسب اطمینان از ثبت ایده‏های نوآورانه با هویت مشخص از جمله روش‏هایی است که با حذف گمنامی، مسوولیت‏پذیری هر چه بیشتر در میان کارکنان را افزایش داده و از مشارکت‏ کنندگان ناخشنود حمایت می‏کند.

همان‌طور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره شد، رهبران باید درک بهتری از نیازهای کارکنان خود داشته باشند و به کمک داده‏ های جامعه‏ شناختی و اطلاعات حاصل از جمع‌سپاری سیاست‌ها، فرآیندها و رفتارها را بهبود بخشند. سازمان‏هایی که متعهد به اجرای جمع‏سپاری هستند و از ایده‏های کارکنان خود بهره ‏برداری می‌کنند نوآورتر بوده و در قیاس با همتایان خود رفتارهای مشارکتی خواهند داشت.

با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و  سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید. ما در دلیران دنا این امکان را برای شما فراهم کردیم تا به کامل ترین علوم روز در زمینه کسب و کار خودتان به آسانی و کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.

حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی  آغاز کنید. با دلیران همراه شوید .

  • بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
  • بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
  • سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا

انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت  و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.

 

منابع این مقاله :

 

نویسنده: Jeremy Morgan

مترجم: فریبا ولیزاده

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت