بازاریابی شبکه ای چیست ؟ چه تفاوتی با شرکت های هرمی دارد ؟ بازاریابی شبکه ای چگونه کار می کند ؟ آیا امکان ثروتمند شدن از طریق بازاریابی شبکه ای ممکن است ؟ چگونه می توانید در بازاریابی سبکه ای برای تیمتان انگیزه ایجاد کنید ؟ بازاریابی شبکه ای چه تفاوتی با بازاریابی کلاسیک دارد ؟ معیار های مهم در انتخاب شرکت های بازاریابی شبکه ای کدامند ؟ مزایای بازاریابی شبکه ای کدامند ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.
بازاریابی شبکه ای
از سال ۱۳۹۰ که شرکتهای بازاریابی شبکه ای با مجوز رسمی از وزارت صنعت و معدن کار خود را آغاز کردهاند، ظاهرا هیچ خطری سرمایهگذاران را تهدید نمیکند. با این حال، بر اساس مشاهدات و تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته، در امنیت شغلی و تضمین سودده بودن این نوع از کسبوکار جای تردید بسیاری وجود دارد. اغلب کسانی که جذب بازاریابی شبکه ای میشوند، در رؤیای کسب درآمد هنگفت هستند، آن هم درحالی که پا روی پا انداختهاند و پول پارو میکنند. به نظر شما رؤیای چند درصد از فعالان شبکههای بازاریابی محقق میشود؟
بازاریابی شبکه ای یکی از زیرمجموعه های رشته بازاریابی است که کانال فروش خود را بر شبکه های انسانی و اجتماعی استوار کرده است. در این شیوه، شما تعدادی از محصولات شرکت را خریداری کرده و در هر مکانی که میخواهید به فروش میرسانید و در ازای آن سود خود را دریافت میکنید. اما این پایان راه نیست. در واقع در این شیوه، مصرف کننده نیز میتواند کالاهای شرکت را بازاریابی کرده و در قبال آن سود دریافت کند. البته این شیوه ساختار خاص خود را نیز دارد. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود معرفی کند و هر چه زیر این زیرمجموعه بیشتر باشد و بیشتر فعالیت کند، سود بیشتری به شما میرسد.
این شیوه با ساختار هرمی ای که دارد شبکه ای از نیروهای انسانی را ایجاد کرده که به صورت تصاعدی بر آن افزوده میشود. تبلیغات نیز در این تکنیک به صورت چهره به چهره و کلامی صورت میگیرد.
MLM مخفف بازاريابي چند سطحی میباشد كه بعضی مواقع بازاريابی شبكه اي نيز نامیده میشود. همانطوری كه از نام آن پيداست چند لایه متعدد از افراد، بازاريابی يك محصول برای رساندن آن به مصرف كننده بر عهده دارند. يك نماينده فروش (که گاها توزيع كننده، عضو، وابسته، مشاور و یا شريك نیز نامیده میشود) علاوه بر جذب مشتريان، آموزش نيروهاي تازه وارد را در جهت جذب مشتريان به عهده دارد.
مدل فروش بازاریابی شبکه ای که شباهت هایی به مدل های شرکت های هرمی داشت مورد بحث و مناقشات فراوانی بود و عدهای نیز با هدف کسب درآمد فراوان به این کسبوکار وارد شدند.
بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) یا بازاریابی چند سطحی نوعی بازاریابی مبتنی بر بازاریابی دهان به دهان میباشد.
به زبان ساده و عمومی، بازاریابی دهان به دهان روشی از فروش است که افراد، خودشان یک محصول را به یکدیگر توصیه میکنند
بازاریابی چند سطحی و شرکت های بازاریابی شبکه ای
بازاریابی چند سطحی (Multi-Level Marketing) یک استراتژی بازاریابی فروش مستقیم است که در آن، بازاریاب به غیر از پاداشی که از فروش مستقیم محصول کسب میکند، از فروش محصول توسط افرادی که به واسطه او استخدام شدهاند هم کسب درآمد میکند. افرادی که توسط بازاریاب استخدام شدهاند ” زیر مجموعه ” او نامیده میشوند که میتوانند تا چند سطح هم ادامه داشته باشند. فرد بازاریاب با داشتن زیرمجموعه های بیشتر، میتواند سود بیشتری کسب کند.
بازاریابی شبکه ای چگونه کار میکند؟
در این روش، شخص بازاریاب علاوه بر این که مستقیماً محصول را با استفاده از نمونه کالاها و خدمات به مشتری نهایی میفروشد، باید مشتریان دیگر را هم در فروش خود دخیل کند. بدر واقع باید دیگران را به تبلیغ کالای مورد نظر تشویق کنند. اساس کار بازاریابی شبکه ای، فروش و ارائه محصول توسط مشتریان راضی از محصول است. مهم ترین مسئله در بازاریابی شبکه ای، رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی و شفاهی محصول توسط مشتری است. در بازاریابی شبکه ای، برای راضی نگه داشتن همیشگی مشتریان، لازم است محصولاتی که به فروش می رسند کیفیت بالایی داشته باشند. از لحاظ تئوری، اگر یک شرکت در بازاریابی شبکه ای موفق باشد، میتواند با استفاده از رضایت مشتریان، فروش بسیار بالایی را تجربه کند.
تفاوت بازاریابی شبکه ای با بازاریابی کلاسیک
یکی از مشکلاتی که بازاریابی سنتی با آن دست به گریبان است مسئله عدم توجه مردم به تبلیغات و محصول جدید است. از هر ده محصول جدیدی که به بازار معرفی میشود فقط یکی به سودآوری میرسد. عموم افراد به تبلیغات محیطی و پیرامونی اطراف خود توجهی ندارند و اکثر مردم نیز خرید خود را بر اساس توصیه های دوستان و آشنایانی که از آن محصول راضی بودهاند انجام میدهند. بازاریابی شبکه ای قصد دارد با بهرهبرداری حداکثری از بازاریابی دهانی، بدون استفاده از تبلیغات گسترده محصولات شرکت را به فروش برساند.
آیا نتورک مارکتینگ قانونی است؟
وقتی اسم شبکه میآید اولین چیزی که در ذهن مردم ایران میآید هرمی است اما برخلاف تصور نتورک بهصورت قانونی در حال فعالیت است و افراد زیادی در این مسیر ثروتمند شدند و اما شما باید در نظر بگیرید که شرکتهای شبکهای با شرکتهای هرمی تفاوتی دارند که در ادامه به آن میپردازم.
در شرکتهای هرمی هیچ نوع فروش کالایی وجود نداشت و فقط پول سرمایهگذاری میکردند و زیرمجموعه میساختند اما بازاریابی شبکهای بر مبنای فروش کالا و دریافت دستمزد میباشد و شما میتوانید با هزینه کم، در شغل بازاریاب فعالیت کنید.
تفاوت بین شرکتهای هرمی و بازاریابی شبکه ای
به گفتهی کمیسیون تجارت فدرال امریکا، شرکت هرمی شرکتی است که به اعضای خود، بابت وارد کردن افراد جدید، حق کمیسیون میدهد. شرکتهای هرمی هیچ محصولی نمیفروشند و روش کار آنها به این صورت است که پول های مشتریان را در یکجا جمع میکنند و با آن کاری انجام نمیدهند. در ازای جذب افراد پول میدهند و بطور اجتناب ناپذیری فرو میریزند. بعد از فروپاشی هرم، بجز عدهای که در بالای هرم هستند همه دست خالی میمانند و پول خود را از دست میدهند. عملکرد شرکت های هرمی، در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی است.
به گفته FTCC، داشتن محصول به معنای قانونی بودن یک شرکت نیست. بعضی از شرکت های هرمی برای رد گم کردن، یک محصول در پلان خودشان قرار میدهند که قیمتی بسیار بالاتر از قیمت بازار آزاد دارد، چرا که هدف این شرکت ها، فروش محصول نیست. در این شرکت ها معمولاً دریافت محصول مشروط بر شرکت در پلان تجاری است و پول کسانی که به هر دلیلی نمیتوانند یا نمیخواهند عضوگیری کنند، از دست میرود.
حکم شرعی بازاریابی شبکه ای
طبق نظر اتفاق علمای شیعه انجام بازاریابی و فروش و گرفتن پورسانت اشکالی ندارد اما اخذ پورسانت بابت فروشی که زیرمجموعه ها و زیرشاخه های شما انجام دادهاند اشکال دارد. به بیان دیگر تنها بخشی از سود که بابت فروش کالا توسط خود شما دریافت میشود حلال است و باقی سود (ناشی از فروش توسط زیرمجموعه شما) محل اشکال است.
نمونه فتوای مراجع عظام تقلید نیز به ترتیب زیر است:
آیت الله مکارم شیرازی: تنها در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه ای و زیر مجموعهای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن اشکال دارد.
مقام معظم رهبری: اینگونه معامله وجه شرعی ندارد.
آیت الله سیستانی: اگر به صورت زنجیرهای و هرمی ادامه یابد محل اشکال است.
بنا به فتوای جمهور فقهای شیعه کسب درآمد از محل فروشی که زیرمجموعه ها و بازاریاب های دیگر انجام میدهند شرعاً جایز نیست و مصداق “اکل مال به باطل ” است.
راهکار پیشنهادی FTC پیش از ورود به بازاریابی شبکهای
بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکهای، موارد زیر انجام شود:
گرفتن سابقه کمپانی
تحقیق دربارهٔ محصولات
پرسش و پاسخ دربارهٔ برنامه و موفقیت
کشف مرزها و محدودیتها
ارتباط برقرار کردن با بالا سریها و گرفتن نشانی و شماره تلفن
مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد (ذینفع نباشد)
زمان بگذارید. سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید تا مدتی فکر کنید.
ببینید که این کار به درد شما میخورد؟ با بالاسریها دربارهٔ وقت گذاشتن و هزینههای جانبی بپرسید.
تحقیق زیاد
گول حرفهای رؤیایی دیگران را نخوردن و عاقلانه فکر کردن به اصل موضوع
کسب اطلاعات دربارهٔ بازار محصولات شرکت
ثروت بالا با بازاریابی شبکه ای؛ سراب یا واقعیت؟
معرف های بازاریابی شبکه ای برای جذب افراد جدید به عنوان فروشنده علاوه بر استفاده از تکنیک های کلامی و انگیزشی با وعده درآمدهای بالا به جذب فروشنده اقدام میکنند. آنها با مثال زدن درآمدهای چشمگیر سرشاخه ها و بازاریاب های موفق سعی در جذب شما خواهند داشت اما آیا همه بازاریاب های شبکه ای به درآمدهای میلیونی دست مییابند؟ بیایید باهم به آمارهای جهانی نگاهی بیاندازیم:
*تنها ۱۰ درصد فروشندگان شرکت Amway’s (از قدیمیترین و بزرگترین شرکت های مبتنی بر بازاریابی شبکه ای در آمریکا و جهان) در انگلستان موفق شدهاند درآمدی کسب کنند.
*از ۳۳۰۰۰ فروشنده مورد بررسی از شرکت Amway’s تنها ۹۰ نفر موفق به کسب درآمد در حد متوسط جامعه شده بودند؛ که نشان دهنده ۹۹٫۷ درصد عدم موفقیت است.
*در سال ۲۰۰۷ تنها ۱ درصد از فروشندگان شرکت Mona Vie’s موفق به دریافت سود شده بودند.
*در سال ۹۸ درآمد سالانه ۹۰ درصد از بازاریاب ها در امریکا از ۵۰۰۰ دلار در سال کمتر بود که با درآمد حداقلی برای زندگی تفاوت فاحشی دارد.
*در سال ۲۰۱۰ درآمد ۸۴ درصد از فروشندگان شبکه Fortune در آمریکا از ۶۰۰۰ دلار در سال کمتر بود و ۳۰ درصد کل فروشندگان هیچ درآمدی نداشتند.
*تنها ۰٫۱۴ درصد از میان ۲٫۷ میلیون فروشنده شرکت Herbalife (از شرکت های بزرگ مبتنی بر بازاریابی شبکه ای آمریکایی) توانستهاند درآمد بالای ۲۰ هزار دلار در سال داشته باشند (این درآمد در آمریکا به مراتب از خط فقر کمتر است!) و ۹۳ درصد از فروشندگان هیچ سودی از محل فروش دریافت نکردهاند.
رویای ثروتمند شدن با بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه ای هم مثل دیگر فعالیت ها نیازمند تلاش و کوشش مستمر است و هیچ ویژگی به خصوصی در آن وجود ندارد که این رشته را به شغلی خاص و درآمدزا تبدیل کند. در واقع مثل هر شغل دیگری شما نان تلاش خود را می خورید.
بر اساس آمارهای منتشر شده تنها ده درصد فروشندگان شرکت Amway از قدیمی ترین و بزرگترین شرکت های مبتنی بر بازاریابی شبکه ای در امریکا و جهان در انگلستان موفق شده اند درامدی کسب کنند.
این آمارها اگرچه حکم به عدم موفقیت قطعی همه بازاریاب ها نمی دهند اما نشان می دهند که نمی توان برای همه بازاریاب های شرکت درآمدهای هنگفت ماهیانه را متصور بود. در شرکت های بازاریابی گرچه سران شبکه و اعضای با سابقه که تعداد زیادی زیر مجموعه دارند درآمدهای عالی دارند اما درآمدهای فوق العاده با کار راحت برای برای همه اعضا به ویژه اعضایی که دیر به شبکه پیوسته اند منطقی به نظر نمی رسد.
بازاریابی چند سطحی (MLM) چیست؟
بازاریابی چند سطحی ( Multi-Level Marketing ) یک استراتژی بازاریابی فروش مستقیم است که در آن، بازاریاب به غیر از پادادشی که از فروش مستقیم محصول کسب می کند، از فروش محصول توسط افرادی که به واسطه او استخدام شده اند هم کسب درآمد می کند . افرادی که توسط بازاریاب استخدام شده اند ” زیر مجموعه ” او نامیده می شوند که می توانند تا چندسطح هم ادامه داشته باشند. فرد بازاریاب با داشتن زیرمجموعه های بیشتر، می تواند سود بیشتری کسب کند.
عضوگیری و پیش روی تصاعدی
در شرکت های بازاریابی شبکه ای، هر بازاریابی که به دنبال درآمد بالا باشد، باید فروشندگان دیگری را تحت عنوان زیرمجموعه به شبکه خودش اضافه کند. به صورت تئوری، اگر هر بازاریاب دو نفر را به عنوان زیرمجموعه خودش اضافه کند و هر کدام از زیر مجموعه های او نیز دو نفر را اضافه کنند، او ۴ نفر زیرشاخه رده دوم دارد. حالا اگر همین روند ادامه پیدا کند، او ۸ نفر زیرشاخه رده سوم و ۱۶ نفر زیرشاخه رده چهارم دارد. اگر زیرشاخه ها باز هم به عضوگیری ادامه دهند، این مجموعه به صورت تصاعدی رشد می کند و اعضای زیادی به مجموعه این بازاریاب اضافه می شوند.
وقتی هرم فرو می ریزد…
رشد هرم ها ممکن است به حدی برسد که از حد کشش بازار عبور کند و دیگر جای رشد نداشته باشد، در این مواقع، بازاریاب های تازه کاری که قصد کسب درآمد دارند، نمی توانند فروش خوبی داشته باشند. در چنین وضعیتی، بعضی از سرشاخه ها، از سهم فروش تعداد زیادی از زیرشاخه های خود بهره برده و آسیبی نمی بینند. به طوری که سود زیادی عاید فروشندگان نمی شود اما سرشاخه ها که تعداد آنها هم زیاد نیست سودهای کلانی می برند.
چطور در بازاریابی شبکه ای برای تیمتان انگیزه ایجاد کنید؟
موفقیت در بازاریابی شبکه ای نیازمند اقدام است، و اقدام نیازمند باور. بهترین راه برای انگیزه دادن یا باور بخشیدن به زیرشاخه تان این است که خودتان با عمل نشان دهید.
بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای در ایران
این طبیعی است که یک شخص، قبل از شروع فعالیت خود در یک شرکت، از این موضوع اطلاع داشته باشد که شرکت مد نظر در حوزهی کاری خود در بین رقیبان در چه جایگاهی حضور دارد
شاید شما بخواهید بدانید که کدام شرکت بازاریابی شبکه ای تخلفی داشته است یا اینکه بخواهید بدانید کدام شرکت مجوز فعالیت دارد.
برای دریافت جواب سؤالات خود در زمینه مجوز و تخلفات شرکت های بازاریابی شبکه ای میتوانید به سایت ایران هشدار مراجعه نمایید.
معیار های مهم در انتخاب شرکت های بازاریابی شبکه ای
سابقه شرکت
یکی از معیار هایی که به شما میتواند در انتخاب بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای کمک کند سابقه شرکت است.
معیار سابقه شرکت، به گفته ریچارد پو در کتاب موج چهارم قدرت شرکت های بازاریابی شبکه ای در 5 سال ابتدایی مشخص میشود.
به گفتهٔ ریچارد پو در کتاب موج چهارم، قدرت کمپانیهای شبکهای در پنج سال اول کاری مشخص میگردد. یک کمپانی در ۲ سال اول فعالیت خود، بیش از ۵۰٪ احتمال شکست دارد و کمپانی که ۵ سال به تعهدات خود عمل کند، احتمال شکستش به ۱٪ خواهد رسید.
محصولات شرکت
دومین معیار که بسیار هم مهم است محصولات آن شرکت است.
اکثر شرکت های مطرح خودشان تولیدکننده هستند و محصولات خود را به فروش میرسانند.
یعنی محصولات ارائه شده توسط آنان محصولی منحصر به فرد است که توسط سایر شرکت ها توزیع نمیگردد.
علاوه بر منحصر به فرد بودن قیمت و کیفیت محصولات نیز در روند ارزشیابی شرکت تأثیرگذار است. بهترین قیمت برای محصولات قیمتی است که از قیمت کالاهای مشابه در بازار بالاتر نبوده و بتواند مشتریان را راضی نگه دارد.
رضایت مشتریان
سومین اصل رضایت مشتریان آن شرکت است، شرکت مورد نظر از پشتیبانی خوبی برخوردار باشد.
رضایت مشتری و بازاریاب از مهم ترین نکاتی است که در تمامی شرکت های مطرح دنیا مورد توجه قرار گرفته و به عنوان اصلی ترین معیار در انتخاب شرکت شناخته میشود.
لیست شرکت های دارای مجوز بازاریابی شبکه ای
این لیست شرکت هایی است که در سایت هشدار تایید شدهاند. همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت صنف بازاریابی شبکه ای مراجعه فرمایید.
–شبکه بادران گستران
–مروارید پنبه ریز
–بازاریابان ایران زمین (بیز)
–سیمرغ عصر تجارت
–تلاش کاران سرمایه وزین (تکسو)
–پارس نیوشا نیک
–کارآفرینان پیشرو باورس
–راه سوم پارسیان
–میراث نفیس دست ها
–آویژه سگال
مزایای بازاریابی شبکه ای
1-سرمایه اولیه اندکی نیاز دارد
در بسیاری از شرکتها شرط ورود، استفاده از محصول آنها میباشد که میتواند خوراکی،پوشاکی و یا حتی بیمه عمر باشد و خوب این برای شروع کار مبلغ بالایی نیست و شما درازای مبلغی که پرداخت میکنید از محصول آن شرکت استفاده میکنید و ورود میکنید به بازاریابان شرکت موردنظر.
البته خیلی از افراد این کار را منصفانه نمیدانند، اما باید توجه کنید که اگر میخواهید محصولی را بفروشید، باید اول خود شما از آن استفاده کنید و به محصول ایمان بیاورید.
2-بدون ریسک است
شما مبلغی پرداخت میکنید و درازای آن از محصولی استفاده میکنید، درعینحال با فروش هر محصول، سود خود را دریافت میکنید و ریسکی وجود ندارد.
3-به هیچ تخصص یا تجربه خاصی نیاز ندارد
در این شغل هیچ کاری به پیشینه شما ندارند و تنها شرط ورود، استفاده از محصول است و حتی شما می توانید در این مسیر، تخصص هایی را کسب کنید.
4-کسب درآمد چندگانه
بسیاری از افراد این شغل را بهعنوان شغل دوم خود در نظر میگیرند چون اینجا بهصورت پورسانتی حقوق دریافت میکنید و هیچ زمان مشخصی برای کار وجود ندارد.
5-پشتیبانی همهجانبه
تنها راه ثروتمند شدن حامیان شما این است که شما موفق شوید، پس حمایت همهجانبه خواهند کرد تا شما فروش و درآمد بیشتری داشته باشید.
6-زندگی با افراد جدید
در بسیاری از شرکتها تیمها تبدیل به یک خانواده میشوند و در این مسیر افراد زیادی را خواهید شناخت که در مسیر آینده می توانند کمک کننده شما باشند.
تفاوت اساسی بازاریابی شبکه با کلاهبرداریهای هرمی
1-هیچ محصول یا خدمتی در شرکتهای هرمی ارائه نمیشود
2-هیچ امکانی برای افراد تازهوارد وجود ندارد که از افراد قدیمی پیشی بگیرند.
3-این شرکتها غیرقانونی میباشند
4-پایان خوشی برای اعضای شرکتهای هرمی وجود ندارد
برخی از شکور های پیشقدم در بازاریابی شبکه ای بر اساس جمعیت فعال این صنعت، عبارتند از:
تایوان 8 درصد
ژاپن 3 درصد
کانادا 2 درصد
استرالیا 2 درصد
مکزیک 1 درصد
بریتانیا 1 درصد
نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که به بهترین شرکت مراجعه کنید زیرا این کار شما، یک کار بلند مدت است و اگر در ادامه خواستید در یک شرکت دگر فعالیت کنید، کارتان سخت است و باید دباره از صفر شروع کنید.
صبر کنید، بدون شک میشود
شاید بزرگترین عنصری که باید در مسیر بازاریابی شبکه ای رعایت کنید “صبر” است، زیرا این کار جواب میدهد اما در طولانی مدت و برای موفق شدن در این مسیر باید حداقل 4 سال صبر کنید.
چگونه شروع کنم؟
امروز یک تکنیک به شما آموزش می دهم تا بتوانید بهترین شرکت را برای فعالیت شروع کنید.
برای اینکار شما شرکت های مورد نظر را پیدا کنید و از طریق اینستاگرام اعضا شرکت را پیدا کنید و از آن ها نظرسنجی کنید به نحوی که تفکر بر جذب کردن شما نداشته باشد تا به راحتی بتوانید به تصمیم درست برسید.
ارتباطاتتان را قوی کنید
اگر شما آدم خجالتی هستید شاید فکر کنید این کار برای شما مناسب نیست، اما این کار برای شما ساخته شده زیرا در مسیری قرار می گیرید که باید خجالت را کنار بگذارید و بعد از چند وقت شما یک آدم به اصطلاح اجتماعی می شوید.
تلاش کنید
این دو پرسش را همیشه مد نظر داشته باشید:
آیا رسیدن به هدف آسان است؟ خیر
آیا ارزش تلاش کردن را دارد؟ بله
پس برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید و تمام سختی ها را پشت سر بگذارید و این را بدانید همیشه چیز های خوب نصیب کسانی می شود که تلاش کنید اما برای تلاش کردن نیاز به برنامه دارید. برای داشتن برنامه و فهمیدن همهی جهات بازاریابی شبکه ای، کتاب صوتی رموز موفقیت در بازاریابی شبکه ای را گوش دهید.
منبع:
وب سایت دکتر بازاریابی
وب سایت مدیرفروش
وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین
وب سایت رسانه لب
پاسخ دهید