مشاوره مدیریت و کسب و کار
  
  

فروش تضمینی

سرمایه گذاری دلیران دنا

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست ؟ چه مراحلی دارد ؟ چگونه می توان به طور صحیح بازاریابی محتوا را انجام داد ؟ چه تکنیک هایی برای بازاریابی محتوا وجود دارد ؟ بازاریابی محتوا چه تفاوتی با تبلیغات دارد ؟ ابزارو تکنولوژی مورد نیاز برای بازاریابی محتوا کدامند ؟ ۱۰ دلیل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا چه هستند ؟ چه مزایایی برای استفاده از بازاریابی محتوا وجود دارد ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت می گیرد.

مثال‌هایی از بازاریابی محتوایی

خوب! اگر تعریف‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردم هنوز دید منطقی و صحیحی راجع به بازاریابی محتوایی به شما ارائه نداده؛ می‌توانید مثال‌های زیر را دنبال کنید. همان‌طور که در پاراگراف اول هم اشاره کردیم، بازاریابی محتوایی تنها به معنی محتوای آنلاین نیست. سه روش مختلف برای بازاریابی محتوایی وجود دارد، که ما سعی می‌کنیم برای هر کدام مثال‌هایی جداگانه مطرح کنیم.

آفلاین
آنلاین
ترکیبی

۱) مجله‌ی Furrow

سال ۱۸۵۹ جان دیر که صاحب یک شرکت ماشین‌آلات کشاورزی بود، برای این‌که به مخاطبان خود(کشاورزان) کمکی کرده باشد مجله‌ای با نام Furrow را منتشر کرد. با این‌که در آن زمان اسمی از بازاریابی محتوایی و یا استراتژی محتوایی وجود نداشت؛ جان دیر توانست مخاطبان خود را به خوبی بشناسد و با محتوای هدفمند آن‌ها را به سمت خود جذب کند. در حال حاضر، اولین نمونه‌ی بازاریابی محتوای آفلاین در بیش از ۴۰ کشور و به ۱۲ زبان مختلف قابل دسترس است. اگرچه این مجله تنها مجله‌ی موجود نیست اما اولین نمونه‌ای است که توانست به کشاورزان برای اداره‌ی بهتر کسب‌وکارشان کمک کند.

۲) مجله‌ی آشپزی Jell-o

پس از موفقیت Furrow برندهای مختلفی شروع به استفاده از این راهکار کردند. یکی از آن‌ها شرکت تولید ژله بود که اساسا قبل از آن محصولی به نام ژله ناشناخته بود. آن‌ها شروع به توزیع یک کتابچه‌ی آشپزی رایگان کردند و در آن راه‌های خلاقانه و مفیدی را برای استفاده از محصول خود ارائه کردند. پس از ۲ سال آن‌ها به اندازه‌ی کافی مشهور شده بودند و فروشی بالغ بر یک میلیون دلار در سال داشتند. تاریخ بازاریابی محتوایی غنی است و با اندکی جستجو می‌توان داستان‌های موفقیت بسیاری را پیدا کرد. اما این دو مثال ابتدایی اولین برندهایی بودند که از بازاریابی محتوایی استفاده کردند و هر دو این کار را به صورت آفلاین انجام دادند.

۳) وب‌سایت کوکاکولا

احتمالا از شنیدن نام کوکاکولا در بین برندهایی که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند، تعجب کنید! یک شرکت فروشنده نوشابه چگونه می‌تواند برای مخاطبانش تولید محتوا کند؟ آیا اصلا می‌توان راجع به نوشابه نوشت؟ محتوا به معنای تولید ارزش برای مخاطبان است، به هیچ‌وجه لازم نیست تنها راجع به محصول‌تان بنویسید، بلکه راجع به چیزهایی می‌نویسید که نقطه‌ی تلاقی برند شما، مخاطبان و محصول‌تان باشد و در عین حال جذابیت مهم‌ترین ویژگی آن باشد. کوکاکولا این را به خوبی درک کرد و هم‌اکنون یکی از مشهورترین نمونه‌های بازاریابی محتوایی در جهان است.

اگر نگاهی به نشریه‌ی آنلاین کوکاکولا بیندازید؛ می‌بینید که استراتژی محتوایی آن‌هادقیقا ویژگی‌های گفته شده را شامل می‌شود. در واقع از طریق این مجله، آن‌ها در تلاش هستند تا مخاطبان خود را سرگرم کنند، اخبار برند خود را اطلاع‌رسانی کرده و علاوه بر این‌ها با داستان‌سرایی‌های مختلف مسیر زندگی مخاطبان‌شان را تغییر دهند. بدین ترتیب با اضافه کردن دو ویژگی “شفافیت و اعتماد” به محصولات‌شان به یک برند پرفروش و مشهور در جامعه تبدیل شوند.

۴) بسترهای نرم‌افزاری و مجله‌های سرگرمی لگو

شاید شما هم مثل خیلی‌های دیگر معتقد باشید که لگو محصولات فوق‌العاده‌ای دارد، حتی اگر بازاریابی محتوایی هم انجام ندهد به راحتی می‌تواند محبوبیت خود را بین قشرهای مختلف حفظ کند. اما امروزه همه‌ی برندها محصولات خوبی دارند، رقبای لگو نیز تلاش دارند تا محصولات بی‌نظیری ارائه کنند. چون کیفیت ضرورت عصر کنونی است و تفاوت در طرز فکرهاست؛ لگو فراتر از فروش فکر می‌کند، مشتریانش را مدنظر می‌گیرد و به آن‎‌ها اهمیت می‌دهد.

آن‌ها ابتدا مخاطبان‌شان را براساس رده‌ی سنی دسته‌بندی کرده و براساس اقتضای سنی هر گروه به بازاریابی محتوایی می‌پردازند. تولید کارتون، انیمیشن، ایجاد بسترهای نرم‌افزاری برای اشتراک‌گذاری و تعامل مشتریان بهترین دستاوردهای آن‌هاست. لگو یکی از برندهایی است که از تولیدمحتوای ترکیبی بهره می‌گیرد.

برای داشتن یک بازاریابی محتوای موفق، به برنامه‌ریزی دقیق نیاز خواهید داشت. هنگام ایجاد محتوا، باید نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

محتوا را برای چه کسی ایجاد می‌کنید؟
محتوا چه سودی برای مخاطب دارد و کدام مشکل او را قرار است حل کند؟
محتوای مورد نظر چگونه منحصربه‌فرد خواهد شد؟
محتوا در چه فرمتی تولید می‌شود؟
محتوا در کجا توزیع می‌شود؟
چگونه ایجاد و انتشار محتواها را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنید؟
به طور کلی، مراحل زیر باید برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا انجام شود.

چگونه به صورت صحیح بازاریابی محتوایی انجام دهیم؟

اگر بعد از گفتن همه‌ی این مثال‌ها و دلایلی که برای بازاریابی محتوایی وجود دارد هنوز قانع نشده‌اید، بخش آخر را نیز بخوانید؛ شاید فرآیند بازاریابی محتوایی شما بیش از بقیه متقاعد کننده باشد. در صورتی هم که از چیستی و چرایی این مفهوم آگاه بودید اجازه دهید فرآیند تولیدمحتوای صحیح را طی کنیم:

گام اول: تعیین استراتژی در بازاریابی محتوایی(Strategy)

در طول سالیان‌ مختلف، استراتژی تعاریف مختلفی را شامل شده است. برخی آن را به یک طرح یا الگوی مسیر تشبیه کرده‌اند، برخی آن را نوعی نگرش می‌دانند که باعث درک عمیقی از سازمان می‌شود و برخی نیز آن را به عنوان یک مانور زیرکانه در مقابل رقبا به شمار می‌آورند. استراتژی محتوا همه‌ی این موارد را شامل می‌شود، استراتژی محتوا یک دیدآگاهانه از جامعه‌ی مخاطبان، طراحی یک راه‌حل نوآورانه و منحصربه‌فرد برای رفع نیاز و جذب مخاطبان و در نهایت تدوین یک برنامه‌ی کلی برای تولید محتوا است.

در تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوایی خوب چند مرحله را باید مدنظر بگیرید، الگوی SMART این‌جا هم به کمک بازاریابان می‌آید و کمک می‌کند تا به صورت منظم کار خود را پیش ببرند.

۱) قبل از هر چیزی باید مشخص کنید که چه نوع محتوایی مناسب مخاطبان شما است، انواع مختلفی از محتوا وجود دارد و اگر آشنایی نسبی با هر کدام از آن‌ها داشته باشید، براساس هدفی که دارید می‌توانید بهترین را انتخاب کنید. علاوه بر هدف، بودجه‌ی در دسترس، نیروی انسانی و مواردی از این قبیل نقش تعیین‌کننده‌ای خواهند داشت.

۲) یکی از ویژگی‌ها و قانون‌های اصلی بازاریابی مینیمال اندازه‌گیری است، زیرا با اندازه‌گیری مسیری را که پیموده‎اید به خوبی خواهید دید و مانع‌های بعدی را بهتر رد خواهید کرد. در تعیین استراتژی بازاریابی محتوایی مانند هر بازاریابی دیگری اندازه‌گیری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. پس به عنوان دومین مرحله روش‌هایی که به وسیله‌ی آن‌ها اندازه‌گیری خواهید کرد، بیابید.

۳) سومین اصل از الگوی اسمارت، قابلیت دسترسی است. در این مرحله از کار بیش از هر چیز باید به این فکر کنید که به کدام‌یک از دلایلی که در بخش قبل ذکر کردیم می‌خواهید تولید محتوا کنید؟ سپس هدف خود را به وضوح تعریف کرده و کارهایی که برای هموار کردن مسیر انجام خواهید داد بیابید.

۴) حال براساس نوع کسب‌وکار و محصولات یا خدماتی که ارائه خواهید کرد، بهترین ایده برای محتوای خود را تعیین کنید.

۵) در مرحله‌ی آخر تعیین خواهید کرد که در چه محدوده‌ی زمانی باید به هدف خود برسید. اهداف خود را تکه‌تکه کرده و برای هرکدام زمان‌بندی و مقصد تعیین کنید.

گام دوم: تولید محتوا (Creation)

پس از این‌که به طور کامل مخاطبان، نیازها و اهداف‌شان مشخص شد، تدوین یک تقویم محتوایی اساسی ضروری است. برای تدوین تقویم محتوایی خود رعایت موارد زیر ضروری است:

موضوعات مختلفی را که پوشش خواهید داد، دسته‌بندی کنید. (اگر دسته‌‌ها قابل تقسیم‌شدن هستند، آن‌ها را نیز روی یک کاغذ بنویسید)
دسته‌بندی‌ها و موضوعات مختلف را در روزهای مختلف هفته پخش کنید.
جدولی تهیه کنید و به تعداد روزهای هفته که مطلب منتشر خواهید کرد، ستون‌بندی انجام دهید.
زیر هر ستون عنوان محتوا، کسی که محتوا را تهیه خواهد کرد و نوع محتوا را تعیین کنید.
تاریخ و زمان دقیق تحویل و انتشار مشخص و معین باشد.
تقویم خود را طوری طراحی کنید که برای همه‌ی اعضای تیم قابل فهم باشد.
می‌توانید به صورت هفتگی این تقویم را تعویض کنید. (تقویم شما می‌تواند ماهانه نیز تنظیم شود)
اگر نکته‌ی خاصی راجع به لحن‌نوشتاری محتواها، زمانی‌که باید صرف هر مطالب شود، تصاویر، تعداد واژگان، نکات سئو و … وجود دارد قبل از تولید محتوا به اطلاع همه رسانده شود. محتواها را در زمان‌های متناوب و متوالی انتشار دهید. یکی از مشکلاتی که اکثر کسب‌وکارها با آن مواجه می‌شوند این است که محتوای همان روز را همان لحظه تهیه می‌کنند، این اتفاق شما را دچار مشکلات بسیاری خواهد کرد. سعی کنید همواره حداقل ۱۰ مطلب آماده‌ی انتشار داشته باشید.

گام سوم: ترویج در بازاریابی محتوایی (Promotion)

اکثر کسب‌وکارهایی که ما با آن‌ها مواجه می‌شویم، این مرحله را Skip می‌کنند. برخی به بازاریابی برای محتوای‌شان فکر نکرده‌اند و برخی دیگر معتقدند اگر محتوای شما فوق‌العاده باشد اصلا نیازی به بازاریابی ندارد و همین اعتقاد باعث می‌شود تمام زحمت‌های آنلاین بر باد رود. این گام هست که اگر به خوبی اجرا شود، موفقیت استراتژی شما را تعیین خواهد کرد. شما محتوای فوق‌العاده‌ای تولید کرده‌اید، حال مردم باید آن را ببینند، بخوانند و اگر به اندازه‌ی کافی ارزشمند بود در معرض دید دوستان خود قرار دهند. اما این دیگر به شما بستگی دارد که مخاطب‌های خود را بیابید، کانال‌هایی را که عضوش هستند تحت سلطه‌ی خود دربیاورند و سپس با آن‌ها تعامل کنند.

طبق اصل پارتو شما باید ۲۰ درصد از زمان خود را به تولیدمحتوا و ۸۰ درصد آن را برای ارتقای پست‌تان در نظر بگیرید. همین جمله می‌تواند اهمیت ترویج را به طورکامل نشان دهد. بنابراین اگر ۵ ساعت برای یک پست زمان صرف کرده‌اید، ۲۰ ساعت را برای ارسال پست‌تان اختصاص دهید.

گام چهارم: آنالیز بازاریابی محتوایی (Analytics)

همه‌ی استراتژی‌هایی که شما تعیین خواهید کرد، همه‌ی دسته‌بندی‌ها و موضوعات، کانال‌هایی که برای ترویج استفاده خواهید کرد؛ طبیعتا نتیجه‎ی مثبتی نخواهد داشت و ممکن است بیشتر زمان شما صرف کارهای بی‌‌اهمیت شود و در نتیجه آن‌طور که باید به نتیجه‌ی دلخواه خود نرسید. بنابراین معیارهای اندازه‌‌گیری محتوا را پیدا کنید، آن‌ها را بررسی کنید و مسیر را شفاف‌تر دنبال کنید. هر چه که شما را از هدف‌های‌تان دور می‌کند حذف کنید و هر آن‌چه که شما را به هموار شدن راه کمک می‌کند توسعه دهید.

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات در چیست؟ بازاریابی محتوا از جهات مختلف از تبلیغات متمایز است. در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانه‌های تحت مالکیت کسب‌وکار‌ها پخش می‌شوند، اما درصورتی که محتوای مربوطه در رسانه‌های دیگر پخش شوند، تبلیغات نام می‌گیرند. همچنین، استراتژی بازاریابی محتوا، برخلاف تبلیغات که تهاجمی است، بیشتر جذب‌کننده است و باعث مزاحمت و ناراحتی مخاطبین نمی‌شود. علاوه بر این، تبلیغات بسیار پرهزینه است، در صورتی که بازاریابی محتوا هزینه چندانی ندارد.

چرا به بازاریابی محتوا نیاز دارید؟

بازاریابی محتوا به کسب‌وکارها کمک می‌کند برای افزایش ترافیک وب‌سایت و تولید lead، از منابع قابل‌اعتماد و مقرون‌به‌صرفه استفاده کنند و آن منابع را مدیریت کنند. تنها راه افزایش ترافیک وب‌سایت، پست‌های وبلاگ نیست.

۱۰ دلیل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا

۱- ایجاد اعتماد در بازدیدکنندگان

هرچه مخاطبان به اطلاعاتی که ارائه می‌دهید، بیشتر اعتماد کنند، احتمال خرید محصولات توسط آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. همچنین، هنگامی که خوانندگان به‌طور مداوم محتوای یک برند را می‌خوانند، دیدگاهشان نسبت به آن برند نه تنها از‌لحاظ اعتبار، بلکه از‌‌لحاظ علاقه به آن برند نیز تغییر خواهد کرد.

۲- آگاهی از برند (Brand Awareness)

یکی از رایج‌ترین اهداف بازاریابی محتوا، افزایش آگاهی از برند است. در‌واقع، هدف اصلی این است که مخاطبین، محتوای ارزشمند تولیدشده را ببینند و نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهند. این موضوع، نشان‌دهنده میزان تخصص یک شرکت است. محتواهای مرتبط با این هدف، می‌تواند در قالب‌های زیر ایجاد شوند:

ویدئوهای سرگرم‌کننده و جذاب
ایبوک‌ و وبینار
اینفوگرافیک‌
اندازه‌گیری این هدف بسیار سخت است. با‌این‌وجود، با تلفیق یک سری داده‌ها و معیارها (KPI) با یکدیگر، می‌توان میزان آگاهی از برند را اندازه‌گیری کرد.

اندازه‌گیری نرخ رشد از طریق نظرسنجی
اندازه‌گیری ترافیک وب‌سایت
اندازه‌گیری میزان جستجو‌های صورت گرفته
اندازه‌گیری تعداد منشن‌های نام برند در شبکه‌های اجتماعی
درباره آگاهی از برند بیشتر بدانید

۳- بهبود سئو (SEO)

با تولید محتوای باکیفیت، مخاطبان بیشتری جذب وب‌سایت شده و میزان ترافیک افزایش می‌یابد. الگوریتم موتورهای جستجو همواره در حال تغییر است. اما تا زمانی که شما به‌صورت مداوم محتوای مرتبط و آموزنده با کلیدواژه‌های مناسب ایجاد می‌کنید و محتوای خود را به‌روزرسانی می‌کنید، در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار خواهید گرفت. این موضوع، باعث افزایش دیده شدن از طریق بهبود سئو (SEO) می‌شود.

۴- تولید Lead یا سرنخ بازاریابی

ایجاد اعتماد و آگاهی، لازمه هر کسب‌وکار است، اما شاید مهم‌ترین هدف اغلب کسب‌وکارها ، تولید lead به‌عنوان نتیجه بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا باعث می‌شود افراد غریبه از طریق اطلاعات مفید و آموزنده محتواها، کسب‌وکار شما را پیدا کنند. تبدیل ترافیک وب‌سایت و وبلاگ به Lead و در‌نهایت پرورش lead ها در چرخه خرید و تبدیل آن‌ها به خریدار، یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوا است.

محتواهای مرتبط با این هدف می‌توانند در قالب‌های زیر ایجاد شوند:

ایبوک‌ها، مطالعات موردی (case study) و مقالات
مهم‌ترین شاخص‌هایی که بازاریابان برای ارزیابی این هدف مورد‌بررسی قرار می‌دهند، شامل موارد زیر می‌شود:
تعداد lead های ایجاد شده توسط محتواهای مورد نظر
نرخ همگرایی صفحات فرود

۵- جذب مخاطبین ایده‌آل
Lead ها در فرایند بازاریابی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، اما leadهای بی‌کیفیت شما را به جایی نمی‌رساند. شما باید خریداران واقعی را جذب کنید. نکته مثبت در بازاریابی محتوا این است که تنها افرادی که به کسب‌وکار و زمینه تخصصی شما علاقه‌مند هستند، محتوای شما را دنبال می‌کنند. بنابراین، کسانی که درباره کسب‌وکار شما در مرورگر جستجو می‌کنند، محتوای شما را مشاهده و در فرم مورد‌نظر، ثبت‌نام می‌کنند، افرادی هستند که تیم فروش باید بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

۶- تبدیل بازدیدکنندگان به Lead با استفاده از تکنیک پرورش lead

lead ها را از طریق سفر مشتری ایجاد کنید. سفر مشتری (Buyer’s journey)، شامل سه مرحله اصلی آگاهی، ملاحظات و تصمیم‌گیری است. توجه به محتوای ارائه شده به مخاطب در هر مرحله از سفر مشتری به دنبال کردن مشتری تا پایان قیف فروش کمک می‌کند.

۱- مرحله آگاهی: کاربر تازه متوجه شده است که یک مشکل دارد و برای پیدا کردن راه‌حل، در گوگل جستجو می‌کند. پس از این جستجو، وبلاگ شما را پیدا می‌کند و شروع به خواندن محتوای مربوطه می‌کند. سپس، برای اطلاع دقیق‌تر، به عنوان مثال، یک کتاب الکترونیکی دانلود می‌کند. تا به اینجا، تخصص خود را نشان داده‌ و اعتماد مخاطب را جلب کرده‌اید.

۲- مرحله ملاحظات: کاربر در این مرحله، راه‌حل مشکل خود را ارزیابی می‌کند و تعدادی از ویدئوهای شما را تماشا می‌کند. در این مرحله، کاربر مطمئن شده است که شرکت شما می‌تواند مشکلش را حل کند.

۳- مرحله تصمیم‌گیری: در این مرحله، کاربر پس از ارزیابی‌های مختلف، تصمیم به خرید یا استفاده از خدمات شما می‌گیرد. شما موفق شدید با استفاده از بازاریابی محتوا، کاربر را به خریدار تبدیل کنید.

۷- اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان
بازاریابی محتوا

یکی از بهترین راه‌های افزایش دیده شدن، اشتراک‌گذاری محتوای تولیدشده توسط مشتریان و lead ها است. قابلیت اشتراک‌گذاری، یکی از بهترین مزایای بازاریابی محتوا است. این اشتراک‌گذاری ممکن است به‌صورت فوروارد ایمیل یا اشتراک یک پست در شبکه اجتماعی صورت گیرد. هرچه محتوای شما در بین افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود، به نفع شما خواهد بود.

۸- دلیل قانع‌کننده برای بازگشت افراد به وب‌سایت شما
کدام کسب‌وکار از بازدیدهای مجدد کاربران، سود نمی‌برد؟ اغلب مردم به وب‌سایت‌هایی بازمی‌گردند که می‌شناسند و اعتماد دارند. زمانی که محتوای آموزنده و مفید ایجاد می‌کنید، ارتباط شما با مخاطبان برقرار می‌شود و به یک منبع قابل‌اعتماد تبدیل می‌شوید. تولید محتوای مفید و جذاب به‌صورت هفتگی، منجر به بازگشت بازدیدکنندگان برای دریافت مطالب مفید می‌شود. استراتژی‌هایی نظیر ایمیل مارکتینگ و ایجاد جوامع آنلاین در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. هرچه مخاطبان را بیشتر درگیر کنید، به نفع کسب‌وکار شما خواهد بود.

۹- هم‌راستا با سایر استراتژی‌های بازاریابی
محتوای خوب برای موفقیت سایر استراتژی‌های بازاریابی نیز مهم تلقی می‌شود. به‌عنوان مثال، بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر یا SEO و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از‌جمله استراتژی‌هایی است که به‌شدت تحت تاثیر محتوای خوب است. همچنین، این روش می‌تواند در فرمت‌های مختلفی نظیر برگه‌های پرینت شده، موبایل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی، ایجاد و توزیع شود.

۱۰- افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

بازاریابی محتوا تنها نیاز به صرف زمان دارد. این روش از‌لحاظ اقتصادی، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. هزینه بازاریابی محتوا، ۶۲ درصد کمتر از روش‌های بازاریابی سنتی است، اما تاثیر‌گذاری آن در ایجاد lead، سه برابر است. ممکن است در ماه‌های اول، نتیجه دلخواه را بدست نیاورید، اما با گذشت زمان، میزان بازگشت سرمایه حاصل از این نوع بازاریابی افزایش می‌یابد.

۷ گام استراتژی بازاریابی محتوا

همان‌طور که گفته شد، موفقیت در بازاریابی محتوا، فراتر از جستجو کردن، نوشتن و انتشار محتوا است و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. اجرای گام‌های زیر، برای این برنامه‌ریزی ضروری است:

۱- اهداف برنامه‌ریزی را تعیین کنید.
هدف شما از برنامه‌ریزی برای بازاریابی محتوا چیست؟ چرا محتوا ایجاد می‌کنید؟ پیش از شروع برنامه‌ریزی، باید اهداف خود را مشخص کنید. این کار، به شما در مشخص شدن بهترین استراتژی کمک می‌کند. می‌توانید برای پی بردن به اهداف صحیح، الگوهای موجود در وبلاگ HubSpot را دانلود و مشاهده کنید.

۲- مخاطبین هدف خود را مشخص کنید.

برای ایجاد یک برنامه موفقیت‌آمیز، باید مخاطبین هدف خود را به‌عنوان یک شخصیت خریدار، به‌صورت واضح مشخص کنید. این مرحله برای کسانی که به تازگی آغاز به کار مارکتینگ کرده‌اند، بسیار مهم است. با شناخت مخاطبین هدف خود، می‌توانید محتوای مرتبط‌تر و ارزشمندتری برای آن‌ها ایجاد کنید. در‌صورتی که یک بازاریاب باتجربه باشید، هدف شما ممکن است متفاوت از سایرین باشد. آیا می‌خواهید گروهی جدید از مردم را هدف قرار دهید یا مخاطبین هدف قبلی خود را گسترش دهید؟ آیا می‌خواهید همان مخاطبین هدف را حفظ کنید؟

۳- یک سیستم مدیریت محتوا تعیین کنید.
یک سیستم برای مدیریت محتوا در نظر داشته باشید که شامل مدیریت ایجاد محتوا، انتشار و آنالیتیکس آن باشد. نرم‌افزارهای HubSpot، CoSchedule و WordPress از‌جمله سیستم‌های مدیریت محتوا محسوب می‌شوند که WordPress در بین ایرانیان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

۴- استخدام نیروی محتوا

برای موفقیت در‌زمینه بازاریابی محتوا، به گروه‌های مختلفی از متخصصین نیاز دارید. درباره این موضع، در جلسات آینده بلوک، به‌صورت کامل صحبت می‌کنیم، اما به‌طور کلی، می‌توان نیروهای مورد‌نیاز را به چندین دسته زیر تقسیم کرد:

وبلاگ‌ نویس (Blogger): این گروه، وظیفه نوشتن مقالات در زمینه‌های مختلف را بر عهده دارند و به بهینه‌سازی محتوای موجود در بلاگ می‌پردازند و تعداد مشترکین را نیز افزایش می‌دهند. این گروه باید دارای مهارت نوشتن، ویراستاری و آنالیز باشند و توانایی کار فردی و گروهی را داشته باشند.
مدیر شبکه‌های اجتماعی (Social Media Manager): این گروه از افراد، به دنبال افزایش تعداد فالوئرها در اینستاگرام ، جذب آن‌ها به کسب‌وکار، تبدیل آن‌ها به مشتری هستند. این دسته از افراد باید به‌صورت کامل با انواع شبکه‌های اجتماعی آشنا باشند، محتوای شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت منظم ایجاد کنند و همکاری خوبی با سایر تولیدکنندگان محتوا و بازاریابان داشته باشد. خلاقیت بالا و روابط اجتماعی خوب از ویژگی‌های لازم برای این دسته از افراد است.
کارشناس سئو (SEO Specialist): این گروه از افراد، مسئول بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو هستند. بهبود سئو، همکاری با وبلاگ‌ نویس‌ها و به‌روز بودن در زمینه سئو از‌جمله وظایف این گروه است. همچنین، این افراد باید از مهارت ویژه‌ای در کار با ابزارهای مختلف آنالیتیکس و کلیدواژه‌ها برخوردار باشند.
طراح (Designer): این دسته از افراد، مسئولیت بزرگی در برندسازی دارند و در‌واقع، با طراحی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود به برندها، هویت می‌بخشند. این گروه باید دارای خلاقیت بسیار بالایی باشند و با نویسندگان همکاری و تعامل خوبی داشته باشند.

۵- ایده‌پردازی کنید!

این مرحله، شروع ایده‌ پردازی برای ایجاد محتوای مناسب است. ابزارهای زیر می‌توانند در این مرحله به شما کمک کنند:

HubSpot’s Website Grader: برای شناسایی موقعیت و عملکرد خود در مارکتینگ، این وب‌سایت، یکی از بهترین ابزارها است که به رتبه‌بندی بخش‌های مهم در بازاریابی وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد و درنهایت، یک گزارش دقیق برای بهینه‌سازی هر بخش ارائه می‌کند. به عنوان مثال، با استفاده از این ابزار، می‌توانید دریابید که سئوی سایت در چه وضعیتی است و برای بهبود آن، چه کارهایی باید انجام شود.
Blog idea generator: این ابزار، برای ایده‌ پردازی پست‌های وبلاگ، بسیار کمک‌کننده است. با وارد کردن یک الی سه واژه کلی درباره موضوع مورد‌نظر، ایده‌های بسیار زیادی برای نوشتن پست‌های وبلاگ بدست می‌آورید.
Feedly: این ابزاربه دنبال کردن موضوعات به‌روز مرتبط با کسب‌وکار شما و به صورت همزمان، پیدا کردن ایده‌های تولید محتوا کمک می‌کند.
BuzzSumo: محبوب‌ترین محتواها و ایده‌ها را در این ابزار بیابید. میزان به اشتراک‌گذاری‌ محتواها در شبکه‌های اجتماعی، معیار محبوبیت در این ابزار است. بنابراین، با استفاده از این ابزار، می‌توانید ایده‌هایی که اغلب مورد توجه مخاطبین قرار گرفته و به اشتراک گذاشته‌شده را بیابید.
Blog Post Headline Analyzer: این ابزار، سرفصل‌ها و عناوین را آنالیز می‌کند و درباره طول، کیفیت واژگان به کار رفته، گرامر و حجم جستجوی کلیدواژه، نظر می‌دهد. در صورتی که ایده‌های شما درباره موضوع مورد‌نظر آماده است، تعدادی سرفصل را در این ابزار امتحان کنید و بهترین و قوی‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

۶- مشخص کنید چه نوع محتوایی می‌خواهید ایجاد کنید.
گزینه‌های بسیار زیادی برای تولید محتوا وجود دارد. به‌طور کلی می‌توان، محتوا را به سه دسته نوشتاری، بصری و صوتی تقسیم کرد. با ترکیب هر یک از این سه نوع محتوا، فرمت‌های جدید ایجاد می‌شود. پست‌ وبلاگ، ایبوک، اینفوگرافیک، ویدئو، فایل صوتی و … از محبوب‌ترین فرمت‌های محتوایی به‌حساب می‌آیند که در جلسات آینده، به‌صورت مفصل درباره هر یک از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

۷- محتوا را منتشر و مدیریت کنید.
محتوای تولید‌شده می‌تواند در بخش‌های زیر منتشر شود:

موتورهای جستجو
شبکه‌های اجتماعی
ایمیل
تبلیغات
بازاریابی محتوا، مختص به ایجاد و انتشار انواع مختلف محتوا نمی‌شود، بلکه سازماندهی و مدیریت محتوا را نیز شامل می‎شود. راه مدیریت بازاریابی محتوا، استفاده از تقویم محتوایی است. با استفاده از تقویم محتوایی، در مسیر درست بازاریابی محتوا قرار می‌گیرید. می‌توانید از تقویم رایگان موجود در بلاگ HubSpot استفاده کنید. سپس، یک تقویم برای محتوای شبکه‌های اجتماعی خود ایجاد کنید تا محتواهای خود را در سایت‌ها و کانال‌های دیگر تبلیغ و مدیریت کنید.

انتشار به‌موقع محتواها را نادیده نگیرید. بسیاری از بازاریابان موفق، بر مرتبط ساختن محتواها با مناسبت‌هایی نظیر سال نو، شب یلدا و … تاکید دارند، اما شما نباید خود را به این مناسبت‌ها محدود کنید. ممکن است مناسبت‌هایی در تقویم وجود داشته باشد که برای مخاطبین هدف شما جذاب باشد. به‌عنوان مثال، انتشار یک پست درباره کتاب در روز کتاب‌خوانی می‌تواند ایده خوبی باشد. بنابراین، علاوه بر انتشار مرتب محتواها، به انتشار محتواهای مناسبتی که ممکن است مورد علاقه مخاطبین باشد نیز توجه کنید.

ابزارو تکنولوژی مورد نیاز برای بازاریابی محتوا

ابزارها و تکنولوژی‌ها به انجام ساده‌تر کارها کمک می‌کنند و منجر به صرفه‌جویی در زمان می‌شوند. به‌طور کلی، تمامی ابزارهای مورد‌نیاز برای بازاریابی محتوا، به چهار بخش زیر تقسیم می‌شوند:

سیستم مدیریت محتوا (CMS – Content Management System) : برای اینکه تیم بازاریابی محتوا بدون نیاز به کمک تیم IT، بتوانند به راحتی وبلاگ ایجاد کنند، پست‌ وبلاگ ایجاد کنند و صفحات وب‌سایت اضافه کنند، استفاده از چنین ابزارهایی ضروری است.
ابزار آنالیز و تجزیه‌وتحلیل (Analytics): به‌منظور ارزیابی عملکرد بازاریابی محتوا، به ابزارهای آنالیتیکس نظیر گوگل آنالیتیکس نیاز دارید.
نرم‌افزار مدیریت پروژه (Project Management Software): با توجه به سرعت بالای تولید پست‌های شبکه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ و استفاده از این پست‌ها در کمپین‌های مختلف، استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت پروژه ضروری به نظر می‌رسد.
نرم‌افزارهای طراحی (Design Software): محتوای بصری، نقش بسیار مهمی در موفقیت بازاریابی محتوا ایفا می‌کند. دارا بودن مهارت در فوتوشاپ، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحان است. همچنین، ابزارهای دیگری برای تولید محتوای بصری وجود دارد. Canva، یکی از ابزارهای رایگان طراحی است که محتوای بصری باکیفیت تولید می‌کند.

چگونگی تاثیر بازاریابی محتوا بر موفقیت کسب و کار

1 – افزایش ترافیک سایت
اگرچه بالا بودن ترافیک یک سایت لزوماً به معنای موفقیت نیست، اما به هرحال تأثیر زیادی بر موفقیت یک کسب و کار دارد. ممکن است بخش زیادی از افرادی که وارد سایت می‌شوند، به هر دلیلی غیر از خرید محصول در سایت حضور داشته باشند. برخی از آن‌ها حتی ممکن است به دلایل مختلف اشتباهی به یک سایت آمده باشند. اگر پیاده‌سازی استراتژی محتوا برای یک سایت به درستی انجام شود، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این بازدیدکنندگان در بارهای بعدی نیز به سایت مراجعه کنند. هرچقدر مطالب بارگذاری شده بر روی یک سایت بیشتر باشد، احتمال آن که ترافیک بیشتری را برای سایت به ارمغان بیاورد، بیشتر خواهد بود.

2 – بهینه سایت و سئو
پرداختن بهSEO در بازاریابی محتوا مسئله‌ای است که می‌تواند یک سایت را برای موتورهای جستجو خاص کند. محتواهایی که عالی باشند، مورد توجه گوگل قرار خواهند گرفت و به دیگران معرفی خواهند شد. بنابراین در نتیجه بازاریابی محتوا شما یک تبلیغات چند صد میلیون نفری توسط گوگل خواهید داشت که در ازای آن هیچ‌گونه هزینه ای پرداخت نکرده‌اید. با این نگاه می‌توان هزینه‌های بازاریابی محتوا را به عنوان هزینه سپردن تبلیغات به گوگل تصور کرد! بنابراین با یک دودوتا چهارتای ساده متوجه خواهید شد که هزینه ای که برای رشد کسب و کار خود و تصاحب جایگاهی برتر در گوگل به ازای تولید محتوا پرداخت کرده‌اید، بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنید، ارزش آفرین خواهد بود. در ادامه این مقاله به طور مفصل به مسئله چیستی سئو و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

3 – تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل
بازاریابی محتوا به شما این امکان را می‌دهد که برای محصولات خود توصیفات واقعاً عالی بنویسید؛ توصیفاتی که بتواند افراد را به خود جذب کند و از آن‌ها مشتری بسازد. یک کارکرد بازاریابی محتوا آن است که شما به صورت مستقیم اما غیر رودررو با افراد ارتباط برقرار می‌کنید و محصول خود را برای آن‌ها تبلیغ می‌کنید؛ بنابراین آن‌ها در برابر شما موضع مخالف نخواهند گرفت و هیچ عامل دیگری مانند لحن، بیان کلمات و … که در بازاریابی چهره به چهره می‌تواند مشکل‌ساز شود، در اینجا وجود ندارد. در نتیجه افراد بدون هیچ‌گونه جانب‌داری به مطالب شما فکر خواهند کرد و اگر بتوانید توصیفاتی هنرمندانه از محصولات داشته باشید، تصمیم به خرید محصولات شما خواهند گرفت.

4 – شکل‌گیری شخصیت برند
به طور خلاصه و به بیان ساده شخصیت برند یعنی تصور اولیه‌ای از برند که در ذهن افراد شکل می‌گیرد. وقتی درباره انسان‌ها از شخصیت صحبت می‌کنیم، به‌راحتی می‌توانیم یک تصویر کلی از دوستانمان را در ذهن مجسم کنیم که این تصویر کلی با ویژگی‌هایی مانند خونگرمی، شیطنت، منطقی، احساسی، پرتلاش و … توصیف می‌شود. شخصیت درباره برندها نیز معنایی مشابه دارد و به تصویری که از یک برند در ذهن افراد یا مشتریان شکل می‌گیرد، گفته می‌شود. همه ما تا قبل از آن که با دوستانمان ارتباط نزدیک برقرار کنیم، هیچ تصوری از آن‌ها نداشته‌ایم؛ چون هیچ شناختی از آن‌ها نداشته‌ایم! این مسئله درباره برند نیز صادق است؛ یک برند تا زمانی که خود را به دیگران نشناسانده باشد،‌ نمی‌تواند شخصیتی از خود ایجاد کند. این روش بازاریابی امکان پرداخت به تمام جوانب یک برند و محصولات یا خدماتش را فراهم می‌کند و به همین خاطر از طریق ایجاد شناخت در افراد نسبت به برند، شخصیتی را برای آن به وجود می‌آورد که این شخصیت در حقیقت هویت برند و اعتبار آن محسوب می‌شود.

بازاریابی محتوا و موتورهای جستجو

همان‌طور که اشاره شد، بستر اصلی بازاریابی محتوا اینترنت است و موتورهای جستجو ابزارهایی هستند که پای عموم کاربران را به یک وب سایت باز می‌کنند. البته موتورهای جستجو این کار را تنها برای وب‌سایت‌هایی انجام می‌دهند که از شرایط لازم برخوردار باشند. منظور از شرایط لازم کلیه معیارهایی است که یک موتور جستجو مانند گوگل با مشاهده آن‌ها در یک سایت تشخیص می‌دهد که آن سایت می‌تواند برای کاربران مفید باشد. به مجموعه این معیارها و فرآیند پیاده‌سازی آن‌ها به بهترین شکل سئو گفته می‌شود.

-کلمات کلیدی

امروزه اینترنت بدون گوگل بی‌معنا است و همه افراد در اینترنت به دنبال هر چیزی که باشند، در اولین گام این سایت را باز می‌کنند. کلمات مهم‌ترین واسطه بین کاربران و کسب و کارها هستند و گوگل نیز با دریافت کلمات مورد نظر کاربران برای جستجوهای مختلف، آن‌ها را به نتایج مرتبط متصل می‌کند. اگر چه سئو یک موضوع بسیار گسترده است و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده، اما به جرئت می‌توان گفت که کلمات کلیدی مهم‌ترین رکن سئو هستند و توجه به آن‌ها از سوی صاحبان وب سایت در پیاده‌سازی بازاریابی محتوا می‌تواند در موفقیت آن‌ها اثر تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. این کلمات کلیدی در گام اول باید به خوبی شناسایی شوند؛ در گام بعد باید بر اساس استراتژی‌های محتوا و هدف‌گذاری یک فروشگاه اینترنتی یا هر وب سایت دیگر در مطالب تولید شده مورد استفاده قرار گیرند. در حقیقت کلمات کلیدی کلماتی هستند که احتمال جستجوی آن‌ها در گوگل از سوی کاربران بسیار بالا است؛ به همین خاطر هر سایتی که بتواند از این کلمات به بهترین شکل ممکن استفاده کند، به احتمال زیاد می‌تواند در لیست ده تایی صفحه اول گوگل که مربوط به ده سایت مرتبط با جستجوی انجام شده است، ظاهر شود. باید خاطر نشان کرد که اگرچه کارهای زیادی برای بهینه سازی سایت یا سئو وجود دارد، اما هیچ کدام از این اقدامات به اندازه بازاریابی محتوا در روند موفقیت تأثیر ندارند. موتور جستجوی گوگل همواره به دنبال محتواهایی با بالاترین کیفیت است؛ محتواهایی که با جستجوهای کاربران بسیار مرتبط باشد و آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به خواسته‌هایشان برساند. به همین خاطر اگر صاحبان وب سایت نتوانند محتواهای مفیدی تولید کنند و یا این تولید را بر اساس معیارهای سئو انجام ندهند، هیچ گونه شانسی برای قرار گرفتن در رتبه‌بندی بهترین‌ها و پیدا کردن مخاطب نخواهند داشت؛ در این زمینه یک جمله مشهور وجود دارد که می‌گوید: «محتوا پادشاه است!». زمانی شما می‌توانید در موتورهای جستجو رتبه خوبی را کسب کنید که کلمات کلیدی بیشتری را به خود اختصاص دهید و کلمات کلیدی بیشتر به معنای تولید محتوای بیشتر است؛ در نتیجه هر چقدر که بتوانید حجم محتوای تولیدی خود را بالاتر ببرید، رتبه بهتری را کسب خواهید کرد. با توجه به این موضوع تحقیقات درباره کلمات کلیدی یکی از گام‌های اصلی بازاریابی محتوا محسوب می‌شود و بدون انجام آن هر قدر هم که محتوا تولید شود، راه به جایی نخواهد برد.

-بک لینک‌ها

یکی دیگر از عوامل مؤثر برای کسب رتبه بهتر از موتورهای جستجو گرفتن لینک‌هایی است که در اصطلاح بک لینک نامیده می‌شوند. زمانی که سایر وب سایت‌ها به سایت شما پیوند داشته باشند،گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر و مورد اعتماد شناسایی می‌کند و تصمیم می‌گیرد شما را در رتبه‌بندی خود قرار دهد؛ اما سایت‌های دیگر چه زمانی ترغیب می‌شوند که لینک شما را در سایتشان قرار دهند؟ ساده‌ترین راه برای دریافت لینک‌ها کدام است؟ پاسخ این سؤال‌ها ساده است؛ شما باید مطالب مهمی را تهیه کنید که آموزشی یا سرگرم کننده باشند و برای بسیاری از افراد جذاب به نظر برسند. در نتیجه مطالب شما نه تنها آمار بازدید بالایی را به خود اختصاص خواهند داد بلکه افراد دیگر را نیز ترغیب به اشتراک گذاری آن‌ها می‌کنند. زمانی که وب سایت‌های دیگر احساس کنند مطلب شما می‌تواند بازدیدکنندگانی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد، تصمیم می‌گیرند که به مطلب شما لینک دهند. این کار حتی در بیشتر مواقع بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه ای صورت می‌گیرد. البته راه دیگری هم وجود دارد و آن دریافت بک لینک سفارشی از وب سایت‌های معتبر است که معمولاً نیاز به پرداخت هزینه است. گوگل وب سایت‌ها مدام مورد نظارت خود قرار می‌دهد و لحظه به لحظه با توجه به وضعیت آن‌ها رتبه‌بندی جدیدی را ارائه می‌کند. بنابراین، هنگامی که محتوای شما به طور منظم در اینترنت منتشر شود، و به آن لینک‌هایی داده شود، حساسیت گوگل را بیشتر برخواهد انگیخت. از سوی دیگر، اگر تولید محتوا را هر چند برای یک مدت زمان موقت متوقف کنید، گوگل تصور می‌کند که وب‌سایت شما به روز رسانی‌ نمی‌شود و به اصطلاح یک وب سایت رها شده است؛ بنابراین به آن اعتنایی نخواهد کرد.

انواع قالب های بازاریابی محتوا

وقتی از ضرورت بازاریابی محتوا صحبت می‌شود، منظور تنها تولید محتوای متنی نیست؛ بلکه قالب‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد که در این قسمت ما چند نمونه از قالب‌های مهم در پیاده‌سازی بازاریابی محتوا را برای شما توضیح خواهیم داد.

1.اینفوگرافیک

اینفوگرافیک نوعی محتوای گرافیکی و متنی است که شامل آمار، نمودارها، نمودارها و سایر اطلاعات است. قالب اینفوگرافیک یکی از قالب‌های بسیار مؤثر است که از آن می‌توان در تمام بسترها مانند سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کرد. تولید اینفوگرافیک یک کار حرفه‌ای محسوب می‌شود و از نظر فنی نیاز به طراحان و گرافیست‌های قوی دارد. اینفوگرافیک‌ها از نظر محتوایی نیز باید مورد مطالعه قرار گیرند تا اطلاعات لازم را به صورت کاملاً مختصر و مفید به مخاطبان ارائه دهند. در حال حاضر تولید اینفوگرافیک‌های ساده و حتی متوسط کار چندان سختی به نظر‌ نمی‌رسد؛ سایت‌هایی هستند که به صورت آنلاین به شما امکان طراحی اینفوگرافیک‌های ساده را می‌دهند. آژانس‌های تبلیغاتی و بازاریابی محتوا نیز گروه‌های تخصصی را ویژه تولید اینفوگرافیک استخدام کرده‌اند که می‌توانند این کار را برای شما به ازای دریافت هزینه نسبتاً معقولی انجام دهند. اینفوگرافیک‌ها به دلیل جذابیت‌های گرافیکی و کاربردهای آماری و مطالعه سریع، یک قالب پرطرفدار در بین انواع قالب‌های محتوا محسوب می‌شوند.

2.محتوای متنی

شکل غالب تولید محتوا، محتوای متنی است و بسیاری از افراد هنوز وقتی کلمه محتوا را می‌شنوند، اولین قالبی که در ذهنشان مجسم می‌شود، محتوای متنی است. منظور از محتوای متنی هرگونه نوشته ای در قالب یادداشت، مقاله، کپشن و … است که تنها یا به طور عمده با متن سر و کار دارد. البته در محتواهای متنی معمولاً عکس‌هایی هم استفاده می‌شود؛ زیرا تجربه نشان داده که کاربران چندان تمایلی به خواندن متن‌های خشک و خالی ندارند و پس خواندن چند سطر خسته شده و حتی صفحه را می‌بندند! از آنجایی که درصد قابل توجهی از افراد حوصله مطالعه ندارند و یا‌ نمی‌توانند بر روی متن به خصوص متن‌های طولانی تمرکز کنند، باید در نوشتن متون بازاریابی محتوا نکاتی را در نظر گرفت تا بیشترین بازدهی را به دنبال داشته باشد.

3.پادکست‌ها

پادکست‌ها قالب‌های جذابی هستند که امروزه طرفداران پروپاقرصی را پیدا کرده‌اند. یک پادکست به افراد این امکان را می‌دهد تا در یک جهان کاملاً متفاوت زندگی کنند. پادکست‌ها عموماً فایل‌هایی صوتی هستند که در آن‌ها محتوایی توسط شخص یا اشخاصی خوانده می‌شود. البته این شکل ساده پادکست است؛ اگرچه ممکن است تصور شود که تولید یک پادکست کار چندان سختی نیست و با یک نرم افزار ضبط صدا می‌توان آن را به‌راحتی انجام داد، اما باید گفت که امروزه پادکست از چنان قدرت بالایی برخوردار است که شرکت‌های بزرگی تنها برای تولید همین قالب محتوا به وجود آمده‌اند. تولید پادکست به ویژه اگر با خلاقیت‌هایی همراه باشد، می‌تواند ظرف مدت کوتاهی جای خود را در بین کاربران باز کند.

4.فیلم

امروزه ساختن یک فیلم کار چندان سختی نیست؛ به ویژه که همه ما گوشی‌های هوشمندی داریم که می‌توانند با کیفیت‌های خیره کننده فیلم‌هایی را ضبط کنند. از نظر انتشار نیز همه چیز آماده است؛ انواع کانال‌های مختلف انتشار فیلم مانند یوتیوب، ویمئو و … به افراد این امکان را می‌دهند تا شبکه اینترنتی مخصوص به خود را داشته باشند و فیلم‌های مورد علاقه‌شان را برای هزاران بازدید کننده به صوت رایگان منتشر سازند. اگرچه فیلم‌ها و پادکست‌ها شکل گسترده ای از بازاریابی محتوا هستند، اما بیشتر کسب و کارها از مواجهه شدن با این قالب‌ها در خود نوعی ترس احساس می‌کنند؛ شاید به این دلیل که تصور می‌کنند تولید محتوا در این قالب‌ها می‌تواند برای آن‌ها گران تمام شود. اما باید گفت که واقعاً هزینه تجهیزات حرفه‌ای و ساخت ویدیوی با کیفیت بالا و همچنین تولید محتوای صوتی در عصری که ما زندگی می‌کنیم، آسان‌تر از همیشه است. این چهار مورد تنها چند نمونه از بازاریابی محتوا بودند که می‌توان به این فهرست مقاله‌های بلند، کتاب‌های الکترونیکی، برنامه‌های آنلاین، سخنرانی‌های عمومی و وبلاگ‌ها را نیز اضافه کرد.

آشنایی با فریلنسرها

به طور کلی به افرادی که در استخدام هیچ شرکتی نیستند و در بیرون از یک محیط رسمی به صورت آزادانه مشغول کاری هستند که در ازای آن پولی دریافت می‌کنند، فریلنسر می‌گویند. یک فرد فریلنسر در حقیقت مثل کسی است که دورکاری می‌کند و کاری را برای شرکتی انجام می‌دهد و در ازای آن پولی دریافت می‌کند. با پیدایش اینترنت و توسعه روابط تجاری در دنیای مجازی به تدریج فعالیت فریلنسرها پررنگ شد و از آن‌ها در موضوعات مختلف برای کارهای مختلف استفاده گردید. در فرآیند تولید محتوا بخش زیادی از کار بر عهده فریلنسرها است؛ یعنی افرادی که در بیرون از یک شرکت و حتی در منزل خود مطالبی را می‌نویسند و آن را به شرکت‌های تولید محتوا می‌فروشند. اگر شما به عنوان یک فریلنسر می‌خواهید در بازاریابی محتوا وارد شوید، حتماً باید در ابتدا مهارت‌های قلمی و تایپی خود را افزایش دهید و ضمناً به نکات نگارشی و زبانی نیز آشنا باشید. برای کسانی که تازه می‌خواهند وارد دنیای فریلنسری شوند، وبلاگ نویسی یک تمرین عالی است که می‌تواند پس از مدتی مهارت‌های این دسته از افراد را افزایش دهد. از طریق وبلاگ نویسی شخص به سرعت می‌آموزد که چگونه محتوا را برای وب سایت یا وبلاگ خود طراحی کند تا خوانندگان را درگیر کرده و آن‌ها را به مشتریان بالفعل تبدیل نماید. معمولاً شرکت‌ها به ازای هر مطلبی که به فریلنسرها می‌سپارند، هزینه ای را به عنوان دستمزد به آن‌ها پرداخت می‌کنند. درآمد یک فریلسنر پرکار در ایران گاه به چندین میلیون تومان در ماه نیز می‌رسد. فریلنسر بودن یک شغل اصلی محسوب‌ نمی‌شود؛ به همین خاطر بسیاری از فریلنسرها در جاهای دیگری مشغول به کار هستند و علاوه بر آن محتواهایی را نیز تولید می‌کنند.

بهترین تکنیک های بازاریابی محتوا چیست؟

اولین و مهمترین سوال این است؛ بازاریابی محتوا را چگونه انجام دهیم؟ و پاسخ به آن بسیار ساده است؛ با تولید محتوای اختصاصی. تولید محتوای غنی، سوال برانگیز و جذاب میتواند خشتی محکم برای ساخت دیوار سئو باشد. در ادامه رایج ترین و موفق ترین روش های بازاریابی محتوا را با هم بررسی میکنیم.

1- بازاریابی محتوا بوسیله وبلاگ نویسی

محبوب ترین روش بازاریابی محتوا در چند سال اخیر وبلاگ نویسی بوده است. فروشگاه های اینترنتی، شرکت های صنعتی و ارایه دهندگان خدمات از این فرصت به خوبی بهره برده اند. همچنین وبلاگ نویسی برای برخی به راهی مستقیم برای کسب درآمد تبدیل شده است. یک وبلاگ قدرتمند میتواند شما را به لیدر بازار تبدیل کند. بخش مقالات و آموزش سئو وبسیما را میتوان نمونه ای موفق از بکارگیری تکنیک بازاریابی محتوا دانست.

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا بوسیله وبلاگ نویسی:

تعداد کلمات و مقالات هدف نیست. مهم تمرکز بر موضوعی مشخص و چگالی بالا در یک موضوع است.
متفاوت باشید، بهتر است بگوییم خودتان باشید!
استراتژی مشخصی در انتخاب موضوع و تولید محتوا داشته باشید.
از نمونه های موفق در زمینه وبلاگ نویسی میتوان به سایت همیار وردپرس که به صورت تخصصی در زمینه آموزش وردپرس فعالیت میکند اشاره کرد. همچنین وبسایتی مانند سوخت جت که موفق شده با هدف گذاری روی فضایی پرمخاطب و البته کم رقابت به درآمدزایی مناسبی دست یابد.

2- معرفی و بررسی تخصصی محصولات

به طور معمول صفحات مربوط به محصولات بعنوان لندینگ تبلیغات بنری و کلیکی استفاده میشوند در حالیکه همزمان میتوانند هدف مناسبی برای استراتژی سئو شما باشند. هرچقدر محتوای تولید شده معرفی بهتری از مزایا و معایب آن محصول به کاربر ارایه دهد شانس شما برای جلب اعتماد مشتریان افزایش خواهد یافت. در یک فروشگاه اینترنتی جلب اعتماد به معنی افزایش فروش است و بازاریابی محتوا ارزان ترین راه برای رسیدن به این هدف خواهد بود.

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا برای محصولات:

سادگی از هر چیز مهمتر است. خیلی واضح و روشن محصول را معرفی کنید و روش های خرید و دریافت را برای کاربر شرح دهید.
از تصاویر اختصاصی و با کیفیت استفاده کنید و توضیحات کاربردی و تخصصی به کاربر ارائه دهید.
در صفحه یک محصول سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
عموما فروشگاه های اینترنتی از این تکنیک استفاده میکنند و شاید اولین و موفق ترین نمونه آن سایت دیجی کالا باشد. حجم محتوای تولیدی برای هر محصول در این سایت بسیار بالا بوده و مورد توجه کاربران قرار میگیرد.

3- معرفی، نقد و گزارش از خدمات و برندها

دوست دارید تاثیر گذار باشید؟ نقد و گزارش نویسی تکنیک جدیدی نیست ولی بسیار کارآمد است. شما میتوانید در مورد هر چیزی گزارش بنویسید. فیلم، رستوران، خودرو، همایش، موزیک و حتی استارت آپ ها. به سرعت مخاطب جذب میکنید و درآمد خوبی از مقالات سفارشی یا رپورتاژ آگهی خواهید داشت. این تکنیک حتی در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام نیز بسیار رایج است. افرادی که تلاش میکنند بر روی یک حوزه خاص مانند موسیقی یا فیلم تمرکز کرده و با ارایه گزارش و نقد کاربردی مخاطبین زیادی به خود جلب میکنند. عموما درآمدزایی این تکنیک بازاریابی محتوا از تبلیغات خواهد بود.

بازاریابی محتوا از طریق نقد و بررسی اعتبار شما را افزایش میدهد

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا از طریق نقد و معرفی:

در مورد یک موضوع مشخص و تخصصی بنویسید. جامع بودن در این کار دشمن شماست.
برای خوب و بد استانداردهای مشخصی بسازید و همه چیز را با آن مقایسه کنید.
حتما یک لینک به محصول یا وب سایت مورد بررسی داشته باشید.
مشارکت کاربران در سایت با شبکه اجتماعی ارزش و اعتبار شما را مشخص میکند. حتما فضایی برای ابراز نظر کاربران در نظر بگیرید.
از این دست وب سایت ها در ایران بسیار وجود دارد و میتوان به موارد موفقی مانند دیجیاتو، پدال، فیدیلیو و … اشاره نمود که مستقیما با معرفی محصولات و خدمات دیگران و بررسی تخصصی آنها برای خود بازاریابی محتوایی میکنند. همچنین این تکنیک در فروشگاه های اینترنتی نیز رایج شده است و علاوه بر بررسی تخصصی محصول فضایی برای ابراز نظر کاربران نیز در نظر میگیرند.

4- بازاریابی محتوا با تکینک “چطور” یا “چگونه”

اینها سوالاتی رایج در ذهن مخاطبین هستند که میتوانند هر عبارتی را به دنبال داشته باشند. ممکن است در مورد سلامتی، نظافت، غذا و یا حتی قبولی در کنکور بنویسید. کافیست هر سوالی که در ذهن کاربر نقش میبندد پاسخی در سایت شما داشته باشد. سایت هایی که در حال حاضر بر روی این عبارات سرمایه گذاری میکنند استراتژی بازاریابی خود را براساس تولید محتوای زیاد و بازدید کم از هر عبارت هدف برنامه ریزی میکنند. ممکن است عباراتی که جستجو میشوند کم باشند ولی گستردگی بسیار بالایی دارند.

دلایل و مزایای استراتژی بازاریابی محتوا

یکی از مهمترین مزایای استراتژی بازاریابی محتوا، بالا بردن ترافیک وب سایت و ساخت لید جدید با استفاده از منابع مورد اعتماد و کم هزینه است. این موارد از جمله مزایای استراتژی بازاریابی محتوا است و به مدیران وب سایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی کمک می‌کند تا بتوانند موفقیت بیشتری را در زمینه کاری خود دریافت کنند. ۱۰ مورد از مزایای استراتژی بازاریابی محتوا به شرح زیر است:

۱- اعتمادسازی در بازدیدکنندگان
بازاریابی محتوا باعث می‌شود تا کاربرانی که از وب سایت موردنظر بازدید می‌کنند نسبت به اطلاعات ارائه شده اعتماد بیشتری به دست آورند. این امر موجب می‌گردد میزان خرید از محصولات ارائه شده افزایش یافته و کاربران دیدگاه‌های خود را نیز در خصوص محصولات و محتوای ارائه شده مطرح نمایند.

۲- آگاه شدن از برند
بازاریابی محتوا با اهداف بسیاری شکل می‌گیرد که یکی از مهمترین آنها افزایش اطلاعات کاربران از برند است. بازاریابی محتوا به کاربران کمک می‌کند تا نسبت به محتوای تولید شده آگاهی داشته و با توجه به آن اقدامات جدی انجام دهند. این مسئله میزان تخصص یک کمپانی را نیز نشان خواهد داد و مدیران کسب و کارهای اینترنتی می‌توانند از طریق ارائه ویدئو و اینفوگرافیک و راه حل‌های مختلف اقدام به تولید محتوای ارزشمند نمایند.

۳- بهبود سئو سایت
از دیگر عواملی که نیاز به بازاریابی محتوا دارد، بهبود سئو است و این کار تنها با تولید محتوایی میسر خواهد شد که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بتواند ترافیک بیشتری را به سمت وب سایت مورد نظر جذب کند. الگوریتم‌هایی که توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار متفاوت بوده و هر لحظه تغییر پیدا می‌کنند. چنانچه محتوایی مرتبط با موضوع کسب و کار ارائه شده و از کلید واژه‌های صحیح در آن استفاده شود، وب سایت مورد نظر جایگاه بالاتری را در موتورهای جستجو خواهد داشت. بهبود سئو نیز در این حالت میسر شده و باعث می‌شود تا وب سایت معرفی شده بیشتر از قبل دیده شود.

۴- تولید لید
تولید لید یکی دیگر از اهداف مهم در بازاریابی محتوا شناخته می‌شود. بسیاری از کاربران ناشناخته از طریق بازاریابی محتوا می‌توانند با وب سایت معرفی شده آشنا شوند و این امر در گسترش کسب و کارهای جدید نیز تاثیرگذار خواهد بود. تولید محتوای ارزشمند باعث می‌شود ترافیک بالاتری به سمت وب سایت شما سرازیر شده و تبدیل به لید شوند. بازاریابی محتوا کمک می‌کند تا لیدهای ایجاد شده پرورش یافته و به عنوان یک خریدار از وب سایت شناخته شوند.

بازاریابی محتوا مزایای دیگری نیز دارد که جذب مخاطبان ایده آل، تبدیل بازدیدکنندگان به لید، پرورش لیدهای جدید، به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده از طریق بازدیدکنندگان، جذب افراد رفته به سمت وب سایت معرفی شده و افزایش میزان سرمایه به سمت وب سایت از جمله مزایای آن به شمار می‌روند. این موارد به وب سایت‌ها کمک می کنند تا با موفقیت بیشتری مواجه شده و بتوانند محتوای ارزشمندی را تولید نمایند.

افرادی که وارد بازاریابی محتوا می شوند در این راستا باید چندین هدف را برای خود در نظر بگیرند. یکی از استراتژی های مهم در بازاریابی محتوا به شمار می­ رود. تعیین اهداف برنامه ریزی باعث می شود که بهترین عملکرد را داشته و از الگوهای مختلفی استفاده نمایند.

۵- شناسایی مخاطبین هماهنگ با هدف
یکی دیگر از مزایای استراتژی بازاریابی محتوا شناخت مخاطبینی است که با هدف محتوای تولید شده هماهنگی کامل دارند. مسئولان وبسایتی که تمایل دارند برنامه ای موفق به وجود بیاورند باید مخاطبینی خاص خود را شناخته و آن ها را به صورت واضح درنظر داشته باشند. آن دسته از اشخاصی که به تازگی اقدام به ایجاد وب سایت و فروشگاه اینترنتی کرده اند برای اینکه بتوانند محتوای خوبی را تولید کرده و ارتباط مناسبی با مشتریان خود برقرار کنند باید به این موضوع به صورت ویژه توجه داشته باشند.

۶- تعیین سیستم مدیریتی محتوا
تعیین سیستم مدیریتی محتوا موجب می شود تا محتوای مناسبی تولید شده و در وب سایت نیز به درستی انتشار یابد. استفاده از نرم افزارهای مختلفی همچون هات اسپات و وردپرس به عنوان سیستم های مدیریت محتوای مطلوبی شناخته می شوند که می توان از آن ها استفاده کرده و بهترین نتیجه را دریافت نمود.

۷- استخدام کپی رایترها
یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در بازاریابی محتوا به افراد متخصصی تعلق دارد که می توانند ایده های مطلوبی را در بازاریابی محتوای موفق ارائه داده و محتوایی مناسب با اهداف مسئولان و وب سایت موردنظر را تولید نمایند. وبلاگ نویسان و کارشناسان سئو و طراحان وب سایت ازجمله افراد متخصصی هستند که در بازاریابی محتوا می توانند نقش کلیدی داشته و موفقیت بیشتری را به ارمغان بیاورند.

۸- ایده پردازی
از دیگر استراتژی های بازاریابی محتوا ایده پردازی است که موجب می شود محتوای مطلوبی به وجود بیاید. در این رابطه می توان از ابزارهایی همچون HubSpot’s Website Grader، Blog idea generator، Feedly، BuzzSumo و برنامه های دیگر استفاده کرد که به فرد کمک می کنند بهترین ایده را در امر بازاریابی محتوا داشته باشد.

۹- تعیین نوع محتوای موردنظر
در امر تولید محتوا می توان از گزینه های بسیاری استفاده کرد اما باید درنظر داشت که تولید محتوا به سه دسته بصری، نوشتاری و صوتی تقسیم می شود. زمانی که هرکدام از این سه نوع محتوا با یکدیگر ترکیب شوند باعث به وجود آمدن فرمت جدیدی خواهند شد. پست های وبلاگی، اینفوگرافیک و فایل های صوتی و بسیاری از محتواهای دیگر در بین افراد از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و در بازاریابی محتوا نیز تاثیر مستقیمی خواهند داشت.

۱۰- انتشار محتوا
زمانی که محتوایی باتوجه به موارد عنوان شده تولید شود می توان آن را در موتورهای جستجو و فضای مجازی و ایمیل و حتی تبلیغات انتشار داد. بازاریابی محتوا نیازمند داشتن نظم بوده و مدیریت محتوا کمک می کند تا محتوای ایجاد شده در زمان مشخصی انتشار پیدا کند.

۱۱- معرفی محصولات
یکی از مهمترین مزایای بازاریابی محتوا برای فروشگاه­های اینترنتی آن است که کمک می­کند ویژگی­های محصولات، مقایشه کالاها در برندهای گوناگون، معایت اجناس و… به صورت دقیق در اختیار کاربران قرار بگیرد و آنها بتوانند به راحتی از میان انبوه محصولات موجود در بازار، بهترین و مناسب­ترین محصول را با توجه به نیاز و شرایط خود تهیه کنند.

منبع:

وب سایت کالج تپسل

وب سایت فرامحتوا

وب سایت تیم گراف

وب سیما وب سیما

وب سایت الو کانتنت

وب سایت دناکو

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت