بازاریابی هوشمند چیست ؟ ابزارهای بازاریابی هوشمند کدامند ؟ آیا بازاریابی هوشمند و خلاق همان بازاریابی دیجیتال است ؟ چرا بازاریابی هوشمند الکترونیکی لازم است ؟ اهداف کلی بازاریابی هوشمند کدامند ؟ استراتژی بازاریابی هوشمند چیست ؟ چه روش هایی برای بازاریابی هوشمند وجود دارد ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.
بازاریابی هوشمند
بازاریابی هوشمند و خلاقانه
بازاریابی هوشمند – به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای هوشمند و دیجیتالی به صورت خلاقانه صورت می گیرد گفته می شود. این یک تعریف خیلی ساده از بازاریابی هوشمند و خلاق بود. در واقع بازاریابی هوشمند خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.
چرا بازاریابی هوشمند؟
حتما از تعداد افرادی که از موبایل های خود برای انجام کارهای روزمره شان استفاده می کنند خبر دارید؟ البته دقیقا نه ولی حدودا می دانید. قبلا که در هر خانواده ای فقط پدرها تلفن همراه داشتند. آن هم یک تلفن همراه خیلی ساده! ولی الان قضیه فرق کرده و هر نفر از اعضای یک خانواده حتما مجهز به یک گوشی تلفن همراه است. آن هم از نوع هوشمندش. با گسترش شبکه های اجتماعی و میزان محبوبیت آن ها در کشور ما هم استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کشور ما چندین برابر شد.
خب این یعنی چه؟ هر کجا که سیل عظیمی از افراد وجود دارند مسلما بهترین جا برای تبلیغات است. بازاریابی هوشمند هم یعنی همین! یعنی استفاده از ابزارهای هوشمند و دیجیتالی برای بازاریابی هر نوع محصول یا خدماتی.
بازاریابی هوشمند و خلاق چیست؟
بازاریابی هوشمند و خلاق یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات. در واقع در این روش بازاریابی بیشتر وابسته به رسانه های دیجیتالی مثل شبکه های اجتماعی هستیم.
بازاریابی هوشمند و خلاق فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود. خیلی از دوستان فکر می کنند بازاریابی هوشمند و خلاق فقط برای کسب و کارهایی است که دارای یک وب سایت هستند.
در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند. در بازریابی هوشمند و خلاق سعی می شود از طریق ابزارهایی مثل وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت در بازاریابی هوشمند و خلاق هدف اصلی ما فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده تر. شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوانید به طیف گسترده ای از مخاطبین دست یابید.
معرفی ابزارهای بازاریابی هوشمند :
همانطور که گفته شد در بازاریابی هوشمند ابزارهای زیادی وجود دارد که قصد داریم در مورد این ابزارها صحبت کنیم. در ادامه تمام ابزارها و روش هایی که در بازاریابی هوشمند و خلاقانه کاربرد دارند را به شما معرفی می کنیم.
-سئو بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)
یکی از بهترین روش های بازاریابی هوشمند که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است. با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو می توانید هدفمند ترین مخاطبین را داشته باشید. سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی شود مقایسه کرد.
مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود. چون با توجه به نیازش شما را انتخاب می کند.
در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود، سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.
-بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی هوشمند است که مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است. فرقی نمی کند کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ، سرمایه برای تبلیغات اینترنتی دارید یا نه! در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید. ممکن است با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز مخاطبانتان را بر طرف کنید یا اینکه یک ویدئوی آموزشی تولید کنید.
در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبانتان می توانید آن ها را به مشتریانتان تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان بر طرف می شود و بعد به شما اعتماد می کنند و خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی تان ارتباط دارند می شوند.
در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می آید و خواستار محصولات و خدمات شما می شود. دناکو
-شبکه های اجتماعی (Social Media)
یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در بازاریابی هوشمند شبکه های اجتماعی هستند. همانطور که می دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. همین امر باعث می شود که بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی نیز به سر ببرند.
در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی می توانند بهترین بازدهی ها را برای هر نوع کسب و کاری بوجود آورند. افرادی با کسب و کارهایی هستند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه های اجتماعی محبوب، کسب درآمد های بالایی را برای خود رقم می زنند. از خانمی که در منزل خود کیک می پزد گرفته تا فردی که توی کار پرورش زالو است. هر کسی می تواند از شبکه های اجتماعی برای درآمد زائی خود استفاده کند.
با این وجود شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال هایی است که از آن می توان برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کرد. پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه ها وجود نداشته باشد.
راه اندازی کمپین های هوشمند و دیجیتال در شبکه های اجنماعی
-بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
هنوز هم در ایران جواب می دهد. این جمله را بارها به افرادی که درباره ایمیل مارکتینگ حس خوبی ندارند گفته ایم. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.
در واقع بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می کند. هرکسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. این ثابت شده است. برای درک این موضوع می توانید به ایمیل هایی که سایت های بزرگ آخر هفته ها برای شما ارسال می کنند نگاه کنید.
ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه ای است. شما می توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی هوشمند استفاده کنید. از طرفی مقرون به صرفه بودنش است که مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین قرار گرفته است. بازگشت سرمایه بالاش هم خیال هر کسی که از این ابزار سومند استفاده می کند را راحت کرده است.
ایمیل مارکتینگ مناسب ترین ابزار برای رابطه سازی است. یعنی شما فقط از طریق ایمیل می توانید پیشنهاد های ویژه تان را به کاربران سایتتان بدهید و آن ها را مجاب کنید دوباره به سایت شما بیایند..
ایمیل مارکتینگ فقط به اینجا ختم نمی شود که صرفا شما با ارسال یک ایمیلی که در آن پیشنهاد خرید محصولی را با ارائه کوپن تخفیف ۵۰ درصدی به کاربرانتان را داده اید! بلکه فراتر از این داستان ها است. با ایمیل مارکتینگ می توانید فروش های بی نظیری را در همان لحظات ابتدایی که کاربر تازه با سایت شما آشنا شده است ایجاد کنید.
-بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
بیشتر دیدن ویدئو را ترجیح می دهید یا خواندن مقالات طولانی را؟ اگر همین مقاله به صورت ویدئو بود بهتر نبود؟ ویدئو ها تاثیر گذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان نسبت به دیگر فرمت های محتوایی می گذارند.
درک این مسئله بسیار آسان است. اگر ما جلوی ویدئو ظاهر می شدیم و با شما رو در رو صحبت می کردیم چه اتفاقی می افتاد؟ مسلما بیشتر به ما اعتماد می کردید. حس بهتری نسبت به ما در شما ایجاد می شد دقیقا ابزاری است در بازاریابی هوشمند که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد. یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است.
محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت. ولی الان قضیه فرق کرده است. الان هر کسی دارای اینترنت پر سرعت است. الان سلیقه ها عوض شده. الان حوصله ها کم تر شده. خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند.
برای درک این مسئله بهتر است سری به اینستاگرام بزنید. اونجا می تونید متوجه منظورم ما بشید. ببینید در روز چقدر ویدئو منتشر می شود و چقدر ویدئو ها دست به دست می چرخند. البته این ویدئو ها شاید خیلی جنبه تبلیغاتی نداشته باشند. فقط می خواستیم شما را با اهمیت ویدئوها آشنا کنیم
در بازاریابی هوشمند هم همینطور است. زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید.
آیا بازاریابی هوشمند و خلاق همان بازاریابی دیجیتال است؟
بله اما تفاوت هایی که وجود دارد در نحوه ارائه این خدمات به مشتریان و کسب و کار ها بر اساس خلاقیت در کاربرد این ابزار ها می باشد. هرچه قدر خلاقیت در کاربرد این ابزارها بیشتر باشد نتیجه بهتر به دست خواهد آمد.
چرا بازاریابی هوشمند الکترونیکی لازم است
74% مصرف کندگان آنلاین بطور شخصی به تحقیق پرداخته و قبل از خرید و اتخاذ تصمیم به دنبال اطلاعات می گردند.
76% مصرف کندگان آنلاین احساس می کنند اینترنت به آنها کمک می کند که تصمیمات عاقلانه تری اتخاذ کنند.
77% مصرف کنندگان آنلاین شخصا اقدام به خرید محصول یا خدمات از طریق اینترنت از گذشته تاکنون کرده اند.
73% مصرف کنندگان آنلاین موافقند که با دسترسی به اینترنت زمان بیشتری را برای جستجوی محصولات می گذارند.
70% مصرف کنندگان آنلاین اطلاعات را به شکل آنلاین در فرایند تحقیقاتی خود بدست می آورند.
69% از مردم خود را قادر به مقایسه اطلاعات محصول به شکل آنلاین می دانند.
در کسب و کار الکترونیکی، تعامل بین مشتری و شرکت یا سازمان، از طریق کامپیوتر برقرار میشود، به این معنا که، هر معامله و هر جزئی از رفتار و گفتگوی برخط را ثبت کرد. اگر این دادههای جمعآوری شده، به طور مناسبی تحلیل شوند به منبع اطلاعاتی خوبی برای شرکت تبدیل میشوند.
عناصر هر سیستم اطلاعات بازاریابی شامل موارد زیر است:
سیستمجمعآوری دادهها
سیستممدیریت پایگاه دادهها
ابزارهای تحلیل آماری و گرافیکی
مدلهای تحلیلی
ابزارهای بازیابی
اهداف کلی بازاریابی هوشمند
1:تحلیل عمیق بازار
2:پیش بینی بازار که می تواند قبل از اینکه رقبا سهم بازار خود را توسعه دهند ، منافع جدید بوجود آمده در بازار را عاید سازمان کند.
3:بالا بردن سطح رضایت مندی مشتریان که می تواند موجبات استمرار کسب و کار باشد .
4:شناسایی مشتریان دائمی که وفادارند که می توان با پیگیری رفتار آنان جهت گیری های کلان سازمان و استراتژیک را انجام داد.
5:تقسیم بندی مشتریان و متعاقبا ایجاد تنوع در روش برخورد با هر گروه از مشتریان
6:افزایش کارایی سازمان در امور داخلی و شفاف سازی رویه فرایندهای کلیدی
7:استاندارد سازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمان
8: تسهیل در تصمیم گیری که جزء اهداف اساسی بازاریابی محسوب می گردد.
9:تشخیص زود هنگام خطرات قبل از اینکه سازمان را به مخاطرات جدی بکشاند و شناسایی فرصتهای کسب و کار قبل از اینکه رقبا آنرا تصاحب کنند.
بازاریابی هوشمند توانایی درک، تحلیل و ارزیابی عوامل محیطی (مشتریان، رقبا و صنعت) است به گونهای که با به کارگیری این تحلیل و ارزیابی بتوان تصمیمات استراتژیک و عملیات بهینهای را اتخاذ کرد.به طور کلی میتوان گفت که چهار هدف اولیه هوشمندی بازاریابی به شرح زیر است:
-تحلیل و رهگیری رقبا
-شناسایی فرصتها و تهدیدات بازار
-پشتیبانی از برنامهریزی استراتژیک و اجرای آن
-پشتیبانی از تصمیمگیریهای استراتژیک
استراتژی بازاریابی هوشمند
استراتژی بازاریابی هوشمند منبعی از اتاق فکر و یا چشمه ای از خلاقیت، نوآوری و دانش آفرینی است. می تواند یک نقش تکامل یافته مهمی را برای موفقیت سازمانی بازی کند. از یک طرف، می تواند الزامات و ضروریات مورد نیاز برای مزایای رقابتی پایدار و از سوی دیگر، عملکرد تجاری برتر را با استفاده از مزایای رقابتی پایدار از طریق دارایی های بازاریابی به همراه داشته باشد. به کارگیری دارایی های بازاریابی (از قبیل اطلاعاتی و رابطه ای)، استراتژی بازاریابی هوشمند برای مشتریان ارزش آفرینی کرده و در پی آن، آن ها را خرسند می کند. به عنوان یک نتیجه، مشتریان خرسند و راضی به شرکت بازگشت می کنند و موفقیت را برای سازمان رقم می زند.
در عصر الکترونیک که بقا و حیات و نیز موفقیت سازمان بشدت به مشتریانشان بستگی دارد، رقبا و بازار، اینکه بازاریابی به عنوان یک نقش قابل توجه و مهم در عملکرد سازمانی دارد، کشف شده است.دیدگاه های اخیر به برررسی بازاریابی فراتر از یک واحد سازمانی و یا واحد عملیاتی می پردازند. از دیدگاه بازاریابی مدرن، بازاریابی به عنوان یک واحد استراتژیکی و یک سیستم و نظام فعال گردآوردنده، خلق کننده و انتشار کننده دانش نوآورانه بازار (مشتریان، رقبا و غیره) در داخل سازمان می باشد. بنابراین، بازاریابی استراتژیکی بسیار حیاتی است و می تواند هر گونه اطلاعات موردنیاز برای تصمیم گیری درست و مناسب فراهم کند. علاوه بر این، بازاریابی استراتژیکی باید مشخص کند که چگونه می توان برای مشتریان ارزش آفرینی کرد و آن ها را از شرکت راضی نگه داشت ویک رابطه خوب و بلند مدت با آن ها و غیره ایجاد کرد.
فرموله کردن و اجرای موفقیت آمیز مدل استراتژی بازاریابی هوشمند سازمانی مستلزم فرموله کردن و اجرای استراتژی بازاریابی هوشمند آن در دستیابی به عملکرد برتر به برخی از فعالیت های استراتژیکی بستگی دارد:
– ایجاد هم زمان مزیت رقابتی پایدار بر اساس قابلیت های داخلی و محیط خارجی (قابلیت بازاریابی) و استفاده از منابع استراتژی بازاریابی هوشمند فرموله شده و به عنوان یک ابزار اجرا کردن استراتژی بازاریابی هوشمند؛
– به کارگیری دانش نوآورانه به عنوان منبعی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار و به عنوان یک ابزار اجرا کردن استراتژی بازاریابی هوشمند؛
– توجه به اینکه چگونه می توان مزیت رقابتی پایدار و نیز دانش نوآورانه را در استراتژی بازاریابی هوشمندانه فرموله کرد؛
– به کارگیری هوش بازاریابی و قابلیت های بازاریابی رابطه ای سازمان برای اجرای استراتژی بازاریابی هوشمند؛
– توجه به اینکه چگونه هوش بازاریابی و نیز قابلیت بازاریابی رابطه ای را می توان در فرموله کردن استراتژی بازاریابی هوشمند استفاده نمود؛
– سازمان باید برای خلق و ایجاد ارزشمندی، کمیابی و نیز غیرقابل کپی بردای و نیز قابل سازماندهی بودن خود و نیز مزیت رقابتی تلاش کند و مهمتر اینکه باید بر پایه دانش نوآورانه باشد؛
– واجد شرایط بودن و مجهز بودن با مزیت رقابتی پایدار، دانش نوآورانه، هوش بازاریابی و شناسایی بازاریابی رابطه ای با محوریت ارزش آفرینی برای مشتری، خلق و ایجاد مشتریان راضی و مجاب شده به سمت شرکت، تشویق مشتریان برای بازگشت دوباره و خرید مجدد همه این متغیرها باعث می شوند سازمان از عملکرد عالی برخوردار باشد.
تفاوت دیدگاه در بازاریابی هوشمند
اکنون تصور کنید که می خواهید برای محصول یا خدمات خود ، تبلیغات کنید. آیا دقیقا می دانید که محصولات یا خدمات شما برای چه افرادی در چه مناطقی قابل استفاده است؟
تفاوت دیدگاه در بازاریابی هوشمند مثل حضور دو نماینده از دو برند معروف تولید کفش کتانی در جهان است. زمانی که این دو نفر به کشورهای آفریقایی سفر کردند تا برای محوصلاتشان بازاریابی کنند ، با مردمی روبرو شدند که اصلا کفشی به پا نداشتند.
یکی از آنها به شرکت خودش اطلاع داد که برای این منطقه کفشی ارسال نکنید. اینها اصلا کفش نمی پوشند.
و دیگری خبر داد که تا می توانید کفش تولید و ارسال کنید که هیچکس اینجا کفش ندارد.
اینکه محصول یا خدمت شما دقیقا برای چه افرادی در چه مناطقی کاربرد دارد ، کاملا بستگی به دیدگاه شما و بعداز آن بستگی به نیاز واقعی مردم دارد.
خیلی از اوقات مردم خودشان نمی دانند که دقیقا چه چیزی می خواهند. دناکو
3 روش برای بهبود بازاریابی هوشمند
1. روی خواسته خود پا برجا باشید
ما وارد نسل جدیدی در کسب و کار شدهایم که داشتن ارتباط و اجتماعی بودن، به اندازه داشتن سود و منفعت برایش مهم است. مشتریان، به خصوص جوانها و آنهایی که با دنیای اینترنت سر و کار زیادی دارند، به دنبال برندی هستند که در بازاریابی هوشمند، روی خواسته خود پابرجا باشند و در عین حال در دنیای امروزی تاثیر مثبتی بگذارند.
نایک مثالی عالی برای این حرف است. این کمپانی برای ایستادن در برابر مشکلات اجتماعی چند قطبی و نابرابری اقتصادی دنیا، شجاعت کافی به خرج داد. کمپانی مشهور نایکی با انتشار ویدیویی با حضور کالین کپرنیک (Colin Kaepernick) بیش از پیش روی حرف خود ایستادگی کرد. در این ویدیو، کپرنیک از بینندگان خواست تا «به چیزی اعتقاد داشته باشند». این جمله، حرفی برجسته میان ورزشکاران بود که مقابل نابرابریهای نژادی و اعمال نادرست حکومتی قرار گرفت. این کمپانی با همین کمپین ویدیویی توانست ارزش سهام خود را ۳۰ درصد افزایش بدهد.
چنین مثالهایی از میان کمپانیهای بزرگ که دنبال راه و روشهای تاثیرگذاری در بازاریابی هوشمند هستند را شناسایی کنید. در مسیری که پیش رو دارید، راهی پیدا کنید تا پایدارتر شوید یا از پلتفرم خود به منظور دفاع از تغییراتی که میخواهید در دنیا ایجاد شود، استفاده کنید. کمپانیهای بزرگ ثابت کردهاند که ایستادگی در برابر یک خواسته میتواند حتی برای برند سازی، بازاریابی و فروش بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.
2. اطلاعات و زمینه سازی بسیار مهم است
اطلاعات، نیروی محرک پشت تصمیمات بازاریابی در رسانههای مختلف هستند. در بازاریابی هوشمند آنلاین، فراهم کردن اطلاعات، توانمند سازی بازاریابی و فراهم کردن متخصص برندسازی، برای بهبود کیفیت کمپینهای تبلیغاتی و مارکتینگ ضروری است. اما با این حال بسیار مهم است که بدانید مشتریها در یک فضای خلا زندگی نمیکنند. برندهای بزرگ میدانند که زمینه سازی نیز بسیار مهم است.
انجام زمینه سازی، فرمانی است که اطلاعات شما را به مسیری درست هدایت میکند. درست زمانی که قصد انجام عملی جدید دارید و استراتژی جذابی برای خود تدارک دیدهاید، این زمینه سازیها کمک میکند تا موقعیتهای مختلف را شناسایی کنید. درس مهم در این بخش این است که برندها باید برای شناسایی تناسب میان رفتار کاربران موجود و درخواست محصولات، از این روش بهره ببرند.
با مثال قطعا بهتر متوجه خواهید شد. کمپانی بزرگ پیتزای دومینو، مثالی عالی برای استفاده از زمینهسازی در جهت هدایت فروش و بازاریابی است. این کمپانی با استفاده از تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی مردم، از این موقعیت بهره برد و تعاملی میان فروش پیتزا و پلتفرم هوشمند ایجاد کرد. این ادغام به کاربران اجازه داد تا سفارش پیتزا را به صورت خودکار نسبت به شرایط و سلایق انجام دهند.
برای مثال، این کمپانی با استفاده از اطلاعات موجود، زمانی که تیم فوتبال محبوب یک مشتری بازی دارد، یا زمانی که هوا قرار است بارانی شود، به صورت خودکار برای مشتریها پیامی ارسال میکند و پیشنهاد سفارش پیتزا را به آنها میدهد. «تیم محبوبت بازی داره، با سفارش یه پیتزای خوشمزه از بازی لذت بیشتری ببر!».
3. بازاریابی آفلاین را فراموش نکنید
یکی از درسهای بزرگی که باید یاد بگیرید این است که به عنوان یک رهبر تجاری، بهترین راه این است که اگر دیگران راه X را طی میکنند، شما راه Y را طی کنید. حال این کار چه میخواهد تبلیغ در شبکهها اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک و توییتر باشد یا استفاده از اشخاص با نفوذ در شبکههای اجتماعی، جای هیچ سوالی نیست که عملا همه روی تبلیغات دیجیتال تمرکز کردهاند. این شرایط، موقعیتی را ایجاد کرده است که شما در بازاریابی هوشمند آفلاین حالا با رقبای کمتری رو به رو هستید.
کمپانی بلوواتر تکنولوژیز (Bluewater Technologies)، کمپانی تکنولوژی که با کمپانی جنرال موتورز کار میکند، موقعیتی را شناسایی کرد تا بدون استفاده از تلفنهای هوشمند مشتریان، توجه آنها را به خود جلب کند. این کمپانی تصمیم گرفت تا با قرار دادن صفحات نمایش دیجیتالی در تمامی نمایندگیهای فروش به منظور اطلاع رسانی، راه و روش خرید محصول را به سمتی جدید هدایت کند.
با این کار، جنرال موتور توانست کمپینهای جهانی برای مناطق ، بازارها و مشتریان مختلف را شخصیسازی کند. در بسیاری از موارد، مشتریهای کنونی و آینده، زمان بیهودهای را در نمایندگیهای فروش صرف میکنند و با اجرای این کمپین دیگر خبری از این هدر رفت زمان وجود ندارد. قرار دادن صفحات دیجیتالی در نمایندگیهای فروش، کمک کرد تا جنرال موتورز، مشتریان، محصولات و سرویسهای جدید بازار، با یکدیگر متصل و همسو شوند.
درس مهم این بخش آن است که فراتر از شبکههای آنلاین بنگرید تا روی دیگری از مشتریان و بازار مورد نظر خود را هم ببینید. محیطها و فضاهایی را که مشتریها در حال حاضر در آنجا قرار دارند ، تحت نظر داشته باشید و راهی بیابید تا به آنها دسترسی پیدا کنید، حتی اگر این کار به صورت آفلاین انجام شود.
منبع:
وب سایت وبیما
وب سایت مدیران به روز
وب سایت کسب و کار هوشمند من
وب سایت استارتاپِت
وب سایت دناکو
پاسخ دهید