بازاریابی ویروسی چیست ؟ چرا بازاریابی ویروسی محبوب است ؟ چه استراتژی هایی براب بازاریابی ویروسی وجود دارد ؟ محتوای بازاریابی ویروسی از چه جنسی است ؟ ۴ ویژگی اصلی برای موفقیت در کمپین بازاریابی ویروسی کدامند ؟ انواع مختلف بازاریابی ویروسی کدامند ؟ چگونه یک کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال کار می کند ؟ چگونه از وایرال مارکتینگ در کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنیم ؟ مزایا و معایب بازاریابی ویروسی کدامند ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.
بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست ؟
بازاریابی ویروسی یا تبلیغات ویروسی به تکنیک های بازاریابی اطلاق می شود که از شبکه های ارتباطی اجتماعی برای افزایش آگاهی و شناخت نام یا فعالیتی تجاری از طریق عملیاتی ویروسی (مانند نشر ویروس در کامپیوتر و انسان) استفاده می کند.
بازاریابی ویروسی هم استراتژی است که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق میکند و ایجادکننده امکان رشد ترویجی در نمایش و نفوذ پیام است.
بازاریابی ویروسی به معنای عرضه تسهیلاتی بطور مجانی و دادن اجازه به افراد برای انتقال آن به دیگران است .
پراکندن پیام میان مردم به هر تعداد که ممکن است، بدون اینکه پولی برای تبلیغات صرف شود. در این نوع بازاریابی،پیام یا اطلاعات مانند ویروس خود را تکثیر می کند و مشتری منتشرکننده آن است.
بازاریابی ویروسی یک استراتژی بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می انگیزد. این امر می تواند باعث جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی که ارائه می کنید و یا محصولاتی که تولید می کنید باشد.
متداول ترین روش برای انجام این نوع بازاریابی شبکه جهانی اینترنت است که با افزایش تعداد کاربران اینترنت، اهمیت آن روز به روز افزایش بیشتری می یابد. خریداران کالا و خدمات به صورت Online دائماً در حال افزایش بوده و بیشتر از گذشته به سایر خریداران برای یادگیری و یا توصیه محصولات و خدمات جدید متکی هستند .
شرکت هایی مثل Yahoo و Hotmail با استفاده از این روش از طریق پیامهایی در سرویس های ایمیلی خود تبلیغ می کنند. بر اساس این روش هر نامه ای که توسط این شرکتها صادر می شد، حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است، یعنی به تعداد نامه هایی که مردم با استفاده از خدمات این شرکتها بین هم مبادله می کنند، این پیامها هم توزیع می شود. از آنجا که این پیامها بدون فعالیت و دخالت مستقیم این شرکتها توزیع می شود و در تمام مکاتبات بین افرادی که ایمیل خود را از این شرکتها اخذ کرده اند، نمایش میدهد به این شیوه تبلیغات ویروسی راهبردی می گویند.
آغاز یک طرح تبلیغات ویروسی اثربخش، نیازمند ارائه یک دلیل یا انگیزه قوی به افراد است تا تشویق به ارسال پیام و یا تبلیغ موردنظر به دوستان و اطرافیانشان کند. بطور مثال طنزها و لطیفه ها معمولاً خیلی سریع از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند، صرفاً به این دلیل که بامزه و خنده دار هستند. بنابراین کلید موفقیت در نهایت در دست بازاریابانی است چرا که آنها باید با ارائه ایده ها و تشویق خلاقانه، انگیزه لازم را به افراد برای ارسال پیام مورد نظر به دیگران بدهند. یک ایده جالب توجه، می تواند مشتریان را تشویق کند تا برای توصیه محصول و یا برند مورد نظر با هم ارتباط برقرار کنند .
تبلیغات ویروسی در صنعت سینما
ماجرا به سال ۱۹۹۹ باز میگردد. دانیل میریک و ادواردو سانچز، در این سال، تولید فیلم سینمایی خود با نام پروژۀ جادوگر شهر بلر را کلید زدند. فیلمی که در ژانر ترسناک ساخته شد. میریک و سانچز، نیاز به راهی داشتند تا فیلم خود را در بین مردم مطرح کنند.
خوشبختانه، اینترنت (که البته در آن زمان پدیدهای نوظهور بود) در این مسیر به کمک آنها آمد.
آنها به کمک شرکت فیلم سازی حامی فیلم، یعنی آرتیسان اینترتیمنت، وبسایتی ایجاد کردند. هدف این وبسایت آن بود که مخاطبان را قانع کند اتفاقات ترسناک و رمزآلود فیلم واقعی است. البته، میریک و سانچز برای تبلیغ فیلم خود، فقط به همینکار بسنده نکردند و هم زمان، با انتشار پیامهای آنلاین مختلف، شایعاتی در مورد واقعی بودن داستان فیلم منتشر کردند.
جالب است بدانید که این کمپین بازاریابی به قدری موفق بود که هنوز هم افرادی هستند که فکر میکنند حوادث رخ داده در این فیلم کاملا واقعی است! و جالبتر آنکه فیلم پروژه جادوگر بلر با این روش بازاریابی توانست با بودجهای کمتر از ۱ میلیون دلار؛ حدود ۲۵۰ میلیون دلار درآمد کسب کند. بله! شایعاتی که به کمک نوآوری این دو کارگردان در بازاریابی و به کمک اینترنت جان گرفته بودند، توانستند یک فیلم سینمایی ترسناک را به پدیدهای ملی تبدیل کنند!
خبر خوب هم این است که وبسایت پروژۀ جادوگر بلر، تا به امروز فعال باقی مانده است و همچنان میتوان از محتویات آن بازدید کرد.
دلایل مجبوبیت بازاریابی ویروسی
شبکه های اجتماعی کاملا به سمت وب حرکت کرده اند. اکنون بخش بزرگی از دوستان و اعضای خانواده هر شخصی آنلاین است یا به زودی به آن متصل می شود و تماس تلفنی بر بستر وب تقریبا بصورت رایگان است. هر شخص می تواند در عرض کمتر از یک روز با صد نفر ارتباط برقرار کند و هر کدام از این صد نفر نیز به نوبه خود می توانند با بیش از صد نفر دیگر ارتباط برقرار کنند. در واقع هرم ارتباطی می تواند در مدت یک روزساخته شود.
تأثیر شبکه اجتماعی نقش مهمی را ایفا می کند. همانطور که افراد بیشتری ثبت نام می کنند، آنها می توانند با گروه بزرگتری ارتباط برقرار کنند و به زودی تعداد کل بصورت تصاعدی افزایش می یابد. رمز موفقیت یک کمپین بازاریابی ویروسی، در انتشار محتواهایی است که همانند ویروسها، هزاران و بلکه میلیونها بار تکثیر میشوند.
شاید بتوان گفت که پایه و اساس بازاریابی ویروسی، انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان است، اما فناوریهای مدرن و جدید بر پایه اینترنت، بسترهای بسیار مناسبی را جهت توزیع دیجیتال محتوای ویروسی فراهم آوردهاند و امروزه، بهترین روش برای تبلیغات ویروسی، استفاده از اینترنت محسوب میشود.
محتوای بازاریابی ویروسی از چه جنسی است؟
نوع محتوا در بازاریابی ویروسی چندان مساله مهمی نیست. محتوای ویروسی شما میتواند یک مقاله جذاب باشد، یا یک توئیت متفاوت، یا شاید یک آهنگ کوتاه یا یک بازی کم حجم. اما نکته بسیار مهمی که همواره بایستی در نظر داشت این است که محتوای ویروسی هر چیزی که باشد، باید افراد را تشویق کند تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارند. هر میزان تعداد افرادی که پیام ویروسی شما را دریافت میکنند بیشتر باشد، محتوای شما ویروسیتر و اثربخشی آن بیشتر خواهد بود.
۴ ویژگی اصلی برای موفقیت در کمپین بازاریابی ویروسی
خب، اصل ماجرا به همین سادگی بود، یعنی برای پیادهسازی بازاریابی ویروسی، کافی است کاربران اینترنت و شبکههای اجتماعی از محتوایی که شما ایجاد کردهاید لذت ببرند و در نتیجه بخواهند آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند. با این حساب، شما از همین الان میتوانید به فکر تولید محتواهای ویروسی خودتان باشید.
با اینحال، پیشنهاد میکنم کمی صبر داشته باشید و همراه ما بیایید تا عمیقتر وارد ماجرا شویم و ابعاد بیشتری از این روش بازاریابی را کشف کنیم. بد نیست برای شروع، ۴ مورد از مهمترین ویژگیهای این روش بازاریابی را بررسی کنیم.
۱- در بازاریابی ویروسی، خدمات یا محصولات با ارزشی ارائه میشود
یکی از قدرتمندترین کلمات در واژهنامۀ بازاریابی، «رایگان» است! بله شاید کلمات «ارزان» یا «قیمت مناسب» هم جلب توجه کنند، اما استفاده از کلمه رایگان، از هر چیز دیگری، بیشتر تاثیر دارد. اکثر کمپینهای بازاریابی ویروسی خدمات و محصولات ارزشمندی را به صورت رایگان و با هدف جلب توجه در اختیار کاربران قرار میدهند.
البته، لازم نیست نگران باشید. نیازی نیست که صفر تا صد خدمات خود را بصورت رایگان به مخاطبان ارائه دهید، تنها ارائه بخشی از خدمات که بتواند ذهن مخاطبتان را درگیر محصولتان کنید کافی است.
شاید شما با انجام اینکار، امروز یا فردا به سود نرسید. اما اگر بتوانید با ارائه یک خدمات رایگان، توجه مخاطبان را جلب کنید، آنها به زودی سایر محصولات یا خدمات شما را نیز خواهند شناخت (خواهند خرید).
۲- محتوای ویروسی، بدون زحمت منتشر میشود
در زمستان، معمولا دیگران به ما توصیه میکنند که برای پیشگیری از سرماخوردگی، از افرادی که سرفه میکنند دوری کنیم، دستانمان را زیاد بشوییم و در محیط بیرون از خانه به چشمها، بینی یا دهان خود دست نزنیم. چرا؟ چون ویروسها زمانی منتشر میشوند که شرایط انتقال برایشان فراهم باشد و پخش شدن راحت شود.
بنابراین، محتوای ویروسی شما، از ایمیل گرفته تا بازی، نرمافزار و همچنین کلیپ های جذاب، بایستی در بستر مناسبی جهت انتشار قرار بگیرد؛ و بهترین بستر برای این منظور، بدون شک اینترنت است. محتوای ویروسی شما که ماهیت دیجیتالی دارد، میتواند به راحتی و بدون هرگونه هزینهای، از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی منتشر شود. به شرط آنکه جذابیت لازم را داشته باشد.
توجه داشته باشید که هرچه شما اشتراک گذاری و دانلود محتوای ویروسی خود را سادهتر کنید، انتشار آن نیز بیشتر خواهد بود.
۳- در بازاریابی ویروسی به سراغ انگیزهها و رفتارهای مشترک انسانی میرویم
برای مثال، آیا دوست دارید مشهور شوید؟ خب، من شخصاً عاشق شهرت هستم و یکی از انگیزههای اصلیام در زندگی، مشهور شدن است. شما هم احتمالا مثل من و خیلیهای دیگر همین حس را دارید. پس مشهور شدن یکی از انگیزههای مشترک ما انسانها است. یا اینکه دیگران شما را دوست بدارند چه حسی به شما میدهد؟ چقدر برای آنکه دیگران شما را درک کنند، تلاش میکنید؟
همه این سوالات را مطرح کردم تا این نکته جالب و ظریف را روشن کنم که کمپینهای هوشمندانۀ بازاریابی ویروسی، برای رسیدن به موفقیت، از انگیزههای مشترک انسانی استفاده میکنند.
در حقیقت، تحریک احساسات مخاطبان با استفاده از محتوایی که تولید میکنید، زمینه ساز اشتراک گذاری میلیونی محتوای شما خواهد بود.
۴- محتوای ویروسی برای انتشار از شبکههای ارتباطی موجود استفاده میکند
بیشتر افراد اجتماعی هستند! دانشمندان علوم اجتماعی کشف کردهاند که هر فردی بطور متوسط، در شبکه دوستان، خانواده و محیط کار خود، حداقل با ۸ الی ۱۲ نفر بطور مستقیم در ارتباط است. البته توجه داشته باشید که این فقط یک حداقل است و بسته به جایگاهی که شما در جامعه دارید، ممکن است شبکه ارتباطی شما حتی به صدها یا هزاران نفر هم برسد.
برای مثال، یک گارسون را در نظر بگیرید. این گارسون، به صورت روزمره با صدها مشتری برخورد دارد. خب، چه فرصتی بهتر از اینکه محتوای خود را به چنین افراد پر ارتباطی بسپاریم تا آن را منتشر کنند؟ نه! عجله نکنید. شما که قصد ندارید برای انتشار محتوای خود هزینه کنید، مهمتر از آن، ماهیت محتوای شما دیجیتالی است و همانگونه که قبلا هم گفتیم، مناسبترین بستر برای انتشار آن اینترنت است.
پس چه کنیم؟ خب، قبل از هر چیز باید بدانید که مردم در اینترنت و به خصوص شبکههای اجتماعی، دقیقاً همانند دنیای واقعی، دایرۀ ارتباطی خود را گسترش میدهند. و طبیعتاً یک بازاریابی ویروسی موفق، از قدرت این شبکههای انسانی در دنیای دیجیتال نهایت بهره را میبرد. البته، برای این منظور شما باید نحوه فعالیت و تعامل افراد در شبکههای اجتماعی را به خوبی میشناسند.
توجه داشته باشید که هدف اصلی شما در بازاریابی ویروسی، آن دست افرادی هستند که در شبکههای اجتماعی فعالیت و ارتباطات زیادی دارند. در صورتی که بتوانید آنها را ترغیب به انتشار محتوای خود کنید، شاهد افزایش چشمگیر به اشتراکگذاری این محتوا خواهید بود.
انواع مختلف بازاریابی ویروسی
-بازاریابی ویروسی ارزشی
در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم می شوند.فرد الف محصولی را امتحان می کند و آن را خوب می یابد، پس او به فرد ب می گوید که او نیز این
محصول را امتحان کند. در این حالت محصولات باید به اندازه کافی خوب باشند تا منجر به ترغیب افراد شوند.
-بازاریابی ویروسی حیله ای
فرد الف سعی می کند تا فرد ب را متقاعد کند که محصول را امتحان کند، زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد ب از آن محصول، فرد الف پاداشی دریافت کند.
در این حالت استفاده کننده بایستی احساس کند که پاداش ارزشمند است و اینکه محصولات بهاندازه کافی خوب باشند که برای نارضایتی احتمالی دیگران بتوان ریسک کرد.
-بازاریابی ویروسی حیاتی
افراد می خواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژه ای نیاز دارند.فرد الف می خواهد در تجربه یک محصول با فرد ب شریک شود و فرد ب نیاز به محصول دیگر دارد و الیآخر.
در این حالت استفاده کننده است که بایستی احساس کند که آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص، دلیلی برای ارسال آن به دیگران نیز داشته باشد.
-بازاریابی ویروسی مارپیچی
افراد می خواهند تا در تجربیات شاد و یا جالب با دیگران شریک شوند.
فرد الف می خواهد تجربه خود را با فرد ب در میان بگذارد، به خاطر اینکه او فکر می کند که فرد ب نیز آن موضوع را مثل خودش شاد و یا جالب می داند.
محصولات و کالاهای اجباری مناسب این طبقه نیستند.
-بازاریابی ویروسی ناخوشآیند
افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار می دهند.فرد الف محصول را امتحان می کند و در می یابد که محصول خیلی بدی است ، سپس او مانع
استفاده فرد ب از این محصول می شود. کسی که محصولاتی با کیفیت پایین ایجاد می کند که مطابق با نظر و سلیقه استفاده کننده نیست
این نوع ویروس را ایجاد می کند.
نتیجه آن که برای ویروسی ساختن بایستی نوع آن را در نظر داشت. شرکتها باید سعیکنند تا نیازها و خواست های استفاد ه کنندگان خود را شناسایی و برای برآورده ساختن وارضای آن نیازها و خواسته ها، محصولاتی را ایجاد کنند که منجر به یک تجربه مثبت دراستفاد ه کننده شود. مطابق با بررسی های صورت گرفته به طور متوسط استفاده کنندگان برخط، دوازده نفر دیگر را از تجربه خرید خود آگاه می کنند و این پویایی، قدرت بازاریابی ویروسی است.
چگونه یک کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال کار می کند ؟
کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال برای اجرا بسیار ساده است . یک ویدئو یا نوع دیگری از محتوایی که برای هدف جذاب است ایجاد کرده و آن را در اینترنت قرار دهید و اولین اقدامات را برای حرکت رو به جلوی آن انجام دهید . همه کارهایی که می توانید انجام دهید این است که صبر کنید تا فیوز روشن شود و کاربران دیوانه وار شروع به اشتراک گذاری کنند. در بعضی موارد ویروس به طور تصادفی اتفاق می افتد . مانند یک ویدئو آپلود شده توسط یک کاربر خصوصی که ناگهان محبوب می شود و شروع به پخش و گسترش در سراسر اینترنت میکند.
مواد ضروری برای تبدیل پیام به ویروس
برای اینکه مردم یا مصرف کننده ها پیام یا ایده را به اشتراک بگذارند باید به اندازه کافی جالب باشد تا آنها را مجبور به انجام این کار کنند . کمپین های ویروسی معمولا شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب ، فیس بوک و توییتر را تحت تاثیر قرار می دهند . برخی از افراد از طریق پروفایل های شبکه اجتماعی خود صدها یا هزاران ارتباط برقرار می کنند . اگر هر شخص پیامی را با تمام دوستانش به اشتراک بگذارد ، پیام به سرعت می تواند توسط میلیونها نفر به اشتراک گذاشته شود .
به منظور تبدیل پیام بازاریابی به ویروس به دو ماده ضروری نیاز است :
جلب توجه
یک شبکه بزرگی از ارتباطات موجود را هدف خود قرار دهید که سریعا اطلاعات را انتقال دهد .
مزایای بازاریابی ویروسی دیجیتال
مزایای خدمات بازاریابی ویروسی دیجیتال عبارتند از : اعتبار بالا ، هزینه های پایین ، دستاورد بزرگ ، راندمان بالا ، دسترسی به افراد زیاد ، غیر تهاجمی بودن و فرصت برای تنظیمات ارتقا مداوم . که در زیر به توضیح چند مورد آنها می پردازیم :
هزینه کم : چیزی که کمپین های ویروسی را توصیف می کند این است که کاربران بخش قابل توجهی از کار را برای ما انجام می دهند که به شدت هزینه های پراکندگی را کاهش می دهد .
پتانسیل دسترسی زیاد : ویدئوی ویروسی در اینترنت توانایی رسیدن به یک مخاطب بین المللی بزرگ را بدون سرمایه گذاری پول زیاد یا تلاش های اضافی دارد .
تهاجمی نیست : در بازاریابی ویروسی دیجیتال ، تصمیم به شرکت پذیری و به اشتراک گذاشتن همیشه از سمت کاربر انجام می گیرد . به همین دلیل هرگز به صورت تهاجمی نیست.
به رغم خطرات احتمالی ، بازاریابی ویروسی دیجیتال توانایی جذب مخاطب بالقوه را در هزینه های قانع کننده ی بسیار کم و افزایش کسب و کار شما دارد .
معایب بازاریابی ویروسی دیجیتال
مشارکت با گروه های ناشناخته : قدرت بازاریابی ویروسی دیجیتال بستگی به انتقال پیام از یک فرد به فرد دیگر را دارد ، در طول این فرایند ممکن است با کسی که تمایلی به ارتباط با آن ندارید ارتباط برقرار کنید .
بازاریابی ویروسی دیجیتال تا حد زیادی بر موفقیت های کوتاه مدت تاکید دارد نسبت به موفقیت های درازمدت .
فقدان سنجش و اندازه گیری : محاسبه و ارزشیابی اینکه افراد از چه طریقی محصولات یا خدمات را انتخاب کرده اند ، از طریق بازاریابی ویروسی دیجیتال امکان پذیر نیست . درحالیکه دانستن این اطلاعات برای کارفرما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
کمپین های بازاریابی ویروسی دیجیتال موفق
در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا بازاریابی ویروسی دیجیتال برای بقا کسب و کار شما اهمیت دارد .
بازاریابی ویروسی دیجیتال وزوز ایجاد میکند . ایجاد یک وزوز در مورد محصول شما باعث پیش بینی خریداران شما می شود . کمپین بازاریابی ویروسی دیجیتال موفق می تواند این کار را انجام دهد . وزوز بلندتر باعث گسترش بیشتر کمپین می شود . پیام هایی حاوی منافع عمومی ، توجه و جذابیت قطعا به کمپین شما کمک خواهند کرد .
اعتبار بیشتری را ایجاد می کند . چنانچه افراد بیشتر و بیشتری در کل شبکه در حال صحبت در مورد برند شما باشند یا برند شما را پیشنهاد دهند اعتبار بیشتری برای شما ساخته می شود . این به این دلیل است که شرکت شما توسط اینفلوئنسرهای بیشتری تایید شده است . که آنها هم با دوستان و همکاران نزدیک شان به اشتراک گذاشته اند . زیرا پیام شما ویروسی ست و به امتیاز اعتبار شما می افزاید . وزوز با صدای بلند که تولید می شود ، قطعا شناخت محصول یا خدمات را گسترش می دهد .
ارزان است .هزینه های بازاریابی ویروسی دیجیتال برای راه اندازی بسیار ارزان است این روش ارزان ترین راه برای افزایش فروش کسب و کار شماست ، زیرا به بودجه تبلیغاتی بزرگ نیاز ندارد . وبلاگ نویسی خبرنامه و بازاریابی ایمیل (Email marketing)برخی از راه های ارزان قیمت ویروسی هستند .
این کار کسب و کار شما را در محدوده سبز رنگ نگه می دارد . بازاریابی ویروسی دیجیتال کمک می کند تا کسب و کار خود را شناور نگه دارید . اگر کسب و کارتان قبلا اعتبار بیشتری کسب کرده باشد ، مردم همچنان برند شما را حفظ خواهند کرد و ثبات کسب و کار شما را تضمین خواهند کرد .
این کار می توند کسب و کار شما را در سطح جهانی قرار دهد . از طریق بازاریابی ویروسی دیجیتال ، شهرت شما به عنوان یک شرکت قابل اعتماد می تواند به مشتریان بالقوه در سراسر جهان برسد . و شرکت شما را قادر می سازد تا در سطح بین المللی گسترش یابد .
به اشتراک گذاری پیام های ویروسی آسان است . به اشتراک گذاری پیام های محصولات ویروسی آسان است . بازاریابی ویدئویی توجه برانگیز را می توان به راحتی با پست های وبلاگ ها ، صفحات وب و سایت های شبکه های اجتماعی جاسازی نمود .
استراتژی هایی که به پیام های شما کمک می کنند ویروسی شوند.
-پیام ها کوتاه و ساده باشند . احتمالا مخاطبان شما یک سند یا محتوای بلند یا یک ویدئوی طولانی را به اشتراک نمی گذارند . سعی کنید یک پیام کوتاه ایجاد کنید که توجه عموم را جلب کند در این صورت وقتی آنها به وب سایت شما می روند ، می توانند درباره کسب و کار شما بیشتر بدانند .
-از محتوای بصری استفاده کنید . تقریبا در هر مورد چیزهایی که ویروسی می شوند حاوی محتوای بصری هستند که توجه مردم را جلب کنند . حتی اگر پیام شما حاوی کلمات باشد سعی کنید با برخی از تصاویر یا ویدئوها آنرا جذاب کنید .
-پاسخ احساسی را بیرون بکشید . طنز اغلب یک راه عالی برای جلب توجه است . همه ما تعداد بسیار زیادی فیلم های ویروسی احمقانه و خنده دار را دیده ایم که چطور به طور موثر به فروش منجر می شوند . یک نمونه اصلی فیلم های خنده دار یوتیوب است که منجر به کسب یک میلیارد دلار درآمد شده است . بدست آوردن شرایط شگفت انگیز و ایده های خنده دار آسان نیست . اما با گذشت زمان و تلاش می توان یک ایده عالی یافت . اینها ایده هایی هستند که کمپین های بازاریابی ویروسی دیجیتال را بوجود آورده اند .
-چیزی ارزشمند را ارائه دهید . بسیاری از برنامه های موفق بازاریابی ویروسی دیجیتال محصولات و خدمات رایگان را برای جلب توجه ارائه می دهند . ثابت شده است که کلمه “Free” در زبان انگلیسی یکی از کلماتی ست که توجه زیادی را به خود جلب می کند . این ممکن است درآمد فوری را به ارمغان نیاورد ، اما هدف در معرض قرار گرفتن و ایجاد یک وزوز مثبت در مورد برند شماست .
-کمپین خود را برنامه ریزی کنید . برخی از پیام های ویروسی به نظر می رسند کاملا تصادفی هستند . اما در اغلب موارد ، کمپین های بازاریابی ویروسی دیجیتال به خوبی برنامه ریزی شده اند . برای بدست آوردن حداکثر سود شما باید مخاطبان هدف خود را درنظر بگیرید . ممکن است چیزی که برای یک گروه جالب و خنده دار باشد برای گروه دیگر توهین آمیز و خسته کننده باشد . هنگام راه اندازی کمپین شما باید زمان مناسب در اختیار داشته باشید . همچنین سعی نکنید با استفاده از بمباران شبکه های اجتماعی پاسخ ویروسی ایجاد کنید . اگر پیام درست شکل گرفته باشد و پتانسیل ویروسی شدن را داشته باشد ، اجازه دهید آن به تنهایی رشد کند .
نکات کلیدی استراتژی بازاریابی ویروسی دیجیتال
در اینجا برخی از نکات کلیدی استراتژی بازاریابی ویروسی دیجیتال است که باید در استراتژی خود قرار دهید . استراتژی بازاریابی ویروسی دیجیتال لزوما نباید تمام این عناصر را شامل شود ، اما بیشتر عناصر آن را در بر میگیرد . که قوی ترین آنها منجر به نتایج بهتری می شود .
محصولات و خدمات ارزشمند را بدست آورید .
باعث شوید مردم چیزی را حس کنند .
کاری غیر منتظره انجام دهید .
انتقال آسان برای دیگران فراهم کنید .
سعی کنید تبلیغات بدی انجام ندهید .
درک خوبی از مشتریانتان داشته باشید .
از ارتباطات و شبکه های اجتماعی موجود استفاده کنید .
با نظرات مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید .
از مزایای منابع دیگران استفاده کنید .
مهم نیست چه استراتژی را انتخاب می کنیم ، ما هرگز نباید هرزنامه ها را بپذیریم و به جای تکرار پیام ها بارها و بارها ، بهترین استراتژی یافتن مکان و زمان مناسب و اجازه دادن به فیوز ویروسی است که به طور خودکار روشن شود .
عوامل بازاریابی ویروسی :
1) پیام رسان ها : برای اینکه مطمئن شویم که در ساخت یک پیام عادی به نوع ویروسی موفق شدیم به سه روش از کانال های ارتباطی نیازمندیم که عبارتند از:
کارشناس بازار : کارشناسان بازار افرادی هستند که به طور مستمر رفتار بازار را کنترل کرده و بر اساس نیاز بازار تبلیغات متناسبی را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند .
رابطان اجتماعی : این گروه از افراد ، دارای تعداد زیادی رابط اجتماعی هستند که معمولا با صدها کاربر در شبکه های اجتماعی که توانایی برقراری ارتباط موثر بین نگرش های متفاوت را دارند در ارتباط می باشند و می توانند سبب بازنشر و اشتراک گذارای مورد هدف واقع شوند .
فروشندگان : فروشندگان وظیفه تشریح محصولات و خدمات و بزرگ نمایی آنها دارند تا بتوانند مشتریان را به سمت خرید ترغیب نمایند .
2) پیغام : پیغام باید پتانسیل کافی برای ایجاد انگیزه و ترغیب دیگران در دریافت خدمات یا ارائه کالاها داشته باشد . در واقع بهتر است بگویم تا زمانی که پیام تبلیغاتی جذاب و گیرا نباشد به هیچ عنوان باز نشر نخواهد شد .
3) محیط : محیط تبلیغاتی متاثر از رویدادهای فعلی است پس باید نسبت به تغییرات بازار و رفتار مشتریان عمل شود تا نتیجه منفی از یک تبلیغ گرفته نشود .
4) معیارها : معیار همان هدفی است که یک کمپین تبلیغاتی براساس آن بوجود آمده است این معیارها می تواند شامل تعداد بازدید ، تعداد کلیک های موفق ، تعداد اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و تعداد پیگیری ایمیل های تبلیغاتی باشد .
روش های بازاریابی ویروسی :
فراهم سازی شرایط مشارکت مخاطبان و خدمات نظرسنجی
مشارکت سازمانی
موتورهای جستجو و وبلاگها
شکل های متفاوتی از بازاریابی چاپی و بازاریابی مستقیم
خدمات هدفگیری بازار
بهینه سازی موتورهای جستجو که از طریق seo onpaage و seo offpage صورت می پذیرد
بهینه سازی رسانه های اجتماعی SMO
رسانه های ارتباط جمعی
بازاریابی مشارکتی
مشاغل مرتبط با بازاریابی ویروسی :
-طراحی وب :
به طور کل بخش گسترده ای از بازاریابی ویروسی در محیط وب صورت می پذیرد بنابراین اگر می خواهید در این زمینه به درجات عالی برسید می بایست یک طراح وب سایت حرفه ای استخدام کنید که بر چندین زبان کامپیوتری تسلط داشته باشد و صفحات وب سایت شما را به طور مداوم بروزرسانی نماید .
-متخصص محتوا :
محتوا عامل تحریک کننده برای ترغیب افراد و به اشتراک گذاری مطالب است . در واقع یک محتوانویس حرفه ای باید قابلیت ایجاد عناصر الهام بخش نظیر کلیپ های ویدیویی ، بازی ، وبلاگ ، پست ، موزیک ویدیو و به طور کلی هر آنچه نیاز مخاطب است را فراهم نماید .
-بازاریاب :
بازاریاب همیشه به دنبال مشتری است . پس نیاز به بررسی رفتار بازار و مشتریان دارد تا بتواند ایده های جدیدی خلق کند تا آن چیزی که مشتری به دنبال آن است را برای او فراهم نماید . بازاریابان کمپین های تبلیغاتی در زمینه بازاریابی ، کسب وکار ، روانشناسی ، جامعه شناسی ، تجزیه و تحلیل داده ها ، مدیریت پایگاه داده و تحلیل آماری اطلاعات کافی و مهارت های لازم را دارند تا بتوانند در گسترش حیطه کاری خود سربلند بیرون آیند .
معرفی یکی از کمپین های معروف در حوزه بازاریابی ویروسی دیجیتال : Chat books
درباره این شرکت : چت روم یک راه آسان برای والدین ایجاد کرده است که می توانند عکس هایی که در رسانه های اجتماعی آپلود کرده اند را پرینت بگیرند . هنگامی که برای خدمات ثبت نام می کنید حساب شما را نظارت میکند و به طور خودکار بعد از بارگیری تعداد مشخصی از عکس ها ، برای شما یک کتاب از تصاویر اخیر می فرستد .
چرا ویروسی شد ؟ این ویدئو یک ضربه بزرگی بود برای پدر مادرهایی که می دانند انجام چنین کاری آن هم هنگام بزرگ کردن کودکان می تواند تا چه حد مشکل باشد . این محصول همچنین یک مشکل را حل میکند که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند و آن هم این است که چگونه خاطراتی که ایجاد می شوند را ذخیره کنیم تا از طریق رسانه های اجتماعی از بین نروند .
چگونه از وایرال مارکتینگ در کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنیم؟
نمونههای گفته شده در مقاله به صورت کلی در مورد علم بازاریابی بودهاند اما در این قسمت به بررسی آن برای کسب و کارهای اینترنتی میپردازیم. برای اینکه بتوانید از وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی در حوضه بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، باید مخاطبین حوضه کاری خود را بشناسید. برای این کار لازم است بازار هدف خود را بشناسید تا علایق آنها را متوجه شوید.
وقتی بازار هدف خود را بهخوبی بشناسید، میتوانید با توجه به سلیقه آنها از طریق عکسهای جالب، اینفوگرافیک و یا ویدیوهای جالب را تولید و بهاشتراک بگذارید. حقیقتهای جالب در مورد یک موضوع، اطلاعات عمومی و یا یک موضوع علمی مرتبط را از طریق محتوای دیجیتال در رسانههای اجتماعی منتشر کنید. همچنین برای بهتر پخش شدن میتوانید در ابتدا از یکی از کانالهای پیامرسانانها را انتخاب کنید. همچنین برای ابتدا میتوانید آن را بین جامعه دوستان خود منتشر کنید و در صورت مورد استقبال قرار گرفتن میتوانید حتی برای انتشار اولیه هزینه کنید. اما باز هم میگویم که اگر محتوا شما واقعا با ارزش باشد خودش تبلیغ و پخش میشود. همچنین فراموش نکنید که اگر برای پخش کردن یک محتوا اگر زمان بگذارید و زحمت بکشید، اسمش بازاریابی ویروسی نیست و پیام ویروسی باید خودش توسط افراد منتشر شود.
چند استراتژی بسیار مؤثر در بازاریابی ویروسی عبارتاند از:
* امکان استفاده افراد از مجموعه محصولات و خدمات در سایت به صورت رایگان. این در واقع قویترین استراتژی بازاریابی ویروسی است. ایدهای که در پس بازاریابی ویروسی قرار دارد، این است که شرکت تبلیغ خود را با ارایه یک کالا یا خدمت مجانی به افراد عرضه کند. به طور مثال به راحتی میتوان در اینترنت نرمافزارهایی را پیدا کرد که پس از خرید آنها امکان انتشار و توزیع رایگان آنها از سوی دیگر افراد وجود دارد. با همراه کردن نام تجاری و یا پیام تبلیغاتی شرکت با این نرمافزارها، نام شرکت و خدمات آن با سرعت باورنکردنی میان جمع زیادی از کاربران در مدت زمانی کوتاه توزیع میشود.
* نوشتن مقالاتی که موضوعات آن مرتبط با محصول یا خدمت مورد نظر نیز هست. در این ارتباط، باید به افراد اجازه استفاده مجدد از این مقالات را در وبسایتشان یا جای دیگر داد، چرا که آنها با معرفی مرجع و منبع مقاله و اشاعه محتویات آن به طور غیرمستقیم و ناخودآگاه اقدام به بازاریابی به نفع شرکت میکنند.
* امکان ارسال هر یک از صفحات یا متون موجود در وبسایت شرکت به وسیله بازدیدکنندگان به دوستان و اطرافیانشان. به طوری که افراد تنها با وارد کردن نام و نشانی ایمیل موردنظر خود بتوانند متن مورد علاقهشان را به فرد دیگری ارسال کنند.
* ایجاد امکان عضویت بازدیدکنندگان در سایت شرکت و همچنین ایجاد امکان ارسال خبرنامه به ایمیل کاربران و ارایه فضای کافی به آنها برای ساخت سایت شخصی به طور رایگان و در زیر مجموعه سایت اصلی شرکت تا از این طریق هم آنها به فضایی برای ارایه مطالب خود و رسیدن به اهدافشان دست یابند و هم شرکت امکان تبلیغ برای کالا و خدمات خود را در آن فضا داشته باشد.
* در نظر گرفتن تالارهای گفتوگو به منظور تماس با افراد و نیز برقراری ارتباط میان آنها با یکدیگر به صورت آنلاین. به این ترتیب تبادل اطلاعات و ارتباطات میان افراد با هم و با شرکت بسیار آسان میشود.
* انتشار یک کتاب الکترونیک (Ebook) و دادن این اجازه به افراد که تبلیغات مورد نظر خود را ضمیمه این کتاب کنند که به آنها انگیزه لازم را جهت انتقال کتاب موردنظر به سایرین میدهد. به این ترتیب پیام یا تبلیغ مورد نظر شرکت به آسانی انتقال مییابد. به علاوه حتی محتوا و موضوع کتاب جذاب میتواند مورد توجه و علاقه خوانندگان قرار گرفته و انگیزه لازم را برای فرستادن آن به دیگران در آنها ایجاد کند.
منبع:
وب سایت اوکس تیم
وب سایت کانتنتاپ
وب سایت ایمن نورتاب
وب سایت فوربو
وب سایت مدیر سبز
وب سایت دناکو
پاسخ دهید