خلاقیت شرکت های بزرگ : شرکت های بزرگ تکنولوژی برای جذب نیروی کار، مزایا و امکاناتی را برای کارکنان خود در نظر گرفته اند. این شرکت ها از گوگل الگو برداری می کنند. در برخی از دفاتر این شرکت، خدماتی مانند نگهداری از کودک یا حیوان خانگی دیده می شود. در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا خلاقیت شرکت های بزرگ تکنولوژی در جذب نیرو آورده شده است.
خلاقیت شرکت های بزرگ تکنولوژی در جذب نیرو
روزنامه نیویورک تایمز اخیرا یک سند داخلی شرکت گوگل را بررسی کرده که نشان میدهد این شرکت حدود ۱۲۱ هزار نیروی کار موقت یا پیمانی در سراسر دنیا استخدام کرده است. این در حالی است که گوگل ۱۰۲ هزار نیروی تمام وقت دارد. نیروهای کار موقت گوگل دستمزد کمتری دارند و نسبت به کارکنان تمام وقت از مزایای کمتری هم برخوردار میشوند.
در همه واحدهای شرکت از این نیروها استفاده میشود؛ از آشپز گرفته تا برنامهنویس. واقعیت این است که گوگل فقط در حال پیروی از روند جدید کارفرماهای عرصه تکنولوژی است که استخدام نیروی کار پیمانی را به نیروی کار تمام وقت ترجیح میدهند.
ارزیابی پلتفرم کاریابی OnContracting نشان میدهد بیشتر شرکتهای تکنولوژی ۴۰ تا ۵۰ درصد نیروی کار خود را با کارکنان پیمانی تامین میکنند. این پلتفرم اعلام کرده شرکتهای تکنولوژی با استخدام نیروهای پیمانی به جای نیروی تمام وقت میتوانند سالانه ۱۰۰ هزار دلار برای هر شغل صرفهجویی کنند.
همچنین یک نظرسنجی معتبر در آمریکا که در سال ۲۰۱۸ انجام شده، میگوید نیروهای پیمانی در حال حاضر حدود ۲۰ درصد بازار کار را به خود اختصاص دادهاند و پیشبینی میشود این نیروها در یک دهه آینده، نیمی از نیروی کار آمریکا را تشکیل دهند.
استارت آپها
حتی برخی استارتآپها مثل شرکت بازاریابیDigital Dynasty لاس وگاس میگویند از زمان آغاز کارشان فقط از کارکنان موقت و پیمانی استفاده کردهاند و با اینکه شرکتشان در مسیر رشد قرار گرفته، این روند را ادامه میدهند.
جوزف لاولر
جوزف لاولر، از موسسان این شرکت میگوید: «هنوز تصمیم نداریم نیروی کار تمام وقت استخدام کنیم، چون هنوز در مرحله رشد هستیم و ترجیح میدهیم بودجهمان را صرف جذب مشتری و ساخت سیستم کنیم.» نحوه استخدام نیروهای پیمانی متفاوت است. بهعنوان مثال، آقای لاولر به کارکنان خود بهعنوان نیروهای پیمانی مستقل دستمزد میدهد.
در این دستهبندی، کارکنان خودشان مسوول الزامات قانونی و تعهدات مالیاتی دستمزدی که میگیرند هستند و هیچ مسوولیتی متوجه کارفرما نیست. برخی دیگر از این نیروهای پیمانی، قراردادهای موقت مدتدار امضا میکنند (محدودیت زمانی گوگل برای نیروهای پیمانی دو سال است)، اما از مزایای کارکنان تمام وقت مثل بیمه و مزایا دیگر برخوردار نیستند.
در این نوع همکاری، کارمند یا کارفرما میتواند قرارداد را در هر زمانی که بخواهد فسخ کند. در برخی موقعیتها، شرکتها میتوانند از نیروی کار موقت استفاده کنند تا ببینند آیا شرکت میخواهد با فرد بهصورت تمام وقت کار کند یا نه.
این ترتیبات ممکن است برای همه شرکتها کاربرد نداشته باشد، اما برای برخی شرکتها فرصتی استثنایی است تا قبل از پر کردن یک پست جدید، تجربهای ملموس داشته باشند. مثلا هدف لاولر این است که نیروهای پیمانی خوب خود را در نهایت بهصورت تمام وقت استخدام کند.
البته این طرح با انتقاداتی هم روبهرو است. با اینکه استخدام نیروی پیمانی برای پروژههای کوتاهمدت منطقی به نظر میرسد تا در هزینهها صرفهجویی شود، اما برخی کارشناسان معتقدند هیچ چیز نمیتواند جای یک استعداد متعهد و اثرگذار را که بهصورت تمام وقت کار میکند بگیرد.
با همه صرفهجوییهایی که یک نیروی پیمانی به همراه دارد، اگر نتوانید کاری کنید که او نسبت به کارش تعهد داشته باشد و با شرکت شما ارتباط برقرار کند، ضربهای که به فرهنگ شرکت شما میزند، گرانتر از صرفهجویی کوتاهمدت اوست.
گاهی اوقات نیروی کار موقت خودش را یک غریبه در آن شرکت میداند و ارتباطی قوی بین او و نیروهای دائمی شرکت برقرار نمیشود. این موضوعی بود که گروهی از کارکنان شرکت گوگل در اعتراض به میزان دستمزد و مزایای نیروهای پیمانی مطرح کردند و سیستم دوگانه شرکت را در رفتار مصرفی با برخی کارکنان زیر سوال بردند.
افزایش مزایای نیروهای پیمانی
از آن زمان به بعد، گوگل متعهد شد مزایای نیروهای پیمانی خود را افزایش دهد. اما این شکاف هنوز وجود دارد و نیروهای پیمانی گوگل همچنان به دنبال برابری بیشتر در محیط کار هستند. بهعنوان مثال، نیروهای موقت اجازه ندارند در جلسات عمومی یا نمایشگاههای کار گوگل حضور داشته باشند. پائول پلمن، یکی از کارکنان سابق گوگل که در حال حاضر مدیر عامل شرکت Kazoo است، میگوید گوگل میتواند با برقراری ارتباطات بیشتر و اطمینان از ارزشگذاری یکسان برای همه کارکنان صرف نظر از وضعیت اشتغال آنها، محیط کار بهتری برای نیروی موقت خود فراهم کند.
به گفته پلمن، نیروهای پیمانی ممکن است نیازهای متفاوتی در مقایسه با نیروهای تماموقت داشته باشند، اما این به معنای آن نیست که روش ارتباط برقرار کردن و درگیر شدن با آنها باید فرق داشته باشد. خیلی مهم است که به خواستههای آنها توجه شود و شناخت شخصی و حرفهای از آنها وجود داشته باشد.
ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.
شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.
برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.
منابع:
نویسنده: Johan Moreno
مترجم: مریم رضایی
Forbes
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید