زبان بدن فروشنده موفق تابع چه اصولی است ؟ استفاده از زبان بدن برای موفقیت در فروشندگی از چه روشی امکان دارد ؟ در این بخش درباره تاثیر زبان بدن فروشنده و روش های بهبود زبان بدن بحث می شود. مقالات بیشتر در این زمینه در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا موجود است.
زبان بدن فروشنده موفق : استفاده از زبان بدن برای موفقیت در فروشندگی
یک بازاریاب و فروشنده حرفهای، باید در درک زبان بدن (Body Language) و رفتار مشتری تبحر داشته باشد؛ چرا که تاثیر مهارتهای غیرکلامی (زبان بدن) پنج برابر بیشتر از مهارتهای کلامی است. فروشندگان بدون آگاهی از مهارتهای غیرکلامی نمیتوانند یک ارتباط اثربخش با مشتریان برقرار کنند؛ ولی متاسفانه اکثر فروشندگان با مهارتهای غیرکلامی آشنا نیستند یا آن را جدی نمیگیرند.
زبان بدن (Body Language)
آگاهی از مهارتهای غیرکلامی، نقش مهم و موثری در برقراری یک ارتباط اثربخش دارد.
فروشندهای که در هنر تشخیص زبان بدن مهارت پیدا کند، بدون شک جزو فروشندگان سطح یک قرار میگیرد. بنابراین با یادگیری مهارتهای غیرکلامی، با مشتریان خود بسیار موثرتر ارتباط برقرار خواهید کرد.
بازاریابها و فروشندهها باید بتوانند قضاوت صحیح و درستی از زبان غیرکلامی مشتریان خود داشته باشند. پس از یادگیری مهارتهای غیرکلامی، متوجه خواهید شد که تنها بر صحبتهای مشتری نباید تکیه کرد و براساس آن نتیجه گرفت. مشتری نیز همینگونه است و صحبتهای فروشنده را با حرکات بدن او مطابقت میدهد.
تشخیص درست زبان بدن مشتری
یکی از اشتباههایی که ممکن است در تفسیر زبان بدن انجام دهید، این است که یک حرکت یا اشاره غیرکلامی را بخواهید تعمیم دهید و فقط همان ملاک ارزیابی شما از مشتری قرار گیرد.
همان گونه که زبان نوشتاری و ادبیات دارای واژه، جمله و قانون نقطه گذاری است، زبان بدن نیز از این قانون مستثنی نیست و قوانین خاص خود را دارد.
به طور کلی هر حالت از زبان بدن میتواند دارای چندین معنا و مفهوم باشد؛ مانند یک واژه که وقتی درون جمله و در کنار سایر واژهها قرار میگیرد، میتوان معنای آن را درک کرد. در واقع یک جمله کامل، دارای معانی و احساسات است و از آن میتوان منظور طرف مقابل را فهمید؛ ولی اگر فقط یک واژه یا یک کلمه به کار رود، نمیتوان منظور را فهمید.
زبان بدن
برای اینکه بتوانیم زبان بدن را بهتر تفسیر کنیم، باید تعدادی حرکات طرف مقابل را کنار هم قرار دهیم. فروشندگان سطح یک کسانی هستند که میتوانند جملات زبان بدن مشتری را بفهمند و دقیقا آنها را مقابل جملات کلامی مشتری قرار دهند. بنابراین، فروشندگان باید به همه حالات دقیقا نگاه کنند، تا برداشتی درست و واقعی از زبان بدن مشتری داشته باشند.
به طور مثال، زمانی که مشتری خسته یا تحت فشار باشد، یا احساس خوشایندی به حرفهای شما نداشته باشد، ممکن است دائم به پیچاندن موهایش مشغول باشد. مشتری در این حالت احتمالا از شما مطمئن نیست یا نگران است. در این حالت وظیفه فروشنده برطرف کردن شک و دودلی مشتری است.
هنگامی که در حال توضیح دادن ویژگیها و مزایای کالا برای مشتری هستید، از دستان باز برای این کار استفاده کنید. مشاهده میشود برخی فروشندگان ناآگاه به زبان بدن، به ویژه در فروشگاههای لوازم خانگی و فروشگاههای بزرگ، وقتی میخواهند محصولی را به مشتری معرفی کنند، از دور و با انگشت اشاره مبادرت به انجام این کار میکنند. توصیه میشود به هیچ عنوان از این روش حتی زمانی که ممکن است سر شما شلوغ باشد استفاده نکنید؛ زیرا این فرم معرفی محصول، میتواند باعث ایجاد احساس منفی در مشتری شود.
زمانی که برای مشتری در حال صحبت کردن هستید، بکوشید با دستان باز این کار را انجام دهید. زبان بدن فروشنده، قدرت بسیاری دارد و میتواند مشتری را متقاعد کند، یا او را از خرید منصرف سازد.
اثر منفی در ذهن مشتری ایجاد میشود
شمار اندکی از فروشندهها میدانند که دستهایشان چگونه رفتار میکند و دارای اثرگذاری در فروش است و بیشتر آنها حتی نمیدانند با مشتری چگونه باید دست داد. دست دادن فروشنده، باید نوعی ادای احترام و ابلاغ دوستی و صمیمیت را به مشتری نشان دهد.
اگر فروشندگان دست به سینه در مقابل مشتری به حرفهای او گوش کنند یا به این طریق با او صحبت کنند، یک حالت مقاومت، از فروشنده در ذهن مشتری القا میشود. فروشندهها هنگام صحبت کردن با مشتری بهتر است دستهای خود را آزاد و رها بگذارند، و در حین صحبت کردن، از نشان دادن کف دست خود به طرف مشتری غافل نشوند. وقتی افراد میخواهند صداقت و راستگویی خود را به طرف مقابل نشان دهند، میتوانند با یک یا دو دست خود به طوری که کف دستها رو به بالا باشد، این کار را در حین صحبت کردن انجام دهند.
در حین صحبت با مشتری، هیچ گاه دستان خود را پشت سرتان پنهان نکنید. این حرکت شما ممکن است در ذهن مشتری نوعی پنهان کاری و دروغگویی القا کند؛ درست مانند وقتی که بچهها دروغ میگویند یا چیزی را پنهان میکنند، که اغلب اوقات، دستان خود را پشت سرشان پنهان میکنند.
قدرت لبخند در فروش
یکی از مهارتهای غیرکلامی (زبان بدن) که در فروش تاثیرگذار است، و میتواند شفافیت و صداقت با مشتری را به همراه داشته باشد، لبخند طبیعی و صادقانه است. زمانی که ما دارای لبخند طبیعی باشیم، چروکهایی دور چشم ایجاد میشود؛ اما زمانی که لبخند ویزیتور از سر فریبکاری باشد، فقط دهان او لبخند میزند.
لبخند دروغین فقط دهان را پایین میکشد؛ در حالی که لبخند واقعی، هم چشمها و هم دهان را پایین میکشد. در واقع لبخند صادقانه، از طریق ضمیرناخودآگاه یعنی به صورت خودکار تولید میشود.
ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.
شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.
برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.
منابع :
- Liz Ryan
- مترجم: مریم مرادخانی
- وب سایت دنیای اقتصاد
- وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
منبع: کتاب روانشناسی ارتباط با مشتری، نوشته ابوالفضل صادقی
واقعا موضوع زبان بدن برای ایجاد روابط و برقراری ارتباط با دیگران بسیار مهم است و آگاهی از این موضوع میتواند به افراد بسیار کمک مند. ممنون از مقالهای که گذاشتید.
اقا خیلی وبسایتتون عالیه