مشاوره مدیریت و کسب و کار

ساختار مصاحبه شغلی

آیا با ساختار مصاحبه شغلی آشنایی دارید ؟ چگونه می توان با آشنایی با اجزای نرمال هر مصاحبه شغلی به موفقیت در آنها دست یافت ؟ برای آشنایی با ساختار مصاحبه شغلی این مقاله را مطالعه بفرمایید. وب سایت دلیران دنا (دناکو) ارائه دهنده دوره های آموزشی فروش و بازاریابی

ساختار مصاحبه شغلی

 

ساختار مصاحبه شغلی

کارشناسان معتقدند در صورت امکان بهتر است با هر داوطلب بیش از یک نفر مصاحبه کند. وقتی چند مصاحبه‌گر داشته باشید می‌توانید سازگاری جواب‌ها را مقایسه کنید.

هرمصاحبه باید ترکیبی شبیه به این داشته باشد:

بخش اول: معرفی

با چند دقیقه گپ زدن استرس را از داوطلب دور کنید. درباره هوا یا ترافیک حرف بزنید (از سوال درباره فرزند و خانواده خودداری کنید.) سوال‌های کلی بپرسید و توضیح دهید که فرآیند مصاحبه چطور خواهد بود.

بخش دوم: سوال‌های رفتاری

بیشتر وقت مصاحبه باید صرف پرسیدن سوال‌های مشخص رفتاری شود آن هم براساس معیارهایی که پیش‌تر مشخص کرده‌اید.

بخش سوم: جمع‌بندی

اجازه بدهید داوطلب از شما سوالاتی بکند. توضیح بدهید که گام‌های بعدی چیست و چه وقت دنبال کار را خواهید گرفت. از آمدنشان تشکر کنید و آنها را بدرقه کنید.

 

افزودن یک آزمون را هم بررسی کنید

می توانید نتایج ارزیابی خودتان را با افزودن سایر روش‌های گزینش به روش مصاحبه ارتقا بدهید. آزمون مهارتی یا نوشتن یا ارائه مطلبی توسط داوطلب می‌تواند از جمله این روش‌ها باشد.

سیستم امتیازدهی داشته باشید

مصاحبه‌گرهای مبتدی ممکن است وسوسه شوند که برخورد اول با هر داوطلب را مبنای مقایسه افراد با یکدیگر قرار دهند. به چند دلیل این کار خطرناک است. اولین دلیل‌اش این است که شما دنبال کسی می‌گردید که کار را انجام دهد، نه اینکه دوست صمیمی بعدیتان بشود. اگر نتوانید قبل از مقایسه داوطلب‌ها امتیاز هر داوطلب را در هریک از معیارها مشخص کنید ممکن است کسی را انتخاب کنید که دلنشین است، اما الزاما به درد کارتان نمی‌خورد. شاید هم به دلیل ضعیف بودن همه داوطلب‌ها کسی را انتخاب کنید که بازهم به اندازه کافی بامهارت نیست. ترنر می‌گوید برای ارزیابی امتیازها باید یک سطح استاندارد داشته باشید، زیرا گاهی ممکن است برای تکرار نشدن مصاحبه‌ها وسوسه شوید که میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنید.

سیستم امتیازدهی موثر به هرداوطلب در هر معیار نمره‌ای می‌دهد و او را با سطح استاندارد می‌سنجد. مثلا می‌توانید بگویید کسی را می‌خواهید که دقیقه‌ای ۵۰ کلمه تایپ کند. البته کمی کردن برخی مهارت‌ها ممکن است دشوار باشد، اما با فکر زیاد بالاخره راهی پیدا می‌شود. مثلا برای سنجش توانایی مدیریتی، می‌توانید تعداد شرکت‌هایی که فرد در آن مدیر بوده است یا تعداد افرادی که زیردست داوطلب کار کرده‌اند را معیار قرار دهید. تا زمانی که تمام امتیازها و استانداردها مشخص نشده است داوطلبان را باهم مقایسه نکنید. بعد از اتمام فرآیند همه مصاحبه‌شوندگان می‌توانند برای جمع بندی و مقایسه برآوردها کنار یکدیگر قرار بگیرند.

نکاتی برای موفقیت در ساختار مصاحبه شغلی

– تکالیفتان را انجام دهید: رزومه داوطلبان را پیش از مصاحبه بررسی کنید. سالیوان گاهی جستجوی نام افراد در گوگل را هم پیشنهاد می‌کند.

– مودب باشیداز حرکت‌های غیرزبانی مثل لبخند و به جلو خم شدن و سرتکان دادن برای استرس زدایی از داوطلب استفاده کنید. هرچه داوطلب راحت‌تر باشد ارتباط برقرار کردن ساده تر است و اطلاعات مفیدتری نیز می‌توان از او گرفت.

– یادداشت بردارید: بعد از چند مصاحبه خیلی راحت صحبت‌های داوطلبان را باهم اشتباه می‌کنید. حتما مطالب را یادداشت کنید.

– برای بررسی هرمعیار کل زمان مصاحبه را مدنظر بگیریدچون سوال خاصی را برای ارزیابی یک عامل خاص پرسیده‌اید دلیل نمی‌شود که آن سوال نتواند ویژگی‌های دیگر فرد را آشکار سازد.

زیاد حرف نزنید: می‌توانید افراد را در صحبت به سمت اطلاعات خاصی که می‌خواهید هدایت کنید، اما فراموش نکنید این داوطلبان هستند که باید بیشتر وقت را صحبت کنند.

 

رایج­ترین روش گردآوری داده در علوم اجتماعی، «تحقیق زمینه­ یابی» است. این تحقیق دربرگیرندۀ دو روش اصلی «مصاحبه و پرسشنامه» است. کانل و کان (۱۹۶۸) مصاحبه تحقیقاتی را به شکل زیر تعریف نمودند:

«یک گفتگوی دو نفره که از سوی مصاحبه­ گر، جهت کسب اطلاعات مربوط به پژوهش آغاز می­گردد و توسط وی بر موضوعاتی متمرکز می­شود که او برای دستیابی به هدف­های تحقیق – که شامل توصیف، پیش­بینی و یا توضیح منظم است-  به آنها نیاز دارد»

ساختار مصاحبه شغلی

مصاحبه­ هایی که در تحقیقات علوم اجتماعی به کار می­روند احتمالاً از نظر ظاهر یا هدف با انواع دیگر مصاحبه ­ها متفاوت­اند، ولی بسیاری از اصول مصاحبه موفق یکسان هستند، خواه مصاحبه برای یک پروژه تحقیقی انجام شود و خواه تبادل اطلاعات میان یک وکیل و موکلش باشد.

برقراری ارتباط صمیمانه بین مصاحبه­ گر و مصاحبه ­شونده نقش مهمی در ثمربخشی این روش دارد، زیرا مصاحبه برای پی بردن به واقعیت­ها، احساسات، گرایش­ها، باورها و علایق مصاحبه­ شونده طراحی و برنامه­ ریزی می­شود و تحقق این امر با برقراری ارتباط صمیمانه و جلب اعتماد مصاحبه­ شونده مقدور است. در این روش، مصاحبه ­گر به دنبال نفوذ در مصاحبه شونده نیست و نمی­خواهد طوری عمل کند که باعث بروز تغییر در وی شود.

مراحل چندگانۀ فرآیند مصاحبه

  1. تنظیم یا انتخاب برنامۀ مصاحبه (مجموعه پرسش­ها، اظهارات، تصاویر، یا دیگر محرک­هایی که موجب بیان پاسخ می­شوند) و یک مجموعه قواعد یا رویدادهای خاص برای استفاده از برنامه.
  2. اجرای مصاحبه (سعی در دریافت پاسخ­ها یا بروز وقایعی که می­بایست طبقه ­بندی شوند).
  3. ثبت پاسخ­ها (توسط یادداشت­ برداری، تجهیزات الکترونیکی، یا وسایل دیگر).
  4. تهیۀ رمزهای عددی (مقیاس یا دیگر نظام­های عددی که پاسخ­های ثبت شده به آنها تبدیل شوند و نیز مجموعه قواعد تبدیل آنها).
  5. رمزگردانی پاسخ­های مصاحبه.

مقاله زیر شاید برای شما مفید باشد

طراحی مصاحبه استخدامی چگونه است ؟ چگونه می توانیم یک مصاحبه استخدامی کنیم که خروجی آن استخدام کارمندی با تمام ویژگی های مورد نظر ما باشد ؟ در این پست به بررسی مراحل طراحی و اجرای مصاحبه استخدامی می پردازیم. مقاله های دیگر در زمینه مشاورهم مدیریت را در بخش آموزش های دلیران دنا (دناکو) مطالعه بفرمایید.

طراحی مصاحبه استخدامی

طراحی مصاحبه استخدامی

به کارگیری آزمون های مناسب برای سنجش شایستگی ( مانند آزمون های استعداد شغلی و پرسشنامه های تناسب شغل- شاغل ) و ترکیب آن با مصاحبه می تواند موجب افزایش اثربخشی استخدام کارکنان شده و خطاهای استخدامی را به حداقل ممکن کاهش دهد. برای کاهش سوگیری مصاحبه کنندگان در مصاحبه های استخدامی  و همچنین افزایش اثربخشی نتایج مصاحبه باید به دو نکته کلیدی توجه شود :

۱- بلافاصله پس از خاتمه مصاحبه میزان پایایی و قابلیت اطمینان نظرات مصاحبه گران اندازه گیری شود،

۲- سوال های مصاحبه به گونه ای استخراج شود که با شایستگی های شغلی مورد نیاز، ارتباط داشته باشد.

 

 

مفالات دیگر در زمینه استخدام و نیروی کار در وب سایت دلیران دنا

مقالات فروش را می توانید به طور رایگان در وبسایت توسعه تجارت دلیران دنا مشاهده نمایید. اگر برای فروش محصولات و یا خدمات خود نیاز به مشاوره دارید از بخشدرخواست مشاوره فروش در وب سایت دلیران دنا اقدام نمایید. دوره های آموزش فروش نیز به صورت فصلی توسط موسسه دلیران دنا (دناکو) در شهر های تهران ، اصفهان ، شیراز ، مشهد و تبریز و اهواز بر گزار می شود که با شرکت در این دوره ها می توانید به تکنیک های پشرفته تر فروش و مهندسی فروش آشنا شوید.

لطفا دیدگاه خود را درباره این مقاله در بخش نظرات بیان نمایید.

لیست مقالات مصاحبه استخدامی و موفقیت در مصاحبه

 

 

منابع :

آکادمی یادگیری مجازی (VLA)

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

واحد توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت