سادهسازی خدمات پزشکی به وسیله یک کمک استارتآپ چگونه امکان پذیر است ؟ کمک استارتآپ تایتو چگونه باعث ساده سازی خدمات پزشکی می شود ؟ چه خدماتی را به بیماران ارائه می کند ؟ دارای چه مزیت هایی است ؟ این ابزار چه چالش هایی به همراه دارد ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.
سادهسازی خدمات پزشکی به وسیله یک کمک استارتآپ
مجازیسازی ویزیت دکتر
در سال ۲۰۱۲ گیلبرت به همراه یکی از همکاران سابقش شرکت تکنولوژی-پزشکی تایتو (Tyto) را تاسیس کرد. این شرکت ابزاری پرتابل تولید میکند که والدین با استفاده از آن کودکان خود را معاینه میکنند و اطلاعات به پزشک اطفال آنها ارسال میشود تا نتایج را آنالیز کند. این کیت ۲۹۹ دلار قیمت دارد و از چند بخش شامل گوشی طبی، اتوسکوپ (گوشبین پزشکی) و یک دوربین ویژه تشکیل شده که قلب، ریهها و گوش را بررسی میکند و عکسهای باکیفیتی از دهان و گلو، پوست و چشم میاندازد.
در این وسیله یک دماسنج هم تعبیه شده که با یک اپلیکیشن کار میکند. در این اپلیکیشن چکلیستی از علائم بیماری نشان داده میشود و کاربران را از طریق تصاویر و صدا راهنمایی میکند. تایتو به مصرفکنندههای معمولی که آموزش خاصی هم ندیدهاند و اطلاعات پزشکی چندانی ندارند، امکان میدهد اصول اولیه یک معاینه ساده توسط پزشک اطفال را خودشان در خانه انجام دهند (مثل بیرون آوردن زبان و گفتنآآآ). سپس تصاویر و صداهای ضبط شده توسط دستگاه از طریق ویدئو چت با پزشک مربوطه به اشتراک گذاشته میشود.
گیلبرت که حالا مدیرعامل تایتو است میگوید: «در ۹۰ درصد مواقع، علائم خیلی ساده و غیراورژانسی برای بیماری وجود دارد که والدین را به دردسر میاندازد. در این صورت تایتو کمک میکند که تشخیص دهید آیا لازم است حتما کودک را نزد پزشک ببرید یا نه.»
البته در موقعیتهایی که کودکان دچار تب شدید میشوند یا علائم شدید اضطراب و پریشانی دارند، مراجعه حضوری به پزشک ضروری است. در این شرایط، اپلیکیشن توصیه میکند که باید کودک را مستقیم به بیمارستان برد. تایتو یک سرویس تکنولوژی-پزشکی کامل نیست و قرار نیست جای پزشک را بگیرد، بلکه به عنوان یک تکنولوژی میتواند به رفاه والدینی کمک کند که پزشک کودکشان هم استفاده از این سرویس را پذیرفته است.
کریستا اولیویرا، مادر دو فرزند در نیویورک، میگوید که سال گذشته و از زمان شروع عفونت گوش دختر ۲سالهاش هر هفته یا هر دو هفته به دکتر کودکان مراجعه میکرد. این مراجعه دائم باعث میشد زمان و هزینه زیادی صرف کند، چون تا مطب دکتر یک ساعت در راه بود. وقتی دکترش ابزار تایتو را به اولیویرا پیشنهاد کرد، با وجود نگرانیهای اولیه همسرش، از این فرصت استفاده کرد.
پزشک اطفال به آنها تضمین داد که این تکنولوژی امتحان خودش را پس داده و فقط به توجه والدین برای استفاده صحیح از آن نیاز دارد. اولیویرا که حالا در ۱۰ دقیقه کار ویزیت دخترش را انجام میدهد، میگوید: «خیلی جالب است. حالا تسلط بیشتری بر مریضی و حالات دخترم دارم.»
مبارزه با بدنامی «پزشکی از راه دور»
سال گذشته، تعداد کارکنان تایتو به ۶۵ نفر رسید و تعداد دفاتر آن گسترش یافت. گیلبرت میگوید این استارتآپ قصد دارد در آینده نزدیک با تولید مجموعه گسترش یافتهای از ابزارهای تشخیص پزشکی (مثل کاف فشار خون)، دفاتر کار، مدارس و آسایشگاههای کوچک خصوصی را به کلینیکهای کنترل از راه دور تبدیل کند و تاکید خود را بر مناطق روستایی و مناطقی که آنفلوآنزا در آنها شایع است، قرار دهد.
همچنین محصول دیگری به نام TytoHome قرار است به افرادی که به جمعیت بیماران مزمن مثل کودکان مبتلا به آسم یا معلولی که نمیتوانند از خانه بیرون بیایند، خدماترسانی کند.دیگر حوزه تمرکز تایتو دادهها هستند که با جمعآوری اطلاعات از گوش، حلق و شنواییسنجی برای ایجاد یک پلتفرم داده استفاده میکند. دادههای این تستها از طریق شبکه رمزنگاری شده ارسال و ذخیرهسازی میشود. این پایگاه داده از علائم اولیه بیماران، در نهایت با یادگیری ماشینی وضعیت کامل بیمار را در اختیار پزشک قرار میدهد.
چالش بزرگ گیلبرت و کسبوکارش مبارزه با نگاه بد نسبت به «پزشکی از راه دور» است که هنوز جا نیفتاده و خیلیها مراجعه حضوری به پزشک را ترجیح میدهند.ابزار تایتو با کودکان شروع شده، اما اهداف توسعهای انواع گستردهتری از بیماران مثل سالخوردگان و بزرگان را هم شامل خواهد شد تا افراد برای یک سرماخوردگی ساده مراجعه حضوری به پزشک نداشته باشند.
ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.
شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.
برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.
منابع:
مترجم: مریم رضایی
Fast Company
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید