باید ها و نباید های سوال از مشتری : سوال هایی را باید از مشتری بپرسید که شما و مشتری را تا رسیدن به هدف به نهایی کمک نماید. در زیر لیستی از باید ها و نباید های سوالاتی که باید از مشتری پرسیده شود را به اختصار توضیح داده ایم:
باید ها و نباید های سوال از مشتری
باوجود اینکه این روش بسیار پیشپاافتاده به نظر میرسد، بسیاری از فروشندگان در بهکارگیری مؤثر آن دچار مشکل هستند.
بسیاری از فروشندگان در دیالوگهای خود سؤالات کمارزشی را مطرح میکنند که ارتباط چندانی به چشمانداز فروش آنها ندارد بهعنوان مثال:
- آیا شما تصمیمگیرنده هستید؟
- بودجه شما چقدر است؟
- در مورد شرکت ما چه میدانید؟
- آیا مایل به ذخیره بودجه خود هستید؟
- دقیقاً به چه چیزی نیاز دارید؟
متأسفانه هنوز هم بسیاری از فروشندگان چنین سؤالات تاریخ مصرف گذشتهای را مطرح میکنند. بدین ترتیب، نتیجتاً در میدان رقابتی موجود توان ایجاد تفاوت نداشته و توسط رقبای خود کنار زده میشوند.
فروشندگان حرفهای واقعی میدانند چگونه سؤالات دارای ارزش بالایی بپرسند. سؤالاتی که در راستای چشمانداز فروش آنها بوده و پتانسیل به اشتراکگذاری جزئیات و اطلاعات بیشتری در مورد تولیداتشان را ایجاد میکنند که بهخودیخود، مشکلات آنان در زمینه فروش را نیز حل میکند. سؤالات دارای ارزش بالا میتوانند تبدیل به سؤالات رُک و نیشدار شوند. مطرح کردن آنها شنونده را وادار به تأمل و تفکر خواهد کرد. سؤالاتی که آنها را مجبور به ادای جمله “این سؤال بسیار مهمی است!” خواهد کرد. سؤالاتی از قبیل:
- در طول این فصل سعی در رسیدن به چه اهدافی دارید؟
- در رسیدن به اهداف مدنظرتان با چه چالشهایی روبرو هستید؟
- در میان این مشکلات چه چیزی بهعنوان ارزش ازدسترفته برای شما مهمتر است، مشتریها، سهم بازار و …؟
- اینها چه تأثیراتی بر شما یا کارتان خواهد داشت؟
- در مقایسه با سایر رقبای موجود در زمینه این پروژه چه چیزی برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
- به طور عملی چه چیزهایی توان مقابله با پیشبرد این پروژه را دارا هستند؟
- قبل از به دست آوردن کامل این پروژه با چه نوع چالشهای داخلی مواجه هستید؟
زمانی که شما استعداد پرسیدن سؤالات باارزش را در خود توسعه دهید، شما توان دیدن رقابت خود از منظرهای مختلف را کسب خواهید کرد همچنان که در مورد دستیابی به چشمانداز خود راهحلهای جدیدی را نیز به دست خواهید آورد.
مقالات فروش را می توانید به طور رایگان در وبسایت توسعه تجارت دلیران دنا مشاهده نمایید. اگر برای فروش محصولات و یا خدمات خود نیاز به مشاوره دارید از بخشدرخواست مشاوره فروش در وب سایت دلیران دنا اقدام نمایید. دوره های آموزش فروش نیز به صورت فصلی توسط موسسه دلیران دنا (دناکو) در شهر های تهران ، اصفهان ، شیراز ، مشهد و تبریز و اهواز بر گزار می شود که با شرکت در این دوره ها می توانید به تکنیک های پشرفته تر فروش و مهندسی فروش آشنا شوید.
پاسخ دهید