مشاوره مدیریت و کسب و کار

ایده های بزرگ ، همیشه تکنولوژی بزرگی ندارند

آیا ایده های بزرگ ، همیشه تکنولوژی بزرگی دارند ؟ آیا برای موفقیت باید ایده هایی با تکنولوژی بزرگ داشت ؟ آیا با تکنولوژی پایین نمی توان به موفقیت رسید ؟ آیا ایده بزرگ با تکنولوژی پایین ممکن است ؟ در این مقاله نمونه هایی را مطالعه می کنید که افراد موفق و بزرگی کار خود را با تکنولوژی های بسیار پایین شروع کرده اند. در وب سایت تجارت دلیران دنا (دناکو) مقالات بیشتری در این زمینه موجود است.

ایده های بزرگ ، همیشه تکنولوژی بزرگی ندارند

کاسموس در سال ۱۹۹۸ در ژاپن، وارد کسب‌و‌کار کفش‌های بچگانه شد و از موفقیت در فروش محصولات دست‌سازشان لذت می‌برد. یک روز، یک مشتری با یک کفش وارد شد و از کاسموس خواست در صورت امکان جفت آن را بسازد. در عوض، یکی از کارمندان پیشنهاد داد تا با ایجاد سوراخی در پاشنه این کفش گرانبها و انداختن یک نخ داخل آن، این کفش باارزش را به یک آویز تبدیل کند. مشتری مذکور هیجان‌زده شد و از آن هنگام، این شرکت مشغول تبدیل کفش‌های کودک استفاده شده به آویز بوده است.

یکی از جدیدترین فرصت‌های کارآفرینی در بخش خدمات به‌عنوان یک «برهم‌زننده شگفت‌انگیز» « clutter buster » است. اینها افرادی هستند که از طریق فرآیند متفاوت سازماندهی کار و زندگی دیگران، آنها را هدایت می‌کنند.با افزایش شمار اطلاعات و مسوولیت‌هایی که با آنها روبه‌رو هستیم، به نظر می‌رسد تقاضای قدرتمندی برای افرادی وجود دارد که وظیفه سازماندهی امور را به عهده بگیرند.

اجرای یک ایده مهم‌تر از خود ایده است

ویلیام بایگریو در سال ۱۹۹۷ در کتابش «MBA قابل انتقال در کارآفرینی» اشاره می‌کند که اکثر ایده‌ها به ذهن بیش از یک نفر می‌رسد؛ حتی ایده‌های انقلابی.

تقریبا داروین و والاس هر کدام در یک زمان، تئوری تکامل را نوشتند؛ پوینکاره، ریاضیدان، فیزیکدان نظری، تقریبا در همان زمان که اینشتین به تئوری نسبیت پی برد، آن را فرمول‌بندی کرد؛ مدار مجتمع۱ را ابتدا جک کیلبی در شرکت Texas Instruments و چند ماه بعد رابرت نویس در شرکت Fairchild اختراع کردند.ممکن است ایده‌ای که برای یک کارآفرین مهم است، به آن خوبی اجرا نشود. مایکل دل تنها کسی نبود که ایده فروش کامپیوتر به‌طور مستقیم به مشتری را داشت؛ اما او توانست این استراتژی را به بهترین شکل اجرا کند.بیل گیتس با استفاده از تکنولوژی موجود و استیلا بر بازار با یک استراتژی کسب‌و‌کار نوآورانه و ماهرانه، مایکروسافت را از یک عملیات دو نفره ایجاد کرد.

سام والتون خود را از همه دیگر فروشگاه‌های همیشه تخفیف‌دار دور کرد، چرا که می‌‌خواست توجه خود را بر اجرای استراتژی‌اش متمرکز کند. طبق گفته‌های هری کانینگهام، که زمانی مدیر ارشد اجرایی شرکت S. S. Kresge و موسس فروشگاه‌های کی‌مارت (Kmart) بود، بسیاری از ایده‌های اولیه سام والتون از کی‌مارت و سایر تخفیف‌دهنده‌های ثابت ناشی شده است. کانینگهام، سام والتون را برای مسیری که پیمود و این ایده‌ها را بهبود بخشید ستایش می‌کرد. ابی مارکس، پیشگام دیگر در صنعت تخفیف می‌گوید:«سام‌ والتون بهترین استفاده‌کننده اطلاعات برای کنترل مالکیت‌های غیابی۲ تاکنون بوده است. این امر به او توانایی باز کردن فروشگاه‌های بسیار و سودآور کردن آنها را داد.»

بیشتر موفقیت ری کراک با رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالدز در ایده او (یعنی سیستم برادران مک‌دونالد) نهفته نبود بلکه ریشه موفقیت او در مسیری بود که استراتژی‌اش را اجرا کرد.کراک بر این باور بود که اگر می‌خواهید یک کسب‌و‌کار فست‌فود ماندگار بسازید، صاحب امتیاز برند، نیاز به حفظ کنترل شدید بر یکنواختی و کیفیت خدمات و محصولات آن دارد. او همچنین دریافت که این هدف تنها در صورتی محقق می‌شود که صاحب امتیاز مذکور بخواهد سودهای سریع را در عوض بازده‌های پایدار فدا کند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای جیفی لوب (فروشگاه تعویض روغن ماشین) در واقع توسط اد واشبورن به‌وجود آمد. اما این شرکت نتیجه اجرای یک استراتژی بود که جیم هیندمن آن را توسعه داده بود که در سال ۱۹۷۹ ایده اد را خرید و تا دهه ۱۹۹۰ یک عملیات کوچک را به یک سیستم با هزار فروشگاه تغییر داد.

خلاصه این بخش:

• ریسک‌ها را اخذ نکنید بلکه آنها را مدیریت کنید.

• شما می‌توانید ریسک‌های ذاتی را با درک اینکه پیشرفت‌های تدریجی کم‌ریسک‌تر از پیشرفت‌های انقلابی هستند، کاهش دهید.

حتی یک مسیر پیموده‌شده نیز شایستگی‌های خود را دارد.

ایده‌های بزرگ اغلب تکنولوژی پایینی دارند.

اجرای یک ایده اغلب مهم‌تر از خود ایده است.

پی‌نوشت:

۱. integrated circuit به مجموعه‌ای از مدارات الکترونیکی اطلاق می‌شود که با استفاده از مواد نیمه‌رسانا (عموما سیلیسیم همراه با میزان کنترل شده‌ ناخالصی) در ابعادی کوچک (معمولا کمتر از یک سانتی‌متر مربع) ساخته می‌شود.

۲. absentee ownership سهیم بودن در تمام یا بخشی از یک دارایی بدون آنکه مالک در اداره امور آن دارایی دخالتی داشته باشد.

از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و  سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید.

ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند  و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت. مشاوره بازاریابی و فروش و مشاوره شرکت های بزرگ و مشاوره سرمایه گزاری و تحقیق و توسعه  و طرح کسب و کار و سایر بخش را ببینید

 

انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت  و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.

 

منابع:

 

نویسندگان: Anthony Iaquinto ، Stephen Spinelli. JR

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

 کتاب Never Bet The Farm

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت