برای رسیدن به موفقیت هیچ رازی وجود ندارد. ممکن است همان عواملی که منجر به شکست یک نفر شوند باعث موفقیت فرد دیگری شوند. استعدادها و شرایط افراد با هم متفاوت است و به همین خاطر نمی توان گفت که انجام یک کار همه را به موفقیت می رساند. رسیدن به موفقیت یک اصل کلی دارد و آن برنامه ریزی و تلاش است.در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.
موفقیت هیچ رازی ندارد
همه ما شنیدهایم که تنها چیزی که برای انجام هر کاری نیاز دارید، نگرش مثبت است. اما کارآفرینان باتجربه میدانند که مجموعه بسیاری از عوامل منجر به موفقیت آنها شده است؛ اگر چه هر چه موفقیت دور از دسترستر باشد، ممکن است سادهتر و از پیش تعیین شدهتر به نظر برسد. (استیو اسپینلی یک بازیکن فوتبال بسیار متوسط در دانشگاه بود. اما هر سال که به تجربه او اضافه شد، به لیگ جهانی فوتبال نزدیکتر میشد و در زمان فارغالتحصیلی او به عضویت لیگ درآمده بود.) قطعا داشتن نگرش مثبت بسیار مهم و ضروری است؛ اما هرگز موفقیت را تضمین نخواهد کرد.
نویسندگان حوزه کسبوکار مکررا ادعا میکنند که پنج راز برای یک استارتآپ موفق وجود دارد؛ اما با در نظر گرفتن این مساله که صدها راز برای موفقیت وجود دارد، بهندرت پیش میآید که پنج راز یک نویسنده با پنج راز نویسنده دیگر منطبق باشد. اما حقیقت این است که دههها تحقیق برای یافتن مجموعهای از رمز و رازهای جهانی برای ایجاد یک کسبوکار پایدار صرف شده است و البته همچنان میشود.گرچه چنین مفاهیمی منجر به ارائه کیفیت بالاتر محصولات و خدمات مشتری میشود و در عین حال شانس شما را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد، اما موفقیت شما را بهطور قطع تضمین نخواهد کرد.
شرکتهایی وجود دارند که محصولاتی با کیفیت سوالبرانگیز تولید میکنند که در مقیاس میلیونی نیز تولید میشوند. برخی معتقدند محصولات بسیاری وجود دارند که نسبت به محصولاتی که شرکت مایکروسافت ارائه داده است بسیار برتری دارند اما این شرکت هنوز یکی از بزرگترین شرکتها در جهان است.گرچه، الگوها گاهی در فعالیتهای اقتصادی ظهور پیدا میکنند، هر فرصت کسبوکار منحصربهفرد است و بنابراین اینها عواملی هستند که میتوانند منجر به موفقیت یا ورشکستگی شوند. و این معما، زیبایی کارآفرینی است.
همچنین خبرهای خوبی برای کسانی که کسبوکار را بهعنوان یک حرفه میبینند وجود دارد؛ چرا که منابع، تجربیات، مهارتها و تصمیماتی که برای یک کسبوکار شکستخورده بهکار گرفتهاید ممکن است همان چیزی باشد که برای فعالیت اقتصادی بعدیتان نیاز دارید. بنابراین، هر چه بتوانید حرفه کارآفرینی خود را گستردهتر کنید، احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد شد.
اپرا وینفری، مجری و از مشهورترین و مطرحترین مجریهای تلویزیونی آمریکا و جهان در بالتیمور مشکلات بسیاری را تجربه کرد. اول اینکه، اپرا و اکثر همکارانش، ترکیب خوبی نبودند. دوم اینکه او نمیتوانست احساساتش را در مورد داستانهای تراژیکی که گزارش میداد پنهان کند و این احساسات به وضوح در تلویزیون نشان داده میشد؛ و این موضوع او را در شرایط تعارض با همکاران و مدیریتش قرار میداد؛ هر دو آموخته بودند که گزارشگران نباید احساسات خود را در اخبار و گزارشها ابراز کنند. در آخر اینکه، اگر او فکر میکرد که استفاده از کلمات متفاوت نسبت به آنچه دستگاه متننما۱ نشان داده میشد، بهتر مفهوم را میرساند، یک داستان را بدون آمادگی قبلی تعریف میکرد. متاسفانه، افرادی که این برنامه را در بالتیمور نگاه میکردند، واکنش مثبتی نداشتند.
پس از اینکه او ماهها در «نوسازی اتاق خبر» زمان صرف کرده بود، یک مدیر ایستگاه جدید روی کار آمد و به اپرا شانسی برای میزبانی برنامه محلی گفتوگوی صبحگاه داد.اکثرا شکستی دیگر را پیشبینی میکردند؛ اما اپرا و میزبان او با اولین برنامه درخشیدند و فرمت بدون ساختار این برنامه و مشارکت شنوندگان موجب شد تا همان ویژگیهایی که به اپرا بهعنوان یک مجری زن صدمه زده بود این بار درست و بجا نشان داده شود. این برنامه یک موفقیت بیدرنگ بود.
سالها قبل، به نظر میرسید خوشبینی بیش از حد ویلیام دورانت (William Durant)، بنیانگذار ابرکمپانی جنرال موتورز و چندین شرکت خودروسازی در ایالات متحده و زدوبندهای او در بازارها، به او این فرصت را داد که بعد از فورد موتورز بهعنوان بزرگترین خودروساز جهان، بتواند جنرال موتورز را راهاندازی کند. هنوز همان عوامل بهعنوان دلایلی عنوان میشوند که او بعدا بهعنوان موسس و مدیر ارشد اجرایی دورانت موتورز (Durant Motors) نتوانست موفق شود.
سام والتون، موسس شرکت والمارت، تصدیق کرد که وقتی او در تلاش بود تا وارد کسبوکار ایجاد مراکز خرید شود، همه این منابع، تجربیات و مهارتهایی که او برای ایجاد یک امپراتوری خردهفروشی استفاده کرده بود هیچ کاربردی برای او نداشتند.او دو سال تلاش کرد تا یک معامله را به سرانجام برساند و زمانی که همه چیز خیلی پیچیده شد، عقبنشینی کرد. او بعدها از آن بهعنوان بدترین دوران کسبوکارش یاد کرد. جای شگفتی نیست که فرد دیگری وارد این معامله شد و به توسعه یک مرکز خرید موفق ادامه داد.
خلاصه این بخش:
• هیچ رازی برای موفقیت وجود ندارد.
• منابع، تجربیات، مهارتها و تصمیماتی که شما برای یک کسب و کار شکستخورده بهکار بردهاید ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که برای موفقیت در فعالیتهای اقتصادی آینده به آنها نیاز دارید.
پینوشت:
۱. Teleprompter نام بازرگانی دستگاهی که متن را به گوینده تلویزیون ولی نه به حضار نشان میدهد.
از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید.
- بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
- بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
- سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا
انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.
منابع این مقاله :
نویسندگان: Anthony Iaquinto ، Stephen Spinelli. JR
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
کتاب Never Bet The Farm
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید