واژه فریمیوم چه مفهومی دارد ؟ چالشهای مهم مدیران کسبوکارهای فریمیوم کدامند ؟ معیارهای کلیدی مدل فریمیوم چه هستند ؟ چه تله ی خطرناکی مدیران کسبوکارهای فریمیوم را تهدید می کند ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع را بررسی می کند.
چالشهای مهم مدیران کسبوکارهای فریمیوم
واژه فریمیوم برای مدلهای کسبوکاری معنی دارد که عمدتا تحت وب هستند و خدمات اولیه رایگان را با خدمات بیشتر پولی ترکیب میکنند. ویژگی اصلی این مدل از کسبوکار، کاربران زیادی هستند که از خدمات رایگان استفاده میکنند (حدود ۹۰درصد) و معمولا فقط ۱۰درصد کاربران برای دریافت خدمات بیشتر پول پرداخت میکنند. بهعنوان مثال سایتی به رایگان ۱۵گیگ فضا در اختیار همه کاربران قرار میدهد، ولی برای در اختیار گذاشتن فضای نامحدود، از کاربران ماهانه ۵دلار دریافت میکند. این پایگاه کوچک از کاربران پولی، هزینه کاربران رایگان را جبران میکنند. این امر بهدلیل هزینه نهایی اندک خدمات به کاربران رایگان امکانپذیر است.
معیارهای کلیدی مدل فریمیوم عبارت است از: میانگین هزینه ارائه خدمت به یک کاربر رایگان و نرخ تبدیل کاربران رایگان به مشتریانی که بابت خدمات پول میدهند. در ادامه این متن میخواهیم به چالشهای مهم مدیران فروش کسبوکارهای فریمیوم بپردازیم.
• چالش مهم مدیران فریمیوم این است که بدانند چطور سبد خدمات پولی و رایگان خود را به بهترین شکل ممکن مهندسی کنند؟
• چه خدماتی را رایگان ارائه دهند و چه خدماتی را پولی؟
• مرز بین خدمات پولی و رایگان کجاست؟
• چه خدماتی اگر رایگان باشند، کاربرانی حاضرند برای دریافت خدمات بیشتر پول پرداخت کنند؟
• سبد خدمات رایگان را چطور مهندسی کنیم که باعث شود تعداد بیشتری از کاربران رایگان، کاربر پولی شوند؟
مدیران با استفاده از ابزاری نظیر گوگل آنالتیکس (Google Analytics)، سایت و اپلیکیشن خود را لحظه به لحظه رصد میکنند. در شرکتهای بزرگتر سعی میکنند با ترکیب گوگل انالتیکس و ابزار دیتاماینینگ ( Data Mining) بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند. اما اغلب مدیران گرفتار تلهای رایج میشوند. با مثالهایی به بررسی عمیق این تلهها میپردازیم.
تصور کنید پنجشنبه عصر است و شما در حال گشت و گذار در بازار قدیمی تجریش هستید، از مقابل یک خرما فروشی عبور میکنید و میبینید که در مقابل آن یک سینی پر از نوعی خاص از خرما بهصورت نذری گذاشته شده است، سینی خرمای نذری در زمان اندکی تمام میشود، آیا فروشنده باید این نتیجهگیری را کند که خرمای محبوب مردم این نوع از خرمای داخل سینی است و شنبه باید تمام مغازه خود را از این خرما پرکند؟
اما سوال مهمتر اینجاست، آن خرما بهدلیل رایگان بودن سریع تمام شد، یا به علت محبوب بودن نوع آن نزد مردم؟
مدیران کسبوکارهای فریمیوم باید همواره هوشیار باشند تا در دام تحلیلی نظیر دام سینی خرمای نذری نیفتند. برای این کار چند روش خوب پیشنهاد میشود:
۱. قبل از هر کاری ابزاری معتبر و استاندارد برای بازخورد گرفتن تعیین کنید، به عنوان مثال در سیستمهای آنلاین، گوگل آنالتیکس کمک خوبی به شما میکند.
۲. ارزش جایگاهها را در اپلیکیشن و سایت خود تعیین کنید، در بازههای ۷روزه، ۳۰روزه، ۹۰روزه و ۳۶۵روزه جایگاههای مهم سایت و اپلیکیشن خود را زیر نظر بگیرید، جایگاههایی نظیر ویترین، صفحه اصلی و…. هر چه بازه زمانی طولانیتر باشد، نتیجه آزمایش معتبرتر است، همیشه به یاد داشته باشید که رفتارکاربران در روزهای مختلف هفته فرق میکند، حتی رفتار کاربران در فصلهای مختلف سال نیز متفاوت است.
۳. برای تصمیمگیری بهتر، سبد خدمات رایگان خود را در بازههای حداقل یک هفتهای به روز کنید، اگر فیلم X در هفته اول رایگان است، در هفته دوم، فیلم Y را رایگان کنید و به همین ترتیب. با اجرای این ۳ رویکرد، ریسک به تله افتادنتان بسیار کم میشود.
پاورقی:
۱- Freemium
با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید. ما در دلیران دنا این امکان را برای شما فراهم کردیم تا به کامل ترین علوم روز در زمینه کسب و کار خودتان به آسانی و کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.
حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی آغاز کنید. با دلیران همراه شوید .
- بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
- بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
- سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا
انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.
منابع این مقاله :
خشایار قدیرینژاد
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
۲- Jarid Lukin
پاسخ دهید