ارتقای کارکنان یکی از مسائل مهمی است که مدیران به خصوص مدیران نوپا دغدغه آن را دارند. در شرکت های موفق دنیا موضوع ارتقای کارکنان به خوبی مدیریت می شود. برای جلوگیری از برخورد سلیقه ای با ارتقای کارکنان چه اصولی را باید رعایت کرد ؟ دراین مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا چند توصیه به مدیران درباره ی ارتقای کارکنان آورده شده است.
چند توصیه درباره ارتقای کارکنان
خود را برای جلسه ارتقا آماده کنید:
در مرحله اول برگزاری جلسه ارتقا لازم است از تمام اعضای تیم که خواهان ارتقا هستند بخواهید درخواست خود را به همراه خلاصهای از دستاوردها و نکات مثبت عملکردشان برای شما بفرستند. پس از دریافت این درخواستها، لازم است که نظرات کارشناسی و عقیده خود را در مورد عملکرد هر کدام از متقاضیان در مقابل نام آنها بنویسید. البته باید در این قضاوتها، با ذهن باز و بدون تعصب عمل کنید و یکطرفه به قاضی نروید.
• در جلسه ارتقا به مدیریت زمان توجه کنید و اجازه ندهید مباحث بیش از حد طول بکشد:
اگر قرار است به تمام درخواستهای ارتقا در تیم کاری یا سازمان تحت امر خود رسیدگی کنید توصیه میشود در ابتدا به درخواستهای ارتقا به مقامهای بالاتر رسیدگی کرده، سپس به درخواستهای ارتقای سطوح پایینتر بپردازید. به هر حال نباید اجازه دهید که رسیدگی به هر درخواست، بیش از حد به طول انجامد و شما و سایر اعضای تصمیمگیرنده را دچار خستگی کند.
بنابراین، اگر حس کردید رسیدگی به یک درخواست بیش از حد طولانی شده و فرد متقاضی همچنان صحبتهایی برای گفتن دارد از او بخواهید بقیه صحبتهای خود را بهصورت ایمیل یا نامه برای شما ارسال کند تا بعد به آن رسیدگی کنید.
• پس از نهایی شدن تصمیم خود آن را در برابر همه علنی کنید:
پس از آنکه ضمن جمعبندی اطلاعات و مقایسه درخواست، تصمیم نهایی را گرفتید، لازم است آن را بهصورت علنی و در برابر همه اعضای تیم اعلام کنید و دلایل ارتقای متقاضیان منتخب را با ذکر جزئیات به اطلاع همه برسانید. این کار یک نوع فرهنگسازی و کلاس آموزشی برای تمام اعضای تیم بهحساب میآید و به آنها میآموزد که چه عواملی میتواند در آینده به ارتقای کارکنان منتهی شود. این شفافسازی میتواند جلوی بسیاری از سوءتفاهمها و گلهها را بگیرد.
• به ستارگان معمولی اما سختکوش خود پاداش دهید:
یکی از اصول مورد توجه در قاطعیت مهربانانه این است که تمام افتخارات و تشویقها نباید نصیب سوپراستارها و کارکنان درجه یک شود و در این میان باید توجه خاصی نیز به ستارگان معمولی و سختکوش تیمهای کاری شود. گاهی اوقات ارتقای بیش از حد یک فرد میتواند مضر باشد و او را دچار غرور و بیانگیزگی کند. یک سوپراستار، هر قدر هم توانمند و کارآمد باشد، بازهم نیازمند انگیزه مضاعف و پیوسته است.
یکی از راههای انگیزه دادن به سوپراستارها نه ارتقای پیدرپی آنها بلکه ارتقا دادن به ستارگان معمولی اما سختکوش تیمهای کاری است که موجب کمتر شدن فاصله بین ستارگان معمولی و سوپراستارها از نظر پست و مقام میشود و به تمام اعضای تیمهای کاری این پیام را ارسال میکند که اعضای تیم از فرصتهای برابر با سوپراستارها برای ارتقا درون تیم و سازمان برخوردار هستند.
• به کارکنان برجسته این امکان را بدهید تا دستاوردها و موفقیتهای خود را بهصورت علنی معرفی کنند:
یکی از رایجترین انتقادات و گلههای اغلب کارکنان موفق و برجسته شرکتها و تیمهای کاری که از عملکردهای درخشانی برخوردار بودند این است که کسی آنها را نمیبیند و به آنها توجه کافی نمیشود. یکی از راههای ساده برای حل و فصل مشکل این است که به این دست از کارکنان فرصت داده شود تا بهصورت عمومی و در برابر سایر کارکنان، دستاوردها و موفقیتهای خود را علنی سازند و به همکاران خود بگویند چه کردهاند و چه میخواهند بکنند.
ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.
شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.
برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.
منابع:
مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی/alavitarjomeh@gmail.com
HRM
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید