مشاوره مدیریت و کسب و کار

انواع بازاریابی

آیا با روش های بازاریابی آشنایی دارید ؟  برای بازاریابی بیش از 40روش را در این مقاله توضیح می دهیم. انواع بازاریابی که احتمالا با بعضی از آنها آشنا هستید و بعضیشان برایتان مفید خواهد بود. مقالات دیگر در زمینه آموزش بازاریابی و فروش را در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا مطالعه بفرمایید.

انواع بازاریابی

انواع بازاریابی

بازاریابی بشارتی(evangelism marketing)
بازاریابی بشارتی از جهاتی مشابه بازاریابی دهان به دهان است که به منظور بکارگیری آن سازمان می بایست حامیان و سفرای برند خود را تقویت کند آنها نیز در مقابل ویژگی های محصول مورد ترویج و در تحقق هدف نهایی سازمان یعنی سود آوری سهیم می شوند.

بازاریابی چابک( Agile marketing)
بهره گیری از روش های توسعه ی سریع بازاریابی کمینی یا گازانبری (Ambush marketing)، بهره گیری از فرصت های بازاریابی در رویدادهای حائز اهمیت بدون آنکه هزینه ای بابت اسپانسری آن رویداد پرداخت شود.

بازاریابی الگوریتمی(Algorithmic marketing)
استفاده از برخی نرم افزار های سیستماتیک به منظور پیاده سازی نیمه خودکار فرآیند های بازاریابی.

بازیابی تحلیلی( Analytical marketing)
متد های و مدل های کمی بازاریابی

بازاریابی صنعتی( بنگاه به بنگاه)
بازاریابی برای سایر بنگاه های اقتصادی

بازریابی مصرفی( بنگاه به مصرف کننده)
بازاریابی برای مصرف کننده نهایی

بازریابی رفتاری( Behavioral marketing)
هدف گذاری، تبلیغات و ارائه ی پیشنهاد بر اساس رفتار مصرف کننده

بازریابی کلاه سیاه( Black hat marketing)
کلاه سیاه ها همان هکرها و نفوذکنندگان غیرقانونی به فضای شبکه هستند و در این شیوه از بازاریابی کارشناسان IT با دانش بازاریابی سئو موتورهای جستجوگر را به منظور ارتقای رتبه فریب می دهند.

بازاریابی برند( Brand marketing)
توسعه ی برند به کمک ابزارهای بازاریابی

بازاریابی همهمه ای(Buzz marketing)
واردار ساختن افراد به صحبت کردن در خصوص محصول یا برندها، این شکل از بازاریابی قابل مقاسیه با بازیابی ویروسی است.

بازاریابی گروه اجتماعی
این شکل از بازاریابی متمرکز بر برآوردن نیازهای مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی در منطقه ی خاص جغرافیایی بوده و مصرف کنندگان جدید خارج از آن گروه را نمی پذیرند.

بازاریابی دامنه  محدود
بازاریابی محدود از طریق فن آوری وای فای و بلوتوث و ارسال اپلیکیشن های مرتبط به ترویج محصولات و خدمات در نزدیکی محل حضور مشتریان می پردازد.

بازاریابی مرکز تماس( Call center marketing)
بازاریابی از طریق تلفن و رسیدگی به تماس های مشتریان بالقوه و فعلی از راه دور.

بازاریابی دانشگاهی( Campus marketing)
بازاریابی در میان دانشجویان و یا محصلین و نمایندگان ایشان که اغلب از طریق خود هم لباسان آنها و دانشجویان انجام می گیرد.

بازاریابی کاتالوگی
بازاریابی از طریق کاتالوگ ها و بروشورهای چاپی و عمدتا به صورت حضوری و یا پستی ارسال می شود.

بازاریابی آرمان گرا( Cause marketing)
بازاریابی مشارکتی با نهادهای غیرانتفاعی به منظور تحقق اهداف مشترک.

بازاریابی از طریق چهره ها ( Celebrity marketing)
بهره گیری از چهره ها به عنوان سخنگوی برند، که برند و محصولات آن را با امضای خود تایید و از آن ابراز رضایت می کنند.

بازاریابی از طریق کانال ها( Channel marketing)
انجام تبلیغات و بازاریابی از طریق کانال های عمده فروشان،  نمایندگان فروش،  عوامل پخش و توزیع کنندگان.

بازاریابی حلقه بسته( Closed loop marketing)
این شکل از بازاریابی متمرکز بر ارزیابی بازده سرمایه از چرخه ی بازاریابی تا فروش است.

بازاریابی ابری(Cloud marketing)
این تکنیک از بازاریابی در فضای وب صورت گرفته و کلیه منابع بازاریابی تحت شبکه ی آنلاین، اپلیکیشن های کاربردی و فضای هاست جابه جا می شوند و کاربران امکان مشاهده، توسعه، اصلاح، استفاده و اشتراک گذاری آن را در اختیار دارند.

بازاریابی تعاونی (Cooperative Marketing)
بنگاه ها با همکاری یکدیگر محصول خدمت و یا برندی مشترک را بازاریابی می کنند.

بازاریابی جمعی (Communal Marketing)
در این نوع بازاریابی بخشی از جامعه در ترویج و توسعه‌ی یک کمپین بازاریابی مشارکت داده می شوند.

بازاریابی اجتماعی
بازاریابی از طریق ایجاد یک جامعه‌ی آنلاین

بازاریابی محتوایی
محتوای آموزنده و سرگرم کننده در جهت ارائه‌ی اطلاعات در خصوص برند فارغ از بازارگرمی های معمول بر فرآیند فروش و بازاریابی تولید و در کانال های مختلف منتشر می شود.

بازاریابی درخواست اقدام (Call To Action marketing)
این بازاریابی عمدتا از طریق بنر تصویر گرافیکی و یا متن تلاش می کند فرد را به کلیک بر روی آن ترغیب و وارد دالان اصلی ارتباط با سایت به ویژه فروشگاه آنلاین بکشد.

بازاریابی مفهومی (Context Marketing)
در این نوع از بازاریابی تمرکز نه بر ویژگی های محصول بلکه معرفی تبیین بخشی از زندگی است و به معنای انتقال مفهوم و پیشنهادات مرتبط و بهینه از طریق کانال مناسب به افراد مناسب است

بازاریابی تعارضی (Controrersia MarketinG)
این نوع بازاریابی با ایجاد عمدی یک بحث و یا کشمکش سعی در جلب توجه دارد.

بازاریابی گفتمان محور (Conversational marketing)
ایجاد گفتمان با مشتری و مشارکت فعال در مکالمه های چند جانبه با مصرف کنندگان

بازاریابی متقاطع (Cross Marketing)
همکاری در بازاریابی، بسته‌بندی و تبلیغ چند محصول در  کنار یکدیگر

بازاریابی از طریق پایگاه های داده
بهره گیری از پایگاه های داده به منظور پیشبرد برنامه های بازاریابی

بازاریابی دیجیتال
بازاریابی از طریق بسترها و کانال های دیجیتال به ویژه اینترنت همچنین این نوع بازاریابی از تجهیزات دیجیتال از جمله گوشی های هوشمند و بیلبردهای دیجیتال به منظور مطلع نمودن مشتریان و دیگر ذینفعات تجاری استفاده می برد.

بازاریابی مستقیم
سازمان ها از طریق این تکنیک به صورت سیستم با مشتری ایجاد ارتباط می کنند. این نوع بازاریابی اغلب بدون استفاده از تلویزیون رادیو و آگهی های چاپی انجام می پذیرد.

بازاریابی واکنش مستقیم
این تکنیک از بازاریابی به منظور دریافت یک واکنش عمدا هیجانی طراحی و اجرا می شود.

بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)
مخاطبان این نوع بازاریابی از میان گروه های فرهنگی مختلف هستند و به این دلیل این تکنیک شکلی از بازاریابی درون فرهنگی است.

بازاریابی خانه به خانه (Door-To-Door Marketing)
در این شیوه از بازاریابی نمایندگان فروش خانه به خانه و به صورت رودررو به مشتری مراجعه می کنند.

بازاریابی ایمیلی
ارسال ایمیل و خبرنامه های الکترونیکی و ایمیل مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی بر اساس اطلاعات طبقه بندی شده

بازاریابی کارآفرینانه (Entrepreneurial Marketing)
شناسایی بهره‌برداری فعالانه از فرصت ها برای کسب و حفظ مشتریان سودآور از طریق روی کردهای نوآورانه و مدیریت ریسک ؛ اهرم کردن منابع و ایجاد ارزش برای مشتریان

بازاریابی اخلاق مدار (Ethical Marketing)
اخلاق مداری به منظور مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاقی در اجرای استراتژی های بازاریابی است

بازاریابی رویداد (Event Marketing)
بازاریابی از طریق برگزاری رویدادهایی اعم از سمینارها ، نمایشگاه ها ، جشنواره ها و کنفرانس ها

بازاریابی چالاک (Expeditionary Marketing)
ایجاد و یا توسعه بازارهای جدید قبل از رقبا

بازاریابی حسی (Expreiential Marketing)
استراتژی تعاملی تجربه محور مبتنی بر تعامل دو جانبه در زمان واقعی و بدون درنگ از یک تجربه زنده برند و در نتیجه ایجاد فرآیندی برای همبستگی عمزق تر با مصرف  کننده.

روشهای نوین بازاریابی ، فروش و تبلیغات در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا آموزش داده شده است. شما می توانید از بخش دوره های آموزشی آنلاین رایگان در زمینه های بازاریابی و فروش ، تبلیغات ، تجارت الکترونیک ، ارز دیجیتال ، سرمایه گذاری و مدیریت شرکت نمایید. همچنین می توانید در کلاس های حضوری و حرفه ای ما در زمینه های فروش و بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت نمایید.

در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از بخش سفارش ایده های ما را برای توسعه کسب و کارتان بشنوید و یا برای سفارش خدمات تحقیقات بازاریابی و و فروش یا خدمات تحقیق و توسعه محصولات جدید اقدام نمایید.

 

منابع :

وب سایت chiefmartec.com

وب سایت پرویز درگی

واحد آموزش فروش و بازاریابی توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت