مشاوره مدیریت و کسب و کار

طراحی سایت فروشگاهی

ضرورت طراحی سایت فروشگاهی در چیست ؟ چرا کسب و کارها به سایت نیاز دارند ؟ امکانات مورد نیاز در طراحی سایت فروشگاهی کدامند ؟ ویژگی های سایت فروشگاهی چه هستند ؟ روش های خرید در طراحی وب سایت فروشگاهی کدامند ؟ در طراحی سایت فروشگاهی چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد ؟ تفاوت طراحی سایت فروشگاهی با سایر سایت ها چیست ؟ یازده مرحله برای طراحی سایت فروشگاهی موفق کدامند ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.

کسب و کار

طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی یکی از بهترین روش ها به منظور گسترش و توسعه کسب و کار می باشد. فروشگاه اینترنتی به شما این امکان را می دهد که کسب وکار خود را گسترش دهید.
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی مانند احداث شعبه جدیدی از فروشگاه شما می باشد. وب سایت فروشگاهی شما، محدودیت های مکانی و زمانی را برای مشتریان جهت خرید محصولات شما از بین می برد. در واقع با راه اندازی وب سایت فروشگاهی می توانید فعالیت خود را به صورت 24 ساعته ادامه دهید.

فروشگاه اینترنتی عالی = فروش عالی

با افزایش وب سایت های فروشگاهی و همچنین افزایش تمایل مشتریان به این سبک سفارش، وب سایت فروشگاهی و تاثیر آن در فروش محصولات و شناخته شدن برند، انکار ناپذیر می باشد. طراحی سایت فروشگاه اینترنتی باید به نحوی باشد که حس اعتماد و امنیت در خرید را به کاربر القا نموده و او را تبدیل به مشتری دائمی نماید.
نحوه ی برخورد با مشتریان به خصوص در اولین مراجعه، تاثیر بسیار زیادی در جذب آنها خواهد داشت. این امر در فروشگاه آنلاین هم صدق می کند. طراحی وب سایت باید بر اساس عناصر بصری مناسب، اصول روان شناسی خرید، استراتژی فروش مناسب انجام شود. چنین طراحی سایت حرفه ای نمی تواند تاثیر مثبتی در جهت جذب مشتریان فروشگاه آنلاین شما خواهد داشت.

سئو در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

روزانه میلیون ها سرچ توسط کاربران در موتور جستجو گوگل انجام می شود. قرار گرفتن وب سایت شما در صدر نتایج گوگل می تواند تاثیر خیلی زیادی در بازدید کاربران از سایت و در نتیجه جذب مشتریان جدید برای کسب و کارتان می گردد.
طراحی سایت فروشگاهی شما باید به صورتی باشد که از نظر موتور های جستجو مثل گوگل مناسب باشد. طراحی سایت حرفه ای به صورت درست و بهینه می تواند سئو سایت شما را پایه ریزی کند و پس از آن شما با قرار دادن محتوا مناسب می توانید به هدف خود (نمایش در نتیجه اولیه جستجو در گوگل) دست پیدا کنید.

قبل از طراحی سایت فروشگاه اینترنتی باید خودتان را به جای مشتریان خود قرار داده و انتظارات احتمالی آنها را حدس بزنید.و سعی کنید که تمامی انتظارات را برآورده سازید. از مهمترین ویژگی های یک سایت فروشگاهی موفق: سرعت بالا لود شدن سایت، توضیخات کافی و مناسب برای محصولات، سادگی استفاده از سایت، مشاوره و گفت و گو آنلاین با فروشندگان سایت، پیشنهاد های تخفیفی و … می باشد.

چرا کسب وکارها به سایت نیاز دارند؟

-سایت فروشگاهی شما منعکس کننده نوع کسب و کارتان است

متاسفانه، بیشتر افراد از روی ظاهر قضاوت می کنند و به طور مشابه کسب وکار شما را نیز از ظاهر سایت تان قضاوت خواهند کرد. اگر ظاهری نامرتب در طراحی سایت فروشگاهی استفاده شود، کاربران بدون اینکه به محتوا و محصولات آن دقت کنند، سریعا سایت را ترک خواهند کرد. البته ناگفته نماند ظاهر نامرتب با ضعف در چیدمان خیلی متفاوت است. ضعف در چیدمان باعث کاهش خوانایی و ارتباط کاربر با سایت می گردد اما ظاهر نامرتب می تواند دارای اصول ارتباطی مناسبی باشد.

لازم نیست که شما طراحی سایت حرفه ای برای فروشگاه خود انجام دهید، بلکه مساله ای که باید رعایت کنید، به کار بردن اصول تجربه کاربری مناسب در طراحی سایت است و اینکه کاربر را مناسب نیاز خود به صفحه مورد نظر هدایت کنید.

مانند فروشگاه واقعی که هر غرفه را برای محصولی در نظر گرفتید، درسایت هم می توانید این کار انجام بدهید و محصولات را براساس نوع آن ها دسته بندی کنید.

اگر کاربری در نگاه اول در سایت فروشگاه اینترنتی توانست نوع کسب وکار را درک نماید، می توان گفت که شما برده اید و احتمال خرید آن ها زیاد است.

-کاربران می توانند اطلاعات مهمی را در سایت شما بدست بیاورند

اجازه بدهید که بایک مثال این مورد را توضیح دهیم. فرض کنید که شما وارد یک فروشگاه سوپرمارکت شده اید، حال قصد خرید محصول خاص مانند کاکائو را دارید. خب کاربر چون آشنایی با فروشگاه ندارد، ممکن است وقت زیادی را صرف پیدا کردن طبقه کاکائوها بکند یا به دنبال این است که مدیر فروشگاه تازه تاسیس کیست و چند نفر کارمند دارد؟

مزیت طراحی سایت فروشگاهی در این است که تمامی این اطلاعات را می توانید به راحتی در اختیار کاربر قرار دهید. اگر شما نکات طراحی سایت فروشگاهی را رعایت کرده باشید، هر کاربری وقتی وارد سایت شما می شود، به راحتی می تواند محصول خود را پیدا کند و حتی دیگر موجودی محصولات شما را هم ببیند. حتی اگر سوالی هم داشته باشد به صورت آنلاین می تواند سوالات خود را بپرسید و اطلاعات را به راحتی بدست بیاورد.

-برندسازی اینترنتی سایت فروشگاهی شما سریع تر است

اگر شما بخواهید فروشگاه فیزیکی خود را تبلیغ کنید، باید هزینه زیادی را بپردازید. هزینه های مانند تهیه بروشور، کاتالوگ، تبلیغ در مجلات و روزنامه ها و غیره که این ها علاوه بر هزینه بر بودن، ممکن است تاثیر آنچنانی بر رشد کسب وکار شما نداشته باشد و مشتریان شما محدود به محله کسب وکارتان خواهند بود.

اما اگر یک سایت فروشگاهی داشته باشید، خیلی راحت تر از تبلیغات فیزیکی و با هزینه کمتر می توانید کسب وکار خود را معرفی کنید. همچنین مشتریان شما از کل کشور خواهند بود.

-لیست مشتریان شما زیاد خواهند شد

یکی از مزیت های اصلی طراحی سایت فروشگاهی و تبلیغات آن، زیاد شدن مشتریان شما می باشد. همانطور که گفتیم، برندسازی اینترنتی سایت سریع تر انجام می شود و از این رو شما بهتر می تواند کسب وکار خود را به افرادی زیادی معرفی کنید.

امکانات مورد نیاز در طراحی سایت فروشگاهی

سیستم سبد خرید
دسته بندی محصولات
قابلیت اتصال به درگاه بانکی
اطلاع از خرید به صورت ایمیل
طراحی سایت ریسپانسیو
قابلیت ثبت نظر
امکان مقایسه محصولات
امکان فیلتر کردن محصولات بر اساس ویژگی های دلخواه
روش های خرید و ارسال
مدیریت حساب های بانکی
لیست علاقه مندی ها
حساب مجازی
مدیریت سفارش ها و پرداخت ها
برنامه چاپ خودکار سفارش
یکسان سازی با برنامه حسابداری و انبار داری
امکان اعمال تخفیفات
مدیریت واحد های پولی
سیستم b2b
امکان درج قیمت متفاوت برای نوع خاصی از مشتریان

طراحی سایت شرکتی

امکانات و ویژگی های سایت فروشگاهی بر روی تصمیمات مشتریان تاثیر زیادی داشته و آنها را به مشتریان وفادار سایت شما تبدیل می کند. این ویژگی ها عبارتند از:

ویژگی های سایت فروشگاهی

-دسترسی آسان و سریع به محصول در طراحی وب سایت فروشگاهی

یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که بازدید کننده نتواند به راحتی به محتوا آن دسترسی پیدا کند و یا جستجو قوی نداشته باشد. سردرگمی کاربر می تواند بر ذهنیت او نسبت به وب سایت و برند شما اثر منفی گذاشته و احتمال اینکه کاربر سایت شما را ترک کند نیز افزایش می یابد. بنابراین وب سایت فروشگاهی باید دارای ساختار استاندارد برای دسته بندی محصولات و سیستم جستجو کاربردی و خوب باشد.
اهمیت سیستم جستجو در وب سایت فروشگاهی شما به اندازه ای می باشد که اگر درست عمل نکند احتمال نارضایتی کاربر و در نتیجه ترک کردن سایت فروشگاهی را افزایش می دهد. در نتیجه نباید از جستجو های ساده استفاده شود و جستجو پیشرفته را باید اعمال نمود.دناکو

-ثبت نام کاربر جهت خرید از وب سایت فروشگاهی

در ساخت سایت فروشگاهی یکی از قسمت های مهم و رایج، بخش مربوط به ثبت نام کاربر می باشد. در طراحی این بخش از سایت باید دقت شود که یک فرم بزرگ با داده های زیاد در مقابل کاربر قرار نگیرد. باید تعدادی اطلاعات محدود در بخش نهایی خرید از کاربر خواسته شود مانند: آدرس، تلفن و …
همچنین می توان در مرحله ثبت نام تمامی اطلاعات را از کاربر درخواست نمود تا در مرحله خرید تنها چند فیلد قرار داده شود که امکان تغییر آن برای مشتریان فراهم باشد. بهتر است در فرم ها، اطلاعات را به صورت مرحله به مرحله دریافت کنید.

-جلب اعتماد مشتریان

در روند کار سایت فروشگاهی ، اعتماد سازی بسیار پر اهمیت می باشد. زمانی که پرداخت آنلاین در سایت شما انجام می شود به جهت افزایش امنیت اطلاعات مشتریان شما، باید از درگاه ssp استفاده شود.وقتی برند شما شناخته شود محصولات جدید شما با تکیه بر رزومه خوب شما، به راحتی فروش رفته و با استقبال بالایی روبه رو خواهد شد.

-امکان مقایسه محصولات

مقایسه محصولات به ظاهر مشابه یکی از امکانات ضروری سایت های فروشگاهی می باشد. زمانی که به مشتریان خود این امکان را می دهیم که بتواند ویژگی های چند محصول را با هم مقایسه کرده و بهترین را انتخاب نماید. در خرید های بعدی نیز از طریق وب سایت شما اقدام خواهد نمود. بنابراین امکان مقایسه محصولات یکی از ویژگی های ضروری وب سایت های فروشگاهی می باشد.

روش های خرید در طراحی وب سایت فروشگاهی

-پرداخت آنلاین
در این روش پرداخت باید ابتدا به صورت آنلاین فاکتور خرید را پرداخت کرده و پس از آن کالا برای شما ارسال خواهد شد. در اکثر فروشگاه های دیجیتال تنها روش خرید پرداخت آنلاین می باشد.
-پرداخت در محل
اغلب کاربران، روش پرداخت در محل را ترجیح می دهند. به دلیل اینکه در این روش احتمال کلاهبرداری کاهش می یابد. این روش به این صورت است که پس از ثبت سفارش و تحویل کالا در مکان مورد نظر، هزینه آن پرداخت می شود.

هزینه طراحی سایت فروشگاه اختصاصی

با توجه به استانداردهای برنامه نویسی، جذابیت و کیفیت طراحی، تعرفه وب سایت تعیین می شود. هزینه طراحی سایت در ایران از چند صد هزار تومان تا چند صد میلیون تومان متغیر می باشد. در واقع قیمت طراحی سایت متناسب با خدمات ارائه شده است.

نکاتی که در طراحی سایت فروشگاهی باید مد نظر قرار داد

در یک سایت فروشگاهی شما این امکان را دارید که خدمات و کالاهای خود را به صورت منظم و دسته بندی شده و در جداول و لیست های مناسب قرار داده و برای فروش یا ارائه آنها تلاش کنید. سایت فروشگاهی باید متناسب با دید مشتریان ساده و بسیار زیبا و جذاب باشد و این امکان را داشته باشد که بازدید کنندگان در کمترین وقت ممکن بیشترین میزان از محصولات را دیده و از فضای ظاهری سایت خسته نشوند. امکان خرید و فروش محصولات در این سایت ها باید به گونه ای باشد که تبادل به راحتی صورت پذیرد و در کمترین زمان ممکن عملیات داد و ستد انجام شود.دناکو

سایت فروشگاهی مناسب چه اشخاصی است

سایت های فروشگاهی برای هر کسی که در جهت فروش کالا و یا خدماتی فعالیت دارد مناسب است و از کسب و کارهای بزرگ گرفته تا کوچکترین کسب و کارها می توانند از این سایت ها استفاده کرده و کار خود را گسترش دهند. نکته جالبی که احتمالاً در اینترنت گردی به آن برخورد کرده اید این است که حتی افراد زیادی بوده اند که در ابتدا اقدام به ساخت یک سایت فروشگاهی کرده و سپس با گسترش سایت فروشگاه ها و انبار هایی را برای خود ساخته اند و اکنون از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی محسوب می شوند.

تفاوت طراحی سایت فروشگاهی با سایر سایت ها چیست

ظاهر سایت فروشگاهی از جهاتی بی شباهت به یک مغازه لوکس نیست. به این صورت که صفحه اصلی سایت فروشگاهی به مانند ویترین مغازه ها شامل گلچینی از بهترین محصولات و اجناس است و با دیدن آن دیدی کلی از تمام محصولاتی که می توان در سایت یافت می دهد. از تفاوت های دیگر سایت های فروشگاهی با سایر سایت ها نحوه مدیریت سایت های فروشگاهی است. نحوه مدیریت سایت های فروشگاهی باید به گونه ای باشد که به آسانی بتوان تغییرات را در آنها اعمال کرد زیرا ممکن است یک سایت فروشگاهی هر روز و یا حتی در روز چند بار مجبور به اعمال تغییراتی در قیمت ها و موجودی و نوع کالا و غیره شود. برای اینکه این بروز کردن لحظه ای برای صاحبان سایت های فروشگاهی وقت گیر نبوده و بدل به یک دغدغه نشود، باید در طراحی سایت فروشگاهی راهکارهای مناسب اندیشیده شود.

معرفی و امکان مقایسه محصولات

از دیگر جذابیت هایی که سایت فروشگاهی می تواند داشته باشد امکانات مختلفی است که بر حسب نیاز صاحب سایت در آن گنجانده می شود. این امکانات نظیر امکان مقایسه کالاها و خدمات، نقد و بررسی، فروش های ویژه روزانه و تخفیف هایی جهت مناسبت ها و گارانتی و دریافت نظرات خریداران در مورد کالاها می تواند برای بازدید کنندگان بسیار جذاب باشد.

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی

در اختیار داشتن آمارهای کامل و تفکیک شده

سایت های فروشگاهی برتری های دیگری نیز نسبت به سایت های معمولی دارند. یکی از مهم ترین برتری ها امکان آمارگیری جامع و تفکیک شده از بخش های مختلف سایت و انجام کلیه محاسبات نظیر درآمد و فروش و کنترل موجودی انبارها در بازده های زمانی مختلف و همچنین تحلیل کالاهای مورد علاقه ی خریداران یا ثبت سفارشات است که اطلاعات جامعی که قابلیت پیاده سازی بر روی جداول و نمودارها نیز دارند را جهت بهبود کسب و کار در اختیار مدیران سایت ها قرار می دهد.

در طراحی سایت فروشگاهی باید نکاتی را مد نظر قرار داد که باعث بهتر شدن این سایت ها می شوند. از جمله مهمترین این موارد می توان به طراحی سایت ریسپانسیو اشاره کرد.

طراحی سایت فروشگاهی سازگاری با انواع تبلت ها و تلفن های همراه

طراحی سایت فروشگاهی با در نظر گرفتن سازگاری آن با انواع گوشی ها و تبلت های هوشمند (طراحی سایت واکنش گرا) یکی از بدیهیاتی است که در طراحی سایت باید رعایت شود. اهمیت رعایت این مورد در این است که امروزه نزدیک به ۷۰ درصد اینترنت گردی ها از طریق تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها صورت می پذیرد. و طبیعتاً دارا بودن سایتی که با این وسایل هوشمند سازگار باشد این مزیت را برای مدیران سایت ایجاد می کند که هر شخصی در هر نقطه ای و با هر وسیله ی هوشمندی بتواند از سایت دیدن و یا خرید کند. همچنین رعایت سازگاری سایت با گوشی های هوشمند در رتبه بندی موتور های جستجوگر نیز مهم است و باعث ارتقای بازدیدها و بهتر شدن رتبه سایت می گردد.دناکو

استفاده از نماد اعتماد الکترونیک در طراحی سایت فروشگاهی

طبیعتاً یکی از اصول اساسی که باعث می شود مدیران متقاضی سایت های فروشگاهی و همچنین بازدید کنندگان نگرانی داشته باشند جلب اعتماد در فضای مجازی و گرفتار نشدن در دام کلاهبرداران اینترنتی است. از مهمترین راهکارهای حل این موضوع دریافت نماد اعتماد الکترونیک است که یک نشان دیجیتالی بوده از طرف وزارت صنعت و معدن به فروشگاه هایی اعطا می شود که اصول کلی مشخص شده توسط این وزارتخانه را رعایت کرده باشند. با توجه به اهمیت این نماد بنا به درخواست مشتری سایت های طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشند.

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به مانند ایجاد نمودن فروشگاه در بستر اینترنت می باشد. طراحی سایت فروشگاه می بایست به مانندن چیدمان قفسه های فروشگاه و قرارگیری محصولات پر اهمیت باشد. کاربران پس از ورود به سایت فروشگاه اینترنتی محصولات و خدمات ارائه شده را مشاهده می نمایند پس از انتخاب محصولات و قرارگیری در سبد خرید صورت حسابی به منظور پرداخت برای کاربر فراهم می آید و به درگاه پرداخت ایننترنتی هدایت می شود. تمامی مراحل فروشگاه اینترنتی به مانند فروشگاه فیزیکی می باشد.

امنیت در بستر فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به معنای تجارت اینترنتی می باشد. با گسترش اینترنت و دسترسی پذیری اسان آن، ورود به کسب وکار اینترنتی و توجه به اهمیت آن غیرقابل انکار شده است. استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی و سیستم های رمزگذاری و رمزگذاری و تمامی موارد امنیتی در بستر طراحی سایت فروشگاهی می بایست لحاظ شود. استفاده از پروتکل های امنیتی به منظور برقراری امنیت برای اطلاعات حساب کاربران در فروشگاه اینترنتی الزامی می باشد.

نکات طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به مانند چیدمان قفسه های یک فروشگاه می باشد. چگونه محصولات وخدمات خود را به بهترین نحو برای کاربران به نمایش بگذاریم. استفاده از کاتالوگ و نماهای گرافیکی زیبا از محصولات، بیان خصیصه های محصولات، قیمت و حتی مقایسه ای با دیگر محصولات مشابه بسیار کارآمد خواهد بود. در فروشگاه اینترنتی فروشنده وجود ندارد تا خریدار را راهنمایی نماید فلذا تمامی اطلااعات لازمه را در بستر طراحی سایت فروشگاهی لحاظ نمایید.

نقش فروشگاه سازها در ساخت فروشگاه اینترنتی

ظهور فروشگاه‌های اینترنتی باعث شده که در مبحث طراحی سایت واژه جدید یا بهتره بگیم دسته بندی جدیدی تحت عنوان طراحی فروشگاه اینترنتی یا طراحی سایت فروشگاهی وارد بشه که تمرکزش روی ایجاد بستر مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی هست. کسانی که در گذشته با وبلاگ نویسی سر و کار داشتند و مدت زیادی در حال وبلاگ نویسی بودن، این موضوع را بیشتر درک خواهند کرد و نقش فروشگاه سازها را در طراحی سایت راحت‌تر قبول دارند. چرا که مرحله به مرحله رشد و ظهور فروشگاه‌های آنلاین رو به چشم دیدن.

طبق توضیحات بالا برای انتخاب سیستم مناسب برای سایت فروشگاهی حتما متوجه شدین که به صورت کلی دو انتخاب برای ساخت فروشگاه اینترنتی خواهید داشت که عبارتند از:

فروشگاه ساز رایگان: این نوع فروشگاه سازها به صورت رایگان عرضه میشن که باید در دسته بندی CMS قرارشون بدیم. نام این فروشگاه سازها از واژه انگلیسی Open Source گرفته شده که مشخصات کلی این فروشگاه سازها را تعریف می‌کنند.
فروشگاه ساز اشتراکی: این نوع از فروشگاه سازها هم به دو صورت رایگان و پولی عرضه میشن که عنوان این فروشگاه سازها نیز از واژه انگلیسی Software as a Service گرفته شده که یک گروه پشتیبان در کنترل و راه اندازی فروشگاه اینترنتی نقش داره.

1. فروشگاه سازهای رایگان

فروشگاه سازهای رایگان به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا آماده(CMS) شناخته میشن که امکان ساخت فروشگاه بدون نیاز به اطلاعات و مهارت برنامه نویسی رو به شما خواهند داد.

در این سیستم‌ها شخصی کمک کننده شما نخواهد بود و صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی در دستان شماست.

برای استفاده از این سیستم‌ها نیاز به هاست و دامنه اختصاصی خودتون دارید که شامل نصب cms(سیستم مدیریت محتوا)، نصب پلاگین‌های مورد نیاز، فارسی سازی، نصب قالب و… خواهد بود. همه این مراحل رو باید خودتون به تنهایی طی کنید یا اینکه با صرف هزینه از کسانی که در این زمینه آشنایی دارند بخواین که فروشگاه شما را راه‌اندازی کنند.

دناکو

البته آموزش‌های رایگان بسیار زیادی برای این سیستم‌ها در سطح اینترنت هم وجود داره که به صورت خودآموز می‌تونید با نحوه کار کردن این سیستم‌ها آشنا بشید.

مزایای سیستم های مدیریت محتوا برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

-کاملا رایگان و متن باز
-سئو و بهینه سازی عالی
-قابلیت توسعه و افزایش امکانات
-وجود جامعه بزرگی از توسعه دهنده‌ها
-دسترسی به افزونه‌های متنوع برای افزودن امکانات
-دسترسی به قالب‌های متنوع برای تغییر ظاهر فروشگاه
وجود مستندات و راهنمای نوشتاری به زبان فارسی و انگلیسی

معایب سیستم‌های مدیریت محتوا برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

از اونجایی که هسته‌ی این سیستم‌ها به صورت رایگان در اختیار شما می‌گیره، برای ایجاد قالب، پلاگین و پشتیبانی نیاز به افراد متخصص دارید که در این بین نیازمند صرف هزینه خواهید بود. البته این هزینه‌ها به شکلی نیست که برای کوچکترین چیزی هزینه کنید. چرا که مزیت اصلی سیستم‌های اپن سورس که دسترسی به جامعه بزرگی از توسعه دهنده‌ها و مستندات هست، به پلاگین‌ها و قالب‌های رایگان بسیار زیادی در وبسایت رسمی این سیستم‌ها نیز دسترسی دارید. اما از اونجایی که نیاز به فارسی سازی یا برخی تغییرات پیدا خواهید کرد، شاید در موارد بسیار کمی نیاز به پرداخت هزینه برای شخصی سازی یا خرید محصولاتی که امکانات بیشتری در اختیار شما خواهند گذاشت پیدا کنید.

برای دریافت پشتیبانی قوی ماهیانه باید مبلغی بین 128 الی 428 هزار تومان بپردازید. پس قبل از اینکه وارد این حیطه بشید با آموزش‌ها و مقالات رایگانی که برای این سیستم‌های فروشگاهی وجود داره یک آشنایی مناسب پیدا کنید و سعی کنید تا جای ممکن یادگیری خودتونو افزایش داده و به‌روز باشید.
این سیستم ها قالب‌های متنوع و زیادی رو ارائه میدن ولی قالب های رایگانی که برای این سیستم‌ها وجود داره از زبان‌های انگلیسی ترجمه شده. بنابراین برای استفاده ازشون نیاز به ترجمه و راست چین کردن دارید.
به دلیل متن باز و پرکاربرد بودن، بیشتر مورد حمله و هک قرار دارند و باید در افزایش امنیت نهایت تلاش خودتونو بکنید. البته از این نظر نباید زیاد نگران باشید، چرا که در مقایسه با سیستم اختصاصی جامعه بزرگی از برنامه نویسان برای این سیستم‌ها وجود دارند که به محض یافتن یک راه نفوذ سریعا با یک بروزرسانی ساده این موارد را مرتفع می‌کنند.
احتمال بیشتر مواجه شدن با طراحان سایت مبتدی و تحویل گرفتن یک سایت با کیفیت پایین خصوصا در ایران که مسئله کپی رایت نیز در این سیستم‌ها اصلا رعایت نمیشه بسیار بالاست.
سرعت کمتر سیستم به دلیل استفاده نامناسب و غیر اصولی از افزونه‌ها که باید نهایت دقت در این مسائل فنی را برای انتخاب افزونه مناسب داشته باشید.

2. فروشگاه سازهای اشتراکی

این نوع فروشگاه سازها به صورت رایگان عرضه میشن و کافییه به سایتشون رفته و ثبت نام کنید. سپس بر اساس پلان‌های مختلفی که به صورت رایگان و پولی عرضه میکنن و هر کدوم از این پلان‌ها هم امکانات خاصی رو در اختیار شما قرار میده یکیشونو انتخاب کنید. سپس از بین قالب‌ها و امکاناتی که برای هر پلن در اختیار شما قرار داده میشه فروشگاه رو شخصی سازی کرده و راه‌اندازی کنید.

مزایای سیستم های فروشگاه اشتراکی

-هزینه کم یا رایگان بودن
-دسترسی به پشتیبانی سیستم
-عدم نیاز به هاست اختصاصی
-دسترسی به قالب‌های متنواع و فارسی
-معایب سیستم‌های فروشگاه اشتراکی
-عدم دسترسی کامل به فروشگاه
-غیر قابل توسعه بودن توسط خود شما
-محدودیت در توسعه و افزایش امکانات
-تامین امنیت از سوی ارائه دهنده خدمات که افراد محدودی در توسعه آن نقش دارند و به همین دلیل اگر راه نفوذی در این سیستم ها ایجاد بشه تا به‌روزرسانی و رفع مشکل ممکنه مدتی طول بکشه.
-عدم دسترسی به سئو مناسب برای بهینه سازی سایت

فروشگاه ساز اشتراکی یا استفاده از CMS آماده؟

شاید پاسخ دادن به این سؤال کمی سلیقه‌ای و به تجربه افراد ارتباط داشته باشه، اما آشنایی با خدمات مختلف هر کدوم از این دو گروه میتونه مسیر انتخاب بین یکی از این دو گزینه را روشن بکنه. برای افرادی که حرفه‌ای هستند و تجربه بالا و طولانی مدت در استفاده از این سیستم‌ها دارند و ترجیح می‌دهند که کلیه فعالیتهای پشتیبانی، به روز رسانی قالب، رفع مشکلات سئو و حفظ امنیت وب سایت رو خودشون انجام بدن، فروشگاه سازهای رایگان و استفاده از سیستم‌های CMS آماده بهترین انتخاب خواهد بود.

اما کسانی که در زمینه ایجاد سایت‌ و فروشگاه‌ اینترنتی تجربه چندانی ندارند و به اصطلاح افراد مبتدی و آماتور در این زمینه هستند، بدون شک استفاده از فروشگاه ساز اشتراکی انتخاب بهتری خواهد بود. البته حرفه‌ای‌ها هم میتونن از فروشگاه ساز اشتراکی استفاده کنند و حجم وسیعی از کار خودشونو به گروه پشتیبان واگذار کرده و تمرکز خودشونو شونو بیشتر روی بازاریابی و جذب مشتری معطوف کنند.

اما مسئله انتخاب فروشگاه ساز با استفاده از CMS ها و فروشگاه‌های اشتراکی فقط به حرفه‌ای یا مبتدی بودن ختم نمیشه و مسائل دیگه هم در این موضوع دخیل هستند که شامل موارد زیر هستند.

-صرفه اقتصادی
-فراوانی و تعداد محصولات
-نیازمند امکانات خاص
-نیاز به پشتیبانی فنی

برای روشن‌تر شدن موضوع میتونید از مقاله معرفی بهترین فروشگاه سازهای رایگان استفاده کرده و بر اساس مقایسه‌ای که بین هر دو گروه از این سیستم‌ها شده، یکیشونو انتخاب کنید. بعد از اینکه سیستم فروشگاهی مناسب خودتونو یافته و انتخاب کردید کافیه کارهای لازم برای نصب و راه‌اندازی رو طی کنید. در فروشگاه‌های اشتراکی این مرحله فقط مربوط به ثبت نام در سایت مورد نظر و طی مراحل برای افزودن محصول و تنظیمات فروشگاه خواهد بود. در CMS های رایگان این موارد شامل خرید هاست، خرید دامنه، نصب و راه‌اندازی سیستم فروشگاهی مورد نظر و انجام مراحل برای افزودن محصول و تنظیمات فروشگاه خواهد بود.

یازده مرحله برای طراحی سایت فروشگاهی موفق

مرحله اول – یک نام دامنه خریداری کنید.

خیلی واضح است که شما برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی، در ابتدا به یک نام دامنه مناسب نیاز دارید. شما باید یک نام دامنه ای را انتخاب کنید که از طریق نام تجاری (برند) شا به راحتی شناسایی شود. اگر شما قصد فروش محصولات متعدد و برندسازی را دارید، باید یک نام دامنه سفارشی را خریداری کنید.

مرحله دوم – یک توسعه دهنده وب را پیدا کنید.

این یک جز حیاتی در راه اندازی سایت فروشگاهی شماست. اگر می خواهید سایت تان را در مدت زمان نسبتا کوتاه و به صورت حرفه ای راه اندازی کنید، اطمینان حاصل کنید که یک توسعه دهنده وب متخصص را استخدام کرده باشید. تهیه یک جدول زمانی برای تعیین اینکه چه مدت زمان لازم است تا سایت راه اندازی شود، لازم است. اطمینان حاصل کنید که آن ها یک پس زمینه طراحی گرافیکی دارند تا بتوانند تصاویری را که با سایت شما هماهنگ می شوند، برش دهد. اغلب صاحبان کسب و کار، قبل از اینکه کار را شروع کنند تحقیقات لازم را انجام نمی دهند و به سرعت همکاری با یک توسعه دهنده را آغاز می کنند. اجازه ندهید که این اتفاق برای شما رخ دهد، زیرا ممکن است، کار روی وب سایت شما متوقف شود. اگر بخواهید اطلاعات بیشتر در مورد مدت زمانی که سایت فروشگاهی تان باید راه اندازی شود؛کسب کنید، می توانید با یک متخصص طراحی وب تماس بگیرید.

مرحله سوم – تمام مدارک و اسنادی را که برای یک کسب و کار قانونی نیاز دارید، تهیه کنید.

کسب و کار خود را به صورت قانونی ثبت کنید، یک مجوز فروش دریافت کنید و از مشاغل قانونی شروع کنید. برای ایجاد کسب و کار خود باید از یک وکیل کمک بگیرید. اگر یک شرکت غیرانتفاعی یا شرکتی با مسئولیت محدود را شروع می کنید، باید با مقررات مناسب سازمان تان آن را ثبت کنید. علاوه بر این، اگر فروش مالیاتی را انجام می دهید، باید مجوز فروش را دریافت کنید.

مرحله چهارم – پلتفرم تجارت الکتروینک و میزبانی وب (هاست) خود را مشخص کنید.

برای صرفه جویی در وقت و هزینه، یک پلتفرم تجارت الکترونیک را انتخاب کنید. می توانید از، Shopify WooCommerce یا BigCommerce کمک بگیرید. اکثر توسعه دهندگان وب با این ها آشنا هستند و این پلتفرم ها ساخت پلاگین و پردازش پرداخت را آسان می کنند.

مرحله پنجم – تمی را پیدا کنید که با تجارت الکترونیک شما مطابقت داشته باشد.
برای صرفه جویی در زمان می توانید از تم های آماده استفاده کنید و آن را از سایت هایی مثل ThemeForest خریداری کنید. طرحی را انتخاب کنید که احساس و نگاه آن به دیدگاه تجارت شما نزدیک تر باشد. قالب ها و تم های بسیاری به صورت آماده وجود دارد و شما می توانید به راحتی از آن ها بهره ببرید.

مرحله ششم – سایت خود را به صورت زنده و فعال پیش ببرید.

به محض اینکه شما متعهد به شروع کسب و کار خود شدید، سایت تان را فعال کنید؛ حتی قبل از اینکه لیست محصولات خود را فعال کنید. به توسعه دهنده وب خود بگویید تا یک صفحه ” درباره ما ” و یک صفحه ” تماس با ما ” ایجاد کند. لازم نیست که در ابتدا زیبایی داشته باشد، بلکه مهم کاربردی بودن سایت شما مهم است. زیرا در همان ابتدا در نتایج جستجوی موتورهای جستجو قرار خواهید گرفت و این برای سئو سایت شما خیلی خوب است.

مرحله هفتم – به سایت تان محتوا اضافه کنید.

وقت آن رسیده است که فروشگاه تان را طراحی کنید. شما می توانید صفحات، محصولات، پست های وبلاگ، تصاویر، متن، فیلم ها و موارد دیگر را به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید تا مشتریان تان در مورد خرید از شما احساس بهتری داشته باشند. محصولات خود را در بهترین شرایط ممکن نمایش دهید و اطمینان حاصل کنید که تم انتخاب شده شما با محصولات و نوع کسب وکارتان سازگاری و تناسب دارد.

مرحله هشتم – PitchBox

ایجاد رابطه با مخاطبین رسانه ها و شبکه ها بسیار مهم است. اینجاست که PitchBox وارد می شود. PitchBox به صورت خودکار یک سری کارها را انجام می دهد و شما می توانید به کمک آن بر روی آنچه انجام می دهید، بیشترین تمرکز را داشته باشید. PitchBox کمک می کند تا تلاش های خود را گسترش دهید و بهتر بتوانید مدیریت امور کاری را به عهده بگیرید. PitchBox یک منبع عالی برای ایجاد ارتباطات با کیفیت است.

مرحله نهم – توسعه روابط سفارشی

روابط سفارشی هم برای فروشندگان مهم است و هم برای رسانه ها. اگر شما موفق به پیاده سازی استراتژی سئو شوید، قطعا شما روابط سفارشی با ارزشی را درک کرده اید. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما چیزی ارزشمند را ارائه کند. به طور مثال، شما یک فروشگاه آنلاین دارید که سس ماکارونی x را به فروش می رساند. می توانید تخصص تان در این زمینه را از طریق ارسال مقالات آموزشی به علاقه مندان پخت و پز ارائه دهید و دستورالعمل های خوشمزه خود را به اشتراک بگذارید.

مرحله دهم – یک دروازه پرداخت تهیه کنید.

گرفتن پذیرش برای یک دروازه پرداخت و پردازنده کارت اعتباری، فرآیند آسانی نیست. بنابراین قبل از شروع، تحقیقات لازم را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که آماده هستید. قبل ازدرخواست، باید یک فرآیند پرداخت امن در وب سایت خود ایجاد کنید. باید یک حساب بانکی شفاف داشته باشید و شماره حساب بانکی تان را در اختیار کابران قرار دهید. راه اندازی دروازه پرداخت و پردازش کارت اعتباری می تواند مدتی طول بکشد اما باید تا آخرین دقیقه منتظر ماند.

مرحله یازدهم – مشخص کردن نحوه بسته بندی محصولات، انبار کردن و حمل و نقل محصولات.

قبل از اینکه وب سایت خود را راه اندازی کنید، باید چگونگی ذخیره و بارگیری موجودی خود را دریابید. شما باید میزان ذخیره سازی سفارشات خود را برای فروشندگان تان تعیین کنید. بعضی از سؤالاتی که باید پاسخ دهید عبارتند از: شما از چه نوع حمل و نقلی استفاده می کنید؟ آیا تمام موجودی خود را در یک انبار ذخیره می کنید؟ در بسته شما چه چیزی قرار داده می شود؟ بسته بندی شما چه اندازه ای است؟ آیا شما قصد دارید هر نوع موادی را در بسته های خود قرار دهید؟ چه محدودیت های حمل و نقلی در مورد هر یک از محصولات شما وجود دارد (به عنوان مثال، برخی از محصولات زیبایی تنها از طریق زمین حمل می شود)؟

منبع:

وب سایت وب وان

وب سایت نونگار

وب سایت میزبان فا

وب سایت ایزی وب

وب سایت آی دیزاینر

وب سایت دناکو

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت