مشاوره مدیریت و کسب و کار

فن بیان چیست؟

فن بیان چیست ؟ چرا فن بیان اهمیت دارد ؟ کاربردهای فن بیان کدامند ؟ فن بیان ذاتی است یا می توان آن را کسب کرد ؟ داشتن فن بیان در چه مواقعی لازم است ؟ چه روش هایی برای تقویت فن بیان وجود دارند ؟ فن بیان دارای چه مزیت هایی است ؟ تکنیک های لازم برای سخنرانی کدامند ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.

فن بیان و سخنوری

فن بیان چیست؟

فن به معنی راه و روش و تکنیک است و فن بیان را میتوان مجموعه ای از تکنیکها و روشهایی برشمرد که با فراگیری و بکارگیری آنها می توان به بیانی مناسب و موثر دست یافت. از آنجا که ما انسانها موجوداتی اجتماعی و ارتباطی هستم، بیان خوب لازمه ارتباط انسانی به شمار می رود. بیان خوب و موثر ابزاری برای پیشبرد اهداف در زندگی خانوادگی و حرفه ای می باشد. مهارتی که مجهز شدن به آن لازمه ارتباطات موثر به شمار می آید و این امر بستگی به این دارد که تا چه اندازه از هنر سخن گفتن برخوردار باشیم و فن بیان خود را پرورش دهیم.

فن بیان یعنی استفاده درست و بجا از تمامی ارکان ارتباط برای اینکه منظورمان را درست به مخاطب برسانیم. که هم شامل محتوای کلام و سخن است و هم به طرز ادای آن مرتبط می شود. یعنی هم حرف خوب بزنیم، حرفی که متناسب هر شخص و هر مکان و به اقتضای شرایط باشد و هم آن حرف سنجیده و مناسب را با رعایت اصول و قواعد سخن گفتن موثر بیان کنیم . وقتی مجهز به این دو تکنیک شدیم می توانیم هر کجا و هر زمان و در هر شراطی خوب حرف بزنیم و ارتباط مناسبی با اطرافیان برقرار کنیم. تکنیک هایی که کمک می کند بیان خوبی داشته باشیم شامل: تلفظ درست و صحیح لغات، استفاده بجا از دستور زبان مانند رعایت مکث ها و تاکید ها، حذف تکه کلام های که از تاثیر گذاری کلام کم می کند مانند من من کردن و یا گفتن اِ زیاد در خلال صحبت، رسا و با صلابت حرف زدن، کنترل نفس و بدون تنش نبودن بیان، بدون حس و احساس نبودن بیان، بیش از اندازه سریع یا کند صحبت نکردن، لرزش یا خشدار نبودن صدا ، رعایت زبان بدن مناسب مانند نوع نگاه و حالت چهره و دیگر اجزای ارتباط غیر کلامی و می‌توان گفت فن بیان خوب یعنی استفاده از همه اجزایی که کمک می کند پیام ما به درستی به مخاطب انتقال یابد.

فن بیان و سخنوری

 چرا فن بیان اهمیت دارد؟

فرقی نمیکند که دانشجو باشیم یا فارغ التحصیل، شاغل یا خانه دار، معلم و استاد یا شاگرد، کارمند یا رئیس در هر جایگاهی که باشید و هر شغل و موقعیتی که داشته باشیم بی نیاز از خوب و پسندیده صحبت کردن نیستیم. هر کدام از ما با قرار گرفتن در شرایط و در مقابل افراد مختلف، طرز بیان و نحوه سخن گفتمان متفاوت است. در خانه و با خانواده خود به گونه ای سخن می گوییم و در محل کار به گونه ای دیگر. طرز صحبت با همکاران در محل کار با نحوه حرف زدن با دوستانمان تفاوت دارد حتی در خانواده هم با هر فرد به نحوه خاص و متفاوت از دیگران صحبت می کنیم و ممکن است برای صحبت با دوستانمان ادببیات خاصی بکار ببریم. خلاصه به تعداد افرادی که در اطرافمان هستند و به نحوی با آنها در ارتباط هستیم ، راه برای برقراری ارتباط و صحبت کردن وجود دارد. افرادی که به فن بیان خوبی دارند از این موضوع به نحو احسنت استفاده کرده و قادرند براحتی روی دیگران تاثیر مثبت گذاشته و در خانواده و جامعه به عنوان افراد جذاب، قابل احترام و موثر شناخته شوند افرادی که با بیان و کلام موثر خود در دل و جان مخاطب نفوذ کرده و از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

کاربردهای فن بیان

طرز صحبت با همکاران در محل کار با نحوه حرف زدن با دوستانمان تفاوت دارد حتی در خانواده هم با هر فرد به نحوه خاص و متفاوت از دیگران صحبت می کنیم و ممکن است برای صحبت با دوستانمان ادببیات خاصی بکار ببریم.به تعداد افرادی که در اطرافمان هستند و به نحوی با آنها در ارتباط هستیم ، راه برای برقراری ارتباط و صحبت کردن وجود دارد. افرادی که به فن بیان خوبی دارند از این موضوع به نحو احسنت استفاده کرده و قادرند براحتی روی دیگران تاثیر مثبت گذاشته و در خانواده و جامعه به عنوان افراد جذاب، قابل احترام و موثر شناخته شوند افرادی که با بیان و کلام موثر خود در دل و جان مخاطب نفوذ کرده و از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

فن بیان آنقدر گسترده‌است که ما تنها در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:

1.سخنرانی و صحبت در جمع
2.گویندگی و مجری‌گری
3.مشاوران و روان‌شناسان
4.وکیل‌ها برای دفاع ارائه دلایل (و البته قاضی
5.در هنگام مصاحبه یا معرفی خود در برنامه‌های مختلف
6.در جلسات مصاحبه استخدام و….
7.هنگام انجام کارهای روزمره و صحبت کردن با دوستان
8.استفاده از آن برای گرفتن حق خود
9.بیان احساسات خود به طور صحیح در زندگی مشترک
و…..

فن بیان ذاتی است یا می‌توان آن را تقویت کرد؟

فن بیان مانند موضوعات دیگر در بعضی افراد بیشتر ظهور و بروز دارد که می‌تواند به دلایل مختلفی باشد؛ از جمله عوامل وراثتی، محیط زندگی فرد، علایق شخصی و …

اما این مطلب به این معنا نیست که فن بیان باید فقط در ذات باشد و افراد دیگر قادر به دستیابی به آن نیستند؛ بلکه خوب صحبت کردن هم مثل همه مهارت‌های دیگر زندگی قابل رشد دادن و تقویت کردن است. تمرین‌هایی وجود دارد که با انجام دادن و ممارست در آنها بدون شک می‌توان بهتر از هم اکنون صحبت کرد و در محافل مختلف زندگی شخصی و کاری خود درخشید.

فقط نکته قابل توجه این است که نباید زود خسته شد و با تمرین مستمر و با پشتکار و اراده می‌توان درجه فن بیان خود را حتی به سطح سخنرانان مطرح دنیا رساند و از این مهارت دوست داشتنی لذت برد.

داشتن فن بیان در چه مواقعی لازم است؟

وقتی کمی با دقت به این موضوع توجه شود می‌توان فهمید فن بیان و خوب صحبت کردن در همه جای زندگی تاثیر دارد.

هر روزی که از خواب بیدار می‌شوید در حال ارتباط برقرار کردن با دیگران هستید. در محیط کاری به طور مداوم در حال صحبت کردن با همکاران و مشتریان، در جامعه برای رفع نیازهای خود باید با دیگران، همچنین برای ارتباط خوب با خانواده و رفع نیازهای روحی و عاطفی آنها باید مستمر صحبت و ارتباط برقرار کرد.

پس جایی را نمی‌توان پیدا کرد که بی نیاز این مهارت پر کاربرد در زندگی بود. بدون شک این مهارت از پرکاربردترین ابزار زندگی شخصی و اجتماعی انسان‌ها است که با یادگیری درست آن بسیاری از مشکلات به وجود نمی‌اید و به راحتی قابل حل هستند.

فن بیان و سخنوری

اگر فن بیان خوب نباشد چه کاری باید انجام داد؟

متاسفانه به علت نبود آموزش افراد، مهارت فن بیان در اکثر آنها نیاز به تقویت کردن دارد؛ فرض کنید کسی فن بیان خوبی ندارد و در خوب صحبت کردن و ارتباط درست برقرار کردن مشکل دارد، توان صحب کردن در جمع را ندارد، از کلمات مناسب برای انتقال مفهموم مورد نظر خود استفاده نمی‌کند، با دیگران سخت ارتباط برقرار می‌کند و مشکلاتی از این قبیل.

بدون شک این فرد در زندگی شخصی و کاری خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد از جمله:

  • در زندگی شخصی به دلیل عدم ارتباط مناسب با اطرافیان به سوء تفاهم های بسیار و کدورت‌های زیادی برخواهد خورد و حال خوب زندگی را نخواهد داشت.
  • در زندگی اجتماعی به علت عدم ارتباط مناسب با دیگران نمی‌تواند از خود دفاع کند
  • اعتماد به نفس این افراد به شدت پایین خواهد آمد و در خیلی از مسائل به موفقیت نخواهند رسید.
  • بسیاری از موقعیت‌های شغلی با درآمد خوب را به علت عدم ارتباط با دیگران و مطرح نکردن خود از دست خواهند داد.
  • به علت ضعف در ارتباط گیری، دوستان کمی خواهد داشت و بیشتر اواقات در تنهایی و گوشه گیری به سر خواهند برد.

    یک تمرین عالی در مورد فن بیان

کسانی که در رشته بدن سازی فعال هستند توصیه به کار کردن روی بدن خود دارند، به این شکل که مثلاً اگر قرار است بازوی بزرگ و قدرتمندی داشتند باید مدام از این عضو بدن کار بکشند و به طور مستمر وزنه بزنند تا به شکل دلخواه درآید.

فن بیان و صحبت کردن هم از این قاعده مستثنی نیست؛ باید از این عضو بدن بیشتر کار کشید، اگر افراد خود را در معرض صحبت کردن قرار دهند و تمرین کنند می‌توانند در این امر موفق باشند.

اما متاسفانه به علت ترسی که وجود دارد شاید نتوان خوب صحبت کرد و مورد تمسخر قرار گرفت و این موضوع می‌تواند باعث شود کمتر از دیگران صحبت کرد و نتوان فن بیان را تقویت کرد.

روش‌های تقویت فن بیان

1.مدیریت استرس و فشار‌های روانی.
2.شمرده صحبت کنید.
3.با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید.
4.به چیزی که می‌گویید اعتقاد داشته باشید.
5.خودپرستی را کنار بگذارید.

مایک تایسون می گوید:

باید در زندگی فروتن باشید، اگر فروتن نباشید، زندگی شما را فروتن می کند.

6.با صدای تان با ملایمت رفتار کنید.
7.حواس‌تان به وضع نشستن یا ایستادن تان باشد.
صاف ایستادن یا نشستن به شما اجازه می دهد به خوبی نفس بکشید و صدای‌تان قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. کمی تکان دادن سر هم می تواند مفید باشد. اگر چانه تان را بالا ببرید و سرتان را کمی کج کنید، می توانید طنینِ صدای تان را کم کنید و در نتیجه صدای تان شفاف تر به گوش برسد.

( زبان بدن، زمانی که به‌درستی از آن استفاده کنید، می‌تواند کلید موفقیت‌تان باشد. زبان بدن به کمک‌تان می‌آید تا روابط مثبتی بسازید، روی افرادی که برای شما کار می‌کنند اثر بگذارید و به آنها انگیزه بدهید، بهره‌وری را افزایش بدهید، با اعضای گروه‌تان ارتباط نزدیک برقرار کنید، و نظرات‌تان را با تأثیرگذاری بیشتر بیان کنید).

8.مراقب زیر و بَم صدای‌تان باشید.
9.خودتان را آماده کنید.
داشتن آمادگی یک ضرورت است. برای تقویت قدرت بیان تان هر روز صبح را با گرم کردن صدای تان شروع کنید. عضلات صورت تان را بکشید. برنامه های تان را به ترتیب اجرا کنید. یکی از تمرین‌هایی که برای گرم کردن تارهای صوتی می توانید انجام دهید ارتعاش لب‌ها با عبور هوا از بین آنهاست .ماهیچه‌های گردن تان را شُل کنید. تمرین های تنفسی تان را انجام دهید. حتی اگر زمانی برای گرم کردن صدای تان صرف نمی کنید، هر روز صبح ۵ دقیقه را به آماده کردن صدای‌تان اختصاص دهید. این تکنیک برای صدای تان به‌طور شگفت انگیزی خوب و برای سلامتی‌تان مفید است.

10. تمرین کنید.

برای تقویت قدرت بیان باید تمرین کنید. با اینکه دیگران بارها و بارها اهمیت تمرین کردن را برای نتیجه دادن کارها توضیح داده‌اند، ما هم در مورد آن صحبت می کنیم. بهترین هنرمندان دوبله می توانند هزاران کلمه را بدون ارتکاب اشتباه بیان کنند، اما برای به‌دست آوردن این مهارت، سال‌ها زمان لازم است. تمرین باعث از بین بردن نواقص می شود و صداپیشه ها از این راه به موفقیت می‌رسند.

11. آرام باشید.

فن بیان و سخنوری

مزیت های فن بیان چیست ؟

  • در سخنرانی و صحبت در جمع بدون هیچ ترس و اضطراب
  • گویندگی و مجری گری
  • برای مشاوره دادن و روانشناسی
  • برای دفاع از خود یا دیگران
  • برای معرفی خود
  • دیدار های روزانه دوستان، همکاران، خانواده و …
  • برای احقاق حقوق خود
  • ایجاد زندگی موفق همراه با آرامش
  • برای مصاحبه و استخدام

تکنیک های فن بیان

برخی از این تکنیک ها شامل:

1- استفاده از کلمات معنادار و پرکاربرد

2- تأكيدها

3- تغییر تن صدا در هنگام ادای جملات و کلمات و پرهیز از یکنواختی آن

4- متناسب بودن سرعت در صحبت کردن

5- سکوت ها و درنگ ها

6-داشتن صدایی رسا و خوب برای ادا کردن جملات

ولی به 2 دلیل ممکن است توانایی و مهارت فن بیان در سخنرانی پایین بیاید:

1. بازدارنده های درونی

2. کامل نبودن دایره ی لغات در ذهن

فن بیان و سخنوری

حریم شخصی چیست و چه ارتباطی با مهارت فن بیان دارد؟

همه ی افراد حصاری به دور خود دارند که حریم شخصی نام دارد. ضخامت این دیوار بستگی به شخصیت و دنیای آن شخص دارد، در بعضی از افراد، این دیوار بسیار نازک و در بعضی ضخیم است. افرادی که دیوار حریم شخصی شان نازک است، رازهای زیادی از زندگی شخصی را برای بقیه بازگو می کنند و به راحتی و بدون هیچ مشکلی احساساتشان را ابراز می دارند و هیچ گونه محدودیتی برای کنترل آنها قائل نمی شوند. اما افرادی که دیوار حریم شخصی شان ضخیم است، در برقراری ارتباط با دیگر افراد و ابراز احساساتشان با مشکل روبه رو هستند. بنابراین، آموختن هنر فن بیان برای این افراد کاملا ضروری است.

دایره لغت گسترده چه تأثیری بر کیفیت فن بیان دارد؟

«کامل نبودن دایره لغات» نیز می تواند فرد را در بیان احساساتش با مشکل روبه رو کند؛ زیرا ما برای بیان افکار، عواطف و احساسات خود ناگزیر از به کار بردن کلمات در قالب جملات و با نحو درست هستیم. پس هر چه دایره لغات گسترده تر باشد، ابراز افکار و احساسات نیز آسان تر خواهد شد و هنر فن بیان امکان به کارگیری درست دستور زبان را برای مان فراهم می کند.

فن بیان چه چیزی نیست؟

پرحرفی و حرافی نیست
لزوماً حاضر جوابی نیست
دلیل بر این نیست که صدای خوب و قابل قبولی داریم

فن بیان تنها یک تکنیک نیست
متاسفانه بعضی از افراد این مهارت را یک سری تکنیک های وضوح صدا اشتباه گرفته اند و محتوا و اصل فن بیان را فراموش کرده اند.
با عرض تاسف باید بگویم که:
بسیاری از افراد هستند که صدای خوبی هم دارند اما از شخصیت و شعور خوبی برخوردار نیستند
اگر بخواهم در یک جمع بندی مهارتهای فن بیان را معرفی کنم به این صورت می گویم که:
شامل یکسری تکنیک برای ایجاد صدا و بیانی رسا و واضح به همراه محتوای ارزشمند و مفید است.
فن بیان یک مهارت است
اگر بخواهیم فن بیان را به بیان ساده تعریف کنیم ، می گوییم فن بیان یک مهارت است مثل رانندگی ، و با دانستن صرف موارد تئوری نمی توان مهارت را بدست آورد و باید آنقدر تمرین کنیم که در ضمیر ناخودآگاه ما نفوذ کند و برایمان تبدیل به عادت شود.
آنوقت بدون اینکه برای ما زحمتی داشته باشد این مهارت را انجام می دهیم .

 

ارتباط فن بیان با عزت نفس و اعتماد به نفس

بین فن بیان و اعتماد به نفس یک رابطه دو طرفه وجود دارد.
به این صورت که هرقدر فن بیان ما قوی تر باشد و در جمع های مختلف بهتر صحبت کنیم و مطرح تر باشیم به طبع عزت نفس و اعتماد به نفس ما هم بالا تر می رود و همینطور اگر عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم، می توانیم با آرامش و تسلط بیشتری در جمعها ظاهر شویم و بهتر صحبت کنیم.
پس نتیجه می گیریم این موارد چند بعد همزمان هستند و ما با تقویت فن بیان می توانیم در بالا بردن اعتماد به نفس خودمان هم نقش موثری داشته باشیم.

چطور فن بیان خوبی داشته باشیم؟

-گستره کلمات خود را افزایش دهید

برای اینکه بیان قوی داشته باشید باید ابتدا گستره کلمات خود را افزایش دهید.
برای اینکار می توانید یک دفترچه یادداشت همراه خود داشته باشید و یا در تلفن همراه خود هر لغت جدید یا جالبی که می شنوید را ثبت کنید.
و در گفتگوهای روزمره به کار ببرید تا به دایره لغات شما اضافه شود و برای شما تبدیل به عادت شود.

-الگو برداری کنید

یکی دیگر از مولفه های داشتن بیان قوی این است که بدانید با چه کسی، چطور صحبت کنید.
و از هنر و خلاقیت خود و الگوبرداری از دیگران که فکر می کنید در این زمینه موفق هستندکمک بگیرید.
باید به این نکته دقت کنید که اگر فن بیان خوبی دارید لزوما گوینده، مذاکره کننده یا سخنران خوبی نیستید.
و با داشتن این مهارت ضمینه رسیدن به این موراد را دارید، که البته کاملا ضروری است.
با داشتن بیان خوب می توانید در هر زمینه ای که فعالیت می کنید به مطرح ترین در آن رشته تبدیل شوید و داشته های علمی و … خود را به زیبایی به نمایش بگذارید.

فن بیان و سخنوری

نقش گوش دادن در فن بیان

یکی از مواردی که ما می توانیم از کودکان یاد بگیریم بحث فن بیان است.
اگر به رفتار کودکان توجه کنیم که چطور لغات جدید و به کل صحبت کردن را یاد می گیرند، متوجه می شویم که آنها ابتدا به خوبی گوش می کنند که دیگران چطور صحبت می کنند و از چه واژه هایی استفاده می کنند.
ما هم اگر بخواهیم فن بیان خوبی داشته باشیم ابتدا باید یاد بگیریم که به خوبی گوش کنیم و کلمات و لحن گفتاری مناسب را از دیگران یاد بگیریم.

تیز حسی در فن بیان

باید به این نکته توجه کنیم که هر مطلبی مناسب هر جمع یا موقعیتی نیست و باید متناسب با شرایط و وضعیت مخاطب به بحث ادامه دهیم.

مخاطب شناسی در فن بیان

اگر بخواهیم کلام تاثیرگذار و نافذی داشته باشیم باید بدانیم برای چه کسی می خواهیم صحبت کنیم .
یکی از مواردی که باید رعایت کنیم سن مخاطب است. مثلأ اگر می خواهیم با یک کودک صحبت کنیم واژه های مناسب کودکانه و اگر می خوایم با فرد بزرگسال صحبت کنیم واژه مناسب با شرایط او را به کار ببریم.
دومین مورد سطح تحصیلات و اطلاعات مخاطب ماست:
اگر می خواهیم به بهترین شکل پیام خودمان را به مخاطب انتقال دهیم باید از لغاتی استفاده کنیم که نه برای او سنگین و غیر قابل فهم باشد و نه آنقدر بدیهی که تمایلی به گوش دادن به ما نداشته باشد.
مورد سوم جایگاه اجتماعی و وضعیت مادی مخاطب است:
بگذارید با یک مثال این مسئله را توضیح دهم، فرض کنید مخاطب شما یک فرد سرمایه دار با جایگاه اجتماعی بالا است و شما شروع کنید از ارقام خیلی پایین صحبت کردن. مطمئنأ برای او جذابیتی ندارد و به صحبت های شما گوش نخواهد کرد.
یا در نقطه مقابل برای یک کارمند با حقوق پایه وزارت کار از ارقام ملیاردی صحبت کنید. که باز هم با بحث شما احساس بیگانگی می کند.

4 تکنیک موثر برای سخنرانی

1- تکنیک تنفس

منظور از تنفس یک تنفس عادی نیست. منظور تنفس عمیق در هنگام صحبت است. یک تنفس درست پایه حرف زدن درست و خوب است. شما باید نفس های خود را از شکم کنترل کنید نه از سینه. اجازه بدهید شکم تان موقــع داخــل و بیــرون شدن هــوا بــالا و پاییــن شــود نــه ســینه و شــانه هایتان. بــا تنفــس از شــکم شــما ذخیــره هوایــی ایجــاد می کنیــد کــه بــه خوبــی از صدایتــان حمایــت می کند و باعــث قوی تــر شــدن آن می شــود.

فن بیان و سخنوری

2- فرکانس صوتی

شاید باور نکنید اما زمانی که شما در مورد موضوعی که علاقمند به آن هستید صحبت می کنید ناخودآگاه فرکانس صوتی شما بالا و پایین می آید این درحالی است که در زمان هایی که در مورد موضوعی علاقه ندارید یا در موقعیت های پر فشار هستید فرکانس صوتی یکنواختی پیدا کنید.

در این زمان است که شنونده ها توجه خود را از دست می دهند. زیرا گوش به تغییرات جواب می دهد نه به یکنواختی.

3- طرح ریزی

شما باید کاری کنید که شنونده ها به همان جایی که شما می خواهید هدایت شوند. اما چگونه؟ صدای شما یک راه بسیار ساده برای این هدف است. باید صدا را با تنفس دایافراگمی (تنفس از شکم) شروع کنید در این صورت صدا انعکاس قوی تری خواهد داشت. سعی نکنید با صدای بلند تر این انعکاس را به وجود آورید. در عوض انرژی تان را بیشتر کنید.

4- همدردی

هر سخنران موفقی باید نسبت به شــنونده های خــود همــدردی نشــان دهــد. برای رسیدن به این امر باید درمــورد موضــوع بحثتــان کامــلا بااحســاس حــرف بزنیــد. استفاده از زبــان حساســی بــرای متقاعــد کــردن و الهــام بخشــیدن بــه دیگران بسیار موثر است.

مراحل یادگیری فن بیان

1. امیدواری

تفکر مثبت، حاصل نگرش به زیبایی هاست. مشاهده ی تلاش و تمرین فردی که با توجه، تفکر و پشتکار در بهبود بیان خویش فعالیت های مؤثر و تحسین برانگیز انجام می دهد، می تواند به دیگران انگیزه ی لازم را بدهد که این امر شدنی و امکان پذیر است. افکار منفی را از خود دور کنید و به موفقیت ایمان داشته باشید. فراموش نکنید که اگر دیگران توانسته اند، پس شما نیز می توانید.

2. پشتکار

همان گونه که یک نقاش آنچه را که تصور می کند، به راحتی ترسیم می کند، یک نویسنده افکار و احساساتش را بر روی کاغذ می آورد و موسیقیدان نیز افکار و حالات درونی خود را در قالب آهنگ یا سمفونی بیان می کند، یک سخنران نیز باید بتواند آنچه را می خواهد به دیگران انتقال دهد، به راحتی به زبان آورد. پیش نیاز این امر پشتکار و تمرین است که ضمن آن فرد به تدریج به مهارت های مفید دیگری نیز دست می یابد. در کلاس های نویسندگی به هنرجویان توصیه می شود پیش از نوشتن مطلبی، ابتدا آن را به خوبی بیان کنند. بنابراین، فن بیان قوی می تواند گامی مهم حتی در مهارت نویسندگی باشد.

3. نظم و ترتیب

نظم نخستین اصل موفقیت است. در واقع یکی از ابزارهای کارآمد و تعیین کننده ی هر فعالیتی نظم و ترتیب و عملکرد مرحله به مرحله مطابق اصول منطقی و تدوین شده و توان شخصی است. برای نمونه تمرین های بالا بردن بازدهی تنفس و صداسازی، مانند هر ورزش دیگری باید بر مبنای حرکات علمی و مفید تأیید شده و با نظمی مشخص اجرا شوند. کلیه ی مشاهیر جهان دارای عادت پسندیده ی نظم فکری بودند و ذهن خود را به دقت برنامه ریزی می کردند.

فن بیان و سخنوری

نکاتی مهم در هنر فن بیان:

1- بعد از نوشتن متن سخنرانی خود سعی کنید تا آن جا که امکان دارد آن را خلاصه کنید تا برای بیان نکات مهم و ضروری فرصت کم نیاورید.

2- در مورد موضوع مورد بحثتان، به طور منسجم و پیوسته سخنرانی کنید و تمام نکات آن را مرحله به مرحله بازگو کنید.

3- با مخاطبان پرسش و پاسخ انجام دهید. از آنها سؤال کنید و بخواهید که همگی در بحث سخنرانی شرکت کنند و فقط خودتان صحبت نکنید و متكلم وحده نباشید.

4- چند داستان جالب، جذاب و آموزنده مرتبط با موضوع سخنرانی بگویید تا مخاطبان با اشتیاق و علاقه بیشتری به سخنرانی شما گوش دهند و درک موضوع برایشان آسان تر شود.

5- متن شما نباید دشوار و پیچیده باشد. چون این پیچیدگی و استفاده از کلمات قصار مخاطبان را سردرگم می کند و از جلسه فراری می دهد.

6- آهنگ و تن صدای خود را در طول سخنرانی تغییر دهید و با تن صدای یکنواخت سخنرانی نکنید. مثلا برای تأکید بر روی مطلبی مهم تن صدای خود را بلندتر کنید.

7- در طول سخنرانی لبخند بزنید. این لبخند هم چهره ی شما را زیباتر می کند، هم نشان از رضایت شما از حضور در جلسه ی سخنرانی است.

8- تمرین کنید که جمله های خود را با افت و خیز متفاوت بیان کنید تا تأثیرگذاریشان بیشتر شود.

9- قبل از بیان نکات مهم و ضروری، سکوت کنید.

منبع:

virgool

news.akhbarrasmi

aghazesabs

ensanepooya

20dasadiha

salamdonya

denako.ir

 

فن بیان و سخنوری

خدمات مشاوره مدیریت و ایده پردازی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت