ایده پردازی استارتاپ: آیا همه ایده های استارتاپ ها سرانجام به موفقیت می رسند ؟ ایده پردازی استارتاپ شامل چه مراحلی است ؟ ایده های خلاق دارای چه ویژگی هایی هستند ؟ اولین قدم در تبدیل یک ایده به یک استارتاپ چیست ؟ روش های پرورش ایده کدامند ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به این موضوع پرداخته می شود.
ایده پردازی استارتاپ
مراحل کلی انتخاب تا تبدیل ایده به کسب و کارنوپا :
- ایده کسب و کار و نوآوری
- تشکیل تیم و برنامه ریزی
- مدل و طرح کسب و کار
- ثبات کسب و کار
ایده را باید از کجا آورد ؟!
به طور کلی ، صرف متفاوت نگاه کردن به مسائل زندگی بشر و سعی در آسان تر کردن هر یک از فعالیت های وی، میتواند سرچشمه ای برای تولید ایده باشد. از آنجایی که خود ما میتوانیم به عنوان نمونه ای از نوع بشر تلقی شویم ، کافیست کمی در مسائل زندگی خویش تعمق کرده و با خلاقیت به دنبال مسیر بهتری بگردیم.
لیست زیر به عنوان منابعی که ممکن است از آنها ایده های خوبی بدست آید ، قابل بررسی میباشد.
- یک موضوع یا مشکل با تکرار زیاد در زندگی روزانهی شما
- یک روند یا سبک در حال گسترش در زندگی بشر
- یک شکاف در بازار اقلام خاص ( از تولید مواد اولیه تا
- رساندن به دست مشتری یا حتی مدیریت پسماند محصول نامبرده)
- میل به کمک به دیگران به شیوهای خلاقانه و مفید
- داشتن مهارت یا تخصصی ویژه و رساندن آن به جامعه هدف
از نظر متخصصین کسب و کارهای نو ، ایده های خلاق باید هرچه بیشتر شامل موارد زیر باشند :
• سادگی (simple)
• درایت و زیرکی (smart)
• قابلیت ترسیم و ارائه crafted-well))
• آشنا و ملموس بودن (familiar)
• قابلیت استفاده در زمینه های مختلف (shareable)
• اصیل و جدید بودن (original)
• قابلیت تغییر و انعطاف پذیری (flexible)
• چالش پذیری و ایجاد حس رقابت challenging))
آیا همه ایده های استارت آپ ها سرانجام به موفقیت می رسند؟
در واقع پاسخ رک و راست به این سوال خیر می باشد. در عصر حاضر ایده های استارت آپ بسیار زیادی وجود دارند که در همان ابتدای کار مردود شده و یا پس از گذشت زمان و پرداخت هزینه زیادی با شکست مواجه می شوند. در لحظه ای که شما شروع به معرفی ایده های استارت آپ خود می کنید ممکن است با واکنش خندیدن یا مسخره کردن از جانب دیگر افراد مواجه بشوید اما این ها مهم نیستند. مهم این است که شما مدت زمانی را صرف فکر کردن و برنامه ریزی همه جانبه و آزمودن فرضیات خود برای ایده های استارت آپ تان کنید تا احتمال شکست کاهش پیدا کنید.
استارتاپ چیست؟
استارتاپ (Startup) به یک مشارکت و یا یک سازمان موقت گفته می شود که در جهت جستجوی راه حلی برای یک مدل کسب و کارِ مقیاس پذیر (scalable) و تکرار پذیر(repeatable) و سودآور (profitable) راه اندازی می شود. پس با این حساب هر ایده ی جدیدی استارتاپ به حساب نمی آید.
آیا برای راه اندازی استارتاپ، باید شخصیت حقوقی داشته باشیم؟
همچنین استارتاپ، شرکتی از انواع شرکت های قابل ثبت و شخصیتی حقوقی محسوب نمی شود بلکه تنها بر اساس ویژگی های خاصش، یک نوع از انواع کسب و کارها می باشد که در ادامه و با پیشرفتِ کار و زمانی که ایده بال و پر گرفت، می تواند برای گسترش فعالیت هایش با ثبت شرکت، صاحب یک شخصیت حقوقی شود.
قدم اول در تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق
زمانی که یک فرد ایده ای به ذهنش می رسد که در حیطه تخصصی و علاقمندی اش است (که اگر نیست بهتر است در پیگیریِ آن تجدیدنظر کند) می بایست تحقیقاتی در مورد نمونه های مشابه داخلی و خارجیِ ایده خود، تفاوت ها و مزیت هایش با آن ها انجام دهد تا به وضوح و یک دید کلی نسبت به ایده خود برسد. این مرحله بسیار مهم است چرا که هم آگاهی شما را نسبت به موضوعی که قصد ورود بدان دارید را بیشتر می کند و هم از چم و خم بازار و راه های رفته توسط دیگران مطلعتان می کند. در واقع با این کار و در مرحله ی اول از تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق، بسیاری از ایده ها به صاحبان خود می گویند که چند مرده حلاجند و تکلیف را مشخص می کنند.
پس از اینکه اشراف کلی به ایده تان یافتید به فضا و افرادی نیاز پیدا خواهید کرد که بتوانند از جنبه های مختلف درامدی، کشش بازار، شناسایی بازارِ هدف، شبکه سازی و… شما را راهنمایی کنند چرا که هر ایده ی جدیدی لزوما سودآور و ارزش آفرین نیست و مهمتر از آن، کسب وکارهای جدید عموما از تخریب خلاق (Creative Destruction) ناشی می شوند بدین معنا که یک ساختارشکنی در روش سنتی و همیشگیِ انجامِ یک کار به وجود می آورند از اینرو پر واضح است که مسیرِ تحقق این ایده ی جدید، خود نیز جدید است و دانسته های قبلیمان کفافِ برخورد با مسائل تازه در دنیای ناشناخته ی پیشِ رو را نمی دهد پس برای کاهش میزان سعی و خطاها، همراهیِ فعالانِ این حوزه نیاز است.
4 روش پرورش ایده و به منصه ظهور رساندن آن
- مراجعه به پارک های علم و فناوری
- مراجعه به مراکز رشد
- مراجعه به شتابدهنده ها
- شرکت در استارتاپ ویکندها
1.پارک های علم و فناوری (science and technology park)
که عمدتا دولتی بوده و در کنار مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی با هدف پر کردن فضای خالی بین تحصیلات آکادمیک و بازار کار راه اندازی می شوند و وظیفه ی اصلی آن ها تسهیل ارتباط بین شرکتها، کارآفرینان و متخصصان و ایجاد محیطی برای تقویت فرهنگ، نوآوری، خلاقیت و در نهایت تجاری سازی نوآوری ها می باشد.
2.مراکز رشد (incubator)
را پس از پارکهای علم و فناوری میتوان از لایه های بعدی نهادهای تقویتکننده نوآوری دانست که می تواند خصوصی، مردمنهاد و یا دولتی باشد و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، مشاوره ها و … زمینه تبدیل خلاقیتها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار را فراهم سازد. همچنین مراکز رشد برای تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق، غالبا تجهیزات و محوریت های خود را مدنظر قرار داده و زمان و منابع خود را صرف استارتاپ های محلی و تخصصی می کنند، به عنوان مثال مرکز رشدِ یک دانشکده معماری و شهرسازی، غالبا به پرورش ایده ها و کسب و کارها در زمینه معماری و شهرسازی می پردازد.
3.شتابدهنده ها (accelerator)
غالبا شرکت های خصوصی بوده و با ارائه خدمات و پشتیبانی هایی کمی متفاوت تر از مراکز رشد و برگزاری دورههای فشرده ی حمایتی در نقش کاتالیزور ظاهر می شوند و قصد تسریع موفقیت و پیشرفت شرکتهای نوپا را طبق برنامه ای مدون و از پیش تعیین شده دارند و این در حالیست که مراکز رشد از پیش رایج بودهاند و شتابدهندهها پدیدهای نوظهور محسوب می شوند.
تفاوت بارزی که بین مراکز رشد و شتابدهنده ها در نحوه کمک به تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق، دیده می شود در نحوه حمایت مالی آن هاست به این صورت که شتابدهنده بر اساس دریافت درصدی از سهام استارتاپ، سرمایه به آن تزریق می کند. از اینرو مسئولیت پذیری بیشتری در ارائه خدمات و تسهیلات به استارتاپ ها و در به ثمر رساندنشان دارند. به همین جهت ورود به شرکت های شتابدهنده و برخورداری از حمایت های آنان کمی دشوار و در عین حال پربازده تر می باشد چرا که شتابدهنده باید از بین استارتاپ هایی که از سرتاسر کشور درخواست ارسال کرده اند بهترین ها را انتخاب کند و همچنین سرمایه گذاری بر هر کسب و کار نوپا به منزله سرمایه گذاری برای آینده خود شتابدهنده نیز می باشد.
نکته ۱:تسهیلات و حمایت های متنوعی شامل حال افرادِ پذیرفته شده در هر کدام از سه مکان یاد شده می باشد که از حوصله این متن خارج است اما برای اثربخشی بیشتر مقاله، توصیه می شود که حتما به فراخور شهری که در آن هستید و امکاناتتان به این مراکز مراجعه کرده و پیگیر ایده خود باشید. فی الحال رویکرد توسعه پایدار و همدستیِ علم، عمل و نوآوری بسیاری از سیاست گذاری های داخلی و خارجی را تحت الشعاع خود قرار داده است و تمام موارد یاد شده دقیقا در همین راستا به فعالیت می پردازند.
نکته ۲: براساس ماهیت و موضوعی که هر استارتاپ حول آن فعالیت می کند، باید مجوزهایی اخذ نماید که به علت تنوع در گستره ی فعالیتی آن ها اشاره ای به آن نمی کنیم اما قابل ذکر است که یکی از مهم ترین خدماتی که پارک ها، مراکز رشد و شتابدهنده ها به استارتاپ ها ارائه می دهند، مشاوره و ارائه اطلاعات لازم در زمینه اخذ مجوزهای مورد نیاز است.
4.استارتاپ ویکندها (startup weekend)
رویدادهای کارآفرینی هستند که به کرات در همه ی شهرها با حامیان مالی و اعتباری متعددی از قبیل شتابدهنده ها، مراکز رشد و… برگزار می شوند. افراد با شرکت در این رویدادها می توانند به طور فشرده و در طی ۵۴ ساعت، تیم سازی کرده و با مهمترین ملزوماتِ راه اندازی یک کسب وکار و تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق، آشنا شوند. همچنین نکته حائز اهمیتِ شرکت در استارتاپ ویکندها حمایت حامیانِ رویداد، از ایده ها و تیم های برگزیده است که مسیر رشد کسب و کار را تسهیل می کند.
اگر قصد تجربه فضای استارتاپی در خارج از کشور را دارید استیشن اف (Station F) و سیلیکون ولی (Silicon valley) تَرین های جهان می باشند که در این مقاله تنها گوشه چشمی به جذابیت های دلبرانه این دو می اندازیم و توضیحات تکمیلی را موکول به مقاله های اختصاصیِ آن ها می کنیم.
استیشن اف (Station F)
همین بس که در حال حاضر بزرگترین پردیس استارتاپی جهان می باشد و تمام آنچه از شروع تا توسعه یک استارتاپ نیاز دارید را زیر یک سقف در پاریس، برای شما گرد آورده است
سیلیکون ولی (Silicon valley)
هم که سردمدار و نقطه شروع بسیاری از شرکت های فناورِ مطرح دنیا همچون گوگل و اپل بوده و کعبه آمال خیلِ عظیمی از فعالان این حوزه است.
۱۰ ایده برای شروع یک استارت آپ
1. فناوریهای سبز و پاک
به زودی جهان با کمبود منابع طبیعی مواجه میشود. این امر یک فرصت کسب و کاری بسیار خوب را بهوجود میآورد.
ایدههای کسب و کاری برپایهی فناوریهای سبز و پاک:
- فناوری اطلاعات سبز (Green IT) و بازیافت لوازم الکترونیکی
- کسب و کار پنلهای خورشیدی و سلولهای خورشیدی
- تولید یا داد و ستد دستگاههای الکترونیکی با مصرف بهینهی انرژی
- مشاورهی ساختمانهای سبز
2. مشاورهی مستقل BYOD (در محل کار، ابزار خودتان را همراه بیاورید)
دنیای فناوری اطلاعات امروز بسیار پویا است. ابزارهای جدید فناوری اطلاعات مانند تبلت، آيپد و عینک گوگل در بازار موجود و در دسترس هستند. بسیاری از افراد به این دستگاهها بهعنوان جایگزینی برای لپتاپ یاد میکنند.
حتی سازمانها نیز میخواهند از این مزیت بهره بگیرند و به کارمندانشان اجازه بدهند تا وسایل خودشان را بیاورند و شرکت بتواند از این طریق در هزینهها صرفهجویی کند ولی نگران مدیریت و امنیت دادهّهایشان هستند.
اگر از دانش فناوری اطلاعات برخوردار هستید، میتوانید کسب و کار خودتان را به عنوان مشاور در زمینهی “در محل کار ابزار خودتان را همراه بیاورید” شروع کنید.
3. کسب و کار خدماترسانی از راه دور
ایده استارت آپ بعدی ارائهی خدمات از راه دوراست که بر مبنای هزینه استوار است. این ایده چیزی است شبیه به justdial.
کاربر، در سایت Justdial، اطلاعات را بدون هزینه دریافت میکند ولی در اینجا کاربر میتواند برخی وظایف محلی را مانند پرداخت قبوض،کارهای مرتبط با بانک، رزرو بلیت و کارهای دیگر، قرار دهد.
4. سازندهی اپلیکیشن موبایل
بازار گوشیهای هوشمند سه برابر شدهاست و از این رو نیاز به اپلیکیشن موبایل نیز افزایش یافتهاست. گوگل پلی و اپاستور امروزه به معرفی نیاز ندارند.
هر کسب و کار یا وبسایتی به دنبال فردی برای ایجاد اپلیکیشن موبایل میگردد. اگر در این زمینه تخصص دارید میتوانید از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید و یک کسب و کار راه بیاندازید.
5. وبسایت همسریابی ویدیویی
اگر میخواهید در فضای اینترنت کارآفرینی کنید، این ایده بهدردتان میخورد. شما میتوانید یک سایت همسریابی ویدیویی راهاندازی کنید، افراد در این سایت میتوانند از خودشان ویدیویی ثبت کنند – که هستند، و بهدنبال چهجور آدمی میگردند.
دوستان هم میتوانند ویدیویی ضبط کنند و دربارهی دوستشان صحبت کنند. این قسمت میتواند بخشی از حساب کاربری آنها باشد. همچنین میتوانند ویدیوهایی ارسال کنند و در آن از علایق و سرگرمیهایشان صحبت کنند.
6. موتور جستجوی شبکههای اجتماعی
موتور جستجوی شبکههای اجتماعی یک ایده کسب و کار بسیار خوب است. این موتور جستجوی شبکههای اجتماعی میتواند اطلاعات اجتماعی دربارهی افراد ارائه دهد، مانند اطلاعات تماس، حساب شخصی آنها، سوابق کیفری و غیره.
دادهها را میتوان از فیسبوک، لینکدین، یا دیگر حسابهای کاربری فعال اینترنتی جمعآوری کرد. شما میتوانید این اطلاعات را به شرکتهایی که برای استخدام، به دنبال این اطلاعات میگردند بفروشید.
7. فروشگاههای سیار مواد خوراکی
راهاندازی یک فروشگاه سیار مواد خوراکی نیز یک ایدهی بسیار عالی است. مردم همیشه بهدنبال خوراکیهای سالم و خوشمزه میگردند. راهاندازی فروشگاههای زنجیرهای سیار مواد خوراکی یک استارتآپ بسیار خوب خواهد بود.
8. مشاورهی بهینهسازی انرژی
امروزه، استفادهی بهینه از انرژی یک نیاز ضروری و حیاتی است و بسیار از افراد و سازمانها حاضرند بهای زیادی بابت آن بپردازند. اگر در زمینهی انرژی مهارت دارید و از برق هم سررشته دارید، پس میتوانید کسب و کاری راه بیاندازید و در زمینهی مصرف انرژی مشاوره بدهید.
9. مبادلهی کتاب یا خدمات آموزشی
راهاندازی یک کسب و کار در زمینهی تبادل کتاب برای دانشجویان مهندسی، پزشکی و کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)، یک ایدهی بینظیر است.
همانطور که میدانیم، هزینههای آموزش و تحصیل به شدت افزایش یافتهاست از اینرو دانشجویان از ایدهی مبادلهی کتاب یا اجارهی آن استقبال خواهند کرد. در این ایدهی کسب و کار شما میتوانید کتاب اجاره دهید یا اینکه تقاضای مبادله کنید.
10. انجام امور شخصی – خانوادگی
امروزه بسیاری از افراد حتی برای سادهترین امور هم وقت ندارند، اموری مانند رساندن بچهها از مدرسه به خانه، خرید دارو، هدیه یا لوازم منزل.
شما میتوانید در ازای دریافت پول این کارها را برایشان انجام دهید. در این ایده، رشد شما به این امر بستگی دارد که مشتریانتان شما را به دیگران توصیه کنند، پس خدمات مشتریان و رضایت در این کسب و کار حرف اول را میزند.
شش قانون برای یک ایده استارتاپی عالی
– ایده ای انتخاب کنید که نسبت به آن مشتاق هستید.
اگر ایده کسب و کارتان را صرفا به خاطر پول انتخاب کردید، همین الان کارتان را متوقف کنید. درست است که پول انگیزه خوبی برای حرکت است، اما به خاطر داشته باشید که زمان های سختی در انتظار یک کارآفرین است. اگر کسب و کارتان مورد علاقه خودتان نباشد، قطعا نمی توانید در طولانی مدت روی آن کار کنید.
– ایده های ساده را انتخاب کنید.
هیچ محصولی از روز اول ایده آل نبوده، ایده ها به تدریج توسعه پیدا می کنند. ایده شبکه اجتماعی یک شبه به ذهن زاکربرگ نرسیده است. تمام کسب و کارهای خوب از ایده های ساده شروع شدند و کم کم گسترش پیدا کردند. سعی کنید یک مشکل را فقط با یک محصول و فقط برای یک مشتری حل کنید.
– ایده ای را انتخاب کنید که به شما حداقل یک راهکار درآمدی می دهد.
اگر استارتاپی فقط یک جریان درآمدی ثابت داشته باشد، بسیار خوش شانس خواهد بود، حرص را کنار بگذارید. روی ایده ای تمرکز کنید که یک راهکار درآمدی در اختیار شما قرار می دهد، اگر ایده کسب و کارتان چنین قابلیتی ندارد، آن را کنار بگذارید.
– ایده ای را انتخاب کنید که با گام های کوتاه به درآمد می رسد.
برای رسیدن به اولین ۱۰۰۰ تومان باید چند مرحله طی کنید؟ نظر مساعد چه کسانی را باید جلب کنید؟ خوب به این موضوع فکر کنید تا گروه های ذینفعان خود را بشناسید. تعداد و تنوع ذینفعان شما، پیچیدگی کسب و کارتان را نشان می دهد. اگر گروه های ذینفع شما بیشتر از ۳ تاست، کسب و کار خوبی را انتخاب نکرده اید.
– ایده ای انتخاب کنید که خودتان مشتری آن باشید.
از همان ابتدای کار باید تمام خصوصیات کسانی که حاضر به خرید محصول شما هستند را بشناسید و بررسی کنید و همیشه بهترین نمونه برای بررسی خودتان هستید. به همین دلیل است که بسیاری از ایده های کسب و کار بر اساس نیازهای شخصی صاحبانشان شکل گرفته است.
-ایده ای را انتخاب کنید که بازار آن به اندازه کافی بزرگ باشد.
معمولا بازارهایی که مشتریان آن کمتر از ۱۰ میلیون نفر باشد، برای شروع مناسب نیستند. اگر یک بازار با حجم ۵ میلیارد تومان داشته باشید، نهایتا سهم شما ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود. برنده شدن در یک بازار کوچک شما را به قهقهرا خواهد کشاند.
منبع:
virgool
iphold
c1accelerator
denako.ir
پاسخ دهید