مشاوره مدیریت و کسب و کار

افزایش فروش مغازه

چه ایده هایی برای افزایش فروش مغازه وجود دارد ؟ فروشندگان حرفه ای چه اصولی را در فروش مد نظر قرار می دهند ؟ چطور می توان از طریق راه اندازی وب سایت فروش مغازه را بیشتر کرد ؟ اصول مهم در افزایش فروش یک مغازه کدامند ؟ چه روش هایی برای افزایش درامد یک فروشگاه وجود دارد ؟ بهترین ایده برای تبلیغات مغازه چیست ؟ چگونه فروشنده میتواند موجب افزایش فروش در فروشگاه گردد ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.

آموزش فروش حضوری حرفه ای

افزایش فروش مغازه

تبلیغات و افزایش فروش

مطمئنا تبلیغات یکی از بهترین و با ارزش ترین راه افزایش فروش مغازه است که می توان انجام داد. درحال حاضر نیز این روش پر استفاده ترین روش جذف مشتری برای مغازه است

اما درصورتی که به شکل درست و بهینه انجام شود، گاها برخی از تبلیغات ها هزینه بیشتری نسبت به سودی که می تواند داشته باشد دارد! پس باید در نوع تبلیغاتی که میخواهیم انجام دهیم حتما حساسیت لازم را داشته باشیم و هرچیز که صرفا جذاب است را انجام ندهیم.

بهترین ایده برای تبلیغات مغازه چیست ؟

بهترین تبلیغ، تبلیغی است که در محل تجمع مشتریان انجام شود

ما یک اصطلاح با نام چهار راه هدف داریم بدین معنی که ما باید چهار راهی را پیدا بکنیم که تمام مشتریان مغازه ما از آنجا رد می شوند و آنجا فریاد بزنیم که ما وجود داریم از ما خرید کنید!

اینکه چهار راه هدف هر مغازه چه می تواند باشد به نوع کسب و کار و موضوع آن بستگی دارد اما اگر بخواهم مثالی بزنم می توان گفت

چهار راه هدف یک فروشگاه لوازم تحریر

قبل از اینکه چهار راه هدف را مشخص کنیم باید بدانیم که مشتریان ما چه کسانی هستند.

در این مثال بزرگترین مشتریان یک مغازه لوازم تحریری دانش آموزان و دانشجویان و شرکت ها یا کسب و کار های اداری هستند.

حال باید بدانیم که هر کدام از این دو نوع مشتری بیشتر در کجا حضور دارند

برای دانش آموزان یا دانشجویان که تقریبا مشخص است: مدارس و دانشگاه ها

برای فروش بهتر باید بتوانیم با مسئولین آن مرکز صحبتی داشته باشیم جهت تامین لوازم تحریر آنان

اما برای شرکت ها بنظرم دو حالت پیش می آید،
1. شرکت های تازه تاسیس که قصد خرید ملزومات اولیه شرکت خود را دارند
2. شرکت ها و دفاتری که از قبل راه اندازی شده اند و نیاز به شارژ ملزومات خود دارند

درحالت اول بهترین چهار راه هدف میتواند فروشگاه های میز و مبلمان شرکتی باشد،

مطمئنا هر شرکت تازه تاسیس ابتدا به سراغ خرید میز و صندلی خود می رود پس بهترین جا برای تبلیغات و بستن یک قرارداد عالی جهت تامین لوازم تحریر یکساله شرکت، آنجا خواهد بود.

بله شما میتوانید قرارداد های بلند مدت ببندید به فکر فروش خورد نباشید، بزرگ فکر کنید.

شرکت هایی که در حال حاضر راه اندازی شده اند و فعال هستند را شاید سخت تر بتوان جذب کرد اما اگر با هم صحبت هر روز مدیریت شرکت صحبتی داشته باشیم شاید بتوانیم مدیر را جذب کنیم تا از ما خرید کند.

سرایدار ساختمان های تجاری تنها کسی است که به راحتی و سریع می توان به آن دسترسی پیدا کرد و در قبال پرداخت مبلغی برای پورسانت او را راضی کرد که شرکت را به سمت ما هدایت کند.

اما چرا منشی شرکت را نبینیم ؟ معمولا پیدا کردن منشی یا کارمند با قدرت راضی کردن مدیریت کمی سخت است و اگر هم به سمت او برویم مطمئنا پورسانت بیشتری از ما درخواست خواهد کرد.

با اینحال همه اینها چند مثال ساده هستند تا فکر شما در این زمینه فعال شود، مطمئنا چهار راه های هدف دیگری نیز برای شما وجود خواهد داشت که می توانید از آن طریق جذب مشتری برای مغازه خود را داشته باشید.

شیوه پرزنت محصول در فروش حضوری

افزایش فروش مغازه از طریق اینترنتی

امروزه کمتر کسی دیده می شد که اینترنت نداشته باشد و در این دنیای بی سر و ته اینترنت فعالیت نداشته باشد.

شاید اگر چند سال پیش به یک مغاره دار میگفتیم مشتریان شما در اینترنت هستند، خنده اش می گرفت!

اما امروز با جرات می توان گفت 95% مشتریان هر نوع کسب و کاری را می توان در اینترنت پیدا و جذب کرد، برای مغازه داران نیز این امر به شدت وجود خواهد داشت چون مشتریان آنان معمولا عموم افراد هستند.

پس تصمیم بسیار مهمی که باید برای فروش بیشتر مغازه خود بگیرید زیاد کردن فعالیت هایتان در اینترنت است.

اما وقتی می گوییم اینترنت منظورمان دقیقا چیست ؟

فروش در اینترنت از طریق شبکه های اجتماعی و وب سایت یا وبلاگ انجام می شود. و بهترین شبکه اجتماعی برای فروش اینستاگرام می باشد.

  • چطور می توان از طریق اینستاگرام فروش مغازه را چند برابر کرد ؟

تنها کاری که باید انجام دهید یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده است که بتوانید یک نوع فعالیت روانشناسی شده در اینستاگرام خود پیاده کنید و از مشتریان خود بخواهید فعالیت های شما را آنجا دنبال بکنند تا بتوانند از مزیت های مغازه شما بهره مند شوند.

برای مثال

  • برگزاری مسابقات تخفیف دارد
  • آموزش استفاده از محصولات شما
  • درخواست ارسال ویدیو از کاربران
  • ارسال پست های مفید در زمینه کاری شما
  • پیشنهاد محصولات تخفیف دار مثلا اگر محصول تاریخ دار در مغازه خود میفروشید و تاریخ آن نزدیک است می توانید با یک پست اینستاگرامی آن را حراج کنید

ممکن است اینجا برخی از مغازه دارها بگویند که ما دانش کافی نداریم و اصطلاحا بلد نیستیم در اینستاگرام فعالیت های حسا شده داشته باشیم و استراتژی فروش بچینیم و یا اصلا تصویر برای پست های خود طراحی کنیم.
در این شرایط بهترین گزینه برای شما استخدام مدیر اینستاگرام است تا بتوانید تمام این کارها را به یک شخص با تجربه و حرفه ای در زمینه مدیریت صفحات اینستاگرام بسپارید.

چطور می توان از طریق راه اندازی وب سایت فروش مغازه را بیشتر کرد

امروز از سبزی فروشی گرفته تا فروش نان بربری حتی فروش سلول های خورشیدی بصورت آنلاین درحال انجام است!

پس چرا شما وارد این حوزه از بازار فروش نشوید و نتوانید محصولات خود را در تعداد بسیار بیشتر و بدون محدودیت زمان و مکان به سرتاسر کشور بفروشید ؟

راه ندازی وب سایت ممکن است کمی سخت بنظر برسد اما درصورتی که کار را به کاردان بسپارید دیگر نیازی نیست نگران چیزی باشید

شما می توانید با کمترین هزینه یک وب سایت کامل داشته باشید و بعد از 3 ماه سود چند برابر حتی از مجموع سود فروش در مغازه نیز بیشتر درآمد داشته باشید.

 

افزایش فروش به روش فروشندگان حرفه ای

فروشندگانی که کار اصلی خود که فروشندگی و افزایش فروش است را متوجه شده اند، می دانند که برای یک فروش موفق و افزایش فروش خود باید سه اصل مهم درافزایش فروش را به کار بسته آن را تمرین کرده و در خود نهادینه کنند. در این صورت به طور اتوماتیک افزایش فروش اتفاق می افتد. در صورتی افزایش فروش اتفاق می افتد که خریدار به صورت تکراری خریدهای خود را نزد همین فروشنده انجام دهد و این فروشنده را به دیگران نیز معرفی کند.

اصول افزایش فروش که مورد بحث قرار می گیرد، قراردادی نانوشته و ناگفته ای است که بین فروشنده و خریدار منعقد می گردد. باعث می شود که خریدار در زمان های خریدهای بعدی خود به فکر همین فروشنده باشد و از بین این همه همکار و رقیب فروشنده او را انتخاب کند و این امر باعث افزایش فروش او می شود.

روش پیش‌ بینی فروش

اصول مهم در افزایش فروش

۱- اصل شباهت: می خواهم با یک مثال تاثیر اصل شباهت در افزایش فروش را توضیح بدهم. به آخرین باری که با فردی روبرو شده اید و این فرد رفتاری متفاوت از رفتار شما داشته است و این رفتار برای شما غیر عادی بوده است فکر کنید. احتمالا رفتارهای او شما را معذب کرده و سعی داشتید معنی رفتارهای او را بفهمید. در واقع شما سعی می کردید به زبان بدن و تن گفتار او پی ببرید. هنگامی که متوجه رفتار های او شدید در کنار او احساس آرامش و راحتی کردید و توانستید خود را با او وفق دهید.

به عبارتی دیگر وقتی دو نفر با هم بنای دوستی را می گذارند، اوایل دوستی جو بین آن ها سنگین است. اما کم کم سعی می کنند از رفتارهای هم تقلید کنند. حرف ها و شوخی های آن ها شبیه هم می شود. رفته رفته در کنار هم احساس آرامش و امنیت بیشتری می کنند. اولویت آن ها برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب همدیگر است. این هم نوعی افزایش فروش است، چون یکی از تعاریف فروش ایجاد تغییر در دیگران است.

شباهت خریدار و فروشنده

خریداران هم از این قاعده مستثنی نیستند و دوست دارند از فروشندگانی که شباهت هایی با آن ها دارد خرید کنند. اما متاسفانه بسیاری از فروشندگان هیچ گونه تلاشی جهت استفاده از این اصل مهم برای افزایش فروش خود نمی کنند. برای این کار فروشنده با تیز حسی می تواند رفتارهای مشتریان را مورد بررسی قرار دهد. شباهت و یا شباهت هایی در رفتار، صحبت ها، طرز پوشش و زبان بدن خود ایجا نماید تا شاهد افزایش فروش خود باشد.

بطور مثال: فروشندگان حرفه ای با خریداری که بلند صحبت می کند بلند صحبت می کنند. خریداری که از تن صدای پایینی دارد و کوتاه و شمرده صحبت می کند با همان تونالیته با او وارد صحبت می شوند. اما نباید به گونه ای شود که مشتری فکر کند او را مسخره می کنند. این کار بین آن ها شباهت ایجاد می کند و باعث تکرار خرید این مشتری و افزایش فروش می شود.

مشتریان طرز تفکرهای متفاوتی دارند. به همین دلیل در مورد مسائل سیاسی، مذهبی و غیره با آن ها وارد بحث نمی شوند و در موارد مختلف آن ها را همراهی می کنند. چون آن ها می دانند کار اصلی آن ها در فروشگاه و شرکت فروشندگی و افزایش فروش است. آن ها می دانند حرف درست را باید در زمان درست و مکان درست بزنند تا تبدیل به فرصت شود.

۲- اصل جذابیت: فروشندگان حرفه ای پی برده اند که برای افزایش فروش به مشتریان بیشتر، به اعتماد آن ها نیاز دارند و مشتریان به افراد جذاب و دوست داشتنی بیشتر اعتماد می کنند. اعتماد در صورتی ایجاد می شود که فروشنده ده تا (خوش) زیر را دارا باشد و برای نهادینه کردن آن ها در خودش تلاش کند:

فروشنده جهت افزایش فروش خود باید:

  • خوش رو و خنده رو.
  • خوش خو و خوش اخلاق.
  • خوش گو و خوش بیان.
  • خوش ظاهر و خوش تیپ.
  • خوش بین و امیدوار.
  • خوشحال و با نشاط.
  • خوش فکر و مثبت نگر.
  • خوش قلب.
  • خوش نام و خوش سابقه.
  • خوش برخورد و خوش رفتار.۳- اصل حفظ منافع: خریدارن در زمان خرید به منافع خود و فایده ای که آن محصول می تواند برای آن ها داشته باشد فکر می کنند نه به فروشنده و افزایش فروش او. و فروشنده ای را هم که به منافع آن ها فکر کند دوست دارند و تصمیم می گیرند که از او خرید کنند.بنابراین یک فروشنده حرفه ای برای افزایش فروش خود هم که شده بیشتر به نفع مشتری عمل می کند. و چنانچه محصولی به درد مشتری نخورد او را اهنمایی می کند تا از خرید آن صرف نظر کند. به جای تابلو جنس فروخته شده پس گرفته و تعویض نمی شود تابلو هم پس گرفته و هم تعویض می شود را نصب می کند. چون او می داند که در صد بسیار کمی از مشتریان برای تعویض و یا پس دادن جنس خریداری شده مراجعه می کنند. اما با این کار به مشتری تفهمیم می کند که حافظ منافع اوست و در جهت افزایش فروش خود گام برداشته است.

تکنیک های موفقیت فروشندگی لباس

افزایش فروش در فروشگاه ( مغازه )

افزایش فروش در فروشگاه شاید آرزوی هر مالک فروشگاهی باشد. هرگونه تغییر بدون داشتن ابزار لازم غیرممکن است. ابزار لازم برای افزایش فروش، فروشنده است. وظیفه فروشنده فروشگاه بر بازاریابی و فروش محصولات و خدمات است. هرچه اقدامات مدیریت و کارکنان دقیق و فروشندگان آن حرفه‌ای‌تر باشد ،جذب مشتری راحت‌تر خواهد بود. فروشنده حرفه‌ای با عمل و رفتار مناسب و بر اساس اصول خدمت به مشتری ، یک مشتری را به مشتری وفادار تبدیل می‌نماید و مشتری را به خرید مجدد متقاعد می‌نماید. فروشنده یک فروشگاه لباس با فروشنده فروشگاه کیف و کفش در بسیاری موارد مشابه است. هردوی این افراد به اصول و نکاتی مشابه برای موفقیت نیازمند هستند.

بسیار دیده‌ایم که فروشنده‌ای که برای سالیان طولانی مثلا در فروشگاه عطر و ادوکلن کار نموده است ( اگر یک فروشنده حرفه‌ای باشد ) با تغییر صنف خود و مثلا حضور در فروشگاه پرده ، کف‌پوش و تزئینات داخلی ، بعد از گذشت زمان کوتاهی ، سریع توانسته خود را در این صنف جدید جا بی اندازد، اما چرا ؟

پیش‌تر هم در مقاله‌ای اشاره نموده‌ایم که فروش، علم و هنر است. در طول زمان این دو عنصر مهارت را پدید آورده و نهایتا تجربه را شکل می‌دهند. این تجربه مانند آب در هر ظرفی ریخته شود، شکل آن ظرف را به خود می‌گیرد. فروشنده حرفه‌ای نیز با توجه به مهارت و تجربه خود ، به هر فروشگاهی که وارد شود ، بعد از گذشت زمان کوتاه ، قادر است که توانمندی خود را نشان دهد. در ادامه به نکات خواهیم پرداخت که تمام فروشندگان حرفه‌ای فارغ از نوع کسب‌وکار به آن توجه می‌نمایند و این عامل موفقیت آن‌هاست .

۴روش برای افزایش درامد یک فروشگاه

۱- نتایج را برای افزایش درامد فروشگاه در نظر بگیرید

بعضی صاحبان فروشگاه ها فقط طبق روش هایی که فقط شنیده اند از روش هایی استفاده می کنند که نه تنها آنها را با فروش بیشتر رو به رو نمی کند بلکه باعث کاهش مشتریان هم می شود و بعد چند وقت باید فروشگاه خود را تعطیل کنند پس به روش های تبلیغاتی خود بیشتر دقت کنید و حتما از روش هایی استفاده کنید که قبلا تست شده اند یادتان باشد تا جایی که ممکن است از ریسک کردن پرهیز کنید عاقلانه ترین کار همیشه بهترین کار است اگر در محلی که زندگی می کنید به صورت پخش تراکت تبلیغ کرده اید و جواب گرفتید هرگز آن را رها نکنید اگر با تبایغات اینترنتی جواب گرفتید همان کار را ادامه دهید

توجه توجه: اگر به میزانی که تبلیغ می کنید از آن تبلیغ پول در می آورید آن را ادامه دهید زیرا ممکن است در کوتاه مدت برای شما سود نداشته باشد اما در بلند مدت برای شما سود های کلانی خواهد داشت زیرا مردم را با کسب و کار شما آشنا می کند .

۲- محل کسب و کار خود را عاقلانه انتخاب کنید

شاید هیچ موضوعی از تعیین محل فروشگاه شما برای افزایش فروش شما مهم نباشد بگذارید با یک مثال توضیح دهیم

فرض کنید شما می خواهید یک مغاره سوپر مارکت را در یک محله بخرید یا یک مغازه را بخرید و آن را به یک سوپر مارکت تغییر کاربری دهید و شما فقط به موقعیت مکانی آن مغازه دقت میکنید که مثلا سر خیابان باشد خوب این بسیار عالیست اما شما به چند نکته بسیار کوچک توجه نکرده اید در مجاورت مغازه ای که خریده اید یک فروشگاه زنجیره ای قرار دارد که تقریبا همیشه تخفیف می گذارد و از شما بسیار شناخته شده تر است در رو به روی مغره شما یک سوپر مارکت دیگر است که حدود۲۰ سال است در آن محل کسب درامد می کند خوب با این شرایط باخت شما در جنگ فروش قطعیست

پس همیشه سعی کنید در مکانی کسبو کار خود را راه اندازی کتید که بازار یا اصطلاحا ا اقیانوس آن کسبو کار در آن محل سرخ نباشد برای این منظور حتما کتاب استراتژی اقیانوس آبی را مطالعه کنید.

۳- برای فروش بیشتر فروشگاه حتما لازم نیست همیشه تخفیف بگذارید

بعضی از صاحبان فروشگاه های تازه تاسیس که هیچ ایده ای برای بالا بردن فروش خود ندارند سعی می کنند با تخفیف های غیر معقول و همیشگی مشتری جمع کنند این کار ممکن است باعث جذب اولیه مشتری ایرانی شود اما تحقیقات نشان می دهد در بلند مدت این تخفیفات باعث صدمه به فروشگاه شما می شود همیشه سعی کنید با مناسبت تخفیف دهید زیرا اگر همیشه تخفیف دهید مشتریان شما ممکن است فکر کنند که محصولات شما بنجل است و از شما خرید نکنند .

نکته: تخفیف گذاشتن برای هر فروشگاهی از نان شب واجب تر است زیرا امروزه تخفیف دادن یک لطف نیست بلکه به یک وظیفه تبدبل شده است .

پس تخفیف بگذارید اما با دلیل وبرهان مثلا به مناسبت تولد امام عصر (عج) %۲۰ درصد تخفیف بگذارید .

تذکر : تخفیف بیش از حد نه تنها جذب کننده نیست بلکه دفع کننده نیز هست تا جایی که ممکنه است نخفیف بالای %۴۰ به کسی ندهید.

۴- چشمان مشتری را با دیزاین و استایل فروشگاه خود خیره کنید

احتمالا برخی فروشگاه ها را دیده اید که وقتی از در مغازه وارد می شوی یک حس عالی توعم با نشاط را به شما منتقل می کند دیزاین آن فروشگاه چشمان شما را خیره و شما را مدهوش می کند و شما دوست دارید هر چقدر که در توان دارید از آن مغازه خرید کنید راستش را بخواهید آن فروشگاه از یک جادو برای جذب مشتریانش استفاده می کند جادویی به اسم دکوراسیون داخلی فروشگاه این جادوی قدرت مند می تواند رهگذر خیابان را به مشتری و مشتری را به خریدار تبدیل کتد

این جادو را حتما در فروشگاه خود دخیل کنید برای این کار می توانید از قفسه های مخصوص هر محصول مانند قفسه خشکبار و غلات ، قفسه انواع سبزیجات استفاده کنید .

5 نکته برای معرفی محصول در فروش

چگونه فروشنده میتواند موجب افزایش فروش در فروشگاه گردد :

·- انتظارات خود را معین نمایید.

فروشنده باید هر صبح پیش از رسیدن به محل فروشگاه تمام اهداف آن روز را با خود مرور نماید. امروز به چه موضوعاتی باید رسیدگی نمایید / کدام موارد ذهن شما را مشغول نموده‌اند ؟ آیا امروز می‌خواهم با مشتریان صمیمانه برخورد نمایند و یا کلا حوصله هیچ مشتری را ندارم ؟ یک ضرب مثل است که می‌گوید : ” زباله میاد ، زباله میره” . به این معنا که هر حادثه ، اتفاق و هدف بد و ناخوشایندی که قبل از شروع کار به ذهنمان راه می‌دهیم ، حتما به خروجی کارمان متصل شده ، آن روز را به بدترین شکل ممکن خواهیم گذراند.

حتما با صحنه تصادف وحشتناک در خیابان روبرو شده‌اید ، تعداد زیادی دور آن حلقه زده‌اند. فروشنده‌ای که برای دیدن صحنه و شخص مجروح با اشتیاق به سمت محل حادثه میدوید ، با پای خود و با اشتیاق زیاد به سوی عدم موفقیت فروش در آن روز می‌رود. افزایش فروش در فروشگاه بدون برنامه امکان ندارد.

-به نظم و نظافت ظاهری خود توجه نمایید.

بسیار دیده‌شده که فروشنده هنگامی به فروشگاه می‌رسد تازه یادش افتاده که لباسش چروک ، دکمه لباسش کنده ، صورتش اصلاح‌نشده و یا بدون آرایش است ، دندان‌ها مسواک نشده ، بوی بد پیاز یا سیر مشمئزکننده‌ای فضا را عطرآگین نموده است.

یک فروشنده فروشگاه از فاصله زمانی بین بیدار شدن و خروج از منزل برای آماده نمودن خود استفاده نمی‌نماید ، بلکه شب قبل این موارد محیا نموده است. افزایش فروش در فروشگاه بدون نظم امکان ندارد.

·- مواظب چیزی که میگویید باشید.

فروشنده باید مواظب باشد که چه می‌گوید ، شاید شایعه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی خوانده‌اید و یا اتفاقی که برای ورزشگاه یا بازیگر رخ‌داده است ، برای شما جالب باشد ، اما برای دیگران شاید خیلی مناسب و خوشایند نباشد.

دیده‌ایم که فروشنده‌ها با یکدیگر شوخی‎های لفظی زننده‌ای در حضور مشتریان انجام می‌دهند و به خیال خود ، مشتری متوجه نمی‌شود ! فروشنده نباید فروشگاه خود با محل زندگی شخصی اشتباه بگیرد ، فروشگاه محل بازی نیست ، فروشگاه جایی برای مکالمه بین فروشندگان به زبان محلی نیست ، فروشگاه جایی برای شوخی‌های دستی نیست، فروشگاه جزء محیط نیمه عمومی است که باید به حضور مشتری احترام گذارد. افزایش فروش در فروشگاه بدون ادب حرفه‌ای امکان ندارد.

·- قضاوت نکنید.

فروشنده نباید از روی نحوه پوشش فرد روی پول مشتری حساب نماید و او را قضاوت نماید. این کار باعث می‌شود که فروشنده میزان تلاشش برای جذب مشتری با نوع پوشش مشتری ، متناسب شود. دیده‌ایم که فروشنده به افرادی به لباس محلی و یا حتی معمولی احترام کمتری می‌گذارد تا فردی که با پوشش رسمی وارد فروشگاه شده است ، حال آنکه هر دو مشتری هستند. واحد پول هر دو یکسان است. افزایش فروش در فروشگاه بدون تحلیل منطقی امکان ندارد.

·- فروشنده یک خدمت دهنده است.

فروشنده یک خدمت دهنده به مدیر فروشگاه است که از طریق این خدمت ، محصولات فروشگاه را به مشتری می‌فروشد و در ازای آن حقوق با پورسانتی دریافت می‌نماید. بسیار دیده‌ایم که فروشنده خود را در نقش مدیر فروشگاه می‌بیند و بر اساس برنامه مدیریت عمل نمی‌نماید . این نوع فروشندگان به دنبال راحتی خود هستند و تمایل دارند که دیکتاتوری و راهبری مدیر خود ، شرایط را هرچه بیشتر به سود خود تغییر داده تا مبادا شرایط کار برایشان سخت شود. این فروشنده خودخواه حاضر است ، از خیر تمام مشتریان بگذرد و به خرید هر مشتری ایرادی وارد نماید و عدم فروش خود را توجیه و هرگز نگذارد تا مشکلاتش مشخص گردد. این فروشنده ، خود را پادشاه فروشگاه می‌داند و اگر محصولی به مشتری فروشد ، آن را از روی لطف و بزرگواری خویش می‌داند. افزایش فروش در فروشگاه بدون فروتنی منطقی امکان ندارد.

·- به ارقام توجه نمایید.

تعداد کل مشتریانی که در طول یک روز وارد فروشگاه می‌شوند و تعداد مشتریانی که خرید نموده‌اند را یادداشت نمایید. این دو عدد را مقایسه نمایید. این عدد مثلا ۱ به ۱۰ است ، باید این عدد در روزهای آتی ۲ به ۱۰ یا ۳ به ۱۰ تبدیل شود . در این حالت فروشنده رو به رشد است. اگر این نسبت ۱ به ۱۰ باقی ماند، وجود یا عدم وجود فروشنده برای فروشگاه بی‌تأثیر است. افزایش فروش در فروشگاه بدون تحلیل درست از شرایط کنونی امکان ندارد.

· -چیزی بفروشید که از آن متنفرید.

بدترین محصولی که در فروشگاه دارید و هرگز دوستش نداشته‌اید را انتخاب و بفروشید. نباید سخت باشد. برای این محصول ۵ مشخصه جالب و مشتری‌پسند بیابید و برای فروش آن جدیت به خرج دهید. این باعث می‌شود که تمام پیش‌فرض‌ها و منفی نگری های فروشنده فرو ریزد. این نشان می‌دهد که فروشنده می‌تواند هر چیزی را بفروشد ، تنها برخی فروشندگان نمی‌خواهند به خود سختی داده و یا مدیر فروشگاه را به فروش محصولات سخت عادت داده و توقع مدیر را بالا ببرند.

نکات کلی در جذب مشتری به درون مغازه

۱-برای افزایش فروش بی گدار به آب نزنید.

هیچوقت بدون دلیل و هدف کاری نکنید. یک ارزیابی انجام دهید و از آن یک فهرست در مورد روش هایی که مشتری را جذب نمیکنند؛ بسازید. عالیست! حالا شما میدانید که چه کار هایی را نباید انجام دهید! کارهایی که را که به شما در این مقاله پیشنهاد میدهیم را هم تعیین اولویت کنید. کدامیک بیشترین تاثیر را بر تجارت شما دارند؟ کدامیک سریع ترین تاثیر را بر کار شما میگذارد؟

۲-کسب کار خود را با بقیه تجارت ها مقایسه نکنید.

بسیاری از فروشندگان عادت دارند که سطوح و شرایط تجاری خود را با مغازه های دیگر مقایسه کنند؛ به همین دلیل به سراغ مغازه های دیگر میروند و شروع به تقلیدی کورکورانه از هر آن چه که مغازه های دیگر انجام داده اند، میکنند. نتیجه آن میشود که رنگ دیوار ها از مغازه لوازم خانگی کپی شده و رگال های لباس از فروشگاه های بزرگ و تابلویی شبیه ساندویچ فروش ها!! بی هیچ هماهنگی و هارمونی موجودی!

شما بهتر از هر کس دیگه مغازه و مشتریان خود را میشناسید ترکیبی خلاقانه بر اساس شرایط خود ارائه دهید.

۳-یک اسم یا برند به یاد ماندنی برای مغازه خود انتخاب کنید.

خیلی ساده است که ما کاری را که همه می کنند را انجام دهیم و لوگو و برندینگ های ساده و ابتدایی را انتخاب کنیم؛ آن هم در حالی که تمام کشور های بزرگ و پیشرفته از لوگو و برندینگ هایی استفاده می کنند که توجه های زیادی را جلب میکند و باعث کاهش اهمیت به کسب و کارهای دیگری که این کار را مورد توجه قرار نمی دهند، میشود.

فرض کنید ۲ مغازه در کنار هم وجود دارند و هر دو لباس فروشی هستند. اولی نامش سینوژآ است و از ویترین تا درون مغازه انواع رنگ بنفش به چشم میخورد. تابلوی مغازه سینوژا طراحی گرافیکی خاصی دارد ک تا کنون کمتر دیده اید. مغازه کناری اسمش سیناست هیچ هارمونی رنگی ندارد در ویترینش همه چیز هست و تابلویی دارد که نوشته لباسفروشی سینا! انتخاب خود شما کدام خواهد بود؟ تحقیقات ثابت کرده که فروش سینوژآ بیشتر خواهد بود!!

لوگو یا اسم تجاری شما باید مرتبط با کسب و کارتان باشد. نشانه های فانتزی و متفاوت در تابلو می تواند نظر عابران پیاده را جلب کند. همچنین رنگ های متفاوت تاثیر بسیاری در افزایش مشتری در مغازه دارد.

۴- برای جذب مشتری به مغازه یک ویترین زیبا بچینید.

ویترین هر مغازه گویای محصولات و کیفیت هر مغازه است. حتی خود شما هم هنگام خرید ابتدا به ویترین مغازه توجه میکنید. اگر در یک مکان پر از عابر هستید یک ویترین بزرگ درست کنید. منظره این ویترین باید مثل دعوتنامه شما به عابرها باشد. یک ویترین خوب تزیین شده بازار فروش را برمی انگیزد و باعث کنجکاوی مشتری ها میشود.حتی ممکن است احساسات آنان را نیز درگیر کند و این کار منجر به افزایش مشتری در مغازه شود.

۵-برای مغازه خود محدوده مشخص کنید.

تا حد امکان برای مغازه خود محل پارک و محدوده تعیین کنید. این نشان میدهد که کسب و کار شما به مشتری احترام میگذارد و برای او احترام قائل است. به عبارت دیگر نشانه خوشامد گویی به مشتریست. اگر میتوانید محل پارک را تزیین کنید. میتوانید از هنرهای فانتزی نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که تزیین مناسب محل پارک میتواند نظر عابران را جلب و جذب مشتری کند. محل پارک تا حد امکان نزدیک مغازه باشد و تزییناتتان نیز برای افزایش مشتری در مغازه متناسب با نوع محصولات و کسب و کارتان باشد.

۶-برای افزایش مشتری در مغازه بهترین محصولاتتان را جلوی دید عابرین پیاده بگذارید.

در موارد بالا خواندیم داشتن یک ویترین زیبا خیلی مهم است. حالا باید بدانید علاوه بر دکوراسیون باید محصولات خود را در ویترین قرار دهید. هر روز بهترین محصولات خود را جلوی مغازه بگذارید.برای مثال اگر شما یک فروشنده کفش هستید هر روز بهترین و جدیدترین آنها را جلوی مغازه بگذارید. همچنین ارزان ترین یا گرانترین را نگذارید بلکه مدرن ترین و زیباترین محصولتان را قرار دهید زیرا به این معناست که شما در مغازه تان یک منبع شور و هیجان دارید. سعی کنید مشتری را به وجد بیاورید.

۷-انداختن یک پادری قرمز برای خوش آمد گویی ساده ترین راهکار جذب مشتری به مغازه است.

مشتری های خود را خاص بدانید و با آنها خاص رفتار کنید. یک پادری ساده به همراه “خوش آمدید” در جلوی منطقه پر رفت وآمد، توجه ها را به مغازه شما جلب میکند. مشتری شما باید بداند که شما برای آنها احترام قائلید.برای مثال با وجود محدودیت هایی که در قرن بیستم وجود داشت، یک شرکت قطار مسافربری برای استقبال از مردم یک فرش قرمز مخمل پهن کرد و مشتری زیادی را جذب خود کرد. حتی اگر نمیتوانید یک پادری فراهم کنید با استفاده از خلاقیت خود چیزی را خلق کنید که حواس مشتری به سمت مغازه شما پرت شود.

۸- با ترکیب رنگ و هارمونی رنگ آشنا شوید.

آویزان کردن یک ریسمان پرچم های سه گوش از تیر چراغ برق تا جلوی مغازه شما نظر جالبی است. شما میتوانید آنها را با رنگ های مختلف و زیر قیمت تهیه کنید. کلکی که باید با پرچم ها بزنید این است که آنها را هر یک ماه جایگزین و تعویض کنید تا وقتی زیبا و براق هستند و پاره یا کثیف نشده اند.

رنگ های مختلف میتواند از نظر روانشناسی تاثیرات زیادی روی افراد داشته باشد. انتخاب رنگ بستگی به نوع کسب و کار شما و فصلی که در آن هستید دارد.برای مثال استفاده از رنگ های سرد در فصل زمستان توصیه نمیشود.

۹-ظاهر بیرونی مغازه خود را زیبا نگه دارید.

اگر ساختمان مغازه مال خودتان است ، دیوارهای آنرا مطابق با محصولات فروش در مغازه بسازید و حتما اینکار را بکنید. اگر نمیتوانید به جایش میتوانید یک بنر بلند با رنگ چشمگیر (مثلا رنگ های ملایم و زیبا نه زننده و پر زرق و برق) از سقف تا پیاده رو آویزان کنید به طوری که روی دیوار را بپوشاند و جلب توجه کند.

در بالا بنویسید “ما ارائه دهنده…” و سپس عکس بهترین محصولات یا تولیداتتان را قرار دهید. ودوباره ، هدف بالا بردن قیمت ها و هزینه ها نیست بلکه هدف براورده کردن خواسته و نیاز است.به عرضه و تقاضا توجه کنید و قیمت را ملاک و معیار قرار ندهید. ممکن است شهرداری اجازه آویزان کردن بنر را ندهد؛ اما برسی کنید به طور معمول به شما اجازه میدهند تا ۹۰ روز آنرا روی دیوار به عنوان تبلیغ نگه دارید.

۱۰-جلوی مغازه گل و گیاه بکارید.

نیازی نیست که برای تبلیغات هزینه زیادی کنید زیرا با کمی خلاقیت میتوانید

هم مشتری بیشتری جذب کنید و هم هزینه ها را تا حد امکان پایین بیاورید و خرج های اضافه را حذف کنید.

یکی از موفق ترین رستوران ها در کالیفرنیا هزینه زیادی برای تبلیغات نکرده است اما برای تزیینات هزینه زیادی کرده است. صاحب رستوران دور تا دور رستوران را خاکبرداری و تبدیل به یک باغچه زیبا کرده است. زیرا او میدانست که گل وگیاه چشم های مشتری را جذب خواهد کرد.
اگر شما چیزی جز پیاده رو جلوی مغازه تان ندارید آنرا گیاه کاری کنید یا چند گلدان گذارید یا گیاه های رنگارنگ مانند قرمز یا زرد بکارید و به آنها آب و غذا بدهید.، همیشه از آنها مراقبت کنید و مرطوب نگهشان دارید.

۱۱-از منابع طبیعی استفاده کنید

باد منبع طبیعی و قابل دسترسی است.اگر میتوانید از آن استفاده کنید برای مثال چند بادکنک تهیه کنید. زیرا هزینه زیادی ندارد. میتوانید از بادکنک های عروسکی استفاده کنید. اگر منظره بادکنک عروسکی برای شما یا بقیه جالب نیست میتوانید از بادکنکهای ساده و هلیومی نیز استفاده کنید.

۱۲- چالش ایجاد کنید.

میتوانید با ایجاد چالش هایی نظیر با حل این پازل یک پازل هدیه بگیرید مردم را به اجتماع در محدوده فروشگاه خود ترغیب کنید. واضح است که شلوغ بودن این ایده را در ذهن دیگر عابرین ایجاد میکند که یا شما در کارتان خیلی خوب هستید یا چیز خاصی دارید و این عمل به شکل زنجیره وار تکرار میشود!

تشخیص مشتریان واقعی برای فروش بهتر

راهکارهای افزایش فروش سوپرمارکت

به دلیل سود پایین اجناس سوپرمارکت، صاحبان سوپرمارکت برای کسب سود مناسب، باید میزان فروش را افزایش دهند. برای افزایش فروش سوپرمارکت علاوه بر متقاعد کردن مشتریان برای خرید از فروشگاه شما باید آن‌ها را به خرید اقلامی که برای خرید آن‌ها برنامه‌ریزی نکرده‌اند نیز تشویق کنید.

-استفاده از تبلیغات و تخفیفات برای افزایش فروش سوپرمارکت

اولین مرحله در افزایش فروش سوپرمارکت این است که مصرف‌کننده را متقاعد کنید تا وارد مغازه شوند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ از تبلیغات هفتگی و مداوم در روزنامه‌ها برای معرفی محصولات خاص استفاده می‌کنند. اگر توان تبلیغات در نشریه‌های محلی را ندارید، می‌توانید از تبلیغ فروشگاه خود با همکاری فروشگاه‌های غیر رقیب مثلاً خرازی‌ها استفاده کنید و تراکت تبلیغاتی خود را به آن‌ها بدهید تا به مشتریان خود بدهند. همچنین می‌توانید از توزیع تراکت در مناطق پر رفت و آمد در حوالی سوپرمارکت خود استفاده کنید. اما این تبلیغات باید حاوی نکات جذابی باشد که مشتریان را مشتاق به حضور در سوپرمارکت کند.

برای جذابیت بیشتر سوپرمارکت برای مصرف‌کنندگان لازم است از پیشنهادهایی از جنس تخفیفات نیز در فروشگاه خود استفاده کنید. برای مثال در تراکت‌های تبلیغاتی خود به ارائه تخفیف برای محصولات خاص و برای مدت محدود اشاره کنید. همچنین بهتر است برای جلب وفاداری مشتریان امتیازاتی را برای مشتریان وفادار خود قائل شوید؛ این امتیازات می‌تواند تخفیف روی سبدهای خرید و یا ارائه خدمات متفاوت مثل ارسال سبد خرید به درب منزل باشد.

-هر از گاهی جای اجناس را تغییر دهید

هر یک ماه یا دو ماه یک بار، جای اجناس محبوب را تغییر دهید تا خریداران حین جستجو برای یافتن کالاهای مدنظر خود با سایر کالاها نیز مواجه و تشویق به خرید شوند. هنگام تغییر جای اجناس حتماً تابلوهای فروشگاه را تغییر دهید تا مشتریان بتوانند راه خود را پیدا کنند و به محصولات موردنظر برسند. تغییر خوب است، اما بهتر است مشتریان اذیت نشوند.

-ارتفاع ردیف اجناس متناسب با چشم باشد

اجناس را طوری قرار دهید که کالاهای جذاب برای کودکان در ردیف‌های پایین و نزدیک سطح چشم آنها باشند. این کار باعث می‌شود تا کودکان از والدین بخواهند تا آن محصول را برای آنها خریداری کند و والدین نیز معمولاً در این صورت، با احتمال بیشتری کالای مورد علاقه کودک را می‌خرند. کالاهای که به برنامه‌ریزی خرید نیاز ندارند مانند آدامس و آب‌نبات را نزدیک سطح چشم در مقابل صندوق قرار دهید تا توجه بزرگسالان را به خود جلب کنند.

-از سبدهای خرید بزرگتر استفاده کنید

سبد خرید بزرگتر این پیام را به خریداران القاء می‌کند که سقف بودجه آنها تمام نشده است و همچنان پول برای خرید دارند.

-محصولات مکمل را در کنار هم قرار دهید

از بعضی از قسمت‌های قفسه‌های فروشگاه برای ایجاد محصولات گروهی و مکمل استفاده کنید. این محصولات می‌توانند یک وعده غذایی را تشکیل دهند. برای مثال، نان روغنی، توت‌فرنگی و خامه را در کنار هم قرار بدهید تا مشتری به خرید هر سه تشویق شود. اسپاگتی، سس، پنیر پارمزان و نان‌های فانتزی را در کنار هم قرار بدهید تا ایده پخت غذای راحت را در ذهن خریدار ایجاد کنید.

-از استراتژی قیمت‌گذاری زیان در کالاهای محبوب استفاده کنید

یکی از جالب‌ترین راه‌های افزایش فروش سوپرمارکت استفاده از استراتژی قیمت‌گذاری زیان در کالاهای محبوب است. در این استراتژی برای جذب مشتری، چند محصول پرطرفدار و محبوب در قیمت‌ پایین‌تر به فروش می‌رسند. برای مثال، درحالیکه تغییری در قیمت سایر کالاهای خود نداده اید ،شیر را با قیمتی کمتر از قیمت رقبای محلی عرضه کنید تا مصرف کنندگان بیشتری به خاطر خرید آن به فروشگاه شما رجوع کنند ،حال این مشتریان علاوه بر شیر به محصولات دیگری هم نیاز دارند که چون قیمت شما برای سایر محصولات مساوی با رقباست،مصرف کنندگان ترجیج می دهند در همین فروشگاه سایر خرید هایشان را انجام دهند مگر آنکه محصول با کیفیت مورد نظر مصرف کنندگان در آن فروشگاه وجود نداشته باشد.دراین تاکتیک از طریق افزایش حجم فروش به سود می رسید. برای به‌کارگیری این استراتژی، به صورت چرخشی از کالاهایی مانند شیر، نان و تخم‌مرغ استفاده کنید.

-نمونه‌های رایگان ارائه دهید

اگر یک محصول جدید می‌فروشید، در ویترین نزدیک کالاها، نمونه‌های رایگان ارائه کنید. مثلاً یک پنیر جدید را با نان و همراه سبزی به مشتریان خود پیشنهاد کنید تا جذب آن محصول شوند. برای اجرای این استراتژی می‌توانید با تأمین‌کننده‌های مختلف همکاری کنید و محصولات جدید آن‌ها را برای نمونه ارائه دهید.

 

منبع:

setarehforoosh

atgo

sales

bvapp

shelfino

pakhshoghab

وب سایت دناکو

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت