تبلیغات چیست ؟ اهداف تبلیغات کدامند ؟ جایگاه تبلیغات در فروش چیست ؟ اهمیت تبلیغات در چیست ؟ انواع تبلیغات کدامند ؟ روش های تبلیغات چه هستند ؟ تبلیغات و بازاریابی چه تفاوتی با هم دارند ؟ مراحل ساخت کمپین های تبلیغاتی کدامند ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع پرداخته می شود.
تبلیغات چیست؟
تعریف تبلیغات
تبلیغات، آمیختهای است از صنعت و هنر، نیز وسیلهای برای اطلاع رسانی صحیح و یا غلط، تبلیغات، صنعت و دانشی است گسترده که از علوم دیگر در آن بسیار یافت میشود؛ به عبارتی دیگر، تبلیغات، مجموعهای از دانش های متفاوت است که توسط آن میتوان اطلاعاتی را به جامعه القاء کرد.
در کتاب ها و متون مختلف، تعاریف متفاوتی از عنوان و مفهوم تبلیغات آمده است، که در تمامی آن تعاریف، اشتراکاتی وجود دارد، این اشتراکات شامل موارد زیر عبارتند از:
تبلیغ، عبارت از یک ارتباط غیر شخصی است
میبایست برای آن پول پرداخت شود
از طریقه رسانه های مختلف انجام میپذیرد
برای متقاعد ساختن یا تأثیر بر اذهان افراد صورت میپذیرد
با توجه به تعاریف فوق میتوان تبلیغات را این گونه تعریف نمود:
تبلیغات عبارت است از ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول یا خدمت از طریق حامل های مختلف، در مقابل دریافت وجه برای مؤسسات انتفاعی یا غیرانتفاعی، یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شدهاند.
در زبان انگلیسی، تفاوت بین دو واژه (Advertisement) و (Advertising) کاملاً روشن است؛ اولی به معنای ارائهی یک متن یا مطلب یا برنامه رادیویی یا تلویزیونی و … یا حاوی اطلاعات تبلیغ شدنی، و دومی به معنای رشته یا تخصص یا فعالیت تبلیغ کردن. در زبان فارسی نیز تفاوت بین دو واژه “آگهی ” و “تبلیغات ” کاملاً روشن و مشخص میباشد.
در زبان انگلیسی، در فن روزنامهنگاری و زبان محاورهای، علامت اختصاری Ad به جای Advertisement به معنای تبلیغ به کار میرود. (این مورد را شما در صفحه اول گوگل هم میبینید)
بازاریابی چیست؟
مجموعه فعالیت های شما برای آموزش و تشویق افراد به انتخاب خدمات یا محصولات شما در میان رقبا را بازاریابی می نامیم. بازاریابی در واقع شامل بخش هایی کوچکتر مانند نحوه تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی خدمات و محصولات و جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری مجدد با شما می شود. مجموعه این فعالیت ها شما را در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی یاری خواهد کرد. (Marketing)
تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟
پس از تعریف و شناخت هر یک از این دو مفهوم، درک بهتری نسبت به تفاوت آنها خواهیم داشت، تبلیغات در عمل بعنوان بخشی از فرآیند بازاریابی عمل می کند و مستقل از آن نخواهد بود. وظیفه تبلیغات معرفی قسمت مشخصی از خدمات شما بوده و به معنی تعیین استراتژی های لازم برای نحوه، زمان و مکان معرفی محصولات است.
برای مثال تعیین نحوه تبلیغات شما در میان گزینه هایی مانند روزنامه ها، سایتهای اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون برعهده بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل قرار گرفتن این تبلیغات را نیز شامل میشود. تبلیغات پرهزینه ترین بخش در بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
فرض کنید که بازاریابی یا همان مارکتینگ را بعنوان یک کیک در نظر بگیریم، در اینصورت این کیک از برشهایی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:
- شناخت بازار
- شناسایی مشتریان هدف
- تعیین استراتژی فروش
- خدمات پشتیبانی
- ارتباطات کاری
- قیمت گذاری محصولات و خدمات
- تبلیغات
و …
تبلیغات نیز یک برش از این کیک بوده و نقش مهمی در موفقیت شما دارد، ولی برای دست یابی به بیشترین بازدهی هماهنگی کافی بین آن و سایر بخش های بازاریابی لازم است. فرآیند بازاریابی نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و میزان بازدهی آن در بلند مدت قابل اندازه گیری است.
اهداف تفصیلی تبلیغات
بطور تفصیلی، میتوان اهداف تبلیغات را به قرار ذیل تقسیمبندی کرد:
- اهداف اطلاع رسانی
- آگاه کردن مشتری از محصول جدید
- پیشنهاد استفاده جدید از محصول (موارد استفاده جدید یک کالا)
- آگاه کردن بازار از تغییر قیمت
- آگاه کردن مشتری از قیمت های جدید محصول
- آگاه نمودن مشتری در زمینهی طرز کار محصول
- توصیف و تشریح خدمات موجود برای محصول
- تصحیح برداشت های غلط مشتریان
- کاهش ترس مشتریان
- ایجاد تصویری مناسب برای شرکت
- اهداف ترغیب مشتریان
- ایجاد ترجیح نسبت به محصولات و خدمات شرکت در نزد مشتریان
- تشویق و ترغیب مشتری برای خرید محصولات شرکت به جای خرید از رقبا
- تغییر و تصحیح ادراک مشتری نسبت به ویژگی های محصول
- تشویق مشتری برای اتخاذ تصمیمات فوری در خرید محصول
- تشویق مشتری برقراری تماس تلفنی با بخش فروش و بازاریابی شرکت
- یادآوری به مشتری در این مورد که ممکن است محصول و خدمات در آینده مورد نیاز باشد
- یادآوری به مشتری که محصولات و خدمات را باید از کجا خریداری کند
- یادآوری محصول در ذهن مشتری به هنگامی که عرضهی در خارج از فصل استفاده رخ داده باشد
- حفظ و نگهداری جایگاه محصول در ذهن مشتری
تبلیغات نامرئی یا تبلیغات غیر آشکار
به شیوهای از ” تبلیغات غیر مستقیم ” که آگهی دهنده، پیام خود را به گونهای طراحی میکند که از حاشیه های پایین گستره شنوایی و بینایی مخاطبان بهره گیرد تا ضمیر ناخودآگاه آنها را متأثر سازد، بدین منظور، از شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی توأم استفاده میشود.
حاشیه های پایین گسترهی شنوایی شدتی، شامل صداهای در حدود چند دسی بل بوده که در شرایط معمولی شنیده نمیشود؛ و حاشیه های پایین گسترهی شنوایی بسامدی، شامل صداهای دارای بسامد کمتر از 20 هرتز است. در سال 1979، در چند فروشگاه زنجیرهای آمریکایی، در نوار موسیقی متداول در فروشگاه ها، صدای ضبط شدهی “من دزدی نمیکنم!” را با شدت صوتی کم در هر چند ثانیه به موسیقی اضافه کردند، به طوری که حس شنوایی خودآگاه آن را دریافت نمیکرد؛ طبق ادعا، نتیجه این شد که در مدت نه ماه، تعداد سرقت ها در فروشگاه ها به 37 درصد کاهش یافت.
حاشیه های پایین گسترهی بینایی، عمدتاً شامل تشخیص ناخودآگاه صحنه های نمایشی گذرا در مدت زمان کوتاه است. چشم انسان، صحنه های نمایشی را که مدت زمان آنها کمتر از حدود یک دوازدهم ثانیه باشد (مثلاً یک بیستم ثانیه)، نمیتواند تشخیص دهد.
تبلیغات نامرئی ، در احساس خودآگاه تأثیر ندارد، اما ممکن است بر احساس خودآگاه به ویژه که این نوع آگهی را میتوان به دفعات و به طور نا آشکار در رسانه های صوتی و تصویری و اینترنت قرار داد، تأثیر بگذارد. گزارش های پراکندهای وجود دارد که بیان میکند ترکیبی از شگردهای تبلیغات نامرئی و نگاره سازی و روانشناسی میتواند در رسانه های چاپ نیز مورد استفاده قرار گیرد، و تصاویری رسم گردد که احساس ناخودآگاه انسان را متأثر کند. مطابق گزارش های تائید نشده، در برخی از رسانه های کشور های صنعتی و در برخی از تبلیغات فراملی از این شگرد ترکیبی برای منظور های تاثیرگذاری جنسی بر مخاطبان آگهی استفاده میشود.
جایگاه تبلیغات در فروش
هر سازمان برای جهت دهی افکار عمومی، در جهت ایجاد نگرش های مثبت با بهرهگیری از ابزار تبلیغات ، قادر است سه قالب رفتاری ذیل را اعمال نماید:
- ایجاد انگیزه های لازم به منظور حفظ و نگهداری نگرش های مثبت در گروه های اجتماعی دارای نگرش مطلوب، نسبت به عملکرد سازمان
- ایجاد تغییرات نگرشی در گروه های دارای نگرش های بی تفاوت و ایجاد انگیزه در جهت تغییرات مثبت
- برنامهریزی در جهت شناسایی گروه های دارای نگرش های منفی و مخالف و ایجاد تغییرات لازم در نگرش این افراد در جهت مثبت
البته این نکته را نمیتوان نادیده گرفت که گروه های دارای نگرش های منفی، از نظر روانی، گرایش های لازم برای پذیرش تغییر را دارای هستند؛ زیرا نگرش های منفی این گروه ها، حاصل نیازهای سرکوب شده و توقع های بی پاسخ این افراد از سازمان است. به عبارت دیگر، با یک برنامهریزی دقیق، شناسایی نیاز ها و خواستههای آنان و تلاش در جهت تأمین نیاز های معقول گروه های مخاطب دارای نگرش منفی، خواهناخواه انگیزه های لازم برای تبدیل و تغییر ایجاد مینماید. آنچه حائز اهمیت است، مسئولیت حفظ و نگهداری یا ایجاد تغییر در نگرش های گروه های مخاطب هر سازمانی است که بر عهده روابط عمومی سازمان مزبور بوده، و همین تشکیلات (روابط عمومی)، از جمله ابزار تبلیغات است که شیوه های اجرایی آن با توجه به نتایج حاصل از بررسی ها و پژوهش های لازم تعیین گردیده، و مورد بهره برداری قرار میگیرد.
دسته بندی تبلیغات براساس میزان نفوذپذیری
ATL = Above The Line همانند تبلیغات تلویزیون، رادیو، روزنامه و…
BTL = Below The Line همانند تبلیغات فروشگاه ها، اسپانسرینگ، بیلبورد و ….
TTL = Through The Line درواقع همان تبلیغات یکپارچه و 360 درجه می باشد. یعنی استفاده همزمان از BTL و ATL.
این قسم از تبلیغات(TTL) بیشتر به منظور برندسازی مورد استفاده قرار می گیرد. برای بخش مشخصی از بازار هدف تعریف می شود و در مقایسه با BTL و ATL بسیار هدفمندتر طراحی و اجرا میشود، و ROI بهتری دارد.
تبلیغات در گذشته به عنوان شکل یک طرفه ارتباطات بازاریابی در نظر گرفته می شد، که دریافت کننده پیام در موقعیتی نبود که فوراً نسبت به پیام واکنش نشان دهد. که این مورد نیز با ظهور و پیشرفت فن آوری اطلاعات در حال تغییر است. برای مثال، امروزه تکنولوژی تا حدی پیشرفته شده که مخاطبان را قادر می سازد با زدن یک دکمه اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا برنامه مورد علاقه شان به دست آورند. در حقیقت، انتظار میرود در آینده ای بسیار نزدیک تبلیغات از حالت ارتباط یک طرفه خارج شده و به مدلی تبدیل شود که تعاملات برند و مخاطب در آن به شدت بالا است. تعاملات برندها و مخاطبینشان بر روی شبکه های اجتماعی مثالی واضح بر این ادعاست.
ویژگی دیگری که در طول تکامل تبلیغات، به شدت در حال تغییر است، این منظر از تبلیغات است که میتواند بلافاصله برای کالاهایی که تبلیغ می شوند، تقاضا ایجاد کرد. در واقع، مشتری میتواند به محض دیدن تبلیغی، آن محصول را خریداری کنند، و هرچه رسانه ها از طریق تبلیغات بیشتر به مخاطبان اجازه تعامل با پیامی که به مخاطبان فرستاده میشود را بدهند، توانایی تبلیغات برای تحریک تقاضا، بهبود خواهد یافت.
اهداف اصلی تبلیغات (Advertising)
افزایش آگاهی از برند به منظور توسعه جایگاه برند در بازار هدف و فروش بیشتر
ترغیب کردن بازار هدف به انجام دادن آنچه که هدف از تبلیغات برند است. (در واقع هدف از تبلیغات ایجاد تشویق بازار هدف به امتحان محصول و یا خرید آن است. برند با انجام تبلیغات، بازار هدف را ترغیب به انجام عملی می نماید که هدف اصلی برند از تبلیغات بوده است.)
توسعه و تثبیت جایگاه برند در اذهان بازار هدف، جذب مخاطب بیشتر و جلوگیری از افزایش نرخ پرش مشتریان فعلی.
سه مورد فوق از اصلی ترین اهداف تبلیغات هستند و سایر اهداف تبلیغاتی از این سه مورد نشات می گیرند.
اهمیت تبلیغات چیست؟
در دنیای امروز تبلیغات هم برای مشتریان و بازار هدف سودمند است و هم موجب بهبود کسب و کار برندها میشود.
تبلیغات با دادن آگاهی و اطلاعات در مورد محصول و خدمات به مشتری در تصمیم گیری و انتخاب به آنها کمک می کند. تبلیغات هوشمندانه حتی میتواند به بیان تفاوت ها و تمایزات محصولات و خدمات برندها بپردازد.
براین اساس مشتریان بازار هدف باتوجه به نیازشان و بودجه ای که دارند راحت تر میتوانند محصول و یا خدمات مورد نظرشان را انتخاب نمایند. برندهای پیشرو در دنیای امروز میدانند که هرآنچه که در تبلیغاتشان در مورد محصولات بیان می کنند باید واقعی باشد، در غیر این صورت این تبلیغات به نوعی به ضدارزش برای برند تبدیل خواهد شد. براین اساس کسب و کارها برای پیشی گرفتن از رقبا در بازار باید محصول بهتر با کیفیت و ویژگی های برتر را توسعه و از طریق تبلیغات به بیان آن بپردازند که این امر به بهبود و توسعه جایگاه آنها در بازار کمک می کند.
در حالی که تبلیغات در سرتاسر جهان یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی محسوب می شود، سازمان های بازاریابی نقش متفاوتی در تبلیغات بازی می کنند.
برای بعضی از کسب و کارها امکان دارد تبلیغات در ابعاد کمی انجام شود و به جای آن بودجه ترفیع بر روی موارد دیگری از ارتقا مانند فروش شخصی توسط تیم فروش، هزینه شود. برای برخی از برندهای کوچک تبلیغات ممکن است شامل تبلیغات گاه به گاه یا فصلی و در مقیاس بسیار کوچک، مانند تبلیغ در قسمت های کوچکی از بخش های طبقه بندی شده در روزنامه های محلی باشد.
اما بیشتر کسب و کارهای موفقی که جدا از کوچک و بزرگی سایزشان بر تبلیغات برای تحقق سه هدف اصلی ذکر شده آن تکیه می کنند، اکثرا نسبت به رقبایشان موفق تر هستند و از جایگاه بهتری در بازار هدف برخوردارند. اینگونه شرکت ها برنامه های بازاریابی مدونی دارند که تبلیغات بخشی از آن است.
انواع تبليغات
تبلیغات به هر نوع فعالیتی گفته میشود که با هدف اطلاع رسانی آنچه که مورد نظر تبلیغ دهنده است انجام میشود.
- تبلیغات برای برندسازی
- تبلیغات برای معرفی خدمات و محصولات
- تبلیغات برای ترغیب مردم به شرکت در برنامه های اجتماعی مانند انتخابات
- تبلیغات سازمان های دولتی برای اطلاع رسانی
- تبلیغات برای یک شهر یا کشور توریستی
- تبلیغات برای تغییر نگرش مردم به سوی مثبت یا منفی در مورد موضوع های خاص
- تبلیغات فرهنگی ، دینی و مذهبی
- تبلیغات در تمام دنیا از دیر باز انجام میشده است اما به مرور زمان روش های
- تبلیغاتی تغییر کرده است و روز به روز پیشرفته کرده است. با پیشرفت روش های
- تبلیغاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی تبلیغ دهنده توانسته اند تعدادی بیشتری از مردم را هدف تبلیغات خود قرار دهند . هر روز روش هایی جدید برای تبلیغات هدفمند ایجاد شده تا ما بتوانیم تبلیغ مورد نظرمان را برای مخاطبان خود بفرستیم تا هزینه های آن کمتر و بازخودش بیشتر شود .
تبلیغات تجاری
تمرکز ما در این بخش بروی اطلاعات در مورد تبلیغاتی تجاری است . هدف ما از تبلیغات تجاری ، کسب درآمد بیشتر است .
مدیران کسب و کار های مختلف برای افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر قطعا باید تبلیغ کنند . اما از آنجایی که همه روش های تبلیغاتی به هر حال شامل هزینه هایی هست و ضمنا تاثیر گذاری انواع تبلیغات بروی کسب و کار های مختلف متفاوت است ، پس ما باید با علم تبلیغات آشنایی بیشتری داشته باشیم .
انواع روش های تبلیغات ؛
تبلیغات را میتوانیم به دو روش تبلیغات سنتی ( غیر اینترنتی ) و تبلیغات مدرن ( اینترنتی ) تقسیم کنیم .
-تبلیغات سنتی
- طراحی و پخش کارت ویزیت ، کاتالوگ ، تراکت
- تبلیغات در بیلبورد های سطح شهر
- تبلیغات تلویزیونی یا همان تیزر تبلیغاتی که در شبکه های مختلف تلویزیون پخش میشود
- شرکت در نمایشگاه های مرتبط با صنعت و معرفی برند در غرفه های نمایشگاهی
- آگهی در مجله ها و روزنامه ها
- بازاریابی تلفنی و بازاریابی حضوری
- ارسال پیامک تبلیغاتی
-تبلیغات مدرن اینترنتی و بازاریابی آنلاین
- تبلیغات در سایت های پربازدید بصورت تبلیغات بنری ثابت و تبلیغات کلیکی
- تبلیغات در گوگل
- رپورتاژ آگهی در سایت های خبری پربازدید
- سئو سایت برای رتبه اول گوگل
- تبلیغات در موبایل
- تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند تبلیغات در تلگرام و اینستاگرام و …
- ایمیل مارکتینگ
نکات مهم برای انتخاب بهترین نوع تبیلغات
آشنایی با انواع تبلیغات و انتخاب بهترین نوع تبلیغ
سپردن کار های تبلیغاتی به یک یا چند آژانس تبلیغاتی حرفه ای
تعرفه تبلیغات باید با توجه بازخوردش به صرفه باشد
شناخت مخاطبان و شناخت کم هزینه ترین و موثر ترین روش برای اطلاع رسانی بهتر به مخاطبان
بررسی مدت اجرای تبلیغات و مدت زمان تاثیر گذاری آن و دریافت بازخورد مورد نظر
تبلیغات بصورت کمپین ؛ تبلیغ و آگهی توسط روش های مختلف برای دستیابی به بهترین نتیجه
کانون تبلیغاتی چیست
کانون تبلیغات یا شرکت تبلیغات یا همان آژانس تبلیغاتی به مجموعه ای گفته میشود که مجری یک یا چند نوع تبلیغات است .
انتخاب بهترین شرکت تبلیغاتی میتواند تاثیر بسیار بالایی بروی موفقیت تبلیغات شما داشته باشد . یک شرکت تبلیغاتی یا شرکت دیجیتال مارکتینگ معتبر میتواند با خلاقیت در طراحی محتوای تبلیغاتی و اجرای بهترین کمپین تبلیغاتی ، برند شما در سطح وسیعی به شهرت برساند و مخاطبان بیشتری را به سمت خرید از کسب و کار شما هدایت کند.
انتخاب بین تبلیغات آنلاین و آفلاین،(تفاوت این نوع تبلیغات در چیست؟)
هر کسی که راغب به اجرای تبلیغات میباشد به این فکر میکند که تبلیغات انلاین یا تبلیغات افلاین ؟ بیشتر موارد بالا در حوزه تبلیغات آفلاین هستید همانطور که مشخص است این نوع تبلیغات روش توزیع و انتشار محتوایشان متفاوت هست و از انجایی که از روشهایی مانند تبلیغات تلویزیون،رادیو و … استفاده میشود در مقابل تبلیغات آنلاین هیچ نوع ابزاری برای اندازه گیری برای بهبود تبلیغ ندارند.مزیت تبلیغات انلاین میتوان به موارد زیر اشاره داشت :
1.داشتن مخاطبین هدف به تعداد زیاد
2.قابل اندازه گیری بودن نتایج آن
3.قابلیت انتشار توسط افراد
4.راحتی در تولید و انتشار تبلیغات
5.هزینه کمتر نسبت به تبلیغات سنتی با بازدهی قابل توجه
و کلی مزیتهای دیگر که بیشتر کسب و کارهای آنلاین را به سمت تبلیغات آنلاین (دیجیتال مارکتینگ ) را سوق میدهد.
ساخت برنامه تبلیغاتی (کمپین تبلیغاتی)
در مدیرت تبلیغات ، مجموعهی عملیات برنامهریزی شده برای تبلیغ کردن یک موسسه یا کالاهای آن را برنامه تبلیغاتی یا کمپین تبلیغاتی میگویند.
کمپین تبلیغاتی توسط دفتر تبلیغاتی یا یک شخص یا گروه که وظایف دفتر تبلیغاتی را انجام میدهد، تدوین و اجرا میشود؛ و در واقع، سازمانبندی داخلی دفتر تبلیغاتی برای اجرای کمپین تبلیغاتی است.
در الگوی سیستمی مدیرت تبلیغات، برنامهی تبلیغاتی، عنصر نیست، بلکه خروجی عنصر دفتر تبلیغاتی است؛ مثلاً یک دفتر تبلیغاتی فرضی، که دارای سازمان داخلی متشکل از چند مدیریت است، یک ورودی شرح وظایف تبلیغات و یک خروجی برنامه تبلیغاتی دارد.
مراحل کمپین تبلیغاتی
هر برنامه تبلیغاتی _ بسته به اوضاع و نوع بازار و مخاطبان تبلیغات _ ممکن است به روش مخصوص به خود انجام شود؛ اما به طور کلی، بر اساس الگوسازی سیستمی و تعریف دفتر تبلیغاتی، در همه کمپین های تبلیغاتی، مراحل کم و بیش مشابهی طی میشوند که عبارتند از:
-ارزیابی بازار
در این ارزیابی، مشخص میشود بازار یا مشتریان کالای عرضه شدنی چه خصوصیاتی دارد، و عکسالعمل رقبای تبلیغاتی با مشاهده و آگاهی از برنامه تبلیغاتی، چگونه پیش بینی میشود.، “سهم از بازار “فعلی آگهی دهنده چقدر است، و چه نکاتی را میتوان به عنوان عوامل بزرگ و کوچک فهرست کرد که در تعیین استراتژی ارزیابی بازار کاربرد داشته باشد، نیز ممکن است از آمار های مؤسسات پژوهشی تبلیغات استفاده شود.
-تعیین هدف های تبلیغات
وظایف هر یک از قسمت های دفتر تبلیغاتی در این مرحله طرح ریزی میشود. مثلاً سهم از بازار مطلوب و مورد درخواست آگهی دهنده چقدر است؟
-محاسب و تعیین بودجه تبلیغات
با توجه به مراحل قبلی، باید تعیین گردد که چه بودجهای برای تبلیغات و بازدهی بیشینه ایجاد میکند؛ مثلاً، مراجعه به درب منزل مشتریان، تقریباً به بودجهای نیاز ندارد، اما تبلیغات در تلویزیون بسیار گران است.
-طرح ریزی گروه خلاقیت
تدوین برنامهای برای کار گروه خلاقیت، از دقیق ترین و ظریف ترین قسمت هایی است که در همین مرحله باید انجام گیرد؛ مهمترین اشتباه ها نیز در این مرحله انجام میشود، و اشتباه در این مرحله، ممکن است منجر به ایجاد بدهکاری و ورشکستگی گردد.
-طرح ریزی رسانه ها یا انتخاب رسانه
در این مرحله به دقت مشخص میشود که با توجه به داده های چهار مرحله قبل، از چه رسانه ها و چه مقدار فضا و زمان، و چند نوبت تکرار باید استفاده شود.
-طرح ریزی گروه طراحی نسخه
در این مرحله، شرح وظایف و برنامه کار طراحان هنری نسخه، تعیین میگردد.
-آزمایش و بازبینی پیش از انتشار نسخه
در این مرحله، از شیوه های مختلف نظرسنجی استفاده میشود، تا مشخص گردد که آیا از نسخه های مزبور استقبال خواهد شد، و چگونه؛ همچنین در این مرحله، ممکن است برخی از امور به مراحل قبلی بازگردانده و از نو اجرا شوند.
-طرح ریزی برای گروه تولید
در این مرحله، نسخه ها و دستور العمل ها به گروه تولید داده میشود، تا متون چاپ، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، آگهی های خیابانی، آگهی های پستی و غیره، تولید یا به اجرا گذاشته شوند؛ نیز ممکن است امور اجرایی این مرحله، خارج از موسسه و توسعه فرد یا افرادی انجام گیرد که احتمالاً هیچ تخصصی در تبلیغات ندارند.
پس از اجرای مراحل قبلی، کار به پایان نمیرسد، و بسته به نوع قرارداد، برای برنامه تبلیغاتی ممکن است اموری همچون نظارت…، تصحیح خطاها، گسترش دادن برنامه تبلیغاتی، مقابله با برنامه تبلیغاتی رقبای تازه، و…، انجام شود.
لازم به ذکر است که در کلیهی مراحل برنامهی تبلیغاتی یک گروه به نام گروه هماهنگی، امور مربوط به مدیرت کلی و هماهنگسازی گروه های مختلف را به عهده دارد؛ همچنین، گروه یا شخصی، امور پاسخگویی به اربابرجوع را عهده دار میشود، که ممکن است در کار گروه های دیگر نیز تأثیر داشته باشد.
تکنیک های خلق آگهی های تبلیغاتی
مدیران خلاقیت، طراحان و مشاوران تبلیغات، از شیوه های گوناگونی برای طراحی و ساخت آگهی های برند مورد نظر خود استفاده میکنند. شاید بتوان به طور کلی تکنیک ها و شیوه های خلق و تولید آگهی را به سه بخش تقسیم کرد:
- ایده محور (هوشمند نما- منطق گرا)
- دیده محور (قدرت نما- حس گرا)
- ایده و دیده محور (ترکیب هر دو روش)
آگهیایده محور: در شیوه ایده محور، تأکید بر تأثیر بروی فکر مخاطب است. در این شیوه، نقش تصویر کمرنگ است بطوریکه اگر همان ایده بصورت شفاهی برای مخاطب بیان شود، بیش از نیمی از تأثیر خود را برجای خواهد گذاشت، پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل خواهد کرد. در این روش، برداشت مخاطب از هوشمندی یا لااقل هوشمندنمایی برند، بر ذهن او تأثیر گذاشته، و او را ترغیب و جذب نموده، و زمان ماندگاری پیام آگهی بر ذهن او را افزایش میدهد. اگر هیجانی نیز در مخاطب ایجاد شود، ناشی از درک مفاهیمی است که به یاری ذهنش به آنها دست یافته و از شوق دستیابی به چنین تفکری و نیز حس مشترک میان خود و پیام دهنده، به هیجان آمده است.
در این تکنیک، خلاقیت حرف اول را میزند، و گرافیک، صرفاً در خدمت دستیابی به ایدهی، پیام و مفاهیم خلق شده قرار میگیرد؛ به گونهای که در صورت اجرای ضعیف آگهی، اگر چه پیام بطور کلی توسط مخاطب دریافت میشود، اما او را به افسوس وا میدارد که چرا چنین پیام زیبایی با چنین ضعفی بیان شده است.
آگهی دیده محور: در این روش، تأکید آگهی دهنده بیشتر بر تأثیر روی احساسات مخاطب و در نتیجه اجرای آگهیای است که از طریق بصری به مخاطب منتقل میشود. کیفیت تصویر و توانایی بالایی طراحی آگهی، حرف اول را میزند، و دقیقاً همین کیفیت است که مخاطب را مجذوب میسازد. تماشای تصاویر مختلف، کمک زیادی به رسیدن به ایده هایی در این قالب مینماید. اکثر آگهی هایی که طراح و گرافیست آن، شخص مدیر خلاقیت بوده، از این تکنیک پیروی نموده است.
تصویر استفاده شده در آگهی بواسطه کیفیت ویژهای که دارد، مخاطب را به هیجان میآورد، و این امر ناشی از قدرت برند و یا لااقل قدرت نمایی آن است، و همین باعث ماندگاری آن در ذهن میشود. اگر چه گاهی تصاویر بکار رفته در آگهی های خلق شده آن گونه تأثیرگذار است که مخاطب نام برند و هدف او را فراموش نموده و فقط جذابیت تصویر را به ذهن میسپارد.
ایده و دیده محور: به طور کلی در هر چیز، میانه روی مناسب و توصیه شده است؛ اگر چه افراط و تفریط در تبلیغات بسیار توصیه شده (زیرا به جلب توجه کمک میکند)؛ اما میانه روی در تبلیغات نیز میتواند به معنای استفادهی توأمان از افراط و تفریط باشد؛ دو روش فوق، میتواند هم به هوشمندنمایی و هم به قدرت نمایی برند کمک کند، و در نتیجه هم بر فکر و هم بر احساسات مخاطب تأثیر مطلوب بگذارد؛ اما خود ایده ها گاهی ذاتاً “ایده گرا ” یاد ” دیده گرا “هستند که باعث ایجاد رویکرد های مختلفی در خلق آگهی ها میگردند. در واقع هیچ مدیر خلاقیت یا طراح آگهی، ابتدا سبک را انتخاب نمیکند، بلکه خود ایده ممکن است ذاتاً “منطق گرا “یا “حس گرا “باشد و روش اجرا را معطوف به یکی از روش های فوق نماید.
منبع:
virgool
websima
virlan
mediaad
modireforosh
denako.ir
پاسخ دهید