کارافرینی اینترنتی چیست ؟ اصول شروع کارافرینی اینترنتی کدامند ؟ آیا کارآفرینی اینترنتی به سرمایه نیاز دارد ؟ چگونه پیشرفت کسب و کار اینترنتی خود را بسنجیم ؟ برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به چه چیزهایی نیاز ندارید ؟ ایده های کسب و کار اینترنتی اجرا نشده در ایران کدامند ؟ مزایا و معایب کسب و کارهای اینترنتی چه هستند ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.
کارآفرینی اینترنتی
کارآفرینی اینترنتی چیست؟
ویکی پدیا یک کارآفرین اینترنتی را تحت عنوان یک کارآفرین، مالک، بنیانگذار و مدیر یک کسب و کار مبتنی بر اینترنت تعریف میکند که با ریسک پذیری و نوآوری، درآمدزایی میکند. بنابراین، بزرگترین تفاوت بین کارآفرینان این است که کارآفرین اینترنتی، از اینترنت برای کسب درآمد بهره میگیرد، درحالی که روال کاری کارآفرینان سنتی بر پایه اینترنت نیست. البته این به مفهوم عدم استفاده کسب و کارهای غیر اینترنتی از اینترنت نیست، بلکه بدان معناست که درآمد آنها از اینترنت به دست نمیآید.
اصول شروع کارآفرینی اینترنتی
آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که در منزل خود بنشینید و با داشتن یک وب سایت و چند ساعت کار در روز بتوانید درآمدی بیشتر از یک کارمند به دست آورید؟
اگر میخواهید این فکر را عملی کنید پس باید به فکر راهاندازی کسب و کاری اینترنتی باشید. انجام آن نیز نیازمند برنامهریزی و پیروی از اصولی است که ما در زیر برایتان شرح میدهیم:
1- میزان استقبال از محصولتان را ارزیابی کنید.
در ابتدا باید در مورد ایده کاریتان تحقیق کنید و ببینید که آیا محصول مورد نظر شما خواهان دارد یا نه. برای این کار هم باید دقت کنید که نظرات اطرافیانتان برای شما کاربردی ندارد، چون آنها میخواهند از شما حمایت کنند و قطعاً از فکر شما استقبال میکنند که این موضوع باعث گمراهی شما خواهد شد. پس حتماً به دنبال منابع مؤثر بروید.
2- استراتژی کاری خود را مشخص کنید.
یک کارآفرین اینترنتی باید بداند که چگونه برای تبلیغات هزینه کند. محصول خود را به صورت درست قیمت گذاری کند. میزان نفوذ و تسلط رقبای خود در بازار را بداند. طریقه جذب مشتریان جدید را بداند. عوامل مؤثر در موفقیت خود را شناسایی کند. حال با این دانستهها میتوانید برنامهای واقعی برای کسب و کار خود چیده و به شیوهای صحیح و قدرتمند وارد بازار شوید.
3- باید از رقبایتان متفاوت باشید.
قطعاً محصول شما تنها توسط شما در اینترنت به فروش نخواهد رسید. همچنین قیمت محصول شما نیز نمیتواند با دیگر رقبایتان تفاوت زیادی داشته باشد. پس شما باید خدمات خود را به گونهای منحصر به فرد ارائه دهید تا بتوانید مشتریان را به سمت خودتان جذب کنید.
4- احتمال نیاز به افزایش سرمایهگزاری را در نظر داشته باشید.
جدا از میزان استقبال و محبوبیت محصولتان، شما باید سرمایه کافی برای رقابت در بازار داشته باشید. نکته مهم در این موضوع، پیشبینی مبلغی بالاتر از برآورد اولیهتان برای مقابله با شرایط پیشرو میباشد که این موضوع میتواند کسب و کار شما را در شرایط بحران نجات دهد.
5- شرایط کاریتان را با زندگی شخصی خود هماهنگ کنید.
همانند سایر مشاغل، کارآفرینی اینترنتی هم سختیهای خاص خود را دارد. اگر شما میخواهید در کنار فعالیت اصلی خود، کسب و کاری اینترنتی هم راه اندازی کنید، بایستی پشتکار زیادی داشته باشید.
جدا از داشتن یک برنامه مشخص کاری، شما بایستی در زمانهای غیر اداری و تعطیلات نیز پاسخگوی مشتریان خود باشید. پس برای اینکه در زندگی شخصی خود دچار مشکل نشوید نیاز به برنامهریزی قبلی دارید.
آیا کارآفرینی اینترنتی سرمایه می خواهد؟
با توجه به ويژگي مجازي بودن كار در اينترنت، بديهي است كه راه اندازي كسب و كار اينترنتي و کارآفرینی در اینترنت نياز به سرمايه گذاري كم تري نسبت به راه اندازي كسب و كارهاي سنتي دارد.
ليكن اين حرف بدين معنا نيست كه بدون سرمايه يا با سرمايه اندك مي توان در اينترنت کارآفرینی كرد. بنابراين لازم است فرد كارآفرين قبل از راه اندازي كاسبي اينترنتي، به فكر روش هاي تامين سرمايه باشد تا در عمل دچار مشكل نگردد.
هدف غايي هر بنگاه اقتصادي اينترنتي، کسب درآمد از اینترنت با خلق ارزش افزوده و خدمت به جامعه است.
پس موفقيت يك كارآفرين اینترنتی با توجه به ميزان درآمدي كه از طريق اينترنت كسب مي كند سنجيده مي شود.
چگونه میزان پیشرفت کسب و کار اینترنتی خود را بسنجیم؟
برای اطلاع از میزان پیشرفت کسب و کارتان، همواره باید آن را با یک شاخص از پیش تعیینشدهای که به آن شاخص عملکردی میگویند، بسنجید. البته باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت در کسب و کار بایستی این شاخص را به صورت دورهای ارتقا داد. این امر شما را مجبور میکند که پشتکار خود را به صورت مداوم افزایش دهید که نتیجه آن رونق کسب و کار اینترنتی شما خواهد بود.
در هر کسب و کار اینترنتی بسته به نوع فعالیت میتوان از یک یا چند شاخص عملکردی به صورت جداگانه و یا تلفیقی استفاده کرد. ما در اینجا تعدادی از این شاخصها را برایتان توضیح میدهیم که به شما کمک میکنند تا از همان زمان شروع کسب و کارتان، پیشرفت خود را سنجیده و برنامههایتان را تجزیه و تحلیل کنید.
– میزان تعامل در وب سایت شما
این معیار مشخص کننده مقدار موفقیت وب سایت شما در زمینه جذب مشتریهای بالقوه میباشد.
– میزان بازدید
این معیار، تعداد بازدید از وب سایت شما را در دوره زمانی خاصی مثل یک روز یا یک هفته یا… نشان میدهد. از بالا بودن این تعداد میتوان نتیجه گرفت که شرایط کاری شما خوب است. البته نمیتوان به صورت کامل روی این عدد حساب کرد، چون برخی از بازدیدکنندگان به صورت تصادفی به وب سایت شما سر میزنند و به لیست مشتریان اضافه نخواهند شد، پس این معیار میزان اندکی خطا با خود به همراه خواهد داشت.
– میزان دقیق بازدیدکنندگان
در معیار قبلی تعدد بازدید یک بازدیدکننده خاص نیز شمرده خواهد شد. ولی در این معیار، اگر یک کاربر چندین بار به وب سایت شما سر بزند فقط بار اول آن ثبت خواهد شد و بازدیدهای بعدی او دیگر شمارش نخواهد شد.
– میزان بازدید مجدد
این معیار تعداد نفراتی را نشان میدهد که بازدید مجددی از سایت شما داشتهاند. پس افزایش این تعداد، نشان دهنده کارایی وب سایت، پیشرفت کاری و جذب مشتریان بیشتر برای شما خواهد بود.
– متوسط میزان زمان صرف شده توسط هر بازدیدکننده
این معیار نشان دهنده زمانی است که هر بازدید کننده در وب سایت شما سپری میکند. در واقع این مورد از معیارهای کلیدی برای سنجش میزان موفقیت شما میباشد، چون میزان جذابیت و مفید بودن مطالب موجود در وب سایت شما برای کاربران را نشان میدهد.
مسیرهای دسترسی مشتریان به وب سایت خود را شناخته و تحلیل کنید.
از کاربردیترین مسائلی که یک کارآفرین اینترنتی باید از آن اگاه باشد، مسیرهای ورود و دسترسی بازدیدکنندگان از وب سایت او میباشد. در اینجا ما 4 مسیر را به عنوان مسیرهای ورودی اصلی بازدیدکنندگان به شما معرفی میکنیم:
- ورود مستقیم
- ورود از لینکهای موجود در سایر وب سایتها
- ورود به کمک موتورهای جستجوگر
- ورود به واسطه تبلیغات شما در سایر وب سایتها
باید توجه داشته باشید که دانستن مسیر ورودی بازدیدکنندگان از وب سایت شما بسیار کلیدی میباشد. البته نباید فراموش کنید که جذب بازدیدکنندگان مؤثر که تبدیل به مشتریان شما بشوند، بسیار مهمتر از داشتن تعداد بالایی بازدیدکننده بیثمر میباشد. پس باید تلاش کنید که با ارائه مطالب خوب، بازدیدکنندگان را به وب سایت خود جذب کنید، در غیر این صورت آنها سریعاً از وب سایت شما خارج میشوند که این موضوع هیچ سودی برای شما به همراه نخواهد داشت.
برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به چه چیزهایی نیاز ندارید؟
1- دانش فنی:
برای اینکه کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید، به دانش فنی نیازی ندارید. یعنی لزومی ندارد صفر تا صد طراحی سایت و برگزاری کمپین های بازاریابی را بدانید و سپس کسب و کارتان را راه اندازی کنید. زمانی که شروع به کار می کنید، خواهید دید که به بسیاری از راهکارها نیازی ندارید، بلکه حرکت کردن باعث می شود که نکات لازم را در مسیر یاد بگیرید. همچنین بد نیست بدانید که با خواندن چند مقاله خوب در زمینه فنی، می توانید با این مباحث به اندازه کافی آشنا شوید.
2- استفاده از ابزارهای متعدد:
استفاده از روش هایی مانند سئو، ایمیل مارکتینگ و… به پیشرفت کسب و کار اینترنتی شما کمک می کند؛ اما نباید خود را در دام ابزارهای متعدد بیندازید. در ابتدای راه، نیازی ندارید که استاد ایمیل مارکتینگ شوید یا تمام ترفندهای سئو را یاد بگیرید. با کمک راهکار فوق العاده این مقاله، بدون استفاده از ابزارهای متعدد و پیچیده، می توانید موفق شوید و مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کنید.
3- سرمایه گذاری کلان:
بعضی از افراد به دلیل نداشتن پول و سرمایه، کسب و کار اینترنتی خود را شروع نمی کنند؛ اما باید بدانید که راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق در گرو سرمایه گذاری های کلان نیست! در ابتدای راه شما به لپ تاپ، اینترنت پرسرعت، زمان کافی و یک ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خودتان نیاز دارید. به تدریج می توانید بودجه لازم برای تبلیغات و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی را به دست بیاورید.
4- ایده عجیب و غریب:
برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان، به دنبال ایده های عجیب و غریب نباشید. اینکه ایده شما تابه حال در هیچ کجای دنیا اجرا نشده باشد، کمی خطرناک است و ممکن است ایده شما آنقدرها هم که فکر می کنید جذاب نباشد و باعث شکست کسب و کار شما شود.
انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی
انواع مختلفی از کسب و کار اینترنتی در فضای وب فعالیت میکنند. برخی از کسب و کارها بسیار عجیب و جالب هستند. در ادامه مقاله میخواهیم راجع به مدلهای کسبوکاری که از اهمیت بیشتر برخوردارند با شما گفتوگو کنیم این مدل کسب و کارها بیشترین درآمد را در فضای کسب و کار آنلاین به دست میآورند.
-فروش کالا
یکی از بهترین مدلهای کسب و کار آنلاین مدل فروش کالا است. در این مدل برخی از شرکتهای تولیدی، یک فروشگاه اینترنتی راهاندازی میکنند. و برای آن شروع به بازاریابی اینترنتی میکنند. نوع دیگر این نوع کسب و کارها این است که فرد یا شرکتی محصولات یک شرکت یا شرکتهایی را برای فروش ارائه کند. این کسب و کارها معمولاً محصولات را خریداری میکنند و در انبار نگهداری میکنند. پس از ثبت سفارش مجصول آن را برای مشتری ارسال میکنند.
مدل جدید کسب و کار آنلاین، مدل بازارچهای است. به عبارتی سادهتر فرض کنید شرکتی یک بازارچه فیزیکی طراحی میکند. در این بازارچه غرفههای متعددی وجود دارد که در هر غرفه شرکتی به فروش محصولات خود میپردازد.
سایت دیجی کالا از دو روش پایانی برای فروش محصولات خود استفاده میکنند
-فروش خدمات
نوع دیگری از کسبوکارهای اینترنتی مربوط به کسبوکارهای خدماتی است. احتمالاً زمانی که میگوییم کسبوکارهای خدماتی انواع خاصی از آنها در ذهنتان میآید. این نوع کسب و کارها محصولی بهطور مشخص برای فروش ندارند اما تخصص خود را به شکلهای مختلف برای فروش به عرصه میگذارند. این تخصص میتواند تمیز کردن آپارتمان باشد، میتواند مشاوره درزمینهٔ بازاریابی باشد. چندان تفاوتی ندارد، هرگاه فرد یا شرکتی بتواند از طریق اینترنت برای خدماتی که عرضه میکند، مشتری جذب و درآمدزایی کند. درواقع وارد حوزه کسب و کار آنلاین خدماتی شده است.
-فروش آموزش و محصولات آموزشی
یکی دیگر از انواع کسبوکارهای اینترنتی مطرح، کسبوکارهایی است که در حوزه آموزشی فعالیت میکنند. افراد متخصص در این نوع کسب و کارها از طریق فروش محصولات دانلودی یا ارائه درس گروهیها همایشها و کارگاههای آموزشی کسب درآمد میکنند.
-فروش تبلیغات
در مشاورههایی که با افراد مختلف درزمینهٔ کسب و کار الکترونیکی داریم. یکی از گزینههای مشترکی که همیشه به آن فکر میکنند. گزینه فروش تبلیغات است. درواقع آنها میخواهند یک وبسایت در یک زمینه مشخص طراحی کنند. و با تولید محتوای مشخص در آن زمینه باعث جذب افراد زیادی به وبسایت خود شوند. و زمانی که ورودیهای آنها به یک عدد قابلقبول رسید. با گذاشتن تبلیغ شرکتهای مختلف به درآمد زایی برسند.
حتماً در اینستاگرام افرادی را دیدهاید که با تولید محتوای ویدیویی بهصورت روزانه، سعی در جذب فالوورهای بیشتری دارند. زمانی که تعداد این افراد به یک عدد قابلقبولی رسید. شروع به گذاشتن پستهای تبیلیغی می کنند.
-کسب و کار اینترنتی فریلنسری (آزادکاری)
یکی دیگر از کسبوکارهایی که امروزه متداول شده است، کسب و کارهای فریلنسری است. نمونه این وبسایت پونیشا و وبسایت انجام میدم است.
در این وبسایتها، افراد متخصص در سایت ثبتنام میکنند. و برای خود یک پروفایل طراحی میکنند. در این پروفایل از تخصص و تجربههای خود میگویند. مشتریها برای انجام پروژهی خود یا آنکه مستقیماً به یک متخصص پیشنهاد همکاری میدهند و یا اینکه پروژهی خود را بصورت مستقل تعریف می کنند.
ایدههای کسب و کار اینترنتی اجرانشده در ایران
اگر با خواندن این عنوان بسیار ذوقزده شدهاید. باید بگویم شما از آن دست از افراد خلاق و باهوشی هستید که میخواهید بهسرعت رشد کنید. اما متأسفانه باید به شما بگوییم: در اشتباه هستید یا حداقل تا حدود زیادی اشتباه میکنید.
زیرا ایده چندان چیز ارزشمندی نیست! بله درست خواندید ارزشمند نیست! حتماً افراد بسیار زیادی را در اطراف خود دیدهاید یا حتی خودتان ایدههای بسیار ناب و جالبی داشتید. اما نتیجهی این ایدهها چه بود و چه شد؟ من به شما میگویم اگر ایده نویی هم ندارید، ابداً مهم نیست! یک ایدهی مناسب که حتی قبلاً پارها انجامشده را به روش درست و پیوسته انجام دهید، بدون شک موفق خواهد شد.
ازآنجهت میگویم ایدهها چندان ارزشمند نیستند که عموم ایدههای نو نیازمند سرمایهگذاریهای بسیار سنگینی هستند. برای مثال فرض کنیم یک فرد عادی ایده اسنپ را ارائه میکرد. فرض کنیم حتی این فرد سایت و اپ اسنپ را نیز طراحی میکرد. بدون شک او نمیتوانست یک اپ با کارایی و کیفیتی که امروزه اپ اسنپ دارد، طراحی کند. بدون شک نمیتوانست مانند اسنپ اینهمه تبلیغات کند. بنابراین شرکت بزرگی میآمد و آن ایده را عملی میکرد و بهسرعت بازار را تسخیر میکرد. بنابراین ایده چندان ارزشمند نیست، بهتر است بهجای ایده پردازی اهل عمل بود و تنها شروع کرد.
کسب و کار اینترنتی در منزل
همانطور که میدانیم نرخ بیکاری در کشور ما بسیار زیاد است. از سوی دیگر افراد زیادی تمایل دارند رئیس خودشان باشند. نه اینکه کارمند یا کارگر کسی باشند. آنها میخواهند یک کسب و کار را با کمترین هزینه ممکن راهاندازی کنند. و سؤال آنها این است که آیا اینکار ممکن است؟ و پاسخ به این سوال بله است. کارهای زیادی ار حتی میتوان در خانه انجام داد و از آنها درآمدزایی کرد.
فرض کنیم شما در یک حوزه متخصص هستید. میتوانید یک وبسایت طراحی کنید و شروع به فروش محصولات آموزشی خود کنید. میتوانید دوره آموزش طراحی وبسایت بگذرانید و با دریافت سفارشهای طراحی وبسایت درآمدزایی کنید. میتوانید سیو یا بازاریابی اینترنتی یاد بگیرید و با دریافت پروژههای مختلف در این زمینه درآمد قابلتوجهی به دست آورید. میتوانید فروشگاه اینترنتی راهاندازی کنید و محصولات شرکتی را به فروش برسانید حتی میتوانید محصولات سایت دیگری را نیز به فروش برسانید و از طریق همکاری درفروش درآمدی کسب کنید.
مزایای کارآفرینی اینترنتی
مزایای گوناگونی در راه اندازی کسب و کاری مبتنی بر اینترنت وجود دارد، ولی اکثر مردم چون دید بسیار کمی از کسب و کار اینترنتی دارند از مزایای آن بیاطلاعند و به سراغ آن نمیروند.
ما در اینجا 6 مزیت کارآفرینی اینترنتی را برای شما معرفی میکنیم و امیدواریم که با مطالعه آنها انگیزه لازم جهت شروع کار در اینترنت را به دست آورید:
1- طیف گستردهای از فرصتهای کاری مبتنی بر اینترنت وجود دارند.
واقعیت موضوع این است که شما میتوانید هر کاری را به صورت آنلاین انجام دهید. شما برای فروش اموال دست دوم خود در اینترنت محدودیتی ندارید. در واقع فرصتهای کسب درآمد در اینترنت بیپایان است. همه کاری که باید انجام دهید این است که کمبودها و نیازهای افراد را شناسایی کنید، یک طرح کاری برای خود تعریف کنید و برای موفقیت تلاش کنید.
برای مثال میتوانیم اسنپ را تحلیل کنیم، همه ما تا حدودی نسبت به اسنپ آشنایی داریم و با آن کار کردهایم و تا حدودی نسبت به آن رضایت داریم، چرا اسنپ با درصد بالایی از رضایت مردم روبرو شد؟ به این دلیل که رفت و آمد یک مسئله مهم برای افراد محسوب میشود و اینکه شما بدون هیچ تماسی و فقط با اینترنت بتوانید مقصد خود را تعیین کنید و در کمترین زمان یک ماشین به دنبال شما بیاید خیلی خوشایند است. پس کسب و کار اینترنتی باید طوری طراحی شود که زمان را تسریع کند، هزینهها را تا حدودی کاهش دهد و افراد را در کوتاهترین زمان به نیازشان برساند.
2- به دنبال رویاها و آرزوهای خود میروید.
با توجه به ماهیت فعالیت در کسب و کارهای آنلاین، میتوانید در زمینه مورد علاقه خود کار کنید. هنگامی که شما یک کارمند هستید، به رشد دیگران در زمینه کاریشان کمک میکنید ولی هنگامی که شما برای خودتان کار میکنید و یا یک کارآفرین هستید، درآمد خود را با انجام کاری که دوست دارید به دست می آورید.
3- پتانسیل درآمدی خود را افزایش میدهید.
یکی از معایب کارمند بودن این است که درآمد شما همیشه محدود خواهد بود، ولی اگر شما برای خودتان کار کنید، میتوانید به همان اندازه که میخواهید، درآمد کسب کنید. البته میزان درآمد شما به نوع کسب و کار و میزان تلاشتان بستگی دارد.
4- ساعات کاریتان را انتخاب میکنید.
اینترنت برای فعالیت در تمامی ساعات روز در دسترس است. بنابراین، شما میتوانید ساعت کاری خود را انتخاب کنید. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که در شرایط واقعی، ساعات کار شما تا حد زیادی توسط مشتریان و شرایط کاریتان تعیین میشود.
5- خدمات اینترنتی قابل ارائه به مشتریان پیشرفت کرده است.
فضای آنلاین به شما امکان میدهد که خدمات بینظیری را به مشتریان خود ارائه دهید. شما به واسطه آنلاین بودن، از انعطاف پذیری بالایی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود از طریق کانالهای مختلف از قبیل شبکههای اجتماعی، ایمیل و همچنین برنامههای پیام رسانی برخوردار خواهید بود.
6- کاهش هزینه شروع و انجام یک فعالیت
کسب و کار مبتنی بر اینترنت باعث کاهش و صرفه جویی هزینههای سنتی مدیریت کسب و کار خواهد شد. به عنوان مثال، شما مجبور نیستید برای ملاقات با مشتریان خود هزینه رفت و آمد پرداخت کنید. لازم نیست فاکتورهای کاغذی چاپ کنید. و اگر مدل کسب و کار شما اجازه بدهد، شما حتی نیازی به فضای اداری هم ندارید و تمام کارکنان شما میتوانند دورکار باشند.
مشکلات و محدودیتهای کارآفرینی اینترنتی
1- قوانین
هنگامی که شما به صورت اینترنتی کار میکنید، اگر کاربرانی از کشورهای مختلف به وب سایت شما دسترسی داشته باشند، شما ملزم به رعایت قوانین آن کشورها هستید. کسب و کار اینترنتی شما تحت قوانین حریم خصوصی، قوانین حق چاپ و تکثیر در سراسر جهان و قوانین مالیاتی محل شرکت شما بستگی دارد. اگر محصولاتی دارید که نباید در دسترس افراد زیر سن خاصی قرار گیرند، برای ادامه کار وب سایت خود باید قوانین آنها را در نظر بگیرید. با توجه به موارد گفته شده بایستی در هنگام ساختن وب سایت، با یک مشاور حقوقی مشورت کنید.
2- عدم اعتماد
مصرف کنندگان معمولاً در هنگام خرید اینترنتی بسیار محطاتانه رفتار میکنند. برای جلب اعتماد مشتریان میتوانید از سازمانهای امنیتی آنلاین تأییدیه دریافت کنید. هنگامی که شما یک کسب و کار اینترنتی را راه اندازی میکنید، نمیتوانید به صورت حضوری با مشتریان ارتباط برقرار کنید، بنابراین باید برای ایجاد اعتماد از شیوههای دیگری استفاده کنید. حتی با تمام اقداماتی که برای جلب اعتماد انجام میدهید، باز هم بخشی از مردم ممکن است برای ارائه اطلاعات پرداخت خود در اینترنت احساس خوبی نداشته باشند.
3- تقلید و الگوبرداری
از آنجایی که روزانه میلیونها نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی دارند، بسیار مهم است که از ایجاد رقیب برای خود جلوگیری کنید. یکی از مشکلات کارآفرینی اینترنتی این است که دیگران میتوانند ایدههای موجود در وب سایت شما را برای خود بردارند. باید توجه داشته باشید که اگر یک کسب و کار اینترنتی موفق ایجاد کنید، احتمال زیادی وجود دارد که کسی سعی کند آن را کپی کرده و مشتریان شما را به سمت خودش بکشاند. در واقع ناتوانی شما در محافظت از ایدههایتان یکی دیگر از مشکلات کارآفرینی اینترنتی میباشد.
4- دشواری گسترش روابط
با وجود اینکه کارآفرینی اینترنتی میتواند درهای ورود به بازارهای موجود در سراسر جهان را باز کند، اما گسترش روابط تجاری با مشتریان خارج از کشور بسیار دشوار است. در حالیکه شما در ایران زندگی میکنید، احتمالاً فرصتی برای دیدار با مشتری در ژاپن یا استرالیا نخواهید داشت. درست است که تکنولوژیهایی مانند ویدئو کنفرانس به شما امکان میدهد تا افراد را از طریق صفحه رایانه ببینید، ولی قطعاً این ارتباط، تأثیر ملاقات حضوری را نخواهد داشت.
5- حریم خصوصی و نگرانیهای امنیتی
حتی اگر شما اقدامات احتیاطی مانند راهاندازی یک صفحه پرداخت امن برای خرید مشتریهای خود را انجام دهید، باز هم ممکن است افرادی سیستم شما را هک کرده و اطلاعات شخصی شما را سرقت کنند. این مورد ممکن است شامل تخلیه حسابهای بانکی مشتریان شما و یا سرقت هویت آنها نیز بشود.
6- محدودیتهای برخی از کسب و کارها
برخی از انواع کسب و کارها ممکن است برای اینترنت مناسب نباشد، به خصوص اگر برای خرید محصولات نیاز به استفاده از حواس باشد. به عنوان مثال، اگر محصول شما چیزی مثل عطر باشد، شما برای توصیف آن در اینترنت مشکل خواهید داشت. چون همیشه افرادی هستند که ترجیح میدهند بعد از دیدن و لمس یک محصول آن را بخرند؛ محصولاتی مانند خودرو، لباس، کفش، مبلمان و …
12 نکته برای کمک به موفقیت شما به عنوان یک کارآفرین اینترنتی
حالا که تعدادی از مزایای کارآفرینی اینترنتی را به شما معرفی کردیم، میخواهیم چند مورد برای کمک به موفقیت شما نیز مطرح کنیم:
1- پشتکار داشته باشید.
حتی اگر در مرحلهای از کار خود دلسرد شدید، بسیار مهم است که به تلاش برای رسیدن به هدف خود ادامه دهید. علاوه بر این، مهمترین ویژگی شخصیت یک کارآفرین موفق، داشتن پشتکار و ثبات قدم است.
2- کمبودهای بازار را پیدا کنید.
از خانه بیرون بزنید و شرایط بازار را بررسی کرده و نیازهای فعلی آن را شناسایی کنید. به دنبال نقاط ضعف در کالاهای موجود فعلی برای نیازهایی مانند راههای کاهش وزن و جلوگیری از پیری بروید و کم و کاستهای تولیدات موجود در بازار را پیدا کنید. شما نباید تمرکز خود را فقط بر روی شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر یا … بگذارید. برای دستیابی به شانس بیشتر در کسب موفقیت، بایستی ریسک پذیر باشید و کار جدید انجام دهید.
3- ابتکار به خرج دهید.
یک کارآفرین اینترنتی موفق همواره باید خود را از دیگران متمایز کند. افراد به دنبال کارآفرینان متخصص میگردند و شما باید همان متخصصی باشید که آنها به دنبالش هستند. شما میتوانید با ساخت یک وب سایت حرفهای تخصص خود را نشان دهید. وب سایتی بر پایه اعتماد و اطمینان بسازید. در دنیای کسب و کار اینترنتی، ایجاد حس اعتماد و اطمینان، از هرچیزی با ارزشتر است.
4- یک مدل اجرایی برای کسب و کار تهیه کنید
یک مدل کاری، شبیه به مسیر از پیش برنامهریزی شده یک هواپیما برای رسیدن به مقصد میباشد. این مسیر از پیش تعیینشده علاوه بر تعیین مسیری که هواپیما باید از آن عبور کند، به خلبان و مهندسین پرواز نیز در محاسبه مقدار سوخت مورد نیاز برای رسیدن هواپیما به مقصد کمک میکند. اگر مسیری از پیش تعیینشده وجود نداشته باشد، ممکن است که هواپیما به مقصد خود نرسد..
همچنین بایستی در مورد زمینه کاری خود تحقیقات کاملی انجام دهید. ایده کاری شما ممکن است به نظر سود آور باشد، اما تا زمانی که در مورد افراد مشغول در این زمینه تحقیق نکرده باشید، نمیدانید که در کجای کار قرار دارید.
باید بدانید که اگر شما کارکرد و مدل کسب و کار خود را درک نکردهاید و شرح کاری برای خودتان تعریف نکردهاید، نمیتوانید اهداف از پیش تعیینشده خود را بدست آورید.
5- اجازه دهید کسب و کارتان رشد و تکامل پیدا کند.
تجربیات شخصی نشان داده است که باید انعطاف پذیر بوده و اجازه دهید قالب کسب و کار شما همگام با فضای اینترنت که همیشه در حال تغییر است، تکامل پیدا کند.. نیاز مشتری تغییر میکند؛ بنابراین، به منظور به روز بودن برندتان، بایستی اجازه دهید که چارچوب کسب و کار شما تغییر کند. به عبارت دیگر، واجب است که نیازهای مخاطبان هدف خود را در اولویت قرار داده و کسب و کار خود را در راستای برآورده سازی این نیازها تغییر دهید.
6- فنون کسب و کار را یاد بگیرید.
برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، بایستی دورههای کسب و کار و مدیریت را بگذرانید، چون پیشرفت در تجارت نیاز به آموزش دارد. به آموزش تجارت نیاز دارید. البته چون در کسب و کار اینترنتی شما رئیس خود هستید، نیازی به گرفتن مدرک دانشگاهی برای ارتقا ندارید و فقط گذراندن دورههای آموزشی برای شما کفایت میکند.
همچنین شما باید مهارت اولیهای نیز در استفاده از کامپیوتر داشته باشید که بتوانید آسیبهای وارده احتمالی به کسب و کارتان را برطرف کنید. در غیر این صورت شما بایستی از خدمات شرکتهای بازاریابی اینترنتی استفاده کنید که احتمالاً هزینههای زیادی برای شما در پی خواهد داشت.
7- کسب و کار خود را ثبت کنید.
اولین گام برای حضور در کسب و کار اینترنتی این است که DOMAIN خود را ثبت کنید. باید سعی کنید که این نام جذاب و با زمینه کاری شما مرتبط باشد. سپس یک HOST دریافت نمایید.
در مرحله بعد بایستی کسب و کار اینترنتی خود را ثبت کرده و برای آن یک مجوز رسمی از دولت بگیرید. مرحله بعدی، ساخت یک وب سایت است که گامی مهم برای یک کارآفرین اینترنتی میباشد و باید مطمئن شوید که استفاده از آن برای شما و مشتریانتان آسان باشد. بازدیدکنندگان باید بتوانند بدون دریافت پیام خطا در وب سایت شما بچرخند و اطلاعاتی را باید درباره کسب و کار شما بدانند، مشاهده کنند.
8- اضافه کردن ویژگیهای کاربر پسند
سبد خرید یا زیرساختهای دیگر را در وب سایت اضافه کنید. یکی از نیازهای مهم تبدیل شدن به یک کارآفرین اینترنتی موفق، قرار دادن ابزارهای مورد نیاز درون وب سایت است. شرایطی را برای مشتریان فراهم کنید تا بتوانند خرید خودشان را به راحتی انجام دهند.
از نظرسنجیها برای پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کارتان استفاده کنید. هر کسب و کاری نیاز به روشی برای پیگیری فروشها و شناسایی مخاطبان هدف دارد. ابزارهای جامع وب میتوانند یک طرح بازاریابی پیشرفته را به شما ارائه کنند. از ویژگیهای وب استفاده کنید تا نیازهای مشتریان خود را برطرف کنید.
برنامههای تلفن هوشمند را گسترش دهید. این بعد از کسب و کارهای اینترنتی به سرعت در حال رشد است و شما باید خود را با آن تطبیق دهید.
9- کنترل و بهینه سازی هزینههای تبلیغاتی
تبلیغات را به صورت مناسب انجام دهید. نیازهای تبلیغاتی برای هر کسب و کار اینترنتی متفاوت است. اینکه دقیقاً بر روی همان چیزی که کسب و کارتان نیاز دارید دست بگذارید، بخش بزرگی از موفقیت شما به عنوان یک کارآفرین اینترنتی را تضمین میکند. با این حال، یک ایده خوب این است که مشتریان اینترنتی بالقوه را در همان جایی که آنها فعالیت میکنند، هدف قرار دهید، پس بایستی برای خرید فضای تبلیغاتی در موتورهای جستجو، وب سایتها و برنامههای دیگر، هزینه کنید.
برای اطلاع از سایر وب سایتهایی که مشتریان شما بازدید میکنند، به تجزیه و تحلیل ارائه شده توسط موتورهای جستجوی مشهور نگاه کنید. این اطلاعات به شما میگوید مشتریان شما به چه وب سایتهایی سر میزنند، چه چیزی را در وب سایت شما جستجو میکنند و خیلی موارد دیگر. حتی وب سایتهای دیگری را که بازدید میکنند، به شما نشان میدهد. شما میتوانید از این اطلاعات برای سرمایه گذاری در تبلیغات خود استفاده کنید.
همچنین میتوانید از شبکههای اجتماعی هم به عنوان روشی رایگان و آسان برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید.
و در نهایت بایستی تبلیغ فیزیکی را هم اضافه کنید؛ زیرا بسیاری از کاربران که به طور منظم از اینترنت استفاده نمیکنند و برای شناساندن کسب و کار خود به آنها نیاز به راههای دیگری دارید که تبلیغات فیزیکی یکی از آنهاست.
10- همه مراحل کاری شما بایستی به صورت خودکار عمل کند.
از فن آوریهای جدید استفاده کنید. مردم هنگام خرید محصولات یا کالاها به صورت اینترنتی، به دنبال آن هستند که همه کارها به صورت خودکار انجام شود. ابزارهای اینترنتی گستردهای وجود دارند که شما میتوانید برای رفع این نیازتان از آنها استفاده کنید. سیستمهای ثبت سفارش و تحویل خودکار، سیستم پرداخت مطمئن و کاربر پسند، و سایر روشهای مورد استفاده، به شما کمک میکند که شما بتوانید به صورت شبانه روزی از کسب و کار خود درآمد کسب کنید.
11- فعالیتهای خود را برون سپاری کنید.
برون سپاری یکی از عناصر کلیدی برای هر کارآفرین اینترنتی است. شما میتوانید با صرف هزینه کم از دستیارهای مجازی کمک بگیرید. شما میتوانید از سایتهای مخصوص به منابعی عالی از کارکنان با مهارتهای تخصصی در حسابداری، مدیریت پایگاه داده، میزبانی وب، نوشتن مقاله و غیره دست پیدا کنید. سعی کنید وظایف کاری خود را به دیگران محول کرده و خودتان بر روی فعالیتهای اصلی کسب و کارتان تمرکز کنید.
12- با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
با مخاطبان آنلاین خود ارتباط برقرار کرده و این اتصال را محکم کنید.. از تمایلات و احساسات آنها در تولید محتوای وب سایت خود استفاده کنید. نظرات در مورد محصولات، نظرات درج شده در وبلاگ، صفحات تبادل نظر و مطالعات موردی، منابعی عالی برای درج در بانک اطلاعاتی شما هستند.
بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی
برای شروع یک کسب و کار اینترنتی، باید بهترین ایده هارا بررسی نموده و از بین بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی ایده ای مناسب را انتخاب کنیم . ایده انتخابی باید با تخصص و مهارت ما متناسب باشد و ما قادر به انجام آن باشیم بعد از مشخص شدن ایده باید بدانیم که چگونه باید آن ایده را پیاده سازی کرده و راه اندازی نماییم قبل از بررسی این موارد باید ابتدا بدانیم که کسب و کار اینترنتی چیست و به چه نوع کسب و کارهایی ، کسب و کار اینترنتی می گویند. به طور کلی به کسب درآمد از طریق اینترنت و هر نوع فعالیتی که منجر به کسب درآمد از اینترنت شود را کسب و کار اینترنتی گفته می شود . کسب و کار اینترنتی به کسب و کاری گفته می شود که صاحب اصلی آن کسب و کار خودتان باشید و از طریق آن کسب و کار درآمد ثابت و پایداری داشته باشید هر چند که ممکن است محصولات یا خدمات سایر شرکت یا شخص دیگری را بفروشید.
-ساخت سایت دوره های تخصصی آنلاین:
ایجاد سایت آموزش تخصصی در حوزه هایی که بستر لازم را برای آن فراهم نموده اید می تواند یکی از بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی باشد شما می توانید مربیان متخصص در حوزه های مختلف را به استخدام درآورید و افرادی که خواستار کسب اطلاعات از طریق مربیان متخصص هستند می توانند با آنها از طریق سایت شما ارتباط برقرار کنند این آموزش ها می تواند بصورت مستقیم و غیر مستقیم باشد شما می توانید با این ایده که یکی از بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی می باشد از علم و دانش متخصصان استفاده کنید و محتوای آنلاین و آفلاین ایجاد کنید و آن را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید و در سایت منتشر کنید افرادی که خواستار این محتوا هستند به ازای پرداخت هزینه می توانند محتوا را دانلود نمایند و این کار باعث کارآفرینی برای مربیان و متخصصان می شود و هم اینکه شما می توانید از این طریق منتفع شوید محتوای آموزشی می تواند بصورت پی دی اف ، فایل های صوتی ، فایل های ویدئویی، کتاب ،مقاله و … باشد.
-ایجاد سایت ساخت اپلیکیشن های کاربردی :
امروزه تلفن های هوشمند همه جا وجود دارند و تقاضا برای داشتن برنامه های کاربردی خلاقانه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند بنابرین شما می توانید از این ایده که یکی دیگر از بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی می باشد استفاده کنید شما می توانید با جذب متخصصان و تولیدکنندگان اپلیکیشن های کاربردی ، برنامه های مورد نیاز و پرمخاطب را تولید کرده و به فروش شما می توانید علاوه بر اپ کاربردی برنامه های سرگرمی و بازی تحت اندروید نیز با استفاده از تیم نرم افزاری که دارید بسازید و از این طریق نیز کسب درآمد کنید اکثر افرادی که دارای گوشی های همراه هستند خواستار برنامه سرگرمی و بازی هستند و رغبت زیادی به این نوع از برنامه ها نشان می دهند بنابرین شما می توانید با تولید بازی تحت اندروید درآمد بالایی را کسب نمائید.
-طراحی سایت فریلنسری:
طراحی سایت فریلنسری ، یکی دیگر از بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی می باشد شما با اجرای این ایده می توانید برای بسیاری از فریلنسرها شغلی مناسب را بیابید ، شما می توانید از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی نیاز های کارفرمایان را بیابید و به نحوی کارفرمایان را با سایت و قابلیت های سایتتان آشنا کنید شما می توانید پروژه هایی که کارفرمایان خواستار انجام آن هستید را در معرض دید فریلنسرها قرار دهید تا آنها براساس تخصص شان پروژه مورد نظر را انتخاب و نسبت به انجام آن اقدام کنند .
-طراحی سایت تولید محتوا:
تولید محتوا از عناصر اصلی یک وب سایت می باشد و یک سایت با تولید محتوا بهینه می شود در حقیقت محتوایی که در یک سایت گذاشته می شود هدف اصلی موتورهای جستجو از جمله گوگل می باشد بنابراین اکثر سایتها نیاز دارند تا برای بهتر دیده شدن سئوی سایت خود را بالا ببرند برای این منظور اکثراً تولید محتوای سایت را به افراد خبره در این حوزه می سپارند بنابری این ایده یکی از بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی می باشد شما می توانید با ایجاد سایت تولید محتوا نویسنده سایت و تولیدکنندگان محتوا را استخدام کنید و به ازای سفارشات و انجام سفارش توسط تولید کننده محتوا به آنها کارمزد بدهید گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ارزیابی و رتبه بندی سایت ، محتوای آن را بررسی می کنند.
-ایجاد سایت همکاری در فروش شرکت ها:
شما جهت کسب درآمد از اینترنت می توانید با فروش محصولات سایتهای دیگر پورسانت های عالی دریافت کنید به این ترتیب می توانید بدون هیچ سرمایه ای درآمد زایی کنید این روش کسب درآمد از اینترنت یکی از بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی می باشد شما خیلی راحت تر از اون تصویری هست که فکرش رو میکنید بدون هیچگونه هزینه ای اعم از هزینه ارسال پستی و هزینه تولید و هزینه انبارداری و … این کار را انجام دهید کافی است سایتی طراحی کنید و افرادی که در این حوزه فعال هستند جذب کنید و با تیم قدرتمند خود سایتها را جهت یافتن مشتریان یاری نماید و به ازای آن پورسانت بگیرید.
-ایجاد سایت امانت فروشی
شما در راستای کسب درآمد از اینترنت می توانید وب سایت امانت فروشی آنلاین راه اندازی بکنید امانت فروشی یکی دیگر از بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی می باشد شما می توانید با مارکت های مطرح و افرادی که بصورت مستقیم محصولاتشان را عرضه میکنند و یا کسانی که به صورت آنلاین تمایل به همکاری نشان می دهند قرارداد ببندید و محصولات اون شرکت ها و مارکت ها رو در سایتتون قرار بدین و کسب درآمد کنید در این روش کسب درآمد از اینترنت نیازی به کالا ندارید – هزینه تولید و نگهداری و انبارداری بر عهده شما نمی باشد شما فقط مدیر هستید و ضامن پرداخت بصورت امن هستید شما در این حوزه کسب درآمد از اینترنت به صورتهای مختلف امکان پذیر است 1- دریافت حق عضویت 2- دریافت حق درج کالا 3- تبلیغات بنری و متنی 4- پورسانت از فروش
-ایجاد وب سایت مجله تخصصی آنلاین :
ایجاد وب سایت مجله تخصصی یکی دیگر از بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی می باشد شما جهت تولید این وبسایت نیاز به متخصص در این حوزه دارید شما می توانید با استفاده از تخصص این افراد ، اطلاعات تخصصی به روز ایجاد کنید . پس از ساخت این وبسایت ، مخاطبان بیشتری خواهید داشت ، مطالب را به دقت انتخاب کنید و آن را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید .کسب درآمد از اینترنت با استفاده از این روش که یکی از بهترین ایده های کارآفرینی اینترنتی می باشد بصورت زیر می باشد
1- گذاشتن تبلیغات شرکت ها و موسسات
2- مصاحبه و فروش مصاحبه
3- همکاری در فروش محصولات ، می باشد
منبع:
modireweb
farsibiz
modiranevip
ostadeweb
karjol
denako.ir
پاسخ دهید