مشاوره مدیریت و کسب و کار

مشاوره فروش و بازاریابی

ضرورت مشاوره فروش و بازاریابی برای شرکت ها در چیست ؟ هدف مشاور بازاریابی چیست ؟ چه زمانی به مشاوره فروش و بازاریابی نیاز است ؟ مزیت های همکاری با یک تیم برجسته مشاوره بازاریابی کدامند ؟ نقش مشاوره بازاریابی در فروش تجاری چیست ؟ نکاتی که برای جذب مشاوره بازاریابی باید دانست چیست ؟ رابطه مشاور فروش با بازاریابی چیست ؟ وظایف مشاور فروش در نمایشگاه ها و کمپین های تبلیغاتی چیست ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.

کسب و کار

مشاوره فروش و بازاریابی

مشاوره فروش یکی از قدیمی ترین راه های افزایش کسب درآمد در محیط پر رقابت بازار کار می باشد. اما می توان گفت که با روش های قدیمی مشاور فروش، امروزه دیگر نمی توان زیاد در بازار کار رقابت کرد. خیلی از مواقع دیده ایم که شرکت هایی وجود دارند که دارای زمینه مالی قدرتمندی هستند اما در زمینه مشاوره فروش و بازاریابی زیاد قدرتمند نیستند. به همین دلیل گاها در بازار رقابت شکست می خورند. به دلیل اینکه مشاور فروش نقش بین شرکت و مشتری را ایفا می کند، می تواند در سودآوری شرکت نقش اساسی را ایفا نماید. در اغلب موارد مشاوره فروش به صورت ساعتی انجام می شود. در یک سیستم فروش، اگر تمامی اعضا از مدیریت و پرسنل کارهای خود را به دقت انجام دهند اما یک روش سیستماتیک و علمی توسط مشاوره فروش ارائه نشود، این شرکت در نهایت با شکست روبرو خواهد شد.

چه زمانی به مشاوره بازاریابی نیازمند هستید؟

مشاوره بازاریابی تنها برای واحد های تجاری که قدمت بسیار طولانی در حوزه کاری خود دارند نیست. بلکه برای کسب و کارهای نو پا نیز به یک مشاوره بازاریابی به جهت سود آوری دقیق و منظم نیاز است. این را به یاد داشته باشید که اگر اهداف شما به خوبی تعریف شده است و یک طرح منسجم را پیاده کرده اید نیاز به یک مشاوره بازاریابی در شرکت های تجاری شما خالی است. شخصی که این مسئولیت را به عهده می گیرد به خوبی می‌داند که به جهت برقرار یک رابطه وفاداری بین مشتری و فروشنده چه گام های تأثیر گذاری را باید بردارد. او همچنین واقف بر این موضوع است که ورود رقبای جدید و جذب مشتریان جدید و همگام شدن با مشتریان وفادار قدیمی چه پرسه های کاریی را طلب می کند. نظارت بر معیارهای کلیدی به منظور اندازه گیری میزان موفقیت شما و تعین معیارهای کلیدی برای نشان دادن ترافیک های روانه مشتریان و مراجعین، نرخ تبدیل مراجعه کننده به مشتری، تعامل با مشتری در شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی و پاسخ گویی به تماس های دریافتی تنها بخش کوچکی از فعالیت های یک مشاور بازاریاب به شمار می آید. پس شکی در این نیست که روند کاری که همراه با یک تیم برگزیده از مشاوره بازاریاب و همراه آن صورت می گیرد سود آوری منطقی تر و مداوم تری را به همراه دارد.

 

مزیت های همکاری با یک تیم برجسته مشاوره بازاریابی

شغل مشاور بازاریابی کار نوپایی است که مزیت های بسیاری را از آن مدیریت موسسه می کند. اگر به هر دلیلی هزینه کافی برای استخدام مشاوره بازاریابی ندارید به شما توصیه می کنیم به صورت پروژه ای از این افراد و تجربیاتشان کمک بگیرید تا شما در بخش بازاریابی با تغییر شگرف و سود آوری باور نکردنی روبرو شوید. اولین مزیتی که با به کار گیری مشاوره بازاریابی از آن شما می شود این است که روند تبلیغاتی شما در حوزه کاری‌تان شکل درست تری را به خود می گیرد. این باور غلط که تبلیغات شما را به موفقیت می رساند به کلی رد شده است زیرا مشاوره بازاریابی زمان و مکانی که شما باید به جهت رسیدن به موفقیت را برای تبلیغات در نظر بگیرید را به خوبی شناسایی و برای شما در نظر می گیرد. با در دست داشتن یک سرفصل مشخص و از پیش تعین شده توسط تیم مشاوره بازاریابی هزینه های پنهان شما به دست فراموشی سپرده می شود و شما تأثیر آن را می توانید بر روی نمودار فروش خود مشاهده کنید. نیازی نیست به مدیران با تجربه که هزینه های زیادی از شما طلب می کنند مراجعه کنید زیرا می توانید حتی به صورت ساعتی برای پروژه های کاری خود از مشاوران بازاریابی کمک بگیرید و روند کاری خود را با کم تر کردن هزینه های مالی خود شکل مدرن تری بخشید. بازاریابی مؤثر این نیست که شما بروشورهای تبلیغاتی آماده کنید و یا اینکه یک وب سایت کاری راه اندازی کنید. بلکه باید بدانید برای ترغیب مشتری ها چه ترفندهایی را باید به کار بگیرید و مشتری را تحت تأثیر قرار دهید.

 

نقش مشاوره بازاریابی در فروش تجاری

مشاوره بازاریابی یکی از اصلی ترین فعالیت های که در پرسه کاری خود عهده دارد منوط به بالا بردن فروش در فرایند کاری شما است. گاهی ممکن است محصول به صورت فیزیکی به فروش برسد و گاهی یک خدمت رسانی باشد شبیه به شرکت های بیمه که هر کدام روند بازاریابی مخصوص به خود را دارد. مشتری مداری و شناخت نیازهای جامعه و مشتریان امری است که توسط یک بازاریاب کار گشته و کار بلد باید صورت بگیرد تا خدماتی در همان راستا به جهت ارتقاء سود تجاری موسسه صورت بگیرد. این را به یاد داشته باشید در گام نهایی همیشه مشتری است که نقش سود آوری شما را مشخص می کند؛ بنابراین بازاریاب با شناخت و برنامه ریزی های راهبردی و توسعه محصولات شما و تغییر در نحوه ارائه آن به جذب مشتری برای شما می پردازد. یک پارچه سازی فعالیت های تجاری شما سبب می شود مشتری در دنیای ناشناخته ها گام برندارد و با شناخت دقیق تر شما به مشتریانتان راه را برای ورود مشتریان تازه وارد نیز باز کند. سابقه بیشتر مشاوره بازاریابی در شناخت مشتری و شناخت روحیات مشتریان امری است که نیاز به یک مشاوره بازاریابی را شکل جدی تری می بخشد. این را به یاد داشته باشید که شما در پایان هر روز و یا هر هفته می توانید عملکرد یک مشاوره بازاریابی را در خارج از سازمان برآورد کنید و به تأثیر حضور او در فعالیت های تجاری خود آگاه شوید.

 

نکاتی که برای جذب مشاوره بازاریابی باید دانست چیست؟

مشاوره بازاریابی باید مشخصات و ویژگی های فوق را دار باشد و سپس شما به جذب آنها بپردازید.

· مشاوره بازاریابی باید شبیه یک پزشک در پرسه های کاری شما به شکلی دلسوزانه و بدون در نظر گرفتن هزینه های مالی فعالیت کند و تنها هدف او رسیدن به کمال و موفقیت در پرسه های کاری باشد.

· مشاوره بازاریابی باید با شنیدن کلمه نه عجین باشد و خیلی با شنیدن این کلمه خود را فردی بیگانه ندارد. شاید بخواهد در برخی موارد برای بیش از سی مشتری از مزیت های محصول بگوید و در نهایت با واژه خیر روبرو شود. سرد شدن و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت از ویژگی های بارز یک مشاوره بازاریابی موفق نیست.

· هر فرصتی که در پیش پای مشاور بود را باید به یک فرصت ایده ال برای جذب مشتری تبدیل کند. باید در هر مکان و زمانی سر صبحت با دیگران را باز کند و با اعتماد به نفس کافی پیرامون حرفه و شغل خود حرف به میان بیاورد و شبیه یک کارشناس فروش حرفه ای عمل کند.

· دوست داشتن شغل بازاریابی نقطه قوتی است که باید یک مشاوره بازاریاب داشته باشد زیرا عدم علاقه مندی سبب بی میلی در پرسه های کاری وی خواهد شد.

ویژگی های بسیاری در این راستا در حوزه فعالیت کاری یک مشاوره بازاریابی وجود دارد که با شناخت تک تک آنها شما می توانید گامی مؤثر در بهبود روند کاری خود بردارید. امید است با ارائه اطلاعات فوق با هوشمندی و درایت کافی به جهت برگزیدن یک مشاوره بازاریابی فروش در حوزه کاری خود گام بردارید.

رابطه مشاور فروش با بازاریابی

یکی از مهم ترین رابطه هایی که در مشاوره فروش می بینید، ارتباط مستقیم آن با بازاریابی می باشد. اما شاید در بازار فروش سنتی که در کشور ایران می بینیم، بیشتر افراد ارزشی برای بازاریابی و مشاوره قائل نباشند. به همین دلیل درک مشخصی از رابطه بین بازاریابی و فروش ندارند. واحد بازاریابی با واحد مشاوره فروش ارتباط مستقیمی دارد اما در عین حال هر کدام دارای وظایف مشخص مربوط به خودشان هستند. اگر یک سیستم فروش را مشاهده کنید، متوجه می شوید که خروجی واحد مشاوره فروش در قالب بازاریابی می تواند تاثیرات مستقیمی بر واحد فروش داشته باشد. همچنین اطلاعاتی که از بازار به دست می آید، مجددا بر روی مشاوره فروش برای برنامه ریزی مجدد بازاریابی تاثیر می گذارد.

وظایف مشاور فروش

مشاوره فروش به عنوان یک رابطه بلند مدت بین مرکز بازرگانی و مشتریان فعالیت می کند . مشاوره فروشگاه ها می تواند به صورت رسمی به استخدام یک شرکت در بیاید یا اینکه به صورت پروژه ای مشاوره فروش را انجام دهد.

یک مشاور فروش باید اطلاعاتی درباره محصولات را در قالبی که بتواند برای مشتری جذاب باشد، به آنها ارائه دهد. مشاوره فروش باید به بررسی نقاط ضعف و قوت بپردازد. مشاوران فروش باید با روش های جدید با سازمان های فروش ارتباط برقرار کنند تا بتواند فروش خود را گسترش دهند. همچنین مشاوره فروش باید آموزش های لازم در زمینه فروش را به تیم فروش دهد. یک مشاوره فروش کسی است که بتواند اعتماد کامل را در سازمان های خریدار ایجاد کند.

نکات کلیدی وظایف مشاور فروش

اولین وظیفه یک مشاوره فروش در یک بازار رقابتی، این است که بتواند شناخت از درک و مزایای محصولاتی داشته باشد که در شرکت تولید می شود و سپس یک استراتژی صحیح و درست را برای فروش بیشتر شرکت در پی گیرد .

یک مشاوره فروش قدرتمند باید بتواند با قدرت کلامی خود انرژی مثبتی را به خریدار ها انتقال دهد. این انرژی مثبت بر روحیات خریدار در مورد مثبت بودن آن کالا یا خدمات می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. یک مشاوره فروش باید بتواند یک مشتری بالقوه و همیشگی را پیدا کند و با استراتژی های صحیح سعی در نگهداری این مشتری ها داشته باشد .

نیروهای فروش باید زیر نظر یک مشاوره فروش خبره تعلیم ببینند و سپس با دانش کافی وارد بازار کار شوند تا بتوانند برای شرکت سود آوری داشته باشند و با مشتری ها ارتباط مناسبی را برقرار نمایند.

وظایف مشاور فروش در نمایشگاه ها و کمپین های تبلیغاتی

یکی دیگر از مهم ترین وظایف یک مشاوره فروش حرفه ای، معرفی کالا و خدمات در یک کمپین یا نمایشگاه بزرگ می باشد که تعداد زیادی از مصرف کننده ها در آن حضور دارند .این فرد باید بتواند به عنوان مشاوره فروش یک شرکت با این افراد ارتباط خوبی برقرار کند تا نام برند این شرکت را در جامعه مصرف کننده ها انتشار دهد و همچنین با سازمان هایی که در این کمپین های بزرگ حضور پیدا می کنند، ارتباط مفیدی را برقرار کند. رصد کردن بازار و پیشرفت رقبا و نوآوری هایی که به تازگی در محصولات دیده شده را می توان در این کمپین ها مشاهده کرد.

تاثیرات اینترنت بر مشاور فروش و بازاریابی

یکی دیگر از عواملی که بر بازاریابی و فروش تاثیرات بسیار زیادی را داشته است، پیشرفت تکنولوژی هایی مانند اینترنت و سایر لوازم ارتباطی می باشد. اکنون زمان آن رسیده است که بسیاری از بازاریابی ها در زمینه فروش محصولات از حالت سنتی خارج شده و به دنیای مدرن شبکه های اینترنتی واگذار شوند. نمونه هایی از این مدل بازاریابی های اینترنتی عبارتند از: تیزرهای تبلیغاتی که در اینترنت مشاهده می کنید یا بنرهای تبلیغاتی و یا پیام های تبلیغاتی و هر گونه بازاریابی هایی که به حوزه اینترنت و شبکه های اجتماعی مرتبط می شود.

نکات اصلی مورد توجه یک مشاوره فروش حرفه ای

یک مشاور فروش حرفه ای به اولین نکته ای که باید توجه داشته باشد، ایجاد ارزش هایی برای مشتری ها می باشد تا بتواند توجه آن ها را به سمت محصولات یک شرکت جلب کند. دومین نکته ای که باید مورد توجه باشد، مشاوره مطلوب و با صداقت به مشتری می باشد تا بتواند اعتماد مشتریان را جلب نماید و نکته آخر وفادار بودن به یک مشتری می باشد. این وفاداری را اغلب شرکت ها با ارائه جنس با کیفیت به مشتری ها مثلاً در ابتدای قرارداد انجام می دهند.

مدیریت فروش توسط مشاور فروش

یکی دیگر از وظایفی را که به یک مشاوره فروش خبره واگذار می کنند، مدیریت فروش در یک شرکت می باشد که می تواند بر فروش و درآمدهای شرکت تاثیرات مستقیم داشته باشد. از جمله این وظایف ایجاد رابطه بلند مدت با مشتریان با سابقه و ایجاد یک زمینه فروش که بتواند سازگار تر و سریع تر از قبل عمل نماید.

همچنین مدیریت فروش دارای وظایف زیر نیز می باشد:

  • به دست آوردن مالکیت کارهایی که باید توسط مدیریت فروش انجام شود
  • از بین بردن موانعی که ممکن است بر سر راه فروش در یک سازمان قرار داشته باشد
  • اعمال نفوذ برای موفقیت در افزایش فروش و یکپارچه سازی عملکرد فروشنده هایی که در زیر نظر این سازمان فعالیت می کنند

هدف مشاور بازاریابی

اگر چه افراد و شرکت‌ها توانایی حل مشکلات خود را دارند، یعنی توانایی فکر کردن، دوباره فکر کردن، تصمیم گرفتن، رفتار کردن و تغییر رفتار خود را دارند، اما ممکن است در این راه اشتباه کنند یا اگر تصمیم درست گرفته‌اند، سرعت تصمیم‌گیری آنها کند و آهسته و وقت و نیروی زیادی صرف آن‌ها شود. در حالی که یک مشاوره بازاریابی خوب می‌تواند به افراد و شرکت‌ها کمک کند تا خوب فکر کنند، تصمیم بگیرند و عمل کنند، به فرآیند تغییر رفتار و بهبود مشکلات آن‌ها، سرعت بخشد و از هدر رفتن نیروها جلوگیری کند و درنهایت توان پیش‌بینی ، ارزشیابی و بهبود تغییرات رفتاری را بالا ببرند.

در واقع هدف مشاوره بازاریابی آن است که مبنایی فراهم آورد که فرد یا شرکت را به شناخت توانایی‌ها، نقاط ضعف خود، شناخت مشکلات و تعریفی درست از آن، کشف امکانات و فرصت‌های واقعی، پرهیز از ایده آل‌گرایی محض و بررسی تهدیدها و ریسک‌ها سوق دهد. یعنی شرکت یا فرد SWOT خود را بشناسد.

نقش مشاور بازاریاب

در فرآیند مشاوره بازاریابی، مشاور بازاریابی، هدف شخصی خود را نیز دنبال می‌کند. این هدف شخصی متعالی که رشد و ارتقاء دانش و بینش‌های فردی و رشد ویژگی‌های شخصیتی می‌باشد، مورد توجه مشاور است و تعامل دستاوردهای بردار رشد شخصی حرفه ای مشاوره بازاریابی و بردار رشد شرکت مراجعه کننده، نقش‌هایی را برای مشاور می‌آفریند که از این قرار است :

  • نقش تکاملی (رشدی)؛ در این نقش، مشاور به رشد شخصی فرد کمک می‌کند.
  • نقش آموزشی؛ مشاور به آموزش مدیران، آموزش مهارت‌های سازگارانه و رفتار مطلوب، مهارت‌های زندگی، شیوه‌های مقابله با استرس و حل مسأله، مهارت‌های حل تعارض درکارکنان و آموزش رفتار مناسب با کارکنان می‌پردازد.
  • نقش پیشگیرانه؛ بر اساس آن‌چه که شرکت مراجعه‌کننده در چه وضعیتی از مشکل قرار گرفته باشد، مشاور با ارائه اطلاعات خود، آگاهی‌های فرد را برای جلوگیری از اختلالات رفتاری (پیشگیری اولیه)، مقابله با رشد و تسریع این اختلالات (پیشگیری ثانویه) و بالا بردن توان پذیرش و مقابله و توانمندسازی فرد (پیشگیری ثالثیه) به انجام می‌رساند.
  • نقش توان‌بخشی مطلق؛ در آن مشاور، به توان‌بخشی شخصیتی، شغلی و حمایتی افراد معلول و مهجور اجتماعی می‌پردازد .
  • نقش تسهیل گرایانه؛ مشاور به حل مشکلات کاری، اجتماعی، اقتصادی و شغلی افراد کمک می‌کند.
    برای نمونه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، در تئوری بسیار زیباست و کتاب‌ها، شعارها، مطالب بسیار خوب، نرم افزارهای بسیار حرفه‌ای برای آن طراحی شده و هم اکنون در بازار وجود دارد، اما تا وقتی که تفکر اجرایی، بینش، نگرش کاربردی مدیریت فرایند‌های ارتباط با مشتری و مدیریت اطلاعات و ارتباطات مشتریان اصلاح نگردد، پرداختن به مساله آکادمیک، چیزی جز هزینه نخواهد داشت. در ارایه راهکارهای بازاریابی و فروش، گاهی مشکل و مساله آن سازمان، یک مساله تفکری و اجرایی است که باید اصلاح گردد و اگر بینش و نگرش افراد و فرایندها با سیستم های اجرایی آمیخته گردد، بسیاری از مسائل به طور خودکار حل می‌گردد.

انتخاب مشاورانی درست

ارزیابی مشاوران به اندازه انتخاب یک نرم‌افزارCRM، برای یک مشتری اهمیت دارد. انتخاب مشاوران درست در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، اهمیت بسیاری در موفقیت یک پروژه پیاده‌سازی دارد. اهمیت این موضوع، زمانی که پیمانکار و مشاور اشخاصی متمایز باشند، نمود بسیار بیشتری خواهد یافت.

یک مشاور به‌ طورکلی باید بتواند در زمینه‌های زیر کمک فکری لازم را به مشتری بدهد:

  • ارائه اطلاعات دقیق و مطمئن
  • بهینه‌سازی تصمیم‌های مشتریان
  • بهینه‌سازی کیفیت پیاده‌سازی
    در برخی شرایط خاص، تصمیم‌گیران در زمینه پیاده‌سازی CRM، دانشی در مورد آن ندارند. اگر این افراد در طراحی، توسعه و پیاده‌سازی نرم‌افزار نقشی نداشته باشند، مشکلی پیش نخواهد آمد، ولی درصورتی‌که این افراد بخواهند نقشی در هر یک از مراحل پروژه ایفا نمایند، پروژه محکوم به شکست خواهد بود.

مدیریت مشاوره فروش در عصر حاضر نیازمند چه راهکارهایی می باشد؟

از مهم ترین راهکارها، افزایش نوآوری نسبت به گذشته در سیستم فروش یک شرکت می باشد و می تواند شامل تفکر خارج از نرم افزار هایی باشد که به صورت عادت در حوزه فروش استفاده می شوند. راهکار دوم، استفاده از تکنولوژی می باشد که طیف گسترده از ابزارهایی را شامل می شود که از فناوری منشا می گیرند و در دست بسیاری از فروشندگان مختلف در تمامی حوزه ها وجود دارند. راهکار آخر شامل رهبری یک تیم فروش می باشد که می توان گفت اگر رهبری و مدیریت درستی بر یک تیم فروش وجود نداشته باشد، این تیم هرگز نمی تواند به هدف نهایی خود که رقابت در یک بازار فروش پر رقیب و افزایش بازار خرید شرکت است، دست پیدا کند.

خدماتی که باید توسط یک تیم مشاوره فروش ارائه شود

اولین کاری که باید یک تیم مشاوره انجام دهند، هماهنگی در یک کسب و کار و دستیابی به اهداف آموزشی یک شرکت می باشد. پس از آموزش، شناخت محصولات و دستیابی به تکنیک های پیشرفته در زمینه فروش محصولات یا خدمات می باشد. در آخر تقویت یادگیری روش های جدید بازاریابی و ارائه گزارش از عملکرد های ماهانه یک تیم فروش، از جمله خدمات تیم فروش است. همچنین در برخی موارد راهکارهایی برای فروش بیشتر و بهتر و نظراتی توسط تیم فروش ارائه می شود که در پیشرفت شرکت بسیار موثر است. فقط باید اجازه داده شود که نیروهای جوان نیز نظرات و استدل های خود را مطرح کنند.گاهی نظرات نیروهای جوان از یک خلاقیت و ایده سرچشمه می گیرد که باید به آن بها داده شود

 

اهمیت وظایف مشاور بازاریابی و فروش در کسب‌و‌کارها

  • مشاور بازاریابی روی روش‌های بازاریابی و اطلاعات مربوط به کسب و کار تحقیق می‌کند. در عین حال رویکردهای موفقیت آمیز در تبلیغات، ارائه برند و مارک تجاری، کانال‌ها و رسانه‌های مناسب تبلیغات و سایر اطلاعات را جمع آوری کرده و استراتژی‌های بازاریابی برای محصولات و خدمات مختلف را مشخص می‌کند. از سایر ویژگی‌ها و وظایف مشاور بازاریابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مشاور می‌تواند به صورت مستقل و پاره وقت یا بخشی از کارمندان شرکت (به صورت مستمر) فعالیت کند و اطلاعات لازم برای بازاریابی را به کسب و کارها ارائه نماید.
    اطلاعاتی مرتبط با بازار کسب و کار، رویکردها، نتایج فروش و همینطور محصولات و خدمات کسب و کار را جستجو می‌کند.
  • جزئیات محصولات یا خدمات پیشنهادی رقبا، سهم بازار، نحوه قیمت گذاری و روش‌های تبلیغات را تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • متناسب با اطلاعات بدست آمده در تحقیقاتش گزارش‌های مفصل و کاملی را برای ایجاد راهبردهای بازاریابی تهیه کرده و سپس بر همین اساس استراتژی‌های بازاریابی را تدوین می‌کند.
  • مشاور بازاریابی متناسب با اهداف فروش مورد نظر در کسب و کار، روش‌های خاص بازاریابی و هزینه‌های آن را تعیین کرده و به کسب و کارها کمک می‌کند تا بر اساس میزان بودجه خود روش‌های معرفی و فرصت‌های تبلیغاتی موثری را انتخاب کنند.
  • مشاور بازاریابی به کسب و کارها کمک می‌کند تا با ارائه محصولات و خدمات جدید سهم محصول یا خدمات خود را در بازار‌های جدید افزایش دهند.
  • فروش و بازخوردهای کسب و کار را ردیابی کرده و در صورت نیاز استراتژی‌های بازاریابی را تنظیم می‌کند. همچنین به مدیران شرکت کمک می‌کند تا برند خود را به صورت متمرکز برای هر محصول یا خدمات به بازار معرفی کنند.

چرا شرکت‌ها به مشاور فروش نیاز دارند؟

هدف از سمت مشاور فروش در کسب‌و‌کارها، پاسخ به سوالات اولیه‌ای است که مشتریان نسبت به محصول یا خدمات دارند. بنابراین مشاور فروش را می‌توان یک واسط معتبر بین مصرف کننده و تولید کننده دانست که وظیفه عرضه محصولات و خدمات کسب و کارها را به مشتریانی بر عهده دارد که خواسته و نیازمندی‌های مشابه‌ای دارند.

فرق یک مشاور فروش با فروشنده ساده در چیست؟

  • برای ارائه محصولات به مشتری‌ها به تمامی رویکردها و خط و مشی‌های شرکت (کسب و کار) پایبند است و سعی می‌کند تا اطلاعاتی کامل و جامع در مورد خدمات و محصولات در اختیار مشتریان بگذارد.
  • وظیفه مشاور فروش فقط فروختن و عرضه خدمات و محصولات نیست. بلکه سعی می‌کند تا بازخوردهای مشتریان را جمع آوری کرده و از میزان رضایت مندی آنها مطلع شود. در این راستا ممکن است پیشنهاداتی وجود داشته باشند که منجر به خلق یا تولید یک محصول یا سرویس جدید شوند.
  • مشاور فروش با همکاران خرده فروشی در زمینه کسب و کار ملاقات کرده و از روند فروش محصولات اطلاع کسب می‌کند.
  • بازارهای هدف جدیدی برای ارائه محصولات پیدا کرده، همینطور شیوه‌های نوینی برای بازاریابی و ارائه محصول به مشتریان تازه کشف می‌کند.
  • یک مشاور مجرب در زمینه فروش از اینترنت استفاده می‌کند تا محصولات را به سمت بازارهای هدف معینی سوق دهد.
  • برای تدوین استراتژی‌های فروش جدید با بخش بازاریابی کسب و کار همکاری می‌کند.
  • مشاور فروش می‌تواند تکنیک‌های عرضه و فروش را به سایر فروشندگان در حیطه کسب و کار آموزش دهد. همچنین بازارهای هدف و مزایای سایر شرکت‌ها در زمینه فروش را بررسی می‌کند.

چرا باید با مشاور بازاریابی و فروش، قرارداد مشاوره ببندیم؟

با توجه به نکاتی که گفته شد وظایف مشاور بازاریابی و فروش برای کسب و کارها ارزشمند هستند زیرا؛ به تعیین استراتژی‌های کوتاه مدت، بلند مدت و اهداف شرکت کمک می‌کنند. همینطور رقبا و بازارها را بررسی و تحلیل کرده و تکنیک‌های جدیدی برای فروش، تبلیغات و عرضه محصولات و خدمات ارائه می‌نمایند. ولی تمامی این موارد تا زمانی که به صورت روشن و عینی روی قرارداد مشاوره درج نشوند، فاقد ارزش قانونی و حقوقی هستند.

 

به همین دلیل بهتر است برای صرفه جویی در زمان طرفین، شفاف سازی وظایف و مسئولیت‌ها و تعیین تعهدات حتما یک قرارداد مشاوره بازاریابی یا فروش بنویسید.

آیا قرارداد مشاوره بازاریابی مالیات دارد؟

مادامی که وظایف مشاور بازاریابی و فروش در حیطه مشاوره باشند و هیچ کار اجرایی و مسئولیت اضافی را شامل نشود؛ به عنوان کارمند رسمی شرکت محسوب نمی‌شوند، بنابراین مالیات قرارداد مشاوره بازاریابی برخلاف کارمندان ثابت بدون سقف است و مبلغ آن معادل 10 درصد از قرارداد است.

به قرارداد مشاوره بازاریابی و فروش بیمه تعلق می‌گیرد؟

مشاور فروش و بازاریابی چون تنها سمت ارائه راهنمایی و مشاوره را برعهده دارد اغلب به صورت پاره وقت یا دورکاری در کسب و کارها فعالیت می‌کند و ویژگی های یک کارمند ثابت را ندارد. اما اگر مجموع کارکرد آن بیشتر از 15 روز در ماه باشد، کارمند ثابت تلقی شده و باید از طرف شرکت بیمه شود.

آموزش بازاریابی مناسب برای دوران رکود اقتصادی

همیشه چرخ بازار بر یک مدار نمی چرخد. امروزه دیگر استراتژی­های گذشته به خوبی قادر به پاسخگوی نیاز حال نبوده و رقبا از ما پیشی می گیرند و در نتیجه سهم بازار ما کاهش می یابد. تکنیک ­های بازاریابی کفایت لازم را برای رهبری دوباره بازار ندارند. بنابراین یافتن روزنه­ های بازاریابی در دوران سختی که شرکت­ ها با آن رو به رو هستند، مبحثی است که زیر چتر عنوانی نوین در ادبیات بازاریابی یا مارکتینگ مطرح گردیده است:

بازاریابی در دوران بهبود (Recovery) و رونق (Prosperity)

اما چگونه می­توان از طریق بازاریابی در دوران بهبود از شرایط سخت عبور کرده و دوباره به دوران رونق رسید؟

این پرسشی است که برای بسیاری از شرکت ­ها، فعالان بازاریابی و صاحب­نظران بازاریابی مطرح است. بازاریابی برای بهبود شامل همه تلاش­ هایی است که شرکت ­ها آن را انجام می دهند تا در دوران خروج از رکود حیات کنونی خود را حفظ کنند و دوباره خود را به رونق برسانند و حتی رهبری بازار را به دست آورند. شرکت‌هایی که بتوانند از دوران رکود به سلامت عبور کنند، به روزهای روشن‌تر دوران بهبود و رونق گذشته خود خواهند رسید. این شرکت‌ها می‌بایست رفتار مشتریان را در سال‌های پس از رکود درک کنند تا قادر باشند محصولات و خدمات متناسب با نیازهای مشتریان دوران پس از رکود عرضه کنند.

پس بازاریابی یا مارکتینگ متناسب با دوره­ ی بعد از رکود، کلید موفقیت و ماندگاری است.

بازاریابی برای بهبود و رساندن شرکت به دوره رونق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دوره رکود سخت ترین دوره اقتصادی است. در این دوره تقاضا برای کالاهای عادی و کالاهای لوکس به شدت کاهش می یابد. چرا که توان خرید مردم به شدت کاسته شده و بیکاری به حداکثر خود می رسد. فعالیت‌های توسعه ای شرکت‌ها متوقف و تقاضا برای کالاهای زیرساختی نیز با کاهشی شدید همراه می شود. به دلیل عرضه بیش از تقاضای کالاها بسیاری از شرکت‌ها با مشکلات جدی مواجه می شوند و در این دوره است که برخی از شرکت‌ها محکوم به فنا هستند. شرکت هایی که درگیر بازاریابی فعال می شوند و از بازاریابی به عنوان ابزاری برای بهبود بهره می گیرند، رکود را به عنوان یک فرصت درنظر گرفته و استراتژی های بازاریابی را برای سرمایه گذاری بر روی فرصت به دست آمده، توسعه می دهند. این شرکت ها با بهبود روشهای فروش خود و گرفتن مشاوره بازاریابی از شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توانند از این دوره در جهت منافع خود بهره برداری نمایند.

مشاور بازاریابی یا آموزش دهنده بازاریابی چه ویژگی هایی لازم است داشته باشد؟

در زمینه مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی باید دارای دیدگاهی روشن بوده و این به سازمانها کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان و روند بازار و در نهایت استفاده از برنامه های بازاریابی استراتژیک به فرصت های رشد دست پیدا نمایند. با ارائه اطلاعاتی در مورد مشتریان و بخش بندی آنها به سازمان ها کمک کند تا به دیدگاه روشن تری از بازار برسند. به شرکت های مختلف برای تعیین بخش هایی از استراتژی های بازاریابی خود و سازمان هایی که نیاز به بهبود دارند، مشاوره بازاریابی بدهد. در آخر خدمات مشاوره بازاریابی به شرکت های مختلف کمک می نماید تا مهمترین چالش های فروش و بازاریابی خود را حل کنند.

مشاور بازاریابی یا آموزش دهنده بازاریابی مشارکت واقعی با مشتریان را پرورش می دهد و برای پیاده سازی ایده ها و استراتژی هایی که ارائه می دهند، به صورت عملی کار می کنند.
تفکر جدی، بینش و پژوهش، پایه و اساس همه چیز در گرو مشاور بازاریابی یا آموزش دهنده بازاریابی حرفه ای است.
مشاور بازاریابی یا آموزش دهنده بازاریابی، مشتریان را در جهت درک پتانسیل ها و توانایی های شان سوق می دهد و در عین حالی که آنها را کارآمدتر می سازد به آنها می آموزد که چگونه از ابزارها و روش های مناسب تری استفاده نمایند.

برخی خدمات مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی موردنیاز شرکت ها

بررسی دلایل افت فروش و دلایل ناکارآمدی نیروهای فروش
طراحی و اجرای برنامه های وفاداری و پیاده سازی باشگاه مشتریان وفادار
قیمت گذاری حرفه ای محصولات و خدمات
تجزیه و تحلیل وضعیت سرمایه گذاری با هدف بازگشت سرمایه
معرفی استراتژی های مختلف انتخاب بازار هدف
طراحی و ایجاد محصول جدید منطبق بر نیاز مصرف کنندگان
مدیریت پورتفولیو (سبد محصول) و توسعه محصول
بررسی و عارضه یابی وضعیت فعلی و ارزیابی برنامه ها و عملیات اجرایی
تحلیل و بررسی موقعیت و شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت
ارائه راه حل های کاربردی جهت اصلاح ساختار و بهینه سازی شرکت
ارائه برنامه های بازارسازی، بازارسنجی، بازارگردی،بازارگرمی متناسب با کسب و کار
بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و فروش

بازاریابی از طریق ایمیل (ایمیل مارکتینگ)
آموزش بازاریاب در حوزه های بیمه، پزشکی، دارویی، تجهیزات ساختمانی، املاک، مواد غذایی و …
بازاریابی رسانه های اجتماعی
مشاوره بازار کار و سرمایه و وام بانکی و حساب جاری
استراتژی بازاریابی STP
تکنیک های فرصت یابی و هوشمندی بازار
کلینیک محصول (مشاوره بازاریابی محصولات جدید)
ارائه مشاوره در حوزه بازاریابی داده محور
شناخت رفتار مصرف کننده و اندازه گیری رضایت مشتری
مدیریت بسته بندی محصول و توسعهو توزیع محصول جدید
ایجاد واحدCRM اثربخش و کارآ
مشاوره بازاریابی اینترنتی

منبع:

bmsd

mashreghnews

mrmohajeri

وب سایت وینداد

KSYKG

وب سایت دناکو

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت