مشاوره مدیریت و کسب و کار

سئو چیست؟

سئو چیست ؟ چرا سئو مهم است ؟ اهداف سئو چیست ؟ موتور جستجوگر چگونه کار می کند ؟ حق نشر سئو چیست ؟ سئو چه کاربردی دارد ؟ سئو درون صفحه چیست ؟ سئو بیرون صفحه چیست ؟ سئو کلاه سفید چه مفهومی دارد ؟ سئو کلاه سیاه به چه معناست ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.

سئوی داخلی و سئوی خارجی

سئو چیست؟

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست. آن‌ها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد.

سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود غير قابل پيش‌بيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.

سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.

الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است. از اين رو مهندسين سئو مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي موفق سئو بدانند.

مبانی موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به مانند ماشین های پاسخگویی هستند. آنها در بین میلیارد ها محتوا به جستجو پرداخته و با ارزیابی هزاران فاکتور تشخیص می هند که کدام محتوا بیشترین نزدیکی را به پاسخ سوال شما دارد.

موتورهای جستجو تمام این کارها را ابتدا به واسطه کشف و فهرست بندی محتوا تحت عنوان پایش و ایندکس انجام می دهند. سپس این نتایج را تحت فرایند دیگری با نام رتبه بندی، برای کاربران مرتب می کنند. ما در قسمت دوم این راهنما به توصیف بیشتر عملیات های پایش، ایندکس و رتبه بندی می پردازیم.

کدام نتایج جستجو، ارگانیک یا طبیعی هستند؟

نتایج ارگانیک جستجو آنهایی هستند که در اثر سئو ایجاد شده و تنها با هزینه کردن در سیستم تبلیغاتی گوگل نمایش داده نشده اند. شناسایی نتایج ارگانیک از نتایج تبلیغاتی بسیار آسان است. نتایج تبلیغاتی دارای برچسب Ad در کنار خود هستند. اما امروزه با وجود تغییرات در روش های جستجو، چگونه می توان نتایج ارگانیک را از بقیه تفکیک کرد؟

امروزه نتایج جستجو (با نام صحیح SERP) شامل ترکیبی از تبلیغات و نتایج ارگانیک پویا تریست. از نمونه نتایج طبیعی جستجو پویا می توان به بخش هایی با عنوان Answr Box، People Also Ask، اسلاید تصاویر، و بسیاری از دیگر موارد اشاره کرد. این ویژگی ها با توجه به چیزی که کاربران به دنبال آن هستند در حال ارتقا و تغییر هستند.

به عنوان مثال اگر عبارت “آب و هوای تهران” را در گوگل جستجو کنید، با نتیجه ای در بالای صفحه مواجه خواهید شد که به پیش بینی آب و هوای تهران در چند روزه آینده پرداخته است. به عنوان مثالی دیگر، اگر شما عبارت “پیتزا تهران” را جستجو کنید، سه فست فودی که ارائه کننده پیتزا در تهران هستند را مشاهده می کنید.

این که موتورهای جستجو برای درامدزایی از تبلیغات استفاده می کنند چیز طبیعیست. هدف آنها ارائه پاسخ های بهتر به کاربران، بازگشت آنها به موتورهای جستجو در آینده و صرف زمان بیشتر کاربران در نتایج جستجو است.

برحی از امکانات گوگل مانند featured snippets یا related questions تحت تاثیر سئو می توانند باشند. در عین حال برخی دیگر از این ویژگی ها تحت تاثیر سئو نیستند. به عنوان مثال داده های گرفته شده از وب سایت هایی مانند Wikipedia، WebMD و IMDB به خاطر اعتبار بالای این منابع است.

چرا سئو مهم است؟

با اینکه تبلیغات، شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفرم ها می توانند در ایجاد ترافیک برای وب سایت موثر باشند، اما منبع اصلی ترافیک سایت ها موتورهای جستجو هستند.

نتایج طبیعی درصد بیشتری از ترافیک را به صورت معمول کسب می کنند. به عنوان مثال طبق تحقیات انجام شده تنها 2.8% کاربران آمریکایی بر روی تبلیغات گوگل کلیک می کنند. به طور خلاصه سئو فرصت کسب ترافیک 20 برابری نسبت به تبلیغات کلیکی در موبایل و گوگل ایجاد می کند.

سئو یکی از تنها روش های بازاریابیست که در صورت پیاده سازی صحیح، تاثیر آن در طول زمان افزایش نیز می یابد. در صورتی که شما دارای محتوایی در وب سایت باشید که مستحق کسب رتبه باشد، ترافیک کسب شده از این محتوا در طول زمان افزایش نیز پیدا خواهد کرد، در حالی که تبلیغات برای اعمال شدن نیاز به صرف هزینه و شارژ کردن حساب دارد.

موتورهای جستجو در حال هوشمند تر شدن هستند، اما در عین حال نیاز به کمک ما نیز دارند. بهینه سازی وب سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا اطلاعات محتوای سایت را به صورت بهتری درک کنند و از این رو محتوای وب سایت به طور مناسبی ایندکس شده و در نتایج جستجو به نمایش در بیایند.

 

آیا من نیاز به استخدام متخصص سئو، مشاور یا آژانس سئو دارم؟

بسته به علاقه شما به یادگیری و پیچیدگی وب سایت می توانید برخی از مبانی سئو را خود نیز در آن پیاده سازی نمایید. شاید هم به این نتیجه برسید که کمک گرفتن از یک متخصص می تواند گزینه بسیار بهتری باشد. هر دو روش خوب است.

اگر در انتها تصمیم به استخدام متخصص سئو گرفتید، دقت داشته باشید که ارائه دهندگان خدمات سئو، دارای کیفیت کاری متفاوتی هستند. شناخت نحوه انتخاب یک شرکت سئو می تواند موجب ذخیره زمان و منابع مالی شما شود، چرا که تکنیک های اشتباه سئو آسیب های جبران ناپذیری به سایت شما خواهند زد.

اوايل شروع سئو

در اوايل سال 1990 اولين موتور‌هاي جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضي از محبوب‌ترين آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه مي‌کردند که همانند صفحه زرد، سئو اوليه بر اساس حروف الفبا انجام مي‌شد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.

با رشد مداوم اينترنت موتورهاي جستجوي جديد‌تري ظاهر مي‌شدند که از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري استفاده مي‌کردند. اين الگوريتم‌ها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌هاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايت‌ها استفاده مي‌کردند. به دنبال اين رشد سئوبراي بيشتر ديده شدن سايت‌ها فعاليت خود را شروع کرد. با توسعه رتبه‌بندي صفحات توسط موتور‌هاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راه‌هايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روش‌هاياخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند.

يک مقاله که توسط نيويورک تايمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که براي قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روش‌هاي غير اخلاقي سئو استفاده مي‌کردند. اين مقاله توضيح مي‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که معمولا در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاري مي‌کنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش مي‌دهند.

همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبه‌بندي بالا براي کلمات کليدي خاص در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روش‌هاي غير اخلاقي در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو پيچيده‌تر شده‌اند و خيلي سخت است که مهندسين بهينه‌سازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستکاري کنند، البته اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد و ادامه پيدا خواهد کرد.

 

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.

بعد از اينکه سئوبراي بهبود رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پياده‌سازي روش‌هاي خود شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است.

بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، سئو هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايت‌ها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که 58.4 درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار گيرند.

اين جاي تعجب نيست که وب سايت‌ها با محصولات و خدماتي که بفروش مي‌رسانند بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کليدي رقابتي “بيمه خودکار” 1.5 ميليون جستجوي گوگل را در ماه به خود اختصاص مي‌دهد، اين بدين معني است که 3 جايگاه اول 58.4 درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول 36.4 درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص مي‌دهد. اين مسئله براي خيلي از سايت‌ها سودمند است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه مي‌شود.
يک مطالعه ديگر نشان مي‌دهد جستجو کنندگان خيلي دوست دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين مطالعه مشخص مي‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک مي‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک مي‌کنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکت‌ها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن زمان و هزينه صرف کنند.

 اهداف سئو

-در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
-باعث ایجاد برند می شود.
-باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
-باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
-باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
-بهترین ابزار برای تبلیغات است.

موتور جستجوگر چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجوگر برای ارائه نتایح مطلوب، پردازش‌های مختلفی انجام می‌دهند.
خزیدن: فرآیندی که با آن تمام صفحه‌های تارنما را دریافت می‌کنند. این وظیفه بر‌عهده نرم‌افزاری به نام خزنده (Crawler) یا عنکبوت (Spider) -گوگل بات برای گوگل- است.
فهرست‌سازی: فرآیندی که تمام صفحات را در پایگاه داده عظیمی ذخیره و نگهداری می‌کند و قابلیت بازیابی دارد. روند کار به اینصورت است که کلمات و عباراتی که بهترین توصیف از صفحه را ارائه می‌کنند به عنوان کلید‌واژه برای آن تعیین می‌شوند.
پردازش: هنگامی که درخواستی برای جستجو صادر می‌شود، موتور پردازش را شروع می‌کند. مثلا اگر عبارتی برای جستجو ارسال شود، آن را با صفحاتی که در پایگاه داده فهرست کرده است، مقایسه می‌کند و صفحاتی که این عبارت در آنها وجود دارد را انتخاب می‌کند.
بررسی ارتباط: احتمالا چندین صفحه نتیجه برای یک جستجو بدست می‌آید، پس موتور شروع به بررسی ارتباط آنها با عبارت مورد جستجو می‌کند.
اصلاح نتایج: آخرین مرحله اصلاح بهترین نتایج برای جستجو است. در اصل فرآیندی بیش از نمایش اطلاعات بدست آمده برای مرورگر وب نیست.
معمولا گوگل و یاهو چندین بار در ماه الگوریتم خود را اصلاح و بروزرسانی می‌کنند. هرگاه تغییراتی در رتبه‌ی تارنما خود دیدید، دلیل آن تغییر الگوریتم‌ها یا موردی است که از کنترل شما خارج است.
برخلاف نتایج، اصل الگوریتم‌های موتورها یکسان است. دلیل این اختلاف در نتایج، به تفاوت‌های جزئی در الگوریتم‌های بخش بررسی ارتباط برمی‌گردد.

حق نشر سئو چیست؟

روش نمایش متن در صفحه وب؛ بصورتی که برای خوانندگان قابل خواندن باشد و همچنین هدف جستجو محقق گردد. هدف آن رتبه‌بندی دقیق در موتور برای نتایج یافته‌هاست.
علاوه برمتن قابل مشاهده، معمولا دیگر اِلمان‌ها نیز برای جستجویی هدفمند، بهینه می‌شوند. این المان‌ها شامل عنوان، شرح، برچسب‌ها، عنوان‌ها و نوشته‌های جایگزین هستند.
فلسفه‌ی حق نشر سئو این است که، موتورها صفحاتی که شامل محتوی اصلی هستند را از صفحات اضافی که به آنها صفحات ورود (Doorway Pages) نیز می‌گویند را با هدف رسیدن به رتبه‌بندی دقیق جدا کنند.

آیا کسب و کار شما بین المللیست؟

کسب و کارهای محلی به دنبال کسب رتبه در کلمات کلیدی به شکل “نام خدمات + نام شهر” یا “نام خدمات + نزدیک من” هستند. هدف آنها جذب مخاطبین حول مکان فیزیکی خودشان است. با این حال تمام کسب و کارها این گونه عمل نمی کنند. بسیاری از آن ها مخاطبین هدفشان محدود به مکانی خاص نشده و در سطح جهانی فعالیت می کنند. در صورتی که کسب و کار شما چنین شکلی دارد، حتما بخش سئو بین المللی در وبلاگ را مطالعه کنید.

براورده کردن نیاز کاربران

به جای تخطی از این قوانین، سعی کنید که نیازهای کاربران را درک و سپس آنها را براورده کنید. کاربر پس از جستجوی یک عبارت، احتمالا نیاز مشخصی دارد. این نیاز می تواند پاسخ به یک سوال، بلیط کنسرت یا تصویری از یک درخت باشد. هر آنچه که هست، محتوای ما بایست نیاز او را براورده کند.

اگر فردی در گوگل عبارت “بند” را جستجو کند، آیا منظور او بند موسیقیست یا بند کفش؟ وظیفه شما به عنوان یک سئوکار اینست که محتوایی متناسب با نیاز کاربران برای او تهیه کرده و با فرمت دلخواه او در وب سایت به نمایش بگذارید.

غالب نیازهای کاربران عباتند از:

-اطلاعات: جستجو به دنبال اطلاعات: به عنوان مثال: “بهترین لپ تاپ برای عکاسان کدام است؟”
-موقعیت: به عنوان مثال جستجوی وب سایت مشخص مانند “دیجی کالا”
-خرید: جستجو برای خرید چیزی: به عنوان مثال: “خرید لپ تاپ سبک”

شما می توانید با جستجوی کلمه یا عبارت مورد نظرتان در گوگل یک درک اجمالی از نیاز کاربران را با توجه به آیتم های نمایش داده شده در نتایج جستجو کسب کنید. به عنوان مثال اگر شبکه ای از تصاویر در نتایج جستجو ظاهر شدند، می توان تا حدی برداشت کرد که غالب کاربران از جستجوی این کلمه کلیدی به دنبال تصاویری از آن هستند.

همچنین ارزیابی کنید که محتواهای دارای رتبه های برتر در نتایج جستجو چه چیزی را به کاربرانشان ارائه کرده اند. سپس فکر کنید که چگونه می توان محتوایی بسیار ارزشمند تر از آنها در وب سایتتان منتشر کنید.

انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت موجب کسب رتبه های بهتر در نتایج جستجو شده و مهم تر از همه کاربران به برند شما اعتماد بیشتری خواهند کرد. قبل از انجام همه این کارها بایستی ابتدا اهداف وب سایت را مشخص کرده تا برنامه سئو مناسبی را طراحی کنید.آموزش کامل سئو SEO 3

 

سئو چه کاربردی دارد؟

سئو بهترین بازاریاب قرن است! چرا بهترین بازاریاب؟!

آنهایی که صاحب کسب و کار هستند می دانند که اگر در هر شهر 100 بازاریاب تمام وقت هم داشته باشند باز نقاطی از شهر باقی می ماند که ممکن است بازاریابان نتوانند به آنجا سر بزنند و آنجا را پرزنت کنند.

تازه بازاریاب ها وقتی به سراغ مشتریان می روند احتمال خرید مشتری در همان لحظه بسیار کم است! چون احتمال اینکه در آن لحظه مشتری به خدمات یا محصولات بازاریاب نیاز داشته باشد بسیار کم است.

اما در سئو اتفاق فوق العاده ای می افتد. شما در سئو شاهد این هستید که همه ی شهر دیگر شما را می شناسند. چه همکارانتان و چه مشتریان و مخاطبان.

سئو بهترین بازاریاب شماست. چون موقعی که مشتری به شما نیاز دارد شما را به وی معرفی می کند.

اکثر مخاطبان امروزه نیازهای خود را در گوگل سرچ می کنند و اگر سایت شما جزء نفرات اول باشد، می توانید پیشنهاد ویژه برای این دسته از افراد باشید.

سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و … مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود. اين روش پايه تمام تلاش‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ اين شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره مي‌شود.

سئو کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده مي‌کند.

سئو کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين مهم است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود و بکارگيري اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.

انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه – سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.

مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو

در زیر به برخی از مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو اشاره شده است:

پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه وب سایت های بزرگ
در این پژوهش محقق معتقد است که هنگامی که پیاده سازی وب سایت به پایان می رسد مشکلی که خیلی از شرکت ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه وب سایت خود را در اینترنت معرفی نماید که بهترین روش برای معرفی وب سایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر اساس 77 معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی برای توسعه وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید:

-بهبود ساختار سایت
-استراتژی کلمات کلیدی
-استراتژی URL
-بهینه سازی کد
-پردازش کردن متن
-بهینه سازی لینک های ورودی
-استراتژی نام دامنه و هاست

آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو

این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:

-اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
-اضافه کردن URL به نقشه سایت
-اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
-استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl
-بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایت

در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به 3 سه بخش تقسیم بندی می کنند:

-شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
-وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با استفاده از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند
-جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.

محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارند.

آموزش کامل سئو SEO

بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی

در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است. :

تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:

-افزایش لینک های خارجی
-تغییر اسم فایل ها
-لینک یک طرفه
-کلمات کلیدی
-استفاده از Meta Tag
-استفاده صحیح از عنوان
-استفاده از robots.txt
-بهینه سازی محتوا

اهداف وب سایت خود را بشناسید

هر وب سایتی با دیگری متفاوت بوده و از این رو وبمستر سایت بایستی اهداف تجاری آن را درک کند. درک این اهداف به شما کمک می کند تا حوزه های مهم در سئو را مشخص کرده و برای خود معیارهایی تعریف کنید. همچنین این کار به شما اجازه می دهد تا به عنوان سئوکار معیار های قابل ارزیابی به روسای خود ارائه دهید.

پارامترهای شما برای اندازه گیری میزان موفقیت در سئو کدامند؟ شما بایستی همیشه این پارامترها را یادداشت کنید. پارامترهای رایج در این خصوص عبارتند از:

-مقدار فروش
-تعداد دانلود
-تعداد ثبت نام در خبرنامه ایمیلی
-ثبت فرم های تماس
-تماس های تلفنی

شاید برای شما جالب توجه بوده باشد که رتبه وب سایت و ترافیک آن در این لیست قرار نداشتند. بایست عرض کنیم که این کار با آگاهی انجام شده است. اما شاید شما در اینجا بگویید که “من در اینجا هستم تا با یادگیری سئو به افزایش رتبه و ترافیک سایتم کمک کنم، اما شما می گویید که اینها اهداف مهمی نیستند؟!”

اتفاقا شما درست شنیده اید. سئو موجب افزایش رتبه وب سایت و در نتیجه آن کسب ترافیک بیشتر برای آن می گردد. اما نکته اینجاست که رتبه و ترافیک پایان ماجرا نیست. اگر با وجود رتبه خوب، کسی بر روی سایت شما کلیک نکند، این رتبه فایده ای نخواهد داشت. همچنین اگر با وجود ترافیک بالا، کسی از فروشگاه اینترنتی شما خرید نکند، این ترافیک نیز ارزشی نخواهد داشت.

به عنوان مثال شما کدام یک از سناریوهای زیر را می پسندید؟

1000 بازدید ماهانه از وب سایت و 3 خرید اینترنتی از آن
300 بازدید ماهانه از وب سایت و 40 خرید اینترنتی از آن
اگر هدف شما استفاده از سئو برای ترافیک بیشتر با هدف فروش بالاتر باشد، مطمئنا شما دومین سناریو را انتخاب می کنید. قبل از شروع سئو اهداف تجاری خود را مشخص کرده و سپس از سئو برای رسیدن به آنها استفاده کنید.

برنامه ریزی و رسیدن به اهدافمان یکی از مهمترین کارهایمان به عنوان سئوکار است. ما در مطلب اهداف سئو، مهترین مواردی که می توانید از آنها به عنوان سرلوحه خود استفاده کنید نام برده ایم.

این راهنما به شما کمک می کند تا در سئو بیشتر به داده ها تکیه کنید. به جای اقدامات گسترده بدون فکر در سئو، بهتر است که اقدامات کمتر، اما هوشمندانه تری انجام دهید.

چند شایعه درباره سئو

1-سئو ارزان است: هزینه سئو به میزان سرچ و رقابت در آن حوزه و وضعیت رقبای شما بستگی دارد. شرکت‌های بزرگ میلیاردها تومان برای سئو هزینه می‌کنند و شاید برای یک شرکت کوچک که رقبای زیادی ندارد، ماهانه یک میلیون تومان برای خدمات سئو کافی باشد. نکته مهم این است که همیشه از چند شرکت معتبر قیمت بگیرید و کیفیت نمونه‌کارها را مقایسه کنید.
2-سئو کلاهبرداری است: سئو قوانین گوگل را نقض نمی‌کند. اگر سئو درست و اصولی انجام شود، کاملا قابل‌قبول و طبیعی است. خدمات سئو خود را به شرکت‌های معتبر بسپارید چون اگر سئو اشتباه انجام شود فاجعه به بار می‌آورد.
3-سئو سریع انجام می‌شود: امکان ندارد بتوانید نتیجه سئو را به سرعت ببینید. اگر یک شبه به لینک اول گوگل بروید، یک شبه هم سقوط خواهید کرد! به سئو زمان بدهید تا مانند قورمه سبزی جا بیفتد.
4-سئو فقط برای گوگل است: سئو یک مفهوم است و معنی آن بهینه سازی است. شما می‌توانید بهینه سازی را در هر پلتفرمی انجام بدهید. حتی شبکه‌های اجتماعی. مثلا استفاده از هشتگ مناسب یکی از روش‌های سئو در اینستاگرام است.
5-سئو سخت و نشدنی است: اتفاقا سئو خیلی راحت و دوست‌داشتنی است. کافیست ساختار آن را درک کنید. دیدید کسانی که عاشق ریاضی هستند چقدر شیرین مسائل را حل می‌کنند؟ ما می‌دانیم سئو چیست و عاشق سئو هستیم!

مختصری از الگوریتمهای گوگل

گوگل در طول مدت فعالیت خود برای افزایش کیفیت نتایج جستجو و همچنین برای جلوگیری از روشهای تقلب الگوریتمهایی را بوجود آورده است.الگوریتمهای زیادی در گوگل وجود دارند که ما در زیر به چند مورد از مهمترین آنها همراه با کاربرد آن اشاره میکنیم.

❖ الگوریتم گوگل پنگوئن

گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایت‌های دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبه‌های بالاتر جستجو قرار می‌دهد. الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی لینکهای اسپم و سایت هایی که تعداد زیادی لینک بی کیفیت داشته باشند را دارد.

❖ الگوریتم گوگل پاندا

حتما بارها و بارها این را شنیده اید که در اینترنت مطالب به راحتی کپی میشود و در سایتی دیگر قرار میگیرد. خوب این عمل فرآیند سئو را دچار اختلال میکرد و سایت های با کیفیت و دسته اول واقعا در میان انبوهی از سایت ها ناپدید میشدند و جایگاه خاصی نداشتند. تا اینکه الگوریتم پاندا به یاری آن ها شتافت. به این صورت که خزنده های این الگوریتم مدام به دنبال مطالب و محتوای دسته اول است و دیگر سایت ها را که مطالب را کپی میکنند را شناسایی و از لیست جستجو حذف می کند.

❖ الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم بیشتر به تجزیه و تحلیل عبارات جستجو شده توسط کاربران میپردازد. تا گوگل با این کار بتواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش داده و نتایج خود را بهبود بخشد. در واقع این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و بر اساس خواسته های کاربر سعی میکند بهترین نتیجه را نمایش دهد.

❖ الگوریتم کبوتر

صورت مساله اصلی موتور جستجوی گوگل الگوریتم کبوتر است. این الگوریتم به زبان ساده به شیوه زیر عمل میکند. اطلاعات وب‌سایتهای اینترنتی در قفس‌های داده قرار می‌گیرند و در هر قفس تعدادی کبوتر وجود دارد که به بررسی محتوای این سایتها و مقایسه آن‌ها با کلمه کلیدی جستجو شده می‌پردازند. هر بار که مطلبی مناسب کلمه کلیدی پیدا کنند یک بار به آن نوک می‌زنند. صفحاتی که بیشترین مقدار نوک به آنها خورده شده باشد در گوگل بالاتر نشان داده می‌شوند.

❖ الگوریتم گورخر

این الگوریتم جهت کیفیت سنجی فروشگاه های اینترنتی طراحی و اجرا شد و جلوی ترویج و گسترش فروشگاه های اینترنتی تقلبی را میگیرد. طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو، داشتن بارکد برای تمامی کالاها، استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق کاربران به خرید این محصولات، ایجاد مقایسه با کالاهای موجود در سایتهای دیگر، کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار، وجود قیمت روی کالاها، وجود آدرس معتبر برای فروشگاه و … عواملی هستند که گوگل در این الگوریتم خود به آنها توجه میکند.

❖ الگوریتم mobilegeddon

با توجه به مصرف موبایل اینترنت و نسبت های آماری نسبت به دیگر دیوایس ها گوگل جدیدترین الگوریتم خود را اعلام کرد این الگوریتم جزء جدیدترین الگوریتمهای گوگل به حساب می آید که در اردیبهشت امثال اعمال گردیده است. سایت هایی که در صفحات تبلت و گوشی های همراه به خوبی نمایش داده نمیشوند به تدریج از نتایج جستجو حذف خواهند شد.

پنالتی گوگل چیست و چرا ممکن است پنالتی شویم؟

پنالتی در واقع به مفهوم جریمه سایت توسط گوگل می باشد. اگر گوگل متوجه انجام تخلف در سایت گردد ممکن است سایت شما را جریمه یا همان پنالتی بکند. در صورتیکه گوگل تصمیم به پنالتی یک صفحه بگیرد، حتی در صورت داشتن رتبه خیلی خوب آن صفحه را از نتایج جستجو حذف خواهد کرد.

نکته آموزش سئو : آیا گوگل تمام سایت را پنالتی خواهد کرد و یا فقط یک صفحه را؟

این سوال مهمی است که بسیار از ما پرسیده میشود. قبلا گوگل در صورتیکه تصمیم به پنالتی میگرفت کل سایت را پنالتی میکرد ولی در حال حاضر فقط همان صفحه ای که تشخیص تخلف داده است را جریمه و از نتایج حذف خواهد کرد.

آموزش کامل سئو SEO 5

❖ دلایل پنالتی شدن سایت چیست؟

در این قسمت از آموزش سئو به موضوع پنالتی گوگل می پردازیم. بصورت کلی میتوان گفت اگر در حال انجام یک کار متقلبانه برای افزایش رتبه سایت هستید ممکن است باعث پنالتی گردد. بنابراین یا باید به دنبال راهکارهای تقلب نروید و یا نسبت به اجرای روشها اطمینان کامل داشته باشید. اما از دلایل مهمی که میتواند باعث پنالتی سایت شود به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

-تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در یک متن یا keyword stuffing
-تبادل لینک دوطرفه بیش از حد با سایر سایتها
-داشتن لینکهای خروجی بیش از حد در یک صفحه
-داشتن تعداد بک لینک زیاد در سایتهای اسپم و بی کیفیت
-خرید یکباره بک لینک در تعداد بسیار بالا (سایتهایی که اقدام به فروش 1000 یا 2000 بک لینک میکنند)
-حذف یکباره تعداد زیادی از بک لینکها (در صورت خرید بک لینکهای ماهانه به این موضوع توجه داشته باشید)
-داشتن محتوای تکراری زیاد
-هک یا ویروسی شدن سایت
-قطع و وصل های بیش از اندازه هاست و از دسترسی خارج شدن سایت

چند اصطلاح پر کاربرد که در آموزش سئو باید بدانید.

White Hat SEO: سئوی کلاه سفید در واقع اصولی ترین نوع سئو است که در آن از هیچ روش غیر قانونی از نظر گوگل برای افزایش رتبه استفاده نمی شود و سایت کاملا طبیعی به رتبه می رسد.
Black Hat SEO: سئوی کلاه سیاه دقیقا عکس مورد بالاست. در این مدل از سئو کلا از روشهای غیر اصولی و متقلبانه برای افزایش رتبه سایت استفاده میشود. در این روش احتمال پنالتی شدن سایت بسیار بالاست.
Gray Hat SEO: سئوی کلاه خاکستری در واقع روشی مابین دو مورد بالاست. در این روش علاوه بر اینکه از تکنیکهای اصولی و کلاه سفید استفاده میشود از برخی تکنیکهای که شاید کمی با اصول گوگل همخوانی نداشته باشد نیز استفاده میگردد.
Crawl: موتور جستجو دارای یک ربات است که به آن گوگل بات یا عنکبوت می گویند. در واقع خزیدن این ربات در یک صفحه برای جمع آوری اطلاعات آن صفحه را کراول یا crawling می گویند.
HTTPS: یک پروتکل امنیتی است که اطلاعات را بین کاربر و سرور بصورت کد شده رد و بدل میکند. نوع غیر امن آن HTTP میباشد. شما میتوانید با صرف هزینه ای نه چندان زیاد بصورت سالانه HTTPS را برای سایت خود فعال نمایید. همانطور که میبینید آدرس سایت ما هم اکنون با HTTPS شروع شده است.
Anchor Text: حتما میدانید که لینک چیست. کلمه ای که لینک بر روی آن انجام میگردد را انکور تکست می گویند. مثلا در اینجا که عبارت آموزش سئو به همین صفحه لینک شده است، عبارت “آموزش سئو” یک انکور تکست می باشد.
CTR:مخفف Click Through Rate به معنی نرخ کلیک است و به درصد بیان میشود. میزان درصد کلیکهایی که در صفحه نتایج بر روی سایت شما میشود به میزان کل کلیکهای صفحه را نرخ کلیک میگویند. مثلا اگر در جستجوی یک عبارت 100 بار کلیک شده باشد و 5 بار از این 100 کلیک بر روی سایت شما صورت گرفته باشد CTR شما 5% محاسبه میشود. CTR هرچقدر بالا باشد برای سئو بهتر است.
Bounce Rate: نرخ پرش میزان درصد بازدیدکننده هایی را نشان میدهد که وارد یک صفحه از سایت شما میشوند و بدون اینکه صفحه دیگری از سایت شما را ببینند از سایت خارج میشوند. نرخ پرش هرچقدر پایینتر باشد برای سئو بهتر است.
DA: Domain Authority شاخص سنجش قدرت دامنه بر اساس سیستم امتیاز دهی سایت Moz میباشد که عددی از 1 تا 100 می باشد و هر چقدر این عدد بالاتر باشد نشان دهنده قدرت بیشتر آن دامنه است. دامین اتوریتی را میتوان توسط این ابزار در سایت موز بررسی کرد.
PA: Page Authority شاخص سنجش قدرت یک صفحه از سایت بر اساس سیستم امتیاز دهی سایت Moz میباشد که عددی از 1 تا 100 می باشد و هر چقدر این عدد بالاتر باشد نشان دهنده قدرت بیشتر آن صفحه است. پیج اتوریتی را میتوان توسط این ابزار در سایت موز بررسی کرد.

منبع:

وب سایت رادزاد

وب سایت سئوکار

وب سایت رایان طرح

وب سایت نبضینو

وب سایت ملوچ خان

وب سایت ویرگول

وب سایت دناکو

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت