مشاوره مدیریت و کسب و کار

سرمایه گذاری بلندمدت

سرمایه گذاری بلندمدت چیست ؟ ضرورت سرمایه گذاری بلندمدت در چیست ؟ انواع سرمایه گذاری بلند مدت کدامند ؟ استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت جهت بازدهی بیشتر چه هستند ؟ 2 اشتباه رایج در سرمایه گذاری بلندمدت کدامند ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری بلندمدت

سرمایه گذاری بلند مدت چیست؟

سرمایه گذاری بلند مدت، حسابی در بخش دارایی ترازنامه مالی یک شرکت است که سرمایه های آن از قبیل سهام،اوراق قرضه،ملک و پول نقد را نشان می دهد.این سرمایه گذاری ها دارایی هایی هستند که شرکت قصد دارد بیشتر از یک سال آنها را نگهداری کند.

تفاوت بین سرمایه گذاری های بلند مدت و سرمایه گذاری های کوتاه مدت در این است که سرمایه های کوتاه مدت به احتمال بسیار زیاد به فروش خواهند رسید اما سرمایه های بلند مدت ممکن است تا سالها و یا حتی هیچگاه فروخته نشوند.

انجام سرمایه گذاری بلند مدت به این معناست که شخص باید در ازای سود احتمالی بیشتر ، مقداری ریسک را بپذیرد و مدت طولانی تری منتظر بماند.همچنین باید سرمایه ای کافی، برای استفاده بخشی از آن در سرمایه گذاری بلند مدت خود، داشته باشد.

تشریح سرمایه های بلند مدت

یکی از انواع مرسوم سرمایه گذاری بلند مدت، زمانیست که شرکت A سرمایه گذاری بزرگی روی شرکت B انجام داده و تسلط زیادی روی آن پیدا می کند بدون آنکه اکثریت سهام حق رای آن شرکت را دراختیار داشته باشد.در این مثال میزان قیمت خرید، یک سرمایه گذاری بلند مدت برای شرکت A به حساب می آید.

وقتی یک شرکت هلدینگ یا شرکت خصوصی اوراق قرضه و یا قسمتی از سهام مالکیت را بعنوان سرمایه گذاری میخرد،تصمیم برای کوتاه مدت یا بلند مدت کردن آن تاثیر مهمی روی دسته بندی دارایی ها در ترازنامه مالی آن شرکت دارد.

سرمایه های کوتاه مدت در بازار وارد می شوند و هر گونه کاهش ارزش آنها بعنوان ضرر تلقی خواهد شد اما افزایش ارزش آنها تا زمان فروش کل سرمایه به حساب نمی آید. بنابراین دسته بندی سرمایه گذاری ها ،چه کوتاه مدت و چه بلند مدت، در ترازنامه مالی، تاثیر مستقیمی بر درآمد خالص گزارش شده در صورتحساب سود و زیان یک شرکت دارد.

سرمایه های نگهداری شده تا بلوغ

اگر نظر به این باشد که یک سرمایه تا زمان بلوغ نگهداشته شده و شرکت بتواند این قابلیت را از خود نشان دهد، به این سرمایه “نگهداشته شده تا بلوغ” گفته می شود.سرمایه به قیمت خرید ثبت خواهد شد اما هر گونه تخفیف یا صرف در طول عمر این سرمایه مستهلک می شوند.یک مثال معروف از این نوع سرمایه ها شرکت PayPal است.

سرمایه بلندمدت میتواند برای مشخص کردن کاهش های ارزش آن مکتوب شود اما با این کار ممکن است تعدیل های ناشی از نوسانات بازار صورت نگیرد.همچنین به دلیل وجود شرط تاریخ انقضا برای سرمایه گذاری ها، اوراق بهادار سهام جزو سرمایه های نگه داری شده تا بلوغ محسوب نمی شوند.

سرمایه های آماده فروش و قابل معامله

سرمایه هایی که با هدف فروش در عرض یک سال به منظور سود آوری کوتاه مدت نگهداری شده اند در زمره سرمایه های جاری دسته بندی می شوند.

یک سرمایه قابل معامله ممکن است سرمایه بلند مدت نباشد اما یک شرکت می تواند سرمایه را با هدف فروش آن در آینده نگه داری کند.این سرمایه ها بعنوان سرمایه های آماده فروش طبقه بندی می شوند مادامی که تاریخ فروش آنها در 12 ماه آینده نباشد.سرمایه های بلند مدت آماده فروش در زمان خرید به قیمت خرید ثبت شده و پس از آن برای نشان دادن ارزش متعارف آن در هر گزارش متعادل سازی می شوند.همچنین سود یا زیان بالقوه آنها تا زمان فروش سرمایه فقط در قسمت “سایر درآمدها” در یک شرکت گزارش داده می شوند.

انواع سرمایه‌ گذاری‌ بلند مدت چیست ؟

با توجه به تعاریف حسابداری، سرمایه‌ گذاری بلند مدت به سرمایه‌ گذاری‌هایی اطلاق می‌شود که زمان نقدشوندگی بیشتری نسبت به سایر سرمایه‌ گذاری‌ها مانند پول نقد یا دارایی‌های مالی داشته باشد. در بازارهای امروز عمدتاً بازه زمانی برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت حداقل یک سال در نظر گرفته می‌شود و هدف از این نوع سرمایه‌ گذاری کسب درآمد و سود بیشتر بر روی اصل سرمایه است. در این مقاله سعی شده تا به این سوال پاسخ دهیم که « انواع سرمایه‌ گذاری‌ بلند مدت چیست ؟»

سرمایه‌گذاری بلند مدت برای افرادی مناسب است که قصد کسب درآمد مکمل درآمد اصلی خود، افزایش ثروت، در جریان نگه داشتن پول با هدف‌های بلند مدت را دارند. انتخاب نوع سرمایه‌ گذاری بلند مدت می‌تواند براساس اهداف افراد، زمان مورد نظر، میزان سرمایه، شرایط اقتصادی و بازارهای فعال موجود متفاوت باشد. از این رو نقش سرمایه‌‍‌ گذار در این نوع سرمایه‌ گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همه چیز به تصمیم‌های او بستگی دارد.

در حقیقت با وجود نرخ‌های بهره موجود در بازار و افزایش نرخ تورم در شرایط کنونی، انتخاب نوع سرمایه‌گذاری کمی با پیچیدگی مواجه شده است و افراد باید به دنبال گزینه‌هایی با امنیت سرمایه‌گذاری بالا باشند تا ارزش فعلی پول آن‌ها کاهش پیدا نکند. در این جا است که رشد سرمایه اهمیت پیدا می‌کند و در حالی که ممکن است انواع ریسک‌های موجود در بازار بر آن‌ها اثر بگذارد، ولی در بلند مدت این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند ریسک‌ها را پشت سر گذاشته و در طی زمان ارزش سرمایه را افزایش بخشند.

به صورت خلاصه می‌توان اظهار داشت که اگر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت را حفظ ثروت در نظر بگیریم، سرمایه‌گذاری بلندمدت افزایش ثروت است.

سرمایه‌گذاری بلندمدت در دارایی‌های متنوع در واقع سبدی از سرمایه است که درآمدی در آینده ایجاد می‌کند و با پذیرش میزانی ریسک به دنبال بازده‌های بالاتر است؛ گزینه‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی با سطوح ریسک‌ مختلف وجود دارد و نیاز است که یک سرمایه‌گذار بلند مدت همه این گزینه‌ها را بررسی کند و برای کسب بهترین نتیجه درصدی از هر کدام را در سبد سرمایه‌گذاری قرار دهد.

در این بخش به چند نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت موجود در بازار در ایران اشاره خواهیم کرد:

۱- سپرده‌های بلندمدت بانکی

شاید بتوان سپرده‌های مدت‌دار بانکی را اولین گزینه سرمایه‌گذاری بلندمدت موجود در نظر گرفت. یکی از عمده‌ترین خدمات ارائه شده توسط بانک‌ها، حساب‌های مختلف بانکی است. این حساب‌ها براساس هدف و بازه زمانی متفاوتی که دارند می‌توانند برای اهداف مختلف افراد به عنوان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند. بیشتر سپرده‌های بلندمدت فعلی دارای بازه‌های زمانی حداقل یک سال هستند و صاحبان این سپرده‌ها امکان افزایش یا کاهش سرمایه خود در طی این دوره را ندارند. عموماً ریسک این حساب‌های بانکی نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار بسیار پایین بوده و با توجه به ریسک کم آن‌ها، بازد‌ه‌های پایین‌تری را نیز ارائه می‌دهند.

۲- اوراق بدهی

اوراق بدهی جهت تأمین مالی بودجه لازم برای پیاده‌سازی طرح‌های شرکت‌ها و نهادهای کشور است و به طور معمول توسط دولت منتشر و ضمانت می‌شود و از آن‌جایی که پرداخت اصل و فرع این اوراق توسط دولت تعهد می‌شود، جزو اوراق کم ریسک شمرده می‌شوند. اوراق بدهی مشخصات مشترکی از جمله تاریخ سررسید، ارزش اسمی، نرخ سود اسمی و قیمت فروش دارند.دناکو

اوراق مشارکت و صکوک دو نوع عمده از اوراق بدهی موجود در بازار محسوب می‌شوند. اوراق مشارکت اوراق بهاداری است که با مجوز قانونی خاص یا مجوز بانک مرکزی، برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح‌های عمرانی-انتفاعی یا برای تأمین مالی طرح‌های سودآور تولیدی، ساختمانی و خدماتی توسط دولت، شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و … منتشر می‌شود و به سرمایه‌گذارانی که قصد مشارکت در اجرای این طرح‌ها را دارند از طریق عرضه عمومی واگذار می‌گردد. صکوک نیز جزو ابزارهای مالی اسلامی است که دارای ارزش مشخصی بوده و قابل معامله هستند. این اوراق بر پایه یکی از عقود اسلامی طراحی شده و دارندگان آن به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آن‌ها هستند.

۳- سهام

سرمایه‌گذاری در سهام را می‌توان یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاری‌های مالی در نظر گرفت که شامل مزایای زیر است:

سهام اوراق سرمایه‎‌گذاری هستند، به این معنی که سرمایه‌گذار لازم نیست دارایی یا تجارتی را کنترل کند.
سهام نشان‌دهنده مالکیت در دارایی و سود شرکت‌ها است. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در آن‌ها، سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است.
ارزش سهام قابل افزایش است. این افزایش برخی اوقات می‌تواند بسیار قابل توجه باشد مخصوصاً طی بازه‌های زمانی بلندمدت.
در شرایط مساعد بازار و شرکت‌ها، به سرمایه‌گذاران سود تقسیمی مازاد بر افزایش بازده سهام تعلق می‌گیرد.
نقدشوندگی بسیاری از سهم‌ها بسیار بالا است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی و در هر زمانی آن‌ها را خریده یا بفروشند.
حداقل نقدینگی مورد نیاز برای خرید سهام نسبت به سایر بازارها بسیار پایین بوده و با سرمایه‌ای به اندازه ۱۰۰ هزار تومان هم می‌توان در این اوراق سرمایه‌گذاری کرد.
بازار بورس ایران را می‌توان یکی از جدیدترین بازارهای سرمایه‌گذاری دناکو در نظر گرفت و از زمان آغاز فعالیت تاکنون این بازار شاهد رشد چشمگیری بوده است. بازده ده ساله شاخص کل بازار بورس تاکنون بیش از ۲۰۰۰% بوده است. در بازار بورس هرگونه خبر و رویداد داخلی و جهانی می‌تواند بر شاخص و بازده سهم‌ها تاثیر بگذارد، لذا داشتن اطلاعات کافی و استفاده از تحلیل‌های موجود یکی از ضروری‌ترین قدم‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بازار است.

۴- صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک جزو روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با جمع‌آوری منابع مالی از افراد مختلف، به سرمایه‌گذاری در سبدی از اوراق بهادار مانند سهام، اوراق مشارکت و … می‌پردازند و این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا به جای خرید یک دارایی مالی، در مجموعه‌ای از این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. افراد با هر میزانی از سرمایه می‌توانند در سبدی متنوع از دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کرده و نسبت به آورده خود در سود و زیان صندوق سهیم شوند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس نوع ترکیب دارایی آن‌ها به موارد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با درآمد ثابت: عمده ترکیب دارایی این صندوق‌ها دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و … است و جزو سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک محسوب می‌شود. این صندوق‌ها می‌توانند دارای ضامن نقدشوندگی و پرداخت سود باشند، و طی بازه‌های زمانی معین به سهام‌داران صندوق سود بپردازند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط: دارایی این صندوق‌ها ترکیبی از دارایی‌های با درآمد ثابت و سهام است و می‌تواند دارای ضامن نقدشوندگی و پرداخت سود هم باشند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام: این صندوق‌ها در سهام موجود در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و اغلب یک تیم حرفه‌ای و مسلط به بازار بورس، به بررسی و انتخاب سهام مناسب برای صندوق می‌پردازند.
همچنین می‌توان براساس روش معامله، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را به دو نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس نیز تقسیم‌بندی کرد.

۵- سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی یکی دیگر از انواع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. سبد سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از دارایی‌ها شامل اوراق با درآمد ثابت، اوراق مبتنی بر طلا، سهام شرکت‌ها و قراردادهای آتی زعفران و دیگر دارایی‌های قابل معامله در بورس است. سبدگردانی یکی از خدمات ویژه کارگزاری‌ها و نهادهای مالی است که سعی در حداکثر نمودن دارایی صاحبان سرمایه با قبول میزان ریسک مشخص از جانب سرمایه‌گذار دارد. بنابراین می‌توان سبدگردانی را خرید، فروش و نگه‌داری اوراق بهادار تعریف کرد که به نام سرمایه‌گذار، توسط سبدگردان و در قالب قراردادی مشخص، به منظور کسب انتفاع انجام می‌گیرد. قراردادهای سبدگردانی معمولاً یک ساله منعقد می‌شود، بنابراین جزو سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به شمار می‌آید.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سبدگردانی، اغلب دارای تیم حرفه‌ای و متخصص هستند که اطلاعات و اخبار بازارهای مختلف را مدام پیگیری کرده و با تحلیل‌های دقیق دارایی‌های مناسب برای سبد را با هدف افزایش ثروت و دارایی سرمایه‌گذار، انتخاب می‌کنند.

۶- املاک و مستغلات

این نوع از دارایی‌ها را نیز می‌توان جزو سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفت. سرمایه‌گذاری در مسکن از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری در ایران است که در برخی سال‌ها توام با سود رضایت‌بخش و در برخی سال‌ها نیز کم رونق و در رکود بوده است. از محدودیت‌های این روش پایین بودن نقدشوندگی و نیاز به حداقل سرمایه بالا برای سرمایه‌گذاری می‌باشد.

پنج استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت جهت بازدهی بیشتر

راهکارهای سرمایه گذاری بلند مدت باعث افزایش سرعت رشد سرمایه گذاری شما می‌شود. در این مقاله، پنج استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت وجود دارد که مطمئن هستیم نتایج سرمایه گذاری بلند مدت را افزایش می‌دهد در واقع استراتژی‌های مورد نظر، بخشی از مشاوره هستند که در قالب خدمات سرمایه‌گذاری و خبرنامه ارائه می‌دهیم از جمله مشاوره برای سرمایه گذاری محافظه کارانه.

1- تا کنون هیچ سهامی مطلقا بسیار کم ارزش یا مطلوب نبوده است، و عدم یکپارچگی در بخش‌های داخلی شرکت‌ها وجود دارد.
ما همیشه اعتقاد داریم، وقتی سرمایه‌گذاران نسبت به درستی کار مسوولان شرکت مورد نظر، شک و تردید دارند، سهام خود را بفروشند. به عبارت دیگر، اگر فکر می‌کنید که شرکتی توسط کلاهبرداران اداره می‌شود، بایستی سهام را بلافاصله به فروش برسانید، مهم نیست که چقدر از لحاظ سرمایه گذاری جذاب به نظر می‌رسد.

با این وجود، به منظور ارتقا دادن بازده بلند مدت خود، نه تنها بایستی از ضرر جلوگیری شود بلکه لازم است این نکته را به شیوه‌ای مدون اعمال کنید. بایستی از یک سو، عدم وجود یکپارچگی را تشخیص دهید یا از طرف دیگر، قضاوت ساده لوحانه یا ضعیفی داشته باشید. بسیاری از شرکت‌های دولتی به طور غیرمستقیم از قوانین مالیاتی یا تصمیمات نظارتی استفاده می‌کنند. اگر این را به عنوان نشانه‌ای از یکپارچگی کامل بدانید، می‌توانید سرمایه‌گذاری صحیح خرید و فروش را با قیمت حداقل بازار تکمیل نمایید.

2- سود متقابل- درآمد حاصل از سود- می‌تواند تاثیر بسیاری بر ارزش سرمایه‌گذاری در بلند مدت داشته باشد.
سود متقابل می‌تواند مادر تمام راهبردهای سرمایه گذاری بلند مدت باشد. این مساله مخصوصا برای سرمایه‌گذاران جوان جهت یادگیری مهم می‌باشد. این گونه مزایای معاملات تجاری، در سهام و بازپرداخت ثابت و همچنین در سرمایه‌گذاری‌های سودپرداختی مانند اوراق قرضه است. هنگامی که درآمد حاصل از بازدهی گذشته را دریافت می‌کنید، ارزش سرمایه گذاری شما می‌تواند چند برابر شود. به جای افزایش در نرخ ثابت، میزان دلار در پرتفوی شما با سرعت شتابزده رشد خواهد کرد.

برای به دست آوردن سود از این نکته، شما باید به برداشت ثابت از سرمایه خود توجه داشته باشید، حتی به ظاهر کوچک، مانند کمیسیون های کارگزاری بالا، ولو اینکه در سال یک درصد را از دست دهید (یا از دست دادن سود)، در طول یک یا دو دهه می‌تواند تاثیر زیادی بر سرمایه‌گذاری‌های شما داشته باشد.

3- به عنوان یک گروه، سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت، از قیمت بالایی برخوردار است.
اگر در پرتفوی خود، سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت دارید، به احتمال زیاد بازده ناچیزی خواهید داشت یا بعد از مدت طولانی سرمایه خود را از دست می‌دهید به جای آنکه درآمد بالایی را کسب کنید. به همین دلیل است که هنگام اضافه کردن هر چیزی به پرتفوی، باید با دقت انتخاب کنید. این توصیه به ویژه برای سرمایه‌گذاران جدید، که ممکن است به دنبال بازده غیرمستقیم از طریق سرمایه‌گذاری بر روی مانند IPOs، سهام پنی و استاک آپشن (یا سهام کارکنان) باشد، کاربرد دارد. این گونه بازارها، ابزار مطمئنی هستند که شما را از موفقیت در سرمایه‌گذاری بلند مدت باز می‌دارد.

4- انگیزه‌های مالی تأثیر بسیار زیادی بر اعتقادات صادقانه‌ی دیگران دارد.
این مساله زمانی درست است که ارائه‌دهندگان محصولات سرمایه گذاری تمایل دارند چیزی را بگویند که در جهت انگیزه شما برای خرید باشد. عدم توجه به اختلافات سود می‌تواند برای سرمایه گذاری شما بسیار زیان آور باشد. ما فقط درباره کارگزاران سهام صحبت نمی‌کنیم. همان طور که گفته شد هرگز به آرایشگر خود وابسته نباشید تا به شما بگوید، خیلی زود است موهایتان را کوتاه کنید.

5- بازارهای مورد نظر برای کالاهای تهاترپذیر مانند نفت، نرخ بهره و طلا ذاتا غیرقابل پیش بینی هستند.
چنین بازارهایی بسیار بزرگ هستند و محدودیت عملی در این که چه قدر معامله کنید، به همراه ندارد. به این ترتیب، اگر بتوانید آنها را پیش بینی کنید، می‌توانید به میزان قابل توجهی از کل پول جهان دست یابید و تا به حال کسی آن را انجام نداده است. به همین دلیل، اشتباه است پرتفوی خود را طوری طراحی کنید که مجبور باشید طور دقیق، مسیر آینده کالاهای قابل تهاتر مانند نفت، نرخ بهره یا طلا را پیش بینی کنید. کلید موفقیت سرمایه گذار، سرمایه گذاری در شرکت هایی است که به خوبی مدیریت می شود. غیر قابل پیش بینی بودن بازار، نیاز به قوانین را تسهیل می‌کند. شرکت‌هایی که به خوبی مدیریت می‌شوند، می‌توانند رکود مالی و بازار خرس‌ها را نسبت به سایر شرکت‌ها تحمل کنند.

همراه با استراتژی های سرمایه گذاری بلند مدت که در بالا ذکر شد، بایستی در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که توانایی استفاده از روندهای سکولار را داشته باشند. اینها شرکت‌هایی هستند که از روند به سود دست می‌یابند و فراتر از چرخه‌های اقتصادی هستند و تغییرات جاری در جامعه را منعکس می‌کند. برای مثال لیبرال اقتصادی، بازنشستگی قریب الوقوع به دلیل ازدیاد جمعیت و دستاوردهای بهره‌وری از فناوری‌های کامپیوتری و ارتباطات در حال توسعه که در دسترس می‌باشد.

استراتژی‌های سرمایه گذاری بلندمدت با کسب سریع یک دلار یا سود حاصل از اطلاعات داخلی ساخته نمی‌شوند. آنها در طول زمان ایجاد شده و مهمتر از همه، یادگرفته می‌شود که چگونه از اشتباهات گذشته در بازار جلوگیری کرد.

درک تفاوت بین سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت

برای بسیاری از سرمایه‌ گذاران جدید باز کردن گزارش 10k یک شرکت و خواندن ترازنامه کار آسانی نیست. خوشبختانه، وقتی که یک بار شروع به چیدن این پازل کنید، درک اینکه تکه‌های آن چگونه به هم متصل می‌شوند بسیار آسان‌تر می‌شود. شما با درک درست و به موقع می‌توانید تنظیم برآوردهای ارزش خود را آغاز کنید. به بیان ساده، سرمایه گذاری‌های بلندمدت و دارایی‌های بلند‌مدت، برخلاف دارایی‌‌ها و بدهی‌های فعلی، چیزهایی هستند که یک تجارت صاحب آن‌هاست اما نمی‌تواند آن‌ها را برای سرمایه گذاری‌های روزانه سریعا به پول نقد تبدیل کند.

۲ اشتباه رایج درباره سرمایه‌گذاری بلندمدت

اولین اشتباه این افراد این است که تحت تأثیر اتفاقات حال حاضر قرار می‌گیرند و نگاه بلندمدتی مورد ادعای خود را فراموش می‌کنند. این افراد ترسیده و در جهت پیشگیری از ضررهای احتمالی به‌زعم خود، دچار هیجان و استرس می‌شوند. بی‌موقع می‌فروشند و از فرصت‌ها بهره‌مند نمی‌شوند.

دومین اشتباه این افراد مربوط می‌شود به شرایطی که واقعاً بازار مالی دچار چرخش شده و در جهت نزول قیمت‌ها گام برمی‌دارد. عده‌ای هستند که وقتی به دلیل رفتار نزولی بازار (یا تغییر جهت آن)، متحمل ضررهای هنگفتی می‌شوند کاملاً منفعلانه نسبت به اقدام به خروج از بازار تعلل می‌کنند. دلیل ظاهراً منطقی‌شان هم این است که سرمایه‌گذار بلندمدتی هستند.

شخصاً متوجه نمی‌شوم چرا وقتی همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که یک بازار در حال ریزش است (ولو طی روندهای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت) چه توجیهی وجود دارد که از آن خارج نشویم و سود به دست آمده تاکنون را نقد نکنیم. این شواهد را می‌توان از بررسی موشکافانه روندها، اندیکاتورها، نسبت‌های فیبوناچی و … مورد پیش‌بینی قرار داد.

تعریف درست از نگاه بلندمدتی این نیست که اجازه دهیم گذر زمان‌بر علیه ما و سرمایه در گردشمان عمل کند. صرفاً به این امید که در آینده‌ای نامعلوم بازار به مدار صعودی بازمی‌گردد. نگاه بلندمدتی در معنای درست خود یعنی آنکه بی‌جهت و پیش از دریافت سیگنال یا سیگنال‌های قطعی فروش،‌ اقدام به فروش سهام خود نکنیم. چراکه همان‌گونه که ورود به یک بازار با سیگنال خرید صورت می‌گیرد،‌ خروج از آن‌ هم می‌بایست هم‌زمان با دریافت سیگنال فروش باشد. بورس بازان قدیمی اصطلاحی دارند که می‌گوید: «سر سود خود را نبرید.» یعنی به سود کم قانع نباشید و مادامی که در جهت روند، سرمایه‌گذاری کرده‌اید به سودتان اجازه دهید توسعه یابد. ولی وقتی دیدید بازار نامطمئن و نزولی ست،‌ زمان و سرمایه را از دست ندهید.

منبع:

وب سایت سبد گردان آگاه

وب سایت خانه سرمایه

وب سایت آکادمی آتس

وب سایت فین مگ

وب سایت افزونش

وب سایت دناکو

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت