مشاوره مدیریت و کسب و کار

افزایش فروش صنایع دستی

چه روش هایی برای افزایش فروش صنایع دستی وجود دارد ؟ چگونه می توان برای بازاریابی و فروش صنایع‌دستی برنامه‌ریزی کرد ؟ چگونه یک فروشگاه صنایع دستی ایجاد کنیم ؟ روش های بازاریابی صنایع دستی در ایران و جهان کدامند ؟ چه شیوه هایی برای کسب درآمد از فروش صنایع دستی وجود دارد ؟ خریداران خارجی صنایع دستی ایران چه کشورهایی هستند ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع را بررسی قرار می دهد.

طرز رفتار فروشنده

افزایش فروش صنایع دستی

صنایع دستی ایران، به عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخص ترین هنر کاربردی ایران و یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان، ریشه های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است

به طور کلی نقش صنایع دستی در اقتصاد ایران عبارت است از: کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد شغل، سرمایه گذاری اندک و بهره وری بالا.

رشد اقتصادی و دستیابی به هدف های مختلف آن امروزه سرلوحه برنامه و فعالیت های بسیاری از دولت ها به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. این دولت ها در برنامه های توسعه اقتصادی خود هدف های عمده ای را در زمینه های مختلف اقتصاد، اجتماع، سیاست و … دنبال می کنند.

 روش های کسب درآمد از فروش صنایع دستی

۱. وبسایت بسازید.

فروش صنایع دستی در فروشگاههای اینترنتی راهی سریع و ساده است، اما با این روش رقابت با رقیبانتان در زمینه صنایع دستی کمی دشوار می‌شود. چون وقتی خریدار وارد سایت فروشگاه اینترنتی می‌شود، همزمان محصولات رقیبانتان را نیز مشاهده می‌کند و هنگام چرخ زدن میان صفحات تولیدکنندگان مختلف صنایع دستی، این احتمال وجود دارد که محصول رقیبتان را بخرد.

بنابراین توصیه متخصصان بازاریابی و فروش صنایع دستی این است که نخست وبسایت مستقل خود را بسازید.

البته راه اندازی وبسایت مستقل به این معنا نیست که اصلاً قرار نیست از پتانسیل فروشگاههای اینترنتی استفاده کنید. برعکس، می‌توانید از این فروشگاهها برای پخش محصولاتتان و معرفی شان به تعداد هر چه بیشتر مشتریان احتمالی استفاده کنید. اکنون تعداد زیادی فروشگاه ساز در ایران خدمات راه اندازی فروشگاه اینترنتی عرضه می‌کنند. می‌توانید یکی را که قیمت و کیفیت مناسبی دارد انتخاب کنید و فروش صنایع دستی خود را آغاز کنید.

شماره تلفن حرفه ای

وقتی وبسایت خود را راه اندازی کردید و بازدیدکنندگان سایتتان رفته رفته افزایش یافت، افراد بیشتری می‌خواهند با شما تماس بگیرند. علی دادگر، مدیر ارشد بازاریابی، و مدیر عامل بینابرند توصیه می‌کند که حتماً یک شماره تلفن ثابت و اختصاصی برای کسب و کار خود تهیه کنید.

شماره تلفن ثابت به مراتب بیشتر از شماره تلفن همراه، مشتریان احتمالی را به تماس با شما ترغیب می‌کند.

۲. برای فروش صنایع دستی خود مکانهای جدید بیابید.

شاید بعد از این که وبسایت و یا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کردید با خود فکر کنید که کار دیگری برای فروش صنایع دستی تان باقی نماند. اما این را همیشه در ذهن داشته باشید که هر چه مکانهای جدیدتری برای فروش و عرضه محصولات پیدا کنید، بازار خود را بزرگتر کرده‌اید و هنر خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار داده‌اید.

یکی از بهترین مکانها برای عرضه صنایع دستی تان اینستاگرام است. اگر تعداد و تنوع محصولاتتان بالا رفت می‌توانید کانال تلگرام نیز راه اندازی کنید و از فضای مجازی برای فروش محصولات خود استفاده کنید.

هر چه تعداد افرادی که محصولات و برند شما را می‌بینند بیشتر شود، برندتان شناخته‌شده‌تر می‎شود و با افزایش معروفیت برندتان، افزایش فروش نیز خواهید داشت.

۳. داستان بگویید تا بفروشید.

یکی از اصلی ترین گرایشهای کنونی در بازاریابی مدرن استفاده از تکنیک داستان گویی است. تکنیک داستان گویی یعنی این که داستان شکل گیری برند و کسب و کارتان را با مشتریان در میان بگذارید؛ اینکه چه شد این هنر را یاد گرفتید و چگونه به فکر فروش صنایع دستی افتادید، محصولاتتان چه مراحلی را طی می‌کنند تا به شکل نهایی درمی‌آیند.

این تکنیک به خصوص برای کسب و کارهای کوچک مفید است و فروشگاه اینترنتی شما نیز می‌تواند از این تکنیک بهره ببرید. تعداد زیادی از خریداران صنایع دستی عاشق خرید از کسب و کارهای کوچک هستند چون خرید صنایع دستی تولید شده در خانه احساس به مراتب بهتری نسبت به خرید محصولات صنعتی به خریداران می‌دهد.

تکنیک داستان گویی در فروش اینترنتی یکی از تکنیکهایی است که یک برند را برندهای دیگر متمایز می‌کند. تکنیک داستان گویی باعث می‌شود خریداران احساس کنند از یک انسان خرید می‌کنند و نه از یک وبسایت، و این، اعتماد مشتریان را به شما افزایش می‌دهد. خریداران اینترنتی دوست دارند کارهای هنری را از هنرمندان حرفه ای، خونگرم و باذوق بخرند. ویژگیهای فروشنده تاثیر بسیار زیادی بر لذت بردن خریدار از خریدش دارد.

۴. تجربه کنید و تجربه کنید.

هیچ فرمول ثابتی برای موفقیت در زمینه فروش صنایع دستی وجود ندارد، بلکه راههای گوناگونی برای فروش محصولات خانگی وجود دارد. هنرمندان عزیز، شما باید این راههای مختلف را تجربه کنید تا ببینید کدام یک از این روشها بیشترین افزایش فروش را برای محصولات شما همراه خواهد داشت.

شما نه فقط در تولید محصول که در روش عرضه و فروش صنایع دستی خود نیز باید خلاقیت و پشتکار داشته باشید. پس از مدتی اجرای روشهای گوناگون به قول معروف چمّ و خم کار دستتان می‌آید و می‌توانید به روشهای جدیدی مختص فروش محصولات خود دست یابید.

اگر کار هنری بلدید و علاقه به کسب درآمد دارید، بدانید که بازاری بزرگ آن بیرون وجود دارد؛ بازاری که باید راه ورود به آن را پیدا کنید. راه اندازی وبسایت، عرضه محصولات در مکانهای گوناگون، استفاده از تکنیک داستان گویی و تجربه راههای فروش گوناگون از راههایی است که هنرمندانی پیش از این به کار بردند و موفق شدند. شما هم اکنون آستینها را بالا بزنید، با کمی جسارت و پشتکار، صنایع دستی زیبای خود را به مشتاقان معرفی کنید و بفروشید.

دلایل شکست نیروی فروش

چگونه برای بازاریابی و فروش صنایع‌دستی برنامه‌ریزی کنیم؟

بازار خود را بشناسید

یکی از راه‌ها برای آموزش کسب‌وکار صنایع‌دستی مراجعه به نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و جشنواره‌های مرتبط با این حوزه در محدوده‌ای است که شما قصد دارید درآنجا فعالیت کنید. نگاه کردن به آنچه دیگران در حال انجام آن هستند و نوشتن مجموعه یادداشت‌هایی درباره قیمتی که آنها صنایع‌دستی مشابه را می‌فروشند به شما این امکان را می‌دهد برنامه‌ای برای فروش خود داشته باشید.

این امر نه تنها به شما ایده‌هایی درباره چگونگی ارائه محصولات می‌دهد، بلکه ممکن است ایده‌های فوق‌العاده دیگری را درباره آنچه می‌توانید در خانه بسازید یا روی اینترنت قرار دهید، به شما بدهد. پرسش ‌کنید؛ برخی از فروشندگان ممکن است علاقه‌مند به اشتراک گذاری دانش خود و حتی خرید آنچه شما می‌سازید، باشند.

همچنین برخی موارد وجود دارد که چنانچه شما قصد کار کردن در خانه و راه انداختن کسب‌وکار صنایع‌دستی دارید، باید پیش از راه‌انداختن کسب‌وکارتان به آنها توجه کنید:

– خودتان محصول‌تان را می‌فروشید یا آنها را به خرده‌فروشان می‌سپارید؟ آیا شما می‌خواهید محصول را خود را از طریق فروشگاه‌های محلی، وب‌سایت، ارسال مستقیم یا از طریق واگذاری آن به خرده‌فروشان به فروش برسانید.

– چه میزان سودی از این کسب‌وکار به دست می‌آورید؟ بودجه‌بندی کنید و بدانید چه هزینه‌ای را پیش از شروع کارتان باید در نظر بگیرید. هزینه‌های تبلیغات و حمل‌ونقل را فراموش نکنید.

– چه رقابت‌هایی در بازاری که شما در آن حضور دارید، وجود دارد؟

– حداکثر میزانی که شما می‌توانید به خریداران عرضه کنید، چقدر است؟

– چطور شما سفارش‌های خود را انجام می‌دهید؟ (آنها را در گاراژ خانه‌تان انجام می‌دهید یا راه دیگری را انتخاب می‌کنید؟)

– برخی اوقات این پرسش‌ها موجب ایجاد شک و تردید در کار شما شود. نگران نباشید شما کارتان را قرار نیست با فروش یک میلیون محصول در یک روز شروع کنید تا به موفقیت در فروش صنایع‌دستی برسید.

صنایع‌دستی بسازید

بدیهی است چنانچه شما مهارت ویژه‌ای در ساخت محصولات‌تان داشته باشید، خیلی زود در راس سازندگان قرار می‌گیرید؛ اما حتی اگر مهارت ویژه‌ای ندارید نگران نباشید. بسیاری از صنایع دستی وجود دارند که شما می‌توانید آنها را بفروشید؛ درحالی‌که مهارت خود را توسعه می‌دهید. تماس با هنرمندان محلی و فروشگاه‌های عرضه محلی یا شرکت در کلاس‌ها و سمینارها که چگونگی ساخت محصولات دست‌ساز مختلف را نشان می‌دهند می‌تواند در این راه به شما کمک کند. داشتن کسب‌وکار خانگی موجب می‌شود؛ هزینه‌های شما پایین نگه داشته شود. اما هنوز هم هزینه‌هایی وجود دارد که شما باید آنها را در کارتان مورد توجه قرار دهید:

چه هزینه‌هایی برای ساخت یک نمونه وجود دارد؟ به خاطر داشته باشید شما ممکن است قادر باشید در تعداد زیاد تولید کنید و هزینه‌هایتان را کاهش دهید. فراموش نکنید شما باید محصولات خود را بسته بندی کرده و آنها را برای مشتریانتان بفرستید. یک حساب داشته باشید برای محصولاتی که چنانچه در جریان حمل ونقل بشکنند یا برای تبلیغات آنها را به روزنامه‌ها و سایر شرکت‌ها بدهید. شما ممکن است بخواهید درصد خاصی را برای جایگزینی محصول خود در نظر بگیرید.

آیا می‌خواهید ضمانتی برای محصول خود بدهید؟ ضمانت خرید شما چه بازه زمانی را در می‌گیرد و چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

آیا شما هزینه‌های حمل‌ونقل را می‌پردازید یا آن را به مشتریان خود واگذار می‌کنید؟

چقدر برای تبلیغ محصول خود هزینه می‌کنید؟ آیا نیاز به یک بروشور دارید؟ یک وب‌سایت؟ آگهی در روزنامه محلی؟ حتی اگر شما ماشینی داشته باشید که سرب را به طلا تبدیل کند کسی آن را خریداری نمی‌کند؛ اگر نداند چنین محصولی وجود دارد. بنابراین شما باید یک طرح بازاریابی موفق داشته باشید حتی اگر شامل حضور در یک نمایشگاه هنری یا آواز خواندن یک نفر در مقابل غرفه شما باشد.

آیا ممکن است نکات شبهه‌انگیزی در محصول شما وجود داشته باشد؟ برای مثال: اگر شما شمع معطر می‌سازید ممکن است شخصی ادعا کند که این شمع مشکلات اساسی برای سلامت مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل لازم است به بیمه مسوولیت و اضافه کردن هزینه آن در قیمت محصول فکر ‌کنید.

چگونه یک فروشگاه صنایع دستی ایجاد کنیم؟

ایجاد یک فروشگاه صنایع دستی می تواند بسیار سود ده و پرمنفعت باشد. این موضوع همچنین می تواند به شما فرصتی برای آموزش به دیگران بدهد. شما می تواند فروشگاه آنلاین صنایع دستی خود را ایجاد کنید و آن را از خانه، کارگاه یا فروشگاه خود اداره کنید. همچنین می توانید محصولات، مواد اولیه و حتی محصولات دیگران را برای فروش قرار دهید.

برای این کار باید مواردی را در نظر گرفت که ما در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

وظایف کارشناس فروش و بازاریابی کدامند ؟

-قصد دارید چه چیزی بفروشید و چه میزان سود داشته باشید؟

یک فروشگاه آنلاین صنایع دستی می تواند محصولات شما یا محصولات دیگر هنرمندان را در خود جای دهد. محصولات دیگر هنرمندان را می توانید به صورت عمده خریداری کنید و یا به صورت امانت از هنرمند قرض بگیرید. در این مرحله شما باید میزان رقابت در این حوزه را بررسی کنید تا محصولات و بازار خاص صنایع دستی را شناسایی کنید.

-طرح کسب و کار و برنامه بازاریابی خود را به منظور درک بهتر کسب و کار بنویسید و در مورد حیطه صنایع دستی بیشتر تحقیق کنید.

بسته به نیاز شما، نوشتن طرح کسب و کار و برنامه بازاریابی می تواند به چند صفحه ختم شود و یا یک کتاب درباره آن نوشته شود. اگر قصد دارید تا از یک سرمایه گذار در کار خود استفاده کنید و یا وام بانکی دریافت کنید، باید برنامه ای جامع، کامل و استاندارد بنویسید.

-فضای کافی برای کار خود تهیه کنید.

اگر در خانه کار می کنید، نیازمند فضایی برای تولید و انبار محصولات هستید. اگر قصد خرید انبوه محصولات را دارید، باید به فکر محلی برای انبار کردن آن ها باشید. به علاوه، اگر می خواهید کلاس آموزشی راه اندازی کنید، به محلی برای برگزاری کلاس ها احتیاج پیدا خواهید کرد. البته به دلیل آن که محصولات صنایع دستی، عمدتا حساس و شکستنی هستند، محل انبار باید به صورتی باشد که بتوان محصولات را به درستی در آن قرار داد.

-هزینه های مورد نیاز برای ایجاد کسب و کار را بررسی کنید.

این هزینه ها شامل انبار داری، هزینه های حمل و نقل، تبلیغات، حسابداری، مالیات و غیره می شوند. می توانید با یادگیری فرآیندها خودتان این کارها را انجام دهید و یا افرادی را برای آن استخدام کنید.

-براساس محصولات خود، یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید.

برای ارائه محصولات، می توانید وب سایت خودتان را ایجاد کنید و محصولات را در آن قرار دهید. البته این کار نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی دارد. اگر یک تولید کننده خانگی هستید، راه ساده تر آن است که در فروشگاه های آنلاین بزرگتر، فروشگاه آنلاین خود را ساخته و محصولاتتان را برای فروش قرار دهید. مزیت این کار این است که این وب سایت ها میزان بازدیدکننده بیشتری دارند و محصولات شما بهتر دیده خواهند شد. همچنین قرار دادن محصولات در این وب سایت ها زمان زیادی از شما نخواهد گرفت و اجازه ویرایش و قرار دادن محصولات جدید به آسانی امکان پذیر خواهد بود. به علاوه، ایجاد فروشگاه در بیشتر این وب سایت ها رایگان است و شما تنها باید میزان کمی حق کمیسیون برای فروش هر محصول به وب سایت پرداخت کنید.

-لوگوی محصولات خود را طراحی کنید.

ایجاد لوگوی محصول می تواند شما را بهتر به مشتریان معرفی کند. در حقیقت لوگو مانند یک امضا برای هر محصول به حساب می آید. در انتخاب رنگ لوگو متناسب با محصولات خود، دقت لازم را به عمل آورید.

روش های بازاریابی صنایع دستی در ایران و جهان

بازاریابی صنایع دستی مانند بازاریابی خدمات و یا بازاریابی آثار هنری دارای چارچوب هایی است که توجه به آنها از جمله الزامات تجاری سازی بازاریابی به شمار می رود.

بازاریابی صنایع دستی اگر به صورت اصولی انجام شود باید تمامی فرایندها و مراحل بازاریابی را سپری نماید. مراحل بازاریابی عبارتست از تحقیقات بازاریابی ، بخش بندی بازار ها بر حسب تقاضا یا درآمد و یا سایر شاخص های مهم و نهایتا هدف گذاری بازار ها و سپس استفاده از ابزارهای بازاریابی جهت برنامه ریزی بازاریابی به منظور جایگاه سازی یا جایگاه یابی در بازار مورد نظر. و نهایتا آخرین مرحله ارزیابی برنامه های بازاریابی صنایع دستی می باشد.

-تحقیقات بازار صنایع دستیبازاریابی صنایع دستی

تحقیقات بازار صنایع دستی یعنی شناخت سلیقه بازار هدف و یا شناسایی بازارهای هدفی که صنایع دستی شما را می پسندند. در تحقیقات بازار صنایع دستی از روش های کیفی بیش از سایر روش ها استفاده می کنیم. یعنی اگر بخواهیم عملیاتی صحبت کنیم، اول تحقیقات بازار کتابخانه ای را به کمک اینترنت و جستجو در سایت هایی مانند گوگل آغاز می کنیم و از سایر صنایع دستی موجود در بازار هدف مان اطلاعات لازم را کسب می نماییم و سپس وارد بخش دوم تحقیقات بازار یعنی تحقیقات بازار کیفی می شویم. این تحقیقات در قالب مشاهده آثار هنری و صنایع دستی موجود در بازار هدف آغاز شده. و سپس با مصاحبه با سایر هنرمندان که صنایع دستی آنها در بازار هدف موجود است و در گذشته بازاریابی صنایع دستی خود را در بازار هدف انجام داده اند ، ادامه می یابد. فرد یا افرادی که تحقیقات بازار صنایع دستی را انجام می دهند باید اطلاعات کافی در مورد صنایع دستی و مشکلات و محدودیت های آن داشته باشند. اگر تحقیقات بازار صنایع دستی به درستی صورت پذیرد، کمک زیادی در مراحل بعد به شما خواهد نمود.

-تست بازار جهت بازاریابی صنایع دستی

تست بازار منزله آزمایش ورود به بازار قبل از سرمایه گذاری های انبوه می باشد. تست بازار بدین ترتیب است که فردی که برای بازاریابی می رود، نمونه ای از صنایع دستی را به همراه خود داشته باشد و نمونه های آن را جهت سفارش آزمون نماید. تست بازار نظر مخاطبین شما را تا حدود 80 درصد روشن می نماید. اگر بازاریابی را درست انجام داده باشید، این درصد در مورد تست بازار افزایش نیز می یابد.

خریداران خارجی صنایع دستی ایران چه کشورهایی هستند؟

برای بررسی پاسخ این سوال، باید آمار دقیقی از صادرات صنایع دستی به کشور‌های همسایه داشته باشیم که متأسفانه به دلیل صادرات صنایع دستی به صورت چمدانی، آمار دقیقی در دسترس نیست. به عبارتی بسیاری از گردشگران خارجی، صنایع دستی را خریداری کرده و در چمدان خود به خارج از مرز‌ها منتقل می‌کنند برای همین هزینه گمرک لحاظ نمی‌شود. از طرفی عده‌ای از ایرانیان از طریق صادرات چمدانی، صنایع دستی را به کشور‌های دیگر انتقال می‌دهند و با فروش آن‌ها در خارج از کشور، کسب و کار خاص خود را ایجاد کرده‌اند. با این حال یک آمار تقریبی نشان می‌دهد، میزان صادرات صنایع دستی، در سال ۱۳۹۶، حدود ۲۴۰ میلیون دلار بوده و به همین میزان، صادرات چمدانی هم انجام شده است. با این حساب متوجه می‌شویم، صادرات صنایع دستی از مهم‌ترین صادرات غیر نفتی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند ارز زیادی را وارد کشور نماید و همچنین بدنبال آن اشتغال زایی می‌شود. اینکه بدانیم خریداران خارجی صنایع دستی ایران چه کشورهایی هستند، کمک می‌کند، تمرکز بیشتری روی بازار داشته باشیم به علاوه با مطالعه سلیقه و علاقه مشتریان، رضایت آن‌ها را جلب کرده و بازار صنایع دستی را گسترش دهیم. جالب است بدانید که ایران رتبه سوم بین کشور‌های تولید کننده صنایع دستی را دارد ولی رتبه صادرات آن ۳۹ است. برای همین کاملاً مشخص است که با تجدید نظر و مطالعه دقیق‌تر، امکان صادرات بیشتر، بوجود خواهد آمد.

برای صادرات صنایع دستی چه باید کرد؟

برای صادرات صنایع دستی چه باید کرد؟ اگر قصد دارید کسب و کاری مرتبط با صادران صنایع دستی انجام دهید، بایستی مطالعات و تحقیقات خود را در زمینه قوانین صادرات کالا از ایران، افزایش دهید. ابتدا نوع صنایع دستی را انتخاب کنید و درباره هزینه‌های تولید و یا خرید آن از تولید کننده، تحقیق نمایید. عموما از مهم‌ترین خصوصیات تولید صنایع دستی، این است که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن هزینه زیادی ندارند و نهایتاً اثری که بوجود می‌آید، قیمت بالا‌تری خواهد داشت. از این جهت، صادرات و به طور کلی فروش صنایع دستی، سودآور خواهد بود. وقتی زمینه فعالیت خود را مشخص کردید، بایستی کارت بازرگانی دریافت کنید. بنابراین اولین پاسخ به سؤال برای صادرات صنایع دستی چه باید کرد، این است که کارت بازرگانی دریافت کنید. برای دریافت این کارت باید ۳ سال سابقه فعالیت‌های تولیدی و تجاری داشته باشید. در ضمن توجه داشته باشید که کارت بازرگانی هم برای شخص حقیقی و هم برای شخص حقوقی قابل صدور است. اما همان‌طور که حدس می‌زنید مهم‌ترین موضوع در رابطه با صادرات صنایع دستی یا هر کسب و کار دیگری، موضوع بازاریابی است.

فروش صنایع دستی در خارج از کشور

فروش صنایع دستی در خارج از کشور به دو صورت ممکن است انجام شود. اول اینکه شما به عنوان تاجر، کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی دریافت کرده باشید و دوم اینکه صادرات را در تعداد پایین و به صورت شخصی انجام دهید. نوع دوم از صادرات، همان صادرات چمدانی است که در ابتدای مطلب درباره آن بحث کردیم. بدیهی است که در صادرات چمدانی، شما هزینه گمرک پرداخت نمی‌کنید ولی سود فروش شما هم به دلیل تعداد کم، قابل مقایسه با تجارت حرفه‌ای نیست. به علاوه به یاد داشته باشید که بعضی از صنایع دستی را نمی‌توانید به روش صادرات چمدانی از کشور خارج کنید. برای مثال آثاری که از جنس طلا و نقره هستند، نیاز به بررسی بیشتری برای صادرات دارند و بدون داشتن مجوز نمی‌توانید این‌گونه صنایع دستی را به خارج از مرز‌های ایران منتقل کنید. از دیگر مواردی که برای فروش صنایع دستی در خارج از کشور باید به آن توجه کنید این است که صنایع دستی مختلف در کشور‌های خارجی ناشناخته هستند و باید برای رسیدن به فروش بیشتر، تبلیغات مناسبی برای بازار هدف انجام دهید. امروزه با کمک شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات به زبان‌های مختلف دنیا ممکن است و فروش صنایع دستی در خارج از کشور برای شما بسیار آسان خواهد بود.

تشخیص دقیق نیازهای مشتریان برای فروش بهتر

مجوز صادرات صنایع دستی

مجوز صادرات صنایع دستی نیاز به کارت بازرگانی دارد. همان‌طور که گفتیم برای هر گونه صادرات و واردات نیاز به کارت بازرگانی دارید که این کارت می‌تواند برای شخص حقوقی یا حقیقی صادر شود. همچنین پیش‌زمینه دریافت کارت بازرگانی این است که ۳ سال سابقه فعالیت‌های تولیدی و تجاری داشته باشید. پس از دریافت کارت بازرگانی می‌توانید اقدام به صادرات صنایع دستی کنید. نکته مثبت درباره صادرات صنایع دستی این است که به کالا‌ها عوارض صادرات تعلق نمی‌گیرد. با این حال باید هزینه‌های گمرک را بر اساس تعرفه آن پرداخت کنید. یکی دیگر از نکات مربوط به مجوز صادرات صنایع دستی این است که باید کالا‌ها را بیمه کنید. این بیمه نوعی بیمه حمل و نقل است که برای هر نوع صادرات و واردات لازم است چرا که اگر کالای صادراتی شما در زمان حمل و نقل صدمه‌ای ببیند، بیمه خسارات را به شما بر می‌گرداند. انواع مختلفی از بیمه‌های هوایی، دریایی و زمینی وجود دارد که بر اساس تعرفه و مزایای بیمه، هزینه آن متفاوت خواهد بود. بدیهی است که مهم‌ترین نکته برای مجوز صادرات صنایع دستی، سرمایه است یعنی تا وقتی شما هزینه لازم برای سرمایه گذاری، بیمه، بسته بندی و … را در دسترس نداشته باشید تمام موضوع منتفی خواهد بود.

مراحل صادرات صنایع دستی

مراحل صادرات صنایع دستی بستگی به نوع کالا دارد ولی با این حال در چند مورد مراحل صادرات صنایع دستی برای انواع صنایع دستی، مشترک است. در اولین مرحله باید کارت بازرگانی دریافت کنید. برای اخذ این کارت می‌توانید با شرکت‌ها مشاوره دهنده، جلسه‌ای داشته باشید و روند کار خود را سریع‌تر پیش ببرید. ولی به هر صورت لازمه دریافت کارت بازرگانی این است که ۳ سال سابقه فعالیت تولیدی و تجاری داشته باشید. این کارت می‌تواند برای شخص شما یا برای شرکت شما صادر گردد. مرحله دوم از مراحل صادرات صنایع دستی، بیمه است. برای کالا‌هایی که قصد صادرات آن‌ها را دارید، باید بیمه نامه داشته باشید. تعرفه بیمه بر اساس نوع کالا و نوع حمل و نقل آن مشخص می‌شود. مرحله سوم برآورد و پرداخت هزینه حمل و نقل و بسته بندی خواهد بود. مهم‌ترین فاکتور در هر گونه صادرات و واردات، سرمایه است. اینکه شما تا چه حدی قدرت خرید و پشتیبانی از کسب و کار خود را دارید کلیدی‌ترین نکته در تعیین سودی است که در آینده بدست می‌آورید.

مشکلات صادرات صنایع دستی

مشکلات صادرات صنایع دستی به چند دسته تقسیم می‌شوند که ما در اینجا مشکلات صادرات صنایع دستی به ترتیب از بزرگترین مشکل نام می‌بریم: بزرگترین و مهم‌ترین مشکل، موضوع بسته بندی کالا است. صنایع دستی باید در بسته بندی زیبا و مقاوم قرار بگیرند که گاهی تهیه این بسته بندی، هزینه بیشتری از خود کالا را در برمی‌گیرد. بنابراین صادر کننده قید صادرات کالا را می‌زند زیرا این‌گونه تجارت به ضرر اون خواهد بود. به علاوه مشتریان خارجی برای دریافت صنایع دستی به عنوان کالایی ارزشمند انتظار دارند که آن را در بسته بندی شکیل دریافت کنند و فقدان این امتیاز، نکته منفی در بازاریابی و رضایت مشتری خواهد بود. یکی دیگر از مشکلات صادرات صنایع دستی، مربوط به موضوع حمل و نقل است. حمل و نقل صنایع دستی نیاز به مراقبت بیشتری دارد که زیر ساخت آن در کشور ما وجود نداشته یا هزینه زیادی می‌طلبد. مشکل سوم هم تبدیل ارز خارجی به ریال است که همواره از مهم‌ترین معضلات، تاجران بوده است. آخرین مشکل هم مربوط به عدم آگاهی تولید کننده صنایع دستی از سلیقه مشتریان خارجی است. برای این کار لازم است که کارشناسان به کشور‌های بازار هدف، سفر کنند و با مطالعه سلیقه مشتریان، اطلاعات جامعی در اختیار تولید کنندگان صنایع دستی بگذارند.

منیع:

kasbyar

daftareshoma

persisart

marketingforce

qmpmarketing

h-kasiri

denako.ir

دناکو

خدمات مشاوره مدیریت و ایده پردازی

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت