روش های بازاریابی کتاب کدامند ؟ چه ایده هایی برای بازاریابی کتاب وجود دارد ؟ نویسندگان از چه راه هایی برای بازاریابی کتاب استفاده می کنند. در این مقاله از دلیران دنا به بررسی را ههای بازاریابی کتاب می پردازیم
بازاریابی کتاب
روشهای بازاریابی کتاب
امروزه ناشران مختلف در سراسر جهان از روشهایی گوناگون برای بازاریابی کتاب استفاده میکنند. این روشها به طور معمول با توجه به بضاعت و گستره فعالیت ناشر اعمال میشود. در پاره ای موارد نیز، بازاریابی توسط بنگاه های فرهنگی به جز ناشر انجام میشود. برخی از روشهای معمول بازاریابی که اکنون انجام میشود، به قرار زیر است:
1. برگزاری نمایشگاه
برگزاری نمایشگاه های کتاب در سطوح محلی، ملی و بین المللی از جمله رایجترین راههای بازاریابی کتاب است. وقتی از برپایی نمایشگاه کتاب سخن به میان میآید، بر خلاف تصور رایج در ایران که از آن به مکانی برای فروش کتابها با تخفیف ویژه تعبیر میشود، هدف تنها فروش کتاب نیست بلکه ارائه تازهترین کتابهای انتشار یافته توسط یک ناشر نیز مطرح است. بازدید کنندگان این کتابها را مشاهده کرده و آنها را در فهرست اولویت های خود برای خریدهای بعدی قرار میدهند.
بزرگترین و مشهورترین نمایشگاه بین المللی کتاب که در جهان برگزار میشود، نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت است که قدمتی بسیار دیرینه دارد.
تا اواخر سده شانزدهم میلادی بازار مکاره کتاب فرانکفورت یکی از مراکز مهم عرضه کتاب در جهان به شمار میآمد، تا آنکه در سال 1956 میلادی، در دوران ماکسیمیلیان دوم، دربار و کلیسای عیسوی کمیسیونی به منظور نظارت بر تولید کتاب و با هدف ممیزی تشکیل دادند که دگرگونیهای ژرفی را در صنعت نشر کتاب پدید آورد و موجب رکود در تولید و نشر و پخش کتاب شد. این رکود همچنان ادامه داشت تا آنکه در سال 1949 میلادی یعنی حدود چهار سال پس از پایان جنگ جهانی، 205 ناشر آلمانی در کلیسای پاول فرانکفورت گرد هم آمدند و با عرضه ده هزار عنوان کتاب جدید و قدیم، نخستین نمایشگاه کتاب را پس از جنگ برپا کردند و بدین ترتیب دورهای جدید در تجارت و عرضه کتاب، در قالب نمایشگاه کتاب فرانکفورت آغاز شد.
جالب آنکه از همان اولین نمایشگاه کتاب و با وجود کمبود امکانات مالی و تبلیغاتی و سازمانی، گردانندگان نمایشگاه، بهرهوری اقتصادی را در کنار فعالیت فرهنگی یکی از اهداف اصلی خود قرار داده بودند و با ابتکارهای جالب تبلیغاتی سعی در جلب بازدیدکنندگان داشتند. برای مثال، شتری را از باغ وحش فرانکفورت به امانت گرفتند و پارچهای سفید بر پشت و کوهان آن انداختند که بر روی آن نوشته شده بود: «فقط شتر کتاب نمیخواند!» و این شتر را در خیابانهای اصلی فرانکفورت میگرداندند. البته برگزارکنندگان نمایشگاه در کنار هدفهای اقتصادی و فرهنگی، مترصد تأثیرگذاری بر تحولات اجتماعی و سیاسی نیز بودند. با این همه، در دو دهه نخست برگزاری نمایشگاه، جنبههای اقتصادی و تلاش در جهت تولید و نشر و پخش کتاب، سهم بیشتری در مسیر تکوین و توسعه و تکامل آن داشت (ناقد، 1383).
در ایران، تجربه برپایی نمایشگاه کتاب به منظور رونق بخشیدن به بازار فروش کتاب، به حدود سال 1336 باز میگردد. این نمایشگاه نسبتاً کوچک توسط انتشارات امیرکبیر به مدیریت عبدالرحیم جعفری در دانشگاه تهران برگزار شد. نمایشگاه اختصاصی چاپ شاهنامه نیز تلاشی مشابه بود که باز هم توسط انتشارات امیرکبیر در همان مکان منعقد شد (حدادی، 1386، ص12). در سال 1355 نیز به همت محمود کاشیچی مدیر انتشارات گوتنبرگ، نخستین نمایشگاه خود جوش ناشران در مقابل دانشگاه تهران و در نخستین بازارچه کتاب تهران برگزار شد. «ظرف چند روز نمایشگاه در بازارچه کتاب در خیابان انقلاب آماده شد. نمایشگاهی که قرار بود یک هفته برگزار شود، سه بار تمدید شد و کتابی نبود که ناشران بیاورند و فروش نرود» (کاشیچی، 1383، ص 167). با این حال، این قبیل نمایشگاهها در ایران ادامه پیدا نکرد تا سرانجام نخستین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در آبان 1366 پا به عرصه وجود گذاشت. این نمایشگاه در سطحی محدود و با شرکت تعدادی ناشر داخلی و خارجی ـ حدود 300 ناشر ـ برپا شد و استقبال از آن نیز چندان چشمگیر نبود. از سال 1367، زمان برگزاری نمایشگاه به اردیبهشت ماه هر سال تبدیل شد و به شکلی منظم همه ساله تاکنون برگزار شده است (حدادی، 1386، ص 12).
در ایران، به دلیل عرضه کتابهای خارجی با یارانه دولتی و کتابهای ایرانی با تخفیف ویژه، نمایشگاه بین المللی کتاب عملاً به یک فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل شده و کاربری اولیه خود را تا حدود زیادی از دست داده است. این شکل عرضه کتاب، چه در سطح نمایشگاه بینالمللی و چه در قالب نمایشگاههای محلی کوچکی که در شهرستانها برگزار میشود، به دلیل فروش کاذب و مقطعی که ایجاد میکند، موجب تضعیف کتابفروشیها و خرده فروشهای محلی میشود و بدین ترتیب در دراز مدت به چرخه اقتصاد نشر ضرر و زیانهای جبرانناپذیری وارد میسازد (همایی، 1385، ص 13).
2. ایجاد نوآوری در روشهای توزیع و فروش کتاب
یکی از حیاتیترین بخشهای بازاریابی هر کالا یا خدمتی، در شیوههای توزیع آن متجلی میشود. توزیع کتاب، که در عرف ناشران به عنوان پخش از آن یاد میشود، فرایندی است که میان ناشر، کتابفروش و خریدار نهایی در جریان است و چنانچه به درستی انجام نشود، حاصل کار ناشران به کتابفروشیها و در نهایت به دست خریداران نخواهد رسید.
الف) کتابفروشیها
کتابفروشیها واسطه میان خریداران و ناشران به شمار میروند و هر چه متنوعتر و گستردهتر عمل کنند، موجب رونق بیشتر بازار کتاب میشوند. در برخی از کشورهای جهان، کتابفروشیها در طول زمان به محلی برای گردهمایی نویسندگان، خوانندگان و روشنفکران تبدیل میشوند و برخی برنامههای نقد و بررسی و شعرخوانی و داستانخوانی نیز در آنها برگزار میشود. این کتابفروشیها بتدریج از کتابفروشیهای محلی کوچک به فروشگاههای زنجیرهای با امکانات جدید تبدیل و با شیوههای جدید اداره میشوند (چگونه به …[7].، 2005، ص31).
نسل جدید کتابفروشیها در ایران، که با تأسیس «پکا» (شرکت پخش و توسعه کتاب ایران) در سال 1376 آغاز شده و با راهاندازی چند کتابفروشی در خیابان کریمخان تهران ادامه پیدا کرد، میتواند نماد تحول در بازار کتاب ایران باشد. نوآوری در فضا و چیدمان قفسهها، عرضه سایر محصولات فرهنگی، استفاده از فهرستهای رایانهای برای نشان دادن موجودی مخزن، استقرار فضایی به عنوان کافی شاپ برای استراحت خریداران و مطالعة بیشتر کتابها در محل و برگزاری جشنهای رونمایی کتاب و سایر مراسم فرهنگی در آنها، از جمله خصوصیات این نوع کتابفروشیهاست.
در «پکا» (پخش کتاب ایران، که بنا بود بزرگترین کتابفروشی ایران باشد)، بخشی مخصوص کتابهای کودکان وجود داشت، که یک فروشنده متخصص ادبیات کودک آن را اداره میکرد و تنها کتابهایی را که در فهرست کتابهای مناسب شورای کتاب کودک آمده بودند، به فروش میرساند. «پکا» از چندی پیش، به دلیل بروز برخی مشکلات از شکل اولیه خود خارج و بخش کودکان آن نیز تقریباً تعطیل شد. سایر کتابفروشیها نیز در حال حاضر بخشی مخصوص کودکان که با آن کیفیت اداره شود، ندارند.
ب) فروش اینترنتی
ابزارها و رسانههای جدیدالکترونیکی، علاوه بر حوزه اطلاعات و اطلاعرسانی، تجارت و بازرگانی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. هم اکنون در برخی از کشورهای جهان بسیاری از نیازهای روزانه و سایر نیازمندیها را میتوان از طریق شبکه اینترنت خریداری کرد. یکی از این اقلام، کتاب است. با توجه به اینکه برخی افراد ممکن است به طور مستقیم به کتابفروشی دسترسی نداشته یا انجام سفرهای درون شهری برایشان دشوار باشد، این شیوه خرید کتاب میتواند با استقبال مواجه شود. اما تمایل درونی خریداران به توّرق کتاب و لمس آن را نیز نباید فراموش کرد. بویژه در کودکان، ممکن است این شیوه تنها درخصوص کتابهایی که قبلاً دیدهاند، مفید باشد.
بسیاری از ناشران هنوز از فرصتهای اینترنت برای معرفی، عرضه، و فروش آثار خود بهره نبردهاند و البته این وضعیت تنها خاص ایران نیست، در خارج از کشور نیز، ناشران، بویژه ناشران کتاب کودک، معتقدند: «ما هنوز به اینترنت به عنوان جایی برای خرید کتاب فکر میکنیم، نه جایی برای فروش کتاب» (هولت، 2005، ص 33).
«آمازون»[8] یکی از موفقترین فروشندگان کتاب به صورت الکترونیکی در سطح جهان است. آمازون به تعبیری بزرگترین فروشگاه اینترنتی است (بزرگترین….، 2005). آمازون گرچه به جز کتاب، وسایل الکترونیکی نیز میفروشد، اما عمده شهرتش را مدیون فروش کتاب است. آمازون کتابهای خریداری شده را حدود دو روز پس از خرید به خریدار تحویل میدهد.
در سال 2005 این سایت حدود 50 میلیون مشتری داشت (بزرگترین… ، 2005). این سایت برای هر مشتری یک نیمرخ[9] الکترونیکی تشکیل میدهد و مشخصات کارت و اعتباری و آدرس او را به حافظه میسپارد. همچنین بر مبنای خریدهای پیشین یک مشتری، کتابهای تازه به وی معرفی میشوند. خدمات این سایت تا حدی گسترش پیدا کرده که در صدد است راهکاری بیابد تا بر اساس آن بنا به تقاضای مشتریان، کتاب چاپ کند (بزرگترین…، 2005).
حوزه فعالیت آمازون تمامی گروههای سنی از جمله کودکان و نوجوانان را نیز پوشش میدهد. در ایران سایتی به نام «ایرانبین»[10] چند سالی است کار فروش الکترونیکی کتاب را انجام میدهد. با خرید الکترونیکی از این سایت، کتاب خریداری شده در محل دلخواه خریدار به او تحویل داده میشود. «ایرانبین» علاوه بر مشخصات کتابشناختی کتاب، تصویر جلد کتابها را همراه با چکیدهای از آنها در اختیار مشتریان قرار میدهد تا تصمیمگیری برای خرید را برای آنها تسهیل نماید و از این نظر مانند همتای غربی خود یعنی سایت آمازون عمل میکند.
این سایت همچنین اقدام به جذب بازاریاب برای فروش کتابهای فارسی و خارجی نیز نموده و تسهیلاتی نیز برای بازاریابهای خود فراهم میکند. بازاریابها با جذب مشتریهای بیشتر کارتهایی را دریافت میکنند که با استفاده از آنها میتوانند با تخفیف کتاب خرید کنند و هزینه پست نیز نپردازند (اطلاعات کلی…، 1386).
در سالهای اخیر، برخی ناشران بزرگ با شرکت گوگل[11] مذاکراتی کرده و بخشهایی از کتابهای خود را بر روی گوگل قرار دادهاند. بدین ترتیب، کاربران علاوه بر اطلاعات موجود در وب، میتوانند در کتابها نیز جستجو کنند. بدیهی است، امکان دسترسی به نسخه تمام متن همه کتابها وجود ندارد، اما با این تمهید، در کاربر برای خرید کتاب انگیزه ایجاد میشود. در حقیقت، ناشران این کار را در راستای فعالیتهای بازاریابی خود انجام میدهند.
3. تبلیغات یا آگهی های تجارتی
آگهی های بازرگانی بویژه اگر در رسانه های عمومی فراگیری همچون تلویزیون و رادیو پخش شوند، میتوانند تأثیر زیادی بر مخاطبان خود داشته باشند. درج این آگهیها در نشریات نیز از روشهایی است که برخی ناشران از گذشته دنبال میکردهاند. استانداردهای تبلیغ کتاب در مطبوعات، مشخصاً از زمان جنگ جهانی دوم به بعد ظهور کرد. تهیه این آگهیها در ابتدای امر به عهده کارکنان همان بنگاه انتشاراتی بود، اما بعدها این کار به بنگاههای تبلیغاتی حرفهای سپرده شد (نشر ـ تاریخچه، 1977، ص 235).
اما واقعیت این است که بسیاری از ناشران، آگهیهای تبلیغاتی را برای بازاریابی چندان مفید نمیدانند، زیرا درج این آگهیها در نشریههای کثیرالانتشار، یا پخش آنها از شبکههای تلویزیونی و رادیویی هزینه بسیار زیادی در بر دارد، که سود حاصل از فروش کتابها نیز آن هزینه را در کوتاه مدت تأمین نخواهد کرد (همایی، 1383، ص410). از سوی دیگر، برخی مطبوعات تنها در صورتی حاضر به چاپ مطلبی در خصوص معرفی و نقد و بررسی یک کتاب هستند که از آن ناشر آگهیهای بازرگانی نیز دریافت کرده باشند
در ایران، نشریات محدودی هستند که رسماً به جذب آگهی برای کتابها میپردازند. البته، این نشریات نیز اغلب مخاطب عام ندارند و عمدتاً قشر فرهنگی و فرهیخته مخاطبان آنها شمرده میشوند. روزنامهها نیز در طیفی بسیار اندک اقدام به درج آگهی برای یک کتاب یا ناشر خاص مینمایند. از طرفی، آگهیهای تلویزیونی نیز به حدی گران هستند که مطمئناً برای ناشران تجاری بازار خصوصی، به لحاظ هزینه سودمندی، پخش این آگهیها ثمربخش نخواهد بود، زیرا در هرصورت دایره کسانی که تحت تأثیر این آگهیها قرار گرفته و به خرید آن کتاب تشویق شوند نیز، چندان گسترده نبوده و از قشر کتابخوان فراتر نمیرود. شمارگان بسیار پایین کتاب در ایران، عامل دیگری است که ناشران را از هزینه کردن برای تبلیغات کتابها باز میدارد (کیائیان، 1386؛ تهوری 1386). تنها موارد بسیار اندکی از آگهیهای بازرگانی که برای کتابها، بویژه کتابهای کودکان، تاکنون پخش شده است، به چند ناشر دولتی از جمله «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «سروش» مربوط است، که اغلب پیش از شروع برنامههای کودکان و نوجوانان از تلویزیون پخش میشود.
4. فهرست های ناشران
فهرست تازهها و فهرست انتشارات از سادهترین و ابتداییترین روشهای بازاریابی و معرفی محصول است که توسط ناشران انجام میشود (نشر- تاریخچه، 1977، ص 235). در پارهای موارد، ناشران همین فهرستهای فصلی یا ماهانه را به صورت درهم کردی سالیانه، به اتفاق دیگر ناشران منتشر میکنند. یکی از قدیمیترین نمونههای آن PTLA[13] است، که به صورت سالیانه منتشر میشد.
فهرستهای ناشران، معمولاً بیش از آنکه برای خوانندگان عادی مفید باشد، برای کتابداران کاربرد خواهد داشت، زیرا خوانندگان عادی علاقهمند به دنبال کردن اخبار و نقد کتابها در قالب موضوعی هستند، بنابراین جستجوهای خود را به صورت هدفمند و موضوعی دنبال میکنند؛ حال آنکه کتابخانهها به دلیل حجم بالای خرید، بسیاری از انتخابهای خود را بر مبنای شناختی که از ناشران دارند، انجام میدهند.
طبیعی است، فهرستهای ناشران کتاب کودک نیز بیشتر برای کتابداران کتابخانههای کودکان مناسب است و برای کودکان نمیتواند چندان مفید باشد.
5. معرفی و نقد و بررسی کتاب
امروزه از محملهای گوناگونی میتوان برای معرفی و نقد و بررسی کتاب بهره جست. مهمترین رسانهها و امکاناتی که برای معرفی کتاب به جامعه مخاطب و پرداختن به آن در قالب جلسات نقد و بررسی وجود دارد، عبارتند از:
الف) مطبوعات
نشریهها یکی از بهترین مجراها برای معرفی و نقد کتابهای تازه هستند. گاهی نقش مطبوعات میتواند تنها به معرفی مختصری از کتاب در صفحات ادبی و فرهنگی (بویژه در روزنامه ها) محدود باشد. گاهی نیز مقالههای مفصل و معتبری در برخی نشریهها در خصوص نقد و بررسی یک کتاب تازه انتشار یافته چاپ میشود که نقش مهمی در معرفی کتاب به جامعه و شناخت بیشتر خوانندگان احتمالی از کتاب دارد.
اخباری که در صفحات ادبی روزنامه ها در مورد کتابهای تازه انتشار یافته درج میشود، نوعی تبلیغ رایگان برای کتابها محسوب شده و البته خود ناشران و مدیران بازاریابی نیز نقش مؤثری در پیگیری اینگونه امور دارند. به علاوه، گاهی نیز جنبه های خاصی از یک کتاب موجب میشود برخی مطبوعات به چاپ مطلبی در خصوص آن مبادرت ورزند (نشر ـ تاریخچه، 1977، ص 235).
طی چند سال اخیر که تنوع مطبوعات در ایران افزایش یافته و روزنامه های جدیدی نیز منتشر شده است، صفحات معرفی و نقد کتاب در مطبوعات نیز گسترش یافته و حتی برخی از روزنامهها صفحهای خاص کتاب دارند و در آن به معرفی و نقد مفصل یک کتاب از جوانب گوناگون پرداخته و در ستونهای جانبی نیز معرفیهای مختصری از کتابهای تازه انتشار یافته در موضوعات گوناگون درج می کنند.
برخی از مجلهها نیز صرفاً وظیفه معرفی کتابهای تازه و نقد و بررسی حرفهای برخی کتابها را بر عهده دارند. مجله «جهان کتاب» که بیش از دوازده سال از انتشار آن میگذرد، همچنین نشریههای خانه کتاب ایران که زیر عنوان «کتاب ماه» و در حوزه های گوناگون (ادبیات و فلسفه، کودک و نوجوان، کلیات، علوم اجتماعی، علوم و فنون و…) منتشر میشوند، از جمله این نشریهها هستند.
البته، حجم انتشارات در حدی است که این نشریهها نمیتوانند تمامی کتابهای بازار نشر را پوشش داده و تنها تعداد اندکی از کتابها اقبال ظاهر شدن در این صفحات را پیدا میکنند. این محدودیت در خصوص کتابهای کودک نیز پابرجا بوده و با وجود اینکه کتابهای کودکان حجم نسبتاً قابل توجهی از انتشارات را تشکیل میدهند، جرایدی که به معرفی و نقد این انتشارات بپردازند، چندان زیاد نیست.
ب) برنامه های رادیویی و تلویزیونی
رادیو و تلویزیون از جمله فراگیرترین رسانهها هستند که مخاطبان آنها را تمامی اقشار جامعه تشکیل میدهد. برخی از شبکه ها و ایستگاه های رادیویی برنامه هایی مخصوص معرفی کتاب دارند. این برنامهها اغلب در حد معرفی کتاب بوده و کمتر به نقد و بررسی آنها میپردازند.
ج) وبلاگ
وبلاگها به عنوان یکی از جدیدترین ابزارهای رسانهای، توانستهاند طیف وسیعی از کاربران اینترنت را به خود جلب کرده و خوانندگان زیادی داشته باشند. معرفی و نقد کتابهای جدید، از اولین موضوعاتی بود که معمولاً در وبلاگها به آن پرداخته میشد. بسیاری از خوانندگان، اخبار مربوط به کتاب را از طریق اینترنت و وبلاگها دنبال میکنند. وبلاگها از آنجا که مشمول زمان نشده و به سرعت به روز میشوند، میتوانند جدیدترین اخبار و مطالب را در اختیار کاربران قرار دهند.
استفاده از وبلاگها به دلیل دیگری نیز میتواند در بحث بازاریابی کتاب حایز اهمیت باشد. از آنجا که متولیان وبلاگها را عموماً اشخاص (حقیقی) تشکیل میدهند، معرفی و نقد و تحلیل یک کتاب در وبلاگها را میتوان در دسته بازاریابی دهان به دهان یا فرد به فرد گنجاند که در بازاریابی یکی از مؤثرترین راههای جلب مشتری است، زیرا افراد عموماً به سایر مصرف کنندگان و توصیه های اشخاص بیش از آگهی های بازرگانی و تبلیغات رسمی اعتماد دارند.
وبلاگ ها خصوصیت منحصر به فرد دیگری نیز دارند. در هر وبلاگ خوانندگان میتوانند در خصوص مطلب مندرج در آن صفحه اظهار نظر کنند، بنابراین سایر خوانندگان یک کتاب نیز میتوانند نظرهای موافق یا مخالف خود را در خصوص آن کتاب در یک وبلاگ به ثبت برسانند و بدین ترتیب در آن واحد خوانندگان با نظرهای متعددی در خصوص یک کتاب مواجه خواهند شد.
برخی وبلاگها مشخصاً به معرفی کتاب میپردازند. پوشش موضوعی این کتابها میتواند شامل حوزه بزرگسال و کودک باشد. برخی از این وبلاگها عبارتند از:
د) مراکز فرهنگی و کتابخانه های عمومی
یکی از کاربریهای عمده کتابخانههای عمومی، برگزاری مراسم و جلسههای گوناگون، فرهنگی از جمله نشستهایی در خصوص نقد و بررسی کتابهاست. کتابخانههای عمومی برای تشویق کاربران به مطالعه و معرفی آثار جدید میتوانند با دعوت از کارشناسان و نویسندگان و مترجمان این کتابها جلسات فوق را برگزار کنند.
6. وضعیت ظاهری کتاب
وضعیت ظاهری کتاب، اعم از قطع کتاب، نوع کاغذ، نوع صحافی، طرح روی جلد، گزارمانهای ناشر که اغلب در آستر بدرقه یا پشت جلد به چاپ میرسد، نقش مؤثری در جلب اولیه مخاطب دارد. مخاطبی که از قبل با محتوای کتاب آشنایی ندارد، اولین مواجهه او با شکل ظاهری کتاب، بویژه طرح روی جلد آن است. طرح روی جلد علاوه بر آنکه باید گویای محتوا یا درونمایه کتاب باشد، نقش مؤثری در جلب مخاطب دارد. اهتمام به تصاویر و طراحی روی جلد کتاب در برنامهریزیهای بازاریابی کتاب، میتواند نقش مؤثری در انتخاب آن توسط مخاطب داشته باشد.
در بحثهای عمومی بازاریابی، از جمله عوامل مؤثر در یک بازاریابی خوب، بحث بستهبندی کالاست. چنانکه قبلاً نیز گفته شد، در یک نظام بازارگرا بسته بندی کالا تنها به منظور محافظت از آن کالا نیست، بلکه عامل تسهیل فروش، اطلاعرسانی و ایجاد انگیزه مصرف است. اگر ما جلد کتاب را جزئی از بستهبندی آن تلقی کنیم، میتوان پذیرفت که این جلد تنها برای آن نیست که نام کتاب بر روی آن حک شود و میتواند نقشی به مراتب جذابتر داشته و در انتقال برخی مفاهیم به مخاطب کمک کند.
در خصوص کتابهای کودکان، از آنجا که کودکان به تصاویر و شکل ظاهری اشیا توجه ویژهای نشان میدهند، وضعیت ظاهری کتاب، شامل کیفیت صحافی، قطع کتاب و طرح روی جلد و تصاویر درون کتاب، به اعمال خلاقیت و دقت بیشتری نیاز دارد. برخی از کودکان و نوجوانان کتابها را فقط بر مبنای ظاهر آنها انتخاب میکنند. به علاوه، برخی از والدین نیز کودکان خود را در انتخاب کتاب دلخواه خود آزاد میگذارند و کودکان نیز از آنجا که هنوز مهارتهای لازم را در خواندن کسب نکردهاند، گاهی اوقات تنها بر مبنای جلد و خصوصیات ظاهری یک کتاب، خرید آن را از والدین خود درخواست مینمایند. در ایران، طی چند سال اخیر توجه به وضعیت ظاهری کتاب بیشتر شده و ناشران از برخی طراحان حرفهای برای طراحی جلد کتابهایشان دعوت به همکاری کردهاند. به علاوه، در پارهای موارد انتخاب یک طرح متحدالشکل برای یک سلسله انتشارات میتواند به نحو مؤثرتری نظر مخاطب را به آن سلسله از کتابها جلب نماید (پایا، 1383، ص 453).
برخی ناشران برای ارائة یک معرفی اجمالی از کتاب به خواننده، معرفی کوتاهی که به آن «گزارمان» نیز اطلاق میشود، پشت جلد کتاب منتشر میکنند. این گزارمان میتواند توسط ناشر یا پدیدآورنده کتاب نوشته شده باشد. در پارهای موارد نیز در چاپهای چندم یک کتاب، ناشر منتخبی از اظهار نظرها و نقدهای کوتاهی را که در هنگام انتشار کتاب صورت گرفته، به جای آن گزارمان چاپ میکند.
در سالهای اخیر برخی از ناشران ایرانی نیز از این رویّه پیروی کرده و مطلب کوتاهی را در پشت جلد کتاب درج میکنند. ناشران کتابهای کودک نیز گهگاه از این روش استفاده میکنند. در کتابهای کودکان معمولاً سعی میشود این گزارمان با لحنی دوستانه و جذاب نوشته شود، به نحوی که کودک را به خواندن آن کتاب ترغیب نماید.
7. هدایای تبلیغاتی
یکی از رایج ترین فعالیتهایی که بازاریاب ها برای جلب مشتری و معرفی محصولات خود انجام میدهند، استفاده از هدایای تبلیغاتی است که به شکلهای گوناگون مشتری را به استفاده از آن محصول ترغیب مینماید. توزیع این نوع کالاهای تبلیغاتی برای هرگونه کالا و خدماتی امکانپذیر بوده و تقریباً نیز در بسیاری از کشورهای دنیا رایج است. در برخی کشورهای غربی برای تبلیغ کتابهای کودک، از عروسک، آب نبات، کیف و … که تصاویری از مضامین و شخصیتهای کتاب دارد، استفاده میشود. بسیاری از ناشران نیز برای تبلیغ انتشارات خود از کالاهایی مانند خودکار، نشانه کتاب و… استفاده میکنند. در ایران نیز این کار توسط برخی ناشران انجام میشود. اما اینکه برای یک کتاب خاص کادوی تبلیغاتی توزیع شود، چندان رایج نیست و در ایران نیز کمتر ناشری برای کتابهای خود به طور خاص و جداگانه کالاهای تبلیغاتی را سفارش میدهد.
استفاده از برخی شخصیتهای داستانها در هدایای تبلیغاتی میتواند نقش مؤثری در ترغیب جامعة مخاطب، بویژه مخاطبان خردسال داشته باشد. این هدایا موجب آشنایی کودک با یک اثر خاص شده و برای خواندن آن کتاب در وی انگیزه ایجاد مینماید. به دلیل پایین بودن شمارگان کتاب در ایران، ممکن است این کار برای ناشران چندان مقرون به صرفه نباشد، چنانکه تنها چند ناشر مانند «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» و انتشارات قدیانی، در سطحی بسیار محدود این تجربه را عملی کردهاند.
8. برگزاری جشن رونمایی کتاب
مرسوم است که برای برخی از آثار ویژه، همزمان با انتشار کتاب، جشن رونمایی برگزار کنند. این سنت به منظور نوعی آشنایی خوانندگان با کتاب، همچنین تقدیر از پدیدآورندگان آن، معمولاً به همت ناشر انجام میشود. در ایران نیز برخی از ناشران، برای برخی از آثار خود، البته در سطحی بسیار محدود این کار را انجام دادهاند. پخش کتاب ایران (پکا) به هنگام فعالیت خود، برگزارکنندة برخی از این جشنها بود. ناشران معدود دیگری مانند نشر ثالث، چشمه و ققنوس نیز برای برخی از آثار خود چنین مراسمی برپا میکنند. در حوزه کودک نیز شورای کتاب کودک مقارن با انتشار جلد دهم «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان»، اقدام به برگزاری جشن رونمایی برای این اثر نمود.
9. پوستر
از دیگر راههای نسبتاً ساده، عملی و کم هزینه برای تبلیغات و بازاریابی کتاب، چاپ پوستر برای آن است. ناشران معمولاً مقارن یا پیش از انتشار یک کتاب، پوستری برای آن طراحی و منتشر میکنند. در ایران این پوسترها معمولاً در دایرة همان انتشاراتی باقی مانده و توزیع نمیشود.
10. ارسال رایگان کتاب برای برخی صاحب نظران و مراکز فرهنگی مانند کتابخانه های عمومی
این روش که معمولاً توسط بسیاری از ناشران اعمال میشود، موجب میشود کتاب زودتر در میان جامعه مخاطب شناخته شود و موجبات نقد و بررسی و معرفی زودهنگام کتاب را نیز فراهم میکند. در بسیاری از نقاط دنیا یکی از عمدهترین مشتریانِ ناشران کتاب کودک را کتابخانههای کودکان تشکیل میدهند. کتابداران کودک معمولاً با دقت اخبار تازههای نشر را دنبال میکنند و برای مجموعههای خود دست به انتخاب میزنند.
در ایران، تعداد کتابخانههای کودکان، بسیار اندک است. به جز بخشهای نسبتاً محدود کودکان در کتابخانهها عمومی، کتابخانههای کودکان و نوجوانان، منحصر به کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانههای آموزشگاهی میشوند. کتابخانههای کانون درحوزه مجموعهسازی عمدتاً به انتشارات کانون متکی هستند و در کتابخانههای آموزشگاهی نیز انتخاب منابع به صورت متمرکز انجام میشود. شاید بتوان یکی از دلایل پایین بودن شمارگان کتاب کودک در ایران را کمبود کتابخانههای کودک در شکل استاندارد آن برای حمایت از این بخش از بازار نشر دانست.
11. سایت های ناشران
از رهآوردهای دنیای الکترونیکی، داشتن وب گاههای شخصی است که ناشران میتوانند برای معرفی، آثار تازه انتشاریافته، تبلیغات، فروش، انتشار اخبار مربوط به بازار نشر و … از آن مدد جویند. در حال حاضر، هر چند همه ناشران از این امکان بهره برداری نمیکنند، بسیاری از ناشران بزرگ و صاحب نام خارجی و تعداد اندکی از ناشران ایرانی، وبسایتهای متنوعی دارند که در آن انتشارات خود را به تفکیک موضوع فهرست کرده و حتی امکان برقراری تماس با نویسندگان و مترجمان آثار با مخاطبان را نیز بعضاً فراهم میکنند. این ناشران همچنین تمامی نقد و بررسی هایی را که در نشریات گوناگون در خصوص کتابهای آنان به چاپ رسیده، در سایت خود قرار داده و مشتریان میتوانند محصولات آن ناشر را به صورت الکترونیکی خریداری کنند.
برای مثال، انتشارات «هارپرکالینز»[15] در سایت خود برنامههای مستقلی برای کودکان و نوجوان، والدین، معلمان و کتابداران ارائه کرده است. خبرنامههایی نیز مخصوص کتابداران و معلمان دارد که در سایت منتشر نموده. از طریق این سایت، کتابخانههای کودکان و مدارس میتوانند نویسندگان را دعوت کنند. گروههای جمعخوانی و راهنمای خواندن کتابهای گوناگون نیز از دیگر برنامههای این سایت است. یکی از نمونههای خوب وبسایتهای انتشاراتی در ایران، سایت انتشارات ققنوس است. فهرست انتشارات ناشر، امکان خرید الکترونیکی، اخبار تازههای نشر و… از امکانات و محتویات این سایت است.
11. اهدای جوایز مختلف به کتابها
در اغلب کشورهای دنیا مرسوم است بنیادهایی در موضوعهای مختلف، به بهترینهای منتشر شده در هر حوزهای جوایزی به صورت نقدی و غیرنقدی اهدا میکنند. این جوایز تأثیر زیادی در ترغیب مخاطبان به خریداری و خواندن آن کتاب دارد و موجب میشود به چاپهای چندم برسد. بویژه در خصوص جوایز ادبی این تأثیر دو چندان است و گاهی اوقات ناشران خود از بنیانگذاران و پشتیبانان چنین حرکتهایی هستند و بدین وسیله رونقی در بازار نشر ایجاد میکنند.
12. اقتباسهای ادبی
اقتباسهای ادبی، یعنی ساختن یک فیلم سینمایی، تئاتر، یا مجموعه تلویزیونی بر اساس یک اثر ادبی، معمولاً موجب اقبال عامه نسبت به آن اثر میشود و در فراگیری و فروش آن نیز تأثیر بسزایی دارد. در بسیاری موارد، پس از اینکه نسخههای سینمایی، تلویزیونی یا انیمیشن این آثار ساخته شد، تقاضا برای خرید و خواندن آنها افزایش مییابد. (هولت[16]، 2004، ص 31).
13. سایر روشها
به جز روشهایی که شرح داده شد، برخی روشهای بعضاً خلاقانه نیز وجود دارد که به شکلی موردی ممکن است قابل اجرا باشد. چنین روشهایی که گاه به صورت محرمانه اعمال شده و از روشهای اختصاصی ناشر شمرده میشوند، همیشه قابل شناسایی یا اجرا نیستند و بسته به نوع کتاب و گروه سنی مخاطب، میتوانند متفاوت باشند.
برخی از این روشها همانگونه که گفته شد، قابل تعمیم نبوده و بنا به شرایط خاص شکل گرفتهاند. به عنوان مثال، گروهی موسوم به «دوستداران فرهنگنامه کودکان و نوجوانان»، وابسته به شورای کتاب کودک، سالها به شیوههای گوناگون از جمله برگزاری کنسرت، نمایشگاههای هنری، ایجاد خانواده فرهنگنامه، و فروش کالاهای تبلیغاتی به نفع آن، برای کسب منابع مالی و نیز ترویج و حمایت از این اثر فعالیت میکردند. هر چند دوستداران فرهنگنامه چندی پیش در اقدامی خودخواسته به انحلال تن دادند، اما تجربه این گروه در تاریخ نشر، تجربهای ارزشمند شمرده میشود (انصاری، 1385).
چندی پیش نیز یکی از شرکتهای وارد کننده کالاهای خانگی، یک کتاب مرجع نسبتاً گران قیمت را از ناشر آن یکجا خریداری کرد تا به ازای خرید یک کالای خانگی، یک دوره از آن را به خریداران خود هدیه کند (طالبینژاد، 1386، ص 4).
تکرار این تجربهها هرچند دشوار است، کمک شایان توجهی به حمایت از بازار نشر و ناشران خواهد کرد. تا زمانی که خرید یک کتاب و هزینههای مترتب بر آن برای عامه مردم، بویژه طبقه متوسط توجیه نشده و حاضر به اختصاص بخشی از درآمد خود برای خرید کتاب نباشند، باید از این روشهای کمکی برای رونق بخشیدن به اقتصاد نشر بهره جست.
8 راه عالی بازاریابی کتاب برای نویسندگان
-استراتژی
مهمترین قدم قبل از شروع بازاریابی کتاب و یافتن کانال های بازاریابی یافتن استراتژی مناسب است. پس وقت بگذارید و استراتژی بنویسید. نوشتن استراتژی کار سختی نیست. برای مثال بنویسید از چه کانالی میخواهید استفاه کنید. شبکه های اجتماعی؟ کدام شبکه؟ اینستاگرام، تلگرام یا فیسبوک یا … ؟ کتاب شما چه ویژگی ها و مزایایی دارد که می توانبد آن را معرفی کرده و مخاطب را به خرید آن ترغیب کنید.سن، جنس ، تحصیلات و ویژگی های دیگر مخاطب هدف کتاب شما چیست؟همه این ها و موارد دیگر می تواند به شما در داشتن یک استراتژی مناسب و کار در بازاریابی کتاب به شما کمک کند.
-آموزش از شبکه های اجتماعی
این جمله بسیار تکراری شده است که امروزه شبکه های اجتماعی نقش مهمی در سلایق افراد ایفا می کند، ولی از طرفی دیگر غیر قابل انکار هم هست. پس شما هم از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید. اما باز هم می رسیم به استراتژی. برای حضور در شبکه های اجتماعی هم باید استراتژی داشته باشید. مرتب پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی که حاوی متن و یا عکس کتاب باشد به صورت بی هدف سودی ندارد. امروزه فعالیت ناشران در شبکه های اجتماعی رو به افزایش است اما اکثرا مشاهده میشود جز مطالب تکراری و بدون استراتژی برنامه ای دیگر در کار نیست. نکته ی مهم دیگر این است که اگر میخواهید در چند شبکه ی اجتماعی حضور داشته باشید حتما مطالب هر کدام با دیگری تفاوت داشته باشد وگرنه مخاطب لزومی برای دنبال کردن آن ها نمی بیند.
-انتشار مقاله در مجلات
مقاله بنویسید و مجلات منتشر کنید. در آخر مقاله هم منبع مقاله را کتاب خود معرفی کنید یادر قسمت معرفی خود بنویسید نویسنده کتاب….
-انتشار رایگان قسمتی از کتاب
قسمتی از کتاب را به صورت PDF به صورت رایگان منتشر کنید.مثلا می توانید فصل اول را منتشر کنید. اینگونه مخاطب با کتاب شما بیشتر آشنا می شود و با اعتماد بیشتری کتاب را تهیه می کند. در ضمن اگر وبسایت داشته باشید میتوانید با این روش ایمیل مخاطب را نیز جمع آوری کنید. در ضمن سایت های بسیاری وجود دارند که کتاب های PDF را رایگان منتشر میکنند.با یک جستجوی ساده میتوانید آن ها را بیابید.
-راه اندازی وبسایت شخصی
برای داشتن یک وبسایت شخصی خوب و حتی فروشگاه آنلاین برای فروش و بازاریابی کتاب لازم نیست هزینه زیادی صرف کنید.امروزه سیستم های مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس در اختیار شماست که کاربری بسیاری آسانی دارد و در ضمن آموزش های زیادی نیز موجود است. وبسایت راه اندازی کنید و در آن محتوای رایگان و مفید منتشر کنید. این راه یکی از بهترین راهها برای تبلیغ کتاب شماست.
-معرفی کتاب در مجلات
نسخه ای از کتاب خود به همراه معرفی آن را برای مجلاتی که معرفی کتاب دارند بفرستید. ممکن است کتاب شما را معرفی کنند و یا حتی مقاله ای در مورد آن بنویسند.
-در سمینار ها شرکت کنید
در سمینارها شرکت کنید و خود را نویسنده کتاب … معرفی کنید.
-از بازاریابی ویدیویی بهره مند شوید
ویدیو هایی با موضوع مرتبط با کتاب تهیه کنید.در شبکه های اجتماعی ویدیویی منتشر کنید و حتی ذکر کنید که این ویدیو مخصوص خوانندگان کتاب … است و اطلاعات بیشتری میدهد.اگر ویدیو با ارزش و مفید باشد اینگونه مخاطب را کنجکاو میکنید کتاب شما را خریده و مطالعه کند.
بهترین ایده های بازاریابی برای کتابفروشی ها
بازدید از کتابفروشی خود را به یک تجریه دلپذیر تبدیل کنید و به مردم دلایلی بیش از مشاهده کتابها بدهید تا آنها را کمی بیشتر در فروشگاه نگه دارید:
* قهوه یا چای جذاب و منحصر به فردی را تعارف کنید.
* رویدادها و سمینارهای داغ و جذابی ترتیب دهید.
* اجازه دهید گروههای کتابخوانی از کتابفروشی شما برای ملاقات و جلسات خود استفاده کنند.
* به عنوان راهی برای سرگرم کردن و جذب کردن خریداران کتاب، فضایی به نوازندگان محلی، هنرمندان و کمدینها در کتابفروشی خود بدهید.
* افرادی را بیاورید که بتوانندکارهای هنری از قبیل بافندگی و صنایع دستی را آموزش دهند.
آنچه کتابفروشیهای بزرگ یا فروشگاههای آنلاین کتاب نمیتوانند انجام دهند:
۱. معرفی نویسندگان محلی.
آنها را به ستارگان محلی تبدیل کنید. آنها میتوانند گروهی از اقوام و دوستان و طرفداران خود را همراه کنند.
۲. چیزی بیش از کتاب بفروشید.
دمنوش های گیاهی، بازی و صنایع دستی را پیشنهاد دهید. با تامین کنندگان محلی که میتوانند کارهای هنری جذاب، صنایع دستی یا خوراکی تولیدکنند، همکاری کنید. هدفتان را بگذارید که مردم با یک چیز دیگر علاوه بر کتاب فروشگاه شما را ترک کنند. مشتریان دوره ای کتاب شما به چه چیز دیگری غیر از کتاب علاقمندند؟ با کمی تحقیقات بازاریابی علایق آنها را بپرسید و سپس آن را در فروشگاه خود در کنار کتابهایتان عرضه کنید.
۳. تبلیغات کسب و کارها و بازارهای مشابه را قرار دهید.
به عنوان مثال تاریخ برگزاری تئاترها و فیلمهای سینمایی روی پرده یا کلاسهای هنری و خطاطی را تبلیغ کنید و کسب درآمد کنید.
۴. خدمات تحویل در محل راه اندازی کنید.
برای افرادی که در فاصلههای نزدیک به فروشگاه شما واقع شدهاند کتاب را در محل به فرد تحویل دهید. میتوانید بعد از دریافت سفارش تلفنی از مشتری کتاب را در منزل یا محل کار مشتری تحویل دهید. کتابفروشی «Square Books» در آکسفورد و میسیسیپی همین کار را میکند.
۵. به نویسندگان مشتاق کمک کنید. قهرمان «ناشر-مولف»ها شوید.
سمینارها و کلاسهای نویسندگی را در کتابفروشی خود میزبانی کنید. به مردم یاد دهید که چگونه یک «ناشر-مولف» شوند و کتاب چاپ کنند. درباره دستگاههای چاپ اکسپرس و شرکتهایی که کار چاپ و نشر کتاب را انجام میدهند آموزش دهید همچنین به مردم یاد دهید چگونه کتاب الکترونیک بسازند و بفروشند.
۶. برای دادن پوشیدنی های آرم دار به مشتریانتان هزینه کنید.
راه دوری نمیرود. اجازه دهید آنها را به دست آورند. به احتمال زیاد آنها را واقعا میپوشند یا از ساک دستی، تیشرت، چتر یا کلاه با نام و لوگو شما استفاده می کنند.
۷. کشف کنید چطور میتوانید با این مساله کنار بیایید و از کتابخوانهای الکترونیک پول درآورید.
دستگاههای کتابخوان الکترونیک میل مفرطی دارند به افرادی که زیاد مطالعه میکنند. چطور میتوانید به عنوان یک کتابفروش مستقل، از آن سود کنید؟
۸. یک خبرنامه ایمیلی شگفت انگیز بسازید. برای کسانی که علایق مطالعه مختلفی دارند نسخههای مختلفی بسازید. بهترین و مرتبطترین مطالبی که باید خوانده شود را برجسته کنید. ذهن آنها را با نظرات و توصیه ها درگیر کنید. نظرات و نام آنها را منتشر کنید. مانند یک نشریه کوچک محلی عمل کنید: تا جایی که ممکن است نامها و عکسهای زیادی از مردم محلی (از مشتریان و بازدیدکنندگان فروشگاه) را در هر نسخه از خبرنامه ایمیلیاتان بگنجانید.
۹. هواداران فیس بوکی ایجاد کنید و محتوای خبرنامه های ایمیلی خود را در فیس بوک منتشر کنید. از فیس بوک برای راه اندازی گفتگوهای جاری استفاده کنید و بخواهید که پیشنهادات کتاب و تصاویرشان را به اشتراک بگذارند.
۱۰. نسخههای امضا شده کتاب را برای کسانیکه به رویدادهای امضای کتاب نمیرسند ارائه کنید.
۱۱. رادیوی اینترنتی را به عنوان راهی برای انتشار گفتگوی نویسندگان امتحان کنید. فروشگاه «BookCourt» در منطقه بروکلین از شهر نیویورک مطالعه داخل فروشگاه را به صورت زنده بر روی وبسایت پخش میکند. از آنها بیاموزید!
روشهایی برای بازاریابی کتاب برای نویسندگان
هیچ کتابی به طور اتفاقی پرفروش نمیشود. فروش کتاب نیز مانند سایر محصولات به بازاریابی و معرفی نیاز دارد. اگر شما نویسنده کتاب هستید، بیشترین انگیزه را برای بازاریابی کتابتان دارید. در این مقاله به چند روش ساده برای بازاریابی کتاب میپردازیم.
1. تمامی مجلاتی را که بخش معرفی کتاب دارند، مانند مجله موفقیت، بیابید و مطابق با ساختار مجله، اطلاعات کتاب خود را ارسال کنید تا در بخش معرفی کتاب چاپ شود.
2. در سمینارها و همایشهای وابسته به زمینه کاری خود، سخنرانی کنید و در بخش معرفی سخنران، خود را به عنوان نویسنده کتاب … معرفی کنید. با برگزارکننده سمینار صحبت کنید تا کتاب شما برای فروش در سمینار عرضه شود.
3. خلاصهای از کتاب خود را در 8 صفحه تهیه کرده و آن را به صورت pdf در اینترنت منتشر کنید. در این فایل الکترونیکی روش تهیه کتاب را توضیح دهید. این فایل را به دهها وبسایت رایگان کتابهای الکترونیکی آپلود کنید.
4. 100 نسخه از کتاب خود را برای بازاریابی اختصاص دهید و برای تمامی مجلات و نشریات بفرستید و به آنان هدیه بدهید، شاید یکی از آنها مقالهای درباره کتابتان بنویسد.
5. کتاب را در جاهای نامعمول بفروشید. بسیاری از نویسندگان با این روش مخالفند، ولی نتایج آن میتواند فوقالعاده باشد. مثلا کتابهای کامپیوتری در فروشگاههای تجهیزات کامپیوتری، بسیار بیشتر از کتابفروشیها به فروش میرود.
6. وبسایت کوچکی راهاندازی کنید و در آن امکان خرید پستی کتاب را به وجود آورید تا علاقهمندان بتوانند با ثبت آدرس خود، کتاب را سفارش بدهند.
7. چکیدهای از کتاب خود را به صورت صوتی با صدای خودتان تهیه کنید و بر پیغامگیر تلفنی قرار دهید. در تبلیغات اعلام کنید برای شنیدن خلاصه کتاب در 5 دقیقه به صورت کاملا رایگان با شماره تلفن شما تماس بگیرند.
8. بخشهایی از کتاب را به صورت مقاله به وبسایتها و همچنین مجلات ارسال کنید. در زیر مقاله بنویسید که منبع این مطلب، کتاب … است.
9. در معرفی خودتان اینطور بگویید: من … نویسنده کتاب … هستم. خیلی از افراد بیش از خودتان، درباره کتابتان کنجکاو میشوند و فرصتی برای معرفی کتاب پیش میآید.
10. کتاب خود را به عنوان هدیهای مناسب معرفی کنید و توضیح دهید که این کتاب برای چه افرادی میتواند مفید واقع شود و چرا هدیهای مناسب برای این افراد است.
منبع:
وب سایت مدیر سبز
وب سایت ایده گستران
وب سایت اخبار رسمی
پاسخ دهید