مشاوره مدیریت و کسب و کار

اول بازاریابی بعد تولید ! مشتری قبل از تولید

اول بازاریابی بعد تولید ! مشتری قبل از تولید ( دناکو ): ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که اول تولید یا اول مشتری ؟ خصوصا برای کالا هایی که نیاز به صرف هزینه تولید گزاف دارند این سوال اساسی است که آیا باید اول تولید انجام شود یا اول مشتری پیدا شود ؟ این سوال و جواب قابل تامل را در زیر مطالعه نمایید و سوالات خود را در بخش مشاوره رایگان دناکو مطرح نمایید.

 

اول بازاریابی بعد تولید ! مشتری قبل از تولید

اول بازاریابی بعد تولید ! مشتری قبل از تولید

سوال : نمي‌دانم آيا اول بايد سرمايه‌گذاري و محصول را توليد كرد، بعد بازاريابي كرد يا اول بايد بازاريابي كرد بعد توليد ؟

سوال : طرحي را در ذهنم دارم كه براي توليد آن احتياج به حداقل 200 ميليون تومان سرمايه‌گذاري دارم و محصول توليدي فسادپذير است و قابليت انبارداري ندارد. در حال حاضر نمي‌دانم آيا اول بايد سرمايه‌گذاري و محصول را توليد كرد، بعد بازاريابي كرد يا اول بايد بازاريابي كرد بعد توليد.اگر حين بازاريابي مشتري بگويد نمونه كار ارائه بدهيد من بايد چه كار كنم؟ اگر هم توليد كنم و مشتري نداشته باشد، آن موقع بايد چه كار كنم؟ لطفا من را راهنمايي کنید.

***

پاسخ مشاور (دنیای اقتصاد):

يکی از دغدغه‌ها و ابهامات جدی اغلب افراد کارآفرين همين پرسش است: ابتدا بايد توليد محصول کرد و بعد بازاريابی يا اينکه بازاريابی پيش از اقدام به توليد است؟

به نظر می‌رسد پاسخ به اين سوال در درون آن پنهان است. فرض کنيد بتوانيد تمام موانع توليد را پشت سر بگذاريد، منابع مالی و فيزيکی را تامين کنيد، طراحی‌های مورد نظر خود را انجام دهید و ايده خود را به محصول تبديل کنيد و انباری پر از محصول در اختيار داشته باشيد. اما چه ضمانتی وجود دارد که بتوانيد اين محصول را به صورت مناسب وارد بازار کنيد و با استقبال مورد انتظار شما مواجه شود. بی‌ترديد بازاريابی بايد پيش از اقدام به توليد صورت بگیرد. اما اقدامات عملی پيشنهادی زير می‌تواند به شما کمک کند تا گام‌های خود را برای کسب موفقيت با اطمينان هر چه بيشتر برداريد:

برنامه‌ای جامع برای بازاريابی و تبليغات

1) برنامه‌ای جامع برای بازاريابی و تبليغات داشته باشيد. تهيه و تدوين يک برنامه بازاريابی و تبليغات شايد به اندازه طراحی و ساخت محصول شما مهم باشد، چرا که در صورت عدم موفقيت در اين بخش محصولات توليدی روی دست شما خواهد ماند. برای انجام اين کار نياز است بررسی دقيقی از محصولات مشابه احتمالی در بازار و ويژگی‌های آنها، وضعيت قيمت، دسترسی مشتريان به آنها، وضعيت و نحوه توزيع داشته باشيد. تعيين دقيق بازار هدف و مشتريان با توجه به نوع و ماهيت محصول توليدی نيز بسيار مهم است. شما بايد بدانيد برای چه بخشی از جامعه محصول توليد می‌کنيد و از رفتارهای مصرف آنها به خوبی آگاهی داشته باشيد.

«نمونه محصول» توليد کنيد

2) «نمونه محصول» توليد کنيد. پيش از اينکه نياز باشد سرمايه‌گذاری کاملی برای توليد محصول خود انجام دهيد، نسبت به توليد «نمونه محصول» اقدام کنيد. برای اين کار می‌توانيد از امکانات و تجهيزات بسياری از شرکت‌هايي که به دليل رکود يا عدم موفقيت در کسب‌و‌کار با حداقل ظرفيت در حال فعاليت هستند استفاده کنيد. ويژگی مناسب توليد نمونه محصول آن است که نياز به سرمایه‌گذاری کامل برای توليد نمونه نداريد و با سرمايه‌ای بسيار کم می‌توانيد نسبت به اين کار اقدام کنيد.

از مشتريان بالقوه بخواهيد «نمونه محصول» را آزمايش کنند

3) از مشتريان بالقوه بخواهيد «نمونه محصول» را آزمايش کنند. يکی از راه حل‌های مناسب برای اطمينان از اينکه محصول جديد شما با چه ميزان استقبال در بازار مواجه خواهد شد، ارائه نمونه‌های توليد به مصرف‌کنندگان نهايي است. برای مثال اگر محصول شما يک ماده غذايي است، می‌توانيد با ارائه نمونه‌های کوچکی از آن به مصرف‌کنندگان از ميزان استقبال احتمالی مشتريان مطلع شويد.

در ارائه «نمونه محصول» توجه خود را به مشتريان جامعه هدف معطوف کنيد

4) در ارائه «نمونه محصول» توجه خود را به مشتريان جامعه هدف معطوف کنيد. اين بسيار مهم است که محصول جديد توليدی شما چه بخشی از بازار هدف را نشانه گرفته است. در نظر گرفتن نظرات و واکنش‌های مشتريان جامعه هدف نسبت به نمونه محصول و اعمال تغييرات لازم در محصول نهايي می‌تواند تضمينی برای موفقيت محصول در هنگام ورود به بازار باشد.

کانال‌های بازاريابی خود را انتخاب کنيد

5) کانال‌های بازاريابی خود را انتخاب کنيد. انتخاب کانال‌های ارتباطی مناسب و شيوه به کارگيری آنها يکی از اساسی‌ترين موضوعات برای موفقيت در جهت ورود به بازار است. برای اينکه بتوانيد با نسل جديد مشتريان خود ارتباط موثرتری برقرار کنيد نياز است که برای معرفی و بازاريابی محصول خود از فضای مجازی بيشترين بهره‌برداری را داشته باشيد. ايجاد و راه‌اندازی وب سايت اينترنتی، استفاده از شبکه‌های مجازی پرکاربر مانند فيس بوک، توييتر، تلگرام، اينستاگرام از جمله کانال‌های بازاريابی کم هزينه و پربازده است.

از بازخوردهای مشتريان در حين ارائه «نمونه محصول» استفاده کنيد

6) از بازخوردهای مشتريان در حين ارائه «نمونه محصول» استفاده کنيد. نظرات افراد در خصوص نمونه محصول بهترين ورودی برای بازنگری و اصلاح است و می‌تواند شما را برای آماده‌سازی يک محصول با حداقل نقايص آماده کند. شايد يکی از بهترين نمونه‌های انجام اين کار شرکت مايکروسافت و عرضه محصولات نرم‌افزاری آن باشد. اين شرکت طی ماه‌های گذشته در سال 2015 آخرين نسخه ويندوز 10 را به صورت رايگان در اختيار کاربرانی که از آن به صورت آزمايشی استفاده کرده بودند قرار داد و اين نشان می‌دهد بازخوردهای مشتريان برای اصلاحات نهايي محصولی که قرار است به تازگی وارد بازار شود به چه اندازه حائز اهميت است.

پس از نهايي شدن محصول جديد، مالکيت معنوی آن را به ثبت برسانيد

7) پس از نهايي شدن محصول جديد، مالکيت معنوی آن را به ثبت برسانيد. چنانچه طرح يا ايده شما متمايز باشد، اين تهديد وجود دارد که به سرعت مورد کپی برداری واقع شود. بنابراين پيشنهاد می‌شود پس از رفع نقايص و نهايي شدن محصول مالکيت معنوی آن را به نام خود به ثبت برسانيد. به خاطر داشته باشيد بازاريابی فرآيند حياتی است که قبل از طراحی و توليد محصول جديد بايد آن را فعال کنيد. بازاريابی در کسب‌وکار شباهت زيادی به دو استقامت دارد که برای موفقيت در آن بايد برای آن استعداد ذاتی و آمادگی کامل داشته باشيد.

***

کامل ترین مقالات فروش و بازاریابی را در دناکو مطالعه نمایید. بخش آموزش های دناکو جدید ترین و بروز ترین مقالات را در زمینه های بازاریابی ، فروش ، مدیریت تکنولوژی ، مدیریت کسب و کار ، مدیریت نوآوری  منابع انسانی و تحقیق و توسعه را فراهم کرده است. شما می توانید این مقالات را رایگان مطالعه نمایید یا در دوره های تخصصی دناکو شرکت نمایید.

لیست تمامی مقالات بازاریابی و فروش دناکو را می توانید در بخش زیر پیدا کنید. در لیست زیر تمامی مقالات بازاریابی و فروش دناکو بصورت هفتگی به روز رسانی می شود.

 

منابع :

  • دنیای اقتصاد – سیدمحمد اعظمی‌نژاد
  • Larry Alton
  • واحد فروش دناکو

 

One Response to اول بازاریابی بعد تولید ! مشتری قبل از تولید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت