تغییر مدل کسب و کار : مدیرعامل شرکت EnBW چگونه توانست این شرکت را نجات دهد ؟ چه چیزی باعث شد که آقای ماستیاکس از شیوه های جدید برای تحول شرکت استفاده کند ؟ آیا تغییر مدل بهترین راهکار برای نجات شرکت بود ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا به شرح این موضوع می پردازیم.
تغییر مدل کسب و کار ؛ راهکار نجات شرکت EnBW
آقای ماستیاکس ۵۵ ساله در اکتبر ۲۰۱۲ مدیر عامل EnBW شد تا این تحول را اجرایی کند. این شرکت مالکیت چند نیروگاه معمولی غیرهستهای و همچنین چند نیروگاه هستهای سودده را در اختیار داشت و بازار هستهای آن یکی از پررونقترین حوزهها در آلمان محسوب میشد.
دقیقا دو سال قبل از آنکه ماستیاکس مدیر شود، EnBW بهترین نتایج ممکن را ثبت کرده بود و سود درآمد ۵/ ۱۷ میلیارد یورویی آن، ۸/ ۲ میلیارد یورو بود. اما هم او و هم بقیه سهامداران شرکت میدانستند که این روزهای خوش دوامی نخواهد داشت.
یک سال پیش از آن، در مارس ۲۰۱۱ زلزلهای در فوکوشیمای ژاپن به انفجار یک رآکتور هستهای و بروز فاجعه در نیروگاه هستهای این شهر منجر شده بود که اثر آن به زودی در فعالیتهای EnBW احساس شد.
استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برای تغییر مدل کسب و کار
دولت آلمان در پی این اتفاق، دستور داد نیروگاههای هستهای هر چه سریعتر کاهش یابند و به جای آنها از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده شود. برای EnBW که تولید بیش از ۶۰ درصد برق آن به نیروگاههای هستهای وابسته بود، این یک تصمیم ویرانگر بود. مدل کسبوکار آنها دیگر کارآیی نداشت و باید هر چه سریعتر آن را عوض میکردند.
مدیر عامل جدید این تحول را با یک تور ۱۰۰ روزه در داخل شرکت شروع کرد تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کند. دو ماه بعد از این بررسیها، آقای ماستیاکس یک طرح بنیادی ارائه کرد: تولید برق بهصورت معمولی و هستهای که ۲/ ۱ میلیارد یورو-معادل حدود نیمی – از سود شرکت در سال ۲۰۱۲ را تشکیل میداد، تا سال ۲۰۲۰ باید به ۳۰۰ میلیون یورو کاهش یابد.
این کاهش تولید باید با سه برابر کردن سود حاصل از بخش انرژیهای تجدیدپذیر جبران شود. در پایان این طرح هشت ساله، EnBW باید به همان سود سال ۲۰۱۲ برسد. اما تغییر پرتفوی شرکت به تغییر فرهنگی هم نیاز داشت. تا قبل از فاجعه فوکوشیما،EnBW با ساخت نیروگاههای بزرگ و پیچیده پول درمیآورد و از ایمنی آنها مطمئن بود.
انعطاف پذیری بیشتر طرح جدید برای تغییر مدل کسب و کار
اما در طرح جدید، این شرکت باید با کمک هزاران تاسیسات کوچک در سراسر کشور – از مزارع بادی در مناطق دورافتاده تا پنلهای خورشیدی روی سقف ساختمانها – برق تولید میکرد. همچنین طرح جدید نیازمند افزایش ارتباطات، انعقاد قراردادهای جدید، سرمایهگذاریهای مشترک و بهطور کلی، انعطافپذیری بیشتر بود. این یعنی مدیران دیگر نباید خود را در اتاقهای دربسته پنهان میکردند.
با اینکه آقای ماستیاکس با مقاومتهایی روبهرو شد، اما در ایجاد این تغییر مصمم بود. به همین دلیل تیمهای کاری تشکیل شد و خود او اتاقش را به جایی منتقل کرد که جلوی چشم همه باشد. با اینکه ابتدا دست به ترکیب مدیریت اجرایی ارشد نزد، اما در نهایت مجبور شد عذر ۶۰ درصد آنها را بخواهد و افراد جدیدی را وارد شرکت کند.
در سال اول مدیریت ماستیاکس سود EnBW کاهش یافت. اما او قاطعانه برنامهاش را پیش برد. شرکت نیروگاهها را تعطیل کرد و از تامین برق مشتریان صنعتی بزرگ خود انصراف داد. همزمان، کسبوکار انرژیهای تجدیدپذیر را توسعه داد. امروز این تحول تکمیل شده و اهداف درآمدی که برای سال ۲۰۲۰ تعیین شده بود، یک سال زودتر محقق شده است.
ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.
شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.
برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.
منابع:
IEB.today
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید