مشاوره مدیریت و کسب و کار

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری چیست ؟ اهداف سرمایه گذاری کدامند ؟ انواع سرمایه گذاری چه هستند ؟ مزایا و معایب  سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری کدامند ؟ سرمایه گذاری خارجی به چه معنا است ؟ بهترین سرمایه گذاری چیست ؟ ریسک سرمایه گذاری چیست ؟ انواع ریسک سرمایه گذاری کدامند ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری چیست

معنی سرمایه گذاری، هوشمندانه تر کار کردن است، نه سخت کار کردن. این یک مفهوم کلی از سر مایه گذاری می باشد. اکثر افراد برای کسب درآمد بیشتر سخت کار می کنند، و عقیده دارند هر چه سخت تر و بیشتر کار کنید درآمد بیشتری خواهند داشت. که همین امر موجب استرس بیشتر این افراد می شود. این کار روشی است که به کمک آن می توانید بدون دقدقه، و استرس درآمد خود را بیشتر کنید. برای داشتن یک سر مایه گذاری معتبر و سود آور نیازمند هوش اقتصادی خوب هستید، تا بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری اموال خود داشته باشید.

سرمایه گذاری مفهوم مختلفی دارد، سر مایه گذاری می تواند به معنای اولویت بخشیدن به آینده مالی شما باشد برای کسب درآمد بیشتر. خرید وسایل برای منزل، خرید لباس های متنوع، مسافرت های هیجان انگیز همیشه برای اشخاص لذت بخش بوده است، اما همیشه اکثر افراد توانایی خرید را ندارند، و از این لذت به دور هستند. اما بهترین روش برای رسیدن به خواسته ها و آرزوها، افراد می تواند با انجام یک سر مایه گذاری حرفه ای به آن تحقق دهند. در زمینه سر مایه گذاری داشتن هوش اقتصادی بسیار کمک کننده است، اینکه در چه زمانی، با توجه به شرایط، با توجه به درآمد افرد و مبلغ که برای این کار وجود دارد بهترین روش برای این کار را انتخاب کنند.

شما می توانید از طریق این کار آینده خود را نتها تضمین کنید بلکه آینده ای شادتر برای خود و خوانده خود رقم بزنید. در واقع این کار راهی برای افزاش پول شما به حساب می آید.

اهداف سرمایه گذاری

اهداف سرمایه گذاری شامل 5 مورد می باشد:

1- اطمینان از اینکه اصل پول سرمایه گذاری شده از بین نمی رود.

2- اینکه سرمایه گذاری به صورت مستمر درآمد زا باشد.

3- رشد قیمت و ارزش سرمایه ی اولیه را در بر داشته باشد.

4- سرمایه گذار بتواند از مزایای مالیاتی این سرمایه گذاری ( معافیت مالیاتی) برخوردار شود.

5- هر زمان که سرمایه گذار خواست بتواند سرمایه خود را تبدیل به پول نقد نماید.

 

انواع سرمایه گذاری

به طور کلی سرمایه‌گذاری به سه گروه دسته بندی می شود سر مایه گذاری مالکیتی، اعتباردهی و معادل نقدی. همچنین سر مایه گذاری در بخش های مختلفی انجام می شود، نظیر: سر مایه گذاری ثابت، سر مایه گذاری در بورس، سر مایه گذاری در سهام، سر مایه گذاری خارجی

-سرمایه‌گذاری‌های مالکیتی

پر سود ترین نوع سر مایه گذاری، سر مایه گذاری مالکیتی می باشد که در ضمن پرخطرترین نوع سر مایه گذاری نیز محسوب می شود. سرمایه‌گذاری مالکیتی خود به بخش های مختلفی دسته بندی می شود.

-سرمایه گذاری در سهام

سهام مدرکی است برای مشخص کردن سهم شما از یک کارخانه یا شرکت. به طور کلی تمام اوراق بهادار نوعی سرمایه‌گذاری مالکیتی می باشد. به عنوان مثال: اگر شما سهام از یک شرکت خریداری کرده باشید، سود شما باتوجه به سود آموری شرکت مورد نظر افزایش می یابد. و در نتیجه سهام داران خواهان سهم خود را از این سود هستند.

-سرمایه گذاری در کسب‌ وکار

زمانی که برای شروع یک کسب و کار پولی را هزینه می کنید این روش نیز سر مایه گذاری محسوب می شود. این نوع سر مایه گذاری نوعی از سرمایهگذاری مالکیتی می باشد که بسیار سخت و دشوار می باشد. که نوعی کارآفرینی می باشد که بازده و سودی خوبی به همراه دارد.

-سرمایه گذاری در املاک

سرمایه گذاری در املاک به مفهوم خرید و فروش ملک، زمین و یا اجاره دادن آن ملک می باشد. البته باید توجه داشته باشید، خانه ای که برای زندگی کردم خریداری می کنید به هیچ عنوان سر مایه گذاری محسوب نمی شود چون باعث افزایش درآمد شما نمی شود گرچه با گذشت زمان قیمت ملکتان افزایش می یابد اما به عنوان یک سر مایه گذاری سودمند از آن نمی توانید بهرمند شوید.

-سرمایه گذاری در خرید کالاهای گران قیمت

خرید وسایل عتیقه، طلا، جواهرات می تواند به عنوان سر مایه گذاری بلند مدت باشد. گرچه اینگونه سرمایه گذاری ها زیاد خوب به نظر نمی رسند اما با گذشت زمان قیمتشان افزایش می یابد که به نوبه خود یک سر مایه گذاری مالکیتی به شمار می آید.

سرمایه‌گذاری اعتباردهی چیست؟

دسته بعدی سرمایه‌گذاری، سر مایه گذاری ‌اعتباردهی می باشد. در این روش از سرمایه گذاری مشابه بانک عمل می کنید، این سر مایه گذاری سود کمی دارد چون خطر کمتری به دنبال داردهمچنین نسبت به سر مایه گذاری مالکیتی کم خطر تر و سود کمتری نیز دارد اگر شما اوراق قرضه‌ای یک شرکت خاصی را داشته باشید، مقدار پول مشخصی را برای یک دوره‌ی مشخص دریافت می کنید. اما ممکن در طول این مدت ارزش سهام شرکت چند برابر شود یا ارزش سهام سقوط کند اما به هر حال چون اوراق قرضه در اختیار دارید پول خود را دریافت خواهید کرد.

حساب پس‌اندازتان

شما می توانید با داشتن یک حساب پس انداز در بانک آن را به عنوان یک سرمایه گذاری طولانی مدت در نظر بگیرید. درواقع شما مبلغی پول به بانک قرض داده اید که یا سود آن را را دریافت می کند یا می توانید از تسهیلات آن بانک مانند گرفتن وام برای خود استفاده کنید.

اوراق بهادار

اوراق بهادار شامل: اوراق خزانه‌داری و وام‌های بین‌المللی تا اوراق قرضه‌ی بنگاه‌های کوچک و تبادل افول اعتبار می باشد. سود و زیان سرمایه‌ی اوراق قرضه‌ باهم دیگر متفاوت است، اما سرمایه‌گذاری اعتباردهی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های مالکیتی کم خطرتر و سود کم‌تری نیز به همراه دارد.

سرمایه‌گذاری معادل نقدی چیست

سرمایه‌گذاری معادل نقدی، پول نقد محسوب می شود به این جهت که به‌سادگی می‌توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید. صندوق‌ ها سرمایه‌گذاری راحت‌تر به پول نقد تبدیل می‌شوند، می توانید به راحتی از صندوق سرمایه‌گذاری چک بنویسید و آن را نقد کنید.

صندوق سرمایه گذاری نهادی مالی است که به منظور مدیریت حرفه‌ای وجوه سرمایه‌ گذاران، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، تأسیس شده و تحت نظارت آن سازمان فعالیت می‌نماید. صندوق‌ های سرمایه گذاری با تجمیع وجوه سرمایه‌ گذاران و در اختیار داشتن منابع مالی گسترده و با استفاده از دانش و تخصص مدیریت سبد دارایی، تلاش می‌کند این امکان را برای سرمایه‌ گذاران فراهم ‌کند تا با دارایی مورد نظر خود (هرچند اندک) در سبدی متنوع از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌ گذاری نموده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. سرمایه‌ گذاران با خرید واحدهای (یونیت) صندوق ها قادر به سرمایه‌ گذاری در آن هستند.

واحدهای سرمایه‌ گذاری

واحدهای سرمایه‌ ‎گذاری کوچکترین جز صندوق‌ ها را تشکیل می‌دهد و به دو دسته تقسیم می‌شود:

واحدهای سرمایه‌ گذاری ممتاز: این واحدها قبل از شروع دوره‌ی پذیره‌نویسی اولیه توسط مؤسس یا مؤسسان صندوق به منظور تشکیل سرمایه‌ی اولیه برای شروع فعالیت صندوق خریداری می‌شوند. از ویژگی‌های این نوع از واحدها می‌توان به غیرقابل ابطال و قابل انتقال بودن آن‌ها اشاره کرد. همچنین دارندگان این واحدها دارای حق رأی در مجامع صندوق نیز هستند.
واحدهای سرمایه‌ گذاری عادی: این واحدها پس از شروع فعالیت صندوق منتشر می­‌شود و از ویژگی‌های آن می‌توان به قابل ابطال و غیرقابل انتقال بودن آن‌ها اشاره کرد. همچنین دارندگان این نوع از واحدها دارای حق رأی در مجامع صندوق نیستند.
ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV)
ارزش خالص دارایی‌ها از طریق کسر بدهی‌های صندوق از ارزش روز کل پرتفوی (سبد دارایی‌ها) بدست می‌آید.

بدهی های صندوق – ارزش روز کل پرتفوی = ارزش خالص دارایی ها

بر این اساس اگر بخواهیم ارزش خالص دارایی‌ها را به ازای هر سهم بدست آوریم کافی است ارزش خالص دارایی‌ها را بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم کنیم:

ارزش خالص دارایی ها

تعداد واحد های صندوق

قیمت صدور (فروش ) واحدهای سرمایه‌گذاری

قیمت صدور یا فروش واحدهای سرمایه‌ گذاری، که بر مبنای خالص ارزش دارایی صدور (NAV صدور) تعیین می‌شود، همواره اندکی بیش از خالص ارزش روز دارایی‌ های صندوق به ازای هر واحد سرمایه‌ گذاری است؛ زیرا وجه نقد حاصل از فرایند صدور واحد سرمایه‌ گذاری باید توسط مدیر صندوق به خرید اوراق بهادار جدید اختصاص یابد که به طور طبیعی مستلزم پرداخت کارمزد خرید است. برای پرهیز از تحمیل هزینه‌ی معاملات و سایر هزینه‌های احتمالی ورود سرمایه‌ گذار جدید به سرمایه‌ گذاران قبلی در واقع به میزان خالص آورده‌ سرمایه‌ گذار جدید، واحدهای سرمایه‌ گذاری در اختیار وی قرار می‌گیرد.

سرمایه گذاری

قیمت ابطال (بازخرید) واحدهای سرمایه‌گذاری

قیمت بازخرید یا ابطال واحدهای سرمایه گذاری بر پایه خالص ارزش دارایی ابطال (NAV ابطال) و با فرض کسر هزینه‌های مربوط به معاملات از بهای فروش دارایی‌های سبد تعیین می‌شود و مبنای خالص پرداخت به شخص قرار می‌گیرد. در واقع، در صورت تمایل سرمایه‌گذار به خروج از صندوق، این اطمینان برای او وجود دارد که پول خود را با کسر هزینه‌های متعارف معاملات دریافت می‌کند.

قیمت آماری

به دلایلی ممکن است در برخی مقاطع زمانی تعدادی از سهام‌ موجود در سبد اوراق بهادار صندوق، بازار فعال نداشته باشند؛ در نتیجه، آخرین قیمت اعلام شده در تابلوی معاملاتی نمی‌تواند ارائه‌کننده‌ واقعیات موجود و قیمت واقعی و منصفانه‌ این نوع سهام باشد. به همین دلیل، به مدیر صندوق این اختیار داده شده است که در چارچوب دستورالعمل مربوط، بتواند در شرایط مشخص، قیمت برخی سهام موجود در سبد سرمایه‌ گذاری را تا حدودی تعدیل کند. قیمت آماری تنها یک مبنای مقایسه‌ای است که در آن آخرین قیمت بسته شدن سهام (بدون اعمال تعدیل مدیر) منظور شده است. بنابراین، در شرایطی که مدیر هیچ‌یک از قیمت‌ سهام موجود در سبد سرمایه‌ گذاری صندوق را تعدیل نکرده باشد، قیمت‌های آماری صدور و ابطال اعداد واحدی را نشان می‌دهند.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

✔ مدیریت حرفه ای پول اشخاص یعنی سرمایه شخص توسط یک گروه حرفه ای وخبره به مسائل مالی و سرمایه گذاری مدیریت خواهد شد.

✔ تشکیل سبدی از دارایی ها یا به اصطلاح متنوع سازی دارایی که سبب کاهش ریسک سرمایه گذاری می شود.

✔ صندوق سرمایه گذاری در بازه زمانی مشخص توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بازرسی قرار می گیرند.

معایب سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

-کاهش کنترل سرماه گذار بر سبد دارایی خود

-نداشتن حق رای در مجامع شرکت ها

چه مواردی به عنوان سرمایه‌گذاری شناخته نمی شوند؟

خرید وسایل منزل که قیمتی ندارند مثل(تخت خواب، ماشین، تلویزیون و غیره) و خرید لباس و خوراک را نمی توانید به عنوان سر مایه گذاری حساب کنید چون نتها سودی مالی برای شما ندارد بلکه حساب شما را نیز خالی می کند.

تعریف سرمایه گذاری در حسابداری

سرمایه‌گذاری در حسابداری به مفهوم سر مایه گذاری شخص برای سود آوری بیشتری در مواردی نظیر خرید ملک، سهام و موارد دیگر.

سرمایه گذاری ثابت چیست؟

سرمایه ثابت به سرمایه هایی گفته می شود نظیر: دارایی ها، وسایل، ابزار کار، مواد خام که بر ارزش آن ها افزود نمی شود .

سرمایه گذاری خارجی چیست؟

این نوع سرمایه گذاری به معنی سرمایه‌گذاری توسط یک شرکت یا شخص حقیق در کشوری دیگر برای انجام امور تجاری یا تولیدی.

سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم چیست؟

کارایی این روش برای کسب درآمد و سود بیشتر در جهت افزایش دارایی می باشد. سر مایه گذاری در بورس شیوه های متفاوتی دارد. اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید ابتدا شرایط خود را برای انجام این کار بسنجید، تمام مواردی نظیر میزان آشنایی فرد با بورس، مهارت شخص در خرید و فروش سهام، سطح اطلاعات مالی شخص، میزان ریسک پذیری شخص را مورد بررسی قرار دهید. زمانی که این موارد را بررسی کردید می توانید تصمیم بگیرید که از طریق چه روشی در بورس این روش را انجام دهید. برای سرمایه گذاری در بورس به دو روش می توانید عمل کنید: سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم.

بهترین سرمایه گذاری چیست

هدف از سر مایه گذاری افزایش دارایی و پول بیشتر است. یا به عبارتی افزایش درآمد بیشتر برای اشخاص تا زندگی راحتری را تجربه کنند. بهترین سرمایه گذاری، روشی است که کم خطر و پر سود باشد این روش مورد پسند اکثر مردم می باشد ولی باید توجه داشته باشید که سر مایه گذاری های کم خطر سود کم تری دارند و اینکه سرمایه گذاری یک روش زمان بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد. افرد با بررسی شرایط موجود و شرایط مالی خود می تواند بهترین سرمایه گذاری را داشته باشد.

سبد سرمایه گذاری چیست؟

سبد سرمایه‌گذاری به معنی سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی در سبد نگهداری می شوند و سبدی که انتخاب می شود باید بهتر از هر سبد دیگری باشد.

بازده سرمایه گذاری چیست؟

بازده سرمایه گذاری مجموعه مزایا یا پاداشی در نظر گرفت که هر فردی به ازاری سرمایه گذاری که انجام داده است در یک دوره زمانی به دست آورد. البته این بازده می تواند یک بازده واقعی یا بازده مورد انتظارباشد.

بیمه عمر و سرمایه گذاری چیست؟

بیمه عمر و سرمایه گذاری دو بخش تشکیل می شود پوشش های بیمه ای و قسمت خدمات سرمایه گذاری. در پوشش های بیمه ای فرد مبلغی را مشخص می کند تا در زمان فون وی به هر دلیلی به بازماندگانش پرداخت شود.

اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری چیست؟

گواهی سپرده به فرد حامل این حق را می‌دهد تا سود سپرده را دریافت کند. در واقع گواهی سپرده نوعی ورقه بهادار است.

شرکت سرمایه گذاری چیست؟

شرکت‌های سرمایه‌گذاری، در پی به دست آوردن سود بیشتر هستند. این شرکت ها با توجه به نوسانات قیمت سهام در بازار برای سود بیشتر سهام ها را خریداری می کنند. زمانی که به سود دهس رسید آن را ها می فروشند.

سرمایه گذاری

شرکت مشاور سرمایه گذاری چیست؟

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار می باشند، و به اشخاص یا شرکت ها در جهت سرمایه گذاری مشاوره می دهند.

سرمایه گذاری را به روشهای مختلفی تقسیم بندی می كنند :

۱) بر اساس موضوع سرمایه گذاری :

سرمایه گذاری بر حسب موضوع به دو دسته سرمایه گذاری واقعی و سرمایه گذاری مالی تقسیم می شود . سرمایه گذاری واقعی نوعی سرمایه گذاری است كه فرد با فدا كردن ارزشی در زمان حاضر ، نوعی دارایی واقعی بدست می آورد. در واقع موضوع سرمایه گذاری ، دارایی واقعی است. خرید ملك یا آپارتمان ، نمونه ای از این سرمایه گذاری است . در سرمایه گذاری مالی ، فرد در ازای فدا كردن ارزش حاضر ، نوعی دارایی مالی كه نتیجه آن معمولاً جریانی از وجوه نقد است بدست می آورد . سرمایه گذاری در اوراق بهادار مثل سهام عادی یا اوراق مشاركت ، كه فرد در ازای پرداخت پول ، محق به دریافت جریانی از وجوه نقد به شكل سود می شود ، سرمایه گذاری مالی محسوب می شود.
۲) بر اساس زمان یا مدت سرمایه گذاری :

بر حسب زمان ، سرمایه گذاری را می توان به كوتاه مدت یا حداكثر تا یكسال و بلند مدت یا بیش از یك سال تقسیم كرد.

۳) بر حسب خطر یا ریسك سرمایه گذاری :

از آنجا كه منافع حاصل از سرمایه گذاری در آینده بدست می آید و نسبت به تحقق این منافع یقین وجود ندارد پس انواع سرمایه گذاریها با درجاتی از احتمال عدم تحقق منافع مورد نظر سرمایه گذار یا ریسك مواجهند. بر اساس اینكه میزان یا احتمال تحقق نیافتن منافع آتی ( یا ریسك ) چقدر باشد ، سه نوع سرمایه گذاری را می توان از یكدیگر متمایز ساخت :
سرمایه گذاری با ریسك متناسب ،
سرمایه گذاری با ریسك نسبی بیشتر ( سفته بازی ) ،
سرمایه گذاری پر خطر یا ریسكی ( قمار ) .
سرمایه گذاری متناسب یا به طور خلاصه سرمایه گذاری ، نوعی سرمایه گذاری است كه ریسك آن متناسب با بازده ای است كه از آن انتظار می رود. سرمایه گذاری با ریسك نسبتاً بیشتر یا سفته بازی ، نوعی سرمایه گذاری است كه در آن سرمایه گذار برای كسب بازده ، رسیك بیشتری تقبل می كند و بالاخره سرمایه گذاری بسیار ریسكی یا قمار ، نوعی سرمایه گذاری است كه در آن فرد برای بدست آوردن بازده ای ولو بسیار كم ، ریسك بسیار زیادی متحمل می شود .

انواع ریسک سرمایه گذاری چیست؟

ریسک چیست؟ ریسک به معنای احتمال عدم موفقیت است ریسک پذیری پذیرفتن این واقعیت است که ما در این لحظه از فرصت هایی چشم پوشی می‌کنیم تا در آینده فرصت‌های بیشتری داشته باشیم و در حقیقیت خطر و فرصت را در کنار هم می‌بینیم. وقتی صحبت از پول و سرمایه‌گذاری به میان می‌آید تاثیر ریسک پذیری (Risk propensity) بیشتر دیده می‌شود؛ برای آشنایی با انواع مختلف ریسک سرمایه‌گذاری و معیارهای ریسک پذیری در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با انواع ریسک در سرمایه گذاری آشنا شوید.

چرا ریسک وجود دارد؟

از آغاز پیدایش تمدن، انسان ها همواره با عوامل متغیر و خطرهای زیادی مواجه بوده اند و احتمال خسارت همواره وجود داشته است. انسان نخستین با مخاطرات طبیعی مواجه بوده و به تدریج آموخته است که اتفاقات ناخوشایند را پیش بینی کند و برای مقابله با آنها‌ آماده باشد. هر چه میزان رشد و پیشرفت انسان بیشتر می‌شود، در معرض تصمیم‌گیری ها‌ و پیچیدگی های بیشتری قرار می‌گیرد و در معرض ریسک‌های بیشتری قرا می‌گیرد.

ریسک سرمایه‌گذاری چیست؟

در مفهوم مالی به احتمال اختلاف میان بازده مورد انتظار و بازده واقعی ریسک گفته می‌شود. این انحراف بازده می‌تواند مثبت یا منفی باشد، هر اندازه احتمال عدم موفقیت در سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، در اصطلاح گفته می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد بود.

اصل ثابتی در سرمایه‌گذاریوجود دارد مبنی بر اینکه سرمایه‌گذار از ریسک و خطر گریزان و به سمت بازده و سود تمایل دارد؛ به همین خاطر است که سرمایه‌گذاران ریسک گریز از ورود سرمایه خود به جایی که خطر و ریسک وجود دارد یا افق نامشخصی در برابر سود و اصل سرمایه‌شان هست، امتناع می‌کنند.

ریسک گریزی را می‌توان اینطور بیان کرد که سرمایه گذاران طرح‌های مخاطره‌آمیز را نمی‌پذیرند مگر آنکه بازده مورد انتظار طرح خیلی زیاد باشد.

طبقه بندی افراد از نظر پذیرش ریسک

سرمایه‌گذاران را از منظر پذیرش ریسک می‌توان به سه دسته تقسیم‌ نمود:

افراد ریسک‌گریز: این افراد استراتژی محافظه‌کارانه دارند. یک شخص ریسک گریز ترجیح می‌دهد که بازده مطمئن بدست آورد و در حالتی که درصد احتمال بالای موفقیت مطرح باشد شرکت خواهد کرد.

افراد ریسک‌پذیر: این افراد استراتژی جسورانه دارند و شخص در این حالت خواهان پذیرش ریسک است و تمایل دارد شانس خود را بیازماید.

افراد خنثی نسبت به ریسک: سومین گروه افرادی هستند که به اصطلاح آن‌ها‌ را ریسک خنثی می‌نامند. این افراد ارزش پولی را مقدار ارزش اسمی‌ آن می‌دانند.

معیارهای سنجش ریسک سرمایه گذاری

برای اندازه گیری ریسک سرمایه گذاری معیارهای متفاوتی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ‌انحراف معیار بازده تاریخی یا میانگین یک سرمایه‌گذاری است. بالا بودن انحراف معیار محاسبه شده نشان‌دهنده بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری می‌باشد.

شرکت‌‌های بسیاری زمان و منابع مالی خود را صرف شناسایی ریسک های متفاوتی که در معرض آن هستند قرار داده تا بتوانند ریسک خود را ارزیابی و مدیریت کنند.

چند نوع موقعیت ریسکی داریم؟

موقعیت های ریسکی که افراد با آن مواجه می‌شوند معمولا شامل دو دسته می‌شود

-ریسک‌های واقعی یا خالص (Pure Risk)

این ریسک‌ها در واقع همان خطرات فیزیکی هستند که بطور روزمره ممکن است با آنها درگیر شویم. مثل خطر تصادف، بیماری، طلاق، بلایای طبیعی و … . این مسائل عمدتا در اختیار ما نیستند و در صورت وقوع نتیجه ای جز خسارت ندارند. این ریسک‌ها عموما قابلیت بیمه شدن دارند و همیشه موجب زیان می‌شوند.

-ریسک‌های سوداگرانه یا پویا

این نوع ریسک ها معمولا در شرایط اقتصادی قابل سنجش هستند و نتیجه احتمالی آنها می‌تواند سود یا زیان باشد. انواع سرمایه‌گذاریهای اقتصادی، بازی های بر مبنای شرطبندی، بازی های شانسی از جمله چنین ریسک هایی هستند. در این حالت بر خلاف ریسک‌های واقعی، شخص سرمایه‌گذار نسبت به پذیرش ریسک عمل خود اختیار دارد و می‌تواند تصمیم بگیرد که ریسک کند یا خیر.

۲ نوع اساسی ریسک

بر اساس معیارهای مختلف ریسک را به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند. در یک تقسیم بندی کلی ریسک به دو نوع اساسی تقسیم می‌شود.

-ریسک سیستماتیک

این نوع ریسک مربوط به کل بازار بوده و سرمایه گذار نقشی در کنترل آن ندارد و غیر قابل حذف است. این ریسک تنها ‌به یک شرکت و یا یک صنعت خاص محدود نبوده و کل بازار را در بر می‌گیرد. این نوع ریسک غیرقابل پیش‌بینی و اجتناب ناپذیر است. مواردی نظیر سیاست های اقتصادی، نرخ تورم، شرایط سیاسی بر سود سهام و ارزش سرمایه تاثیرگذار است و سرمایه‌گذار دخالتی در آنها ندارد.

-ریسک غیرسیستماتیک

این نوع ریسک مرتبط با یک سهم یا یک صنعت خاص است، این ریسک قابل حذف بوده و می‌توان آن را کاهش داد. مثلا زمانی که یک شرکت در اثر اشتباه در تصمیم گیری های کلان و مدیریت ضعیف با چالش مواجه می‌شود و ارزش سهام ان پایین می‌آید، سرمایه گذار می‌تواند با بررسی وضعیت شرکت از خرید سهام چنین شرکتی اجتناب کند.

همانطور که گفتیم ریسک ها بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی های متفاوتی دارند، در ادامه مقاله می‌توانید سایر تقسیم بندی های ریسک را مشاهده کنید.

ریسک نرخ سود (Interest rate risk)

فرض کنید دو گزینه برای سرمایه‌گذاریدارید. خرید سهام با سود مورد انتظار ۳۰ درصد و خرید اوراق مشارکت با سود ثابت ۲۰ درصد. کسی که ریسک پذیری بالاتری داشته باشد خرید سهام را ترجیح خواهد داد. اما اگر بانک تصمیم بگیرد که نرخ سود را به ۳۰ درصد برساند در این حالت فردی که اوراق مشارکت خریداری کرده است بدون تحمل ریسک به این سود دست یافته است. این ریسک مربوط به زمانی است که تغییر در نرخ سود باعث دگرگونی ارزش یک سرمایه‌گذاری گردد، این نوع ریسک معمولا روی اوراق مشارکت و اوراق بدهی بیشتر اثر می‌گذارد.

ریسک تورم (Inflation risk)

فرض کنید شما سهامی خریده اید که انتظار دارید در پایان سال سود ۴۰ درصد برای شما داشته باشد، اگر نرخ تورم سالانه را ۱۵ درصد فرض کنیم. انتظار دارید در پایان سال ۲۵ درصد سود کرده باشید و این میزان بازدهی برای شما رضایت بخش است. حالا اگر نرخ تورم به ۳۰ درصد برسد، شما در انتهای سال ۱۵ درصد سود کرده اید که این میزان از بازده مورد نظر شما کمتر بوده است و ممکن است اصلا برایتان به صرفه نباشد. به این نوع ریسک که در اثر افزایش نرخ تورم به فرد تحمیل می شود، ریسک تورم می‌گویند.

ریسک مالی (Financial risk)

اگر شرکتی که سهام آن را خریداری کرده اید، حجم زیادی وام از بانک دریافت کرده باشد، باید اصل وام و سود حاصل از آن را در یک دوره زمانی به بانک پرداخت کند، بنابراین تعهدات مالی زیادی نسبت به بانک دارد و در صورتی که نتواند در سررسید مقرر به تعهدات خود عمل کند با مشکلات مالی زیادی مواجه خواهد شد و سهام این شرکت در معرض ریسک مالی زیادی قرار خواهد گرفت

ریسک نقدشوندگی (liquidity risk)

یکی از ویژگی های دارایی خوب آن است که به سرعت به پول نقد تبدیل شود. فرض کنید قصد دارید سهام شرکتی را در بازار به فروش برسانید ولی به دلیل عملکرد نامناسب شرکت، خریداری برای آن سهام پیدا نمی‌شود، در این حالت شما با ریسک نقد شوندگی مواجه هستید. در واقع هرقدر خرید و فروش یک دارایی سریعتر انجام شود، ریسک نقدشوندگی کمتر می‌شود.

ریسک نرخ ارز (currency risk)

اگر شرکتی که سهام آن را خریداری کرده‌اید، عمده مواد مصرفی خود را از خارج از کشور تهیه می‌کند، زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند باید بهای بیشتری برای تهیه مواد اولیه بپردازد و در نتیجه هزینه های شرکت زیاد می‌شود و به تبع آن ارزش سهام شرکت پایین می‌آید.

مدیریت دارایی و کنترل ریسک سرمایه گذاری

از قدیم گفته اند همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید. یکی از راه ‌های کاهش ریسک سرمایه گذاری ، تنوع‌بخشی به دارایی‌ها ‌می‌باشد. در واقع با سرمایه‌گذاری در چند سهام، ریسک کلی سبد سهام کمتر از مجموع ریسک‌های تک‌ تک سهام خواهد شد. استفاده از تنوع‌بخشی این امکان را فراهم می‌کند که با کنار هم قراردادن دارایی‌های مالی متنوع ریسک کمتری را متحمل شویم. استفاده از سهام مختلف در سبد سرمایه‌گذاری موجب کاهش ریسک غیرسیستماتیک می‌گردد.

تنوع‌بخشی باید با استفاده از تحلیل ریسک و با دانش کافی انجام پذیرد، افرادی که دارای دانش و زمان کافی نمی‌باشند بهتر است به شرکت‌های مدیریت دارایی مراجعه کرده تا بتوانند با استفاده از سرویس‌های مالی آن‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنند.

شرکت‌های مدیریت دارایی در ابتدا با تحلیل ریسک و میزان خطرپذیری سرمایه‌گذار، کار خود را آغاز می‌کنند، سپس کارشناسان و تحلیل‌گران با بررسی علایق و سوابق سرمایه‌گذاری فرد و با استفاده از مدل‌های علمی‌و تجربی اقدام به تشکیل سبد سرمایه‌گذاریبرای فرد می‌نمایند.

سرمایه گذاری

شرکت هولدینگ

شرکت هولدینگ (Holding Company) شرکتی سهامی است که دارای شرکت های زیرمجموعه ای است که مدیریت آنها به طور مستقیم توسط شرکت اصلی انجام می شود. این شرکت ها با خرید بخش عمده ای از سهام شرکت های دیگر، در تصمیمات آنها حق رای کسب می کنند و کنترل آنها به صورت شرکت فرعی یا زیرمجموعه را به دست می گیرند. عملکرد شرکت‌های هلدینگ منجر به کاهش ریسک صاحبان سهام می‌شود.

نحوه ی عملکرد شرکت سرمایه گذاری

فعالیت شرکت های سرمایه گذاری خرید و فروش سهام به صورت تخصصی است. این شرکت ها با خرید و فروش مداوم سهام شرکت های زیر مجموعه خود ، برای سهامداران شرکت سود ایجاد می کند . در شرکت های سرمایه گذاری مشاوران متخصص با تجزیه و تحلیل شرایط و اطلاعات شرکت های سهامی، سهام مورد نظر را برای خرید در زمان مناسب و به اندازه لازم معرفی می کنند. آن ها در صورت تحقق سود مورد نظر خود در زمان مناسب اقدام به فروش آن سهام نموده و سهام شرکت های دیگر را خواهند خرید .خرید و فروش هر سهام در شرکت ها، از چند ساعت تا چندین ماه زمان می برد.
شرکت های سرمایه گذاری در خرید سهام نگاه بلندمدتی ندارند ، به همین دلیل اگر در چشم انداز کوتاه مدت ، ارزش سهامی کاهش یابد، به منظور جلوگیری از وارد آمدن ضرر فروش آن سهم را در دستورکارشان قرار می دهند. فعالیت شرکت های سرمایه گذاری در ایران ، شامل فعالیت های شرکت مادر ، شرکت مدیریت سرمایه گذاری و شرکت سرمایه گذاری است .

بهترین صندوق سرمایه گذاری چیست؟

برای پاسخ به این سوال که “چگونه یک صندوق را انتخاب کنم؟” می توانید به وب سایت fipiran مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سوابق عملکرد و هدف شخصی خود صندوق مناسب خود را انتخاب نمایید. سپس با مراجعه به سایت صندوق انتخابی خود اطلاعات کافی درباره قیمت صدور هر واحد، قیمت ابطال آن، تعداد واحدهای در اختیار سرمایه گذاران، مدیران صندوق و نیز اساسنامه و امیدنامه صندوق را کسب نمایید.

میزان ریسک در سرمایه گذاری های مختلف متفاوت است به طور کلی سرمایه گذاری هایی که بازده بالقوه بیشتری دارند ریسک بالاتری هم دارند برای مثال ورود مستقیم در سهام از طریق مراجعه به کارگزاری و خرید سهام در مقایسه با صندوق های مشترک ریسک بیشتری دارد.

سرمایه گذاری خطرپذیر چیست؟

سرمایه گذاری خطر پذیر یا سرمایه گذاری جسورانه (Venture Investing) به سرمایه گذاری بر استارتاپ‌ها گفته می‌شود. در این مطلب منظور از استارتاپ کسب و کاری نوپا، مبتنی بر تکنولوژی و مقیاس‌پذیر است. بدلیل وجود ریسک‌های بالقوه در مسیر موفقیت و همچنین احتمال بسیار کمِ موفقیت‌های بزرگ در استارتاپ‌ها، به سرمایه گذاران در مراحل مختلف توسعه یک استارتاپ‌، خطر پذیر یا جسور گفته می‌شود.

از طرفی بدلیل بالا بودن مبالغ مورد نیاز استارتاپ‌ها برای رشد و افزایش مقیاس، معمولا سرمایه گذاران خطر پذیر اشخاص حقوقی؛ شرکت‌ یا صندوق‌هایی هستند که سرمایه در دسترس خود را از مجموعه‌ای از افراد و نهادهای ثروتمند (صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و بیمه‌ها، نهادهای خیریه و دانشگاهی، شرکت‌های بزرگ و…) تأمین کرده‌اند. بازده این سرمایه گذاری می‌تواند بازه‌ای از صفر مطلق تا ۱۰۰۰۰۰% را تشکیل ‌دهد.

منبع:

وب سایت مجله ویستا

وب سایت سبدگردان آگاه

وب سایت سپینود شرق

وب سایت میهن سیگنال

وب سایت آکادمی چرخ

وب سایت دناکو

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت