آیا کارکنان شاد بهره وری بیشتری دارند ؟ آیا مشوقهای مالی به تنهایی برای تشویق و ترغیب کارکنان کافی است ؟ شادکاری چه تاثیری بر بهره وری کارکنان دارد ؟ چرا مدیران و رهبران سازمان به واسطه شادتر بودن کارکنانشان، رهبران و مدیران بهتری شوند ؟ علت اصلی رضایتمندی کارمنان گوگل چیست ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.
آیا کارکنان شاد بهرهوری بیشتری دارند؟
تفکر سنتی و متداول بین خیلیها این است که اگر به کارکنان پول بیشتری پرداخت شود بر بهرهوری آنها افزوده خواهد شد. این تفکر اگر چه تا حدی درست و منطقی است اما تحقیقات جدید نشان داده که آن عاملی که باعث افزایش چشمگیر بهرهوری کارکنان میشود ایجاد و تقویت احساس شادی در ذهن کارکنان است.
بهعنوان مثال تحقیق اخیر محققان دانشگاه وارویک نشان داد شادکاری دارای اثر افزایشی ۱۲درصدی بر بهرهوری کارکنان است و اینکه کسانی که در محل کارشان احساس شادی نمیکنند تا ۱۰ درصد از سایر کارکنان بهرهوری کمتری دارند. نتایج این تحقیق همچنین مهر تاییدی زد بر این نکته که مشوقهای مالی به تنهایی برای تشویق و ترغیب کارکنان بسیار مولد کافی نیست.
پروفسور اندرو اسوالد، رهبر تیم تحقیقاتی دانشگاه وارویک در مورد نتایج این تحقیق میگوید: «شرکتهایی که میخواهند روی کسب رضایت و حمایت همه جانبه کارکنانشان سرمایهگذاری کنند بیش از هر چیزی به وجود کارکنان شادتر نیاز دارند.تحقیقات نشان میدهند در شرکت گوگل رضایت کلی کارکنان در شرکت عمدتا به واسطه ارتقای سطح احساس شادی در کارشان تا ۳۷درصد افزایش مییابد.
جالبتر آنکه در این شرکت ابرقدرت اینترنتی، بیشتر کارکنان اعلام کردهاند که مشوقهای مالی اهمیت چندانی برایشان ندارد و علاقه آنها به کار کردن را افزایش نمیدهد، بلکه این احساس مثبت و شادی آور در محل کار است که آنها را به حرکت و جنبش وا میدارد.»
شاون آنچر، نویسنده کتاب «مزیت شادی» مینویسد: «مغز انسان هنگامی که او احساس مثبتتر و شادتری دارد بهتر کار میکند چرا که در این حالت افراد دارای خلاقیت و توانایی بیشتری برای حل مساله هستند. چنین کارکنانی بسیار بیشتر و بهتر میتوانند سازمانها را به سمت اهداف مورد نظرشان نزدیکتر سازند.»
تحقیقات دیگر انجام شده در این زمینه نیز حکایت از آن دارند، کارمندان در زمانی که احساس شادی بیشتری در محل کارشان دارند بیشتر و بهتر با هم تعامل میکنند و از تعارضات کاری آنها کاسته میشود.
الکساندر ژیرولف، بنیانگذار شرکت Woohoo از نظریهپردازان بینالمللی در زمینه شادکاری از شادی بهعنوان «افزایشدهنده نهایی بهرهوری» نام میبرد که مدیران و رهبران سازمان نیز به واسطه شادتر بودن کارکنانشان، رهبران و مدیران بهتری شوند، چرا که با کارکنانی سروکار دارند که تصمیمات بهتر و درستتری اتخاذ میکنند و وقتشان را به شکل بهتر و موثرتری مدیریت میکنند و این مساله میتواند به سطوح بالای مدیریتی سازمانی نیز تسری پیدا کند.
ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.
شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.
برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.
منابع:
مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی
مجله Happy Work
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید