مشاوره مدیریت و کسب و کار

ایجاد مزیت رقابتی با خلق یک شبکه قوی

ایجاد مزیت رقابتی با خلق یک شبکه قوی چگونه ممکن است ؟ یک برنامه پشتیبانی کامل چه ویژگی هایی دارد ؟ چهار برنامه پشتیبانی کلی کدامند ؟ هر کدام چه ویژگی هایی دارند ؟ حمایت کننده فعال برای چه کارآفرینانی است ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.

کسب و کار

ایجاد مزیت رقابتی با خلق یک شبکه قوی

یک برنامه پشتیبانی کامل را می‌توان این‌چنین تعریف کرد: برنامه‌ای است که در تناسب با نیازها و موقعیت یک کارآفرین نوشته شده است. تعداد نامحدودی برنامه پشتیبانی بالقوه وجود دارد که در مقاله هفته پیش به بیان چهار برنامه پشتیبانی کلی پرداختیم و مورد اول آن (کارآفرین آخر هفته) را توضیح دادیم و گفتیم که این افراد شغل عادی‌شان را ادامه می‌دهند و از آخر هفته خود برای جست‌وجوی فرصت‌ها، توسعه و آزمون ایده‌هایشان، انجام عملیات‌شان و ساختن یک پایگاه مشتری استفاده می‌کنند.

به‌عنوان مثال کنجی یاماگوچی یک کسب‌و‌کار، تعمیر و نگهداری قطارها را آغاز کرد. گرچه او فعالیت اقتصادی‌اش را تنها در آخرهفته‌ها انجام می‌دهد اما کسب‌و‌کارش را تا جایی رشد داده است که درآمد خالصش برابر حقوق او از شغل روزمره‌اش است. او اکنون در حال تصمیم‌گیری روی این موضوع است که آیا کسب‌و کارش برای برداشتن گام بعدی به اندازه کافی باثبات است یا خیر.

در حین این تصمیم‌گیری او کسب‌و‌کارش را به‌طور تمام‌وقت اداره می‌کند و تا زمانی که برای ترک شغل جاری‌اش احساس راحتی نکند، به‌کار پاره‌وقت ادامه می‌دهد. در واقع او باید پول نقد کافی در بانک داشته باشد تا امنیت خوبی را برای خود تضمین کند.

در مقاله پیش‌رو به توضیح سه مورد باقی‌مانده (حمایت‌کننده فعال، مدل تگ تیم و اسپانسر خاموش) خواهیم پرداخت:

حمایت‌کننده فعال

حمایت‌کننده فعال، یک برنامه پشتیبانی برای کارآفرینانی است که یک فعالیت اقتصادی را با یک شریک آغاز می‌کنند. با این نگرش، یکی از شرکا شغلش را برای کار تمام‌وقت در فعالیت اقتصادی ترک می‌کند؛ در حالی ‌که شریک دیگر به‌کار در شغلش ادامه می‌دهد.

شریکی که چک ماهانه می‌دهد، تا زمانی که فعالیت اقتصادی آنها برای ایجاد درآمد برای یک نفر کافی باشد، از شریک دیگر حمایت می‌کند. چنین روشی با یک خویشاوند یا همسر به بهترین شکل عمل می‌کند؛ اما با وجود قرارداد‌ درست، می‌تواند با یک دوست یا شریک کسب‌و‌کار نیز موثر واقع شود. به یاد داشته باشید که انتظارات تمایل به رشد دارند. بنابراین، ارتباطات بین شرکا در این روش به‌طور خاص بسیار مهم است.

مدل تگ‌ تیم

شرکا در یک فعالیت اقتصادی می‌توانند از نگرش تگ تیم نیز پیروی کنند که یک گزینه مناسب برای زمانی است که هر دو شریک می‌توانند و می‌خواهند که به‌طور پاره‌وقت کار کنند. با این برنامه، شرکا به صورت نوبتی- روزها یا هفته‌ها- روی شغل‌شان یا روی فعالیت اقتصادی خود کار می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر دو پرستار یک مرکز مراقبت از سلامت را راه‌اندازی کنند، آنگاه می‌توانند شیفت خود را در یک بیمارستان برای کار در مرکز خودشان جابه‌جا کنند. مشکلات زمان‌بندی معمولا برطرف‌شدنی هستند.

اگر فعالیت اقتصادی مطابق برنامه‌ها پیش نرود، شرکا شغل پاره‌وقتی دارند تا طی دوره بستن کسب‌و‌کارشان از آنها حمایت مالی کند و به آنها اجازه ‌دهد تا به سمت شغل تمام‌وقت یا شروع یک فعالیت اقتصادی دوم حرکت کنند.

اسپانسر خاموش

یک شریک خاموش (silent partner) فردی است که مداخله او در یک مشارکت محدود به ارائه سرمایه برای کسب‌و‌کار است. یک شریک خاموش به ندرت در فعالیت‌های روزانه شراکت دخیل می‌شود و به‌طور کلی در جلسات مدیریت مشارکت نمی‌کند. یک شریک خاموش به عنوان یک شریک محدود نیز شناخته شده است، چرا که مسوولیت او محدود به میزان سرمایه‌ای است که در آن شراکت دارد.

مانند یک شریک خاموش، یک اسپانسر خاموش نقشی در مدیریت فعالیت اقتصادی ایفا نمی‌کند. اما اسپانسر خاموش به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم در کسب‌و‌کار، با حمایت از کارآفرین یک سهم در دارایی به‌دست می‌آورد.

این حمایت ممکن است به‌جای پول نقد به شکل دادن اتاق و وعده غذایی ظاهر شود. این نگرش نوین نیاز به درک درستی بین کارآفرین و اسپانسر دارد؛ اما در شرایطی که چنین همکاری‌هایی نسبت به پول نقد، برای اسپانسر در دسترس است، بسیار مناسب و بجاست.

این نگرش نمودهای بیرونی بسیار خلاقانه‌ای دارد. اجاره رایگان، هزینه‌های کاهش‌یافته در ماشین‌آلات و اجاره تجهیزات، عرضه محصولات بدون سود برای فروشنده، همگی روش‌هایی برای یک اسپانسر خاموش برای حمایت از یک کسب‌و‌کار و به‌دست آوردن یک پاداش هستند.

خلاصه فصل

• پیش از شروع یک کسب‌و‌کار، اطمینان یابید که یک برنامه پشتیبانی دارید.

• یک برنامه پشتیبانی خوب باید حاوی سه نکته مهم باشد:

طی دوران پس از شکست فعالیت اقتصادی، از شما حمایت کند.

مبنایی برای شما فراهم کند تا فعالیت اقتصادی بعدی خود را شروع کنید.

ورود مجدد به بازار را آسان‌تر کند.

چهار برنامه پشتیبانی کلی عبارت است از:

کارآفرین آخر هفته

حمایت‌کننده فعال

مدل تگ تیم

اسپانسر خاموش

پس اگر می‌خواهید یک کسب‌و‌کار را شروع کنید، حتما از داشتن یک برنامه پشتیبانی اطمینان حاصل کنید. همه آنچه برای شروع این مسیر به سوی رویای کسب‌و‌کار‌تان به آن نیاز دارید، انگیزه و اراده و شاید چند ساعت اضافی در هفته است.

ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند  و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.

 

شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.

 

برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.

منابع:

 

نویسندگان: Anthony Iaquinto ، Stephen Spinelli. JR

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

کتاب Never Bet The Farm

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت