مشاوره مدیریت و کسب و کار

بارزترین ویژگی‌های رهبران بازسازی

رهبران بازسازی همه برنامه ریزی ها را برای شرکت انجام می دهند و شرکت را مرحله به مرحله به جلو می برند. در شرایط مختلف بازسازی نوع آن تغییر می کند. رهبران بازسازی دارای ویژگی های مشترکی هستند، که در این مقاله به برخی از بارزترین ویژگی های رهبران بازسازی اشاره می شود. در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) سایر مقالات موجود است.

مشاوره مدیریت

بارزترین ویژگی‌های رهبران بازسازی

رهبران بازسازی به جای روش‌ها بر اهداف تمرکز می‌کنند، به همین دلیل اختصاص یک سبک خاص به رهبر بازسازی دشوار است. رهبران بازسازی از دو دیدگاه با یکدیگر در تضاد هستند: اول، سبک مدیریتی در میان رهبران مختلف تفاوت دارد و دوم، رهبران مستقل برای مواجهه مناسب با شرایط پیش رو با سبک‌های مختلف سازگار می‌شوند.

جان بایرز، معاون بانک ولز فارگو، درمورد ویژگی‌های رایج رهبران بازسازی می‌گوید: «ویژگی مشترک آنها توانایی جذب افراد شایسته با وفاداری بالاست؛ کسانی که از ۶۰ تا ۸۰ ساعت کار هفتگی حمایت می‌کنند. نمی‌دانم شما رهبری را چگونه تعریف می‌کنید ولی بدون آن هرگز به بازسازی نخواهید رسید.

تنها ویژگی باقی‌مانده که یک متخصص بازسازی نیاز دارد، سرسختی و رقابت پذیری است. فردی بسیار رقابت‌پذیر که از درگیری لذت می‌برد.» رهبران بازسازی افراد بسیار مصممی هستند. روزهای اول کاری رابرت ویلسون مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت ممورکس، نمونه‌ای از این موضوع است.

ویلسون آپارتمانی نزدیک کارخانه گرفت. به این ترتیب او عملا می‌توانست تمام ساعت کاری خود را به بازسازی اختصاص دهد. برای حفظ تمرکز خویش از تمام فعالیت‌های خارجی دوری کرد. او تقریبا حاضر بود هرکاری را هرجایی و در هر زمانی برای بازسازی انجام دهد.

مدیر واقع‌گرا

بهترین فردی که می‌تواند به‌عنوان متخصص بازسازی درنظر گرفته شود، مدیری واقع‌گراست. او باید بتواند در زمان لازم حقایق را دیده و آنچه را لازم است به‌کار گیرد. رابرت براون، رئیس شرکت آر.‌سی.‌براون‌اند، رهبر بازسازی را این گونه توصیف می‌کند: «آنها یاد گرفته‌اند چگونه مناطق آسیب دیده را شناسایی کنند. دوستان زیادی ندارند، دارای موفقیت‌های اجتماعی نیستند، آنها به‌عنوان افرادی بسیار خشن شناخته می‌شوند. دوست دارند تصمیمات را خودشان بگیرند. معمولا بسیار قاطع هستند. آنها افرادی نتیجه‌گرا هستند.»

مهارت‌های لازم رهبران بازسازی

چهار مهارت مهم که رهبران بازسازی نیاز دارند، عبارتند از:

۱. غریزه کارآفرینی همراه با مهارت‌های مدیریت حرفه‌ای. رهبران بازسازی برای ارزیابی و مقابله با مشکلات چند بعدی که پیش روی شرکت قرار دارد نیازمند مهارت‌های مدیریت حرفه‌ای هستند. آنها در تمام مراحل بازسازی به مهارت‌های کارآفرینی برای برنامه ریزی، جست‌وجو و به‌دست آوردن فرصت‌ها نیاز دارند. متخصص بازسازی ترکیبی از هر دو نوع است؛ باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد که بداند در موقعیت موجود از کدام نوع غریزه استفاده کند.

۲. تجربه گسترده در کسب‌وکار. رهبر بازسازی در مسیر خود با مواردی مانند نمایش‌های خوشبینانه فروش، برآورد اضافی ظرفیت شرکت در تحویل به موقع، تکمیل انبارداری و… روبه‌رو می‌شود. رهبر بازسازی برای مقابله با این موارد باید دانش تخصصی صنعت خاصی که شرکت در آن فعالیت می‌کند را داشته باشد یا بتواند به سرعت این دانش را دریافت کند.

۳. مهارت‌های تخصصی مذاکره. رهبر بازسازی معمولا با فشار وام‌دهنده و هیات‌مدیره مواجه است. پیش از قبول وظیفه بازسازی، باید مذاکرات محکمی با این دو گروه انجام گیرد. مذاکرات با وام‌دهندگان می‌تواند در موفقیت نهایی حیاتی باشد. بازسازی دارای احتمال شکست بالایی است مگر اینکه شرکای وام‌دهنده قانع شوند که با صبوری و حمایت به وضعیت بهتری دست می‌یابند.

۴. مهارت‌های تخصصی مصاحبه. رهبر بازسازی برای اینکه در جریان امور قرار گیرد باید مهارت‌های مصاحبه خوبی داشته باشد. این مهارت عمدتا به این دلیل نیاز است که سیستم‌های گزارش دهی رسمی حتی در شرکت‌های بزرگ دارای مشکل، ناکافی هستند.

ویژگی‌های انگیزه بخشی رهبران بازسازی

تمرکز بر اهداف. رهبران بازسازی باید بتواند انرژی خود را به‌صورت استراتژیک بر اهداف متمرکز کنند.

اعتماد به نفس. اعتماد به نفس زمانی حاصل می‌شود که بدانید کجا هستید و در چه جهتی حرکت می‌کنید. رهبران بازسازی باید به خود متکی باشند که از این اتکا درجه بالایی از اعتماد به نفس حاصل می‌شود.

نوآوری. نوآوری می‌تواند به تجهیزات، سیاست‌ها و رویه‌ها، افراد، ساختار سازمانی، طرح‌ها، بودجه‌ها و کنترل‌ها، قراردادها و حتی سوابق و فرم‌های جدید اشاره داشته باشد. رهبر بازسازی باید بداند چه زمانی نوآوری را شروع کند و چه زمانی خاتمه دهد. باید بداند چه زمانی گوش دهد و چه زمانی فرمان صادر کند.

استانداردهای عملکرد. رهبر بازسازی نیازمند استانداردهای بالایی از عملکرد و ارزیابی است. او درمورد کارمندان ناکارآمد بی‌رحم است. برخی از رهبران در مورد اخراج افراد بی میل هستند و همیشه امیدوارند عملکرد آنان به شکلی بهبود پیدا کند.

تصمیم‌گیری.رهبران بازسازی در ایده‌های جدید به سرعت تصمیم‌گیری می‌کنند و در حذف فعالیت‌های زیان‌ده یا غیرقابل اطمینان سریع عمل می‌کنند. آنان آماده پذیرش ریسک منطقی و حتی شکست موردی هستند. آنان درمیان تمام وظایف پیش روی خود، وظیفه‌ای را مشخص می‌کنند که در کوتاه مدت تاثیر بالایی دارد.

رهبر بازسازی در ابتدا بسیاری از افراد را ناراحت می‌کند؛ اگر این کار را نکند شغل خود را به درستی انجام نداده است.به‌طور خلاصه، ماموریت رهبر بازسازی تزریق ضرباهنگ و کیفیت در سازمان است. شخصیت رهبر بازسازی باید در خلق تعهد عمیق و استاندارد مورد نیاز در شرایط منفی و اهداف قابل توجه، قاطع باشد.

ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند  و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.

 

شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.

 

برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.

منابع:

نویسندگان: دکتر رحمن عابدین‌زاده نیاسر – پوریا روانستان/

abedinzade@noyanteam.com

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت