روش های بازاریابی شبکههای اجتماعی کدامند ؟ چگونه می توان از روانشناسی در بازاریابی شبکههای اجتماعی بهره برد ؟ در بخش های آموزشی وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا مقالات متعددی درباره بازاریابی و بهره وری شبکه های اجتماعی برای فروش منتشر شده است. در این مقاله به بررسی روانشناسی در بازاریابی شبکههای اجتماعی می پردازیم.
روانشناسی در بازاریابی شبکههای اجتماعی
اشتراکگذاری محتوا
افراد به دلایل زیر در شبکههای اجتماعی اقدام به اشتراکگذاری محتوا میکنند:
۶۸ درصد میخواهند خود را به دیگران معرفی کنند.
۴۸ درصد علاقهمند هستند موضوعاتی که برای آنها مهم است با دیگران به اشتراک بگذارند.
۷۳ درصد علاقهمند به ارتباط با کسانی هستند که با آنها علایق مشترک دارند.
۸۴ درصد برای حمایت از یک موضوع(یا کمپین) اقدام به اشتراکگذاری میکنند.
اشتراکگذاری محصول یا خدمت
شاید جالب باشد بدانید مشتریان و مصرفکنندگان از به اشتراکگذاری محصول یا خدمت مورد استفاده خود لذت بیشتری میبرند. به هر حال دلیل اصلی به اشتراکگذاری هر محتوایی ارتباط آنها با دیگران است و البته این اقدام افراد اگر با محصول یا خدمت شما ازسوی افراد انجام شود، میتواند یک روش فوقالعاده برای ایجاد علاقه و آگاهی از کسب و کار شما باشد.واکنش اکثر افراد نسبت به یک محصول یا فرد در کمتر از ۹۰ ثانیه رخ میدهد و ارزیابی ۶۰ تا ۹۰ درصد افراد براساس رنگها صورت میگیرد که نشاندهنده تاثیر مستقیم رنگها بر بازاریابی است بنابراین با استفاده از رنگ صحیح برای کسبوکار یا کمپین بازاریابی و انطباق آن با پیامی که قرار است به مخاطب منتقل شود، بهترین ارتباط برقرار خواهد شد.
احساسات مسری و واگیردار هستند
۱. احساسات مسری و واگیردار هستند. رفتار ویروس، شباهت زیادی به احساسات دارد چرا که بهشدت واگیردار و مسری است. شاید بهترین مثال برای این مورد زلزله اخیر در کشور باشد، حتما شما نیز در شبکههای اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیسبوک و… تصاویر و ویدئوهای زیادی در اینباره دریافت و مشاهده کردهاید. همانطور که مشاهده میشود احساسات ناشی از دریافت و مشاهده این پیامها حتی موجب تغییر در رفتار مردم میشود و این روزها افراد جامعه کمی با هم مهربانتر شدهاند!
یکی از بزرگترین مطالعات انجام شده درباره شبکههای اجتماعی نشان میدهد که وقتی در یک پست یا مطلب ارسالی احساساتی وجود داشته باشد، احتمال تاثیرگذاری آن بر مخاطب بیشتر است. بنابراین یکی از روشهای اثرگذاری بر مخاطب روایتی عاطفی از یک موضوع است، کاری که بسیاری از برندها و نامهای تجاری طی روزهای اخیر در ماجرای زلزله اخیر به خوبی از آن بهره بردند!
اهدای جوایز مخاطبان را به مشارکت و پاسخ تشویق میکند
۲. اهدای جوایز مخاطبان را به مشارکت و پاسخ تشویق میکند. یکی از تاکتیکهای خوب فروش با استفاده از تئوری «عمل متقابل» در علم روانشناسی است. با استفاده از این تئوری شما به مخاطبان خود وعده میدهید که در مقابل درخواستی مانند به اشتراکگذاری و انتشار یک پست یا ارسال یک ایمیل شانس خود را برای برنده شدن در قرعهکشی و دریافت یک جایزه امتحان کنند و تجربه نشان میدهد این روش بهخوبی در کسب نتیجه مطلوب جواب میدهد.
تصاویر نمایشی مهم هستند
۳. تصاویر نمایشی مهم هستند. آزمونهای روانشناختی زیادی از میزان توجه و علاقه افراد به تصاویر انجام شده است که نشان میدهد اغلب افراد یک تصویر چهره همراه با لبخند را نسبت به یک تصویر بیروح و بیتفاوت ترجیح میدهند. جلبتوجه افراد به تصاویر با پسزمینه تاریک نسبت به عکسهایی با پسزمینه روشن نیز بیشتر است و با توجه به امکاناتی که به تازگی شبکههای اجتماعی در اختیار کاربران قرار دادهاند، یک تصویر متحرک شانس بسیار بیشتری برای دیدهشدن و جلبتوجه مخاطبان دارد.
بازخورد در شبکه اجتماعی موجب احساس وابستگی افراد به آنها میشود
۴. بازخورد در شبکه اجتماعی موجب احساس وابستگی افراد به آنها میشود. این موضوعی بدیهی است، پاسخ دادن به واکنشهای مشتریان و مخاطبان موجب وابستگی هرچه بیشتر آنها میشود و در صورت عدم پاسخ به نوشتهها و واکنشهای افراد ممکن است به راحتی موجب عدم وفاداری آنها شود.بهخاطر داشته باشید با اینکه بازاریابان روانشناس نیستند، اما بهترین و موفقترین بازاریابان در کار خود از روانشناسی به بهترین شکل استفاده میکنند.
توسعه تجارت دلیران دنا برای شما این فرصت را فراهم می کند تا با استفاده از مقالات رایگان آموزشی در زمینه های بازاریابی و فروش ، تحقیق و توسعه ، مدیریت کارمندان ، نوآوری و خلاقیت ، تجارت الکترونیک وطراحی سایت به افزایش بهره وری و کارآمدی سیستم های شرکت خود کمک نمایید. شما می توانید از بخش آموزش های رایگان وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا به بخش عظیمی از این مقالات به صورت دسته بندی شده دست پیدا کنید.
شما همچنین می توانید از بخش خدمات ما ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی وب سایت وتجارت الکترونیک ، مدیریت بهره وری شرکت ، توسعه ایده ها و ایده پردازی و تحقیق و توسعه استفاده نمایید.
برای باز نشر این مقالات ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجات دلیران دنا) الزامی است.
منابع :
سيدمحمد اعظمینژاد
socialmediaweek
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید