مشاوره مدیریت و کسب و کار

روش های جلوگیری از ویرانگری دیجیتال

روش های جلوگیری از ویرانگری دیجیتال کدامند ؟ شرکت ها چگونه می توانند در برابر تکنولوژی های مخرب آمادگی خود را حفظ کنند ؟ چه راه هایی برای رقابت با غول های تکنولوژی وجود دارد ؟ مهم‌ترین عامل ایجاد تمایز بین شرکت‌های ویرانگر و کسب‌وکارهایی که عقب افتاده‌اند، در چیست ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این را بررسی می کند.

تجارت الکترونیک

روش های جلوگیری از ویرانگری دیجیتال

فعالیت آمازون و سایر خرده‌فروشی‌های آنلاین نشان می‌دهد که ظاهرا «رستاخیز» خرده‌فروشی‌های فیزیکی فرا رسیده است. تهدید آمازون به قدری مشهود است که حتی شایعه ورود آن به برخی بازارها، روی ارزش بازار رقبای آن تاثیر می‌گذارد. این موضوع فقط در مورد آمازون نیست. خودروسازی هم در وضعیت مشابهی قرار دارد و تولیدکنندگان قدیمی با معرفی خودروهای الکتریکی خود را به‌روزرسانی می‌کنند.

در صنایعی که آماده پذیرش ویرانگری تکنولوژی هستند، شکاف نوآوری بین بنگا‌ه‌های قدیمی‌ و استارت‌آپ‌های چابک به بیشترین حد خود رسیده است. در حالی که بسیاری از بنگاه‌ها هنوز در تقلا هستند به پرسش‌های تحولات دیجیتال امروز پاسخ دهند، استارت‌آپ‌های چابک فراتر رفته‌اند و به دنیای داده‌‌محور اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، خودروهای به هم متصل و دیگر ابزارهای اینچنینی روی آورده‌اند.

مهم‌ترین عامل ایجاد تمایز بین شرکت‌هایی که سوار بر این موج جدید کسب‌وکار هستند و کسب‌وکارهایی که عقب افتاده‌اند، سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌هایی است که نوآوری ایجاد می‌کنند.

سه روش که شرکت‌ها به کمک آن می‌توانند با این غول‌های تکنولوژی وارد رقابت شوند و در نتیجه از ویرانگری مخرب تکنولوژی‌های جدید جلوگیری کنند، عبارتند از:

۱) سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌تری در حوزه تکنولوژی داشته باشید: مارک اندریسن، کارآفرین موفق حوزه تکنولوژی و از موسسان شرکت تاثیرگذار Andreessen Horowitz در سیلیکون ولی زمانی گفته بود «نرم‌افزار در حال بلعیدن دنیا است» و خیلی از شرکت‌ها در پاسخ، برای اینکه خودشان را با قابلیت‌های شرکت‌های بزرگ و مدرنی مثل گوگل، اپل و آمازون وفق دهند، به تکنولوژی ابری روی آوردند. ‌اما شرکت‌ها به جای اینکه همچنان پول صرف این تحولات ابری کنند، بهتر است روی سرمایه‌گذاری بر همان ابزارهایی تمرکز کنند که به موفقیت شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند. این ابزارها به پردازش سریع حجم انبوهی از داده، راه‌اندازی نرم‌افزارها برای انواع زیرساخت‌ها و استفاده بهینه‌تر از منابع منجر می‌شوند.

خیلی از استارت‌آپ‌ها اهمیت سرمایه‌گذاری در این قابلیت‌ها را می‌دانند. مثلا شرکت اوبر که یک نیروی اخلالگر در خدمات تاکسیرانی، ارسال غذا و مطرح کردن رقابت بر سر خودروهای بدون راننده است، زمان و منابع زیادی در ایجاد تکنولوژی مدرن سرمایه‌گذاری کرده که به این شرکت امکان می‌دهد نوآوری خود را ادامه و تجربه مشتری خود را توسعه دهد.

۲) ارتشی از استعدادهای فنی ایجاد کنید: با اینکه داده‌های بهره‌برداری‌شده و تکنولوژی نوظهور موضوعی حیاتی است، روش دیگری که برای جلوگیری از ویرانگری وجود دارد، سرمایه‌گذاری روی استعدادها است. وقتی قرار باشد نیروی جدید استخدام کنید، بسیاری از شرکت‌های قدیمی و تثبیت‌شده نمی‌توانند با جذابیتی که استارت‌آپ‌ها دارند، رقابت کنند. در نتیجه، اهمیت سرمایه‌گذاری روی ابزارها و زیرساخت‌های مدرن بیشتر می‌شود تا بشود مهندسان و دانشمندان تجزیه و تحلیل داده بیشتری را جذب و حفظ کرد.

در سال‌های آینده، چین به واسطه افزایش شدید داده‌ در عرصه هوش مصنوعی از آمریکا پیشی خواهد گرفت. همچنین چین در مقایسه با آمریکا و اروپا روی هم، کاربران اینترنتی بیشتری دارد که باعث می‌شود این کشور دسترسی بیشتری به مجموعه‌ داده‌های انبوه داشته باشد. این داده‌ها برای نوآوری هوش مصنوعی لازم هستند و باعث بهینه‌سازی الگوریتم‌های آن می‌شوند.

۳) داده‌های بزرگ را مهم‌ترین عامل تمایز خود بدانید: در سال ۲۰۰۶، کلیو هامبی ریاضی‌دان، داده‌ها را «نفت جدید» نامید و گفت هر شرکتی که روی استخراج آن سرمایه‌گذاری نکند، محکوم به ویرانی به دست تازه‌واردان داده‌محور خواهد بود.

از آن به بعد، حجم زیاد از داده، از اطلاعات در مورد رفتار مصرف‌کننده گرفته تا جریان کاری داخلی یک شرکت، جمع‌آوری شده است. گوگل به تنهایی بیش از ۲۰ پتابایت داده را در روز پردازش می‌کند که معادل کل فضای هارد درایوهای تولید شده در سال ۱۹۹۵ است. موسسه مک‌کینزی پیش‌بینی کرده تا سال آینده، تقاضا برای جذب دانشمندان علوم داده از عرضه آنها بیشتر می‌شود و اقتصاد آمریکا تا سال ۲۰۲۷ با کمبود ۲۵۰ هزار دانشمند تحلیل داده مواجه خواهد شد.

انتظار می‌رود حجم داده‌های در دسترس هر دو سال دو برابر شود و کمبود استعدادها در این زمینه، در کنار چالش‌های بهره بردن از داده‌های بدون ساختار به دست آمده از منابع نامحدود، یعنی تهدید ویرانگری تکنولوژی‌های جدید برای کسب‌وکارهایی که آماده نیستند، بیشتر و بیشتر خواهد شد.شرکت Airbnb یکی از این ویرانگرهای بزرگ در هتلداری و اقامتگاه‌های گردشگری است که با استفاده از یادگیری ماشینی برای تشخیص قیمت بهینه مکان‌هایی که اجاره داده می‌شود و نیز دیدگاه‌های مشتری برای ارائه تجربیات بهتر، بیشترین استفاده را از داده‌های خود کرده است.

داده‌ها برای رمزگشایی از بسیاری از تکنولوژی‌های نسل آینده، از جمله هوش مصنوعی و اتومبیل‌های خودران، نقشی کلیدی خواهند داشت و نمی‌توان از اهمیت و ارزش آن چشم‌پوشی کرد. هر شرکتی که به دنبال پیشرفت در عصر دیجیتال است باید داده‌ها را به چشم یک دارایی و عامل تمایز کلیدی ببیند.داستان‌هایی از ویرانگری تکنولوژی که اخبار را پر می‌کنند، خواب را از چشم مدیران می‌ربایند.

طبق اعلام موسسه دلویت، حدود ۹۰ درصد مدیران در یک نظرسنجی گفته‌اند که انتظار یک «ویرانگری دیجیتالی» بزرگ یا متوسط را دارند، اما کمتر از نیمی از همین مدیران سازمان‌های خود را دارای آمادگی کافی در برابر آن می‌دانند. شرکت‌ها بیش از همیشه باید تحولات و نوآوری دیجیتال را جدی بگیرند. بنگاه‌های تجاری برای رقابت با غول‌های بزرگ تکنولوژی و استارت‌آپ‌های کوچک، به یک اندازه باید بر نوآوری تکنولوژیک، استعدادهای فنی و جمع‌آوری و تحلیل داده سرمایه‌گذاری کنند.

ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند  و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.

 

شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.

 

برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.

منابع:

 

نویسنده: Florian Leibert

مترجم: مریم رضایی

World Economic Forum

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت