پلت فرم های ارتباطی دیجیتال چه نقشی در بهره وری سازمان ها دارند ؟ پلت فرم های ارتباطی دیجیتال چگونه میتوانند به تقویت تنوع دیدگاهها در سازمانها کمک کنند ؟ استفاده از این پلتفرمها چه زمانی به تبادل ایدههای متنوع ختم خواهد شد ؟ چگونه پلت فرم های ارتباطی بسترساز تقویت گرایشهای ذاتی مشارکتجویانه می شوند ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.
پلت فرم های ارتباطی دیجیتال و نقش آنها در بهرهوری
هنگامی که از تحول دیجیتال موفق در سازمان سخن به میان میآید، مسلما هیچکس به موضوع تنوع دیدگاهها بهعنوان یک مولفه ضروری و تاثیرگذار نمیاندیشد. با این وجود، برای رقابت در محیط دیجیتال امروز وجود دیدگاههای متنوع نهتنها منجر به ارائه ایدههای جدید میشود، بلکه به شناسایی خطاهای تصمیمگیری که ممکن است مدتها از نظر مدیران ارشد پنهان باقی مانده باشد، کمک شایانی میکند. تنوع رویکردهای فکری نیروی انسانی یکی از مولفههای تاثیرگذار در مشارکت و همکاری سازمانی است که با میزان بلوغ دیجیتال آن سازمان ارتباط مستقیمی دارد.
نتایج پژوهشهای مختلف نشان میدهد که غریب به سی درصد کارکنان سازمانهایی که در مراحل نخست توسعه دیجیتال قرار دارند حس مثبتی نسبت به مشارکت قوی دارند. این در حالی است که در بیش از هفتاد درصد کارکنان سازمانهایی که در اتخاذ رویکردهای دیجیتال به بلوغ کامل رسیدهاند، تمایل به مشارکت سازمانی قابل مشاهده است، با این حال نوعی از مشارکت که صرفا برای تحقق سطحی برخی اهداف مرتبط با آن شکل گرفته باشد، ارزش چندانی برای سازمان خلق نخواهد کرد.
تفکر گروهی در قیاس با هوش جمعی:
ایروینگ جانیس، روانشناس، به تاثیرات منفی انواع خاص گرایش به همکاری و مشارکت در افراد میپردازد و به این موضوع اشاره میکند که اعضای گروههای شبکههای ارتباطی تحتشرایط خاص، نظیر زمانی که سطح دانش و دیدگاههای همگن و یکسانی نسبت به یک موضوع دارند، معمولا تصمیمات جمعی نامناسبی اتخاذ میکنند.
در مقابل، جیمز سوروکیکی، متخصص مهندسی معکوس، در کتاب خود تحت عنوان «خرد جمعی» به اصول تفکر گروهی اشاره میکند؛ او معتقد است که اعضای یک گروه میتوانند در سایه اتحاد با یکدیگر در قیاس با یک فرد مستقل تصمیمات قدرتمندانه و مناسبی اتخاذ کنند. پروفوسور توماس مالون از دانشکده مدیریت MIT این پدیده را با عنوان «هوش جمعی» معرفی میکند.
هوش جمعی یک هوش مشترک است که از همکاری و رقابت گروهی از افراد پدیدار میشود و به تصمیمگیریهای مشترک ختم میشود. هوشجمعی با انتقال دانش و قدرت از فرد به جمع کمک میکند. بهنظر میرسد که بهکارگیری پلتفرمهای ارتباطی دیجیتال بهطور طبیعی منجر به تسهیل انتقال دانش میان افراد و آشنایی با دیدگاههای نو میشود چراکه این نوع از فناوری به افراد اجازه میدهد صرفنظر از زمان و مکان و خارج از محل کار خود همواره با یکدیگر در حال تعامل باقی بمانند.
با این حال، که سازمان کارکنان خود را از میان گروههای متنوعی از استعدادهای انسانی نیز انتخاب کرده باشد. افزون بر این، حتی اگر سازمانی نیروی انسانی با ویژگی مذکور در اختیار داشته باشد، بهرهبرداری از دیدگاههای متنوع آنان در سازمان به کیفیت و نحوه بهکارگیری پلتفرمهای ارتباطی بستگی خواهد داشت.
پلتفرمهای ارتباطی؛ بسترساز تقویت گرایشهای ذاتی مشارکتجویانه:
مغز انسان بهشدت اجتماعی است و افراد معمولا گرایش ذاتی منحصربهفردی نسبت به برقراری ارتباط به طرق خاص دارند. پلتفرمهای ارتباطی دیجیتال، اغلب از طریق تسهیل برقراری ارتباطات الگوهای تعامل ذاتی انسانها را تقویت میکنند اما با این وجود افراد همواره به پذیرش تفکرات و رویکردهای همراستا با نظرات خود گرایش دارند.
در واقع، با شکلگیری چنین ارتباطات همگنی اغلب توهمی غیرواقعی از نظرات و دیدگاههای متنوع در اعضای گروه ایجاد میشود، درحالی که اعضای تیم ایدهها و نظرات مختلفی را گردآوری میکنند اما این نظرات لزوما متفاوت نیستند و از الگوی خاصی پیروی میکنند. نتیجه چنین وضعیتی در گروه چیست؟ اعتماد هرچه بیشتر به یک تصمیم نادرست.
کمپین تبلیغاتی شرکت «نیوآ» با شعار «سفید، پاکی محض»، بلافاصله با واکنش جهانی طرفداران ضدنژادپرستی روبهرو شد. مدیران ارشد بازاریابی این شرکت مسلما سعی در ترویج عامدانه یک شعار نژادپرستانه نداشتند. آنها فقط شخصی را در تیم تصمیمگیری کم داشتند که بتواند با اظهارنظرها و مطرح کردن چشماندازهای متفاوت احتمال شکلگیری تفاسیر نامناسب را برای اعضای گروه روشنتر کند.
اغلب پس از آنکه یک سازمان از پلتفرمهای ارتباطی برای تقویت تنوع دیدگاهها در زمینه مدیریت ترکیب نیروی انسانی و نوع ارتباطات میان کارکنان استفاده میکند، مزایای مشارکت در تصمیمگیری گروهی قابللمس خواهد بود. پژوهشی که توسط یونگ کیم از دانشگاه علم و صنعت هنگکنگ انجام شده است نشان میدهد استفاده از پلتفرمهای ارتباطی دیجیتال به تنهایی، باعث ایجاد سیلوهای سازمانی (گروهبندی درون سازمانی) میشوند.
هنگامی که این پلتفرمها با هدف ایجاد گروههای وابستگی مورد استفاده قرار میگیرد (ایجاد تعامل میان افراد از طریق شناسایی منافع مشترک خارج از روابط سنتی موجود در محیط کار با عضویت رسمی یا غیررسمی نظیر دوچرخهسواری یا آشپزی گروهی)، افراد با احتمال بیشتری به انواع ارتباطات میانفردی در سازمان و محیط کار روی میآورند. این پلتفرمهای ارتباطی گروههای سازمانی را قادر به توسعه انواع مختلف همکاری و البته ایستادگی در برابر شکلگیری گروهبندی درون سازمانی میکند.
پلتفرمهای دیجیتال و تعارض مثبت:
خبرخوب این است که پلتفرمهای ارتباطی دیجیتال میتوانند به تقویت تنوع دیدگاهها در سازمانها کمک کنند. این سیستمها با فراهم کردن امکان دسترسی آزاد به اطلاعات به نفع کارکنانی عمل میکنند که ممکن است به شبکههای سنتی اجتماعی برای کسب دانش دسترسی نداشته باشند.
در یکی از شرکتهای خدماتی مورد مطالعه متوجه این موضوع شدیم که گرایش به استفاده از ابزارهای ارتباطی مشارکتجویانه تاثیر مثبتی بر گروههایی از افراد دارد که در گذشته در دسترسی به منابع سازمانی دچار مشکل شدهاند، بهویژه زنان، کارکنان رده پایین و افرادی که سابقه حضور کوتاهی در سازمان داشتهاند.
افزون بر این، پلتفرمهای ارتباطی میتوانند به کارکنان خاص این امکان را دهند تا بر بسیاری از موانع سنتی موجود در سازمان که موجب نادیده گرفتهشدن استعدادهای آنان شده است، فائق آیند و به بخشی از منابع دانشی ارزشمند برای سازمان تبدیل شوند. در فرآیند ترسیم نقش استراتژیک برای انواع مختلف تعارض مثبت در سازمان، به پتانسیل پلتفرمهای ارتباطی دیجیتال توجه داشته باشید. رهبران میتوانند با ایجاد فرصتهای تعامل و همکاری به روشهایی جدید، زمینه شکلگیری مشارکت بهتر و تاثیرگذارتری را در میان نیروی انسانی خود فراهم کنند.
ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.
شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.
برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.
منابع:
مترجم: فریبا ولیزاده
sloanreview
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید