مشاوره مدیریت و کسب و کار

 کسب تجربه مدیریتی در دوران کارمندی

آیا ممکن است در دوران کارمندی تجربه های مدیریتی را فراگرفت ؟ چگونه می توان در دوران کارمندی تجربه های مدیریتی را کسب کرد ؟ چه راه هایی برای تمرین مدیریت در دوران کارمندی وجود دارد ؟ چه مهارت هایی را برای مدیر شدن باید ارتقا داد ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.

 کسب تجربه مدیریتی در دوران کارمندی

 

یک پروژه را رهبری کنید:

مهارت‌های مورد نیاز برای رهبری یک پروژه کاری، شباهت‌های زیادی با مهارت‌های مدیریتی دارد چرا که هر دوی آنها شامل مواردی چون برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدف‌گذاری، مدیریت بودجه و اولویت‌بندی می‌شوند. بنابراین اگر تاکنون مدیریت یک پروژه را بر عهده نگرفته‌اید حتما به‌صورت داوطلبانه و در مقیاسی کوچک در درون تیم کاری که در آن عضو هستید این کار را انجام دهید و بکوشید تا در حین اجرای این پروژه کوچک، تکنیک‌های مختلف مدیریتی را به کار بسته و مهارت‌های مدیریتی‌تان را نیز به محک آزمایش بگذارید.

برعکس مدیران ناکارآمد عمل کنید:

شما که مشتاق مدیر شدن هستید باید همیشه به یاد داشته باشید که نباید نسبت به آنچه مدیران و روسای‌شان انجام می‌دهند بی‌تفاوت باشید و یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن به تمرین مدیریت دست بزنید نگاه کردن به نحوه عمل مدیران ناکارآمد و ضعیف و برخلاف آنها عمل کردن است. شما با این کار خواهید توانست از اشتباهات سایر مدیران درس گرفته و با اجتناب کردن از آنها به مدیری موثر و توانمند تبدیل شوید. پس در دوران کارمندی‌تان هیچ‌گاه نسبت به عملکردها و چگونگی کار کردن مدیران، چه مدیران خوب و چه مدیران بد، بی‌تفاوت نباشید.

آموزش دهید، مربیگری کنید و به همکاران‌تان مشاوره دهید:

یکی از بخش‌های عمده برای تبدیل شدن به مدیری بزرگ این است که بیاموزید چگونه می‌توانید تیم‌تان را آموزش دهید و اینکه این کار را به‌صورت عملی انجام دهید. برای این کار لازم است مانند یک مدیر مجرب اقدام به آموزش کارکنان جدید و همچنین مشاوره دادن به کارکنان قدیمی و همکارانتان کنید تا فوت و فن مهارت آموزش و مشاوره به کارکنان را بیاموزید.

البته لازمه برخوردار شدن از این فرصت این است که شما به‌عنوان یک کارمند از درجه بالا و ممتازی از نظر عملکردی برخوردار باشید و همکاران‌تان شما را به‌عنوان آگاه‌ترین و ماهرترین همکارشان قبول داشته باشند.

مهارت‌های مصاحبه‌گری‌تان را ارتقا دهید:

در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، کمیته‌هایی متشکل از برخی کارکنان و مدیران تشکیل می‌شود که وظیفه‌شان اجرای برنامه‌هایی همچون اجرای مصاحبه‌های شغلی، نفرگیری، گزینش و استخدام است. تشکیل چنین کمیته‌هایی، فرصتی است برای نقش‌آفرینی و عرض‌اندام کارکنانی که می‌خواهند در آینده مدیر شوند و مایل هستند این کار را از قبل تمرین کنند. بنابراین برای ورود به این کمیته‌ها و مشارکت در مراحل مختلف جذب و گزینش نیروهای جدید هیچ گونه تردیدی به خود راه ندهید.

چگونه تعارضات و چالش‌های کاری را حل و فصل کنید:

بروز اختلاف و حتی درگیری‌های شدید کاری بین افراد در محیط کار، امری اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آید و در اغلب موارد، این مدیران هستند که باید این کشمکش‌ها را حل کنند. با این همه هستند کارکنانی که خیلی خوب می‌توانند نقش میانجی و حل‌کننده تعارضات و اختلافات بین افراد و اعضای تیم‌ کاری را بازی کنند. شما هم که سودای مدیر شدن را در سر دارید حتما باید جزو این دسته از افراد باشید و به‌صورت داوطلبانه در جهت حل تعارضات و درگیری‌های بین همکاران‌تان گام بردارید و بدانید که مهارت‌هایی که از این طریق کسب می‌کنید در دوران مدیریتی‌تان برای شما بسیار موثر خواهند بود.

مدیریت بودجه و رسیدگی به امور مالی را تمرین کنید:

یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر توانایی او در زمینه بودجه‌ریزی و مدیریت هزینه‌کرد آن است. این مهارت از آن دسته مهارت‌هاست که برخی مدیران به خاطر نداشتن دانش بودجه‌نویسی و مدیریت مالی در آن ضعیف هستند و دوست دارند انجام آن را به کارکنانی که در آن توانمند هستند واگذار کنند. بنابراین اگر در زمینه مدیریت مالی دارای مهارت‌های خوبی هستید و با فرآیند بودجه‌نویسی و مدیریت بودجه آشنایی دارید بدون هیچ گونه تردیدی به مدیرتان پیشنهاد دهید تا در این زمینه به او کمک کنید.

تسلط داشتن به نرم‌افزارهای مالی مانند اکسل می‌تواند یکی از عواملی باشد که شما را در این زمینه سربلند سازد. بنابراین اگر در زمینه‌های مالی و حسابداری می‌توانید منشا اثر بوده و به مدیرتان که زیاد حوصله این کارها را ندارد کمک کنید حتما از این فرصت ارزشمند نهایت استفاده را ببرید.

حتی اگر هم نتوانستید مدیرتان را متقاعد‌ سازید تا مسوولیت امور بودجه‌ای و مدیریت مالی را به شما واگذار کند باز هم دست از تلاش برندارید و با مطالعه بیشتر و آموختن نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مالی و حسابداری کاری کنید که در آینده‌ای نزدیک مدیرتان برای انجام این کارها به شما اعتماد کند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که مجهز شدن کارکنان به مهارت‌ها و توانایی‌های مدیریتی و اشتیاق آنها و داوطلب شدن‌شان برای انجام برخی فعالیت‌ها و کارکردهای مدیریتی می‌تواند سکوی پرتابی باشد برای کارکنانی که سودای مدیر شدن در سر می‌پرورانند و می‌خواهند قبل از تجربه کردن این دنیای پرتلاطم و پیچیده، خود را به‌طور کامل برای آن مهیا سازند.

ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند  و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت.

 

شما می توانید از بخش سفارش خدمات ، در زمینه های مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت و بهینه سازی سایت ، مشاوره نوآوری و ایده پردازی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره منابع انسانی ، مشاوره سرمایه گذاری و خدمات تجارت الکترونیک را سفارش دهید.

 

برای انتشار مجدد مقالات این وب سایت ذکر منابع و درج لینک به سایت ما (توسعه تجارت دلیران دنا) الزامی است.

منابع:

مترجم: سید‌حسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت