مشاوره مدیریت و کسب و کار

روش پیش‌ بینی فروش

چگونه می توان فروش آینده شرکت را پیش بینی کرد و این پیش بینی فروش چه تاثیری بر عملکرد کلی شرکت می گذارد ؟ تا چه حد با روش های پیش بینی فروش آشنا هستید ؟ این مقاله به شما کمک می کند تا با روش های پیش بینی فروش آشنا شوید و مسیرآینده شرکت خود را به درستی انتخاب نمایید. مقالات بیشتر در بخش آموزش توسعه تجارت دلیران دنا برای شما فراهم شده است .

روش پیش‌ بینی فروش

روش پیش‌ بینی فروش

روش پیش‌ بینی فروش مانند پیش‌بینی آب و هواست. در اصطلاح می‌گویند پیش‌بینی حدس و گمانی است که به‌وسیله محاسبات به انجام می‌رسد. تقریبا هر چیزی را می‌توان از طریق محاسبات، پیش‌بینی کرد. از فروش بذرهای کشاورزی گرفته تا آینده وضعیت سهام. روش‌های مشخصی هم برای پیش‌بینی آنچه در آینده به ظهور می‌رسد وجود دارد که در گذشت زمان بارها کارآیی و اعتبار آن‌ها به تأیید رسیده است. پیش از آغاز آموزش پیش بینی فروش که از سرفصل‌های آموزش مهندسی فروش است، ابتدا می‌بایست بدانیم کدام روش پیش بینی فروش برای ما کاربرد دارد.

 انتخاب روش پیش‌ بینی فروش

به طور کلی دو روش پیش بینی فروش وجود دارد. یکی روش قضاوتی یعنی حدس و گمان بدون محاسبات، مانند کاری که تقریبا همه در بازار انجام می‌دهند. استفاده از تجربه محدود فردی و یا نظرخواهی از دیگران و از همه بدتر، تخلیط پیش‌بینی با آرزو! روش دیگر هم استفاده از علم آمار و احتمالات است. برای به انجام رساندن پیش‌بینی از طریق محاسبات آمار و احتمالات، به صرف زمان و یادگیری آنچه نمی‌دانیم نیاز داریم.

عاقبت کسب‌وکار با روش اول را به هرکجا نگاه کنید به‌سادگی تشخیص می‌دهید. مثلا، تاجری که بدون پیش‌بینی دقیق فروش خود اقدام به واردات می‌کند؛ یا دیگری که با خوش‌خیالی از فلان برند نمایندگی گرفته‌است.

روش دوم را به طور معمول می‌توان در در شعب شرکت‌های خارجی که مستقیما به بازار ورود نموده‌اند مشاهده کرد. آنها با پیش‌بینی فروش و  رویدادهای آینده، به برنامه‌ریزی واردات و یا تولید می‌پردازند. البته در این مسیر از قضاوت کارشناسان موضوع هم استفاده می‌کنند. ترکیب روش آماری با شیوه قضاوتی در بسیاری از منابع تخصصی مورد توجه بوده است.

البته روش دیگری هم در قشر بازاری سنتی – که ممکن است حتی به تولید و کارآفرینی مدرن هم مشغول باشند – می‌توان یافت؛ آن‌هم این است که می‌گویند هیچ‌چیزی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و هر زمان دچار خسارت و زیان شدیم سرمایه خود را به کار دیگری انتقال می‌دهم؛ معمولا ساخت و ساز!

در روشی که پیش‌بینی را ممکن می‌داند و آن را برای حفاظت از سرمایه مهم می‌شمارد، سه شیوه‌ی اصلی برای پیش‌بینی از طریق محاسبات وجود دارد؛ رگرسیون، میانگین متحرک و هموارسازی نمایی.

تعیین تعداد متغیرها

انتخاب روش پیش‌ بینی فروش به تعداد متغیرها بستگی دارد. برای پیش‌بینی فروش به تعدادی متغیر نیاز داریم. مثلا اگر اشتراک مجله و با سایت اینترنتی می‌فروشیم در ابتدا می‌بایست بدانیم از هر مشترک چه درآمدی داریم و تعداد آن‌ها چقدر است. در این حالت با دو متغیر اصلی روبه‌رو هستیم و روش پیش‌بینی فروش از طریق رگرسیون خواهد بود.

گاهی ممکن است تنها یک متغیر در دسترس داشته باشیم؛ مانند فروش محصولات ورزشی و نتوانیم تعداد دقیق مشتریان را به دست آوریم؛ اما می‌توانیم درآمدی که از فروش محصولاتمان در سال‌های گذشته به‌دست آورده‌ایم را در بایگانی فروش پیدا کنیم. در این حالت از روش میانگین متحرک استفاده خواهیم کرد.

با وجود تنها یک متغیر، حتی می‌توان از هموارسازی نمایی هم استفاده کرد. هموارسازی نمایی، شیوه‌ای برای استفاده از آمار گذشته جهت پیش‌بینی آینده است.

.خبر خوب این است که هر سه روش پیش بینی فروش را می‌توان بدون انجام محاسبات دستی آماری از طریق اکسل به انجام رساند.

پیش‌بینی فروش با اکسل

اگر روش پیش بینی آماری را انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید به‌وسیله اکسل آینده را پیش‌بینی کنید (مثلا، فروش فصل بعد) می‌بایست حتما از آنچه در گذشته روی‌داده است اطلاعاتی در دسترس داشته باشید. اطلاعات گذشته در پیش‌بینی فروش، خط پایه نامیده می‌شوند. مثلا، تعداد فروش محصول در ماه گذشته، افزایش و کاهش قیمت سهام و درجه هوای دیروز.

بدون دانستن آنچه در گذشته رخ‌داده است، کار پیش‌بینی فروش به تاس انداختن شباهت پیدا می‌کند. آنچه دیروز، هفته گذشته، ماه قبل، سال گذشته و سال‌های پیش رخ‌داده است، مانند جای پایی در کوهستان می‌ماند که برای گام بعدی مورد نیاز است. گرچه برای پیش‌بینی فروش محصولاتی که جدیداً وارد بازار می‌شوند و رکوردی از پیش وجود ندارد از روش‌های دیگری استفاده می‌شود.

آمار و ارقام فروش‌های گذشته معمولا در فرم‌های اکسل نگهداری می‌شوند و نمایش آن‌ها در جداول صورت می‌گیرد. اکسل به ما کمک می‌کند بتوانیم به سادگی از جداول ، نمودارهای مورد نیاز خود را برای نمایش اطلاعات ترسیم کنیم.

 

 

فرآیند فروش مراحل ساده ای دارد ولی به کارگیری آنها می تواند بسیار سخت باشد و نیازمند تکرار و تمرین زیاد است. هفت مرحله فرآیند فروش به شما کمک می کند تا فروش را به صورت سلسله مراتب آسان و با دید همه جانبه نسبت به مشتری ، محصول و فروش شرکت به کار گیرید. در بخش مقالات آموزش سایت دلیران دنا (دناکو) شما دسترسی به تمامی مقالات آموزش فروش و بازاریابی دارید. در این بخش مقاله فرآیند فروش را برای شما آماده کرده ایم.

7 مرحله فرآیند فروش

7 مرحله فرآیند فروش

  • ۱- فاز آگاهی Awareness
  • ۲- آموزش و علاقه Interest and Education
  • ۳- ارزیابی Evaluation
  • ۴- درگیرشدن و تصمیم گیری Engagement and Decision Making
  • ۵- اقدام به خرید
  • ۶- خرید

  • ۷- مشتری وفادار ، خرید مجدد و مشتری بازگشتی Loyal and Repeat Customer

 

مقالات فروش را می توانید به طور رایگان در وبسایت توسعه تجارت دلیران دنا مشاهده نمایید. اگر برای فروش محصولات و یا خدمات خود نیاز به مشاوره دارید از بخشدرخواست مشاوره فروش در وب سایت دلیران دنا اقدام نمایید. دوره های آموزش فروش نیز به صورت فصلی توسط موسسه دلیران دنا (دناکو) در شهر های تهران ، اصفهان ، شیراز ، مشهد و تبریز و اهواز بر گزار می شود که با شرکت در این دوره ها می توانید به تکنیک های پشرفته تر فروش و مهندسی فروش آشنا شوید.

 

لطفا دیدگاه خود را درباره این مقاله در بخش نظرات بیان نمایید.

 

منابع :

وب سایت امیررضا بیداویسی

واحد توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت