مشاوره مدیریت و کسب و کار

15 ویژگی بازاریاب موفق

بازاریاب خوب چیه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟ خصوصیات فروشنده خوب باید چگونه باشد ؟ 15 ویژگی بازاریاب موفق را در این مقاله از سری مقالات آموزش موفقیت در بازاریابی و فروش وب سایت توسعه تجارت دلیران را برایتان آماده کردیم. برای مشاهده و دانلود سایر مقالات وارد بخش آموزش های وب سایت شوید.

15 ویژگی بازاریاب موفق

15 ویژگی بازاریاب موفق

  • ۱-آمادگی روحی و روانی
  • ۲-آمادگی جسمی:
  • ۳-آمادگی محصول شناسی:
  • ۴-آمادگی بازارشناسی:
  • ۵-آمادگی تعامل و نفوذ در دل دیگران:
  • ۶-آمادگی یادگیری و یادگیری زدایی:
  • ۷-آمادگی متفاوت بودن و متفاوت سازی در راستای هدف:
  • ۸-آمادگی در حرفه ای بودن
  • ۹-آمادگی انعطاف پذیری و به کارگیری قانون جذب:
  • ۱۰-آمادگی فرصت یابی:
  • ۱۱-آمادگی بسط بصیرت مساله گرایی و راه حل گرایی:
  • ۱۲-آمادگی شجاعت اقدام گرایی:
  • ۱۳-آمادگی اصلاح گرایی:
  • ۱۴-آمادگی الگوبرداری آگاهانه:
  • ۱۵-آمادگی برای آماده بودن در تمام شرایط:

 

۱-آمادگی روحی و روانی: برای ارتقای این آمادگی لازم است افراد در خودشناسی خویش و آگاهی دقیق از نقاط قوت و ضعف خود به منظورمهندسی توفیق و مهندسی شکست تلاش کنند. همچنین بازاریابان و فروشندگان عصر امروزی می دانند که باید شیفته خودشان باشند و تا زمانی که خودشان را دوست نداشته باشند و احساس خوبی از خود واقعیتشان نداشته باشند، نمی توانند دیگران از جمله مشتری را دوست داشته باشند. بازاریابان و فروشندگان حرفه ای عاشق خودشان و عاشق مشتریان و عاشق سازمانشان هستند. همچنین خودشان را باور دارند و در راستای ارتقای اعتماد به نفس و عزت نفس خویش، آگاهانه تلاش می کنند.

۲-آمادگی جسمی: بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند برای دستیابی به موفقیت در بازار به جسم سالم نیاز دارند. بنابراین، از جسم خویش مراقبت می کنند؛ ورزش می کنند، تغذیه ی خوب دارند و به سلامتی خویش اهمیت می دهند.

۳-آمادگی محصول شناسی: بازاریابان و فروشندگان حرفه ای قبل از اقدام برای شروع کار بازاریابی و فروش در یک شرکت، ابتدا ساعات قابل توجهی را برای شناخت کافی و کامل از محصول اختصاص می دهند تا در مقابل سوالات موشکافانه و دقیق مشتری بتوانند پاسخهای دقیق بدهند و به این طریق خودشان را به عنوان یک مهندس فروش برجسته به مشتری نشان دهند.

۴-آمادگی بازارشناسی: بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که هر بازار هدف با بازار دیگر تفاوتهایی دارد؛ بدین رو در شناخت مشتریان با تمام ابعاد آنها از نظر فرهنگ و مذهب، توان اقتصادی و سایر ویژگی ها و خصوصیات تلاش کنند. آنها می دانند که لازم است با شناخت دقیق از بازار و مشتریان، خودشان را با آنها هماهنگ کنند نه اینکه انتظار داشته باشند که مشتریان با آنها هماهنگ شوند.

۵-آمادگی تعامل و نفوذ در دل دیگران: بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که مشتریان قبل از خرید محصول، باید خریدار خود آنها باشند. اگر مشتری از شخص فروشنده حس خوبی نداشته باشد، به او فرصت متقاعد کردن هم نمی دهد؛ به همین دلیل است که امروزه تیپ ظاهری و تیپ باطنی در راستای تاثیر گذاشتن بر مشتری اهمیت بسزایی یافته است.

۶-آمادگی یادگیری و یادگیری زدایی: بازاریابان و فروشندگان حرفه ای همیشه خودشان را محتاج آموزش می بینند و آنها را در دنیای عملی به کار می گیرند و به این طریق، سطح دانایی و یادگیریشان را به طور مستمر ارتقا می دهند و دانسته های قدیمی را که دیگر کاربردی ندارند، از ذهنشان خارج می سازند. الوین تافلر، مولف کتاب های “موج سوم” ، “شوک آینده” و “برخورد تمدنها” می گوید: بیسوادان سده بیست و یکم کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند، بلکه کسانی هستند که نمی توانند بیاموزند آموخته های کهن را دور بریزند، و دوباره بیاموزند.

۷-آمادگی متفاوت بودن و متفاوت سازی در راستای هدف: درباره ی تمایز و اهمیت آن زیاد شنیده اید و می دانیم که تمایز در سه سطح سازمان، محصول و شخص فروشنده باید معنا یابد.

تمایز در سطح سازمان که با ارتقای برند به وسیله ی روابط عمومی سازمان و تمام کارکنان، با هدایت مدیریت ارشد صورت می گیرد و عملی می شود. تمایز در سطح محصول با مدیریت و هدایت دپارتمان بازاریابی و فروش صورت می گیرد تا به مشتریان ثابت کند که چرا باید آن محصول را بخرند و اما تمایز در سطح فروشنده می بایست با انتخاب درست ایشان، آموزش صحیح آنها و پرورش شایسته شان در سازمان عملی شود. در این راستا نقش شخص فروشنده با به کارگیری آموزشها حائز اهمیت است.

۸-آمادگی در حرفه ای بودن در خود و سازمان، تسلط داشتن و تعهد داشتن به امور لازم برای موفقیت است.

۹-آمادگی انعطاف پذیری و به کارگیری قانون جذب: بازاریابان و فروشندگان حرفه ای از قدرت انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند؛ آنها خودشان را راه یاب می دانندو به محض مواجه شدن با هر مانعی، در اسرع وقت به راه جدید برای رسیدن به هدف می اندشند و اقدام می کنند. آنها خستگی ناپذیر هستند و از قدرت خلاقیتشان به خوبی بهره می گیرند. همچنین آنها می دانند هر آنچه را که در ذهن تصور کنند و باور کنند، می توانند با تلاش آگاهانه به آن دست یابند، پس مهارتهایشان را بالا می برند تا بهترین باشند.

۱۰-آمادگی فرصت یابی: فرصت یعنی منفعت بالقوه که از تغییر و تحولات محیطی به دست می آید.

۱۱-آمادگی بسط بصیرت مساله گرایی و راه حل گرایی: بازاریابان و فروشندگان حرفه ای هر معضلی را یک مساله می بینند. آنها از واژه های منفی چون معضل و مشکل استفاده نمی کنند بلکه، آنها را در مساله هایی می بینند که باید به بهترین نحو و از بهترین راه، حل شوند. پس، بصیرت راه حل گرایی را در خودشان ارتقا می دهند و با اولین راه حل متوقف نمی شوند بلکه، به راه حلهای مختلف فکر می کنند و مشاوره می گیرند؛ سپس با رعایت اهمیت زمان، بهترین راه حل را انتخاب می کنند.

۱۲-آمادگی شجاعت اقدام گرایی: بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که بهترین برنامه ها و ایده ها، زمانی معنا و اهمیت می یابند که به نحو شایسته اجرا شوند. پس بصیرت اقدام گرایی و اهل عمل بودن با درک عالمانه و عاشقانه از ویژگی های بازاریابان عصر حاضر است.

۱۳-آمادگی اصلاح گرایی:بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که هیچ اقدام صد در صد درستی وجود ندارد بلکه، باید بصیرت اصلاح گرایی و کنترل به موقع را نیز در خودشان ارتقا دهند. می دانیم کسی که خطا و اشتباهی ندارد، در واقع کاری نمی کند تا خطایی داشته باشد و آن کسی که کاری نمی کند چیزی هم یاد نمی گیرد.

۱۴-آمادگی الگوبرداری آگاهانه: بازاریابان و فروشندگان حرفه ای چشمشان باز است و خوب می بینند و گوششان تیز است و خوب می شنوند. آنها اهل تقلید نیستند، اما از هر کس و هر سازمان نکته ی بارزشان را یاد می گیرند و بصیرت الگوبرداری آگاهانه را در خودشان تقویت می کنند.

۱۵-آمادگی برای آماده بودن در تمام شرایط: هر موفقیتی در کنار اصول ثابت همیشگی، اقتضائات خاص خودشان را طلب می کند. بازاریابان و فروشندگان نگرش اقتضایی دارند، آنها مهارتهایشان را افزایش می دهند. اما شرایط و زمان را هم به خوبی درک می کنند و سپس بهترین اقدام را انجام می دهند. استمرار در ارتقای مهارتها، آمادگی لازم برای رویارویی با شرایط و بحرانها را می دهد.

مقالات فروش را می توانید به طور رایگان در وبسایت توسعه تجارت دلیران دنا مشاهده نمایید. اگر برای فروش محصولات و یا خدمات خود نیاز به مشاوره دارید از بخشدرخواست مشاوره فروش در وب سایت دلیران دنا اقدام نمایید. دوره های آموزش فروش نیز به صورت فصلی توسط موسسه دلیران دنا (دناکو) در شهر های تهران ، اصفهان ، شیراز ، مشهد و تبریز و اهواز بر گزار می شود که با شرکت در این دوره ها می توانید به تکنیک های پشرفته تر فروش و مهندسی فروش آشنا شوید.

 

لطفا دیدگاه خود را درباره این مقاله در بخش نظرات بیان نمایید.

 

منابع :

کتاب یادداشت های معلم بازاریابی

وب سایت باقر ناصری

واحد توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

 

 

 

4 Responses to 15 ویژگی بازاریاب موفق

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت