مشاوره مدیریت و کسب و کار

چه رازی در انتخاب رهبران بزرگ نهفته است؟

چه رازی در انتخاب رهبران بزرگ نهفته است ؟ راز انتخاب رهبران بزرگ سازمانییدر چیست ؟ آیا رهبران بزرگ باید دارای سطح بالایی از تخصص و دانش فنی باشند ؟ رهبران بزرگ چه ویژگی هایی دارند ؟ ارزیابی کاندیداها برای مدیریت طبق چه اصولی صورت می گیرد ؟ این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد. مقالات بیشتر در این زمینه در بخش آموزش وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) موجود است.

مشاوره مدیریت

چه رازی در انتخاب رهبران بزرگ نهفته است؟

سازمان‌هایی که می‌خواهند بهترین افراد را برای پست‌های مدیریت انتخاب کنند باید شکل ارزیابی کاندیداها را تغییر دهند. دفعه بعد که می‌خواهید یک پست مدیریتی را پر کنید، این سه پرسش را از خودتان بپرسید:

۱- آیا این کاندیدا مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر موثر را دارد؟

سطح کارآیی مشارکت‌کنندگان به لحاظ فردی به میزان زیادی با توجه به توانایی، محبوبیت و نحوه هدایت آنها سنجیده می‌شود. اما در نقطه مقابل، قابلیت رهبری نیاز به محدوده وسیع‌تری از ویژگی‌های رفتاری دارد که شامل سطح بالای درستی و کمال و سطح پایینی از رفتارهای خصمانه است که حاصل ویژگی‌هایی چون خودشیفتگی یا اختلالات روانی است.

تفاوت میان این دو مهارت توضیح می‌دهد که چرا ورزشکاران بزرگ اغلب سرانجام تبدیل به مربی‌های متوسط می‌شوند (و برعکس) و چرا افراد با کارآیی بالا اغلب در سمت‌های رهبری موفق نمی‌شوند. همه ما می‌دانیم که موفق‌ترین فروشندگان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و فعالان بازار سهام دارای مهارت‌های فنی استثنایی هستند، در زمینه فعالیت خود دانش بالایی دارند، دارای نظم و انضباط هستند و توانایی مدیریت خود را دارند.

اما آیا این مهارت‌ها می‌توانند باعث شوند تا گروهی از افراد را قانع کنند که دست از رفتارهای خودخواهانه خود بردارند و به‌طور موثر با تیم همکاری کنند؟ شاید نه. البته که لازم است رهبران دارای سطح خاصی از دانش فنی برای افزایش اعتبار خود باشند، اما داشتن مهارت بیش از حد فقط در یک زمینه می‌تواند یک نقص به حساب بیاید. افراد بسیار متخصص اغلب دارای طرز فکر ثابت و چشم‌انداز کوچک هستند که از سال‌ها تکرار تجربه آنها نشات می‌گیرد؛ درحالی‌که رهبران بزرگ پذیرنده و انطباق‌پذیر هستند، جدا از اینکه چقدر تجربه داشته باشند.

دلیل موفقیت آنها این است که همواره در حال یادگیری هستند. این اصل در بسیاری از موقعیت‌ها ثابت شده است؛ بالاخص در زمینه فروش. تحقیقات آکادمیک اخیر از بیش از ۲۰۰ شرکت نشان داده است که کارآیی افراد به‌عنوان فروشنده با کارآیی آنها به‌عنوان مدیر فروش نسبت عکس داشته است. اگر شما فروشنده شماره یک خود را به سطح مدیریت ارتقا دهید دو مشکل ایجاد کرده‌اید: فروشنده شماره یک خود را از دست داده‌اید و یک مدیر ضعیف به‌دست آورده‌اید.

۲- آیا واقعا می‌توانم به اندازه‌گیری کارآیی فردی این کاندیدا اطمینان کنم؟

رایج‌ترین شاخص کارآیی یک فرد امتیاز ذهنی واحد توسط مدیر مستقیم اوست. این کار آسیب‌پذیری کارآیی افراد را در قبال سوگیری و تعصب، سیاست‌ورزی و توانایی مدیریت کارمند اندازه‌گیری می‌کند. هر چند مدیریت کارآیی مبتنی‌بر افراد هم‌تراز و شبکه‌گرا در حال رشد است، اما هنوز در دوره طفولیت به سر می‌برد.

در نتیجه اندازه‌گیری کارآیی ممکن است به آن اندازه که فکر می‌کنید قابل‌اطمینان و اتکا نباشد. شاید به همین دلیل باشد که زنان هنوز در مقایسه با مردان تمایل کمتری به دریافت ارتقا دارند حتی زمانی که کارآیی آنها یکسان است. بسیاری از سازمان‌ها به این دلیل افراد را به سمت‌های بالاتر ارتقا می‌دهند که آنها «تاثیر خوبی گذاشته‌اند» حتی اگر مشارکت واقعی آنها حداقل بوده باشد.

اگر سوال فوق را از خودتان بپرسید و جواب «نه» بود، وقت بیشتری را صرف فکر کردن به این مساله کنید که رهبری خوب در سازمان شما چگونه است. آیا دنبال رهبرانی هستید که بتوانند نتایج عالی را رقم بزنند؟ افراد را با هم متحد کنند؟ خوب گوش دهند و دیگران را به ترقی و پیشرفت برسانند؟ یا به‌دنبال رهبرانی هستید که بتوانند خوب ارتباط برقرار کنند، نوآوری داشته باشند و به تکامل کسب‌و‌کار کمک کنند؟

۳- آیا نگاه من رو به جلو است یا رو به عقب؟

راز انتخاب رهبران بزرگ پیش‌بینی آینده است و نه افتخار به گذشته. همه سازمان‌ها با این مشکل روبه‌رو هستند که چگونه افرادی را پیدا کنند که بهتر بتوانند تیم شما را در زمان پیچیدگی، بی‌ثباتی و تغییر فزاینده رهبری کنند. شاید چنین افرادی دارای عقبه متفاوتی از کسانی که در گذشته موفق بوده‌اند باشند و حتی ممکن است نسبت به آنها که اکنون موفق هستند نیز مشخصات متفاوتی داشته باشند.

افراد را تنها بر مبنای تناسب فرهنگی ارتقا ندهید. هرچند ممکن است نیت خوبی برای انجام این کار داشته باشید، اما انجام این کار اغلب به عدم‌تنوع و اندیشه می‌انجامد و مدل‌های رهبری در این حالت اغلب تاریخ گذشته هستند. در دنیای بسیار متغیر امروز، انتظار می‌رود کسب‌و‌کارها به سرعت تکنولوژی‌هایی که آنها را احاطه کرده‌اند، پیشرفت کنند. مدل‌های آنها باید همواره در حال تغییر و دگرگونی باشد. آنچه در گذشته خوب بوده و آنچه اکنون نیز خوب است ممکن است در آینده خوب نباشد.

بنابراین شرکت‌ها باید خارج از چارچوب فکر کنند. این یعنی ترکیب «غیرمتجانس» یا «افرادی که متفاوت فکر می‌کنند» و قرار دادن آنها در پست‌های رهبری. حمایت کردن و زمان دادن به آنها برای آنکه خود را ثابت کنند. این تنها یکی از راه‌های عمق بخشیدن به مساله رهبری در سازمان شماست. همچنین لازم است نگاه خود را فراتر ببرید و به افرادی که «ممکن است آماده نباشند» فکر کنید و آنها را بر مبنای بلندپروازی، حسن‌شهرت و علاقه به کسب‌و‌کارتان تجزیه و تحلیل کنید.

اغلب جوان‌ترین، چابک‌ترین و مطمئن‌ترین افراد به رهبران شگفت‌انگیزی تبدیل می‌شوند؛ هرچند که رکورد گذشته آنها ممکن است بهترین نباشد. مارک زاکربرگ یکی از موفق‌ترین مدیران عامل از نظر بسیاری از شاخص‌ها، تقریبا هیچ تجربه کسب‌و‌کاری قبل از فیس‌بوک نداشت. استیو جابز قبل از اپل شرکت‌ بزرگی را رهبری نکرده بود، با این وجود او دیدگاه، ارتباطات و انگیزه لازم را برای تبدیل کردن نام اپل به یکی از بزرگان عرصه تکنولوژی داشت.

زمان آن فرا رسیده است که مجددا به مفهوم رهبری فکر شود. اگر فراتر از دادن ارتقا به آنهایی که دارای صلاحیت هستند فکر کنید و در مورد تفکرات خود بازنگری کرده و بیشتر به آنهایی فکر کنید که می‌توانند شما را به جایی که مطلوب شماست ببرند، شرکت شما موفق خواهد شد.

از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و  سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید.

ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند  و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت. مشاوره بازاریابی و فروش و مشاوره شرکت های بزرگ و مشاوره سرمایه گزاری و تحقیق و توسعه  و طرح کسب و کار و سایر بخش را ببینید

 

انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت  و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.

 

منابع:

مترجم: رویا مرسلی

HBR

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت