مشاوره مدیریت و کسب و کار

اهمیت مدل کسب و کار در محیط پرتلاطم کنونی

اهمیت مدل کسب و کار در محیط پرتلاطم کنونی در چیست ؟ مدل کسب و کار چگونه به عنوان یک ابزار سودمند مدیریتی واقع می شود ؟ چرا مدل کسب و کار را به عنوان پاسخی جامع به محیط پرتلاطم کنونی در نظر می گیرند ؟ اجزای مدل کسب و کار کدامند ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این مبحث می پردازد.

کسب و کار

اهمیت مدل کسب و کار در محیط پرتلاطم کنونی

مدل کسب و کار به‌عنوان یک مفهوم مدیریتی از پاسخ‌های جامعی است که ادبیات و فضای کسب‌وکار امروز در واکنش به محیط پرتلاطم کنونی از آن به‌عنوان ابزاری سودمند بهره گرفته است. این کلیدواژه که با ورود اینترنت به عرصه کسب‌وکار از توجه زیادی برخوردار و به‌عنوان یک ابزار مدیریتی معرفی شد، دربرگیرنده مفاهیم عمیقی است که جریان ارزش را برای ذی‌نفعان مختلف کسب‌وکارها تبیین کرده است و گزینه‌های بسیار زیادی را جهت نوآوری و بهبود در اختیار آنها قرار می‌دهد.

پژوهشگران مختلف از حدود دو دهه قبل در حال ارائه تعاریف و ساختارهایی برای تثبیت مدل کسب و کار به‌عنوان مفهومی تحلیلی بوده‌اند و افراد اجرایی نیز از پتانسیل این مفهوم جهت طراحی کسب‌وکارهای نوین و ارزیابی آن بهره برده‌اند.به صورت کلی واژه مدل کسب‌وکار زمانی به‌کار برده می‌شود که قصد دارد نشان دهد یک شرکت چگونه به خلق ارزش برای مشتریان خود می‌پردازد و در ازای آن خودش چگونه بهره‌مند شده و سود می‌برد.مدل کسب‌وکار با توجه به درک آسان، سهولت تحلیل و قابلیت کاربرد مناسب، با سرعت زیادی در حال گسترش در محافل پژوهشی و اجرایی است.

پژوهش در زمینه مدل کسب و کار با توجه به نوظهور بودن این مفهوم سال‌های ابتدایی خود را پشت‌سر می‌گذارد. تاکنون نظریه‌ها و چارچوب‌های مختلفی در زمینه مدل کسب و کار ارائه شده و مباحث نظری مربوط به این مفهوم کماکان در حال گسترش است ولی تا به‌حال منجر به یک توافق کلی در مورد مفهوم و کارکرد مدل کسب‌وکار نشده است.

کسب و کار

اجزای مدل کسب و کار

اما در این بین استروالدر نویسنده و نظریه‌پرداز در این زمینه اجزای مدل کسب و کار را به صورت زیر عنوان می‌کند:

• بخش مشتریان: مجموعه‌های مختلف مشتریان می‌توانند براساس خواسته‌ها و ویژگی‌های مختلف بخش‌بندی شوند.شما کدام بخش(ها) را هدف گرفته‌اید؟

• ارزش پیشنهادی: به هر بخش از مشتریان چه ارزشی (مجموعه‌ای از محصولات و خدمات) را ارائه می‌کنید. ارزش پیشنهادی شما باید شما را از رقبایتان متمایز سازد. ارزش پیشنهادی ارزش را از طریق المان‌های (کمی و کیفی) مختلفی فراهم می‌کند، از جمله: تازگی، عملکرد، سفارشی‌سازی، انجام رساندن کار، طراحی، برند و خوش‌نامی، قیمت، کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک، دسترسی‌پذیری، راحتی و آسایش.

• کانال توزیع: شرکت می‌تواند ارزش پیشنهادی را از طریق کانال‌های توزیع مختلف به مشتریان برساند. شرکت می‌تواند از طریق کانال‌های خود یا کانال‌های شرکای تجاری‌اش یا ترکیبی از هر دو به مشتریان دسترسی پیدا کند.

• ارتباط با مشتریان: امروزه ارتباط با مشتریان و حفظ آن ارتباط برای اطمینان از موفقیت شرکت الزامی است. شکل‌های مختلف ارتباط با مشتریان شامل: کمک شخصی، کمک شخصی اختصاصی، سلف‌سرویس، سرویس‌های خودکار، جوامع کاربری و خلق مشترک (با مشتری) می‌شود.

• جریان درآمد: شرکت چگونه از هر بخش از مشتریان درآمد کسب می‌کند. روش‌های مختلف ایجاد جریان درآمدی شامل: فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک (عضویت)، اجاره/ قرض، حق استفاده از مجوز/ امتیاز، حق کارگزاری و تبلیغات می‌شود.

• منابع اصلی: منابعی که برای خلق ارزش برای مشتری ضروری هستند و جزو دارایی‌های شرکت محسوب می‌شوند. منابع می‌توانند انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی باشند.

• فعالیت‌های اصلی: مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت برای اجرای ارزش پیشنهادی شرکت چه هستند؟

• شرکای کلیدی: برای بهبود عملیات و کاهش ریسک مدل کسب‌وکار، معمولا شرکت‌ها با شرکت‌های دیگر مشارکت‌های تجاری صورت می‌دهند. این مشارکت‌ها به روش‌های همکاری استراتژیک با شرکت‌های رقیب و غیررقیب، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، روابط خریدار- فراهم‌کننده و اتحادهای استراتژیک امکان‌پذیر هستند.

• ساختار هزینه‌ها: عملیاتی کردن مدل‌های کسب‌وکار مختلف چه هزینه‌هایی را دربر دارد؟ معمولا کسب‌وکارها چیزی بین هزینه‌محور و ارزش‌محور هستند. ساختار هزینه‌ها دارای خصیصه‌های: هزینه‌های ثابت، هزینه‌های متغیر، اقتصاد مقیاس (کاهش هزینه با افزایش تعداد) و اقتصاد محدوده (کاهش هزینه با افزایش محدوده کاری) است.

کسب و کار

پژوهشگران حیطه مدل کسب و کار معتقدند این مفهوم با توجه به ماهیت خود ابزار مناسبی جهت پیاده‌سازی ساختارهای مختلف محسوب می‌شود.

 

با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و  سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید.

حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی  آغاز کنید.

  • بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
  • بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
  • سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا

انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت  و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.

 

منابع این مقاله :

 

ریحانه نیک نام

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت