روش های جلب رضایت مشتریان کدامند ؟ عوامل اصلی دستیابی به میزان حفظ مشتری برای افزایش درآمد کدامند ؟ چه تاکتیک هایی برای حفظ رضایت مشتریان وجود دارد ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.
روش های جلب رضایت مشتریان
اگر تمرکز خود را روی مشتریان نگذارید و کارهایی انجام ندهید تا احساس با ارزش بودن کنند، در نهایت هزینه هنگفتی متحمل میشوید و مشتریان دائمی را از دست خواهید داد. با توجه به نظر Bain & Company یکی از مطرحترین شرکتهای مشاوره مدیریت و کسبوکار، جذب مشتری جدید برای کسبوکار هزینهای معادل ۶ تا ۷ برابر بیشتر از حفظ مشتری فعلی در بر دارد. لازم است هر کاری که میتوانید انجام دهید تا همواره وفاداری مشتریان را جلب کنید و هرگز ارزش حفظ مشتریان را دست کم نگیرید. این مقاله به بررسی عوامل اصلی دستیابی به میزان حفظ مشتری برای افزایش درآمد میپردازد.
۱. شناخت بیشتر مشتریان
انسانها تمایل شدید و ذاتی نسبت به شناخته شدن و درک شدن از سوی دیگران دارند. اگر احتیاجات مشتریان از سوی کسبوکاری برآورده شود بنابراین مشتری آن کسبوکار را به سایر کسبوکارها که صرفا بهعنوان مشتری در نظر گرفته میشوند، ترجیح میدهد. رتبهبندی که مشتریان برای ارائه خدمات در نظر میگیرند ارتباط مستقیمی با احساس سرخوردگی و رضایت دارد که در این صورت کسبوکار مورد نظر در رتبه پایینتری قرار میگیرد.
در مورد رضایت مشتریان نکات بسیار مهمی وجود دارد. یکی از تاکتیکهای موفقیت، صرف زمان بیشتر برای هر مشتری است. بهتر است درتمام راهکارهای افزایش کسبوکار این استراتژی ساده را در نظر گرفت. اما برای ایجاد روابط واقعی با مشتریان باید زمان زیادتری صرف کنید.
۲. اجرای سیستمهای بازخورد
مشتریان دوست ندارند نادیده گرفته شوند یا مورد بیاهمیتی صاحبان کسبوکار واقع شوند. تنها میخواهند خواستههایشان از سوی آنها شنیده و برآورده شود. فراهم کردن فضایی برای مشتریان برای مطرح کردن نیاز ها، نقش مهمی در ایجاد تجربه مشتری مثبت ایفا میکند. سیستمهایی مانند نظرسنجی یا مطرح کردن سوال درباره بازخورد از مشتریان قدیمی کمک خواهد کرد تا از نظرات آنها درباره کسبوکار، محصولات و خدمات ارائه شده، اطلاع پیدا کنید. مشتریان نظرات عالی نسبت به کسبوکار و حمایت از آن در اختیار شما قرار میدهند که میتوانید در صورت نیاز با استفاده از پیشنهادهای ارائه شده، در کارهای خود تجدید نظر کنید.
اگر اخیرا با مشتریان قدیمی در ارتباط نبودهاید پس طی تماس تلفنی احوال مشتری را جویا شوید و به هیچ وجه از کار صحبتی به میان نیاورید. ارتباط تلفنی روش فوقالعادهای است برای برقراری ارتباط مجدد با افرادی که مدتها از آنها خبر ندارید و در ارتباط نبودهاید. بهعنوان مثال میتوانید با ارسال کارت دعوت یا دیگر یادگاریهای کوچک با مشتریان قدیمی در ارتباط باشید تا متوجه شوند که برای زمان و نظرات آنها ارزش بسیار قائل هستید.
۳. رفتار خوب و مودبانه
یک روش دیگر برای جلب رضایت مشتریان قدردانی و تشکر کردن از آنها است اما غافلگیری راهکار تاثیرگذارتری است. افراد هرگز اتفاقات خوشایند و غیرمنتظرهای را که در زندگی برایشان اتفاق میافتد، فراموش نمیکنند و مهربانی تاثیر دائمی بر جای خواهد گذاشت. سعی کنید با ایجاد خلاقیت و نوآوری در کسبوکار، عملکردی متفاوتتر از دیگران داشته باشید و تشکر و حق شناسی از مشتریان را در دستور کار خود قرار دهید. برای مثال در برخی کسبوکارها حتی میتوان برای مشتریان خاص، پرواز خصوصی با هواپیما جت، دیدن پشت صحنه یک کنسرت بزرگ، بلیت تماشای مسابقات ورزشی مهم و کارت تبریک تولد به همراه هدیه کوچکی را در نظر گرفت.
۴. ارائه خدمات پیشگیرانه
اگر تصور میکنید خدمات مشتری مهمترین کاری است که میتوان برای کمک به رشد هر کسبوکاری انجام داد، کاملا درست متوجه شدهاید. نکاتی در مورد ارائه خدمات به مشتریان وجود دارد که در هر کسبوکاری باید آنها را آموخت. یکی از آن نکات، سبکی از خدمات مشتری یعنی «خدمات پیشگیرانه» است که با پیشبینی مشکلات احتمالی قبل از وقوع، میتوان مانع روی دادن برخی از اتفاقات شد. میتوانید کارهای سادهای انجام دهید برای مثال پیش از اینکه مشتریان با شما تماس بگیرند و سوالات یا خواستههای خود را مطرح کنند با آنها در ارتباط باشید تا متوجه نیازها و پرسش هایشان شوید.
فعال بودن و ایجاد روابط و گفتوگو با مشتریان، نشاندهنده آگاهی و احترامی است که برای مشتریان قائل هستید. مشتریان هیچ علاقهای به تماس مکرر برای درخواست کمک از سوی شما ندارند. مشتریان گذری موجب افزایش رشد کسبوکار نخواهند شد. در حقیقت مشتریان بیشتر دوست دارند در تعامل با یک کسبوکار مرکز توجه باشند و برایشان زمان زیادی گذاشته شود نه اینکه بنگاه اقتصادی در معامله با مشتری، تمام سود خود را در یک داد و ستد خلاصه کند.
حفظ مشتریان برای موفقیت هر کسبوکار پایداری، ضروری است. بیاموزید که چگونه مشتریان خود را به مشتری وفادار تبدیل کنید و همچنین از طریق دورههای آموزشی و مکانیزمهای عملیاتی گسترده، در سازمان خود طرحهای جذب، حفظ و نگهداری مشتری را به اجرا در آورید. سرنوشت سازمان خود را خود در دست بگیرید و متکی بر شانس نباشید. سرمایهگذاری بر مشتریان، درآمد شما را بیشتر و موفقیتتان را در کسبوکار تضمین میکند. مشتری قلب تپنده سازمان است، برای حفظ مشتریان همه تلاش خود را بهکار گیرید.
با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید. ما در دلیران دنا این امکان را برای شما فراهم کردیم تا به کامل ترین علوم روز در زمینه کسب و کار خودتان به آسانی و کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.
حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی آغاز کنید. با دلیران همراه شوید .
- بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
- بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
- سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا
انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.
منابع این مقاله :
مترجم: هوتسا عسکری نسب
Forbes
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید